WeAllRide - Niet op concours, maar wel meedoen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:27

_Anneruth schreef:
Eigenlijk zou ik het alleen interessant vinden als het officiële beoordelingen zijn met officiële wp registratie zodat het paard ook geklasseerd wordt.

Dit komt er ook, volgens mij gaat morgen de website live met meer info

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:30

Als officiële klassering een onderdeel wordt dan ben ik helemaal om, dan wil ik met alle liefde €15 betalen! Zou mij enorm gedoe en geregel schelen wat betreft vervoer naar wedstrijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:31

aadburg schreef:
Dieselpaard schreef:
Eindelijk een beetje competitie tegen knhs! Goed idee, ik ben zon ruiter die geen tijd heeft om op wedstrijd te gaan.
Ik vind alleen die €15 wel heel hoog. Bij de knhs betaalde ik ook geen €15 inschrijfgeld, maar max 10. Plus dat je daar nog kon winnen en je dus met een prijsje baar huis ging. Dat is bij dit concept niet. Ik ben dan dus ook benieuwd naar waar dit bedrag op gebaseerd is en waar het heen gaat...

€15,00 lijkt veel, je betaalt nu al snel € 10,00 per proef voor een reguliere wedstrijd. Aan startpas en lidmaatschap ben je bijna €140,00 per jaar kwijt. Voor die 140 euro kun je dus 28 proeven laten beoordelen voordat het duurder word dan de huidige reguliere wedstrijden. Tel daar je auto/ trailerkosten nog maar bij op.. Zover ik begreep gaat van die € 15,00 5 euro naar de jury, 1 euro naar een fonds voor ruitersport voor gehandicapten en 9 euro voor de organisatie tbv scholing jury's en overige kosten. Er zijn trouwens volgens mij soms ook prijzen te winnen.
Ik denk dat er zeker een doelgroep is voor deze ontwikkeling, meer keuzevrijheid lijkt mij altijd goed!

Oeiii... daarmee gaan ze het de KNHS heel moeilijk maken!
Lekkere vergoeding voor de jury! Weet niet of hier fiscaal nog consequenties aan vast zitten. Maar ik vind het wel aantrekkelijk, moet ik zeggen.

ambre

Re: WeAllRide - Niet op concours, maar wel meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:48

Je paard klasseren in de achtertuin lijkt leuk maar ik zou er als koper niet zoveel waarde aan hechten.
Ik ben ook bang dat je straks moet kiezen, je riskeert nu ook schorsing wanneer je meedoet aan een niet goedgekeurde wedstrijd.
Zelfs oefenwedstrijden moet je aanmelden bij de KNHS, dus ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.
Maar van wat concurrentie is nog nooit iemand slechter geworden, blijft iedereen lekker scherp!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:25

Ambre, ik vraag me af of dat werkelijk mag... ik denk dat je dat succesvol kan aanvechten. Maar goed, je moet iemand vinden die daar tijd in wil steken...

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:22

Vergeer niet dat het initiatief is opgezet door ex directeur en ex hoofd opleidingen van de KNHS. Ben heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken!

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:39

Ik vind het in wedtsrijdverband een onzinnig concept. Naast het onmogelijk juist kunnen beoordelen van een filmpje wat bij iedereen anders is opgenomen zie ik nog een groot nadeel.
Alle controle verdwijnt. Wie controleert hoe een paard is losgereden, wat hij draagt aan optoming, wie er bij staat etc. Met een filmpje kun je zoveel verdoezelen.

Stel je voor, je trainer rijdt het paard los, maakt hem helemaal klaar en jij rijdt er even een proefje mee. Als het dan nog niet lukt doe je het gewoon overnieuw.
Of je hebt een traag paard, die maak je even heet voor de proef, hoe maakt niet uit want niemand kijkt mee, en je rijdt je proefje terwijl iemand buiten beeld er met een lange zweep bij blijft staan.

Ik noem nu wat dingen op die de meesten van ons niet zouden doen, maar als ik zie wat er op een gemiddeld losrij terrein gebeurd vraag ik mij echt af wat mensen thuis doen. Ik zou zeggen, leidt mensen op die op het wedstrijd gaan controleren bij het losrijden, die de chip kunnen controleren of de startpas en andere papieren, dit gebeurt nu bijna nooit.

Of wat er bijvoorbeeld kan gebeuren als een paard officieel gekwalificeerd zou worden door zo'n thuisgereden wedstrijd, gat in de markt voor de handelaren die een paard wat normaal niet zo makkelijk is even willen kwalificeren.

Als trainingstool lijkt het me wel leuk, maar rij dan gewoon de normale proeven en vraag een officieel jurylid deze te beoordelen. Zo is het meer een soort proefgerichte clinic en kan je er wat aan over houden voor je training.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:33

Nou , over controle gesproken :n ik heb nog nooit in mijn hele wedstijd carrière controle gehad of zelfs maar gezien .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:47

Maar wat wijkt het dan af van gewoon HC starten? Of zelf een proefje oefenen in eigen baan?
Of tellen je punten van de video wel echt mee?
Verder ben ik het ook wel met meiske1577 eens.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:53

Inderdaad en vaak genoeg zie je strakke riempjes bij een hoofdstel....

Met wedstrijd rijden is pieken op het juiste moment een kunst, omgaan met zenuwen, paard op vreemd terrein.

Het is wel een leuk concept maar niet voor "echte" punten.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:54

Ben er nog niet wild enthousiast over, maar een ander geluid is zooooo hard nodig tegen de gevestigde dove en blinde KNHS orde. Dus ik hoop dat het gaat werken. Zou het wel fijn vinden als er dan meer werd gekeken, naar tact en regelmaat en correct over de rug lopen en paardenwelzijn hoog waardeert.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:04

R_oo_s schreef:
Nou , over controle gesproken :n ik heb nog nooit in mijn hele wedstijd carrière controle gehad of zelfs maar gezien .

Precies, als er al word gecontroleerd is het op de identiteit van het paard, van de ruiter heb ik helemaal nog nooit gehoord. Gewoon in een andere regio starten en klaar. Ik wil hier alleen mee zeggen dat je nu ook kunt frauderen op diverse manieren

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:05

riegje schreef:
Ben er nog niet wild enthousiast over, maar een ander geluid is zooooo hard nodig tegen de gevestigde dove en blinde KNHS orde. Dus ik hoop dat het gaat werken. Zou het wel fijn vinden als er dan meer werd gekeken, naar tact en regelmaat en correct over de rug lopen en paardenwelzijn hoog waardeert.

Helemaal mee eens!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:27

aadburg schreef:
R_oo_s schreef:

Precies, als er al word gecontroleerd is het op de identiteit van het paard, van de ruiter heb ik helemaal nog nooit gehoord. Gewoon in een andere regio starten en klaar. Ik wil hier alleen mee zeggen dat je nu ook kunt frauderen op diverse manieren

Sociale controle is ook een ding als je het betrekt op paardvriendelijkheid en een happy athlete.

Niet dat een paard daar thuis iets aan heeft.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:31

aadburg schreef:
Dieselpaard schreef:
Eindelijk een beetje competitie tegen knhs! Goed idee, ik ben zon ruiter die geen tijd heeft om op wedstrijd te gaan.
Ik vind alleen die €15 wel heel hoog. Bij de knhs betaalde ik ook geen €15 inschrijfgeld, maar max 10. Plus dat je daar nog kon winnen en je dus met een prijsje baar huis ging. Dat is bij dit concept niet. Ik ben dan dus ook benieuwd naar waar dit bedrag op gebaseerd is en waar het heen gaat...

Zover ik begreep gaat van die € 15,00 5 euro naar de jury, 1 euro naar een fonds voor ruitersport voor gehandicapten en 9 euro voor de organisatie tbv scholing jury's en overige kosten. Er zijn trouwens volgens mij soms ook prijzen te winnen.
Ik denk dat er zeker een doelgroep is voor deze ontwikkeling, meer keuzevrijheid lijkt mij altijd goed!

Kijk, hier heb ik wat aan!
Natuurlijk is het duurder om op wedstrijd te gaan. Ik was vooral nieuwsgierig naar hoe ze die €15 verdelen, dus waar de prijs op is gebaseerd.

Overigens ben ik het wel eens dat er controle weg is, maar ik heb op wedstrijden ook nooit echt het idee gehad dat er goed werd gecontroleerd.
Verder vind ik het tegengeluid echt wel een goede ontwikkeling!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:44

_Anneruth schreef:
Eigenlijk zou ik het alleen interessant vinden als het officiële beoordelingen zijn met officiële wp registratie zodat het paard ook geklasseerd wordt.

Precies dit. Verder zitten we toch vast aan de KNHS omdat mijn man ook springen en eventing start. En een dochter die Bixie wil starten. Verder heb je een bak nodig op wedstrijd formaat. Met bakletters. Daar moeten wij ergens anders voor naar toe. En wat beoordeling betreft. Hoe weet je zeker dat de ruiter geen aanwijzingen heeft gehad tijdens de proef? Welke eisen stel je aan de kwaliteit van het beeldmateriaal?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:46

Daarom zou ik het een mooiere ontwikkeling vinden als er op de gewone wedstrijden meer controle plaatsvind.
Zowel op manier van rijden en optoming als op het papieren gedeelte.

Ik denk dat daar een mooie taak ligt voor de KNHS. Maar dat is denk ik nog ver weg. Een tegengeluid zou dan inderdaad mooi zijn maar daar is waarschijnlijk te weinig draagvlak voor. Kijk naar een
Happy atlethe competitie, het idee is heel mooi maar lijkt ook dood te bloeden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:20

Het is interessant als winstpunten ook als winstpunten gelden. Dan kun je zelf een klasse kiezen en gewoon alleen voor die klasse trainen. Anders zie ik er totaal geen nut van in, dan kun je net zo goed les nemen. Anders ga ik nog even voor het sportpredikaat bij mijn paard. Dat is dan gewoon haalbaar.

Maar goed beeldmateriaal is tegenwoordig echt geen probleem meer. De Gopro7 is gewoon erg goed voor zoiets.
Het is voor juryleden ook fijn, bekijken in je eigen tijd, evt. dingen herhalen. Dat is ook weer een keerzijde, want dan kun je ook krijgen je hebt precies 3 passen na F met je linkerhand getrokken, kijk maar in slowmotion.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:47

ajesca123 schreef:
Ghostattack schreef:
Ik vind het idee heel erg leuk! Maar eerst zien dan geloven :P Ik ben bijvoorbeeld zo'n ruiter die thuis heel erg bezig is met het verbeteren van mijn paard, maar vaak niet de mogelijkheid heeft om op wedstrijd te gaan. Dit zou voor mij echt de ideale oplossing zijn. Ik denk ook wel dat ik hier gebruik van zou maken als het echt goed werkt. Alleen lijkt het me voor hun moeilijk te beoordelen, aangezien sommige mensen nog steeds met een aardappel filmen :+ Een filmpje in HD kwaliteit, op de juiste manier gefilmd, is best te beoordelen. Het voordeel is wel dat je met een filmpje terug kan kijken om goed te beoordelen, maar ook daarmee vraag ik me weer af hoe betrouwbaar zo'n beoordeling op basis van een video is.

€15,00 per proef vind ik dan wel weer prijzig. Ik neem aan dat je hiermee niet officieel KNHS geklasseerd bent?

Ik verwacht inderdaad niet dat je daarmee officieel geklasseerd bent want het is natuurlijk niet te controleren of de combinatie ook echt is wie ze zeggen te zijn. En bvb controle op pijnstillers is ook niet mogelijk.

Dat, plus op een wedstrijd kan je ook niet tig keer je proef over doen net zolang tot jij wel tevreden bent als ruiter. Dus als daar je paard ineens je in de steek laat in de ring (9 van de 10 keer door je eigen zenuwen) dan is het daaag 10/15 euro...terwijl je met dit concept gewoon een nieuw filmpje maakt en je zo je kans op een wp kan vergroten. Eventueel nog eerst je video door je instructeur laten beoordelen of je gereden proef ruim voldoende is voor een wp voor je hem instuurd en 15 euro moet betalen.
Zou niet eerlijk zijn tegenover de mensen die wel naar wedstrijd gaan en gewoon alleen die ene proef hebben om te laten zien wat ze in huis hebben.

Maar het concept is natuurlijk wel bruikbaar voor diegenen die gewoon willen weten hoe ze ervoor staan en of ze misschien wel voor moeilijkere oefeningen kunnen gaan in hun training. Genoeg ruiters die geen zier om wedstrijden geven, maar wel graag hun progressie willen weten. Daar is dit een perfect middel voor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:55

Progressie voel je toch zelf? Ik snap het echt niet, ik kan aan mijn eigen schaduw al zien of iets lekker loopt of niet. Ok, ik ben een autodidakt die een instructeur gebruikt om mijn gevoel te bevestigen. Daarvoor zou ik geen filmpjes opsturen, is ook te veel gedoe. Maar wel als ik me officieel kan klasseren en niet eerst 10 winstpunten hoef te halen voordat ik verder kan. Want dat vind ik gewoon erg slecht aan het wedstrijdsysteem. Te veel punten en te vaak dezelfde juryleden.
Natuurlijk kun je met video's frauderen, maar dat kan zelfs op wedstrijden, als jij opeens een ander op je paard zou laten. En op doping ben ik nooit gecontroleerd.
Elk systeem heeft voors en tegens, maar gewoon je laten beoordelen a 15 euro voor een video zonder winst te kunnen halen zou ik dus niet doen. Ik wil ook waardering voor mijn proef en dat terugzien aan een klassering. Om prijzen geef ik niets, ik reed altijd alleen voor winstpunten.

Overigens is het opnemen van een proef en deze laten beoordelen niet nieuw. Dit is al vaker gedaan door topruiters of trainers. En kennelijk was dat meestal geen succes omdat je er niets of weinig van hoort. Ik heb het in ieder geval nooit gedaan. Voor les heb ik graag direct contact.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:08

oh ik zou het ook niet doen hoor. 15 euro is dan toch een flink bedrag alleen om te weten of je een wp waardige proef kunt rijden.

Maar genoeg mensen die het wel zouden doen. Al denk ik wel dat niemand zoiets op regelmatige basis zou doen. Want dan gaat het lekker in de papieren lopen puur en alleen om een beoordeling te krijgen en verder niks.

En idd; in de loop der jaren op heel wat wedstrijden geweest (als parcourshulp en proefvoorlezer) en nog nooit meegemaakt dat de combinatie voor wie ik er was, werd gecontroleerd op doping.
Wordt ook nooit gecontroleerd of je daadwerkelijk het paard bij je hebt waarmee je ingeschreven staat. Dus in werkelijkheid kan je ook gewoon die andere vos die praktisch sprekend op je eigen lijkt mee hebben genomen omdat je eigen paard geblesseerd was of omdat die andere vos gewoon een veel betere beweger is dan je eigen en je kans op een wp dus groter is met die andere, om maar een voorbeeld te geven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:27

xxCYNNxx schreef:
oh ik zou het ook niet doen hoor. 15 euro is dan toch een flink bedrag alleen om te weten of je een wp waardige proef kunt rijden.

Maar genoeg mensen die het wel zouden doen. Al denk ik wel dat niemand zoiets op regelmatige basis zou doen. Want dan gaat het lekker in de papieren lopen puur en alleen om een beoordeling te krijgen en verder niks.

En idd; in de loop der jaren op heel wat wedstrijden geweest (als parcourshulp en proefvoorlezer) en nog nooit meegemaakt dat de combinatie voor wie ik er was, werd gecontroleerd op doping.
Wordt ook nooit gecontroleerd of je daadwerkelijk het paard bij je hebt waarmee je ingeschreven staat. Dus in werkelijkheid kan je ook gewoon die andere vos die praktisch sprekend op je eigen lijkt mee hebben genomen omdat je eigen paard geblesseerd was of omdat die andere vos gewoon een veel betere beweger is dan je eigen en je kans op een wp dus groter is met die andere, om maar een voorbeeld te geven.

Mijn paard is eens door een stalruiter van een bekende ruiter eenmalig in de M uitgebracht. Dit is nergens genoteerd of geregistreerd. Gewoon een NN zonder papieren in een parcours. Zelfs dat gebeurt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:29

Ik heb 1x doping controle meegemaakt op een wedstrijd waar ik startte (dressuur)
En 1x waar ik mee was als groom (eventing).
paspoort controle gebeurde bij ons vroeger bijna bij elke wedstrijd, tegenwoordig nooit meer.
Bovenstaand kan altijd, als de paarden dezelfde kleur en geslacht zijn, maar in theorie ook een andere ruiter, er staat namelijk geen foto op je start gebeuren :')
Maar ik mag hopen dat dat niet echt gebeurt allemaal :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 13:46

Hulp van derden is uitsluiting, behalve als je een bekende naam hebt. Heb ooit gehad dat Emmelie Scholtens voor mij moest starten, paard wilde niet, kwam buiten de ring en er werd door de voorlezer een zweep bijgehaald. Mag ook niet in de M2. Maar uitsluiting? nee hoor, ze eindigde zelfs nog voor mij. Met een winstpunt. Dit gebeurt ook, dus waarom zou een ander paard onder de kont schuiven ook niet gebeuren? Vast wel. Ik heb er maar 1, dus heb geen keuze.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:49

Ik vraag me dan weer af he , wat heb je aan frauderen ? Je houd jezelf voor de gek .