Zomertijd/ wintertijd discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zomertijd of wintertijd?

Permanent zomertijd {:}
275 (37%)
Permanent wintertijd :brr:
234 (32%)
Blijven wisselen met de klok
216 (29%)

Totaal aantal stemmen: 725

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:36

Zéker zomertijd!
Ik heb elke winter moeite met de donkere dagen, je gaat in het donker naar werk, en komt in het donker weer thuis. Een uur langer licht in de winter zou ik dus het grootste voordeel vinden.

De ‘echte’ wintertijd is vooral gebaseerd op een heel ander soort leven. Mensen werkten voornamelijk op het land/de boerderij en hadden dus ‘s ochtends licht nodig.
Ze gingen vroeg naar bed en hadden dus ‘s avonds ook geen licht nodig om nog werk te kunnen verrichten.
Tegenwoordig vind ik dat wel anders, mensen beginnen pas om 8 of 9u met werken en werken ook vaak langer door in de avond. Een verschuiving van het daglicht vind ik daar dus heel goed bij passen. :)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:36

Om alle partijen tegemoet te komen lijkt het mij het beste om de klok de ene helft van het jaar een uur vooruit te zetten. De andere helft van het jaar achteruit.

Toch ben ik blij dat we ons hier druk om kunnen maken als dagelijks EU bestuur. Dat betekent namelijk dat alle grote problemen opgelost zijn....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:38

Tivoli schreef:
Zéker zomertijd!
Ik heb elke winter moeite met de donkere dagen, je gaat in het donker naar werk, en komt in het donker weer thuis. Een uur langer licht in de winter zou ik dus het grootste voordeel vinden.

De ‘echte’ wintertijd is vooral gebaseerd op een heel ander soort leven. Mensen werkten voornamelijk op het land/de boerderij en hadden dus ‘s ochtends licht nodig.
Ze gingen vroeg naar bed en hadden dus ‘s avonds ook geen licht nodig om nog werk te kunnen verrichten.
Tegenwoordig vind ik dat wel anders, mensen beginnen pas om 8 of 9u met werken en werken ook vaak langer door in de avond. Een verschuiving van het daglicht vind ik daar dus heel goed bij passen. :)

Ja maar juist als je moeite hebt met de korte dagen moet je niet altijd zomertijd willen. Dan heb je dus echt pas lange donkere dagen. Ik begin ook geregeld om 6.30 of 7.30 al met werken. Dat is dus echt niet te doen als het pas om 10.00 licht wordt.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:40

Shanna schreef:
Ervanuitgaande van een 9-17 mentaliteit dan maakt op de kortste dag dat halve uurtje middag-zon echt geen wereld van verschil. Als je een half uur reistijd hebt dan kom je hoe dan ook in het donker aan op de plaats van bestemming. Waarbij het uurtje 's ochtends naar mijn mening wel veel doet. En ik ben echt geen ochtendmens!

Voor mij is juist dat ene uurtje een wereld van verschil :j ik houd bijna elke dag bij na de kortste dag hoeveel minuten later de zon ondergaat. Het geeft me het gevoel van meer vrijheid als de zon later ondergaat, alsof ik nog meer kan doen en krijg er ook meer energie van

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:41

robert45 schreef:
Om alle partijen tegemoet te komen lijkt het mij het beste om de klok de ene helft van het jaar een uur vooruit te zetten. De andere helft van het jaar achteruit.

Toch ben ik blij dat we ons hier druk om kunnen maken als dagelijks EU bestuur. Dat betekent namelijk dat alle grote problemen opgelost zijn....

Vooral dat laatste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:42

Linde99 schreef:
Shanna schreef:
Ervanuitgaande van een 9-17 mentaliteit dan maakt op de kortste dag dat halve uurtje middag-zon echt geen wereld van verschil. Als je een half uur reistijd hebt dan kom je hoe dan ook in het donker aan op de plaats van bestemming. Waarbij het uurtje 's ochtends naar mijn mening wel veel doet. En ik ben echt geen ochtendmens!

Voor mij is juist dat ene uurtje een wereld van verschil :j ik houd bijna elke dag bij na de kortste dag hoeveel minuten later de zon ondergaat. Het geeft me het gevoel van meer vrijheid als de zon later ondergaat, alsof ik nog meer kan doen en krijg er ook meer energie van

Maar wat maakt precies voor jou dat verschil dan? Want na de kortste dag blijft de zon steeds wat later ondergaan, en worden de dagen weer langer. Dat gaat niet veranderen met permanent zomertijd..

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:43

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vind dat er een toch 1 grote fout zit in de redenatie van Lubach. De zon kan namelijk wel op 12 uur op het hoogste punt zijn, maar 12 uur is het niet midden van onze dag. Het lijkt mij veel logischer als die het hoogste punt, en dus het midden van de lichturen, ook in het midden van onze dag zou vallen. Als je kijkt naar een standaard werkdag van 8 tot 5, heb je 4 uur voor 12 en 5 uur daarna. Dan zou het hoogste punt dus ook na 12 moeten vallen. En als ik kijk naar mijn huidige rooster op de uni, heb ik ook dagen van 8.45 tot 17.30, dan zou het midden nog verder na 12 uur moeten vallen.

Geef mij dus maar lekker zomertijd. 's Avonds doe ik veel meer dan 's ochtends en met de wintertijd is het toch nog donker als ik naar school moet, maar dan mis ik ook nog een dat uurtje licht in de avond.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:47

Tivoli schreef:
Zéker zomertijd!

Nou, dat 's ochtends licht nodig is een fabeltje. Dit is de echte reden: https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-ges ... -zomertijd

Overigens beginnen de meeste boeren tussen 5 en 6 uur. Juist in de zomer was dat extra uurtje licht handig op het land. Maar in de winter heb je aan dat extra uurtje niet heel veel, het is dan sowieso al vroeg donker (stond afgelopen weken ook zelf om 7 uur op de baan. Met het licht al aan want het was al te donker).

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:47

SusanH schreef:
Tivoli schreef:
Zéker zomertijd!

Ja maar juist als je moeite hebt met de korte dagen moet je niet altijd zomertijd willen. Dan heb je dus echt pas lange donkere dagen. Ik begin ook geregeld om 6.30 of 7.30 al met werken. Dat is dus echt niet te doen als het pas om 10.00 licht wordt.

Dat is denk ik persoonlijk :)
Met in het donker opstaan heb ik geen moeite, als het dan na een paar uur licht gaat worden heb ik juist het idee dat ik alle daglichturen van de dag heb meegekregen.
Als het in de winter op een bewolkte dag al om kwart voor vier begint te schemeren ben ik echt diep ongelukkig :o (ik ga in de winter ook altijd 3/4 keer onder een zonnebank met lichttherapie tegen winterdepressie :D )
Maar ik begrijp zeker dat er mensen zijn die moeite hebben met opstaan als het nog zo donker is. (Ben ook heel blij met mijn wake-up light, hoe het er buiten uitziet ‘s ochtends maakt me dan niet zoveel uit haha)

Edit: typo’s.
@ Winged; interessant! Ik heb het altijd zo geleerd dat het voor de boeren was, maar wat jij zegt klinkt ook heel logisch!

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:53

Shanna schreef:
Linde99 schreef:

Maar wat maakt precies voor jou dat verschil dan? Want na de kortste dag blijft de zon steeds wat later ondergaan, en worden de dagen weer langer. Dat gaat niet veranderen met permanent zomertijd..

Volgens mij heb ik het niet zo duidelijk uitgelegd :) Jij denkt natuurlijk: met permanente zomertijd is het niet zo dat de dagen dan langer blijven, want je levert 's ochtends immers een uur in. Dus wat maakt het dan uit?

Voor mij gaat het vooral om dat extra uurtje 's avonds. Of het donker is 's ochtends maakt mij niet uit want zit dan toch op mijn werk. Eind van de middag maakt mij dat wel uit, dan heb ik vrije tijd en voelt het voor mij alsof ik meer tijd heb omdat het ook langer licht is. Ik ben ook minder snel moe als het langer licht is. Lastig uitleggen want het is echt een gevoelskwestie :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:56

Hier in de zomer wordt het sowieso al licht rond 4 a 5 uur :+

druppeltje

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:09

Permanent zomertijd. Lekker 's avonds buitenrijden, met permanent wintertijd kan dat misschien dan alleen in juni, juli en augustus.

Boeiend dat het in de winter laat licht is. Of dat nou om 9 uur of om 10 uur, ik moet toch werken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:10

Ik snap dat idee van 'natuurlijke tijd' niet zo goed. Het is maar een afspraak, daar is niets natuurlijks aan. Dat 12 uur het hoogste punt van de zon kan zijn is leuk als je de zon als kompas wilt gebruiken, maar verder is het niet echt zo belangrijk als gedaan wordt. Ik weet niet eens zeker of ons ritme wel gezet wordt ten opzichte van het hoogste punt van de zon, het lijkt me waarschijnlijker dat het gezet wordt aan de hand van zonsopkomst en zonsondergang. En die veranderen nogal - veel meer dan dat ene uurtje tussen zomer- en wintertijd.

(Ik word in de zomer in elk geval wakker van de ochtendschemering, ondanks mijn redelijk verduisterde kamer, dat lijkt belangrijker te zijn dan hoe hoog de zon 's middags staat.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:11

Zomertijd of wintertijd maakt mij niets uit, zolang als het maar 1 tijd blijft! heb altijd zo'n moeite met dat gewissel met die klok..een hele week slecht slapen en bioritme totaal in de war.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:12

Gewoon lekker de wintertijd aanhouden of anders wisselen.
De wintertijd is de originele tijd en daar functioneren volgens mij toch nog de meeste mensen het beste op.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:19

Als ik moet kiezen dan zomertijd. Dan heb ik na mn ochtendshift tot 15.00u nog iets aan de middag :+

Maar blijven wisselen vind ik ook geen probleem. Ik vraag me eerlijk gezegd wel eens af of mensen er echt last van hebben, of dat het toch een psychisch dingetje is. :o Niet aanvallend bedoeld, voor ik een hele waterval aan commentaar over me heen krijg ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:22

druppeltje schreef:
Permanent zomertijd. Lekker 's avonds buitenrijden, met permanent wintertijd kan dat misschien dan alleen in juni, juli en augustus.

Boeiend dat het in de winter laat licht is. Of dat nou om 9 uur of om 10 uur, ik moet toch werken.

Maar je kan nu (eergister) toch ook al niet “lekker ‘s avonds buiten rijden”? Ik wandel elke avond na het avondeten met mn paard, en moest toch al de reflectie-spullen uit de kast halen. Het is pas sinds gisteren wintertijd dus dat staat daar los van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:22

Het is gewoon bewezen dat het geen psychisch dingetje is. Continue zomertijd is niet goed voor ons.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:23

Ik heb altijd enorme moeite met de zomertijd.
Ik ben totaal geen ochtend mens en dan nog een uur eerder op is voor mij echt te vroeg.
En dat merk ik niet alleen met de wissel, ik blijft dat merken.
In de winter heb ik dat dus niet.
En het is misschien ook een verschil hoe laat mensen op moeten staan, als ik pas tussen 7 en 8 op zou hoeven staan zou ik dat ook minder ervaren dan dus om 7 uur beginnen betekend.

Als ik zou moeten kiezen zou ik zeker voor de wintertijd gaan. Ik moet er niet aan denken dat het zo lang donker blijft in de winter in de ochtend.

En nu met zomertijd is het toch al gedaan om in de avond in het licht wat te kunnen doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:27

Shanna schreef:
druppeltje schreef:

Maar je kan nu (eergister) toch ook al niet “lekker ‘s avonds buiten rijden”? Ik wandel elke avond na het avondeten met mn paard, en moest toch al de reflectie-spullen uit de kast halen. Het is pas sinds gisteren wintertijd dus dat staat daar los van.

Dit. Lekker buiten sporten in de zomer is toch wel vanaf een uurtje of 7 tot 9 voor mij. Dan is het in de zomertijd in deze periode ook al donker.

Voor het volledige schema: https://zonsopgang.info/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:28

Permanente wintertijd. Die het beste onze "natuurlijke" tijd benaderd. In de zomer kun je ook in het donker buitenzitten. Warm genoeg voor vuurtje of lampje aan. En dat is vaak toch alleen in het weekend.
Sporten kan ook in het donker dan wel meteen na werk in het licht, of het weekend/vrije dag.

In de winter pas licht om 1000 in de ochtend is vragen om heel veel gezondheidsproblemen van mensen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:36

SusanH schreef:
Het is gewoon bewezen dat het geen psychisch dingetje is. Continue zomertijd is niet goed voor ons.

Waar staat dat bewijs?

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:38

Absoluut wintertijd
Ben zelf een avondmens en vind de zomertijd niets. Heb het gevoel midden in de nacht al te moeten opstaan en 's avonds met geen stok naar bed te krijgen. Chronisch slaapgebrek. Bovendien als het in de zomer met wintertijd nu om 22.00 uur donker wordt ipv 23.00 uur is toch geen probleem lijkt me.
In de winter om 10.00 uur 's ochtends pas zon lijkt me dan weer erg deprimerend

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:42

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:

Waar staat dat bewijs?

Filmpje niet gekeken? Zit nu op mobiel maar zal straks een linkje zoeken.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:44