X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:24

Potate schreef:
Ik zou best een X op mijn id willen hebben staan. Jammer alleen dat andere mensen er zo'n big deal van maken als ik zeg dat ik me nou niet heel vrouwelijk of mannelijk voel.

Ik snap ook niet dat zoveel mensen er tegen zijn, als iemand zich beter gaat voelen als er iets anders staat dan wat het eerst was is het toch alleen maar goed?

Ja dit dus. Ik vind het dan weer absurd dat mensen dit "doorgeslagen" noemen. Het is een lettertje in een paspoort, big friggin' whoop :')
Ik vraag me altijd af hoe die mensen er in hun persoonlijk leven last van hebben dat deze Bredase persoon een X in haar paspoort heeft in plaats van een M of V. Ik ken ook een aantal mensen die op het moment nadenken over wat gender voor hen betekent, en in die tijd is het dus soms onduidelijk of je hem/haar moet gebruiken. Ja, boeiend. Het is niet alsof ik hun paspoort erbij pak om te kijken of ik zij of hij moet zeggen _O-
Gelukkig is mijn omgeving lekker open minded en die personen zelf ook dus als je een keer een foutje maakt zit daar ook niemand mee. Iedereen weet namelijk dat het soms een beetje verwarrend is, en dat bepaalde aanspreekwoorden er diep ingesleten kunnen zitten :j

Waarom deze persoon zich er zo hard voor heeft gemaakt; ik denk dat het vooral een principekwestie is. Als je op een zeker moment "nee" te horen krijgt en je legt je daarbij neer dan gaat het voor de volgende helemaal onmogelijk worden om dit voor elkaar te spelen. Nu heeft zij echter een lans gebroken voor alle personen die liever niet een M of V in hun paspoort hebben. (En voor bijv baby's die geboren worden met een intersekse conditie of zonder geslachtskenmerken, daar kun je het dus even "on hold" zetten zonder dat je diens gender al vastlegt voor de rest van zijn/haar leven)

Hoe dan ook, top dat dit nu kan, ik ben blij voor haar en de andere mensen voor wie dit hopelijk ook mogelijk gaat worden :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:25

MoniqueT schreef:
Inderdaad, totaal doorgeslagen.

Maar ruimdenkend is dit ook niet.

Want wie heeft er nou eigenlijk last van?
Van mij hoeft het ook niet, maar tolerantie naar anderen blijkt wel weer ver te zoeken soms als een ander lettertje (waar die mensen echt erg blij mee kunnen zijn) al belachelijk gevonden word :o

Anoniem

Re: X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:27

Leven en laten leven. Als iemand graag een X als geslacht wil? Wie zijn wij dan om daar wat over te zeggen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:28

Mijn meisjesnaam blijft er ook altijd in staan, daar heb ik toch ook geen keuze in?

Maar ze hadden er beter 'Geslacht: nee' van kunnen maken. Dan klopte de vraag en is er geen discussie :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:29

Prima toch.
Leven en laten leven.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:29

Santos_05 schreef:
Mijn meisjesnaam blijft er ook altijd in staan, daar heb ik toch ook geen keuze in?

Maar ze hadden er beter 'Geslacht: nee' van kunnen maken. Dan klopte de vraag en is er geen discussie :D

:=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:30

Santos_05 schreef:

Well, you're not wrong _O-

Overigens kan je wel je naam aan laten passen als je dat echt wil.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:31

Ik snap niet wat hier doorgeslagen aan is. Ik vind het totaal geen probleem wat een ander in zijn paspoort heeft staan. Al halen ze heel dat geslacht weg, prima toch? En als er mensen zijn die zich geen man of vrouw voelen is het toch prima dat er een X staat? Lekker boeiend, ik maak me er niet druk om en snap (zeker op social media) de reacties dat dit waanzin is ook echt niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:37

Ik vind het een beetje mieren genneuk om niks.
Ik vind mijn doopnamen ook niet cool, maar die hoeven ook niet weggehaald of veranderd te worden.
En ik ben hartstikke vrouwelijk alleen had ook weleens graag gewild dat ik een man was. Makkelijker leven enzo.

En verder hebben wij als gemeenschap inderdaad geen last van die X. Maar ik kom nu persoonlijk weer een beetje terug bij de hele genderneutrale discussie. Over wc's en dergelijke.
En daar heb ik wel last van.
En het zou me dan ook niet verbazen als dit (het klinkt heel l.ullig) weer een opstapje is naar die discussie toe.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:39

Special snowflake generatie slaat weer toe... :=

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:39

Santos_05 schreef:

Je kan je naam prima laten veranderen hoor. Als jij het de moeite genoeg waard vind om daar al dat werk in te steken, net als deze persoon dat vond om die X er in te krijgen, kan dat gewoon. :)
Een vriend van me heeft ook zijn achternaam laten veranderen, die wilde niet de naam van zijn vader dragen.

En ik geef deze persoon groot gelijk. Als je papierwerk overeen komt met je eigen geslacht/gevoel merk je inderdaad niets van dat lettertje. Als dat niet overeenkomt is het echter ofwel bij elke instantie weer een gedoe om de juiste aanspreekvorm/aanhef te krijgen, ofwel elke keer verkeerd worden aangesproken/behandeld. En ja, dat is heel erg naar. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:42

Santos_05 schreef:

Het is ook niet zomaar keuze geweest, er is een reeks rechtszaken aan vooraf gegaan. Jij kan ook een hoop rechtszaken aangaan om je meisjesnaam te laten veranderen in je paspoort. Moet je o.a een brief schrijven naar de koning enzo.
Maar net hoe belangrijk je dat vindt :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:43

Ik vraag me wel af hoe dat dan gaat bij officiële bijeenkomsten/instanties.
Stel nou zij komt op het nieuws, hoe duiden ze haar dan aan?
Een 57 jarige .......?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:44

Persoon? Hoe moeilijk kan het zijn :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:45

En stel dat zo'n persoon word vervolgt omdat hij/zij crimineel oid is, dan is het toch wel zo makkelijk om gewoon te kunnen weten of dat een man of vrouw is. Vanuit veiligheidsbelang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:46

Shaggy09 schreef:
En stel dat zo'n persoon word vervolgt omdat hij/zij crimineel oid is, dan is het toch wel zo makkelijk om gewoon te kunnen weten of dat een man of vrouw is. Vanuit veiligheidsbelang

Want, je kan je niet vermommen?
Ik blijf me verbazen over sommige reacties :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:47

Ik vind het heel goed dat het kan :j als het een paspoort is wordt het sowieso internationaal herkend toch? Of is het een id?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:47

Shaggy09 schreef:

Want het is echt veel gevaarlijker om achter een man/vrouw aan te rennen dan achter een X? :')

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:53

julius_juut schreef:
Shaggy09 schreef:

Want het is echt veel gevaarlijker om achter een man/vrouw aan te rennen dan achter een X? :')

:')

Nouja ik snap wel wat Shaggy09 bedoelt. Als er iemand gezocht wordt, worden er vaak uiterlijke kenmerken vrij gegeven zoals: blanke man, donker haar, blauwe ogen blabla. Wat zeg je dan? Een persoon met halflang haar etc. Maar ja zoek je dan naar iemand die lijkt op een man of vrouw?

Als je een X bent moet je maar niet het criminele circuit in, dat is onhandig := Of juist wel dan kan je minder makkelijk gevonden worden

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:56

Shaggy09 schreef:
En verder hebben wij als gemeenschap inderdaad geen last van die X. Maar ik kom nu persoonlijk weer een beetje terug bij de hele genderneutrale discussie. Over wc's en dergelijke.
En het zou me dan ook niet verbazen als dit (het klinkt heel l.ullig) weer een opstapje is naar die discussie toe.

Hoezo heb je daar last van?
Ik ben dit jaar op diverse festivals geweest waar toiletten waren zonder bordjes. Boeiend. Plassen is plassen. Of er in het hokje naast me nu een man of vrouw zit of staat maakt mij echt minder dan niks uit.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:57

Mars schreef:
Special snowflake generatie slaat weer toe... :=

... En de intolerante oudere generatie kan weer zeuren. :D Ga je er echt van wakker liggen dat dit gebeurt Mars? :+

julius_juut

Ghihi dat denk ik ook wel eens hoor. Ik kan prima overal DNA rondstrooien, daar vinden ze me nooit mee. :P

En tja, een beschrijving. Ik heb geen idee hoe dit mens er uit ziet, maar de meeste mensen lijken zo ontzettend veel op elkaar dat zo'n beschrijving zonder foto eigenlijk toch onzinnig is. 'Goh, ik moet zoeken naar een man van middelbare leeftijd, van rond de 1.80 met bruin haar.' :P Hier gooien ze dan wel gewoon het geslacht er in waar persoon X het meest op lijkt op dat moment.

poes

Van veel toiletdames al gehoord dat de vrouwen vaak het ranzigst zijn dus wie weet hebben de mannen er meer last van :D

Brainless

@Linde99
Alsof men aan iemand kan zien of degene een X in het paspoort heeft staan....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:00

Shaggy09 schreef:
Maar ik kom nu persoonlijk weer een beetje terug bij de hele genderneutrale discussie. Over wc's en dergelijke.

Grappig... genoeg vrouwen die bij een lange rij voor de damestoiletten de mannen wc induiken.
Daar mogen mannen dan niet over zeuren, die daar op een rijtje staan te plassen.
Maar zodra een man naar de dames toilet gaat is het ineens wel "raar"/niet gewenst.