Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
balance schreef:Die vraag is heel simpel te beantwoorden voor mij. U geeft aan dat je respect hebt voor iemand. Niks mis mee. Iemand die duidelijk ouder of gelijk is aan mij noem ik u en het is aan die persoon om te zeggen 'hoeft niet hoor'. Ook als iemand bewust een beetje afstand wil houden heeft hij of zij het recht om met u te worden aangesproken.
Soms gaat 'jij' zeggen vanzelf, wederzijds. Daar is ook niks mis mee.
Desty schreef:Ik wou dat het net als in Engeland was, dat ‘jou’ allebei jou/jij en ook u betekent.
sneeuwpop schreef:balance schreef:Die vraag is heel simpel te beantwoorden voor mij. U geeft aan dat je respect hebt voor iemand. Niks mis mee. Iemand die duidelijk ouder of gelijk is aan mij noem ik u en het is aan die persoon om te zeggen 'hoeft niet hoor'. Ook als iemand bewust een beetje afstand wil houden heeft hij of zij het recht om met u te worden aangesproken.
Soms gaat 'jij' zeggen vanzelf, wederzijds. Daar is ook niks mis mee.
En waarom zeggen ouderen dan geen U tegen kinderen?
Hebben die geen respect voor kinderen?
Ik heb het ook aangeleerd, maar vind het niks te maken hebben met respect
Beleefd is een beter woord.
Mijn kind krijgt het een beetje mee. Op de werkvloer kan het wel handig zijn.
mirim schreef:Eigenlijk had ik niet helemaal verwacht dat er zoveel mensen u zeggen en het hun kinderen ook leren.
Dan nog wat anders : vinden jullie het heel erg als je kinderen je bij de voornaam noemen?
Onze kinderen hebben allemaal een periode gehad dat ze dit deden . Wij hadden er niet echt problemen mee, maar zeiden wel dat ze maar twee personen papa en mama konden noemen en dat dat best wel speciaal was.
Ze zijn er uit zichzelf eigenlijk weer mee gestopt.