Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:27

Ik vind het een beetje hypocriet. Er zijn zoveel mensen op de wereld met zwaar overgewicht. Die meoten we vooral niet teveel aandacht geven? Ik vind dit juist heel goed, laten weten dat ze gezien worden, dat ze er ook mogen zijn. Wat de reden ook is dat ze teveel overgewicht hebben. Ik zie hier geen verheerlijking, eerder acceptatie.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:30

Ik ben het volkomen eens met Emma. Wie krijgt er nu bij het zien van de foto opeens de nood om ook enorm zwaar te worden? Terwijl de mensen die wel zo zwaar zijn zich waarschijnlijk eindelijk iets meer geaccepteerd voelen. Helemaal prima toch.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:30

Fat pride filmpjes zijn ideaal als ik een ik-wil-niet-sporten-dag heb... Instant verse motivatie ;-)...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:31

Joolien schreef:
Ik vind het een beetje hypocriet. Er zijn zoveel mensen op de wereld met zwaar overgewicht. Die meoten we vooral niet teveel aandacht geven? Ik vind dit juist heel goed, laten weten dat ze gezien worden, dat ze er ook mogen zijn. Wat de reden ook is dat ze teveel overgewicht hebben. Ik zie hier geen verheerlijking, eerder acceptatie.

Maar willen we die enorm ongezonde ontwikkeling wel echt accepteren?
Ik vind mensen die te dik zijn niet lelijk, ik vind het wel eng dat ze zoveel risico hebben op ziektes en vind dan ook niet dat het normaal moet worden :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:31

Ik ben het met Joolien eens. Het gewicht interesseert me niet, maar ze accepteert zichzelf blijkbaar en is zelfverzekerd. Daar kan ik nog wat van leren.
Overigens heb ik zelf ook extreem overgewicht gehad.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 06-09-18 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:32

Emmaa_ schreef:
Magrathea schreef:
Ik zeg ook zeker niet dat iedereen maar commentaar mag leveren op dikke mensen! Integendeel. Maar er is nogal een verschil tussen "leven en laten leven" en een duidelijk statement maken door een obese model op de Cosmopolitan te plaatsen.

Om het met jouw metafoor gelijk te trekken: je hoeft inderdaad geen commentaar te gaan leveren op het strand op iedereen die zich niet insmeert, maar om nou groots in de media uit te meten dat mensen die zich niet insmeren er óók mogen zijn, dat ze niet raar of gek zijn maar een van de vele soorten en maten mensen. Gek toch?

Deze discussie lijkt trouwens een beetje op die over roken een tijdje terug. Inmiddels is iedereen er wel over uit dat roken ongezond is en het lijkt erop dat rokers een uitstervend ras is. Wellicht dat dat ook zo gaat met een actief ongezonde levensstijl. (Nu valt dat hier nog wel mee, maar denk bijv aan de USA waar bij Wallmart een soort scootmobieltjes bij de ingang staan zodat je niet hoeft te lopen)

Ah zo. Ik vind 'fat pride' een hele akelige term, vooral omdat ik het associeer met hoe mensen kijken naar de body positive beweging en die proberen weg te wissen. Ik denk dat iemand als Tess Holiday op de cover van een tijdschrift niet per se het promoten van een ongezonde levensstijl is, maar het representeren van verschillende soorten lichamen in de media. Tess Holiday heet zeker niet de doorsnee levensstijl die mensen associeren met obesitas (het beeld dat jij schetst van scootmobils voor Wallmart en alleen maar fastfood is op haar niet van toepassing).

Snap ik. Dat weet ik zelf ook niet, echter zijn er toch veel mensen die heel makkelijk zichzelf spiegelen aan een "makkelijk" ideaalbeeld. (Lastig uit te leggen.)
Je ziet ook wel in de groene beweging dat mensen heel makkelijk iemand als voorbeeld stellen die ook maar enigszins op ze lijkt. Dus als iemand van Milieudefensie zegt "maar ik eet gewoon af en toe een stukje vlees hoor" denkt een ander die dat hoort "oh, dus als ik elke dag vlees eet is dat gewoon prima". Snap je?

Dus als iemand eigenlijk wel weet dat ie beter zou afvallen, en vervolgens een heftige body positivity beweging tegen het lijf loopt, kan het zomaar zijn dat die persoon denkt "hee, ik mag best positief over mezelf zijn, dus ik hoef niet af te vallen". Terwijl dat helemaal niet het punt is.

Magrathea

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:33

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:33

Palmera schreef:
Mensen met een dergelijk overgewicht word doorgaans geadviseerd daar wat aan te doen.
Imo is een model een rolmodel. Blij dat ik was dat al die zeer graatmagere modellen enigszins van de ban zijn, vind ik dit andere uiterste ook zorgwekkend.

Die graatmagere modellen staan wel nog in de Cosmopolitan. Ik heb één keer dat blad gelezen een maand of wat terug, en ik vond het een beetje schrikbarend hoe dun die modellen zijn. Zit ook nauwelijks spier meer op. En nee, niks tegen dunne mensen (ben ik zelf ook) en niet iedereen kan er wat aan doen, voor ik Bokt over me heen krijg. Maar dit vond ik niet oké om als voorbeeld te dienen.

Inhoud was overigens ook niet veel soeps maar dat is een andere kwestie. :+ Ben ik persoonlijk gewoon te nuchter voor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:36

Stoppen met extremen opzoeken op covers maar ga een doorsnee van de samenleving pakken. Vandaag maat 40, morgen maat 32 en volgende week maat 58. Gewoon alles door elkaar, net als onze samenleving. Niet extremen zoeken om een statement te maken.

Suzanne F.

Ik heb de cover net bekeken en ik vind dit ook niet kunnen eigenlijk. Dit is geen plus size model maar een Obesitas model. Hier praat je echt over meer dan maat 50. Ik vind dit niet geschikt voor op een cover. Net als een graatmager model trouwens.

Anoniem

Azmay schreef:
Joolien schreef:

Ik vind mensen die te dik zijn niet lelijk, ik vind het wel eng dat ze zoveel risico hebben op ziektes en vind dan ook niet dat het normaal moet worden :o

Maar mensen met overgewicht weten dit al. Die krijgen dit zo'n beetje dagelijks te horen. Het gaat niet om het verheerlijken van een ongezond leefpatroon, het gaat om representatie.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:37

Joolien schreef:

Precies!! Bodyshaming is zoooooo van deze tijd en mag best aangepakt worden. Waarom moet iedereen overal maar wat van vinden?
Ik heb zelf zwaar overgewicht, en ik zit er echt niet op te wachten dat mensen hier over gaan zitten oordelen. Ik snap ook echt niet waarom dat tegenwoordig zo wordt gedaan in de maatschappij.....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:38

Ik vind het wel kunnen, een keer een mooie tegenhanger ipv een ideaalbeeld :)
Het is mi echt geen trigger ik wil overgewicht, zie het meer als acceptatiebeeld dat er nu eenmaal vrouwen zijn met extra's en deze ook mooi kunnen zijn.
(Over smaak valt niet te twisten btw....dus dat is geen discussie, maar iets persoonlijks)

Kijk er zijn nu eenmaal alle maten en formaten onder de dames in deze wereld, real women!

Wat dat betreft vind ik wat Dove doet met zijn reclames heel mooi, echt een afspiegeling van alle vrouwen in onze samenleving!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 06-09-18 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:38

secricible schreef:
Stoppen met extremen opzoeken op covers maar ga een doorsnee van de samenleving pakken. Vandaag maat 40, morgen maat 32 en volgende week maat 58. Gewoon alles door elkaar, net als onze samenleving. Niet extremen zoeken om een statement te maken.

Maar over doorsnee praat niemand en dat willen de bladen nou juist wel bereiken.
Negatieve aandacht is ook aandacht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:39

listiglistje schreef:
Ik vond het wel kunnen, een keer een mooie tegenhanger ipv een ideaalbeeld :)
Het is mi echt geen trigger ik wil overgewicht, zie het meer als acceptatiebeeld dat er nu eenmaal vrouwen zijn met extra's en deze ook mooi kunnen zijn.
(Over smaak valt niet te twisten btw....dus dat is geen discussie, maar iets persoonlijks)

Kijk er zijn nu eenmaal alle maten en formaten onder de dames in deze wereld, real women!

Wat dat betreft vind ik wat Dove doet met zijn reclames heel mooi, echt een afspiegeling van alle vrouwen in onze samenleving!

Op zich eens, met de kanttekening: het idee dat dunne vrouwen dan géén "real women" zijn is dan ook weer zo wat :o Maar volgens mij bedoelde je dat ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:40

Azmay schreef:
Ik had er nog niet over gehoord maar na even googlen vind ik dit ook niet wenselijk.
Waarom niet gewoon dames met een gezond gewicht en maat 38/40 op de voorkant?
Het is echt maat 34 of het andere uiterste >;)

Maat 34 hoeft niet ongezond te zijn, dankjewel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:40

Azmay schreef:
Joolien schreef:

Het is niet zo dat we allemaal maar moeten accepteren dat te dik zijn ok is, maar ik wil haar accepteren zoals ze is. Zoals je misschien weet, eet bijna niemand enkel om het eten. Vaak is het een coping mechanisme, emoties weg eten. Ik accepteer je zoals je bent, met al je imperfecties.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:41

Cayenne schreef:
secricible schreef:

Maar over doorsnee praat niemand en dat willen de bladen nou juist wel bereiken.
Negatieve aandacht is ook aandacht.

Jep en dat is wat ik zo kwalijk vindt.

Anoniem

Ik vind het ook behoorlijk komisch dat iedereen het hier over 'normaal' heeft als het om vrouwen met maat 36-40 gaat. Alsof ik met mijn maat 48 een alien ben ofzo. Ik ben gewoon een dikke vrouw, dat is heel wat anders.

listiglistje

Magrathea schreef:
listiglistje schreef:
Ik vond het wel kunnen, een keer een mooie tegenhanger ipv een ideaalbeeld :)

Op zich eens, met de kanttekening: het idee dat dunne vrouwen dan géén "real women" zijn is dan ook weer zo wat :o Maar volgens mij bedoelde je dat ook niet.

nee ik bedoel alle dames, dun , dik, groot, lang, klein, etc....gewoon een afspiegeling van de maatschappij, dat bedoel ik met real women.

Hoe kom je erbij dat dunne vrouwen geen real women zijn, die leven toch ook in onze maatschappij?
Of je dun of dik mooi vindt is een persoonlijke kwestie van smaak.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 06-09-18 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:43

Toch wel typisch dat nu de dunne mensen zich hier aangesproken voelen. Moet je eens voelen hoe dikke mensen zich altijd voelen :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:43

Resistance schreef:
Azmay schreef:
Ik had er nog niet over gehoord maar na even googlen vind ik dit ook niet wenselijk.
Waarom niet gewoon dames met een gezond gewicht en maat 38/40 op de voorkant?
Het is echt maat 34 of het andere uiterste >;)

Maat 34 hoeft niet ongezond te zijn, dankjewel. :)

Het hoeft niet. Maar ik ben eigenlijk te dun en zit op 36. Geeft wel meteen aan dat ik wel hoor dat ik meer moet eten maar geen ervaring heb met de andere kant van het spectrum. Ik moet zeggen dat sommige opmerkingen in dit topic eigenlijk best verhelderend zijn.
Alsnog ga je me niet vertellen dat die honderden modellen allemaal erg gezond onder de 34 kunnen blijven, heb van dichtbij meegemaakt wat die ideaalbeelden aan kunnen richten :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:46

Ik was hartstikke gezond hoor toen ik maat 34 had. Ik sportte toen nog en was jonger. Niks mis mee, had een prima figuur. Echt niet graatmager. Maten zeggen niet altijd wat, het ligt ook aan je lengte. Als je lang bent met maat 34 toont dat ander dan bij een klein iemand van 1.60 m.

Maar dit model op de cover is gewoon dik, daar kan je weinig anders over zeggen. Die heeft een halve kip onder haar armen hangen. Het lijkt mij ongezond. Net zo ongezond als graatmager model.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 06-09-18 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:46

Ik kan de cover niet vinden heeft iemand een link?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:47

Yonker schreef:
Toch wel typisch dat nu de dunne mensen zich hier aangesproken voelen. Moet je eens voelen hoe dikke mensen zich altijd voelen :)

Ik denk dat dit met eigen onzekerheden te maken heeft, je eigen aangesproken voelen.

Als je jezelf accepteert en blij bent met je eigen lichaam waarom dan jezelf aangesproken voelen?
Iedereen heeft nu eenmaal een andere maat, gewicht, bouw etc. accepteer het of doe er wat aan als je jezelf niet accepteert.
Wat een ander denkt en doet heb je zelf geen invloed op, dus waarom druk om maken? :)