Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:30

lieveli schreef:
Ineke2 schreef:
Maar ze moest helemaal haar neus niet laten zien? Je kunt echt niet zomaar binnenstappen hoor. “ daar hebben ze bij gemeente helemaal geen tijd voor” of waar dan ook met al die burocratie en juist dat laatste zorgt voor dit soort praktijken.

Wat een aannames. Ze willen de fraudeurs en andere ongein opsporen, deze dame heeft dus niks te vrezen maar werkt gewoon niet mee.

Aannames die ik zelf heb meegemaakt al... dus wat mij betreft géén aanname.

Gracezellaa

Ik heb niet het idee dat bijvoorbeeld analfabeten gekort gaan worden op hun uitkering, omdat ze geen Nederlands kunnen lezen en schrijven. Zoals ik het begrijp moeten ze het of wel kunnen aantonen, of aangeven dat ze het niet kunnen. Het bewijs is het probleem, niet of je wel of niet de taal machtig bent.

Anoeska

Volgens mij is het gewoon regelgeving die voor iedereen geldt:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-bijstand.

Lijkt me echt niet superlastig om dat in een middagje te bewijzen dat je aan de eis voldoet. Als je even meewerkt, is er niks aan de hand. Uitzonderingsgevallen als analfabeten (1,5% in NL) is vast een oplossing voor te bedenken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:32

Shadow0 schreef:
lieveli schreef:
Prima onderzoek en als zij meewerkt is er niks aan de hand.

Je vindt dit niet belachelijke verspilling?

Inderdaad. Dit is echt bureaucratie om de bureaucratie en kost hopen geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:33

Wat ik niet begrijp dan is dat als die regel al jaren geld, dat niet gelijk wordt uitgesloten met het aanvragen van een uitkering? Moet je toch naar de daarvoor betreffende instantie, je gezicht laten zien en formulieren invullen?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:35

Analfabeten kunnen zo dus gedetecteerd worden en eventueel geholpen indien mogelijk. Zo vergroten ze de kans op de arbeidsmarkt ook aanzienlijk.

Ik vind het niet absurd dat er een taaleis wordt gesteld en dat deze ook bij mevrouw op de mat ligt. We roepen altijd maar dat allochtonen/mensen met kleurtje/mensen met andersklinkende namen/.. geviseerd worden en nou doen ze het algemeen en is het weer niet goed.

Mevrouw kan ook even langsgaan bij het betreffende bureau of ff met de ogen rollen door de rompslomp-achtige manier van aanpak en meewerken ipv haar leuk op de foto te laten zetten door de pers.

Eindelijk wordt er actie ondernomen om een rem te zetten op uitkeringen, dat dit dan weer gebeurt op een zo een typische ambtenaren manier is jammer. Ik neem aan dat als je een uitkering krijgt en aanvulling dat je ook regelmatig op gesprek moet om je reintegratie of capaciteiten te bespreken? Zorg dan dat die mensen die die gesprekken afnemen gekwalificeerd zijn om iemand zijn Nederlands te beoordelen indien er geen diploma voorgelegd kan worden

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:36

MiniMeLona schreef:
Wat ik niet begrijp dan is dat als die regel al jaren geld, dat niet gelijk wordt uitgesloten met het aanvragen van een uitkering? Moet je toch naar de daarvoor betreffende instantie, je gezicht laten zien en formulieren invullen?

Maar dat is het nou juist. Ze verzinnen steeds weer wat nieuws!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 10:41

Schuur simpel antwoord. Nee eenmaal afgekeurd, zeker volgens de oude wao wet is na herkeuring geen enkele vorm van contact behalve de maandelijkse brief van uwv u ontvangt deze maand zoveel wao. En de drie maandelijkse brief is er iets in uw situatie verandert.

Mevrouw valt onder dezelfde regeling als ik val. Ik ben uiteindelijk uitgevallen met 4 uur per week omdat ik wilde blijven werken (dom dom had me gewoon jaren ervoor fulltime ziek moeten houden had me een hoop financiele ellende gescheelt) wao is daardoor lager dan de wettelijke minimum inkomenseis. Ik word dadelijk aangevuld tot bijstandsbivo maar blijf wao er. Geen bijstand dus maar aanvulling tot. Mw heeft dezelfde regeling.
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-08-18 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:41

Ineke2 schreef:
Prrr en wat ga je dan doen met de analfabeten??? Het zijn er heel veel hoor.
Als die een uitkering hebben, maar niet meer geven dan? Zakken ze nóg meer in de problemen.
Gaan ze ook niet beter van lezen overigens.

Leren lezen en schrijven! Nee, niet korten op de uitkering, uiteraard. Maar als je ergens winst mee kan behalen, is het zorgen dat iemand zich taaltechnisch voldoende kan redden om in de maatschappij mee te komen. Daar zijn we het denk ik over eens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:42

Zonnebloem, ze spreekt gewoon Nederlands, ze is in Nederland geboren en opgegroeid. Ze heeft alleen haar diploma's van 50 jaar terug niet meer bij de hand. Verder heeft ze meerdere lichamelijke aandoeningen en zit een jaar voor de AOW - dus dit gaat niet om de kans op werk. Dit zijn pestmaatregelen, bedoeld om mensen verder in de armoede te duwen op basis van vreemde regels, terwijl er in de verste verte geen redelijk doel te bekennen is. Met participatie heeft het echt niks te maken.

En verder is de Bijstand ooit nadrukkelijk bedoeld als vangnet, niet een voorwaardelijke uitkering. De bijstand is er omdat je mens bent, in Nederland, en niet op een andere manier in je onderhoud kunt voorzien, en omdat we armoede niet nodig vonden in een rijk land als Nederland. (En we zijn nog steeds rijk genoeg om dat te betalen - meer dan rijk genoeg.)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:43

Wauw, volgens mij is hier wat meer uitleg nodig want ik lees in de reacties veel onduidelijkheden. Ik werk met de Participatiewet en dus ook hiermee.

Ten eerste krijgt deze mevrouw wel degelijk een bijstandsuitkering. Haar WAO wordt aangevuld met bijstand en dus valt ook zij onder de Participatiewet en dus behoort ook zij aan de taaleis te voldoen. Gezien we allemaal begrijpen dat het goed verstaan en spreken van Nederlands de kans op werk vergroot ben ik echt voor de taaleis. Zeker gezien we mensen daar echt concreet iets mee kunnen bieden.

Je voldoet aan de taaleis wanneer:
- Je ten minste 8 jaar nederlands (basis)onderwijs hebt gevolgd;
- Je inburgering hebt gedaan;
- Je een ander document bezit waaruit je nederlandse taalvaardigheid blijkt.

Mensen die niet in staat zijn de inburgering te behalen (bijv. omdat zij blind oid zijn) kunnen worden vrijgesteld hiervan en verkrijgen da een bijbehorend document waarmee zij gewoon aan de taaleis voldoen. Vrijwel iedereen voldoet aan deze taaleis! Wat nog wel eens voorkomt is bijv. een Turk die niet inburgeringsplichtig is, die voldoet niet.

Wat als je niet aan de taaleis voldoet? Dan dien je eem taaltoets af te leggen. Is die voldoende? En dat zal bij de mevr. uit het stuk hoogstwaarschijnlijk zo zijn, dsn voldoe je en js het klaar. Onvoldoende? Dan krijg je taallessen aangeboden. Je dient wel aam de toets em de eventuele lessen mee te werken. Doe je dat niet dan kan dat gevolgen hebben voor je uitkering.

Ik vind het zo gek niet. Sorry voor de typo's, vanaf mobiel.

[Edit]
Ik ben het er overigens wel mee eens dat de gemeente in het geval van deze mevr. wat meer maatwerk kan bieden.
Laatst bijgewerkt door Sourire op 16-08-18 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:45

Als ze geen diploma's o.i.d. kan laten zien dan kan ze bij Labrijn ook een kort testje maken. Kunnen ze direct zien of iemand al dan niet analfabeet is en de taal voldoende machtig is. Hoeft ze geen diploma's te tonen, probleem opgelost.

En analfabeten en mensen met een andere taalachterstand kunnen bijgespijkerd worden om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Het is niet voor niks dat er flink wat gevraagd wordt. Dit alles om te voorkomen dat er misbruik van onze sociale voorzieningen gemaakt wordt. Het is toch te gek voor woorden. Als er niet genoeg gecontroleerd wordt en er wordt fraude ontdekt dan krijgen de ambtenaren de schuld, omdat er niet voldoende gecontroleerd is. Wordt er extra gecontroleerd en zoals nu (zonder discriminatie, dus voor iedereen) gevraagd om aan te tonen de taal voldoende machtig te zijn, dan is het weer niet goed.
Laatst bijgewerkt door Marsu op 16-08-18 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Bubblewrap schreef:
Taal is op groep 8 niveau lees ik in het bericht.

Ik heb zelf geen ervaring met die taaleis, maar ik kan me voorstellen dat een gesprek makkelijker werkt. Een brief kun je ook laten schrijven door derden, en daarnaast is een brief een obstakelpunt voor slechtzienden, analfabeten etc.
Ik snap de taaleis, ik snap ook dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen nederlanders en allochtonen.

Maar... Ik snap de irritatie en verwarring ook ontzettend goed!

Staan diploma's niet op digi-d? Of is dat iets van de laatste jaren?

Digi-D bestaat nog niet zo lang.
Die vrouw heeft 53 jaar geleden groep 8 gedaan, toen bestonden computers niet eens.

Ik ben 39 en weet ook niet waar mijn groep 8 diploma is gebleven.
Er is namelijk werkelijk nog niemand die mij daar ooit naar gevraagd heeft.

Anoniem

Hoe lang is die taaleis dan zo ongeveer van kracht Sourire? Want ik blijf het een aparte show vinden, dat dit niet met de aanvraag zelf gelijk bekeken en geregeld wordt.

En mevrouw heeft niet eens groep 8 gedaan, want toen was dit gewoon nog klas 6 van de lagere school.
Ik ben 47 en ik heb helemaal niets meer van mijn behaalde diploma's op papier thuis. Nu werkelijk waar nog nooit nodig gehad ook.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-18 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:47

Prrrr schreef:
Ineke2 schreef:
Als die een uitkering hebben, maar niet meer geven dan? Zakken ze nóg meer in de problemen.

Leren lezen en schrijven! Nee, niet korten op de uitkering, uiteraard. Maar als je ergens winst mee kan behalen, is het zorgen dat iemand zich taaltechnisch voldoende kan redden om in de maatschappij mee te komen. Daar zijn we het denk ik over eens.

Niet als je waar het in dit geval over gaat in de WAO zit en niet kunt werken.
Mocht iemand zelf graag nog willen leren lezen en schrijven die in deze situatie zit prima, zeker helpen met een ( gratis) cursus.

Deze mevrouw is niet geschikt ( meer) voor de arbeidsmarkt dus nee dat is pure geldverspilling en frustratie opwekkend.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 16-08-18 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:47

MiniMeLona schreef:
Hoe lang is die taaleis dan zo ongeveer van kracht Sourire? Want ik blijf het een aparte show vinden, dat dit niet met de aanvraag zelf gelijk bekeken en geregeld wordt.

En mevrouw heeft niet eens groep 8 gedaan, want toen was dit gewoon nog klas 6 van de lagere school.
Ik ben 47 en ik heb helemaal niets meer van mijn behaalde diploma's op papier thuis. Nu werkelijk waar nog nooit nodig gehad ook.

Ik dacht 1-1-2016, dus redelijk recent. En in ieder geval na de aanvraag van deze mevrouw.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 10:48

Ja maar sourire. Voor jou is het dus volstrekt logisch dat je als geboren en getogen nederlander moet gaan bewijzen dat je je in je eigen land verstaanbaar kan maken? Dat je documenten die je niet meer hebt moet overleggen? Dat je dus nog verder vernederd wordt door de overheid omdat regels regels zijn en we de "enorme stroom" niet nederlands sprekende mensen (die gewoon geregistreerd staan en terug te vinden) onder controle willen houden.

Dat is voor mij hetzelfde als iedereen krijgt een boete voor te snel rijden die hij moet betalen want een paar mensen rijden te hard.

Maar jou uitleg van de wet is een andere als dat de uwv mij heeft uitgelegd twee jaar geleden. Ik ben en blijf wao er heb niks met bijstand te maken. Het geld dat ik dadelijk krijg is geen bijstand maar een aanvulling van mijn wao.

Ik heb twee jaar kleuterschool gehad en 6 jaar lagere school. Samen dus 8 jaar en tijd geleden is kleuterschool groep 1 en 2 geworden, en hihi digid is van ver ver ver na die tijd :')
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-08-18 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:49

MiniMeLona schreef:

Vanaf 1 januari 2016. Hij geldt voor iedereen dus niet alleen nieuwe instromers. Veel gemeenten zijn pas heel laat begonnen met hier beleid op maken en dus komen de acties nu op gang. Bedoeling is wel dat het zittende bestand wordt gescreend en verder bij aanvraag uitkering inderdaad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:49

Sourire schreef:
Wat als je niet aan de taaleis voldoet? Dan dien je eem taaltoets af te leggen. Is die voldoende? En dat zal bij de mevr. uit het stuk hoogstwaarschijnlijk zo zijn, dsn voldoe je en js het klaar. Onvoldoende? Dan krijg je taallessen aangeboden. Je dient wel aam de toets em de eventuele lessen mee te werken. Doe je dat niet dan kan dat gevolgen hebben voor je uitkering.

Ik vind het zo gek niet. Sorry voor de typo's, vanaf mobiel.

Ik vind het verregaand absurd om mensen op hun 65ste nog met dat soort onzin lastig te vallen. Ik vind het hele idee van mensen toetsen of ze genoeg waard zijn om een middel van bestaan te hebben absurd.

Geef iedereen die het wil of nodig heeft vooral ruime toegang tot goed taalonderwijs - op elke leeftijd, met elke achtergrond... daar valt nog een wereld te winnen.
Maar daar hoeven geen voorwaarden en dwangmiddelen bij. En je gaat mensen toch hun bestaanszekerheid niet afpakken?

Ik vind het bizar hoe we hier weer op allerlei manieren tweederangs burgers aan het creeren zijn. Mensen die niet meer gewoon als volwassenen behandeld worden, maar zich voortdurend moeten overleveren aan alle willekeur die men bedenkt. En altijd met de dreiging: 'werk je niet mee, dan pakken we je je uitkering af.'
Hoe vernietig je het zelfvertrouwen en eigenwaarde van mensen effectief? Nou zo dus.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:51

Mooie en duidelijke reactie hierboven van Sourire. Dus als mevrouw haar diploma's niet kan vinden kan ze gewoon een toets afleggen en klaar.

Simpel toch? En tja, we mogen het niet zeggen maar tijd heeft ze zat als ze toch thuis zit.

@Ineke2: Mevrouw heeft toch gewoon de pech dat zij onder die regeling valt? Moet deze dan compleet genegeerd worden omdat er af en toe iemand bij zit die een aanvullende bijstand heeft die niet meer aan het werk kan? Je kan toch niet voor iedereen uitzonderingen maken?
Ze zit in de WAO maar ze krijgt ook bijstand en die komt uit een ander potje, van een andere dienst met andere regels.

Aan anderen: hoezo wil het zeggen dat je als je in Nederland bent geboren, je ook de Nederlandse taal machtig bent? En hoe wil je dat onderscheid maken dan? Op naam? Op afkomst van de ouders? Of juist via een algemene vraag of als je daar niet aan kan voldoen een testje en klaar. Niks discriminerend aan terwijl dat anders het probleem was. Dan had vrouw van andere afkomst op de foto gestaan met een verhaal 'ik word gediscrimineerd want ze sturen mij een brief maar mijn buurvrouw niet'
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 16-08-18 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:52

Ineke2 schreef:
Prrrr schreef:
Ineke2 schreef:

Niet als je waar het in dit geval over gaat in de WAO zit en niet kunt werken.
Mocht iemand zelf graag nog willen leren lezen en schrijven die in deze situatie zit prima, zeker helpen met een ( gratis) cursus.

Deze mevrouw is niet geschikt ( meer) voor de arbeidsmarkt dus nee dat is pure geldverspilling en frustratie opwekkend.

Dat deze mevrouw slachtoffer is van een paarse krokodil had ik eerder ook al aangegeven, ik denk dat we het daar over eens zijn. Maar stel je voor dat deze mevrouw nou niet aan de taaltoets zou voldoen, zou je, ook als ze net voor haar AOW zit, niet gunnen dat ze zichzelf kan redden in het Nederlands? Bijvoorbeeld zodat ze wel in kan loggen bij de bank, bij de gemeente, bij SVB, en al die andere instanties waar je tegenwoordig niet meer gewoon bij de balie binnen kan lopen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 10:53

Dat bedoel ik met vernederen. -O- als afgekeurde oa oet je blijven bewijzen dat je wat mankeert, steeds opnieuw terwijl je een duimendik dossier hebt met dingen die niet overgaan. Simpel mijn nieuwe bus moest weer omgezet wordne naar rolstoelbus. De medische gegevens hebben ze van de vorige bus ook, maar nee weer opnieuw moest ik overal gegevens en brieven van instanties vandaan toveren in heel korte tijd. Nieuwe brieven laten schrijven door oa arts weer je hele medische geschiedenis ophoesten. Waarom? Nou omdat het moet -:(-

Inloggen moet je ook nog computer kennis hebben. Ouders van gv zijn volledig digibeet. Kunnen niet eens hun eigen bankzaken meer doen want moet met pc. Idem zijn hoogbejaarde buurman, ook die is afhankelijk van anderen.

Dan moeten mensen naast leren lezen ook computer cursus krijgen en een eigen pc en internet enz enz enz, oftewel steeds meer mensen vallen buiten de boot en dat lijkt volledig normaal gevonden te worden ;( -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-08-18 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:53

Als iemand die zelf jaren in de bijstand heeft gezeten zie ik dit niet als pestmaatregel, de bijstand is een vangnet en is bedoeld om iemand financieel te ondersteunen tot er nieuw werk gevonden is. Iemand die niet voldoende Nederlands spreekt of schrijft zal (gemiddeld genomen) minder makkelijk een nieuwe baan vinden en dan kan ik het alleen maar aanmoedigen dat ze die mensen helpen om hun taalniveau te verbeteren om zo makkelijker aan werk te komen. Dat ze perse bewijs willen in de vorm van een diploma of rapport vind ik onzin, dat heb ik al eerder aangegeven. Mijn groep 8 rapport heb ik ook niet en ik heb het voortgezet onderwijs niet afgerond, toch wil dat niet zeggen dat ik niet voldoe aan de taaleis, ik kan het alleen niet bewijzen. Vandaar dat ik aangeeft dat ze dit anders aan hadden moeten pakken. Tijdens een persoonlijk gesprek met een vragenlijst o.i.d. is prima te bepalen of het niveau voldoende is.

Dat ze maar een jaartje hoeft te overbruggen en lichamelijke problemen heeft doet er niet toe. Als mevrouw netjes een brief had geschreven of had gebeld om aan te geven dat ze de juiste documenten niet in bezit heeft en gevraagd had of er een andere mogelijkheid was om te bewijzen dat het taalniveau voldoende is, dan was er vast een hele andere uitkomst geweest.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:55

Ik vind het best logisch dat we voor alle mensen die gebruik maken van de sociale voorzieningen in NL dezelfde regels laten gelden. Of ze hier geboren zijn of niet (zou wat zijn als de overheid daar al onderscheid in ging maken). Ik vind echt dat deze mevrouw moeilijk doet om niks. Bel de gemeente, zeg dat je je diploma niet kan vinden. En in een half uurtje ben je er samen uitgekomen.

Alle soorten sociale voorzieningen kosten gewoon heel veel geld, dus het is niet heel raar dat de overheid eens kritisch kijkt naar welke mensen het echt verdienen, en welke mensen misschien een klein beetje frauderen. Heeft niets met vernederen te maken, je kan het ook te dramatisch maken hoor.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:55

karuna schreef:
Ja maar sourire. Voor jou is het dus volstrekt logisch dat je als geboren en getogen nederlander moet gaan bewijzen dat je je in je eigen land verstaanbaar kan maken? Dat je documenten die je niet meer hebt moet overleggen? Dat je dus nog verder vernederd wordt door de overheid omdat regels regels zijn en we de "enorme stroom" niet nederlands sprekende mensen (die gewoon geregistreerd staan en terug te vinden) onder controle willen houden.

Dat is voor mij hetzelfde als iedereen krijgt een boete voor te snel rijden die hij moet betalen want een paar mensen rijden te hard.

Maar jou uitleg van de wet is een andere als dat de uwv mij heeft uitgelegd twee jaar geleden. Ik ben en blijf wao er heb niks met bijstand te maken. Het geld dat ik dadelijk krijg is geen bijstand maar een aanvulling van mijn wao.

Ik vind dat we iedereen gelijk dienen te behandelen. En als bijstandsgerechtigde (want dat is deze mevrouw) geldt voor haar de inlichtingenplicht, dus ik vind haar inderdaad niet anders dan bijv. de asielmigranten. De gemeente dient zich nou eenmaal richting overheid te verantwoorden. En ja, dat is vaam bureaucratisch.

Als jij enkel uitkering van het UWV ontvangt (bijv WAO plus aanvullende Toeslagenwet) dan heb je niks met de hele Taaleis te doen.