A3a1 schreef:Maar denken jullie echt dat die geschiedenisdingen, echt nu nog ermee te maken hebben?
Ja.
Ik denk dat het een geschiedenis ding is, dat wij een goed spoorwegnet hebben.
En een rijk land zijn.
Heel veel zaken die niet direct in het oog springen werken wel degelijk door.
Citaat:
Ik heb het idee dat mensen met een Joodse achtergrond een stapje voor hadden, ze hadden toch maar als roots, de holocaust achter de rug.
Geen vrolijke roots, maar gelukkig is de Joodse cultuur veel ouder en breder.
Citaat:
Ik heb het idee dat pas sinds de jaren 70-80 dat is gaan verschuiven en er werd gekeken naar hun gedrag in de Palestijnse kwestie.
...ik ook.
Heel veel mensen vinden dat Israël na de oorlog van 1967 of desnoods 1973 goede onderhandelingen had moeten houden - in plaats daarvan is de staat Israël een bezettingsmacht geworden (die daarbij alle internationale rechtsregels breekt
).
Citaat:
Maar mij valt inderdaad wel op dat er van die gekke dingen komen, zoals die struikelstenen, een jaar of 15 geleden kwamen die dingen opeens bij ons in de stad.
Kijk, prima hoor dat er herdenking is, maar ik vind het een belediging dat 60 jaar na dato opeens al die mensen afzonderlijk herdacht moeten worden.
Ik zou zweren dat het project jonger is - maar de belediging ontgaat mij.
Citaat:
Maar waar zijn de struikelstenen voor onze verzetshelden die omgekomen zijn?
Of die nog leven maar die hun leven op spel hebben gezet?
...hoe zat het ook al weer met die geschiedenis dingen???
Die verzetshelden werden vanaf de bevrijding met nadruk herdacht. Joodse slachtoffers niet.
Gesteld dat je heel precies luistert naar de officiële 4 mei herdenking op de Dam: Anne Frank wordt niet herdacht. Naar de letter van de wet
(...en daar draaide het om...)
was ze geen burger
(ze was statenloos).
Uiteraard was ze ingezetene van Amsterdam, maar dat wordt niet benoemd. Joodse slachtoffers worden uiteraard wel genoemd, maar Anne Frank was geen Nederlandse Jodin....
En wat dacht je van 'soldaat van oranje'...? Het boek, de straatnamen, het boek, teevee serie, musical - het kan niet op.
Geen struikelblok, eh - steen nodig.
Citaat:
Weet je, het is wel inmiddels ruim 70 jaar geleden, get alive!
voor de rubriek 'taalvoutjes' - oude zombie komt tot leven.
(Ipv: "get a life")