Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:31

Morganlefay schreef:
Er zijn zo'n 9 ziektes die toch echt specifiek binnen de Joodse gemeenschap voorkomen en die hebben niets van doen met de spijswetten maar met genetica.
Maar doet bij mij niets af van het feit dat de Joden al eeuwenlang van alles naar hun hoofd krijgen wat toch echt niet terecht is.

Het gaat om grote uitbraken zoals de pest. Die onder meer werden verspreid door vlooien. Doordat Joden een hygiënischer leven leidden door de spijswetten, ontsprongen zij vaker de dans dan de reguliere bevolking.

Dat wil men wreken. Ik kan me voorstellen dat wanneer dit soort dingen op grote schaal zich zo overduidelijk openbaren en er zo weinig kennis is onder de mensen, dat ze zich willen wreken. Als je zoveel mensen om je heen verliest en een specifieke bevolkingsgroep dat niet overkomt, hoe voel je je dan?

Haat, zo diep gegrond, verdwijnt niet zomaar. Verdwijnt niet door middel van wetenschap en 'reasoning'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:33

A3a1 schreef:
Ja, de Joden werden natuurlijk eeuwen verspreid over de wereld en vervolgd in diverse oorlogen.

Wat me daarom verbaasd is dat de situatie met de Palestijnen zo gillend uit de hand zijn gelopen, eerst was dat nl niet, het is pas later begonnen, je zou denken dat juist als je "een land krijgt" je wat meer begrip hebt voor degene van wie dat land is afgenomen.

Ik mis empatie....
Stel dat ik het landhuis van mijn overgrootvader krijg en dat dat landhuis gewoon wordt afgenomen van degene die er nu al eeuw wonen dat land bebouwen....

Ik denk niet dat ik dat huis dan zou willen hebben....

Ik weet dus niet of het nu nog zo zeer antisemitisme is maar de houding in Israel telt natuurlijk ook mee.

Maar inmiddels telt na al die jaren ook de houding van de Palestijnen niet meer in hun voordeel.

Ik denk dat beide partijen een stuk trots prijs moeten geven en hun hoofd moeten buigen.
Ik denk dat de moeders van beiden kampen de regering zouden moeten adviseren en dat de adviezen opgevolgd moeten worden.

Ik denk dat dat het huidige probleem is.
En dat het niks meer met antisemitisme te maken heeft.

Maar een groot deel van de bevolking van Israël (en ook joden die daar wonen) wil ook gewoon in vrede leven met de Palestijnen. Die hebben net zo weinig trek in een oorlog als de Palestijnen zelf; het ligt aan de machthebbers die oorlogje willen spelen. En toch wordt iedere jood daar dan weer verantwoordelijk voor gehouden door veel mensen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:41

Marjolein29 schreef:
@Janneke2

Betreffende het 'opeisen' van de herdenking dit is een paar jaar terug meerdere malen geweest oa. was volgens mij het CIDI of iemand die namens het CIDI sprak er verbolgen over dat er meer dan alleen Joodse slachtoffers werden herdacht. Overigens wordt er sinds 1961 meer dan alleen WO2 herdacht maar dat was ineens een hot topic. Ene dhr. Naftali sprak namens een organisatie ook zijn ongenoegen uit. Ik ben aan het zoeken maar heb het nog niet teruggevonden.

Nog maar eens zoeken dan...
Overigens: de heer Naftali is jarenlang directeur van het CIDI geweest.
Citaat:
Wat betreft de hoeveelheid slachtoffers weet ik niet of je mijn getal van 49 om 6 miljoen nu juist laag of te hoog vond dus daar kan ik niets van zeggen.

Ik vond je hele verhaal onzinnig.

"Er is iets met WO II en Joden en 6 miljoen".
Binnen de vernietigingsmachinerie die ik maar even aanduid met de naam van het dorp Auschwitz (Oswicim) zijn er 6 miljoen Joden vermoord - dat klopt.
Maar als soldaat zijn er in de verschillende legers ook Joden gestorven en binnen die vernietigingsmachinerie zijn er veel meer mensen vermoord.
Citaat:
Duitse soldaten die vreselijke dingen hebben begaan

...dat gebeurt in elke oorlog.
Verder duurde de oorlog gier in wezen 5 dagen.
Nadat wij de oorlog verloren hadden en capituleerden waren we 'alleen maar' bezet en i gelijfd in een dictatuur.
En lang niet iedere Nederlander heeft zich 'goed' en dapper en loyaal gedragen.
Citaat:
maar er waren ook Joden die fout waren en die worden over 1 kam geschoren met de Joden die slachtoffer waren.

Zou je de Joodse raad of Ans van Dijk bedoelen: ik ben day hartgrondig met je oneens.

Citaat:
Net als de Duitsers die niet wilde vechten over 1 kam worden geschoren met de foute Duitsers. Al met al goede en slecht aan beide kanten.

En ja, ik ga heel lekker hoor. :)

Ja, dat merk ik.
Halsverbrechen: er waren niet zoveel Duitsers "die niet vochten" - die werden gewoon neergeschoten. Of de mensen van de 'bekennende Kirche', die werden opgehangen.
...en deden dus geen dienst in bezet gebied meaning Nederland.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:27

@ Janneke2

De filmpjes en artikelen over het 'opeisen' van de herdenking van enkele jaren geleden kan ik nog even niet terugvinden maar dat houd niet in dat ik het verzin. Waarom zou het feit dat jij er niet mee bekend bent betekenen dat het niet waar is? Ik geef puur aan waar ik mij soms aan erger en dit was een voorbeeld daarvan.

Verder zijn de cijfers van 55 miljoen gewoon keurig na te zoeken en wordt er algemeen aangenomen dat er 6 miljoen Joden zijn vermoord dmv gaskamers e.d.
Soldaten dan wel Joods of van andere afkomst vallen daar niet onder omdat zij niet behoren tot de groepen die werden afgevoerd en met hele gezinnen op transport naar vernietigingskampen ging. In de systematische manier waarop dit ging.

Wat betreft 'foute' Joden en 'goede' Duitsers is de algemene opinie dat de Duitsers fout waren en de Joden slachtoffer en dit ging niet altijd op.

Jouw denigrerende en negatieve manier van discussie voeren, opmerkingen als ''Ik vond je hele verhaal onzinnig' horen naar mijn mening niet thuis in een normale discussie, is mij in eerdere topics al opgevallen en aangezien ik daar geen zin in heb trek ik mij terug hieruit.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:51

Maar denken jullie echt dat die geschiedenisdingen, echt nu nog ermee te maken hebben?
Ik heb het idee dat mensen met een Joodse achtergrond een stapje voor hadden, ze hadden toch maar als roots, de holocaust achter de rug.

In ieder geval bij mij en mijn medescholieren.
Ik heb het idee dat pas sinds de jaren 70-80 dat is gaan verschuiven en er werd gekeken naar hun gedrag in de Palestijnse kwestie.

Maar mij valt inderdaad wel op dat er van die gekke dingen komen, zoals die struikelstenen, een jaar of 15 geleden kwamen die dingen opeens bij ons in de stad.
Kijk, prima hoor dat er herdenking is, maar ik vind het een belediging dat 60 jaar na dato opeens al die mensen afzonderlijk herdacht moeten worden.

Maar waar zijn de struikelstenen voor onze verzetshelden die omgekomen zijn?
Of die nog leven maar die hun leven op spel hebben gezet?

We hebben er wel een paar die bekend zijn, maar het gros is toch roemloos onder de radar verdwenen.

Of zij het claimen?
Ze claimen wel dat bv niet "alle"doden herdacht mogen worden.....

Weet je, het is wel inmiddels ruim 70 jaar geleden, get alive!

Veronica2

Re: Waarom is het antisemitisme nog steeds een ding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:12

Door de Stolpersteine in Dordt weet ik nu dat mijn familie in de oorlog joden heeft geholpen. De steen gaat daar mede over en ik ben blij dat iemand het verhaal naar buiten heeft gebracht omdat er van de familie weinig meer over is intussen (want 70 jaar later). Mijn familie hield zijn mond erover, dat was toen belangrijk en dat zit er dan gewoon een beetje in. Bovendien vonden ze zelf waarschijnlijk niet zo bijzonder wat ze deden, maar dat was het wel. Dus uit geslotenheid en bescheidenheid heeft niemand er ooit iets over verteld en daarom gaan veel verzetshelden stilletjes uit beeld.

Maar antisemitisme gaat veel breder dan alleen de WOII en ook veel verder terug in de geschiedenis en juist daarom is het nu nog steeds in de wereld. Zoek op google of wikipedia maar eens op joodse diaspora en volg ook de linkjes die je daar vindt over bijvoorbeeld Zionisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:19

Citaat:
In ieder geval bij mij en mijn medescholieren.
Ik heb het idee dat pas sinds de jaren 70-80 dat is gaan verschuiven en er werd gekeken naar hun gedrag in de Palestijnse kwestie.

Deze dus.
Heb begin jaren 80 te maken gehad met een maatschappij docent die uit Libanon kwam.
Zo, er ging een wereld voor ons open.
School was op een gegeven moment niet zo blij met m dus wij gingen in de kroeg verder met luisteren en bespreken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:55

Electra63 schreef:
anjali schreef:
Een gloednieuwe organisatie in New York besluit in 1948 dat er voortaan een staat Israël is, zonder overleg whatsoever met de plaatselijke bevolking: noem dat ma
Roomse mensen die meer loyaal zijn aan het Vaticaan dan aan hun eigen staat,dat heet Ultramontanisme.Ikzelf was daar een heel sterk voorbeeld van onder onze beide vorige Pausen,Joannes Paulus II en BenedictusXVI. Maar onder de huidige Paus Franciscus ben ik dat niet meer. Omdat deze veel te liberaal en werelds is naar mijn smaak.

Nu ben ik wel nieuwsgierig :D, wat vind jij te liberaal van de huidige Paus?

Ik vind het vreselijk wat de Joden hebben meegemaakt in WO II, maar wat de staat Israël de Palestijnen aandoet, draagt wel bij aan de huidige intolerantie. Met name de rol van de Ultra Extremistische Joden en het uitbouwen van de nederzettingen op Palestijn gebied, draagt niet bij.
Ik denk, dat dit Midden-Oosten-probleem niet opgelost gaat worden. Dat baart mij wel grote zorgen.

Wat betreft de huidige Paus,die werpt allerlei Roomse tradities overboord ,ontslaat mensen van de oude traditionele garde en plaatst zijn eigen mensen op hun posities. En wil allerlei regels verzachten.Maar, dit is echt offtopic! Daarom wil ik er hier niet verder op doorgaan,omdat ik het originele onderwerp van dit topic zeer belangrijk vind.Ik heb ooit een rondreis door Israel gemaakt o.l.v. een Joodse gids en in gezelschap van enkele bejaarde Joodse mensen uit de V.S.,die in een concentratiekamp hadden gezeten en daar vreselijke dingen hebben meegemaakt.Dat was enorm indrukwekkend en ik heb die mensen echt in mijn hart gesloten. Overigens werden ook Katholieke priesters in concentratiekampen vermoord. Toevallig vandaag net de herdenkingsdag van de H.Maximilian Kolbe.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:28

A3a1 schreef:
Maar denken jullie echt dat die geschiedenisdingen, echt nu nog ermee te maken hebben?

Ja.
Ik denk dat het een geschiedenis ding is, dat wij een goed spoorwegnet hebben.
En een rijk land zijn.

Heel veel zaken die niet direct in het oog springen werken wel degelijk door.
Citaat:
Ik heb het idee dat mensen met een Joodse achtergrond een stapje voor hadden, ze hadden toch maar als roots, de holocaust achter de rug.

Geen vrolijke roots, maar gelukkig is de Joodse cultuur veel ouder en breder.
Citaat:

...ik ook.
Heel veel mensen vinden dat Israël na de oorlog van 1967 of desnoods 1973 goede onderhandelingen had moeten houden - in plaats daarvan is de staat Israël een bezettingsmacht geworden (die daarbij alle internationale rechtsregels breekt |( ).
Citaat:
Maar mij valt inderdaad wel op dat er van die gekke dingen komen, zoals die struikelstenen, een jaar of 15 geleden kwamen die dingen opeens bij ons in de stad.
Kijk, prima hoor dat er herdenking is, maar ik vind het een belediging dat 60 jaar na dato opeens al die mensen afzonderlijk herdacht moeten worden.

Ik zou zweren dat het project jonger is - maar de belediging ontgaat mij.
Citaat:
Maar waar zijn de struikelstenen voor onze verzetshelden die omgekomen zijn?
Of die nog leven maar die hun leven op spel hebben gezet?

...hoe zat het ook al weer met die geschiedenis dingen???
Die verzetshelden werden vanaf de bevrijding met nadruk herdacht. Joodse slachtoffers niet.

Gesteld dat je heel precies luistert naar de officiële 4 mei herdenking op de Dam: Anne Frank wordt niet herdacht. Naar de letter van de wet
(...en daar draaide het om...)
was ze geen burger
(ze was statenloos).

Uiteraard was ze ingezetene van Amsterdam, maar dat wordt niet benoemd. Joodse slachtoffers worden uiteraard wel genoemd, maar Anne Frank was geen Nederlandse Jodin....

En wat dacht je van 'soldaat van oranje'...? Het boek, de straatnamen, het boek, teevee serie, musical - het kan niet op.
Geen struikelblok, eh - steen nodig.

Citaat:
Weet je, het is wel inmiddels ruim 70 jaar geleden, get alive!

voor de rubriek 'taalvoutjes' - oude zombie komt tot leven.
(Ipv: "get a life")

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:41

Ik denk dat het een utopie is om te denken dat het ooit zal verdwijnen.

Net als discriminatie tegen andere volken.

Ieder volk ondervindt het en ieder volk maakt zich eraan schuldig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:11

A3a1 schreef:

ZEKER!

Waarom heeft een 'Feyenoord-vader' geen 'Ajax-zoon' (en vice versa)?
Omdat een kind vrijwel altijd op kijkt naar zijn/haar ouders en de dingen die een ouder doet/vindt graag overneemt.

Stom voorbeeld... Mijn vader was vroeger altijd loonwerker, reed altijd op Fendt trekkers. Hij leerde ons voor de grap 'Een John Deere is een hijgend hert.'
Hij is tegenwoordig kraanmachinist, rijdt af en toe nog wel eens op een trekker (altijd een Fendt), maar vindt JD's echt geen hijgende herten.
Stel dat ik ooit een trekker zou moeten kopen, dan wordt het alles behalve een JD. Dat is een ingesleten gewoonte geworden. JD = hijgend hert.

Zo gaat dat net zo goed bij voetbalfans, specifiek aanhangers van een bepaalde club. En zo gaat dat ook met rassendiscriminatie. Als een moeder tegen haar kind zegt dat zwarte mensen verkeerd zijn, dan neemt een kind dat over. Het is zo simpel. Dat is niet iets dat je zomaar wegneemt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:54

Maar overstijgt dat kind de simpelheid, dan Is er een kans dat het zich ontwikkelt en zich een eigen mening kan vormen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:40

Resistance schreef:
Waarom had Hitler zo'n enorme hekel aan "ons", en waarom zijn er nog steeds mensen die iets tegen Joden hebben? Ik snap het niet. -O-

Omdat de joden erg succesvol waren met hun zaken
en nog steeds(maar daar werken en studeren ze ook hard voor)
en hij dus jaloers was en het een goede zondebok vond voor de economie die slecht ging en zo de duitsers etc iets kon geven om te haten. Dat is een kort antwoord

Er is een kant van mij die die logica wel begrijpt als we nu in theorie alle turken polen marokanen etc weg zouden sturen uit nederland (dus niet eens vergassen of op kamp sturen) dan zouden er idd ook meer zaken en banen vrij komen ja.

Maar het beste antwoord op je vraag is omdat hij heel erg gek was en mentaal totaal niet in orde (lichaamlijk ook niet) en hij helaas mensen goed kon overtuigen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:38

Boras schreef:
Maar overstijgt dat kind de simpelheid, dan Is er een kans dat het zich ontwikkelt en zich een eigen mening kan vormen.

Kans :j
Absoluut waar...

Gebeurt het in grote getale? Dat niet... Helaas... :(

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:32

Hitler maakt gebruik van de crisisjaren, er was veel honger en erg grote werkloosheid, her beginstadium van de industrialisatie wat enorm veel werk mee bracht dus kon hij beloftes waar maken...hij kon de gekrenkte trots van de Duitsers herstellen na de 1e WO toen ze in de hoek werden gezet door geen leger meer te mogen hebben, dus geen grootmacht, geen grote stem. Het Duitse volk is gezaggetrouw, althans was, en telde niet meer mee.

Hitler kon inspelen op werk, brood, aanzien en vooruitgang....en dan moet er ook iemand de zondebok zijn en dat warn de rijke Joden met hun gemeenschapszin die een ware handelsgeest hebben, domineerde in verschillende takken van de handel....als je die er uit haalt, heb je het hele speelveld voor je zelf..

Dit zal nooit meer kunnen...de burger is eigenwijs, goed opgeleid, social media bereikt iedereen en de burger is zeker niet meer volgzaam....kleine agressieve groepen houd je altijd..

Ik hoop ooit dat het Israel probleem wordt opgelost, maar het hele Midden Oosten probleem kan alleen door het M-O opgelost worden, zit te veel in de cultuur en te veel oud zeer...Jodenhaat heeft hedentendage niets meer te maken met de jaren 30-40. Overigens roept veel jeugd van alles omdat het lekker bekt, maar hebben geen idee wat ze feitelijk zeggen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:19

Ik denk dat veel Joden (vooral de Orthodoxe groep) zichzelf behoorlijk buiten de maatschappij plaatst en niet zo toegankelijk is.
Ik ben opgegroeid in een buurt met veel Joodse mensen, en woon nu ook in zo'n buurt, er zitten hier ook meerdere synagogen en Joodse scholen. Overigens allemaal met hoge hekken er omheen, videobewaking, politie- en marechaussee patrouille. Ik vraag me af in hoeverre dat nodig is, maar kennelijk denken zij van wel.
Ben zelf niet Joods maar dus wel opgegroeid met Joodse vrienden en kennissen. Van "licht gelovigen" tot de wat extremere varianten.

Overigens regelmatig ervaren - en ook van anderen gehoord, inclusief mensen die zelf Joods zijn - dat Joodse mensen, met name in grotere groepen, extreem onbeschoft en asociaal zijn. Dit klinkt misschien als een vooroordeel maar zo wist je van tevoren al dat het een drukke middag ging worden als de Joodse basisschool langskwam met een klas (compleet losgeslagen kinderen die totaal niet luisteren naar hun begeleiders. Echt opvallend). Ook van kennissen die steward/stewardess zijn of in een ander "dienend" beroep zitten al vaker dit soort verhalen te horen gekregen.
Dat is heus niet bij iedereen zo, maar er lijkt een soort arrogantie en gebrek aan empathie te zijn binnen bepaalde Joodse gemeenschappen, met name bij de wat strenger gelovigen.
Maar goed dat zie je natuurlijk ook wel terug in het hele gedoe rondom Israël.

Los daar van snap ik niks van antisemitisme - of haat gericht op welk volk dan ook. Dat is op geen enkele manier goed te praten. Wel vraag ik me af in hoeverre het echt nog zo'n reële angst is in deze tijd dat al die extreme bewaking nodig is. Ik denk dat het huidige 'antisemitisme' meer gericht is op de situatie rondom Israël dan wat er in WOII aan de hand was.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:10

Indestal, dat hoort ook wel een beetje bij de jeugd :). En of het nooit meer gebeurt? Genocide komt nog steeds voor helaas.

Fenrir, passagier zijn in een toestel naar een plek in de US waar veel joden wonen is garantie voor een bepaalde belevenis. En je hoort ook wel eens dat de leefwijze van een bepaalde groep joden niet zo modern is, zelfs in Nederland.

Ander ding dat ik heb gemerkt is dat men vaak vlak na kennismaking al mededeelt dat men joods is. Dat verbaast mij omdat ik niet zo goed snap wat de bedoeling daarvan is, wel/geen speciale behandeling?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:07

Pipodipo schreef:
Indestal, dat hoort ook wel een beetje bij de jeugd :). En of het nooit meer gebeurt? Genocide komt nog steeds voor helaas.

Fenrir, passagier zijn in een toestel naar een plek in de US waar veel joden wonen is garantie voor een bepaalde belevenis. En je hoort ook wel eens dat de leefwijze van een bepaalde groep joden niet zo modern is, zelfs in Nederland.

Ander ding dat ik heb gemerkt is dat men vaak vlak na kennismaking al mededeelt dat men joods is. Dat verbaast mij omdat ik niet zo goed snap wat de bedoeling daarvan is, wel/geen speciale behandeling?

Alles behalve modern inderdaad, vrouwen worden ook niet heel volwaardig behandeld in mijn ervaring.
Gelukkig vallen mijn Joodse vrienden daar niet onder. Die schamen zich wel kapot voor het gedrag van de groep(en) die ik noemde :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:17

Er zit in Amstelveen een joodse gmeenschap, ik heb een tijdje gescharreld met een jongen maar hij was een zionist met vrouwonvriendelijke denkbeelden. Hoe anders is mijn man die zich totaal niet met zijn jodendom bezig houdt.

Overigens is antisemitisme niet door Hitler uitgevonden helaas en zie je dezelfde tendens nu bij moslims. In tijden van crisis wordt er een zondebok aangewezen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:20

Genocide wel, maar ik had eigenlijk Europa in mijn gedachte, zeker met al die extremistiche groeperingen.
Je zult ook bij de Joden extra strenge leefwijzen vinden, maar ook liberalen...de chassidische Joden zijn erg ultraorthodox...

Maar wellicht alleen op speciale dagen zijn de liberalen meer met het geloof bezig dan normaal.

Ik denk dat als ze het zeggen er misschien een stukje onzekerheid uit spreekt? Om te polsen of je negatief reageert? Of misschien omdat ze toch graag cosher willen eten en of dat kan?
Laatst bijgewerkt door Indestal op 17-08-18 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:22

Indestal schreef:
Genocide wel, maar ik had eigenlijk Europa in mijn gedachte, zeker met al die extremistiche groeperingen.

Zolang er angst en haat is, loopt Europa ook kans op oorlog.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:27

Fenir, ook Joodse kennissen, en die dreiging is er altijd, en er zijn verschillende keren echt zeker bewaking nodig geweest...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:31

Indestal schreef:
Fenir, ook Joodse kennissen, en die dreiging is er altijd, en er zijn verschillende keren echt zeker bewaking nodig geweest...

Ik vind het soms wel erg ver gaan hoor, dagje uit voor een Joodse klas naar de kinderboerderij en dan staat er continu een gewapende (!) bewaker bij.
Vreselijk om zo te moeten leven (of iig te denken dat je zo moet leven).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:29

Indestal schreef:
Je zult ook bij de Joden extra strenge leefwijzen vinden, maar ook liberalen...de chassidische Joden zijn erg ultraorthodox...

Maar wellicht alleen op speciale dagen zijn de liberalen meer met het geloof bezig dan normaal.

Ik denk dat als ze het zeggen er misschien een stukje onzekerheid uit spreekt? Om te polsen of je negatief reageert? Of misschien omdat ze toch graag cosher willen eten en of dat kan?
De grenzen van Europa zijn in zekere mate elastisch te noemen. De oorlogen in Joegaslavie zijn nog steeds niet helemaal uitgevochten, Turkije ligt heel dichtbij en vlak ook de russen niet uit.

Misschien om te polsen inderdaad, maar dat is toch best een beetje eigenaardig?

En een kleuterklas met een gewapende bewaker erbij, het is toch mesjogge?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:09

Mmmm ja, maar dan zal de oorlog om andere redenen zijn, mooie complottheorien kun je daar op los gooien.

Mesjogge :+

Ik vind dat triest, maar die kleuters kunnen invloedrijke ouders hebben....overigens ook triest dat de kleuters in Israel liedjes geleerd wordt om op speelse manier voor een bomexplosie samen zonder angst weg te duiken?