Rommel dumpen in natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Rommel dumpen in natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:51

Hier is de eerste 300 kilo vuil gratis. Witgoed en goed recyclebare dingen en groenafval zijn altijd gratis

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:54

hier betaal je zelfs voor groenafval(als je meer dan 1 cub/jaar brengt,maar wat is 1 cub nu als je een grote tuin hebt?)

ik snap zoiets niet,met zo'n maatregelen werk je idd illegaal storten,dumpen en zelfs vuurtjes maken gewoon in de hand.

idd simpel op te lossen,iedereen betaalt bv 50 euro afvalbelasting en iedereen kan zijn afval gratis wegbrengen.

wordt iedereen toch maar beter van lijkt me.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:56

afvalbelasting betaal ik hier ook maar das voor hetgeen in de containers (3x) en het ophalen daarvan

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 00:18

Hier betalen we een afvalbelasting van zo'n 50 euro per jaar (zit in mijn geval bij mijn huur in) en voor mijn restaurant is het 110 euro per jaar.
Je mag je glas, papier en plastic in de daarvoor bestemde openbare containers gooien, maar dat is niet verplicht. Ik ben die malloot die dat fanatiek doet, met mij een handjevol anderen, maar de spanjaard gooit hoofdzakelijk alles in de openbare containers die langs de weg staan.
Verder zijn er de vuilnisbelts waar je elektra, chemisch, groot, etc kan brengen. Kost dan ook niets.

Helpt dit goedkope en verplicht tot niets beleid tegen dumpen? Het antwoord is nee. Ik verbaas me er regelmatig over, op onmogelijke plekken waar alleen jeeps nog kunnen komen, wat ik aantref. Het lijkt me eenvoudiger om over een geasfalteerde weg te rijden én gratis hulp te krijgen met uitladen dan alles een hobbelig vulkaanpad op te rijden en het eigenhandig eruit te gooien. Maar tóch gebeurt het en ik kan er met mijn verstand niet bij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 00:22

62 euro is ook belachelijk duur voor een beetje afval met dat soort bedragen wordt illegaal dumpen ook in de hand gewerkt. er wordt dus goed verdiend aan ons afval.

Wat ook ergerlijk is dat wij ons afval scheiden en het vervolgens wordt het naar landen Zoals Polen getransporteerd en alsnog op 1 hoop verbrandt.
Als burgers betalen we ons scheel aan allerlei millieu maatregelen maar het is feitelijk de grootste onzin. Het enige wat er gebeurd is dat de diepe zakken van corrupte afval verwerkers worden gevuld.

https://nos.nl/artikel/2235757-brandend ... -ramp.html

Op het station hoef je ook niet te kijken in welk vakje je jouw rotzooi dumpt, het komt toch allemaal op 1 hoop terecht.

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ge ... -1.1502073

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 00:39

Wij brengen altijd het vlas van de konijnen naar de stort bij het groen afval, dat mag gratis. Ik had 1 stuk piepschuim uit een doos mee en wilde die wegdoen maar daarvoor moest ik de auto wegen met het stuk erin en als ik het stuk eruit had. Dat ding weegt niks en die vrouw zei ja dan maken we daar een prijs voor dus je kan nog beter in de normale vuilnis gooien.
Heb net thuis meteen in de afval bak gedumpt. Belachelijk dat ik moet betalen voor 1 klein stukje

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 00:47

Amber_anne schreef:
Wij brengen altijd het vlas van de konijnen naar de stort bij het groen afval, dat mag gratis. Ik had 1 stuk piepschuim uit een doos mee en wilde die wegdoen maar daarvoor moest ik de auto wegen met het stuk erin en als ik het stuk eruit had. Dat ding weegt niks en die vrouw zei ja dan maken we daar een prijs voor dus je kan nog beter in de normale vuilnis gooien.
Heb net thuis meteen in de afval bak gedumpt. Belachelijk dat ik moet betalen voor 1 klein stukje

Volslagen krankzinnig. 8)7 De auto wegen voor piepschuim, hoe verzinnen ze het?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 00:56

Ik erger me ook groen en geel aan het afval langs de wegen en in de natuur. Wij wonen in Ermelo en bij strand Horst zit een mc Donald's en dat is echt vreselijk. mc Donald's ruimt wel tot redelijke afstand veel zwerfaval op, maar je ziet het overal. Er worden veel konijnen doodgereden bij de afslag, omdat die er op af komen.

In het bos echt hele tuinsets en bbq's tegengekomen na het camping seizoen.

Maar het is inderdaad heel vervelend dat alles per gemeente anders geregeld is.
Toen wij in Almere woonden ( tot 9jr terug ) Was het gratis bij de stort brengen, hoe vaak je ook kwam. Als je belde, mocht je ook je spul op straat zetten en haalden ze het op. Ik belde ooit voor een bed en matras, maar volgende ochtend stond het vol met andere spullen, want iedereen kwakt er wat bij.

We betalen hier per gewicht voor het gewone afval en een gewoon vrachtje afval wegbrengen is steeds 12 euro geweest. Een grote bank was meer, meen 20 toen.
Het gevolg van per gewicht betalen is dat hier alle vuilnisbakken aan straat propvol zitten en mensen echt hun afval daarin proppen. Dat vind ik ook asociaal.

Mijn moeder heeft ondergrondse containers en daar gooien mensen echt alles in. Het is bij de parkeerplaats en ik heb mensen frituur pannen, dozen met papier erin zien duwen en ook hele kratten met lege flessen wijn. Hij zit vaak verstopt en mensen dumpen hun afval ernaast. Het is zogenaamd een net appartementen complex, maar dat zegt niks. Ze krijgen gezamenlijk een boete als het ernaast ligt en daar trekt niemand zich wat van aan.

De bakken worden hier eens per 14dgn geleegd. Wij zetten de grijze maar eens per 4 weken neer, want wij hebben blijkbaar veel minder afval dan de anderen. Ik doe wel erg veel aan afval scheiden. Toen wij hem nog halfvol neerzette, gooiden mensen hun zooi in onze bak. Tja, daar ben ik dan toch niet helemaal van gediend, want ik doe netjes scheiden en we betalen per kg. De bakken staan al vaak wijd open.
Maar zag laatst mn buurman ook veel grof afval klein maken en erin proppen.

de milieustraat is op zaterdag maar tot 12uur open en dat helpt ook niet als je even wat wil doen en wegbrengen. Dat lukt niet bij alle klussen. Wij verzamelen dus onze zooi en rijden een keer, maar prettig werkt dat niet. Ik kijk nu weer naar een hoopje zooi, vanwege verkoop klaar maken van huis en we hadden al een hoopje weggebracht.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 01:56

En dan valt het in Nederland nog mee wat er langs de weg ligt…. Ik blijf me erover verbazen wat hier overal gedumpt wordt. Net als wat Palmera beschrijft; op de meest ontoegankelijke, afgelegen plekken ligt dan ineens een wasmachine, koelkast of soms een complete auto in het bos.

Ik ben zo'n brave Harry die alles scheidt omdat general waste hier nog gewoon naar landfill gaat. Onze rode bak (general waste) zit dus nog niet voor een derde vol elke week. Alles wat in de gele (recycle) bak mag, gaat erin. Glas houd ik apart en breng ik naar het recycle centre sinds het niet meer in de gele bak mag. Nou moet ik er wel bij zeggen dat wij daar 5 minuten vandaan wonen en het 7 dagen in de week van 8-5 open is, kleine moeite dus en glas mag je gratis brengen.
Voor echt storten, betaal je hier $12 voor de eerste 500 kg, daarna $0,20 per kilo (je kunt dus beter 2x rijden :+ ). Een ramvolle pick-up met groen afval hoefden we echter niet eens te wegen, $12 aftikken en doorrijden. We hebben ook een groenbak voor gras enzo, betalen we $38 per 6 maanden voor, wordt het thuis opgehaald. (Droog) hout afval verbranden we gewoon in de vuurton of we koken erop als we kamperen. Veel mensen gooien het afgemaaide gras ook gewoon terug in de tuin, rond de boomstammen enzo. Houdt vocht beter vast in de grond ofzo.

Het fenomeen van langs de weg zetten en hopen dat het verdwijnt, zie je hier ook veel. Al een keer een gratis tuinset aan over gehouden :D Stond langs de weg met een bordje 'free to a good home'.

@Amber_anne: Nou ja zeg, een auto met piepschuim wegen |o Dat verzin je toch niet!!

@Superpony: Die ondergrondse bakken staan bij mijn ouders in de wijk ook (in NL) en stinken dat die dingen soms doen in de zomer! En wat je zegt, mensen proppen er van alles in of zetten het er gewoon naast.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 04:31

Bij ons mocht je eerst gratis een kuub per maand brengen.

Nu betaal je 12.75 per keer, voor max een kuub. Meer is duurder. Dan wordt het gewogen.
Wij sparen op en gaan alleen met een volle auto.
Ieder huis heeft een bijbehorend pasje. Zonder pas kun je geen afval brengen. Er kunnen dus ook geen mensen uit een andere gemeente komen.

Sommige dingen zijn gratis trouwens, zoals papier, tuinafval en nog wat dingen.

Ook betaal je per keer dat je restafval in je container aan de weg zet.

Sinds het invoeren zie ik meer gedumpt afval en ook openbare prullenbakken worden volgestouwt.
Ze hebben bij veel prullenbakken de gaten al kleiner gemaakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 06:21

Wij betaalden eerst bijna niks. Dichte kleinde aanhangwagen 10 tot 15 euro of zo. Toen werd op oog geschat in een keer en nam de illegale stort toe. Een dichte kleine aanhangwagen was toen afhankelijk wat je bracht 25/35 euro. Toen was er ook nog hulp.

Nieuwe stortplek op gewicht en peperduur onhandig systeem geworden op gewicht nu. Maar je moet steeds opnieuw rondjes rijden. Eerst de beperkt gratis dingen zoals plastic of iets met een snoer. Daarna moet je wegen een soort afval weggooien. Weer wegen volgende soort weggooien enz. Maar laagste gewicht van de weggbrug is 100 kilo. Mensen die iets met de fiets willen wegbrengen kunnen niet meer terecht door dit systeem ook. Een volle aanhangwagen nu 60 euro of meer en heel veel tijd kwijt. Geen hulp meer dus sta je als gehandicapte met een bankstel te worstelen. Jammer dan

Groenafval, piepschuim, grond enz alles moet stevig betaald worden, we betalen voor de klikos een vast hoog bedrag(ook al heb je geen klikos) en ook nog per leging of afgeven van een zak huisvuil. Ook dat mag niet meer naar de stort. Overbuurman had geen kliko en ging eens per week met fietsje naar de stort met een zak. Helaas kan dat niet meer. Ik ben een zuinige vuilmaker maar aan afvalkosten met een iets grotere tuin zit je hier makkelijk aan meer dan 300 per jaar.

Gevolg de illegale stort is geexplodeerd.

Wat ik tegenwoordig doe is naar een particulier punt gaan 15 kmverderop. Die weegt in een keer en is veel goedkoper. En waar gaat ons vuil heen. Juist daarheen ook.

Even naar een andere gemeente gaan gaat niet, overal pasjes voor nodig.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 08:42

Wij zijn een grensgemeente en er wordt ook enorm veel gesluikstort door 'de buren'.
Hier lag laatst een volledige baby-uitzet in de gracht(badje,ouder park,wippertje,...).
Schandalig.
Van mij zouden ze grote boetes mogen zetten op sluikstorten.
Ik erger me ook blauw aan al die rokers die het peuken standaard gewoon door het raam kiepen bij het autorijden,op de grond gooien waar ze staan of lopen,....
Hoe egoïstisch is dat zeg,en zo zijn er veeeel hoor!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:06

Wij betalen hier voor de grijze afval bak per lediging. Dat vind ik dus ook krankzinnig.

Heel dat afval scheiden is zot als je bedenkt het elders op de grote hoop geflikkerd in brand gestoken word!
Maar troep in de natuur dumpen zou nooit in jij op komen. Asociaal ten top!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:24

Mijn opa is kortgeleden overleden, en wij hebben toen de kringloop winkel gebeld. Die hebben alles (maar dan ook echt alles behalve papierwerk) opgehaald, heb zelfs niet hoeven helpen met inladen. Die waren gewoon heel erg blij dat ze het voor niks mee mochten nemen, zaten hier en daar nog wel wat waardevolle spullen tussen waar ze nog wat aan konden verdienen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:27

Hier is het tot X-gewicht gratis. Daarna betaal je per kilo. Bedenk mij nu ook dat ik nog wat spul heb liggen dat ik weg moet brengen :+

Maar gewoon dumpen... No way. Daar mogen echt flinke boetes op staan.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:30

Popstra wij ook en ook nog een per jaar een fors bedrag voor afvalstoffenreiniging, de bakken zitten daar dan ook al bij...bij aflevering betalen we ook nog eens voor veel afval...en het mooie is dat op zaterdag er tig beambten rondlopen, maar alleen op een rijtje koffie staan te drinken :+ en als je als vrouw staat te sjorren met iets wat gewoon niet lukt, geen een die helpt he? :+

Vroeger was vuilnisman armoetroef, maar nu een fijn baantje...zag laatst een advertentie, “wordt vuilnisman” ook voor vrouwen.. :D

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:36

Popstra schreef:
Wij betalen hier voor de grijze afval bak per lediging. Dat vind ik dus ook krankzinnig.

Heel dat afval scheiden is zot als je bedenkt het elders op de grote hoop geflikkerd in brand gestoken word!

Waarom is dat krankzinnig? Ik heb niet veel afval en betaal dus maar 1 keer per maand voor het restafval in de grijze container. Als ze het per kilo berekenen heb je kans dat de buren hun afval in jouw container gooien. De groene vul ik maar heel af en toe, het meeste gaat bij mij op de composthoop.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:38

Er mogen van mij inderdaad ook wel megaboetes op komen te staan.

Gelukkig is grofvuil bij mij in de gemeente ook gratis, 1x per dag en maximaal 3 puinzakken per dag. Nu moet ik zeggen dat de Gemeente Rotterdam wat mij betreft dit wel het best heeft geregeld. Mooie grote milieuparken met vriendelijke mensen. Hier hoef je dus ook niet voor de betalen als inwoner van gemeente Rotterdam. Hier mogen een hoop gemeentes wel een voorbeeld aan nemen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:39

Hier in Apeldoorn betalen we, afhankelijk van de grote van je huishouden, een vast bedrag per jaar en een bedrag per lediging van de restafval-container.
Glas, papier, groen en plastic is gratis in je eigen container en in ondergrondse containers die verspreid over de wijken staan.
Witgoed en bruikbare meubels kan je gratis bij de kringloop afgeven en wat zij niet kunnen gebruiken kan naar de stort, dat zit naast elkaar. Eerste 400 kg is gratis.

Nu zijn ze het systeem aan het veranderen, we krijgen een container voor plastic/blik/drankpakken en restafval moet je dan wegbrengen naar de ondergrondse en betaal je per keer dat je de klep opent, kam precies 1 vuilniszak in.

Eigenlijk heb ik best weinig restafval dus dat gaat wel lukken.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:53

Mocht je verkeerd aangeboden zooi vinden...de Beter buiten App daar kun je een foto vd rommel maken en invullen waar het is en komen ze het weghalen!
(Tenminste hier in Rotterdam wel)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:01

In de Haarlemmermeer betaal je afval ophalen via de gemeentelijke belastingen.
En dat is een fors bedrag. Gaat op uit hoeveel personen je huishouden bestaat.

Wij vinden Zwitserland, Bad Ragaz (nabij Chur en Liechtenstein) erg schoon.
Engeland, Dorset, vonden we ook weinig afval op straat en langs de wegen.
Toscane was gewoon ranzig. Zo smerig dat er overal afval lag.

Ik heb bij ons de gemeente al een paar keer gebeld om de vuilnisbakken die langs het wandelpad staan te legen. Die bakken puilen soms uit en dan gooien mensen er afval naast, soms hele vuilniszakken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:05

Of ze dumpen de zakken naast de orac's(ondergrondse rest en afval containers). Helaas heb ik die nog niet tot m'n beschikking. Nadeel is dat de meeuwen de zakken open pikken

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:10

nynke55 schreef:
Popstra schreef:

Waarom is dat krankzinnig? Ik heb niet veel afval en betaal dus maar 1 keer per maand voor het restafval in de grijze container. Als ze het per kilo berekenen heb je kans dat de buren hun afval in jouw container gooien. De groene vul ik maar heel af en toe, het meeste gaat bij mij op de composthoop.

Ik produceer op het moment echt niet zo veel afval maar ik wil die bak wel steeds leeg hebben hoor, bah wat word dat smerig met de hitte. Ik betaal bij mijn ondergrondse container gelukkig niet per zak want dan zou ik failliet gaan op het moment of een miljoen ongewenste huisdieren hebben :Y)

Bij ons stond het regelmatig om de container als ie weer eens verstopt was, maar nu je wel een pas nodig hebt om de container te kunnen gebruiken is dat gek genoeg een stuk minder (misschien zijn ze bang dat er bij verstopping met rare dingen wordt gekeken wie er als laatst wat weg heeft gegooid)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:14

Bij ons schijnt het te verschillen qua kosten. De ene keer schijn je wel te moeten betalen en de andere keer niet.

Wel moet je je legitimeren, je legitimatie moet uit de desbetreffende gemeente komen, zo niet, dan moet je kunnen bewijzen dat je hier staat ingeschreven. Al zijn ze niet echt streng heb ik gemerkt, want wij werden niet gevraagd om ons te legitimeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:24

Hier is het gratis, maar je moet wel je milieupasje laten scannen. Als het te gek wordt zal je wel moeten betalen denk ik, en daarnaast wordt zo voorkomen dat men vanuit andere gemeenten komt brengen.
Heb je een (bouw-)bedrijf, dan wordt het wel betalen, maar dat vind ik ook wel logisch.
Zelfs asbest mag je in kleine hoeveelheden en goed in plastic verpakt inleveren.
Ik hoop dat ze zich hier ook goed realiseren dat zodra het betalen wordt, er massaal in de bossen zal worden gedumpt...