Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:40

Wij vliegen niet o.a. door de vervuiling van vliegtuigen. Ik weet niet of in die berekeningen ook de extra factoren zijn meegenomen door het uitstoten op grote hoogte. Dit heeft namelijk een verzwaren effect.

Wij zijn in het verleden wel eens gevlogen (Portugal en Engeland). Maar dat was puur omdat er een tijdsfactor aan vast zat (en was ook niet voor vakantie).

Van mij mag de milieutax ook op vluchten gezet worden. Mensen die graag willen of moeten vliegen zullen toch wel gaan, maar anderen zullen misschien toch beter/minder milieubelastende methoden kiezen.

Het geld van de vliegtax kan dan evt in betere treinverbindingen gestoken worden. Dan kan er ook binnen Europa sneller gereist worden over land. En of griekenland (en andere landen) dan echt in een crisis komen weet ik niet. Want niet alleen wij blijven misschien dichter bij huis, maar ook daar. Dus zullen de toeristen wellicht van minder ver komen, maar ze zullen wel blijven komen.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 02-08-18 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:41

Ik snap het hypocriete wel. Diesels zijn nu het mikpunt en mogen in diverse steden in Duitsland al niet meer in. Nederland wil dat ook doen. Maar ondertussen nemen het aantal vluchten wel toe. Ik vind dat hypocriet.
OV is belachelijk duur. Auto wordt steeds minder toegankelijk. Wat wil je dan? Het zou de overheid sieren als ze de alternatieven dan beter begaanbaar en betaalbaar maken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:41

Ik compenseer momenteel door geen kinderen te hebben :+

Maar even serieus: Nee, ik laat er geen vliegreis om liggen. Wel gebruik ik mijn auto zo min mogelijk, let ik op hetgeen dat ik eet, geen tot weinig plastic etc. Binnenkort vlieg ik naar Skopje en ga via Dubrovnik weer terug. Ook vliegen... Om van a naar b te komen maak ik daar gebruik van het OV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:42

Ik vlieg gemiddeld ongeveer 4 keer per jaar waarvan meeste vluchten 2 tot 5 uur zijn en een vlucht 10+ uur is. Nee, dat soort berichten doen mij niet zo heel veel om heel eerlijk te zijn... Ik wil iets van de wereld zien, en 20 dagen op de boot om richting een ander continent te komen lijkt mij niks. :')

Heel eerlijk, het liefst vlieg ik elke maand ergens heen. Met de auto tig kilometer rijden vind ik niks, heb hekel aan file (ook redelijk bevuilend) en bovenal is vliegen een van de veiligste manieren van reizen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:42

magda_90 schreef:
Ik snap het hypocriete wel. Diesels zijn nu het mikpunt en mogen in diverse steden in Duitsland al niet meer in. Nederland wil dat ook doen. Maar ondertussen nemen het aantal vluchten wel toe. Ik vind dat hypocriet.
OV is belachelijk duur. Auto wordt steeds minder toegankelijk. Wat wil je dan? Het zou de overheid sieren als ze de alternatieven dan beter begaanbaar en betaalbaar maken.

Terwijl nieuwe diesels bijna beter voor het milieu zijn dan elektrische auto's... 8)7

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:53

Ik probeer zo min mogelijk te vliegen, vooral voor vakanties omdat ik voor mijn studie en stage veel naar het buitenland ben geweest. Ook is er een grote kans dat ik later in mijn carrière veel zal vliegen. Zo heb ik een jaar in Kopenhagen gewoond, en ondanks dat de vluchten veel korter, praktischer en ook nog eens goedkoop zijn, heb ik toch de flixbus meerdere malen gepakt. Zo ook toen ik via London naar Rwanda vloog (omdat vluchten daar goedkoper zijn). Mijn vriend en ik willen in september nog even weg, en gaan dan waarschijnlijk liften of met de trein. Zodra je buiten Europa wilt reizen wordt dit natuurlijk lastiger, maar wij proberen hier dus mee te compenseren door binnen Europa zo min mogelijk te vliegen. Ook zijn we allebei vega(n). Ik zal echter nooit belerend met een vingertje naar iemand wijzen die andere keuzes maakt. Wel zal ik het gesprek aangaan, omdat het een onderwerp is wat voor mij erg belangrijk is. Maar iets zeggen als 'jij zou minder moeten vliegen en bewuster moeten leven' zal ik niet. Iedereen is vrij zijn of haar keuzes te maken, ik vind het gewoon interessant om hier een geïnformeerde discussie over te hebben.

Persoonlijk ben ik van mening van vluchten, vooral korte afstand vluchten zoals deze er veel zijn binnen de EU, veel zwaarder belast moeten worden. Er zijn zo veel andere, minder uitstoten manieren om van A naar B te komen. Zo zijn vluchten naar London nog steeds goedkoper dan de nieuwe treinverbinding. Daarom snap ik erg goed dat veel mensen toch het vliegtuig pakken. Ik vind het sowieso erg paradoxaal dat milieu bewust en duurzaam leven op vele vlakken hand in hand gaat met meer uit geven. Denk bijvoorbeeld aan biologische boodschappen, dit voorbeeld van vliegen en duurzame stroom.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:55

Jennyj01 schreef:
Griekenland leeft niet alleen van Nederlandse toeristen he. Er zijn ook mensen die dichterbij wonen.

Germany 2,810,350
United Kingdom 2,397,169
France 1,522,100
Italy 1,355,327

Even de cijfers van de landen om ons heen die erheen gaan op jaarbasis. Denk dat dit toch wel een flinke klap gaat veroorzaaken als deze er niet meer heengaan. En dan hebben we het nog niet over de scandinavische landen, die nog verder moeten reizen :n

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:58

Amyyy schreef:
Celiien schreef:
Het gaat mij om de vingerwijzende mensen hierbij. Vega's die zeggen dat ze vega zijn want het is zóo slecht voor het milieu en vliegvakanties ja echt niet want dat is C02 uitstotend. Vaak wordt wel vergeten dat ze 30.000km per jaar rijden met hun auto en minimaal 2 kinderen hebben (generaliserend).

Verder ga ik echt mee met Goof :j

Maar je doet nu toch precies hetzelfde? Die vega's dit, die vwga's dat, maar ik niet hoor. Ik weet dat ik niet milieu bewust leef, dus dan mag dat. Beetje raar.

Zelf vind ik dat het belangrijk is dat iedereen weet wat men uitstoot. De een eet geen vlees, de ander vliegt minder, weer een ander heeft geen kinderen, leeft zelfvoorzienend. Het is niet alles of niks, maar iedereen moet zijn steentjes bijdragen. Samen sta je sterk en alle kleine beetjes helpen.

Ja en nee. Ik ben niet zo dat ik zeg ja ik wil echt dat het milieu beter wordt. Het interesseert me namelijk oprecht niet, aangezien ik wil genieten van het leven en niet overal aanpassingen wil maken. Ik vind het hypocriet als je met je vingertje naar een ander wijst maar er zelf niks aan doet. Ik doe er gewoon niks aan, maar wijs ook niet met een vingertje naar een ander over dat ze het niet goed doen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:06

Riddershow schreef:
magda_90 schreef:

Terwijl nieuwe diesels bijna beter voor het milieu zijn dan elektrische auto's... 8)7

Precies. Het gaat echt lang niet altijd om milieu. Het gaat vaak ook om enkel geld en lobby.
Helemaal in milieuland is alles nog zo vaag en zo schimmig. Vele miljarden aan landen als indonesie om schone lucht te kopen..Haha, die moeten zich wel krom lachen.

Er wordt altijd iemand rijk van zeggen wij hier..en dat is in milieuland zeker niet anders.

Ik vlieg omdat ik op bepaalde bestemmingen wil komen. En dat weegt zwaarder dan het milieu, terwijl bij vlees ik dat andersom beredeneer. Gek eigenlijk.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:30

Wij hebben de afgelopen twee zomervakanties niet gevlogen. Niet per se vanwege het milieu, hoewel het natuurlijk mooi meegenomen is als je het milieu kunt sparen, maar vooral om andere redenen.
In 2017 niet omdat we in 2016 een lichtelijk dramatische vliegvakantie hadden, dit jaar niet omdat we inmiddels een leaseauto hebben waarmee ook in het buitenland getankt mag worden, dus dat is goedkoper dan vliegen.
Bovendien vinden we de vrijheid van een auto bij je hebben heel fijn. Onze vakantiebestemming dit jaar viel tegen... Auto na 1 nacht terug ingeladen, hele zootje omgeboekt en 350 km verderop alsnog een topvakantie gehad :Y)
We willen graag ooit nog eens naar Canada, dat is een beetje lastig te rijden, maar verder denk ik dat we de komende jaren weinig luchthavens van binnen zullen zien.

Edit: moeilijk hoor, spellen :+
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 02-08-18 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:30

Sunnda schreef:
<KNIP>
Ik vlieg omdat ik op bepaalde bestemmingen wil komen. En dat weegt zwaarder dan het milieu, terwijl bij vlees ik dat andersom beredeneer. Gek eigenlijk.

Zo gek is dat toch niet? Geen vlees eten overleef je wel. Naar (pak 'm beet) Gran Canaria moeten zwemmen of roeien in plaats van vliegen overleef je niet. :D

Iets meer on topic: ik ga graag en regelmatig op vakantie naar Canada/de VS. Dat gaat per vliegtuig en dat blijf ik doen. Hybride auto: check. Zonnepanelen: check. Parttime vegetarier: check. Niet met het vliegtuig op vakantie: vergeet het maar.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:48

Met een zomer zoals deze {:} kun je best een week (of langer) op Ameland, Schiermonnikoog of de Veluwe vertoeven. Maar de gemiddelde Nederlandse zomer is niet zo zonzeker. Die ene week in het jaar dat ik van huis ga, wil ik ook zeker zijn van zon-strand-zee. En daarvoor pak ik dan gerust het vliegtuig naar Griekenland, Spanje of een ander warm oord.

Als men nou echt iets wil doen aan “beter voor het klimaat” dan zal de overheid iets moeten doen aan verbeteren van het OV. Zodat mensen voor hun dagelijkse werk niet meer in de auto hoeven, maar met het OV kunnen. En alleen maar de auto duurder maken is geen oplossing. Want het OV hebben ze eerst geprivatiseerd, dus winstoogmerk, en dus geen of weinig mogelijkheden op zogenaamde ongunstige lijnen.

Ik woon 14 km van mijn werk. Volgens de OV9292 reisplanner ben ik met het OV ruim 1,5 uur onderweg (enkele reis!) 8)7 . Het dichtsbijzijnde treinstation ligt ca. 3,5 km van het bedrijf, de dichtsbijzijnde bushalte ruim 1 km. Er is geen voetpad van de bushalte/treinststation naar/over het industrieterrein.
Op ca. 200 meter afstand van elkaar lopen 2 fietspaden. De ene ligt op het industrieterrein, de andere is een toeristisch fietspad. Dit toeristische fietspad is een ideale verbindingsroute met een aantal plaatsen waar veel van mijn collega’s wonen (en ik ook). Echter, dit toeristische fietspad mag niet aangesloten worden op het fietspad wat op het industrieterrein zelf loopt, want dan is het geen toeristisch fietspad meer en vervallen bepaalde subsidies 8)7 . Gevolg is dat ik ca. 5 km moet omfietsen als ik met de fiets naar het werk wil.
Echt hè, wat zou ik mij dan nog druk maken?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:58

Er is trouwens ook een Belgisch initiatief: zomer zonder vliegen *klik*

Petitie om de overheid wat te laten doen aan de goedkope vliegreizen en de dure treinreizen: *klik*

Dit stuk van de Correspondent is ook interessant om te lezen: *klik*

En dit stuk van Nieuwsuur is ook best duidelijk: *klik*

Er is een heel mooi en duidelijk filmpje over waarom reizen met de trein duur is en reizen met het vliegtuig niet, maar die kan ik nergens vinden. Het komt er allemaal eigenlijk op neer dat er op kerosine geen belasting zit. Ook in het klimaat akkoord is al het vliegverkeer uitgesloten, omdat niemand de verantwoordelijkheid wilt hebben... Dus vliegverkeer wordt nergens door beperkt. Terwijl reizen per o.a. trein vrij zwaar belast worden. Investeringen worden eerder gedaan in het uitbreiden van vliegverkeer dan in het verbeteren en uitbreiden van het treinnetwerk.

Als kind woonde ik ver weg, dus vloog ik heel veel. Dat werd voor mij de "norm", dus ik heb ook later voor vakantie verschrikkelijk veel vlieguren gemaakt. En daar voel ik me best schuldig over. Ik heb vrij bewust afgelopen jaar nog 1 verre vlucht gemaakt, om dat van mijn bucketlijst te strepen (New York) en nu niet meer met het vliegtuig op vakantie te gaan.

Ik kan het voor mezelf gewoon niet meer maken om te gaan vliegen. Ik eet heel weinig vlees, heb geen auto, ben zuinig met energie en waterverbruik, let op hoeveel afval ik produceer, let op waar mijn eten vandaan komt... Okee, die prachtige verre landen ga ik dan niet meer bezoeken, maar dicht bij zijn ook echt pareltjes te vinden! Als bioloog weet ik gewoon wat voor nadelige gevolgen vliegen heeft op het milieu. Ik kan het echt niet meer verantwoorden. Vliegen wist gewoon alle positieve effecten van mijn leefstijl uit.

Ik ben nu bewust met de trein naar London geweest, ik ben nu 2 keer op fietsvakantie gegaan (Schotland, Engeland, fiets in de trein & boot) en ook voor conferenties kies ik er nu voor om met de trein te gaan in plaats van het vliegtuig, ook al is het duurder. (Wat trouwens wel grappig is... wanneer je online testjes doet heb je vaan geen optie om aan te geven dat je met de fiets naar je vakantie bestemming gaat :') )
Die fietsvakanties vind ik echt helemaal geweldig! Ik zit nu te denken over het fietsen van de Noordzeeroute. Zou leuk zijn als ik dat kan combineren met een fotoreportage die ook gekoppeld is aan global change, namelijk het de stijging van het zeeniveau.
Mocht ik naar Scandinavië verhuizen, dan gaat dat het reizen ook zeker een dilemma worden, maar ik wil toch de bus, boot of trein blijven gebruiken, en niet het vliegtuig.

@Cowboy55, geen vlees eten overleef je idd ook wel. Maar niet naar Gran Canaria gaan ook. Schiermonnikoog is ook een optie ;)

Dit is trouwens een mooi filmpje over vliegen...
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 02-08-18 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:00

Echt waar joh Roodvos?!
Wat belachelijk...

Mijn werk ligt serieus naast het station, alleen is er aan deze kant geen wandelpad, dus ik moet een kilometer omlopen :+
Verder scheelt het qua tijd helemaal niet veel tussen trein en auto, alleen de trein die ik zou moeten hebben zit AL-TIJD bomvol, zo vol dat je soms niet eens mee kunt, en die ellendige vaste tijden hè... Ik wil gewoon kunnen komen en gaan wanneer ik wil.
Plus dat ik me na alle dingen die vrouwen op straat overkomen zijn de laatste tijd ook niet meer veilig voel op de fiets/te voet. Ik stap thuis in mijn auto, vergrendel de portieren en ontgrendel die pas weer op bestemming, nadat ik de omgeving even heb rondgekeken :=

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:13

Met de helft van mijn familie aan de andere kant van de Noordzee, heb ik in mijn leven behoorlijk wat vervuild met korte vluchten. Tot een paar jaar geleden had ik hier helemaal niet bij stil gestaan. Ik zit er dan ook met gemengde gevoelens in. Ik ben absoluut niet trots erop, dus van mij mogen ze ook zeker de prijzen van zulke vluchten omhoog gooien. Maar eerlijk? Ik zou ook met verhoogde prijzen nog steeds betalen om af en toe op en neer te kunnen naar mijn familie in Schotland.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:20

Ik vlieg wel. Dat komt omdat ik wat dat betreft vaak op micro niveau denk. 'wat veranderd het, als ik niet ga?'
Dan pakt iemand anders mijn stoel en zit ik thuis = negatief voor mij.
Dat kun je slecht vinden en zeggen 'ja als iedereen zo denkt' maar heel veel mensen denken ook zo en zo wordt het probleem in stand gehouden.
Als werkelijk niemand meer zou vliegen of dat er echt een opstand tegen vliegen komt en veel mensen pakken door en er komt beweging in deze branche... Dan zou ik zeker ook boycotten.
Maar voor nu levert het voor mij een groot nadeel op zonder dat een ander daar voordeel van heeft (qua milieu).
Op macroniveau zou het beter zijn om niet te vliegen. Net als om vlees te eten, plastic te gebruiken etc. Maar aangezien het zeer grote deel van de bevolking het blijft doen, probeer ik bij te dragen op de punten die voor mij vol te houden zijn. Zo gooi ik nooit afval op straat, ik scheid afval, wij hebben nu paar 1 auto en proberen alsnog geregeld te fietsen. Ik probeer kleine stapjes te zetten voor het milieu. Maar vliegenis voor mij wel een must na 4 jaar thuis 'vakantie' vieren.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:26

-
Laatst bijgewerkt door Undefined op 10-02-22 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:27

Captain schreef:
Ik vind vliegen heerlijk en zal dat ook blijven doen. :D Ik draag mijn steentje bij door bewust kindloos te blijven.

+1 als er iets slecht is voor het milieu zijn het kinderen wel. Denk eens aan al die pampers.
Ik vlieg hooguit 1 of 2 keer per jaar.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:28

Voor mij is een vakantie zonder vliegen geen vakantie. Vakantie in eigen land is niet echt mijn ding en ik wil gewoon zon zekerheid als ik dan eindelijk op vakantie ga.

Mens zijn is linksom of rechtsom sowieso belastend voor het klimaat. De auto, de trein, plastic... Ik leef 1 keer en daar geniet ik volop van :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:34

Ik doe 1x per jaar een vliegvakantie, niet meer. Ik ga niet álles wat ik leuk vind of zelfs mijn passie is opofferen voor de rest van de mensheid.

Verder woon ik in een heel zuinig appartement, heb en wil geen kinderen (in elk geval nu niet haha), eet vrijwel geen vlees, heb vrij weinig kleren en kom vaak bij de kringloop, verbruik zo min mogelijk plastic, scheid afval, gebruik binnen de stad de fiets of ga te voet, rij minder dan 10 000 km per jaar..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:44

Roodvos schreef:
Met een zomer zoals deze {:} kun je best een week (of langer) op Ameland, Schiermonnikoog of de Veluwe vertoeven.

Ik ga niet op vakantie voor de zon, ik ga op vakantie voor nieuwe plekken, mooie natuur, ander eten, andere culturen en bovenal om weg te zijn uit Nederland.
Ik zou dus echt niet in Nl blijven omdat de zon toevallig lekker schijnt.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:52

Toen ik nog in NL woonde vloog ik elke maand naar zweden, dat voor ala 4 jaar gedaan tel maar uit. Toch zal ik blijven vliegen om mijn Fam. te zien (ik heb geen auto en doe verder alles op de fiets en OV)

Ik draag ook bij door kinderloos te blijven :+

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:04

Captain schreef:
Ik vind vliegen heerlijk en zal dat ook blijven doen. :D Ik draag mijn steentje bij door bewust kindloos te blijven.

Hier sluit ik me helemaal bij aan!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:08

Ik vlieg zo vaak als mijn budget het toelaat :') klinkt misschien egoïstisch maar ik leef zelf ook maar 1 keer en wil graag zoveel mogelijk van de wereld zien nu deze nog bestaat :o dat ik geen kinderen heb heeft met meerdere factoren te maken, maar dat is dan ook wel weer goed voor het milieu. Overigens is mijn budget niet heel groot en wat met de auto kan doe ik met de auto en een tent qua reizen, maar ja de auto is ook niet erg milieubewust. Ik vlieg 1 of 2 keer per jaar, maar dat is dan ook niet een week aan het zwembad liggen niksen maar echt op avontuur. Reizen en ontdekken maakt mij gelukkig(zon in de winter al helemaal ivm vitamine d te kort/winterdepressie) vooral bij verdere reizen kan ik lang bezig zijn met de voorpret van het voorbereiden.

juval

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:22

dit gaat verzanden in een topic van 'kijk eens hoe goed ik ben' . weinig zinvol.
Ik ben een voorstander van vliegtax, het kan toch niet zo zijn dat het vliegtuig zo veel goedkoper reizen is dan bijvoorbeeld met de trein?
Als iedereen zich een beetje meer bewust maakt van het milieu en de problemen daarmee is het prima toch, alle beetjes helpen. maar of je nu van alles moet of niet mag, dat staat mensen nou eenmaal snel tegen en dan krijg je oeverloze discussies.
zo van, ik vlieg, maar ik heb geen kinderen. Ik eet geen vlees dus ik mag vliegen... slaat toch nergens op verder. Ieders eigen verantwoordelijkheid.