Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:15

Ik ben zelf niet gelovig en heb geen probleem met mensen die wel gelovig zijn. Ik heb wel een probleem met mensen die het geloof ongevraagd bij iemand door hun strot proberen te duwen. Ik probeer jou niet te overtuigen dat God niet bestaat en ik stel het niet op prijs als een gelovige mij koste wat kost denkt te moeten overtuigen dat hij wel bestaat, hoe goed bedoelt ook.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:16

anjali schreef:
De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!

Ohhh dat wil ik zeker van je aannemen hoor.

En ik heb zelfs daar niet zo heel erg veel op tegen. Daar zal ik ook niemand op “affakkelen” Daar mag je zeker met mij over ingesprek gaan.(bekeren is weer een andere zaak)

Maar een uitspraak doen in een bepaalde discussie heeft mijn inziens niet zo veel met zendingsdrang te maken. En dan gelovig of niet dan kan je mensen die andere overtuigingen hebben erg mee raken.

Dan bijten ze terug.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:16

Sizzle schreef:
Even gekeken of er een specifieke post aan vooraf gegaan is.
Tja, met een erfzonde Adam en Eva verhaaltje ben je mij ook kwijt.
Dat mag een ieder van mij geloven, maar dan ben ik geen verdere gesprekspartner.

Dit inderdaad. Geloof is echt prima, maar haal niet de hele bijbel erbij inclusief alle verhalen. Ik vind het prachtig dat mensen kunnen geloven en dat ze daar moed en troost uit kunnen halen, maar er is een grens in hoeverre ik daarin mee ga.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:17

Heel stuk getypt, maar Natasja, Resistance, Sizzle, poes en Suzanne geven het al goed weer.

Als er iets gebracht wordt als een feit, zeker als er niet of nauwelijks onderbouwing bij zit, zullen mensen zich al snel aangevallen voelen. Als je het brengt als jouw mening en je dat kunt staven met een goede onderbouwing, dan horen mensen jouw mening te respecteren. Dat gezegd hebbende: horken heb je overal.

Probleem inderdaad wat zich vaak voordoet is dat de gelovigen de (keuze)vrijheid van anderen, die niet gelovig zijn, willen beknotten. Met als argument “dat god het verboden heeft”. Idd zoals de hierboven genoemde recht op abortus en euthanasie.

Men dient zich goed te realiseren dat dit soort zaken het een recht is. Daar mag je gebruik van maken, het is geen verplichting. Als jouw geloof je er van weerhoudt om dat recht uit te oefenen, prima. Dat geeft jouw keuzevrijheid. Maar andere mensen hebben evenveel recht op keuzevrijheid. Gun ze die vrijheid.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:18

Dat klopt, maar sommige gelovigen gaan redelijk ver met het verkondigen van hun woord als het ware, om je te redden, en de ander wil dat wellicht helemaal niet.

Ik ben ook gelovig- niet Christelijk- en ga graag een theologisch en goed gesprek aan. Ik heb echter mijn gevoel, beleving en denkwijzen, en daar wordt door enkele strenggelovigen overheen gekeken.

Goed bedoeld inderdaad, maar als jij gelooft dat als je Jezus bijvoorbeeld niet volgt in de hel terecht komt, en ik geloof niet in de hel, dan wordt het knap lastig

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:19

Het mooier verpakken zal ook helpen. Je zegt hetzelfde maar omdat het mooi verpakt is, slikken ze het.

Is hier een zeer geliefde aanpak...

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:19

anjali schreef:
Hallo! Ik ben erg godsdienstig,maar zodra ik daarvoor uitkom,zowel hier op Bokt als in de maatschappij,word ik direct afgefakkeld.Ik vind dat vervelend omdat ik dus niet voor mijn mening mag uitkomen. Is er iemand anders die deze ervaring ook heeft,of ben ik "de laatste der Mohikanen"?

Ik ben er een groot voorstander dan dat eenieder opkomt voor zijn/haar normen en waarden.
Maar ik ben je onlangs tegengekomen in een ander topic waar je onder het mom van jouw godsdienst de vrijheid voelde een discussie als ontspoort de bestempelen, Sodom en Gomorra aan te halen en heel consequent niet ingaat op wedervragen waarom jij dat als zodanig ervaart.
Daarop voel ik wel de neiging dat soort uitspraken af te fakkelen. Niet omdat ze vanuit je geloofsovertuiging voortkomen, maar omdat het hele harde, boute, misplaatste uitspraken zijn die voor mij niet stroken met wat voor mij de belangrijkste waarde binnen religie is; naastenliefde.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 30-07-18 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:21

Foaly schreef:
Mag ik persoonlijk worden? Als ik je posts hier op Bokt lees, denk ik namelijk dat ik wel weet waar je op doelt, en wat mij opvalt is dit:

Je reageert soms in vrij heftige, beladen topics over bijv. relaties met ‘ik vind X want de Bijbel en God’. Nu is het natuurlijk helemaal prima dat jij X vindt omdat je gelovig bent, maar (en dit zeg ik als goed gereformeerd vrijgemaakte gelovige :D) de manier waarop je het brengt stuit heel veel mensen tegen de borst. Simpelweg omdat heel veel mensen in dat topic anders in het leven staan, niets met de Bijbel of God te maken (willen) hebben en omdat je het heel simpel laat overkomen, terwijl de problematiek in dat soort topics vaak juist uitermate ingewikkeld is. Dan is het logisch dat mensen heftiger reageren. Dat ligt niet aan het feit dat je gelovig bent, maar omdat je het laat overkomen alsof jouw mening daarom de klip-en-klare oplossing is.

Wat zou kunnen helpen, is om niet gelijk met je geloof te gaan schermen als je in dat soort topics wilt reageren. Vaak zitten mensen daar niet op te wachten, en zijn ze alleen op zoek naar steun en een luisterend oor. Oplossingen (al dan niet uit de Bijbel) komen later wel. Houd het daarom bij een ‘och nee wat erg ik leef met je mee (evt. ‘ik zal voor je bidden, als je denkt dat de TS dit kan waarderen)’ en bewaar de geloofsdiscussies (en de zendingsdrang!) voor een ander moment.

Je wordt heus niet afgefakkeld omdat je gelovig bent. Wél als je overkomt als een betweter die met de Bijbel in de hand elk probleem wel eventjes van tafel veegt. Iets meer inzicht en begrip kweken voor mensen die anders in het leven staan, je blikveld een beetje verbreden, en je komt een heel eind. Zonder van je geloof te vallen :)

Ik quote even gewoon omdat ik hem zo goed vind!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:21

anjali schreef:
De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!

Tjah, en die zendingsdrang stuit dus bij 99,99% mensen tegen de borst.

Allemaal prima dat jij het verhaal geloofd, dat jij er vanuit gaat dat het de levenswijze voor jou is. Maar dit geld (zeker) niet voor iedereen.

En als ik je berichten even doorkijk, nee sorry mij gaat dat inderdaad te ver. We weten allemaal hoe t verhaal ongeveer gaat, maar voor vele mensen is het maar gewoon een verhaal.

Ik heb geen problemen met gelovigen. Ik heb wel problemen met gelovigen die anderen veroordelen op geloof, ras, sexualiteit etc en die vinden dat andere mensen 'zondig' zijn als ze niet leven zoals in dit geval jullie.

Als jij in je boktmeningen niet met adam-eva verhaaltjes aan komt, evangelische teksten of letterlijke bijbelquotes, denk ik dat het al een stuk minder wordt :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:22

Sizzle schreef:
Even gekeken of er een specifieke post aan vooraf gegaan is.
Tja, met een erfzonde Adam en Eva verhaaltje ben je mij ook kwijt.
Dat mag een ieder van mij geloven, maar dan ben ik geen verdere gesprekspartner.

Dat is ook wel erg specifiek voor een bepaalde groep religieuzen en daarmee ontken je gelijk al de ‚waarheid‘ van andere religies die niets met erfzonde hebben.
Daar komen oorlogen van :+

AbbyBlues, dat snap ik heus wel, ik ben zeer streng katholiek opgevoed.
Toen ik later mijn moeder een beetje bleef ‚pesten‘ met vragen naar haar eigen mening ipv dogma‘s oplepelen is ze daarna toch een heel stuk van haar voetstuk afgestapt en minder veroordelend geworden.
Tegenwoordig praat ze niet meer klakkeloos pastoren na gelukkig.

Ik weet niet wat jouw leeftijd is (maar ik denk ongeveer net zo oud als ik) maar dit is de afgelopen jaren wel erg veranderd.
De katholieke kerk is van oudsher een kerk met macht en aanzien. De Bijbel was enkel in het Latijn dus niemand las het zelf. Je moest dus maar vertrouwen dat de pastoor het goed heeft en als je daar aan durfde te twijfelen was je het bokje.
Dat is zo veranderd sinds de reformatie in 1517. De Bijbel is daarna talloze keren in het Nederlands vertaald, mensen kunnen zelf de Bijbel lezen en worden hierin gestimuleerd. Mensen gingen zelf nadenken over wat God wil met de wereld en wat dit betekent voor je persoonlijk geloof.
Maar goed, dat is vast bekend als je streng katholiek opgevoed bent :Y)

Zelf ben ik ook gelovig en erg kritisch. Ik hou er niet van als er menselijke regels ‘verzonnen’ en opgelegd worden die niet geheel bijbels zijn. God is geen God van regels en wetten. God is een God van genade en mensen zijn mensen die foute dingen doen.
Voor iedereen is het persoonlijk geloof in God anders, en iedereen heeft zijn eigen sterke punten en tekortkomingen. En als je die kent, en verder probeert zoals Jezus te leven en God lief te hebben en anderen lief te hebben met Gods liefde ben je al een heel eind.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:22

Ik vind bijbel verhalen overigens vaak prachtig, zéker als ze door een goede pastoor/priester verteld worden.
Ooit op een gelovige begrafenis naar een verhaal zitten luisteren waarbij Jezus en zijn discipelen op een boot op zee zitten als er storm op steekt. Jesus ligt te slapen als de discipelen in paniek raken, terwijl hij verteld heeft voor hij ging slapen dat dat niet nodig was.
Jesus werd wakker en speak tot zijn discipelen: “Geloofd gij dan niet?!”

Denk dit even met een verteller met goed gevoel voor drama...
Ik vond het prachtig :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:23

Maar als dat voor haar wel zo is, waarom zou jou idee hoger zijn dan die van haar?

Is dan niet op ingaan geen betere optie? Ik heb ook de reacties gelezen op haar bericht men doet dan eigenlijk net hetzelfde. Ook niet netjes, een naastenliefde.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:28

dromertje2 schreef:
Maar als dat voor haar wel zo is, waarom zou jou idee hoger zijn dan die van haar?

Is dan niet op ingaan geen betere optie? Ik heb ook de reacties gelezen op haar bericht men doet dan eigenlijk net hetzelfde. Ook niet netjes, een naastenliefde.

Ik zie mijn idee niet hoger als die van een ander en zal niet snel een oordeel uitspreken over een ander zonder de ander een kans te geven zijn / haar overtuigingen toe te lichten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:28

Vanillia schreef:
Ik ben zelf niet gelovig en heb geen probleem met mensen die wel gelovig zijn. Ik heb wel een probleem met mensen die het geloof ongevraagd bij iemand door hun strot proberen te duwen. Ik probeer jou niet te overtuigen dat God niet bestaat en ik stel het niet op prijs als een gelovige mij koste wat kost denkt te moeten overtuigen dat hij wel bestaat, hoe goed bedoelt ook.

Nou Inderdaad goed verwoord.
Ik ben er van overtuigd dat God niet bestaat, val ik jou (Ts) daarmee lastig? Nee

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:29

Verootje, Net nog een paar jaartjes er boven op :P
Maar zelfde generatie inderdaad.

Ik vind het prachtig als mensen rust en vrede vinden in hun geloof. Dan maakt het mij echt niet uit of ze in een God geloven of in een geel-paarse wonderregenworm. Zodra ze meningen als waarheid verkondigen en veroordelend worden ben ik er klaar mee.

Ik ben niet gelovig, zag er geen waarheid in. Bijbel is voor mij gewoon een geschiedenisboek die weergeeft hoe men toen leefde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:32

anjali schreef:

Schraapt relisaus van 10 geboden af, houdt over : geen geweld, geen diefstal, geen leugens. Die driepoot is de basis voor welke functionele en succesvolle samenleving dan ook. Immers, je moet veilig over straat kunnen, iets op kunnen bouwen zonder dat het je afgenomen wordt en bij kopen/ruilen van goederen krijgen wat afgesproken is. Religie is hiervoor niet nodig en kan/zal dit zelfs in de weg staan, bv omdat er voor deze basis beperkingen gelden door het opleggen van reliregels aan derden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:33

dromertje2 schreef:

Dat geldt toch beide kanten op?

Als voorbeeld: bij zeer gelovige mensen gebeurt iets zeer ernstigs. Zij zien dit als de wil van God. Halen hier op hun beurt kracht uit.
Ikzelf kan daar niets mee. Ga hun niet vertellen dat (imo!) God niet bestaat en dat het gewoon pech / het lot was. Ik sta wel voor ze klaar.
Áls mij dat overkomt, hoop ik ook op een schouder. En niet om een preek dat ik het mezelf heb aangedaan omdat ik niet in God geloof en Hij me daarom straft.

En soms snap ik de denkwijze van een bepaalde godsdienst niet. Dan vraag ik er naar. Gewoon omdat het me interesseert. Het antwoord wordt gelukkig uit als feit gebracht. Geen oordeel. Noch van de gesprekspartner , noch van mijn kant.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:34

Ik heb in principe niks tegen geloof. Ik vind het juist wel een mooi iets.
Waar ik echter een hele nare smaak van in mijn mond krijg zijn mensen die mij gaan "shamen" omdat ik niet geloof. Zeggen dat ik naar de hel ga, dat ik zondig, dat ik niet het juiste leven leef, enzovoorts. Ik begrijp dat dat uit een soort van naastenliefde gebeurd; je wil uiteraard niet dat iemand naar de hel gaat, als jij dat kan voorkomen door uit te leggen hoe het in jouw ogen zit. Maar serieus, doe dat gewoon niet. Áls iemand het in zich heeft om te gaan geloven, dan vind ie dat heus zelf wel uit. Leef en laat leven.
Waar ik verder redelijk wat moeite mee heb is dat (sommige!) gelovigen hun mening vaak verkondigen als waarheid. (bijv: het homohuwelijk IS slecht ipv het homohuwelijk VIND IK slecht) Waar ik dan vervolgens mijn stinkende best doe om "hun" zienswijze te begrijpen, hoef ik andersom echt niet te hopen dat de betreffende gelovige op zijn beurt moeite doet om míjn zienswijze te begrijpen. Ik heb dan niet het idee dat ik op welke manier dan ook serieus word genomen.
Überhaupt het andere mensen regels opleggen die in mijn ogen onzinnig zijn vind ik onbegrijpelijk. Als je die religieuze regels zélf wil volgen, uit eigen beweging, prima. Maar je kunt niet van andere mensen verwachten dat ze dat ook doen.
Uiteraard geld dit niet voor alle gelovigen, je hebt geloof natuurlijk ook in meerdere gradaties, maar meestal als ik een discussie probeer te houden met gelovige mensen, loop ik toch tegen bovenstaande dingen aan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:35

tamary schreef:
anjali schreef:

Schraapt relisaus van 10 geboden af, houdt over : geen geweld, geen diefstal, geen leugens. Die driepoot is de basis voor welke functionele en succesvolle samenleving dan ook. Immers, je moet veilig over straat kunnen, iets op kunnen bouwen zonder dat het je afgenomen wordt en bij kopen/ruilen van goederen krijgen wat afgesproken is. Religie is hiervoor niet nodig en kan/zal dit zelfs in de weg staan, bv omdat er voor deze basis beperkingen gelden door het opleggen van reliregels aan derden.

Maar iemand die religieus is hoef je ook niet om te bouwen naar iemand die niet gelooft ;) Mes snijdt aan twee kanten.

Ik ben wel van mening dat er goede uitgangspunten in het geloof zitten. Er zit wel een basismoraal in. Maar datzelfde moraal zit ook in andere geloven én in opvoeding.

(ja, een slang en een appel en een vijgenblad: Het zal allemaal wel. Dat gaat mij ook wat te ver.)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:36

Ik heb persoonlijk geen enkel probleem met het feit dat jij (en wie dan ook) gelovig bent. Prima als dat jou gelukkig maakt en jij je hierdoor een goed mens voelt. Wel valt me op dat je op veel zaken een echt ouderwetse en zeer beperkte kijk hebt zonder je te verplaatsen in 2018 en de hedendaagse denk- en leefwijze. Dat is prima, maar dan zul je mensen tegenkomen die zich absoluut niet kunnen vinden in jouw manier van geloven. Vooral die zendingsdrang die hierboven ook al werd genoemd is niet wenselijk. Het is een geloof, geen feit, leg dat een ander niet op

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:40

Ik denk dat het probleem vooral de manier waarop dingen verteld worden is. Veel mensen geloven niet in de bijbel en dan bijbelse verhalen gaan noemen als de waarheid is dan voor de meeste mensen die niet geloven irritant. En zeggen dat mensen naar de influisteringen van de duivel luisteren is al helemaal een not done. Ookal geloof je niet is dat meestal wel echt een belediging. Niet gelovigen zeggen toch ook niet dat je gek bent om het feit dat jij geloofd (als voorbeeld)? Dan moet je mensen die niet geloven ook accepteren en ze niet proberen over te halen met jouw geloof. Jij mag het vinden, maar dat betekent niet dat het de waarheid is.

Iedereen heeft zijn eigen waarheid over dingen. Of dit nou christelijk, moslim, niet geloving, polytheistisch of whatever is maakt niet uit. Het is voor die persoon de waarheid, en dat moet gewoon geaccepteerd worden, zeker aangezien niemand bewijs heeft van wat de daadwerkelijke volledige waarheid is.

dromertje2

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:45

De 1 zal het mooier kunnen verpakken dan de andere.
Ik heb al dingen hier op t forum gelezen die ook extreem waren maar mooi verpakt. Geen haan die er naar kraait, integendeel.
Ik heb ook niets met geloof maar bewonder wel haar vastberadenheid en geen kuddegedragmentaliteit.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:46

dromertje2 schreef:
De 1 zal het mooier kunnen verpakken dan de andere.
Ik heb al dingen hier op t forum gelezen die ook extreem waren maar mooi verpakt. Geen haan die er naar kraait, integendeel.
Ik heb ook niets met geloof maar bewonder wel haar vastberadenheid en geen kuddegedragmentaliteit.

Kun je die laatste zin uitleggen?

dromertje2

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:48

Durven tegen de stroom ingaan wetende dat ze de volle laag gaat krijgen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:49

Vero schreef:
Niet gelovigen zeggen toch ook niet dat je gek bent om het feit dat jij geloofd (als voorbeeld)?

Ik pik dit er even tussenuit. Je zou er serieus van te kijken staan hoe vaak dat dus wél gebeurt, en ja, óók op Bokt....