Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!
Sizzle schreef:Even gekeken of er een specifieke post aan vooraf gegaan is.
Tja, met een erfzonde Adam en Eva verhaaltje ben je mij ook kwijt.
Dat mag een ieder van mij geloven, maar dan ben ik geen verdere gesprekspartner.
anjali schreef:Hallo! Ik ben erg godsdienstig,maar zodra ik daarvoor uitkom,zowel hier op Bokt als in de maatschappij,word ik direct afgefakkeld.Ik vind dat vervelend omdat ik dus niet voor mijn mening mag uitkomen. Is er iemand anders die deze ervaring ook heeft,of ben ik "de laatste der Mohikanen"?
Foaly schreef:Mag ik persoonlijk worden? Als ik je posts hier op Bokt lees, denk ik namelijk dat ik wel weet waar je op doelt, en wat mij opvalt is dit:
Je reageert soms in vrij heftige, beladen topics over bijv. relaties met ‘ik vind X want de Bijbel en God’. Nu is het natuurlijk helemaal prima dat jij X vindt omdat je gelovig bent, maar (en dit zeg ik als goed gereformeerd vrijgemaakte gelovige) de manier waarop je het brengt stuit heel veel mensen tegen de borst. Simpelweg omdat heel veel mensen in dat topic anders in het leven staan, niets met de Bijbel of God te maken (willen) hebben en omdat je het heel simpel laat overkomen, terwijl de problematiek in dat soort topics vaak juist uitermate ingewikkeld is. Dan is het logisch dat mensen heftiger reageren. Dat ligt niet aan het feit dat je gelovig bent, maar omdat je het laat overkomen alsof jouw mening daarom de klip-en-klare oplossing is.
Wat zou kunnen helpen, is om niet gelijk met je geloof te gaan schermen als je in dat soort topics wilt reageren. Vaak zitten mensen daar niet op te wachten, en zijn ze alleen op zoek naar steun en een luisterend oor. Oplossingen (al dan niet uit de Bijbel) komen later wel. Houd het daarom bij een ‘och nee wat erg ik leef met je mee (evt. ‘ik zal voor je bidden, als je denkt dat de TS dit kan waarderen)’ en bewaar de geloofsdiscussies (en de zendingsdrang!) voor een ander moment.
Je wordt heus niet afgefakkeld omdat je gelovig bent. Wél als je overkomt als een betweter die met de Bijbel in de hand elk probleem wel eventjes van tafel veegt. Iets meer inzicht en begrip kweken voor mensen die anders in het leven staan, je blikveld een beetje verbreden, en je komt een heel eind. Zonder van je geloof te vallen
anjali schreef:De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!
Sizzle schreef:Even gekeken of er een specifieke post aan vooraf gegaan is.
Tja, met een erfzonde Adam en Eva verhaaltje ben je mij ook kwijt.
Dat mag een ieder van mij geloven, maar dan ben ik geen verdere gesprekspartner.
Dat is ook wel erg specifiek voor een bepaalde groep religieuzen en daarmee ontken je gelijk al de ‚waarheid‘ van andere religies die niets met erfzonde hebben.
Daar komen oorlogen van
AbbyBlues, dat snap ik heus wel, ik ben zeer streng katholiek opgevoed.
Toen ik later mijn moeder een beetje bleef ‚pesten‘ met vragen naar haar eigen mening ipv dogma‘s oplepelen is ze daarna toch een heel stuk van haar voetstuk afgestapt en minder veroordelend geworden.
Tegenwoordig praat ze niet meer klakkeloos pastoren na gelukkig.
dromertje2 schreef:Maar als dat voor haar wel zo is, waarom zou jou idee hoger zijn dan die van haar?
Is dan niet op ingaan geen betere optie? Ik heb ook de reacties gelezen op haar bericht men doet dan eigenlijk net hetzelfde. Ook niet netjes, een naastenliefde.
Vanillia schreef:Ik ben zelf niet gelovig en heb geen probleem met mensen die wel gelovig zijn. Ik heb wel een probleem met mensen die het geloof ongevraagd bij iemand door hun strot proberen te duwen. Ik probeer jou niet te overtuigen dat God niet bestaat en ik stel het niet op prijs als een gelovige mij koste wat kost denkt te moeten overtuigen dat hij wel bestaat, hoe goed bedoelt ook.
dromertje2 schreef:Maar als dat voor haar wel zo is, waarom zou jou idee hoger zijn dan die van haar?
Is dan niet op ingaan geen betere optie? Ik heb ook de reacties gelezen op haar bericht men doet dan eigenlijk net hetzelfde. Ook niet netjes, een naastenliefde.
tamary schreef:anjali schreef:De meeste geloven hebben ook wel een zendingsdrang.Dat is dan omdat wij de opdracht van God hebben om (in mijn geval) het Evangelie te verspreiden. Maar ja, dat werd en wordt niet altijd in dank afgenomen.Terwijl het toch echt goed bedoeld is!
Schraapt relisaus van 10 geboden af, houdt over : geen geweld, geen diefstal, geen leugens. Die driepoot is de basis voor welke functionele en succesvolle samenleving dan ook. Immers, je moet veilig over straat kunnen, iets op kunnen bouwen zonder dat het je afgenomen wordt en bij kopen/ruilen van goederen krijgen wat afgesproken is. Religie is hiervoor niet nodig en kan/zal dit zelfs in de weg staan, bv omdat er voor deze basis beperkingen gelden door het opleggen van reliregels aan derden.
dromertje2 schreef:De 1 zal het mooier kunnen verpakken dan de andere.
Ik heb al dingen hier op t forum gelezen die ook extreem waren maar mooi verpakt. Geen haan die er naar kraait, integendeel.
Ik heb ook niets met geloof maar bewonder wel haar vastberadenheid en geen kuddegedragmentaliteit.