het milieu en de leugens...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rawr

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 02:13

Ik zou je graag vertellen dat het allemaal niet zo erg is maar ook ik weet inmiddels beter.

Zelf kom ik uit de hotellerie en 'eco-friendly' en 'going green' zijn het afgelopen decennium een onderdeel van de marketing geweest maar ik heb geleerd dat deze labels totaal waardeloos zijn voor de consument.
Marketing is alles, alles is marketing.
Veel labels en keurmerken worden gegeven op basis van een administratie (die niet gecontroleerd wordt) en/of een financiële contributie. Ik ga er van uit dat het in de (food)retail niet anders werkt.

Toch ga ik niet stoppen met het kopen van biologisch vlees en rondeel eieren want deze zijn nog altijd beter dan de plofkip en legbatterij-eieren. Als je echt verantwoorde producten wilt dan kun je ze het beste zelf produceren of bij een lokale boer die zijn boerderij open stelt kopen.

8nnemiek

Berichten: 43511
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 06:46

De interviews met Ronald Bernard zou iedereen eigenlijk ook eens moeten kijken.
Dat gaat niet zo zeer over het milieu, maar over de financiële wereld en over wat voor monsters in dat wereldje leven. Je gelooft je oren niet! Echt heel aangrijpend.

Wat de vleesvervangers betreft; er zijn altijd minder grondstoffen voor nodig dan voor vlees. En als je ze te duur vindt, let dan wat meer op de aanbiedingen, want ze worden vaak met 50% korting aangeboden en af en toe zelfs bij de Coop voor 1 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 07:06

8nnemiek schreef:
De interviews met Ronald Bernard zou iedereen eigenlijk ook eens moeten kijken.
Dat gaat niet zo zeer over het milieu, maar over de financiële wereld en over wat voor monsters in dat wereldje leven. Je gelooft je oren niet! Echt heel aangrijpend.

Die man is niet goed bij zijn hoofd. Geloof je dat nou echt allemaal? Kinderoffers?

8nnemiek

Berichten: 43511
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 07:40

Dat is precies wat mensen zeggen als je vertelt dat varkens in nl soms bij bewustzijn in het kookbad terecht komen, of schapen levend worden gevild. Dan ben je ook niet goed bij je hoofd, want dat kan toch niet?
Heb je de interviews gezien?
Google er maar eens op, kinderoffers en satanisme, het is geen verzinsel..
Maar dat is niet waar het interview om draait.

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:04

Palmera schreef:
Ja, het is ongelooflijk hoe miljoenenbedrijven, politicie en banken/investeerders de boel bij elkaar liegen en bedriegen uit winstoogmerk en volledig voorbijgaan aan de immense schade die ze aanrichten.

De consument heeft de keuze uit goedkoop bio-industrie vlees, bespoten groente, gemanipuleerde vleesvervangers en alles doordrenkt in een saus van palmolie en ruimschoots getest op dieren.
Wie dat niet wil gaat voor de hoofdprijs, mag zelf zeep maken of veganist worden.
En word voor gek verklaard.

Een normale, gezonde, betaalbare en vooral verantwoorde middenweg is in deze wereld praktisch onmogelijk.

Ik doe mijn uiterste best zo verantwoordelijk mogelijk te leven. Ik eet geen vlees of vis meer. Diverse melkproducten zijn al vervangen en dat wil ik nog verder uitbreiden, eitjes koop ik bij een dame die haar kippen in een hele grote ren heeft scharrelen.

Het heeft me een flink aantal studie-middagen gekost en heel veel etiketten lezen, maar ik mag zeggen dat mijn verzorgingsproducten dierproefvrij en palmolie vrij zijn. Een aantal komt ook hier van het eiland af, op aloë vera basis, biologisch geteelt.

Bij mijn volgende boodschappen ronde komende week ga ik eens kijken naar gerecycled toiletpapier. Ik heb het hier volgens mij nog nooit gezien in de schappen, maar ik ga het wel vinden. Bomen kappen om mijn achterste af te vegen gaat me namelijk echt een brug te ver. ;)

En zo probeer ik er het beste van te maken. En ik ben blij met eenieder die dat ook probeert! :)
Het is inderdaad en helaas duurder dan onverantwoord leven. Maar juist omdat alles wat duurder is doe ik weer veel zuiniger. De fles shampoo van minder dan een euro deed ik zoveel minder tijd mee dan nu met mijn dure fles van dezelfde inhoud.

Ik blijf meelezen, misschien kom ik nog op goede ideeën. :)


Dit kan je heel goed bij de Lidl kopen ook keukenpapier!

Desty

Berichten: 5722
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:09

Het beste kun je streekproducten kopen, en producten die op dit moment in dit seizoen ook daadwerkelijk in NL groeien. Probeer eens een tijdje geen vlees/groenten etc te eten dat uit het buitenland komt.

Wereldhandel doet de das om.

Eelmo

Berichten: 2963
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:22

8nnemiek schreef:
En dan heb je nog de GMO’s, die verantwoordelijk zijn voor de massale bijensterfte en krimpende insectenpopulatie.. bedrijven als Monsanto die zelfs mensen als Bill Maher omkopen om leugens te verkondigen, en wetenschappelijke studies vervalsen enz..


Dit is gewoon niet waar. Laten we nou in een topic over leugens niet zelf leugens gaan verkondigen.

Onze moderne mais is net zo goed genetisch gemodificeerd als die perfecte tomaat. Alleen hebben we er honderden jaren over gedaan om die maiskolven zo groot te krijgen. GMO is exact hetzelfde, alleen gaat het een heel stuk sneller. Je hoeft nu namelijk niet meer te selecteren en te kruisen om de wortels van je plant overstromings-proof te maken, maar je kunt het gen gewoon in het DNA plakken. Overigens is die tomaat (volgens officiele definities) vervolgens alleen een GMO als ik dat gen uit een andere plant heb verkregen dan een tomatenplant.

En ja, ik vertrouw er op dat mijn docenten moleculaire plantfysiologie geen leugens verspreiden, maar waarheden.

GMO's zijn niet de grote boze slechte oorzaak van de massala insectensterfte. Daarvan is de oorzaak namelijk (nog) niet bekend. De hypothese is dat de oorzaak daarvan insecticiden zijn. Dus ja, monsanto heeft er een aandeel in, maar niet om zijn GMO's.

Shenavallie
Berichten: 11732
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:26

Er zijn heel veel dingen die als 'duurzaam' of 'milieu- of diervriendelijk' worden aangeprezen, maar in werkelijkheid de wereld juist naar de klote helpen of juist op een andere manier ellende veroorzaken. Kijk naar het fenomeen 'electrisch autorijden' of 'electrisch fietsen' bijvoorbeeld. Het lithium dat nodig is voor de accu's wordt gewonnen in de zoutvlakten van Peru. De natuur wordt daar volledig om zeep geholpen. Maar omdat het niet bij ons om de hoek is, zien we het zogenaamd niet.
Kijk naar de zogenaamde 'gezonde palmolie': hele wouden (en daarmee woongebieden van veel dieren) worden elders op de wereld met de grond gelijk gemaakt. Maar omdat het niet bij ons om de hoek is, zien we het zogenaamd niet. Zo lang we zelf maar 'gezonde producten' kunnen gebruiken.
En al die zaken moeten natuurlijk verscheept of ingevlogen worden. Ook zo lekker milieuvriendelijk. Maar omdat het voor het gemak even vergeten wordt, zien we het zogenaamd niet.
Biologisch vlees eten? Dieren die als zij ziek zijn niet behandeld mogen worden met medicatie en dus langer moeten lijden voordat ze de kogel krijgen. Omdat er 'biologisch' op de verpakking staat en we alleen die vrolijke gabbers in een weiland zien rennen (en dus niet hoe het met de zieke dieren gaat), zien we het zogenaamd niet.
Milieuvervuiling door uitlaatgassen en mest? Als er niet zoveel verstedelijking zou zijn en er meer groen zou worden laten staan, dan zou het probleem aanzienlijk minder zijn. Bomen zuiveren de CO2-uitstoot, maar zolang bomen maar gekapt worden voor nieuwbouw of meer wegen/asfalt.... Zolang er nog steeds mensen zijn die in een perfecte woning willen zitten in plaats van een omgebouwde, bestaande woning/pand, zie we het probleem zogenaamd niet.
En zo zijn er meer zaken die niet in de haak zijn. Alleen maar omdat we zogenaamd hier duurzaam en gezond willen leven. Als je je gezonde verstand gebruikt, dan koop je alleen wat er in je eigen land geproduceerd wordt, let je op je verbruik en pak je sneller de benenwagen of analoge fiets. En ga dichterbij het werk wonen of zoek werk dichterbij huis.

Mensen laten zich heel makkelijk iets wijsmaken, helaas. En de mens is de enige die wat aan het probleem dat het zelf veroorzaakt kan doen. Want waar het geld spreekt, zwijgt de waarheid.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:02

Ibbel schreef:
Je moet niet alles geloven wat je leest.

Cosmetica mag al sinds 1997 niet meer op dieren worden getest in Nederland, en in Europa sinds 2004.

Varkens worden niet levend gekookt, hoe wilde je dat in hemelsnaam voor elkaar krijgen? Vlees is uberhaupt niet eetbaar als het niet verbloed is.

En als Nederlandse energiemaatschappijen geen groene stroom produceren, waar denk je dat al die windmolens in de polders voor neergezet zijn? Voor de lol?

Het klopt wat je zegt over cosmetica, maar het mag wel nog steeds verkocht worden in de EU als het is getest op dieren. Daar wordt op gedoeld denk ik. Ook zijn er tal van omweggetjes te vinden als fabrikanten toch bestanddelen willen testen op dieren, door dit bijv elders te laten doen.

En wbt het levend koken van varkens, heb je het nieuws niet gevolgd? https://www.rtlnieuws.nl/nederland/dier ... achthuizen

Tenslotte is er een tijdje terug ook een rel geweest om groene stroom. Het wordt ongetwijfeld geproduceerd maar je weet niet waar het terecht komt, en of het uit jouw stopcontact komt als je daarvoor betaald, en daar doelde TS op denk ik.

8nnemiek

Berichten: 43511
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:31

Eelmo schreef:
8nnemiek schreef:
En dan heb je nog de GMO’s, die verantwoordelijk zijn voor de massale bijensterfte en krimpende insectenpopulatie.. bedrijven als Monsanto die zelfs mensen als Bill Maher omkopen om leugens te verkondigen, en wetenschappelijke studies vervalsen enz..


Dit is gewoon niet waar. Laten we nou in een topic over leugens niet zelf leugens gaan verkondigen.

Onze moderne mais is net zo goed genetisch gemodificeerd als die perfecte tomaat. Alleen hebben we er honderden jaren over gedaan om die maiskolven zo groot te krijgen. GMO is exact hetzelfde, alleen gaat het een heel stuk sneller. Je hoeft nu namelijk niet meer te selecteren en te kruisen om de wortels van je plant overstromings-proof te maken, maar je kunt het gen gewoon in het DNA plakken. Overigens is die tomaat (volgens officiele definities) vervolgens alleen een GMO als ik dat gen uit een andere plant heb verkregen dan een tomatenplant.

En ja, ik vertrouw er op dat mijn docenten moleculaire plantfysiologie geen leugens verspreiden, maar waarheden.

GMO's zijn niet de grote boze slechte oorzaak van de massala insectensterfte. Daarvan is de oorzaak namelijk (nog) niet bekend. De hypothese is dat de oorzaak daarvan insecticiden zijn. Dus ja, monsanto heeft er een aandeel in, maar niet om zijn GMO's.

Deels heb je gelijk, er zijn ook onschadelijke GMO’s, maar ze kunnen ook ontzettend gevaarlijk zijn zoals die van Monsanto. De maïs van Monsanto is bijvoorbeeld zo gemanipuleerd dat deze een gifstof aanmaakt, de maïs staat zelfs geregistreerd als insecticide!! Toch wordt deze giftige maïs aan onze dieren en in Amerika zelfs aan mensen gevoerd.
Zo ook soja; gemanipuleerd door Monsanto zodat deze resistent is tegen roundup, en dus wordt dat zware gif gebruikt om enorm grote plantages te spuiten, met als gevolg dat insecten er niet meer overleven en ook mensen en dieren dit giftige roundup binnen krijgen. Kijk de docu GMO, OMG eens, die is erg interessant.

Daarnaast zijn GMO’s vooral ook gevaarlijk vanwege de patenten die erop liggen. Een bedrijf ontwikkelt een broccoli met extra hoge stam voor makkelijk oogsten, vraag patent aan op die hoge stam, en vervolgens mag geen enkele kweker nog broccoli met hoge stam kweken. Vooral in Amerika gaat dat heel ver, daar word je aangeklaagd zodra een GMO gewas jouw eigen gewassen bevrucht en je die zaden gebruikt, en daardoor krijg je op den duur het probleem dat je zelf überhaupt geen zaden meer kan oogsten, en de complete groenteteelt in de handen van een paar multinationals ligt.

Taucha

Berichten: 1206
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:47

Euhhhhh nu in deze tijd terug naar volledig milieuvriendelijk leven..... utopie!

We hebben ons als mensheid gewoon suf gen#kt en prettig vermenigvuldigd waardoor we nu met veel te veel deze aardkloot bevolken. Jullie willen het vast niet horen of lezen, maar het enige middel dat daadwerkelijk aardig is voor het restje mooie natuur dat er nog is, is sterilisatie. Oh.... sorrie mensen met een kinderwens -O-

Tot het zover is kun je alleen maar een laffe poging doen om uit alle kwaden dan maar de minst slechte te kiezen; een paar meter van je tuin of balkon opofferen om zo veel mogelijk zelf te verbouwen en de rest inkopen bij de slager en groenteboer om de hoek. Niet opmaken, haren en kleren wassen met zout en azijn en je lichaam heeft helemaal geen zeep nodig, want dan moet je de beschermlaag die je er net vanaf gepoetst hebt weer vervangen door een middel met of zonder palmolie. Zeep is hoe dan ook onzinnig en een echte milieuvervuiler, ook de biologisch afbreekbare variant.

Hmmmm kon je de mensheid maar wat meer biologisch afbreekbaar maken Y;(

Machie

Berichten: 16033
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:15

Ja, geen kinderen hebben/willen/krijgen is behoorlijk milieubewust.

Momenteel is biologisch eten helemaal in. Het wordt een feest als de gehele wereld biologisch moet eten. Daar heb je ik weet niet hoeveel x de aarde voor nodig. Het probleem is dat we met veel te veel mensen zijn en we te slim zijn. Als 1 diersoort er te veel is is dat altijd slecht voor de balans. En in dit geval is dat de mens. We zijn met te veel en we kunnen te veel. als mensen geen kinderen kunnen krijgen lossen we dat wel op met laboratoria. Ik gun iedereen hun kinderen maar ik denk wel eens, waar ligt de grens?
Maar aan de andere kant ben ik zelf ook niet de beste voor het milieu. Ik doe mijn best maar ik rij bv wel in een dieselauto. Ik eet vlees, voer mijn honden vlees... Ik heb een vaatwasser, wasmachine en altijd schoon water en stroom en gas. Tsja.

Palmera

Berichten: 9495
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:17

xEline schreef:
Dit kan je heel goed bij de Lidl kopen ook keukenpapier!

Dank voor de tip, ik hoop bij Lidl Spanje dan ook. :)

Verder: natuurlijk kunnen we deze wereld niet meer redden. Daarvoor zijn we al met veel te veel en zijn er teveel die nergens rekening mee willen houden.
Maar dat betekend niet dat we niets kunnen doen! Alle beetjes helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:37

Palmera schreef:
Verder: natuurlijk kunnen we deze wereld niet meer redden. Daarvoor zijn we al met veel te veel en zijn er teveel die nergens rekening mee willen houden.

En met "redden" bedoel je terug naar hoe het 50 jaar geleden was? Of 100 jaar geleden? Of 1000 jaar geleden?

Nee, de dinosaurussen komen niet meer terug, ongeacht hoeveel groene stroom we opwekken.

De aarde veranderd nou eenmaal de hele tijd. Eerst was het wat klompen troep en stof dat genoeg massa kreeg om verder te groeien, toen ontstond er opeens leven en veel later kwam de mens. Het hele "de wereld redden" slaat wat mij betreft nergens op, redden waarvan en wanneer is de wereld precies gered?

Als je wilt dat de aarde weer gaat worden zoals xx jaar geleden dan heb ik slecht nieuws voor je: dat zal niet gebeuren. Ontwikkelingen zullen blijven komen en het zal nooit meer hetzelfde zijn. Sommige dingen zullen opgelost worden maar voor andere dingen zal het te laat zijn.

Sheran

Berichten: 17257
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:40

Ik denk dat de gehele wereld prima biologisch kan eten. Dat er echt geen ruimte tekort is. Waarom zou dat zo zijn? We moeten alleen een beetje normaal doen en niet zo idioot veel vlees eten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:46

Sheran schreef:
Ik denk dat de gehele wereld prima biologisch kan eten. Dat er echt geen ruimte tekort is. Waarom zou dat zo zijn? We moeten alleen een beetje normaal doen en niet zo idioot veel vlees eten.

Klopt! Het is alleen wel zo dat grootschalige teelt nu eenmaal gevoeliger is voor oa plagen. Dus wat dat betreft wordt het wel lastig.
Beter is om op kleine schaal/zelf groenten te verbouwen, en dan liefst zo min mogelijk per keer. Een koolvlieg komt echt niet af op 2 kolen in jouw tuin, wel op een heel veld vol.

In die zin is biologisch voor iedereen moeilijk te realiseren. Maar er zijn in steden tegenwoordig vaak initiatieven voor buurtmoestuinen *\o/* Fantastisch is dat! Super biologisch (want goed voor de omgeving en over het algemeen geen insecticiden nodig) en dichtbij, dus geen transport nodig etc.
In Rotterdam zijn er zo initatieven, Groengoed bijvoorbeeld.

tamary

Berichten: 29283
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:19

Sheran schreef:
Ik denk dat de gehele wereld prima biologisch kan eten. Dat er echt geen ruimte tekort is. Waarom zou dat zo zijn? We moeten alleen een beetje normaal doen en niet zo idioot veel vlees eten.

Als je een echt idioot fenomeen wil in deze categorie : Waarom is het kennelijk "wet" om hoe dan ook GEEN eetbare planten in een "gewone" tuin te planten? Waarom wel de decoratieve versies, maar niet die ook wat opleveren? Nog sterker, er zijn plekken en landen waar je via de rechter gedwongen wordt ze weg te halen?! Omdat je bv een tomatenplant tussen je niet eetbare, want stel je voor, bloemen hebt staan. We zijn meer dan een beetje de weg kwijt wat dat betrefd. Als ik hier in de buurt aangeef dat ik geen planten in de tuin zet waar ik niks eetbaars voor terug krijg (anders doe ik er niks mee) dan kijken mensen al raar. En idem voor bv de gemeentelijke groenvoorzieningen, waarom planten die geen notenbomen, struiken met eetbare vruchten? Dat je geen grootschalige industrie naast je wil hebben kan ik snappen, maar de gehele voedselvoorziening doelbewust de bebouwde kom uit jagen? Het komt langzaam iets terug, maar niet vanuit een overheid of ander overkoepelend instutuut, dit soort dingen is vrijwel allemaal vanuit de mensen zelf. Aan de andere kant, als de grote(re) bedrijven er geld in zien draaien ze die boel net zo hard kapot. Maar ja, zeker met de vele wijken/parken en andere open plekken in onze huidige steden, kan ook een stad zeker deels in zijn eigen groente, fruit en noten voorzien, samen met kleinvee ivm bemesting, want als je veel wegneemt aan oogst kom je bij enkel compost tekort, je zal meer moeten teruggeven om duurzaam te kunnen verbouwen.

julius_juut

Berichten: 3115
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:21

'De wereld redden' kan niet en hoeft niet. De wereld blijft wel bestaan, en wanneer de mens is uitgestorven/zichzelf dermate zwaar het uitgeroeid dat het een houdbare populatie is zal de wereld prima verder draaien. Verandering en herstel heeft de wereld altijd gedaan en zal ze ook altijd blijven doen tot er geen leven meer mogelijk is doordat de zon er de brui aan geeft. :)

De wereld leefbaar houden voor die diersoorten die er nu zijn zou misschien nog wel mogelijk zijn, maar gaat denk ik niet gebeuren. Hard als het klinkt, mensen komen pas in actie wanneer het te laat is. Tegen de tijd dat er in de westerse wereld oorlogen komen wegens gebrek aan voedsel/brandstof/ruimte zal er wel eens iets gaan veranderen, maar tegen die tijd zal het weinig meer doen en is het dan roeien met de riemen die je hebt.

En ik ben zelf ook verre van heilig hoor. Ik eet geen vlees maar voer het wel aan mijn honden. Ik reis niet met een vliegtuig maar rijd wel onnodig in een auto.
Ik zorg wel dat ik geen groenten koop die uit verweggistanië komen, maar ik koop wel bananen, en chocopasta waar bijvoorbeeld palmolie in zit. Ik draag kleding af tot het uit elkaar valt, maar ik vraag de stoffenboer niet waar het linnen of het katoen vandaan komt. Ik mopper graag op de mensheid, maar ik gebruik ook graag een computer en een internetverbinding.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:27

antje_vip schreef:
Ik ben redelijk bezig met "verantwoorde" producten te kopen. Vlees met beter leven sterren, kipster eitjes, dierproefvrij etc. Maar wat blijkt? De shampoo met de claim "duurzaam geproduceerd" blijkt idd op een duurzame palmplantage gewonnen te worden, maar wat eerst ten koste moest gaan van de huizen van apen. Groene stroom blijkt gewoon een gekocht certificaat uit Scandinavië, NLse energiemaatschappijen produceren niks aan "groen." Het beter leven varken wat op mijn bord ligt, blijkt levend gekookt te zijn. Cosmeticamerken die zichzelf als milieubewust aanprijzen maar vervolgens wel gewoon met dierproeven bezig zijn. Er worden ontelbaar veel keurmerken verzonnen die werkelijk niks betekenen, of verbloemen dat er op een ander aspect keuzes worden gemaakt die het daglicht niet verdragen. Oliemaatschappijen die tonnen olie in de zee verspreiden door een lek, maar vervolgens is er geen geld om de boel op te ruimen. De keuze is reuze aan dit soort voorbeelden. Is er nou helemaal niks meer in deze maatschappij wat écht schadeloos wordt geproduceerd? Ja, de aardappelen in mijn eigen tuin misschien. Maar ik ben verdwaald. Ik wou dat ik de macht had om zulke bedrijven te stoppen. Waar gaan we heen met z'n allen? We maaien als parasieten de boel kaal en het kan mensen niks schelen dat ze hun eigen soort erin meenemen. :(:) Waar o waar zijn de echt goede producten/diensten nog te vinden?


Dat is pech, huis is weg
[ Afbeelding ]

Ik ben benieuwd waar deze foto genomen is en wat het afbeeld.
Ik zie nl een koala en deze leven tussen de eucalyptus bomen.
Is deze foto niet na een bosbrand geweest?

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:29

Heel interessant topic! Ik erken de problemen in de wereld, maar ik erken ook de leugens die ons door allerlei groepering op de mouw worden gespeld. Ik probeer bewust te leven en ook bewust te zijn van mijn milieu-schadelijk gedrag. Daarvoor is het nodig om mijn informatie uit verschillende bronnen te halen en niet alleen van milieu-activistische groeperingen.
Neem de foto uit de openingspost: Deze is heel dramatisch, maar is dit schattige koalaatje er neer gezet door de fotograaf? Het lijkt alsof het de ontbossing door plantages in beeld wordt gebracht, maar komen koala's daar voor?
Overigens ben ik zo milieuvriendelijk als het maar zijn kan: ik heb geen kinderen én probeer mijn leerlingen bewust te worden van hun gedrag (zodat ze zelf kunnen kiezen, want bewust wording is de eerste stap)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:34

julius_juut schreef:
' en wanneer de mens is uitgestorven/zichzelf dermate zwaar het uitgeroeid dat het een houdbare populatie is zal de wereld prima verder draaien.

Er werd honderden jaren geleden al geroepen dat de bevolkingsgroei zo niet door kon gaan en alles vast zou lopen met massale sterfte. En sindsdien is de bevolking eigenlijk alleen maar verder gegroeid zonder dat we een voedseltekort kregen (groene revolutie), een aardolietekort (peak oil), of een ruimtetekort (steden groeien nu verticaal). Elke keer kwam er weer wat nieuws die alle doemdenkers ongelijk gaf.

Misschien ligt de "houdbare populatie" wel ergens rond de 25 miljard, inclusief genoeg leefruimte voor andere diersoorten.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: het milieu en de leugens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:43

Ik vind het ook triest :( Heel veel dierlijke dingen worden vaak nog verstopt onder E nummers ook :\ Zelfs ons brood is vaak niet dier-vrij.

8nnemiek

Berichten: 43511
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:44

Ik denk zelf dat de mensheid het voor elkaar krijgt om de wereld echt OP te gebruiken, en deze veel heftiger zal veranderen dan al die duizenden jaren ervoor. Inderdaad vergelijkbaar met de massauitsterving bij de dino’s.
We dumpen zo enorm veel rotzooi in onze oceanen, en halen er zo veel uit.. Koraalriffen gaan stuk voor stuk dood. En plankton blijkt de belangrijkste leverancier te zijn voor zuurstof. Het zou me niks verbazen als we uiteindelijk zo veel troep en gif erin dumpen dat zelfs plankton niet overleeft. Als we daarnaast ook nog eens de insecten laten uitsterven en nog wat extra co2 en methaan de lucht in pompen dan zou het me niks verbazen als onze planeet eindigt als een grote woestijn waar helemaal niks meer leeft. En op dit tempo hoeft dat geen duizenden jaren meer te duren.

tamary

Berichten: 29283
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:53

Peak population (mits onderwijs groeiende blijft en religie zakkende) en dus alle bevolkingsgroepen richting de 1-2 kinderen gaan is berekend op 11 miljard. Nu verbouwen we daar al genoeg voedsel voor (40% of meer wordt ondergeploegd ivm niet goed genoeg van vorm! of soms kwaliteit of weggegooid) en vanwege de leeftijd stoppen er veel boeren met goede grond die vervolgens niks meer verbouwd aan voedsel voor mensen. Zelfs met wegvallen aardolie is er zeker met de huidige nieuwe inzichten zat mogelijk om genoeg voedsel te verbouwen, alleen niet in het huidige systeem. Het is zeker mogelijk om met/tussen andere diersoorten te leven, schrikdraad maakt op dat punt veel mogelijk wat voorheen niet kon ivm geen veilige barriere tussen mensen/vee en roofdieren.

chimello schreef:
Ik vind het ook triest :( Heel veel dierlijke dingen worden vaak nog verstopt onder E nummers ook :\ Zelfs ons brood is vaak niet dier-vrij.

Schrap je aardolie en dus kunstmest als meststof, dan kom je er niet zonder dierlijke mest en bij goed, gezond voeren ook niet aan fokken (om die energie om te zetten in iets anders dan welvaartsziekten) en dus slachten. Maar we zullen ten eerste af moeten van de leugen dat technologie alles gaat oplossen.
Zoals deze meneer aangeeft :
"We're really clever on the tool-making side of the game, and very undeveloped on the foresight side of the game."

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:25

enzino schreef:
julius_juut schreef:
' en wanneer de mens is uitgestorven/zichzelf dermate zwaar het uitgeroeid dat het een houdbare populatie is zal de wereld prima verder draaien.

Er werd honderden jaren geleden al geroepen dat de bevolkingsgroei zo niet door kon gaan en alles vast zou lopen met massale sterfte. En sindsdien is de bevolking eigenlijk alleen maar verder gegroeid zonder dat we een voedseltekort kregen (groene revolutie), een aardolietekort (peak oil), of een ruimtetekort (steden groeien nu verticaal). Elke keer kwam er weer wat nieuws die alle doemdenkers ongelijk gaf.

Maar nu maak je een cruciale denkfout. Denk je dat voorziene problemen in de toekomst zomaar vanzelf op zijn gelost? Denk je niet dat juist die doemdenkers nodig zijn om mensen te laten nadenken over wat nu precies wijsheid is?
Innovaties komen in de regel voort uit een vraag ergens naar :) Niet per se omdat iemand op een dag wakker wordt en denkt "hee, zonne-energie is misschien ook wel handig"