Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:06

Movement schreef:
Is dit alleen bij industrie slachthuizen het geval? (voor supermarkten enz.) Of ook keurslagers?

Keurslagers vlees komt ook gewoon uit het slachthuis.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:06

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:09

Dees schreef:
Er is echt maar 1 oplossing: raak ze waar ze het voelen.
Koop dat vlees gewoon niet meer.

Voor zij die niet vegetarisch door het leven willen gaan: https://www.okvlees.nl/wij/keten-slachterij-slager

En waar worden deze dieren dan geslacht? Ook gewoon in t slachthuis hoor :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:10

superpony schreef:
Ik heb vlakbij het abattoir op school gezeten en ondanks nog wat afstand, was het gegil van de varkens echt vreselijk. Ik ben toen heel jong al gestopt met varkensvlees eten en heb ook mn man zover gekregen. Verder kiezen we bewust voor rund en kip en niet teveel. Vis proberen we ook bewust te kiezen. Het is niet altijd makkelijk.

Er zijn nog heel veel mensen die het echt niks interesseert, dus voor dit ooit stopt....

Niet bedoeld als aanval, maar waarom wel rund en kip?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:12

Ik vind de aantallen echt wel meevallen. Tuurlijk liefst 0 incidenten. Sommige slachthuizen zijn erg transparant. Filmen alles om van te leren. Het blijft natuurlijk wel mensenwerk.

Praat ik t goed? Nee. Maar ik ben realistisch. Je kn niet verwachten dat alles goed gaat als er duizenden dieren worden geslacht.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:13

Ik vind het vreselijk om te zeggen dat de aantallen meevallen, als je dit bericht leest, sorry. Als je dit soort incidenten 'kunt verwachten' zou wat mij betreft het systeem niet kloppen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:15

Ik blijf erbij : een dierenliefhebber gaat niet in deze industrie willen werken en al zeker niet in een slachthuis. Kan me inbeelden dat daar dus mensen zitten die het gewoon niet belangrijk vinden.

Ik hou hoop dat iedereen veel minder tot geen vlees meer zal eten. Er zijn inmiddels zoveel alternatieven. Ik mis vlees nooit.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:15

future_vet schreef:
Ik vind de aantallen echt wel meevallen. Tuurlijk liefst 0 incidenten. Sommige slachthuizen zijn erg transparant. Filmen alles om van te leren. Het blijft natuurlijk wel mensenwerk.

Praat ik t goed? Nee. Maar ik ben realistisch. Je kn niet verwachten dat alles goed gaat als er duizenden dieren worden geslacht.

Jawel hoor. Maar dan moet de snelheid enorm omlaag. En dat gaan bedrijven en consumenten in de knip voelen.

Het feit dat dezelfde dingen keer op keer fout gaan wil wel wat zeggen over de bereidheid tot leren en veranderen, die is er duidelijk niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:18

future_vet schreef:

Het ene slachthuis is het andere niet. Lees de tekst in de link gerust.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:19

future_vet schreef:
Dees schreef:
Er is echt maar 1 oplossing: raak ze waar ze het voelen.
Koop dat vlees gewoon niet meer.

Voor zij die niet vegetarisch door het leven willen gaan: https://www.okvlees.nl/wij/keten-slachterij-slager

Lees die link dan even?

GeneralFlynn

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:27

Nou, ik wist niet dat dit gebeurde, en ik schrik er wel van.
Had werkelijk geen idee.
Zal wel heel naïef zijn dan..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:28

Dan is de halal slager zo dieronvriendelijk nog niet....

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:28

mysa schreef:
future_vet schreef:

Lees die link dan even?

Linkje deed t bij moet niet en kon t niet zo snel vinden waar t stond. Nu wel gevonden. Oke kleinschalig slachthuis. Kan beter zijn, maar ook daar zullen incidenten voorkomen. Corrigerende maatregelen kunnen er als het goed is in ieder slachthuis worden toegepast. Lijn stil zetten en opnieuw verdoven bijvoorbeeld

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:30

Babootje schreef:
Dan is de halal slager zo dieronvriendelijk nog niet....

Dat ligt eraan welk dier het betreft

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:31

Wat een 'boetes' ook. Had van mij minstens 3x zo hoog mogen zijn..

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:33

julius_juut schreef:
Tja, het verrast met totaal niet. Het is heel naïef om te denken dat dat hier niet gebeurt. Dieren zijn goederen volgens de wet, en dat er vel te weinig wordt gecontroleerd en ingegrepen was al veel langer duidelijk.

Zo lang een slachthuis er met een boete af komt zullen ze zo bezig blijven, zo lang winkels zo goedkoop mogelijk vlees in de schappen willen zullen zulke slachtfabrieken blijven bestaan.

Zolang mensen voor het goedkope stukje vlees blijven kiezen...

Ook de mens zal een omslagpunt moeten maken.
En echt niet iedereen kan een duurder stukje vlees betalen.

Ik probeer er erg op te letten waar mijn vlees vandaan komt.

Ik ben het met vele hier eens dat dit echt niét kan.
En door deze berichtgeving vraag ik me steeds vaker af waarom ik nog vlees eet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:34

Om te janken dit.

Het beste is om te weten waar je dier vandaan komt.
Onze kip, varken en koe komen van eigen land, worden vlug en correct geslacht, gaan met eigen vervoer in de trailer. We zijn met een familie van 14-16 dus we kunnen allemaal delen en er wordt niets verspild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:35

Vast een erg domme vraag, maar hoe weet je dat je vlees 'van goede afkomst' is?
Ik vraag me dit oprecht af want vind het absoluut verschrikkelijk.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:41

Laat mij maar naïef zijn of iets maar varkens levend koken? Beesten levend villen? Nee ik dacht niet dat dit gebeurde :j
Diep en diep triest... traan rolt weg hier.
Ik eet gelukkig niet heel veel vlees. Sterker nog ik koop zelf nooit vlees, enkel als ik ergens anders eet.
Ik kan het niet aanzien hoe er met die dieren word gedaan

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:44

Tja, ook mij verbaast het niet. Als er 1 varken per minuut geslacht moet worden gaat dat niet netjes, en als een dier dan tegenstribbelt al helemaal niet.

Verder kan ik je vertellen dat de NVWA inspecties zeer laag frequent zijn (want onderbezetting), onnauwkeurig (weer die onderbezetting: als iemand in een halfuurtje tig lijsten moet afwerken kan dat onmogelijk nauwkeurig gaan), vaak onbetrouwbaar want inspecteurs hebben vorig jaar al alarm geslagen dat intimidatie aan de orde van de dag is ("ik weet waar je kinderen naar school gaan, als je dit inlevert ga ik daar even langs", dat idee). Bovendien zijn de inspecties altijd aangekondigd dus je kunt je afvragen wat onder de radar blijft.

Vorig jaar zijn "The Caring Vets" al in de Tweede kamer geweest om hierover te spreken. En jawel hoor, er is nu cameratoezicht. Vrijwillig. De sector mag het oplossen :j Dat gaat namelijk altijd goed.

Niet om het een of ander maar als je vlees in de supermarkt koopt kun je het "humane slacht" deel echt niet verantwoorden. Sowieso vraag ik me af hoe humaan het is om een dier te doden omdat diens lichaam lekker smaakt maar dat terzijde :)

Je kunt je in allerlei bochten wringen om "goed vlees van goede oorsprong" te kopen maar ik snap werkelijk waar niet waarom je dat zou doen vandaag de dag. Ik heb net de nieuwe plantaardige biefstukc van Vivera gegeten en het was godsgruwelijk lekker. De kipschnitzel is hier ook favoriet, mijn vriend vroeg me om de verpakking te checken of niet per ongeluk uit het verkeerde schap had gepakt. Er is zoveel lekkers te koop vandaag de dag, maak het jezelf nou niet zo moeilijk. Het is helemaal niet nodig om vlees te eten en dan hoef je je ook niet druk te maken over hoe dat dier geleefd heeft, geslacht is, of het allemaal wel hygiënisch is gegaan, e-coli, slechte werkomstandigheden van de slachters (want echt onder slachthuismedewerkers komt PTSD en depressie schrikbarend vaak voor).

Kleine attentie ook: als je dit nou echt erg vindt en alles, denk dan niet "dan bak ik voortaan een eitje of een kaasburgertje" want het spijt me om het te zeggen maar die koeien en kippen gaan óók naar datzelfde slachthuis. Dat gezegd hebbende ben je van harte welkom hierrrr: [VT] Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:49

Dat ik met (veel!) smaak mijn karbonade, speklapjes en gehakt etcetera eet, én blijf eten, wil niet zeggen dat ik dit soort toestanden goedkeur.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:55

De consument is hier ook schuldig aan. Het rare idee dat eten zo goedkoop mogelijk moet. Afgelopen weekend stond er nog een heel mooi stuk over in de krant. Volgens mij was het de Volkskrant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:56

Anoniem schreef:
Dat ik met (veel!) smaak mijn karbonade, speklapjes en gehakt etcetera eet, én blijf eten, wil niet zeggen dat ik dit soort toestanden goedkeur.

Jawel, dat zegt het wel. Je steunt het met je portemonnee.

De dooddoener van veel vleeseters dat dit in NL niet gebeurd kan nu ook overboord. Anno nu kan vlees eten echt niet meer. Wetenschappelijk bewijs zegt zelfs dat dieren pijn en angst kunnen ervaren, vleesvervangers zijn er in overvloed, er is niks meer dat vlees eten nog goed kan praten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:57

Anoniem schreef:

Dat kan zijn, maar je ondersteunt het wel met je portemonnee. Tenzij je dus zo iemand bent die er veel moeite in heeft gestoken om erachter te komen of het allemaal wel netjes gaat. (Niets tegen jou verder, maar ik vraag me toch wel eens af wie dan die schappen vol met goedkoop vlees koopt in de supermarkt. Want op het internet eet iedereen biologisch en verantwoord vlees :o? )

Ik eet ook met (veel!) smaak mijn eten (biefstukc, spekcjes, kipstuckjes, gehackt, tofu-'eier'-salade, zeewier-'tonijn'-salade, edelgist-'kaas'-saus, pepersaus gemaakt van amandelmelk voor over eerder genoemd biefstukcje... erg lekker allemaal :Y) en daar komt echt geen dier aan te pas :Y) ongelofelijk maar waar.

Edit: en als ik je een tip mag geven; mijn ouders eten sinds een tijd al geen rundergehakt meer maar altijd vegagehakt. In de pastasaus smaakt het exact hetzelfde. :)

@Jenny, klopt! Olivier nogwat, oud voedselanalist van de VN als ik me niet vergis.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 19-06-18 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:59

Magrathea schreef:
Anoniem schreef:

Dat kan zijn, maar je ondersteunt het wel met je portemonnee. Tenzij je dus zo iemand bent die er veel moeite in heeft gestoken om erachter te komen of het allemaal wel netjes gaat. (Niets tegen jou verder, maar ik vraag me toch wel eens af wie dan die schappen vol met goedkoop vlees koopt in de supermarkt. Want op het internet eet iedereen biologisch en verantwoord vlees :o? )

Ik eet ook met (veel!) smaak mijn eten (biefstukc, spekcjes, kipstuckjes, gehackt, tofu-'eier'-salade, zeewier-'tonijn'-salade, edelgist-'kaas'-saus, pepersaus gemaakt van amandelmelk voor over eerder genoemd biefstukcje... erg lekker allemaal :Y) en daar komt echt geen dier aan te pas :Y) ongelofelijk maar waar.

@Jenny, klopt! Olivier nogwat, oud voedselanalist van de VN als ik me niet vergis.

Géén diertjes, wel kindjes of uitgebuitte arbeiders....
(ook in Nederland ja)
Ook sneu.
Pas als je alles zelf verbouwt, kweekt, slacht etc ben je zeker van dat alles oké is.

Ik probeer goede keuzes te maken, maar mijn portemonnee heeft (helaas) een stem.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-06-18 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt