Boeren in de knel door fosfaatrechten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:14

Getekend!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:20

Ik heb getekend TS.
Verschrikkelijk wat er al jaren gaande is in de melkveehouderij. ;(

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:44

love_western schreef:
Mariska_28 schreef:
Is het niet beter als de melkprijs gewoon een eind omhoog gaat? Het is toch absurd dat melk goedkoper is dan bijvoorbeeld cola? Misschien ligt daar een taak voor de overheid? Dan kan er met minder koeien toch een normaal salaris verdient worden.

Kennissen hebben 25 melkkoeien en komen hier prima van rond. Maar hebben dan ook geen enkele lening bij de bank. Schaffen pas iets aan, als er geld voor is.

En hebben zoveel land, dat hun eigen koeien daarvoor te weinig mest produceren.

Als je als boerenzoon het bedrijf overneemt van je ouders en je broers/zussen mote uitkopen, is dit geen mogelijkheid, dan heb je noodgedwongen een hypotheek....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:47

Hypocriete overheid, sinds einde WOII schaalvergroting aanjagen en nu de boel ervoor straffen. En vlak de banken niet uit, want die eisen ook X aantal koeien anders financieren ze niet.

En nog erger vervolgens wel huilie huilie over het verloren gaan van cultuurlandschap. Om dat te behouden heb je boeren nodig (natuurbeschermingsorganisaties maken er een potje van). Bescherm het landschap red een boer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:48

Bloemetje75 schreef:
love_western schreef:

Kennissen hebben 25 melkkoeien en komen hier prima van rond. Maar hebben dan ook geen enkele lening bij de bank. Schaffen pas iets aan, als er geld voor is.

Als je als boerenzoon het bedrijf overneemt van je ouders en je broers/zussen mote uitkopen, is dit geen mogelijkheid, dan heb je noodgedwongen een hypotheek....

Ze hebben ook een hypotheek. Maar daarnaast verder geen extra leningen.

Er worden pas dingen gekocht/verbouwd als ze het geld ervoor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:52

@love_western.......en hoeveel inkomsten hebben ze uit de afzet van mest op hun grond? En hoeveel voer kunnen ze verbouwen voor de verkoop? Gok dat ze nogal wat neveninkomsten hebben naast het melkgeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:55

Gloa schreef:
@love_western.......en hoeveel inkomsten hebben ze uit de afzet van mest op hun grond? En hoeveel voer kunnen ze verbouwen voor de verkoop? Gok dat ze nogal wat neveninkomsten hebben naast het melkgeld.

Ik ga verder hun financiele situatie niet openbaar op internet zetten.
Veel andere neveninkomsten hebben ze niet. Afgezien van een melktap.

In mijn ogen hebben ze het gewoon slim aangepakt. En ze zijn helemaal anti- grote melkveestallen.

Verder ga ik er niet op in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:56

Getekend!

Het is te gek voor woorden dat getroffen regelingen niet met elkaar overeenstemmen en hier mensen de dupe van worden... Nuja... NU zijn dat nog mensen...

Maar kijk eens hoeveel kaas en babypoeder er wordt geëxporteerd!

Kinke

Re: Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:59

beetje raar dat je er verder niet op ingaat. Jij denkt dus dat men met 25 koeien een normaal inkomen kan verdienen? Dat zij anti grote stallen zijn zegt toch niks? Wij hebben ongeveer hetzelfde aantal koeien maar dan vleesvee, mijn man werkt gewoon fulltime buiten de deur en ik werk part-time. No way dat dit anders kan. En nee, hier ook geen gekke dure dingen maar oude trekker, oude stal, koeien 6 maanden per jaar buiten, dus geen kosten voor krachtvoer, veearts op de dam is een uitzondering etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:03

love_western schreef:
Gloa schreef:

Ik ga verder hun financiele situatie niet openbaar op internet zetten.
Veel andere neveninkomsten hebben ze niet. Afgezien van een melktap.

In mijn ogen hebben ze het gewoon slim aangepakt. En ze zijn helemaal anti- grote melkveestallen.

Verder ga ik er niet op in.

Zo te horen lage vaste lasten en dan kan je inderdaad dit soort dingen doen. Meeste boeren zitten door aantal oorzaken met hoge vaste lasten (belastingen incl. erfrecht bv, en hypotheek op het bedrijf). Is hun weide rijk genoeg om geheel in voer voor de koeien te voorzien? Want dat zal ook schelen en met zat land + niet zoveel koeien is genoeg voer verbouwen ook niet vreselijk duur qua diesel en je hebt minder zware machines nodig. Heb je wat over, dan kan je mest van andere boer er op laten rijden en ook voer verkopen of stuk land verhuren/verpachten. Er zijn dus zeker mogelijkheden, maar lage vaste lasten en geen noodzaak voor leningen is wel een heel belangrijk component daarin. Niet iedereen kan die route bewandelen, ook omdat het echt een lange termijn visie vraagt die je niet door adviseurs/experts waar je je vragen stelt (ministerie, collega's of banken) aangereikt zal krijgen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:09

Getekend en doorgestuurd!

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:16

love_western schreef:
Mariska_28 schreef:
Is het niet beter als de melkprijs gewoon een eind omhoog gaat? Het is toch absurd dat melk goedkoper is dan bijvoorbeeld cola? Misschien ligt daar een taak voor de overheid? Dan kan er met minder koeien toch een normaal salaris verdient worden.

Haha en ze zijn 120 jaar oud????Dan hoop ik ook alles afgelost te hebben _/-\o_ _/-\o_
Laatst bijgewerkt door SARINO op 12-06-18 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:21

Heb de indruk dat sommigen de mailbevestiging vergeten...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:22

Pff, lastige materie dit. Ook omdat het bijna onmogelijk is alle informatie te verzamelen, want afhankelijk van wie je spreekt zijn de 'feiten' totaal anders.

Laat ik voorop stellen dat ik het vreselijk vind voor alle knelgevallen, maar ook voor alle andere boeren die in een kwaad daglicht worden gesteld.

Enerzijds was het logisch dat er een vervanging ging komen voor het melkquotum. Boeren die dachten dat er onbeperkt gegroeid ging kunnen worden nu het melkquotum eraf ging zijn naïef, hebberig of gewoon dom geweest.
Anderzijds is er zóveel onduidelijkheid geweest over de peildatum, over hoeveel fosfaat er nu mocht zijn etc, daar kún je geen bedrijfsplan op opstellen. Moet je dan maar stoppen met ontwikkelen en stilstaan?

Wat ik vooral verdrietig vind aan de hele situatie is dat boeren nu ook tegen elkaar worden opgezet. De knelgevallen tegen degenen die geen knelgeval zijn.
Maar een oplossing heb ik zo ook niet. Je zou zeggen 'hop overheid, gooi het fosfaatplafond de lucht in en red je eigen boeren'. Maar dat is vast te makkelijk.
Hopelijk redden de noodlijdende bedrijven het. En gaan alle Nederlandse boeren niet tenonder aan de idiote Nederlandse brave-jongetjes-polititek.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:24

Ik heb getekend

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:24

SARINO schreef:
love_western schreef:

Haha en ze zijn 120 jaar oud????

Ws stond Gaston voor hun deur met een paar miljoen en hebben ze daar een hoop land en 25koeien van gekocht ofzo. Anders lijkt het me vrij onmogelijk om zonder lening van een bank een bedrijf te starten en met 25 koeien rond te komen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:25

Boras schreef:
Maar hebben jullie dan een alternatief om de fosfaatproductie te verminderen?
Of vinden jullie dat niet belangrijk?
Want roepen dat het belachelijk is, is wel makkelijk. Maar wat dan?

Ik begrijp dat de koeienmest een heel groot aandeel in de fosfaatuitstoot heeft.

Verder heb ik gelezen, dat dit probleem al jaren speelt. Het fosfaatprobleem is niets nieuws onder de zon. Het proberen te beperken ook niet. Ik keek er daarom van op, dat het aantal koeien in Nederland de afgelopen jaren juist is toegenomen. Ook de omvang van veeteeltbedrijven is toegenomen.

Tja, dat gaat gevolgen hebben natuurlijk. Het is een logisch gevolg dat de uitstoot van fosfaat toeneemt in plaats van afneemt. En dat daaraan vroeger of later iets moeten worden gedaan --> minder koeien dus.

Ik ben ook begaan met het lot van de boeren. Maar ook met het milieu. Ik heb een kind.

Ik begrijp oprecht niet goed dat deze maatregel, het verkleinen van de veestapel, als een verrassing komt voor boeren. Eerlijk gezegd geloof ik dat niet.

Nogmaals, niets tegen boeren. Maar ik begrijp het gewoon niet.

Hier ben ik het mee eens..
Volgens mij gaat Nederland al enkele jaren over de grens met fosfaat uitstoot (maar dat moet ik nazoeken). Dus er moet wat gebeuren.
En ondanks dat ik het oneerlijk vind voor de kleine boeren, vind ik wel dat er wat aan gedaan moet worden. Koeien fabrieken (en dat is een grotere schaal dan TS denk ik) zijn gewoon niet van deze tijd imo. Dat produceert maar en groeit nog steeds.
Ik vind het sneu voor de kleine schalige boeren maar met die mega stallen heb ik minder medelijden. Dat vind ik ook niet echt boerenbedrijf maar meer een (melk) fabriek..

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:44

Wij zijn én knelgeval én biologisch. We weten nog helemaal niks. En dat zal pas 2019 worden voordat dat duidelijk is.
Vorig jaar met terugwerkende kracht dieren weg moeten doen en zo'n hoge boete gehad dat we ons huis ook dit jaar nog steeds niet kunnen bouwen.
We wonen nu dus al ruim 2 jaar in een woonunit. De stal is af, ziet er keurig uit. De beestjes gaan immers voor! ;) Dus wij komen als laatst.
Hier dus ook ruimschoots grondgebonden en de hele mikmak.
Melken jerseykoeien, nog extra verhaal met aantal gve dat ze zijn.
Wat een gedoe....

Kijk, dat er een andere regeling moest komen was duidelijk. Maar ik kan er echt niet bij dat dat niet direct daar was en dat er ijneens naar 2 jaar terug gekeken werd. Moesten ze eens in een andere sector doen zoiets! :n
En de geschiedenis herhaalt zich. Was bij t melkquotum net zo'n verhaal. Je zou toch denken dat ze ervan geleerd zouden hebben...

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:50

Iedere groep roept weer wat anders, dus ook ik vind het lastig. Het slachten van drachtige koeien vind ik ronduit crimineel, verschrikkelijk. Als de veestapel naar beneden moet, doe dat dan langzaam door minder fokken etc. En een hogere melkprijs, zodat de boer het zelfde geld krijgt voor minder melk.

We zijn nu aan het concurreren met het buitenland, dat producten kan leveren voor lage prijzen, omdat daar niks aan extra welzijn etc. gedaan wordt. Ik snap dat mensen met minder geld dan niet iedere dag vlees kunnen eten, maar moet dat?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:52

en hoeveel van die 'megastallen' zijn er dan volgens jou LoveBodin?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:56

Andere vraag: wat ís een megastal? Vanaf hoeveel koeien ben je een mega-melkfabriek?

Het overgrote deel van de boeren heeft geen megastal. Het kleine deel dat wél heel veel koeien heeft en buitenproportioneel véél gegroeid is, is in mijn ogen een groot deel van het probleem dat nu is ontstaan. Als iedereen 'gewoon' was doorgegaan met het aantal koeien melken dat ze al hadden, dan hadden er niet zoveel mensen zoveel moeten krimpen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:04

Getekend. Verschrikkelijk dat alles maar weer snel moet gebeuren, ten kosten van boer en koe. Er zou vast wel een betere oplossing zijn, of in ieder geval een beter doordachte manier. (Wat? Geen idee, ik ben niet echt thuis in deze wereld, maar door alle koppen bijeen te steken komen er vaak nog wel betere ideeën uit)

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:07

Ik vind de term megastal zo negatief.Het zijn stallen waar alles voor elkaar is qua koecomfort,de laatste milieueisen,mooie ruime stallen,hoge plafonds.Ideaal voor de koppels koeien die er in staan ,die krijgen niets te kort.Mooie schone erfen er om heen.Alles aangepast aan de koe van vandaag.Het is geen fabriek maar meestal eten er 2 of 3 gezinnen van het bedrijf en medewerkers die allemaal dag en nacht met passie en kennis met de dieren werken.
Ik heb een bedrijf met mijn gezin maar oh wat is mijn stalletje oud,laag plafond,krap opgezet ,wel zoveel mogelijk aangepast aan de koeien van nu ,en wat is het hier zomers warm voor de koeien in de melkput....Ik denk dat ze het in een megastal zeker niet slecht zullen hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:08

megastal bekt zo lekker he, net als plofkip ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:15

Precies. Een moderne stal is aangepast; de beste vloer voor de klauwen van de koe, grote ruime ligboxen, licht, lucht, vers water. Ventilatoren voor als het warm is. Gordijnen die omhoog kunnen als het koud is. Rekening gehouden met de looplijnen van de koe. Voerhek en voergang op de juiste hoogte.
Overzichtelijk zodat de koeien elkaar altijd kunnen zien. Aandacht voor hygiëne.

Net zoals weidegang.
Sinds wij de stal aangepast hebben (hebben ook een gedateerde stal, maar hebben de boxen vergroot, meer ruimte per koe, roosterschuiven voor schone roosters, dikke matrassen er in.)
Voor heen gingen de koeien graag naar buiten. Nu niet meer. Ze liggen liever binnen op de dikke matrassen dan buiten in het gras...

Uiteraard getekend, tijdje geleden al :)