Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:29

Laten we gelijk sterke drank verbieden op terrassen en in café’s! Wat voor sigaretten geld, geld IMO ook voor sterke drank. Alleen nog thuis toestaan en nergens anders meer! :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:30

Ik ben er wel blij mee. Ik zit altijd in de rook op een terras. Je gaat van ellende maar binnen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:30

verootjoo schreef:
Palmera schreef:
Ik begin vooral de bemoeizucht van het kabinet zorgwekkend te vinden, eigenlijk.

Het roken en de bijbehorende problematiek die dat veroorzaakt kost het kabinet klauwen met geld.
De gevolgen van roken zijn nl doodsoorzaak nr 1. Dus ja, als we gewoon stoppen met roken kunnen de zorgkosten een heel eind naar beneden.

Dream on :D

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:31

Daphara schreef:
Laten we gelijk sterke drank verbieden op terrassen en in café’s! Wat voor sigaretten geld, geld IMO ook voor sterke drank. Alleen nog thuis toestaan en nergens anders meer! :D

Alleen is het met drank niet zo dat zodra iemand drinkt, de mensen eromheen automatisch ook alcohol in zich opnemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:32

MarlindeRooz schreef:
verootjoo schreef:

Het roken en de bijbehorende problematiek die dat veroorzaakt kost het kabinet klauwen met geld.
De gevolgen van roken zijn nl doodsoorzaak nr 1. Dus ja, als we gewoon stoppen met roken kunnen de zorgkosten een heel eind naar beneden.

Lol, enige idee hoeveel het kabinet verdient aan tabak?

Jep... volgens de laatste cijfers staat dat absoluut niet in verhouding met de kosten die tgv roken gemaakt worden ;)
Je denkt toch niet echt dat het kabinet dit alleen verzint om dat ze bezorgd zijn om onze gezondheid? :o
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 31-05-18 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:32

Zou het heel fijn vinden.

Mooier zou zijn om de nicotine te verbieden. Langzaam afbouwen en dan iedereen van de verslaving (van nicotine) af.
Maar de sigarettenindustrie is daar wsl te groot voor én heeft natuurlijk belangrijke "vrienden".
Het gaat er vaak niet om wie je bent, maar wie je kent ;)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:33

StonedRomy je naam past alleen niet echt bij jouw standpunt :D

MarlindeRooz

Mochten mensen meer willen weten:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/12/wa ... 8-a1545710

Ik rook niet en ik ben tegen, denk dat dit te vroeg is. Over 10 jaar dit invoeren is al heel anders, maar vind een peukje en drankje wel een beetje bij het "gezellige" idee horen van de gemiddelde mens.

orkaan

Goed idee.

Zo onsmakelijk als je lekker op een terrasje zit in iemand anders zijn/haar rook.

Nog beter is de hele sigaretten/shag fabrikanten nog strenger aan te pakken...zolang ze er stoffen in blijven stoppen die ervoor zorgen dat mensen nog verslaafder raken....

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:35

@Verootje: de hedendaagse problematiek van overgewicht kost ook vreselijk veel geld. En er komen steeds meer te dikke mensen.
Het jammere is dat er geen gepeperde accijns zit op ongezonde en vette calorieënbommen. ;)
De overheid, en alle burgers merken het echt wel als alle rokers stoppen. Dat geld van die accijnzen moet dan ergens anders vandaan komen.

@Cayenne: ik was vooral een gezelligheidsroker. Dus júist als ik aan een wijntje op een terras zat.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:35

Eigenlijk ben ik ook wel voor, kan mij wel goed voorstellen dat rokers dit voorstel erg vervelend vinden. Vraag mij wel af waar ze dan nog wel mogen gaan roken?

Maar eerlijk, ik als niet roker vind het erg vervelend als ik iemands rook inademen moet als wind net verkeerd staat.. als je vraagt of ze daarmee kunnen ophouden, of ergens anders kunnen staan dan krijg je nog grote bek ook.. ja sorry, maar ik hoest mij kapot..

Mij smaakt mijn eten en drinken niet meer als iemand rookt.

Ik ben wel de mensen erg dankbaar die er wel rekening mee houden en dan ergens anders gaan staan of op een later tijdstip gaan roken. Meestal wordt mij zelfs gevraagt of ik het erg vind als diegene wil gaan roken. +:)+

Bij mij thuis en op balkon is absoluut rookverbod, weet iedereen die op bezoek komt. Heb laatste keer wel bose blik gekregen omdat ik iemand verboden had te roken in mijn woning en balkon, heb direkt gezegt dat ie weg gaan kan..

Edit: toevoeging:

Wanneer ik gevraagd wordt of ik het erg vind als diegene 1 gaat roken, ik antwoord dan dat ik 1 sigaret wel overleef. Daar heb ik verder geen probleem mee. Maar er zijn zat mensen die nonstop gaan roken en daar irriteer ik mij wel mateloos aan. Daarom ben ik wel blij met dit voorstel.
Ik kijk altijd wel eerst om mij heen waar ik `veilig` kan gaan zitten, ik ga zeker niet expres naast een roker zitten als nog genoeg plaats vrij.is. (meestal lig pakje sigaretten automatisch op tafel)
Maar helaas heb ik meestal geen mogelijkheid te kiezen.
Laatst bijgewerkt door Arashah op 31-05-18 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:36

Tyrcanol schreef:
StonedRomy je naam past alleen niet echt bij jouw standpunt :D

Of mijn naam komt door de hele berg aan medicijnen die ik moet slikken/spuiten om nog een soort van leven te kunnen hebben. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:36

StonedRomy schreef:
Daphara schreef:

Alleen is het met drank niet zo dat zodra iemand drinkt, de mensen eromheen automatisch ook alcohol in zich opnemen.

Klopt maar wel vreselijke overlast veroorzaken en over agressie en schadeveroorzakende dronkelappen maar niet te spreken.
Ja rokers veroorzaken overlast, maar toch wel heel raar dat je in Amsterdam bijna stoned wordt als je er rond loopt, je het maar moet accepteren als een dronken persoon je lastig valt en later sorry zegt, want hij wist niet wat hij deed, en de roker zoveel mogelijk onmogelijk maken ergens uberhaubt te roken. Beetje hypocriet is mijn mening.
Maar het beste is alles verbieden en terug gaan naar de illegaliteit met alle problemen van dien. Voor diegenen die het sarcasme niet snappen sorry, ik schrijf niet met emoticons
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-05-18 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:40

Palmera schreef:
@Verootje: de hedendaagse problematiek van overgewicht kost ook vreselijk veel geld. En er komen steeds meer te dikke mensen.
Het jammere is dat er geen gepeperde accijns zit op ongezonde en vette calorieënbommen. ;)
De overheid, en alle burgers merken het echt wel als alle rokers stoppen. Dat geld van die accijnzen moet dan ergens anders vandaan komen.

Dat klopt zeker, en dat wordt ook altijd meegenomen in de berekeningen voor zo’n wet er überhaupt doorkomt.
Ze gaan dit zeker niet doen als er niet is aangetoond dat we er financieel op achteruit gaan.

En overgewicht kost ook geld idd.

Maar de longproblematiek is momenteel hetgeen het meest geld kost. En dat zit hem met name in het aantal ziekenhuisopnames, de medicatie die longpatienten veel moeten gebruiken, de revalidatie-opnames die noodzakelijk zijn etc. En dan ook nog alle behandelingen tbv alle kankersoorten die er zijn tgv van roken.

Keet

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:43

Vind het een prima idee :) neem gelijk ook de toegangswegen mee :+ zo smerig als iedereen rond de deur staat te paffen en het binnen alsnog naar rook ruikt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:43

Ik ben ook een roker, maar op het terras kijk ik altijd wel even om mij heen.
Als er mensen aan het eten zijn. Ik kan zien dat er een zwangere zit en als er kinderen zijn rook ik niet.

Ik vind de bemoeienis heel vervelend.
Er wordt hier gesproken over kosten over het roken.
Nou ik heb dan andere cijfers gezien...
Volgens die cijfers levert roken met op dan dat het kost.
Niet elke long kanker is te wijten aan roken.

Whats next? Alcohol, snoep?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 21:45

daantjuhhh schreef:
Als er mensen aan het eten zijn. Ik kan zien dat er een zwangere zit en als er kinderen zijn rook ik niet.

Maar jij kunt niet zien of iemand met een longziekte toevallig ook op dat terras zit.
En juist ook voor hen is het heel vervelend.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:49

daantjuhhh schreef:

Ik vind de bemoeienis heel vervelend.
Er wordt hier gesproken over kosten over het roken.
Nou ik heb dan andere cijfers gezien...
Volgens die cijfers levert roken met op dan dat het kost.
Niet elke long kanker is te wijten aan roken.

Whats next? Alcohol, snoep?

86-90% van de longkankers wordt veroorzaakt door roken.
En longkanker is niet de enige soort die veroorzaakt wordt door roken.
Cayenne schreef:
daantjuhhh schreef:

Maar jij kunt niet zien of iemand met een longziekte toevallig ook op dat terras zit.

Dan weet je wat je te doen staat; prop een kussen onder je shirt en zeg dat je zwanger bent :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:52

Cayenne schreef:
daantjuhhh schreef:

dan kan zn persoon mij toch aanspreken.
Ik kijk altijd wel even om mij heen.
Als je een sigaret opsteekt en iemand is daar niet van gediend krijg je 100 procent een dodelijke blik 8-)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:53

Cayenne schreef:
daantjuhhh schreef:

Kan ze zeker niet zien maar ik ben met zulke mensen wel erg dankbaar, dat nog beetje rekening wordt gehouden. Andere paffen er rustig op los.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:54

Mijn mentor, ja dat lees je goed, plaatste enkele weken geleden dit bericht op facebook. Moest er stiekem toch wel mee lachen :')

Afbeelding

Ben zelf ook (nog) een roker maar ik houd altijd rekening met mensen. Zo vraag ik dus altijd aan degene die achter mij zit of diegene het goed vind als ik een sigaret op steek. Is het antwoord nee, dan word er niet gerookt :) rekening houden met je medemens is een kleine moeite
Laatst bijgewerkt door Maureen_M op 31-05-18 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:55

Laat ze roken dan gewoon helemaal verbieden, maar dat kan niet, want er wordt teveel aan verdient....

Vind het lastig, moet ik me als damper ook weer gaan verdedigen op het terras...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:56

Maureen_M schreef:
Mijn mentor, ja dat lees je goed, plaatste enkele weken geleden dit bericht op facebook. Moest er stiekem toch wel mee lachen :')

[ [url=m/FP31Pp.png]Afbeelding[/url] ]

Het is natuurlijk wel zo. ;)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:56

Eens.

GA zelf altijd zo zitten waar ik sws geen sigaretten op tafel zie liggen en nog geen 10 minuten later zit ik toch naast een roker.
Ga vaak binnen eten.
Alleen drankje red ik astmatische nog net.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:59

Ik ben heel blij met mensen die rekening proberen te houden met niet rokers, maar door een aantal hele nare ervaringen met het aanspreken van rokers spreek ik ze niet meer aan. Ik betaal dan gewoon de rekening en neem het eten mee naar huis als er binnen geen plaats meer is.

Laatst nog bij een bushalte de vraag gehad of ze haar sigaret dan maar op mijn huid mocht uitduwen? Andere keer door een roker aangesproken of ik dan ook weg wilde gaan, want mijn mondkapje schrok zijn dochter af en die genoot nu niet meer van haar cola.