Politiehond omgekomen - honden inzetten ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:29

siskeh schreef:
Het zou me niet verbazen dat er zéker nog stil wordt gestaan bij de dood van de hond. (zowel als in: had dit voorkomen kunnen worden e.d., als ook, een rouwmoment voor de ploeg die met de hond werkt.

Dat wordt zeker gedaan.
Voor de politie is het een collega!!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:30

Ik ben absoluut voor het inzetten van politie honden, honden worden met enorm veel respect behandeld en zijn blij om te mogen werken. Een politiehond is geen wegwerp artikel wat ze uren op een dierenarts laten wachten, het is hun collega!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:30

" Herders zijn van nature geen jagers"?
Lees die zin nou zelf nog een keer na....
En ze " collega" noemen is net zo' n onzin als je huisdier als " je kindje" bestempelen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:32

Daarbij is schieten in de voet of been geen optie. Iemand raken in het been terwijl de persoon heen en weer beweegt is echt niet makkelijk. Kans dat je iemand anders raakt of de kogel afketst is zeer groot.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:34

Kuggur schreef:
En ze " collega" noemen is net zo' n onzin als je huisdier als " je kindje" bestempelen.

Nogmaals Kuggur.. Kom een keer met je eigen ogen kijken voor je hier je vooroordelen op tafel gooit ;)

Daarnaast is het voor jou misschien onzin om je huisdier als collega of kind te bestempelen, maar mag iedereen dat aub voor zichzelf bepalen?
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 31-05-18 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:35

Wat erg voor de agenten dat ze hun trouwe maat door zoiets zijn kwijtgeraakt. Zij zullen echt wel weten wanneer ze een hond inzetten. Dat kunnen wij niet vanachter onze computer, daarnaast waren wij er niet bij.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:38

Kuggur schreef:

Waarom zijn ze geen collega volgens jou?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:38

Er wordt ook wel heel makkelijk gedaan over het gebruik van het vuurwapen. "Dan schiet je hem toch gewoon neer/dood". Ooit wel eens een vuurwapen in handen gehad? En je afgevraagd wat dat betekent en wat je daarmee kan aanrichten? En wat het met je doet als jij iemand dus dood schiet? Bedoeld of onbedoeld. Ga er maar aan staan.
Laatst bijgewerkt door Estera op 31-05-18 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:39

Mijn bedenking in dit geval is: een hond inzetten tegen een dolgedraaid figuur met een bijl is dat ok? Je stuurt er toch ook geen ongewapende agent op af?

Had dit dier een schijn van kans?

In dit geval had er een wapen ingezet moeten worden, geen hond.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:40

Boras schreef:
Mijn bedenking in dit geval is: een hond inzetten tegen een dolgedraaid figuur met een bijl is dat ok? Je stuurt er toch ook geen ongewapende agent op af?

Maar is de hond wel ingezet? Dat wordt nu overal klakkeloos aangenomen, maar dat is maar zeer de vraag.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:41

Boras schreef:

De hond is niet ingezet, lees even.. De hond liep mee naar boven om te assisteren bij de arrestatie en is niet ingezet. Maar omdat ze man zich heftig heeft verzet en daarbij een agent aanviel heeft hij de hond op een of andere manier weten te raken.

Maar voor iedereen de politie heeft deze hond niet naar binnen laten gaan met de gedachte zoek het maar uit.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:42

Wat gaaf dat jij ze opleidt CharmingS!

Volgens mij zijn er wel degelijk ''lijnen'' waar ze veel pups van gebruiken. Ze zullen vast niet een HTK hondje bij iemadn kopen om die op te leiden :+

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:44

Nynkster schreef:

Volgens mij zijn er wel degelijk ''lijnen'' waar ze veel pups van gebruiken. Ze zullen vast niet een HTK hondje bij iemadn kopen om die op te leiden :+

Meeste honden komen wel uit speciale lijnen ja.. Ik zou nooit een hond zomaar ergens bij een boer vandaan halen. Wil een hond waarvan beide ouders op de foto zijn gezet, om erfelijke aandoeningen te voorkomen..

Maar er zijn mensen die ze wel bij een boer weghalen, en dat kunnen net zo'n goede honden worden hoor.

Daarnaast ben ik gek op mijn honden, en de hond uit mijn profiel gaat ook niet naar de politie helaas (blessures). Maar heb mijn volgende pup al besteld en die gaat als hij goed is wel naar de politie. En ik zou nooit een van mijn honden weg doen als ik weet dat ze slecht of onverantwoord worden ingezet.
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 31-05-18 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:45

Kaus schreef:
Een hond is een agent in dit geval. Die wordt echt niet zomaar ingezet met het idee van 'ach, als ie dood gaat, jammer dan.' Niet alleen omdat ze om het dier geven maar omdat er jaren aan training aan vooraf gaat. Zo'n hond is enorm waardevol!

Daarbij leven deze dieren om te werken. Ze worden gefokt met de drive om te willen werken. Zonder werk zijn ze doodongelukkig (werk = sport met baas, ik zeg dus niet dat deze honden niet als huishond kunnen worden gehouden). Deze hond heeft een optimaal leven geleefd met elke dag nieuwe uitdagingen, zijn "roedel" van agenten en zorg.

Geloof me, deze hond is gelukkiger geweest en heeft een beter leven gehad dan menig huishondje met obesitas dat sterft aan onbehandeld diabetes na een lijdensweg van enkele jaren.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:46

Cryssie schreef:
siskeh schreef:
Het zou me niet verbazen dat er zéker nog stil wordt gestaan bij de dood van de hond. (zowel als in: had dit voorkomen kunnen worden e.d., als ook, een rouwmoment voor de ploeg die met de hond werkt.

Dat wordt zeker gedaan.
Voor de politie is het een collega!!!

Ik volg een aantal politie agenten op social media en deze foto is door verschillende agenten al geplaatst of op gereageerd.
Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 16:49

Wat maakt zo'n foto nou voor verschil voor die hond en de andere honden die nog ingezet zullen worden.

En de opmerking dat ze het beter hebben dan menig huishondje vind ik bijzonder. Zo heb ik een aantal jaar terug 2 politiehonden van de weg af geplukt die met pensioen waren en nu bij een bedrijf als waakhonden liepen. Beesten waren enorm slecht verzorgd. Ik had ze het liefst mee naar huis genomen..
Mijn "huishondjes" hebben het beter.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:51

Kuggur schreef:

Gelukkig kraam je zelf de meeste onzin uit

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:51

Ga je dan ook in protest voor alle mensen met honden die niet goed er voor zorgen? Alle dieren die niet genoeg eten krijgen of verwaarloosd/mishandeld worden.
Dan hebben honden bij de politie het echt wel beter hoor

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:52

Selka schreef:
Wat maakt zo'n foto nou voor verschil voor die hond en de andere honden die nog ingezet zullen worden.

En de opmerking dat ze het beter hebben dan menig huishondje vind ik bijzonder. Zo heb ik een aantal jaar terug 2 politiehonden van de weg af geplukt die met pensioen waren en nu bij een bedrijf als waakhonden liepen. Beesten waren enorm slecht verzorgd. Ik had ze het liefst mee naar huis genomen..

Ja maar daar heeft de politie toch niks meer mee te maken. Als honden met pensioen gaan worden de volgens mij herplaatst, en dan kom je gewoon bij een andere eigenaar terecht.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:53

Ik geloof echt dat de agenten verdriet hebben om de dood van deze hond, en dat er bij wordt stilgestaan. Dat weet ik wel zeker. Maar dat staat alleen wel los van de hoofdvraag of je zou moeten willen dat dieren betrokken worden bij politiewerk.

Ik snap even niet waarom sommige mensen hier de vergelijking maken met 'er zijn andere dieren die niet goed verzorgd/verwaarloosd worden'. Zeker waar, maar daar gaat het hier niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:53

Via KMar magazine; meer info over de overleden AT/BSB-hond:

Aanhouding verwarde man kost BSB-hond het leven
Op 30 mei heeft het arrestatieteam van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten, ingezet onder de vlag van de Dienst Speciale Interventies, in Schiedam een verwarde man overmeesterd. Daarbij is een hond van het arrestatieteam van de BSB zwaar gewond geraakt. De hond is later aan zijn verwondingen overleden.

De hond, Robbie, was sinds januari aan zijn hondengeleider van het AT-BSB gekoppeld. Pas sinds 2 maanden was Robbie operationeel inzetbaar. 2 weken terug is hij nog bevorderd tot wachtmeester. Mede doordat hij zijn taak uitstekend uitvoerde, konden leden van het arrestatieteam de man overmeesteren. Het onderzoek van de Rijksrecherche is nog gaande, daaruit moet blijken wat er precies is gebeurd.

Bij het arrestatieteam waar Robbie deel van uitmaakte, komt de klap hard aan. Hij was echt een lid van het team die ze nu gaan missen: ‘Robbie was uitzonderlijk, omdat ‘ie voor een aanvalshond heel erg sociaal was’. Robbie wordt gecremeerd; zijn as wordt uitgestrooid over het terrein waar hij zijn training kreeg.

Bovenstaande tekst kwam ik tegen op fb. Bij arrestatieteam nl.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:54

CharmingS schreef:
Nynkster schreef:

Meeste honden komen wel uit speciale lijnen ja.. Ik zou nooit een hond zomaar ergens bij een boer vandaan halen. Wil een hond waarvan beide ouders op de foto zijn gezet, om erfelijke aandoeningen te voorkomen..

Maar er zijn mensen die ze wel bij een boer weghalen, en dat kunnen net zo'n goede honden worden hoor.

Daarnaast ben ik gek op mijn honden, en de hond uit mijn profiel gaat ook niet naar de politie helaas (blessures). Maar heb mijn volgende pup al besteld en die gaat als hij goed is wel naar de politie. En ik zou nooit een van mijn honden weg doen als ik weet dat ze slecht of onverantwoord worden ingezet.

Wij hebben een hond uit zo’n lijn, zelfde lijn als Bumper (bekend van tv enzo). Volgens mij dezelfde vader. En die is zeker niet geschikt, maar wel een hele lieve huishond. Al zijn een paar broertjes wel naar de politie, ze kunnen vanaf een paar weken door wat simpele dingen zien of een hond geschikt kan zijn ja of nee

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:57

Selka schreef:

Maar aan wie ligt dat dan? Aan het bedrijf wat de politie verteld ontzettend goed voor hun honden zullen zorgen(wat ze dus niet hebben gedaan) Of aan de politie die niet ieder dier kan houden als het niet meer kan werken? Weer een aanname wat je maakt..

Kan je vertellen dat mijn honden het beste plekje hebben wat je maar kan bedenken, niks wat mijn dieren te kort komt, en dat geld zo voor mijn collega africhters hetzelfde.. Je werkt niet met dieren als je ze kapot wil maken!!

Zo slecht hebben ze het
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is haar als je haar kwaad maakt ;)

Afbeelding

En wat de foto voor verschil maakt? Wat maakte de foto bij de aanslag in parijs voor verschil? Durf te wedden dat je die ook hebt gedeeld..

@ Jester: Heb er ook genoeg weg zien gaan bij ons die niet geschikt waren, honden die zich weg laten jagen of niet genoeg bewaken of bijten die komen niet in aanmerking om politiehond te worden..
Ik kan met 4 a 5 maanden zien of het iets word ja of nee..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:58

NikkiDeKerf schreef:
Ik geloof echt dat de agenten verdriet hebben om de dood van deze hond, en dat er bij wordt stilgestaan. Dat weet ik wel zeker. Maar dat staat alleen wel los van de hoofdvraag of je zou moeten willen dat dieren betrokken worden bij politiewerk.

Ik snap even niet waarom sommige mensen hier de vergelijking maken met 'er zijn andere dieren die niet goed verzorgd/verwaarloosd worden'. Zeker waar, maar daar gaat het hier niet over.

Er zijn natuurlijk heel veel dingen die dieren beter kunnen dan wij mensen. Ja de politie heeft wapens, maar daar heb je weinig aan als er geen overzicht is ( inzet van paarden is voornamelijk overzicht hebben )

Drugs kunnen wij met onze zielige neuzen niet opsporen, evenmin wapens.

Honden kunnen een hele waardevolle rol spelen bij ee. Arrestatie. Ze zijn zeker niet ongewapend, ze hebben namelijk enorme kaken ( hr honden discussie was toch dat bepaalde wapens niet zouden mogen leven? ) en kunnen gericht iemand ontwapenen terwijl ze alleen maar de arm van die persoon breken.

Nu, deze hond is nog niet ingezet geweest, maar stond helaas op de verkeerde plek op de verkeerde tijd.

Dieren zullen we nog heel lang nodig hebben voor politiewerk, hulphonden, militair werk....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 16:59

alice0cullen, nouja ik vind het tekenend dat een "collega" zo met pensioen wordt gestuurd.