'Mensen die van dieren houden, houden geen dieren.'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:17

AnnaXBoy schreef:
Goof schreef:
Het gaat toch niet om het spontaan loslaten van al onze huisdieren, het gaat om het principe dat je geen huisdieren zou houden als je echt van dieren houdt. Nogal een andere insteek.

Mooi om te zien ook dat mensen hard roepen dat het onzin is en dat hun dieren het zo goed hebben (inclusief voorbeelden waarom), waarom? Wat wil je ermee laten zien/ bewijzen/ roepen?

Dit!

Iedereen heeft het ineens over het loslaten op straat en oostvaardersplassen praktijken. Niet helemaal het punt van dit topic

Ik ben het eigenlijk wel met de stelling eens. Een hamster in een hok van 1 meter lijkt me nog steeds niet vergelijkbaar met wat hij in het wild zou hebben. Ook niet helemaal te meten of het diertje gelukkig is.

Groot gedeelte van de paarden net zo. Paarden horen niet in een stal, maar op een stuk land. Maar ondertussen houdt een groot deel ze 15 uur op stal.

Dat inderdaad precies.
Ook mensen die zeggen; ja maar, bij ons in de omgeving is er nu eenmaal geen weiland.
Nee, dan moet je dus daar geen paard houden :)*

En katten; gruwelijk irritant die overal schijtende beesten in de woonwijk. Maar ja, het is toch echt een buitenkat en we wonen nu eenmaal in een woonwijk.
Ja, dat kan dan dus niet. Op een boerderij met veel grond kun je prima een buitenkat houden. In een woonwijk niet.

Dieren in kooitjes houden vind ik al helemaal lomp. Waarom zou je een konijn/cavia in een kooi willen stoppen :?
Wat heeft dat beest eraan?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:27

verootjoo schreef:
Op een boerderij met veel grond kun je prima een buitenkat houden. In een woonwijk niet.

Waarom eigenlijk niet, kun je misschien uitleggen waarom je dit vindt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:29

Pipodipo schreef:
verootjoo schreef:
Op een boerderij met veel grond kun je prima een buitenkat houden. In een woonwijk niet.

Omdat er veel te veel katten lopen dwars door elkaars territorium waardoor ze overal sproeien en keihard herrie kunnen maken ‘s nachts om elkaar uit hun gebied te jagen.
En ze schijten in andermans tuin.

Plus dat ik niet snap waarom je een kat wil hebben als hij vervolgens de hele dag en nacht buiten is.

mysa
correspondent/vertaler

Re: 'Mensen die van dieren houden, houden geen dieren.'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:35

Dubbel, ja. Ik heb dan ook vooral herplaatsers of dieren met een vlekje. Die zijn er wel op vooruit gegaan, denk ik. Maar goed, veel huisdieren worden niet onder goede omstandigheden gehouden. Aan de andere kant: in het wild leven is ook bepaald geen rozengeur en maneschijn.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:41

beatje schreef:
het is natuurlijk dubbel,Als wij geen dieren hielden hadden ze ook geen bestaansrecht en zouden niet overleven.Dat een deel mensen beter geen dieren neemt is een feit,en helaas mogen zei dat ook en denken ze op hun manier ook dat ze goed voor dieren zijn.

Geen bestaansrecht omdat?
En dieren overleven prima in het wild hoor, daar hebben ze geen mensen bij nodig. Integendeel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:20

Volgens mij is deze stelling gebaseerd op een verkeerd idee. Namelijk het idee dat domesticatie alleen vanuit de mens is gekomen en alleen voordelig voor de mens is. Het feit is juist dat wolven en wilde katten mensen opzochten toen ze erachter kwamen dat dit voordeel opleverde. En omdat ze tegelijkertijd nut hadden voor mensen als waakhond of als muizenjager tegen een voor de mensen nutteloos dier dat ook voordeel van menselijke aanwezigheid heeft. Domesticatie had en heeft ook voordelen voor de dieren en zolang je aan hun behoeften voldoet en dat mag je verwachten van iemand die van dieren houdt, dan klopt die stelling niet.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:42

Best een lastige vraag maar ik begrijp ze wel. Het wringt bij mij ook vaak ...

Zo heb ik bv 2 parkietjes. Ze zitten in een relatief grote kooi en ik doe best moeite om hun verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Maar wat stelt die kooi voor in vergelijking met de vrije natuur?
Mijn paarden staan in kuddeverband winter en zomer overdag buiten, maar dat is niks vergeleken met een wilde mustang die hectaren ter beschikking heeft en nooit bereden wordt.
Maar mss moeten we dan ook geen kinderen meer ter wereld brengen want allicht vonden die besjes plukken in de vrije natuur ook leuker dan 8 uur binnen op de schoolbank ?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:45

xSwanHeart schreef:
Sowieso staat het houden van katten me minder tegen dan het houden van honden. Katten kun je als eigenaar immers veel meer vrijheid geven (in tegenstelling tot honden kunnen die namelijk zonder problemen vrij rondlopen). Voorwaarde vind ik dan wel dat je de kat die vrijheid ook geeft. Katten houden in een appartement of woning midden in de stad vind ik dan ook niet oké.

Ja, en dan heb je een katje dat lekker mag buiten spelen is het ook niet goed :') .
En inderdaad, sommige katten kiezen zelf hun eigenaar. Zo hadden mijn ouders al meerdere malen aanloopkatten. Dieren die binnen kwamen, vervolgens weigerden te vertrekken en in die gevallen dat er een eigenaar getraceerd kon worden in overleg aangehouden.

Overigens vind ik het juist houden van dieren geen probleem. De dieren missen dan weliswaar vrijheid en zelfbeschikking maar krijgen daar regelmatige voeding, gezondheidszorg en veiligheid voor terug. Ik vind daarom dat je dieren best mag gebruiken, als je er ook maar wat voor terugdoet. Dieren kunnen zo goed zijn voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid, zo goed voor kinderen om van te leren en het hebben van een band met een dier is gewoon heel bijzonder. Leven zonder huisdieren lijkt me vreselijk armoedig...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:52

Als je dieren in huis/stal neemt, ben je wel verantwoordelijk voor het welzijn voor het dier.
Ik denk dat in Nederland de meeste dieren het goed hebben, op de uitzonderingen van mishandeling/uitbuiting nagelaten natuurlijk.

Nederland is ook geen land waar je uit een soort vorm van dierenliefde je dieren in het bos uitzet, zodat ze vrij kunnen zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:53

verootjoo schreef:
verootjoo schreef:
Pipodipo schreef:

Omdat er veel te veel katten lopen dwars door elkaars territorium waardoor ze overal sproeien en keihard herrie kunnen maken ‘s nachts om elkaar uit hun gebied te jagen.
En ze schijten in andermans tuin.

Plus dat ik niet snap waarom je een kat wil hebben als hij vervolgens de hele dag en nacht buiten is.

Right, maar dat is dus allemaal wel gewoon natuurlijk gedrag van katten, die zijn nu eenmaal erg gehecht aan hun territorium. Poepen is ook heel erg gewoon natuurlijk gedrag. Dus waarom zit dat je zo dwars?

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:02

Ik zou me er ook groen en geel aan ergeren als andermans beest mijn tuin als wc gebruikt omdat dat zulk lekker natuurlijk gedrag is :') maar volgens mij loopt er al elders op bokt een heel topic over dit soort ellende met katten.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:08

Wat betreft paarden:
Ik heb in het buitenland verschillende (ver)wilde(rde) paarden gezien en getraind. Ze hebben meestal een prima leven en zijn over het algemeen gelukkig in het wild. Sommige paarden zijn alleen dan dus wel te zwak, en die gaan dan dood. Het wild is dus zeker niet altijd een pretje...
Maar eenmaal gewend aan het 'gedomesticeerde leven', heb ik het idee dat een groot deel van de paarden het ook echt fijn vindt om de aandacht van de mens te krijgen. En werkpaarden ook echt graag bereden willen worden.
Dit laatste zie ik erg terug in mijn eigen (Canadese) paard. Hij was tot 4 jaar geleden een wilde hengst in een verwilderde kudde. Ontzettend groot weiland en nog nooit aangeraakt door een mens.
Na een lang proces van gewend maken aan de mens en het rijden, werd hij steeds werkwilliger en nu wordt hij werkelijk waar depressief-achtig als hij voor een langere tijd geen aandacht krijgt/ niet bereden wordt. Hij gaat dan erg naar de aandacht zoeken en is helemaal blij wanneer iemand hem rijdt :D

Geldt niet voor elk paard though, ken ook paarden die het werken niks vinden en liever alleen geknuffeld worden en verder lekker op de wei willen staan }:0

En deze paarden hebben ook nog steeds een ontzettend groot weiland trouwens, zo groot kan je in Nederland eigenlijk niet voorstellen :D En toch zijn ze liever onder de mensen terwijl ze het wilde leven dus ook kennen.. En een mega weiland hebben waar ze de mens prima in kunnen ontwijken. En toch zijn ze (meestal :+) makkelijk om te vangen :)
Ik geloof dus zeker niet dat ze het echt zó verschrikkelijk vinden, mits ze goede zorg en behandeling krijgen natuurlijk.

Maar ik geloof ook weer niet dat een paard blij wordt van een stal... Helemaal niet als ze meer dan 12 uur in een stal van een paar vierkante meter staan :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:27

BarbaLala schreef:
beatje schreef:
het is natuurlijk dubbel,Als wij geen dieren hielden hadden ze ook geen bestaansrecht en zouden niet overleven.Dat een deel mensen beter geen dieren neemt is een feit,en helaas mogen zei dat ook en denken ze op hun manier ook dat ze goed voor dieren zijn.

Geen bestaansrecht omdat?
En dieren overleven prima in het wild hoor, daar hebben ze geen mensen bij nodig. Integendeel.

Omdat als mensen niks aan dieren hebben ze hun terrein gaan in nemen.Ik ken een kudde wilde paarden die dreigde afgeschoten te worden omdat het gebied waarin ze leefde steeds meer omgezet werd naar landbouw.Dus die paarden gingen logisch genoeg van de landbouwgronden eten.Dus moesten ze afgeschoten worden.Nu is er gelukkig iemand geweest die ze opgevangen heeft en leven ze nu op 30ha wel eens waar in gevangenschap.
Maar zodra dieren niks opleveren worden ze toch langzaam uitgeroeid.Zie de hysterie die 1 wolf al niet opleverde wat zouden 10.000 wilde honden zonder eten in de straten ronddwalend geven..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:35

Ja, want in de natuur is het zo genieten voor dieren. :roll:

Waarom wonen wij niet meer in het bos als oermensen met een knots en een knuppel? Vast niet omdat we zo genoten van die onzekere omstandigheden.
Voor dieren is het net zo.

Zij moeten een uurtje per dag werken voor hun confortabele leven en ik 40 uur voor mijn comfortabele leven.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:40

Voor mijn pony en hond was het beter dat ze niet geboren waren, die hebben een hoop ellende meegemaakt.
Mijn katten zijn een vondeling en een aanloper, beide vermoedelijk uit boederijkatten of oepsnestjes.

Ik ben stuk voor stuk dol op ze en zij op mij, maar als mensen hadden nagedacht over hun acties dan had ik geen huisdieren gehad(of iig niet het stel wat ik nu heb) :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:46

Sunnda schreef:

Waarom wonen wij niet meer in het bos als oermensen met een knots en een knuppel? Vast niet omdat we zo genoten van die onzekere omstandigheden.

Zij moeten een uurtje per dag werken voor hun confortabele leven en ik 40 uur voor mijn comfortabele leven.

Zou het niet zo zijn dat je veel minder zou moeten werken als je minder eisen hebt? ;)

Geen luxe in huis, een moestuin (is ook werk) i.p.v de supermarkt, vooral geen huisdieren, geen auto: back to basic!

Of wilde dieren genieten? Ongetwijfeld niet in periodes van weinig eten en/of waterschaarste. In de omliggende periodes doen ze alles om aan te sterken en zich voort te planten.
Het fraaie is wel dat ze geen besef hebben dat deze bui de laatste van het jaar is. En dat ze ook niet doorhebben dat deze sprieten ondergesneeuwd gaan worden en dus niet meer eetbaa5 zijn.
Daarna kennen ze inderdaad honger en dorst. Maar ze volgen hun instinct. Ze lijden. Sommigen sterven. En dat doen ze allemaal zonder 'stop de honger in xxx' petitie op facebook. Ze redden zich beter dan wij. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:48

Mijn paarden kunnen hun jaarlijkse bezoek aan de tandarts best waarderen. Vlak alle zorg die er is niet uit.

Zelf ga ik ook niet zo zeer uit van vrijheid maar van de vijf vrijheden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 23:51

Palmera schreef:
Sunnda schreef:

Zou het niet zo zijn dat je veel minder zou moeten werken als je minder eisen hebt? ;)

Geen luxe in huis, een moestuin (is ook werk) i.p.v de supermarkt, vooral geen huisdieren, geen auto: back to basic!

Of wilde dieren genieten? Ongetwijfeld niet in periodes van weinig eten en/of waterschaarste. In de omliggende periodes doen ze alles om aan te sterken en zich voort te planten.
Het fraaie is wel dat ze geen besef hebben dat deze bui de laatste van het jaar is. En dat ze ook niet doorhebben dat deze sprieten ondergesneeuwd gaan worden en dus niet meer eetbaa5 zijn.
Daarna kennen ze inderdaad honger en dorst. Maar ze volgen hun instinct. Ze lijden. Sommigen sterven. En dat doen ze allemaal zonder 'stop de honger in xxx' petitie op facebook. Ze redden zich beter dan wij. ;)

Ik ben meer van het principe: hard werken loont.
En ik geniet van mijn auto, mijn spullen, mijn dieren (die door de drukte momenteel misschien 3 keer per week even een half uurtje mee op wandeling gaan en verder het leven van een god hebben) en ja, ik geniet ook van de drukte. Ik heb behoefte aan prikkels, aan druk en aan snelheid.
Hoewel dat tegenwoordig bijna een vies woord is geloof ik. :D
40 uur is een standaard werkweek. Tussen de 50-60 is vaker hst geval.

Feit is dus ook dat als ze zo heerlijk bij het moment leven het ze heus niet zo kan schelen dat ze een uurtje moeten werken. Zijn ze weer. vergeten als ze in de wei staan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 00:00

Sundda: als ze een halfuurtje mee wandelen en daarna in de wei (paard) staan, of een ruime tuin (hond/kat) of een hele flinke ren/voliére (gevogelte/knaagdieren en meestal zonder wandelen) is er niets aan de hand!
Ik erger me meer aan halfuurtje wandelen en in de bench/stal. Die mensen moeten geen hond/paard hebben. ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 00:14

Ik was laatst op een 5 sterren manege. Stallen van 2,5x2,5 ofzo. Drie wanden dichtgetimmerd en geen overburen zodat er geen ander paard zichtbaar was vanuit stal. Aan 1 kant open mét een anti weef rek (want wat moet je anders nog doen behalve weven, luchtzuigen en aan het hout knagen)
Geen weidegang, paddocks waren er helemaal niet. Te weinig hooi.
Toen dacht ik wel van.. ten eerste hoe komt deze manege aan 5 sterren, en ten tweede hoezo vindt iedereen dit normaal. Zo'n manege mag van mij gelijk dicht om nooit meer open te gaan. Omdanks de drie mooie binnenbakken en de nette kantine

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 00:22

Palmera schreef:
Sundda: als ze een halfuurtje mee wandelen en daarna in de wei (paard) staan, of een ruime tuin (hond/kat) of een hele flinke ren/voliére (gevogelte/knaagdieren en meestal zonder wandelen) is er niets aan de hand!
Ik erger me meer aan halfuurtje wandelen en in de bench/stal. Die mensen moeten geen hond/paard hebben. ;)

Oh ja hoor. Aan huis dus inloopstallen met grote (droge) paddock, onbeperkt hooi, weidegang, vaste vriendjes.
Die missen mij echt niet. :D

Ben het helemaal met je eens over dat laatste hoor!
Dieren houden is een keus en die moet je met je volle verstand maken en je realiseren dat je verantwoordelijk bent voor het welbevinden van je dier. :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 00:26

Wij hebben twee tropische vogels (en een paard) en die zouden echt niet kunnen overleven in het wild. Die worden binnen een dag gegrepen door een grotere vogel en zijn hartstikke dood.

Bij ons hebben ze elkaar, ze zitten warm en hebben diversiteit een eten, fruit en nootjes. Tevens een superfog die zorgt voor veekoeling en hoge humidity zodat ze helemaal zen op hun java boom zitten. Ze gaan mee douchen en we doen leuke spelletjes en zonnebloempitjes.

Ze hebben ook 12 uur per dag rust nodig dus het is helemaal niet erg dat wij werken. Mn vriend werkt 12 uur en ik fulltime met wisselende uren overdag.

Wij willen supergraag een pup en ik weet zeker dat wij super puppie-oudere zouden zijn. Maar we hebben nu een klein tuintje, wonen in een wijk met veel huizen en weinig natuur in directe omgeving. Mijn vriend is veel thuis maar dit is met een reden en kan nu gewoon soms hele slechte dagen hebben waarin zn geduld echt ver te zoeken is. Meestal gaat het prima maar dat kun je n pup niet uitleggen.
We willen eerst een grote woning hebben met grond erbij waar paard en onze hond eventueel gewoon naar buiten kan.

Mijn paard staat 24/7 buiten in een kudde van jong tot oud. Ze lopen kilometers per dag, hebben een prive waterpoel waar ze tot de buik in kunnen. Hij hoeft nu niet te trainen of te rijden omdat ik t simpelweg te warm vindt en hij is nu juist zijn achterhand aan het trainen door de schuine helling in de weide.

Ik denk dat we deze dieren een waardig bestaan geven en ik waak echt voor hun gezondheid en wil het allerbeste en niks minder.

Ik denk wel dat als het dier helemaal goed in zn vel zit, dat je dat prima an het dier kunt afzien.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 03:30

Goof schreef:
Het gaat toch niet om het spontaan loslaten van al onze huisdieren, het gaat om het principe dat je geen huisdieren zou houden als je echt van dieren houdt. Nogal een andere insteek.

Mooi om te zien ook dat mensen hard roepen dat het onzin is en dat hun dieren het zo goed hebben (inclusief voorbeelden waarom), waarom? Wat wil je ermee laten zien/ bewijzen/ roepen?

Dit viel mij ook op, gelijk verdediging.
Terwijl in insteek waarschijnlijk bedoelt was om dat juist geen huisdieren te houden.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 04:26

Azmay schreef:
Onze huisdieren overleven niet in het wild, zeker niet zoals mensen de omgeving kapot maken.

Ik snap de opmerking erg goed, het is alleen dat ik zo enorm gelukkig word van (gelukkige) dieren. Ik doe dan ook buitengewoon mijn best om mijn dieren gelukkig te houden. Ruimte is altijd beperkt natuurlijk maar we kunnen het leven wel afwisselend houden en zo veel mogelijk zorgen voor zo ideaal mogelijke omstandigheden voor hun diersoort. Wanneer een dier gelukkig is is de vraag, maar ik denk dat veel aan de dieren af te zien is.

Ik word ook altijd blij van blije dieren. Dieren die niet tevreden zijn op welke manier ook, dan voel ik mij gelijk ellendig..

Kwa rijden kan ik nog niks zeggen.. Maar met wandelen en fietsen wel. Daar merk ik echt mee dat mijn paard helemaal enthousiast word. Als we een nieuwe route/plek pakken, is het helemaal leuk! Soms gaat hij liever in galop (enthousiast, hoe kom je erbij? :')), maar dat kan ik uiteraard niet bijhouden. Dus wie weet vind hij rijden juist leuk. Zeker als hij dan ook in galop kan buiten. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 07:22

Pipodipo schreef:
Right, maar dat is dus allemaal wel gewoon natuurlijk gedrag van katten, die zijn nu eenmaal erg gehecht aan hun territorium. Poepen is ook heel erg gewoon natuurlijk gedrag. Dus waarom zit dat je zo dwars?

Ja, en dat is het van honden ook om lekker los te lopen overal en te schijten waar ze willen.
Dat doen we toch ook niet :=

Dus ja, twee maten enzo. Ik vind daarom katten niet in een woonwijk horen, juist vanwege hun natuurlijk gedrag. Doe dat lekker op een boerderij achteraf, heeft niemand er last van.