Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 17:13

NatasjavE schreef:
Ik ben ook voor deze wet...en tegen referenda. Dus ook niet getekend.

Heb je nog een speciale reden om tegen referenda te zijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:18

fleur1970 schreef:
Ik ga er niet over waar een referendum over gehouden wordt.

Niet in je eentje, maar jij ondertekent en deelt de petitie toch? Dan bepaal je wel zeker mede of hier een referendum over gehouden wordt.
Waarom vind je dit onderwerp zo belangrijk dat er veel geld uitgegeven zou moeten worden aan een referendum hierover?

Citaat:
Mag de overheid iemand automatisch donor maken?
Dus ipv geen donor tot je ja zegt een 100% draai naar automatisch donor tot je nee zegt.

Het is maar hoe je het wilt brengen - je kunt doen alsof dit een Enorme Draai is. Mijn idee is dat het een klein detail is dat veranderd wordt, en alleen maar in het geval van mensen die niet aangeven wat ze willen. Terwijl het toch al jaren het verzoek is om vooral wel te registreren wat je wilt, zodat daar geen misverstand over kan bestaan.

https://www.donorregister.nl/uwregistra ... al#!/login -> net zoveel werk als een petitie ondertekenen, en beduidend minder dan een referendum, en het maakt dat er rekening gehouden wordt met jouw wensen rondom orgaandonatie.

Citaat:
En omdat de politiek zeer verdeeld is over dit onderwerp, overigens de burgers ook is dit een typisch onderwerp voor een referendum.

Ik snap na al die tijd eigenlijk nog steeds niet goed waar men nou precies verdeeld over is. Er worden veel grote termen bij gehaald, maar het is me nog steeds niet duidelijk wat nou het echte probleem is.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:19

Ik snap het probleem niet zo. Je hebt gewoon vrije wil hoor, je kunt ook gewoon nee zeggen. Waarom dan zoveel tijd, geld en moeite gaan verspillen aan een referendum? Mij ontgaat echt de logica daarvan.

Het enige verschil is dat je even na moet denken en op een site in moet loggen om nee te selecteren in plaats van zoals het vroeger was inloggen om ja te zeggen. Kleine moeite lijkt mij.

purny

Re: Teken hier voor het Donor referendum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:21

En waarom zoveel geld in een referendum stoppen terwijl er in politiek den haag toch niks mee gedaan word behalve de neus snuiten met alle papiertjes

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:24

Wanneer worden de referenda eigenlijk afgeschaft? Wordt toch niks mee gedaan dus weg ermee.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 17:26

Shadow0 schreef:
fleur1970 schreef:
Ik ga er niet over waar een referendum over gehouden wordt.

Niet in je eentje, maar jij ondertekent en deelt de petitie toch? Dan bepaal je wel zeker mede of hier een referendum over gehouden wordt.
Waarom vind je dit onderwerp zo belangrijk dat er veel geld uitgegeven zou moeten worden aan een referendum hierover?

Ik heb het al een paar keer uitgelegd, lees maar terug.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:30

fleur1970 schreef:

In dit topic of in een ander topic?

Hier kan ik het niet terug vinden. De argumenten die je geeft lijken vooral te gaan om de vorm ('er is controverse, de kleinst mogelijke meerderheid'), maar ik wil graag meer de inhoud weten: waarom vind je dit onderwerp zo belangrijk voor jou dat jij daar een referendum voor wilt?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:30

purny schreef:
En waarom zoveel geld in een referendum stoppen terwijl er in politiek den haag toch niks mee gedaan word behalve de neus snuiten met alle papiertjes

Ik ben echt zo klaar met dit soort anti-politieke stellingen. Prima als je het niet volgt (Emma geeft mij ook het nakijken) maar roep dan geen dingen die je ergens op een nationalistisch facebookpaginaatje hebt gelezen.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 17:33

Fortitude schreef:
Ik snap het probleem niet zo. Je hebt gewoon vrije wil hoor, je kunt ook gewoon nee zeggen. Waarom dan zoveel tijd, geld en moeite gaan verspillen aan een referendum? Mij ontgaat echt de logica daarvan.

Het enige verschil is dat je even na moet denken en op een site in moet loggen om nee te selecteren in plaats van zoals het vroeger was inloggen om ja te zeggen. Kleine moeite lijkt mij.

Dat jij het verspilde moeite vind is prima, dat kan.
Bij de eerste intekening werden binnen een week 40.000 handtekeningen gezet.

De politiek is verdeeld, ongeveer 50/50 en de burgers ook al zijn de voorstanders 58% iets in de meerderheid.
Prima onderwerp voor een referendum en daaraan gekoppeld een debat hoever de overheid mag gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:34

Trouwens, Fleur, heb je dit account nou voornamelijk aangemaakt om dit onderwerp te kunnen starten?

Janine1990

Ik snap niet dat mensen 5 minuten van hun tijd meer waard vinden, dan de kosten voor een referendum.

TinGu

fleur1970 schreef:
Dus ipv geen donor tot je ja zegt een 100% draai naar automatisch donor tot je nee zegt.

Er veranderd helemaal niets. In alle gevallen besluit namelijk nog steeds de familie of iemand voor donatie gaat of niet.

Vroeger:
Nee = geen donor
Ja = potentiële donor, familie beslist
Laat na aan familie = potentiële donor, familie beslist
Niet geregistreerd = potentiële donor, familie beslist

Nu:
Nee = geen donor
Ja = potentiële donor, familie beslist
Laat na aan familie = potentiële donor, familie beslist
Niet geregistreerd = potentiële donor, familie beslist

In alle gevallen heeft de familie het laatste woord. Willen zij niet, gebeurd het niet wat de potentiële donor ook geregistreerd heeft.

Enige wat veranderd is nu ten opzichte van vroeger, is dat vroeg de niet-geregistreerden beschouwd werden als "nee", ook door familie, en nu zou je een niet-geregistreerde als "ja" kunnen beschouwen.

Ik ga dus ook zeker niet voor dit referendum stemmen. Deze wet heeft al genoeg geld gekost zonder dat er essentieel iets veranderd. En dat is mi prima.
Er wordt in de politiek en media vooral gekeken naar de ontvanger van het donororgaan. Men vergeet dat daarvoor iemands familielid is overleden, en dat het starten van een donatieprocedure voor de aanstaande nabestaanden enorm zwaar is.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 17:35

Shadow0 schreef:
fleur1970 schreef:

In dit topic of in een ander topic?

Hier kan ik het niet terug vinden. De argumenten die je geeft lijken vooral te gaan om de vorm ('er is controverse, de kleinst mogelijke meerderheid'), maar ik wil graag meer de inhoud weten: waarom vind je dit onderwerp zo belangrijk voor jou dat jij daar een referendum voor wilt?

Nog een keer :)

De politiek is verdeeld, de burgers zijn verdeeld.
Het is een belangrijk onderwerp, het gaat over gezondheid en zelfbeschikking.
Dan is een breed maatschappelijk debat en een referendum wenselijk.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:35

fleur1970 schreef:
Fortitude schreef:

Dat jij het verspilde moeite vind is prima, dat kan.
Bij de eerste intekening werden binnen een week 40.000 handtekeningen gezet.

De politiek is verdeeld, ongeveer 50/50 en de burgers ook al zijn de voorstanders 58% iets in de meerderheid.
Prima onderwerp voor een referendum en daaraan gekoppeld een debat hoever de overheid mag gaan.

Is er ook bekend hoeveel handtekeningen er nu zijn? Ik denk dat de mensen die het echt willen, namelijk direct al stemmen dus de eerste telling is zo gek niet.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:37

De tijd die je gebruikt hebt om dit topic te openen had je ook kunnen gebruiken om naar de donor site te gaan, daar je keuze 'nee' aan te geven en het hele probleem was al lang opgelost geweest...

Ik ben donor en voor deze wet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:38

lieveli schreef:
purny schreef:

Ik ben echt zo klaar met dit soort anti-politieke stellingen. Prima als je het niet volgt (Emma geeft mij ook het nakijken) maar roep dan geen dingen die je ergens op een nationalistisch facebookpaginaatje hebt gelezen.

Nou ja de uitslag van de sleepwet hebben ze ook aan hun laars gelapt eveneens als het Oekraïne referendum.
Ik vond het eerst ook grote moeite en was erop tegen maar ik ben al geregistreerd als geen donor.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 17:38

TinGu schreef:
fleur1970 schreef:

Er veranderd helemaal niets. In alle gevallen besluit namelijk nog steeds de familie of iemand voor donatie gaat of niet.

.

Er veranderd wel iets anders hadden ze de wet niet aan hoeven passen.
Je bent automatisch donor en de familie kan het tegen houden (als je die hebt)

Was: Je bent geen donor als je niets hebt geregistreerd en de familie kon je ook geen donor maken.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 17:39

jasmijn16 schreef:
De tijd die je gebruikt hebt om dit topic te openen had je ook kunnen gebruiken om naar de donor site te gaan, daar je keuze 'nee' aan te geven en het hele probleem was al lang opgelost geweest...

Ik ben al 20 jaar donor.
Waarop baseer jij dat ik geen donor ben :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:41

Shadow0 schreef:
Trouwens, Fleur, heb je dit account nou voornamelijk aangemaakt om dit onderwerp te kunnen starten?
En al zou dat zo zijn, prima toch?

On-topic, ook hier voor de donorwet en tegen, de meeste, referenda.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:41

Familie kan je nog steeds geen donor maken. Dat zou betekenen dat ze een nee kunnen veranderen in een ja. Ze kunnen het alleen tegenhouden met een goede reden. Dat is iets heel anders dan je donor maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:44

Ammenooitnie dat ik dat gaan tekenen. En kamerleden die een stemming missen door de trein is ook gewoon democratie. Moeten mensen maar niet stemmen op een loser die z'n trein mist.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 17:44

purny schreef:
lieveli schreef:

Nou ja de uitslag van de sleepwet hebben ze ook aan hun laars gelapt eveneens als het Oekraïne referendum.
.

Ze zijn bezig de referendumwet te schrappen.

D66 wil daarvoor in de plaats een correctief referendum.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:45

fleur1970 schreef:
Het is een belangrijk onderwerp, het gaat over gezondheid en zelfbeschikking.
Dan is een breed maatschappelijk debat en een referendum wenselijk.

Dit is dus waar ik het gewoon niet kan volgen: waarom is dit een belangrijk onderwerp? De zelfbeschikking is er al: registreer je. Dan hou je de gezondheid over, zeker, maar op het vlak van gezondheid kan ik ook nog talloze andere zaken bedenken die belangrijker zijn - ons verzekeringsstelsel, hoe we omgaan met de financiering van medicijnen, hoe we tegenwicht bieden aan het opdrijven van prijzen door farmaceuten, wachtlijsten die nu weer aan het ontstaan zijn, personeelstekort, de jeugdzorg, omgang met dwangmaatregelen (als we het dan toch over zelfbeschikking hebben...)

Dat het een 'breed maatschappelijk debat' is (is dat zo? ik heb het gemist), lijkt voor mijn gevoel vooral te komen omdat het om zoiets symbolisch gaat. Niet omdat het een echt debat is, maar omdat het een makkelijk onderwerp was om frictie over te veroorzaken. Dat vind ik niet echt genoeg basis voor een referendum.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:46

fleur1970 schreef:
jasmijn16 schreef:

Ik ben al 20 jaar donor.
Waarop baseer jij dat ik geen donor ben :)

Daar ging ik eigenlijk vanuit, aangezien je deze wet dus een probleem vindt. Een verkeerde aanname van mijn kant dus, sorry.

Maar wat is dan het probleem? Er was iemand te laat? Dus omdat iemand te laat was mag de wet niet doorgaan? Dat zijn nou echt dingen waar ik weet niet hoeveel geld aan uit gegeven zou worden. Kom op zeg. Als jij of ik of pietje of henk te laat bent tijdens laten we zeggen een belangrijke vergadering waar gestemt word of een verandering in het bedrijf door gaat of niet, dan gaan die mensen toch ook niet even wachten of de dag daarna een nieuwe vergadering plannen? Meerderheid is meerderheid. Dat zou lekker geld en tijd weggooien zijn zeg.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 17:47

safina schreef:
Ammenooitnie dat ik dat gaan tekenen. En kamerleden die een stemming missen door de trein is ook gewoon democratie. Moeten mensen maar niet stemmen op een loser die z'n trein mist.

Zonder meer de beste man zou met pek & veren de partij uit gezet moeten worden :D

Het geeft echter wel aan hoe verdeeld de politiek er over is.