Brief over dienstplicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 16:31

uryanne schreef:
Ik heb in het verleden ook die brief gehad.
Dienstplicht bestaat nog steeds. Is echter opgeschort.
Bij mij stond/ staat er in (weet niet zeker of dat nog zo is bij de huidige 17 jarigen);
wanneer je in dienst bent geweest kun je tot 45 jaar worden opgeroepen wanneer nodig.
wanneer je niet in dienst bent geweest kun je tot 35 jaar worden opgeroepen wanneer nodig.

Ja klopt. Dit stond er inderdaad ook in.

Gelukkig een beetje opheldering via deze weg. Wel bijzonder want ik heb er echt nog nooit van gehoord en dacht ook dat het te maken had met de opleiding die mijn broertje gevolgd had (VEVA). Maar niet dus. Gelukkig maar :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:33

SavannahNx schreef:
uryanne schreef:
Ik heb in het verleden ook die brief gehad.
Dienstplicht bestaat nog steeds. Is echter opgeschort.
Bij mij stond/ staat er in (weet niet zeker of dat nog zo is bij de huidige 17 jarigen);
wanneer je in dienst bent geweest kun je tot 45 jaar worden opgeroepen wanneer nodig.
wanneer je niet in dienst bent geweest kun je tot 35 jaar worden opgeroepen wanneer nodig.

Ja klopt. Dit stond er inderdaad ook in.

Gelukkig een beetje opheldering via deze weg. Wel bijzonder want ik heb er echt nog nooit van gehoord en dacht ook dat het te maken had met de opleiding die mijn broertje gevolgd had (VEVA). Maar niet dus. Gelukkig maar :)

Je moeder vind het wel prima dat hij de VEVA opleiding volgt maar krijgt paniek als zo'n brief binnenkomt? Wat had ze verwacht dat hij in de VEVA opleiding zou leren :')

SavannahNx

Re: Brief over dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 16:34

Hij heeft hem niet afgemaakt haha, maar ik dacht misschien omdat ie daar ingeschreven stond dat ze zo de link legde.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:14

Ibbel schreef:
Kaus schreef:
Dat krijgt elke jongen inderdaad wanneer ze binnenkort achttien worden :j

Ik weet niet of ik het niet precies goed benoem maar dienstplicht bestaat nog wel. Alleen de opkomstplicht is komen te vervallen. Je moet dus wel verplicht in dienst, ze kunnen je alleen niet verplichten om ook daadwerkelijk te komen opdagen. Hoe dat zit in oorlogstijd weet ik dan weer niet precies, maar daar hoef je je voor nu ook niet druk om te maken.

Alle mannen van boven de 18 hebben nog steeds dienstplicht. In oorlogstijd heb je dan opkomstplicht. De dienstplicht is dus nooit afgeschaft :+
Wat vroeger dienstplicht genoemd werd, was eigenlijk opkomstplicht, en díe is al heel lang afgeschaft. En er wordt dus ook niet meer opgeroepen om te komen (dus je hoeft ook niet te weigeren) Je gaat dus zolang het geen oorlog is als jongen niet meer 'in dienst'. Tenzij je beroepsmilitair wilt worden uiteraard :D

Dat is ook precies wat ik zeg toch? Of mis ik iets?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:30

Mannelijke, nieuwe Nederlanders van boven de 18 tot ? jaar krijgen deze brief ook.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:00

Mijn zoon heeft m deze week ook gehad.
Het leek hem dan weer leuk om die reservisten opleiding te doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:11

friendly schreef:
Ik wist niet eens dat dit nog bestond joh. Hoewel er vast mensen zijn die ons willen verdedigen in oorlogstijd (indien nodig) geldt dit niet voor iedereen. Hoezo het dan wel iedereen verplichten? Nu is er dan wel of geen opkomstplicht maar hierdoor zou ik toch sterk overwegen om het krijgen van kinderen niet eens te proberen. Zou het mijn kinderen niet aan willen doen dat de mogelijkheid bestaat dat zij (ook als zij dit niet willen) met een geweer rond MOETEN lopen om ons te verdedigen. Ikzelf moet er al niet eens aan denken. Zou zelfs durven te stellen dat ik liever in de gevangenis ga zitten dan dat ik ons land moet verdedigen. Sommige mensen zijn daar gewoon niet geschikt voor. Dan kunnen ze beter hun energie steken in het opleiden van de mensen die het wél willen.

Ik vind het omgekeerd dan weer vreemd dat in een situatie waarin we van mensen verwachten dat ze hun leven geven voor ons allemaal, een 'mweh, geen zin in' genoeg is om de dans te ontspringen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 18:12

oomens schreef:
friendly schreef:
Ik wist niet eens dat dit nog bestond joh. Hoewel er vast mensen zijn die ons willen verdedigen in oorlogstijd (indien nodig) geldt dit niet voor iedereen. Hoezo het dan wel iedereen verplichten? Nu is er dan wel of geen opkomstplicht maar hierdoor zou ik toch sterk overwegen om het krijgen van kinderen niet eens te proberen. Zou het mijn kinderen niet aan willen doen dat de mogelijkheid bestaat dat zij (ook als zij dit niet willen) met een geweer rond MOETEN lopen om ons te verdedigen. Ikzelf moet er al niet eens aan denken. Zou zelfs durven te stellen dat ik liever in de gevangenis ga zitten dan dat ik ons land moet verdedigen. Sommige mensen zijn daar gewoon niet geschikt voor. Dan kunnen ze beter hun energie steken in het opleiden van de mensen die het wél willen.

Ik vind het omgekeerd dan weer vreemd dat in een situatie waarin we van mensen verwachten dat ze hun leven geven voor ons allemaal, een 'mweh, geen zin in' genoeg is om de dans te ontspringen.

Ik zou er ook niet erg veel zin in hebben om mijn leven te geven voor mijn land hoor :=

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:17

SavannahNx schreef:
Ik zou er ook niet erg veel zin in hebben om mijn leven te geven voor mijn land hoor :=

Dat hebben de meeste mensen niet. De overgrote meerderheid van de gesneuvelden in welke oorlog dan ook was liever geen gesneuvelde in een oorlog geworden.
Maar dankzij degenen die dat offer, verplicht of vrijwillig, toch gebracht hebben, en uiteraard ook dankzij degenen die hun plicht gedaan hebben en dat wel overleefden, zitten wij hier nu niet in het Duits te typen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 18:21

oomens schreef:
SavannahNx schreef:

Dat hebben de meeste mensen niet. De overgrote meerderheid van de gesneuvelden in welke oorlog dan ook was liever geen gesneuvelde in een oorlog geworden.
Maar dankzij degenen die dat offer, verplicht of vrijwillig, toch gebracht hebben, en uiteraard ook dankzij degenen die hun plicht gedaan hebben en dat wel overleefden, zitten wij hier nu niet in het Duits te typen.

Dat is helemaal waar! Maar ergens vind ik dat je mensen niet kan verplichten om hun leven op het spel te zetten voor een land en inwoners.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:30

Ik vind het alleen raar dat het voor jongens geld.
Hopelijk is die wet er snel doorheen.

En savannahnx niet iedereen komt in de voorlini hoor. We hebben ook administratie en verpleegkundige enz nodig.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:30

Carol_Beer schreef:
Of misschien maar helemaal geen oorlog voeren? En wat is er mis met Duits typen? En trouwens, degene die het wel overleefd hebben, zijn wel zwaar getraumatiseerd, hebben dingen gezien wat geeneens is jouw erge nachtmerries voorkomt, denk daar maar overna.

Geen oorlog voeren is een geweldig idee, maar het werkt alleen als 'de ander' dat ook ziet zitten. Het verleden en het heden wijzen uit dat je daar helaas niet altijd op kunt vertrouwen.
Met Duits typen is op zich niets mis, met het Duitse regime dat (ook) ons bezette wel een hele hoop. Ze wekten alleen niet echt de indruk om vrijwillig en in vrede zelf weer te vertrekken.
Dat velen de ergste dingen hebben meegemaakt en de grootste trauma's hebben opgelopen is erg, maar misschien was het nog wel erger geweest als die mensen allemaal massaal hadden gezegd "ik voel er weinig voor om me met een geweer in de hand overhoop te laten schieten".

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:26

Wat een typische reacties hier. := Ik zou er ook 'weinig zin' in hebben om te sterven in een oorlogssituatie. Maar bekijk het even van de andere kant -hoeveel 'zin' zou je hebben om niet in vrijheid te leven? Honger te lijden? Systematisch onderdrukt te worden? Op weg naar je werk verkracht te worden door een stel bezetters, en nog in elkaar geslagen worden ook als je je verzet? Je kinderen naar werkkampen gestuurd te zien worden? Familieleden en vrienden afgeknald zien worden omdat ze het niet eens zijn met de bezetters?

Je hebt niet altijd de keuze om pacifistisch te zijn. Als een andere krijgsmacht hier morgen binnen komt walsen en het land bezet, dan mag ik hopen dat er mensen zijn die ons land willen verdedigen. Hypothetisch praten is natuurlijk lekker makkelijk, maar ik hoop ergens ook dat ik dan de moed zou hebben om mee te vechten. It's better to die on your feet than live on your knees...

Ik vind het een heel ander verhaal als er actieve dienstplicht zou zijn en 'onze jongens en meiden' zouden uitgezonden worden naar Verweggistan om te gaan vechten. Dan is er geen directe 'noodzaak' om je land te verdedigen. Maar actieve diensplicht op het moment dat je land en samenleving bedreigd worden, lijkt me toch even andere koek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:38

Ik vind het vooral een flinke illusie dat oorlog in westerse landen nog op die manier plaats zou vinden en er dus überhaupt vraag zou zijn naar actieve aanwezigheid op straat. Met de technologie en bommen van tegenwoordig denk ik niet dat het ooit nog op dat punt zou komen, vandaar dat ik dienstplicht achterhaald vind.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:52

Ik vind het vooral lastig om me voor te stellen hoe een conflict in het westen nu zou uitmonden in een daadwerkelijke oorlog. Maar als dat wel zou gebeuren en het gaat om bezetten en niet om van de kaart vegen met bommen, dan lijkt me dat je toch op één of andere manier boots on the ground moet hebben. Als voorbeeld - in hoeverre je dat als 'Westers' wil zien - de annexatie van de Krim.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:00

Ik denk dat met “geen zin om te sterven” eerder wordt bedoeld “ik durf en wil niet doden, ook niet in oorlogstijd”. Zo is het wel voor mij. Sommigen kunnen makkelijker leven met het feit dat ze iemand gedood hebben. Ik kan dat niet, dat weet ik zeker. Dan kan he beter iemand hebben die dat wel kan. Een administratieve functie past me dan weer beter als het echt zou moeten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:13

Mag ik als man zijnde de knuppel hier in het hoenderhok gooien?

Ik ben de afgelopen jaren best wat discriminatie topics tegen gekomen, ging over diverse redenen. Toch kwam er vaak naar voren dat vrouwen benadeelt zouden worden, denk hierbij aan het welbekende glazen plafond of bijv. bij alimentatie/ouderschapsrechten, dan zou een vrouw weer in het 'voordeel' zijn.

Zonder nu op bovengenoemde punten echt in te gaan, wat zeggen jullie: Dienstplicht voor zowel man als vrouw, of enkel man?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:22

Ik ben geneigd om te zeggen 'geen dienstplicht' - maar als dat onvermijdelijk is denk ik dat de dienstplicht voor man en vrouw kan gelden.

Maar ik zou toch vooral willen inzetten op het voorkomen van problemen, want het hebben van een leger(tje) maakte in 1940 al niet meer uit, dus het is volgens mij vooral een zinloze opoffering van mensen.
(En ondertussen denk ik dat het dan weer wel nuttig is om mensen in Nederland meer te leren over burgelijke ongehoorzaamheid, want dat heeft ook de potentie om veel levens te redden of had de potentie om meer levens te redden.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:52

Ailill schreef:

Ik ben de afgelopen jaren best wat discriminatie topics tegen gekomen, ging over diverse redenen. Toch kwam er vaak naar voren dat vrouwen benadeelt zouden worden, denk hierbij aan het welbekende glazen plafond of bijv. bij alimentatie/ouderschapsrechten, dan zou een vrouw weer in het 'voordeel' zijn.

Zonder nu op bovengenoemde punten echt in te gaan, wat zeggen jullie: Dienstplicht voor zowel man als vrouw, of enkel man?

Een eerlijk antwoord zou zijn man en vrouw. Praktisch gezien onmogelijk toe te passen denk ik. Alleen al het feit dat partners natuurlijk nooit samen in een oorlog terecht zouden moeten komen om te vechten als men kinderen heeft. Wie gaat de zorg voor de kinderen op zich nemen en wat als beiden niet terugkomen.

Daarnaast zou ik er persoonlijk niet aan moeten denken ( gelukkig de leeftijd niet voor ) om de dienstplicht te moeten vervullen. Maar er zijn vast vrouwen die wel fysiek sterk genoeg zijn of kunnen worden net als bij de mannen.

Het is een gewetensvraag en ik denk dat, behalve mijn eerste reden waarom vrouwen niet, er geen enkele goede reden is om te zeggen vrouwen niet.

Maar heel eerlijk roept alsnog alles in mij alleen mannen en vrouwen op vrijwillige basis.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:56

SavannahNx schreef:
Ik wist even niet goed waar ik dit topic moest plaatsen, sorry als het verkeerd staat.

Mijn broertje van 17 heeft zojuist een brief gehad van het ministerie van defensie dat hij mocht er iets gebeuren in dienstplicht moet. Dit geldt voor jongens van 17-19 jaar als verplicht. Hij heeft zelfs al een registratienummer erbij gekregen..

Ik was benieuwd of er meer mensen zijn die een kind/broertje/neefje hebben van dezelfde leeftijd die ook zo’n brief hebben ontvangen?

Mn moeder was direct helemaal in paniek, en ik vind het zelf ook best bijzonder.

Ik hoor het graag!

Groetjes Savannah :)

Groot misverstand luidt 'dat de dienstplicht afgeschaft zou zijn'.

Noppes: de dienstplicht is "opgeschort".

....dus ja: als het kabinet om haar moverende redenen dit nodig acht, geldt er gewoon een dienstplicht.
Juist op 4 mei: oorlog is verschrikkelijk.

(En vredesoperaties lopen soms fout af - maar in NL doen we dit tegenwoordig enkel met beroepsmilitairen.)

Gesteld dat je broer het in genoede nivoor zichzelf kan verantwoorden om wapens te hanteren: de wet gewetensbezwaren militaire dienst geldt ook gewoon.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:12

rider schreef:
Wat een typische reacties hier. := Ik zou er ook 'weinig zin' in hebben om te sterven in een oorlogssituatie. Maar bekijk het even van de andere kant -hoeveel 'zin' zou je hebben om niet in vrijheid te leven? Honger te lijden? Systematisch onderdrukt te worden? Op weg naar je werk verkracht te worden door een stel bezetters, en nog in elkaar geslagen worden ook als je je verzet? Je kinderen naar werkkampen gestuurd te zien worden? Familieleden en vrienden afgeknald zien worden omdat ze het niet eens zijn met de bezetters?

Je hebt niet altijd de keuze om pacifistisch te zijn. Als een andere krijgsmacht hier morgen binnen komt walsen en het land bezet, dan mag ik hopen dat er mensen zijn die ons land willen verdedigen. Hypothetisch praten is natuurlijk lekker makkelijk, maar ik hoop ergens ook dat ik dan de moed zou hebben om mee te vechten. It's better to die on your feet than live on your knees...

Ik vind het een heel ander verhaal als er actieve dienstplicht zou zijn en 'onze jongens en meiden' zouden uitgezonden worden naar Verweggistan om te gaan vechten. Dan is er geen directe 'noodzaak' om je land te verdedigen. Maar actieve diensplicht op het moment dat je land en samenleving bedreigd worden, lijkt me toch even andere koek.

Ehm - pacifisme is een uitstekende keuze.

Ik ben een groot voorstander van geweldloos verzet.

Voor alle duidelijkheid: het Apartheidsregime is door geweldloos verzet gevallen;
de Portugese junta hief zichzelf op om deze reden,
de situatie in Myanmar is verre van ideaal maar de militairen trekken zich langzaam aan terug
- en de lijst is langer.

En zelfs de 2e wereldoorlog zou te voorkomen hebben kunnen worden, als...
als er toezicht in Duitsland was geweest mbt naleving van vredesverdrag uit 1918;
als het regime Hitler niet keer op keer stukken land (sudeten) had kunnen annexeren,
als dit regime niet Oostenrijk bij Duitsland had kunnen voegen
en toen de oorlog op 1 september 1939 begon: als toen direct de latere geallieerden samen hadden aangepakt
....dan was er erg veel leed voorkomen.
Pas na september '39 waren er legers nodig geweest, als aanvulling op doorgaande diplomatie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:13

friendly schreef:

Maar begrijp ik dus goed uit de berichten hier dat je nu alleen een brief krijgt en je nog zelf mag kiezen of je komt opdraven als dat nodig zou zijn? Dat ze je niet van je bed komen lichten ofzo?

Nou, je wordt natuurlijk wel eers gekeurd om te kijken of je geschikt bent. Niet dat je op komt dagen en gelijk met een geweer de hort op wordt gestuurd. En dan zetten ze uiteraard de juiste mensen op de juiste plekken. Het is namelijk wel de bedoeling dat ze ons land verdedigen.

En je moet toch ergens een leger vandaan toveren in geval van oorlog. Met alleen het huidige leger winnen we ook de oorlog niet. En ik denk niet dat er iemand het prettig vindt om te sterven in een oorlog maar als ons land bezet wordt heb je toch weinig keus en moet er verdediging zijn...

Maar laten we hopen dat de dienstplicht niet meer nodig is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:22

Ailill schreef:

Vind dat het onzijdig moet zijn hoor. Geslacht moet niets uitmaken en ziekte/beperking ook niet direct. (Daarmee bedoel ik; met een chronische vermoeidheidziekte kun je bvb ook gewoon ander werk doen om tot je dienst te zijn.)

Ik zou zeggen voor elk stel/koppel mag men zelf beslissen of man of vrouw gaat in tijden van oorlog.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:23

friendly schreef:
Nu is er dan wel of geen opkomstplicht maar hierdoor zou ik toch sterk overwegen om het krijgen van kinderen niet eens te proberen. Zou het mijn kinderen niet aan willen doen dat de mogelijkheid bestaat dat zij (ook als zij dit niet willen) met een geweer rond MOETEN lopen om ons te verdedigen. Ikzelf moet er al niet eens aan denken. Zou zelfs durven te stellen dat ik liever in de gevangenis ga zitten dan dat ik ons land moet verdedigen. Sommige mensen zijn daar gewoon niet geschikt voor. Dan kunnen ze beter hun energie steken in het opleiden van de mensen die het wél willen.

Please relax.

Nederland heeft een oude pacifistische traditie - al tijdens de 80 jarige oorlog hoefden de pacifistische christenen geen 'wapendienst' te verrichten - zij het dat ze dus wel verplicht werden bij de brandweer te werken.

De wet op gewetensbezwaren militaire dienst uit 1953 geldt ook gewoon nog steeds. - Gevangenisstraf geldt slechts voor totaalweigeraars. (= "Ik ben er tegen dat ik mijn motieven aan de commissie moet voorleggen en dat zij mij dan toetsen.")

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:31

Janneke2 schreef:
Ehm - pacifisme is een uitstekende keuze.

Zeg ik dat het geen goede keuze is? Nee:

rider schreef:
Je hebt niet altijd de keuze om pacifistisch te zijn.

Op het moment dat, om wat voor reden dan ook, geen geweldloos verzet meer mogelijk is, blijf je dan je andere wang toekeren? Als jijzelf en je naasten in direct gevaar zijn?

Natuurlijk is het beter als er helemaal geen geweld nodig is. In a perfect world...

WOII had voorkomen kunnen worden; tsja, hypothetisch, en dat was heel prettig geweest. Maar als we kijken naar wat er daadwerkelijk gebeurd is, dan is het toch ook best prettig dat men zowel vanuit het verzet en vanuit de Geallieerden gevochten heeft om ons land te bevrijden.

Niet om op de man te spelen, gewoon vraag uit interesse: denk jij dat er nog een pacifistische oplossing mogelijk was geweest om Hitler de macht te ontnemen nadat hij begonnen was met het bezetten van andere landen? Of is er een punt waarop geweld nog de enige mogelijkheid is tot verzet?