Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:14

AlwaysH schreef:
Ik las een verbaasde reactie over kinderen die onder hun zestiende een telefoon hebben. Kinderen vaan twaalf+ zijn toch echt wel zelfstandig genoeg om een berichtje te sturen of hun ouders te bellen.

Ik denk dat jij iets anders leest dan ik (correct me if I'm wrong) maar ik reageerde op het feit dat kinderen van 5 whatsappen, dát verbaasd me

AlwaysH

Re: Whatsapp verhoogt minimum leeftijd naar 16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:34

Was gen reactie op die van jou maar denk inderdaad dat ik ergens te snel heb gelezen. :’)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:39

wemkelover schreef:
o jee.... aangezien mijn zoontje van bijna 4 ook al de hele tijd zit te appen. Zou hij vast niet leuk vinden...

(zoontje lief heeft een paar keer mijn telefoon te pakken gekregen zonder dat ik het door had. Hij kan tegenwoordig blijkbaar OVERAL bij. En dan krijg je een appje terug van je moeder dat hij weer vroeg wakker was zeker.... en dan zie je het appje daarboven).

Misschien pincode, vingerafdruk o.i.d instellen? Telefoon geblokkeerd en klaar is kees.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:40

CharleyT schreef:
wemkelover schreef:
o jee.... aangezien mijn zoontje van bijna 4 ook al de hele tijd zit te appen. Zou hij vast niet leuk vinden...

(zoontje lief heeft een paar keer mijn telefoon te pakken gekregen zonder dat ik het door had. Hij kan tegenwoordig blijkbaar OVERAL bij. En dan krijg je een appje terug van je moeder dat hij weer vroeg wakker was zeker.... en dan zie je het appje daarboven).

Misschien pincode, vingerafdruk o.i.d instellen? Telefoon geblokkeerd en klaar is kees.

Ik heb er een slotje op, alleen die weet ie dus te kraken.
Ben er nu iets scherper op geworden at hij er gewoon van af moet blijven, moet wel aantal keer herhalen maar goed kwartje zal wel een keer vallen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:45

Wemkelover: denk dat je een wizzkid in huis hebt. Zou bijna zeggen sterkte:):):). Kinderen die sneller en slimmer zijn met pc en mobiel, grrrrrr. Spreek uit ervaring.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:53

Voor zoon geen probleem. Die is 16. maar dochter is 13 en zit op VWO2. Alles gaat via app. ook contact met school, leraren, etc. Dochter is degene van de klas die in de ochtend een bericht krijgt als ze buiten moeten gymen bijv zodat zij het in de klasse-app kan gooien. En wat te denken van onze familie-app en gezins-app. Alle conatcten met oma&opa, oma, tante&oom, nicht, neef... en zij is de enige die "te jong" is. Echt wel dat zij zometeen "16" is!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:53

CharleyT schreef:
Wemkelover: denk dat je een wizzkid in huis hebt. Zou bijna zeggen sterkte:):):). Kinderen die sneller en slimmer zijn met pc en mobiel, grrrrrr. Spreek uit ervaring.

Helaas niet een wizzkid (ook geen standaart kind ) maar wel een aapje ziet aapje doet.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:58

Oh jeetje, ja mijn half broertje kreeg ook de nieuwste iPhone voor kerst toen hij 10 was. Ik zelf vind dat volslagen belachelijk en zag hem liever buiten spelen op die leeftijd i.p.v. binnen op de bank hangen met zijn mobieltje. Maar goed, ik ben niet zijn moeder. :)

Voor wat betreft het hanteren van de leeftijd, denk ik niet dat er echt iets aan gedaan kan worden. Iedereen kan simpelweg invullen dat hij/zij 16 jaar of ouder is.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 15:00

Wat waren die allemaal vroeg... ik kreeg mijn eerste telefoon in 2HAVO en dat was een kapotte Nokia (ja die dingen kunnen kapot) omdat mijn vader hem niet meer gebruikte. En in de eerste mijn iPad maar dat was voor schoolsezaken. Maar mijn eerste telefoon dus ps in de tweede en mijn eerste smartphone aan het eind van de tweede, dat was een iPhone 4 zodat ik iniedergeval kon WAppen.

Behalve die Nokia betaalde ik dus alle telefoons zelf. Op de Nokia betaalde ik wel de prepaid zelf. En nu betaal ik ook zelf alle abonnementen en alles wat er bij een telefoon hoort

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:06

In 2havo? Ik kreeg mijn eerste mobiele telefoon toen ik 27 was ofzo.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:12

Ik kreeg mijn eerste mobiel in groep 8 omdat ik alleen naar school fietste en ik mijn moeder moest smsen als ik was aangekomen op school en als ik weer naar huis ging + thuis aangekomen was. Meer dan bellen en smsen kon je overigens ook niet met dat ding. :+ Smsen met vriendinnen deden we toen nog niet.. Je belde gewoon naar de huistelefoon en sprak dan af.
Mijn eerste smartphone kocht ik toen ik 22 was (6 jaar geleden). Vond het nooit zo belangrijk, maar merkte toen toch dat het wel handig was met whatsapp etc.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:18

Rocamor schreef:

Je moet ook niet altijd willen vergelijken...

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 15:23

Frummels schreef:
Ik kreeg mijn eerste mobiel in groep 8 omdat ik alleen naar school fietste en ik mijn moeder moest smsen als ik was aangekomen op school en als ik weer naar huis ging + thuis aangekomen was. Meer dan bellen en smsen kon je overigens ook niet met dat ding. :+ Smsen met vriendinnen deden we toen nog niet.. Je belde gewoon naar de huistelefoon en sprak dan af.
Mijn eerste smartphone kocht ik toen ik 22 was (6 jaar geleden). Vond het nooit zo belangrijk, maar merkte toen toch dat het wel handig was met whatsapp etc.

Ohh Jaa dat naar huis bellen om te vragen of je vriendinnetje buiten kon spelen <3

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:26

Tijden veranderen ;)

Tegenwoordig wordt er in de brugklas wel echt verwacht dat je een telefoon met whatsapp hebt. Alle communicatie voor de hele klas gaat via whatsapp hier.
Als bv het eerste uur uitvalt; vroeger had je daar de telefoonboom voor. Nu wordt het in de groepsapp gezet en weet iedereen het op tijd.
In mijn ‘vroeger’ tijd had niemand een mobiel. En vond je moeder het ook geen probleem als je alleen naar school moest fietsen of urenlang alleen door het bos reed op je pony :+

Whatsapp alleen voor 16+ vind ik wat overdreven. Maar dat wordt natuurlijk ingesteld zodat de gebruikers op die leeftijd de gevolgen wel kunnen overzien. En dat whatsapp niet aangeklaagd kan worden als er eens iets fout gaat met privacy ofzo denk ik.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 02-05-18 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:29

AlwaysH schreef:
Rocamor schreef:

Je moet ook niet altijd willen vergelijken...

Vandaar mijn reactie. Tijden veranderen. Heel erg snel.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:30

Ja snap ik, haha, maar je klonk er nogal argwanend over. Alsof de ‘jeugd van tegenwoordig’ alleen maar slecht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:31

Ik was een jaar of 10 toen ik mijn eerste telefoontje kreeg, maar dat was meer om spelletjes op te spelen en zodat mijn ouders me konden bellen als ik weer eens verdwenen was dan dat ik er echt iets mee kon. Mijn eerste smartphone kreeg ik ergens halverwege de havo, maar dat kwam vooral voort uit het feit dat het toen ineens heel snel ging met de ontwikkelingen en iedereen dus WhatsApp gebruikte en een smartphone kocht.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:33

Rocamor schreef:
Danielleeee_ schreef:
Ik zie ook kleuters met smartphones hoor, dat is (helaas) geen leugen.

Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er een minimale leeftijd was voor whatsapp. Lijkt me ook heel lastig controleren.

Niemand schrijft hier dat het een leugen is dat er kleuters met smartphones zijn. Ik (en meerdere met mij) betwijfelen of die 5 jarige kleuters die vaak net enkel hun naam kunnen schrijven en wat letters kunnen herkennen, al volop op WA zitten

Ik zeg ook niet dat iemand hier dat schrijft. Ik begrijp alleen niet wat een kind van vijf met een smartphone moet, met of zonder whatsapp. Laat zo'n kind lekker buiten spelen. Maar goed, daar gaat het nu verder niet over.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:34

verootjoo schreef:
Tijden veranderen ;)

Tegenwoordig wordt er in de brugklas wel echt verwacht dat je een telefoon met whatsapp hebt. Alle communicatie voor de hele klas gaat via whatsapp hier.
Als bv het eerste uur uitvalt; vroeger had je daar de telefoonboek voor. Nu wordt het in de groepsapp gezet en weet iedereen het op tijd.
In mijn ‘vroeger’ tijd had niemand een mobiel. En vond je moeder het ook geen probleem als je alleen naar school moest fietsen of urenlang alleen door het bos reed op je pony :+

Whatsapp alleen voor 16+ vind ik wat overdreven. Maar dat wordt natuurlijk ingesteld zodat de gebruikers op die leeftijd de gevolgen wel kunnen overzien. En dat whatsapp niet aangeklaagd kan worden als er eens iets fout gaat met privacy ofzo denk ik.

Het gaat inderdaad om dat privacy verhaal als ik het goed begreep.

Hotmail en Skype zijn er ook al mee bezig.

@AlwaysH. Heel eerlijk? Ik zal een oud wijf zijn, maar ben blij dat ik het pre-mobiel tijdperk meegemaakt heb. Die mobieltjes en (a)sociale media zijn vaak best handig, maar toch....

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:36

Ik ben heel blij hoe ik ben opgegroeid. Zelf ging ik als jongere ik langs de deur om te vragen of er iemand kon buitenspelen. En toen kwam ik in groep zes en kreeg een telefoon waar ik niks mee kon. Toen self moeten gaan sparen voor ding met touchscreen en noem het maar op.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:39

Rocamor schreef:
@AlwaysH. Heel eerlijk? Ik zal een oud wijf zijn, maar ben blij dat ik het pre-mobiel tijdperk meegemaakt heb. Die mobieltjes en (a)sociale media zijn vaak best handig, maar toch....

Och, ik ben 28 en ben ook heel blij dat ik een relatief telefoon- en socialmedia vrije jeugd heb gehad! Ik krijg enorm de kriebels van dat altijd bereikbaar "moeten" zijn. :roll: Ben dan ook met enige regelmaat smartphone loos en daar geniet ik echt van, haha.

Trui schreef:
Frummels schreef:

Ohh Jaa dat naar huis bellen om te vragen of je vriendinnetje buiten kon spelen <3

Ja dat inderdaad! <3

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:43

Mijn dochter was 10 en mijn zoon 11.
Weliswaar prepaid. En afdankertjes van ons.
Sinds ze naar het voortgezet onderwijs gaan hebben ze een sim only abonnement. Internet delen ze met mijn. En beide zitten nooit er overheen.
Whatssapp heb ik mijn dochter wel wat in moeten aansturen. Ze is inmiddels 14 en zit in 3 mavo. Alles gaat via whatsapp.
Mijn zoon is nu 16 enziet het nut van whatsapp niet in. Die smst.
En dat is het.
Met een leeftijdsgrens zou ik zeggen dat ze ouder zijn. Als is het voor mijn zoon niet nodig.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 15:44

Ook een nadeel... ik merk dat ik liever app of iemand kan afspreken dan dat ik langs ga (als die persoon in de buurt woont) denk dat als je helemaal zonder telefoon opgroeid je misschien veeeeeel minder bang bent om mensen aan te spreken. Als je me snapt.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:46

Duke schreef:
5 jaar? Ja tuurlijk... :roll:

Mijn dochter van 11 heeft sinds een half jaar mijn oude smartphone. En toen kwamen al snel de WA-groepjes van de meiden van school... Gelukkig is ze vrij naïef en totaal niet zo'n venijnige puber (behalve tegen ons :roll: ), maar wat ik af en toe hoor van andere moeders... dan vraag ik aan mijn dochter of ze hier ook iets van mee heeft gekregen, dan zegt ze: "Oh ja, er hadden een paar meiden ruzie, dus toen ben ik zelf maar uit die WA-groep gegaan." Ze vermijdt dat soort conflicten dus tot nu toe, maar het zit mij niet lekker. Ik houd het wel in de gaten. Gelukkig is ze op leeftijd dat ik nog in haar telefoon mag kijken. Ze mag van mij dus een telefoon, mits ik ten alle tijden mee mag kijken. En ik probeer haar ook wel te sturen. Dus een soort 'smartphone-opvoeding'. Hoe kunnen emoticons verkeerd geïnterpreteerd worden, wat kun je niet en wel zeggen, hoe lang kun je wachten op antwoord voor je nogmaals vraagt om een reactie, etc.

Wij hadden dit vroeger niet. Ik vind dit een opvoedkundig onderwerp wat helemaal nieuw is. In hoeverre moet je ze loslaten hiermee en wat mag je als ouder wel doen? Als je ziet hoe vaak het fout gaat: zelfmoord, cyberpesten, vieze mannetjes die allerlei foto's van je kind ontlokken, etc... :(

Nadeel is dat berichten gewoon heel makkelijk verwirjderd kunnen worden. Blijf dus ook het gedrag van je kind in de gaten houden.

Is het ineens heel veel bezig met de telefoon? Alarmbellen. Zondert ze zich wat af met telefoon? Alarmbellen.

Zie het in de praktijk heel vaak misgaan, ouders denken de controle te hebben maar kinderen zijn er zo verdomd handig mee.

Ik denk ook niet dat de leeftijd omhoog zetten helpt, dat is zo ontweken. Maar goed als het moet volgens de privacy wet.. Het zal wel meer een formele regel zijn. Misschien zet de actie ouders wel aan tot nadenken, dat zal natuurlijk wel kunnen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:46

Trui schreef:
Ook een nadeel... ik merk dat ik liever app of iemand kan afspreken dan dat ik langs ga (als die persoon in de buurt woont) denk dat als je helemaal zonder telefoon opgroeid je misschien veeeeeel minder bang bent om mensen aan te spreken. Als je me snapt.

Dat hoor ik vaker van mensen van jouw leeftijd :j Ik spreek inderdaad liever in persoon af of bellen, vind appen maar gedoe..