'Free Bleeding' Wat vinden jullie hiervan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:38

'Natuurlijk beloop laten gaan'. Zelfs bij de jager-verzamelaars die nog in Afrika enzo rondlopen gebruiken ze materiaal als wol of andere stof om het op te vangen :=

Lijkt me echt heel vies en gewoon onhygiënisch. Krijg je toch ook niet meer goed uit je kleren?

SavannahNx

Misschien loopt ze thuis wel gewoon naakt zodat alles kan lopen en wast ze zich als het teveel op haar benen loopt ofzo?

Ze moet het verder helemaal zelf weten als het maar thuis is. Je kan gewoon niet voor je medemens bijvoorbeeld in de trein gaan zitten of staan terwijl al dat bloed langs je benen naar beneden loopt, je kunt andere mensen ziek maken, en het is gewoon niet hygienisch.

karuna
Drukke kabouter

Ah wacht ze blijft thuis twee dagen, ziekmelden dan of zo? Dan lekt ze alleen thuis de boel onder, moet ze zelf weten. Misschien loopt ze wel naakt rond. Maar om daarmee een taboe wat er al lang niet meer is denk ik te doorbreken? Lukt je daar niet mee. Juist de twee dagen nergens heen gaan zou voor veel mensen weerzin opwekken ivm werk en verzuim en zo,

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:40

:evaw:

Free bleeden op de werkplek. Ja daaaaag!

SavannahNx

Zuchini schreef:
Ik zag op Facebook iets van een blog voorbij komen. Maar zij gaf wel aan menstruatie cup of herbruikbaar maandverband te gebruiken, dat is dan toch gewoon prima?

Ze geeft aan dat LIEVER te gebruiken dan tampons of maandverband, niet dat zij dat daadwerkelijk gebruikt.

Anoniem

Taboe wat er niet meer is? Ik kan nog steeds niet tegen mijn werkgever zeggen dat ik me ziek wil melden omdat mijn menstruatiekrampen zo hevig zijn dat ik niet meer uit mijn bed kan komen zonder een 'stel je niet zo aan' naar m'n hoofd te krijgen, en als ik tegen mannelijke vrienden zeg dat ik ongesteld ben wordt er nog 9 van de 10 keer een smerig gezicht getrokken of hoor ik dat ze die informatie niet hoeven te weten. Ik ben 1/4e van mijn tijd ongesteld, waarom zou ik dat niet mogen delen? Al helemaal als het gepaard gaat met moodswings en chagrijnigheid.

En dit is dus precies wat ik bedoel met dat frame van de journalist. Iedereen blijft maar doordraven over bloedend in de trein en bloedend op het werk terwijl er in het artikel gewoon staat aangegeven dat ze een cup of speciaal ondergoed gebruikt.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:41

Heb er 1 keer eerder over gehoord, en ik moet zeggen dat die uitleg een stuk minder afschrikwekkend is dan hoe het nu in het nieuws komt.

Blijkbaar is free bleeding (volgens sommigen) het leren controleren van je baarmoeder alsof het je blaas is. Je bloedt dan bewust - gewoon hygienisch op het toilet. Als je een maandverbandje gebruikt als back up, hoeft niemand er in het openbaar last van te hebben.

https://m.youtube.com/watch?v=n_PjBLd5sCA

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:45

JorineV schreef:
Heb er 1 keer eerder over gehoord, en ik moet zeggen dat die uitleg een stuk minder afschrikwekkend is dan hoe het nu in het nieuws komt.

Blijkbaar is free bleeding (volgens sommigen) het leren controleren van je baarmoeder alsof het je blaas is. Je bloedt dan bewust - gewoon hygienisch op het toilet. Als je een maandverbandje gebruikt als back up, hoeft niemand er in het openbaar last van te hebben.

https://m.youtube.com/watch?v=n_PjBLd5sCA

Oh, maar dat is al weer een meer subtielere uitleg. Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat je je menstruatie zodanig kan ophouden tot je op de wc-zit. Ik voel de golfjes toch wel komen en die zijn niet te stoppen. Lijkt mij ook juist weer soort onnatuurlijk om het op te houden, als dat al lukt. Ze geeft zelf ook aan in het filmpje dat je het nooit zo goed kan controleren als je blaas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:46

Goed zo...!

Die huisarts uit de OP mag zich eerst schamen en daarna bijscholen: alle menstruerende vrouwen lopen kans op een schimmelinfectie. Dat heeft te maken met de pH van bloed (plm 7) en vagina (die 4 hoort te zijn).

Verder is het uiteraard absurd om menstruatiebloed aan te duiden als 'kunst'mest. Het is gewoon puur natuur.

Ik heb zelf nooit 5 dagen non stop op de hurken gezeten om de boel te laten stromen maar het zeer aan te bevelen.
Beter dan pijnstillers.

De boel altijd laten stromen vind ik onhandig - en behalve hurken zijn er ook andere gymnastiekoefeningen.

En de eerste 2 dagen van je cyclus vrij nemen: uitstekend idee...!!!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:47

nou ik vind het maar niks. hahah ik ben blij dat ik het niet meer wordt. ook al is het puur natuur en heel natuurlijk.

dit zou ik ook never nooit doen haha. maar ieder zijn ding toch.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 14:48

Duke schreef:
Nee, ze gaat gewoon niet werken. De eerste twee dagen blijft ze zoveel mogelijk binnenshuis. Maar dan nog... ik had het ook gelezen en gezien op tv. Ik vraag mij echt af hoe ze dat doet. Praktisch gezien. Legt ze overal handdoeken op? En haar kleren? Dat wordt toch één grote stinkbende?
.

Nee, in het filmpje was iemand te zien die een wedstrijd hardlopen (oid) had gedaan en daarbij ook flink was doorgelekt.

Gecontroleerd menstrueren? Dat lijkt me knap :=
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-05-18 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:49

Eske_B schreef:
'Natuurlijk beloop laten gaan'. Zelfs bij de jager-verzamelaars die nog in Afrika enzo rondlopen gebruiken ze materiaal als wol of andere stof om het op te vangen :=

Lijkt me echt heel vies en gewoon onhygiënisch. Krijg je toch ook niet meer goed uit je kleren?

En logisch ook, bloed trekt roofdieren aan en mens eten ze ook als ze de kans krijgen.

Schoonhouden kleding is ook practisch en beter voor het milieu, want je kleding gaat langer mee. Als promo voor cup/herbruikbaar maandverband werkt het helaas niet, en dat was nu wel net zo ongeveer het enige dat hier nuttig aan was geweest. Naast luiers gooien we nogal wat maandverband en tampons bij het afval, alternatief promoten zou veel uitmaken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:49

Ik moest voorheen altijd de eerste 2 dagen van mijn menstruatie vrij nemen omdat ik met enorme koorts, spierpijnen en kotsend op de wc verbleef. Scheen natuurlijk te zijn, maar ik blijk liever onnatuurlijk slechts elk half jaar ongesteld te zijn :). Nu is het ook veel beter uit te houden trouwens..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:52

Cayenne schreef:
Duke schreef:
Nee, ze gaat gewoon niet werken. De eerste twee dagen blijft ze zoveel mogelijk binnenshuis. Maar dan nog... ik had het ook gelezen en gezien op tv. Ik vraag mij echt af hoe ze dat doet. Praktisch gezien. Legt ze overal handdoeken op? En haar kleren? Dat wordt toch één grote stinkbende?
.

Nee, in het filmpje was iemand te zien die een wedstrijd hardlopen (oid) had gedaan en daarbij ook flink was doorgelekt.

Ja, dat had ik ook gezien. Maar dat vond ik wat misplaatst. Die vrouw was gewoon zo fanatiek dat ze toch ging hardlopen en maandverband of tampon zou haar prestatie beïnvloeden. Had niks met het principe te maken waar Iris (in het filmpje) het over heeft.

Eerlijk gezegd heb ik met de mud masters vorige week helaas hetzelfde moeten doen... kwam onderweg er naartoe erachter dat ik 4 dagen te vroeg ongesteld was geworden. Wel een tampon bij, maar die moest ik halverwege in de wc gooi omdat door al het water en beweging deze niet bleef zitten... Ik gebruik ook zelden tampons dus zat ook helemaal niet lekker. Gelukkig zwarte kleren aan en heb het onderdeel waar je elkaar moest dragen maar overgeslagen. Gelukkig eerste dag, dus niet zo veel bloed. Daarna heel snel douchen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:56

Ik vind het als medisch antropoloog machtig interessant,
net zoals jullie reacties in dit topic. Bloed wordt gezien als vuil en onrein, en als iemand met vlekken op de kleren loopt is dat iets dat de anderen ook bevuild (symbolisch of werkelijk). De reacties van walging bevestigen alle gedragsregels die er om zoiets als menstruatie heen zijn gebouwd.

Eske_B schreef:

Ik hou er niet van om mensen alle 'jager verzamelaars' te betitelen, misschien kleden mensen zich nog traditioneel maar ze lopen gewoon met mobieltjes rond. Maar wel interessant dat je dit aanhaalt- in veel culturen is het namelijk gebruikelijk dat vrouwen zich afzonderen, in een gebouw of zelfs buiten de grenzen van het dorp, omdat de menstruatie als bedreigend wordt gezien.
Dit is vergelijkbaar met wat de dame in het filmpje doet, namelijk de eerste dagen zich terugtrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:57

gat-ver-damme.....

:wow:

Edit: lichaamssappen van welke soort of oorzaak dan ook hou je gewoon voor jezelf, die hoef je niet ongevraagd en ongewenst met de rest van de wereld te delen.

Sommige mensen doen wel heel bijzondere dingen in hun pogingen los te breken uit de ketenen van de maatschappij......... :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-18 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Re: 'Free Bleeding' Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:02

Het gatverdamme niet omdat ik bloed vies vind. Maar gatverdamme omdat je zo als je in openbare leven meeodet een besmettingsgevaar voor anderen bent. Heb je een beestje in je bloed zitten ben je gewoon een risico. Ik heb zelf een lage weerstand, loop snel dingen op en zou een vrolijk rondbloedende en bewust lekkende vrouw liever niet voor me op een stoel hebben gehad

Azmay

Re: 'Free Bleeding' Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:07

Die opvang cupjes etc ben ik helemaal voor, minder afval enzo.
Maar dit is toch niet werkbaar?
Niets met taboe te maken, als ik een bloedneus heb duw ik er toch ook een doekje tegenaan ipv het maar gewoon overal overheen te laten lopen :=

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:07

Nope nope nope!
als je lekker wil doorlekken tijdens je menstruatie, prima, lekker doen, maar ik doe niet mee.
Tof dat ze het taboe rondom menstruatie wil doorbreken, wat ook echt wel nodig lijkt te zijn in Nederland,
(ik weet nog wel dat ik als tiener op de middelbare met het schaamrood op mijn kaken onzichtbaar een maandverbandje uit mn tas probeerde te friemelen en dan naar de wc gaan zonder dat iemand het doorhad. Want als iemand erachter kwam dat je ongesteld was dan werd je meteen "vies" gevonden. Óók door de andere meisjes. En als ze dan ook nog eens wisten dat je niet "gewoon" een tampon kon gebruiken maar alleen maandverband was het hek al helemaal van de dam)
Maar ik ga de boel echt niet de boel laten. Ik voel me al zo nasty als in ongesteld ben, laat staan dat ik die rommel niet ga opvangen.... Brrrr....
Overigens overweeg ik wel het gebruik van wasbaar maandverband net zoals deze mevrouw, maar meer vanuit een milieuvriendelijk oogpunt.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:09

Ik zou in elk geval niet blij zijn als mijn kamergenoot op kantoor de hele boel onder lekt en ik daar die week nog 40 uur mee in een kleine ruimte moet zitten. Om nog maar te zwijgen van de geur..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:09

Die heeft te veel bloed verloren dat ze zo raar praat? :')

Ik heb voor de zekerheid de naam genoteerd, mocht die ooit komen solliciteren dan weet ik dat ik a) haar op een plastic stoel moet zetten en b) niet aan moet nemen. :+

Los daarvan: ik vind menstrueren niet onrein zolang er een bepaalde hygiëne in acht genomen word. Het is ook geen verboden onderwerp ofzo. Sterker nog, ik heb het zonder problemen met een vriendin, mijn partner en mijn gynaecoloog over. Maar die gesprekken gaan ook prima zonder dat ik op de thee kom met mijn gezicht onder het bloed, een plantje voor de aardigheid en ook onder het bloed meeneem en een stoel bevuil met mijn bloed. :+

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:11

Citaat:
Bloed wordt gezien als vuil en onrein,

Dat is het ook in sommige gevallen.... Dat heeft niets met taboe te maken, dat is gewoon de waarheid.

Ik vind een menstruerende vrouw niet vies, maar ik hoef toch echt niet in contact te komen met haar bloed...

Als ik moet niezen of hoesten zorg ik ook dat niemand daar last van heeft. En zoals hierboven gezegd een bloedende vinger doe ik ook een pleister om.

Dat heeft gewoon te maken met hygiëne.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:12

CharmingS schreef:
Citaat:
Daarnaast is het free bleeden volgens de arts ook niet wenselijk voor de omgeving. "Braken doe je ook niet in het openbaar. Je hoeft niet te pronken met je ongesteldheid." De arts raadt iedereen aan die dat wel wil doen, om regelmatig een nieuwe onderbroek aan te trekken.

Zal je toch vertellen dat toen ik een buikgriep had, en moest kotsen ik dat toch echt in het openbaar heb gedaan.. Dat is namelijk iets wat je niet kunt onderdrukken.

Als mensen er voor willen kiezen geen maandverband of tampons te willen gebruiken dan heb ik daar respect voor.. Net als mensen die dat wel gebruiken. Ik gebruik katoen uitwasbaar maandverband, aangezien dat beter is voor je lichaam. Ik was dat eerst uit met de hand in een bak die alleen daar voor bedoeld is,en daarna gaat ie gewoon mee de was in..

Zou er niet echt vrolijk van worden om het bloed in mijn planten te gieten, of op mijn gezicht te smeren..

Maar vind die reactie van die arts wel een beetje overdreven.. Het bloed loopt langs je benen? Was ooit plots ongesteld geworden, had het niet in de gaten.. Maar er zat toch niets op mijn benen hoor.

Lijkt me sowieso wel fris om jezelf even te verschonen tussendoor en iedere dag jezelf daar te wassen als je ongesteld bent, dus of je nu maandverband/tampons gebruikt, of je gebruikt niets zal echt geen verschil maken kwa schimmels lijkt mij zo..

Denk ook wel dat het verschilt per persoon, de ene persoon verliest liters bloed en andere bijna niets.. Ik heb een spiraal dus bij mij is het echt heel weinig wat er uit komt gelukkig :j

Heel eerlijk, tot het allerlaatste stuk van het artikel had ik niet eens door dat ze gewoon netjes maandverband gebruiken, maar dan niet de chemische plastieke zooi maar gewoon ouderwets katoen zoals oma en overgroot oma het vroeger ook deden. Dan vind ik het ineens al niet meer zo vies. Beetje stemmingmakerij dit artikel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:14

Hopelijk krijgen ze wel hun eigen toilet.
:+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:16

Cayenne schreef:
freetorun schreef:
Buiten dat ik het niet zo hygiënisch vind; lijkt het me ook vooral heel ongemakkelijk. Moet je dan op je werk doorlekken?

Ja, dat doen ze dus blijkbaar.
Er was op het filmpje ook iemand te zien die aan het doorlekken was en dat accepteren ze gewoon (de bloeding was ook heel duidelijk in de kleren te zien voor andere mensen).

Dit is even iets anders... Die insteek was net iets anders dan hier: http://people.com/bodies/kiran-gandhi-m ... ut-tampon/ '. Gandhi let her blood flow freely to raise awareness about women who have no access to feminine products and to encourage women to not be embarrassed about their periods.'

OT: ik vind het super ranzig en snap het ook niet. Gebruik dan een menstruatiecup als je het zo nodig in de planten wilt gooien :+