Geen 4 mei voor mij.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:00

Lynnepinny schreef:
Ik heb het even opgezocht, en blijkbaar is dat racistische aangezien Indonesische slachtoffers niet worden herdacht. Ik snap het wel, maar zelfs de Federatie voor Indische Nederlanders vindt de actie een schande. :+

De slachtoffers uit Nederlands Indië worden 15 augustus herdacht.
De Japanse capitulatie was namelijk niet op dezelfde dag als de Duitse.
Waarom twee aparte herdenkingen racistisch is, ontgaat mij volkomen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:03

Lynnepinny schreef:
Ik heb het even opgezocht, en blijkbaar is dat racistische aangezien Indonesische slachtoffers niet worden herdacht. Ik snap het wel, maar zelfs de Federatie voor Indische Nederlanders vindt de actie een schande. :+

Ik snap het dus oprecht niet. Dat het einde van de 2e wereldoorlog in Nederland nog altijd centraal staat op 4 en 5 mei wil niet zeggen dat er verder geen andere slachtoffers herdacht worden. I.p.v. een herdenking te verstoren kun je natuurlijk ook gewoon zelf stil staan bij wie je stil wilt staan. Maar dat briljante idee is blijkbaar nog niet in ze opgekomen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:15

Wat een verschrikking zeg :(
Dit valt voor mij in het kader zwarte piet.
Edit: maar dan nog vele malen respectlozer!

Woogy

Re: Geen 4 mei voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:20

Eigenlijk...zouden we dit soort mensen helemaal geen aandacht moeten geven.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:26

Ze moeten zich, juist gezien de geschiedenis, heel diep schamen voor alleen al het bedenken van dit respectloze en absurde plan.

Ze zijn, gelukkig, zelf opgegroeid in vrijheid. Als zij het niet de moeite waard vinden om de slachtoffers van de strijd voor die vrijheid te herdenken is dat prima.

Maar heb dan niet het onbeschaamde lef om die herdenking voor een ander te verzieken!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:42

Dit soort uitspraken maken mij pislink. Dat zo iemand niet wil herdenken, dat moet diegene zelf weten. Maar - zoals hier al eerder is genoemd - ga het niet vergallen voor een ander. Wellicht een idee om dit soort 'mensen' eens een tijdje verplicht stellen om in een oorlogsgebied te helpen met slachtofferhulp. Eens kijken of ze dan nog zo overtuigd zijn van hun 'stoere' praat.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:46

Een statement maken om een statement te maken. 10% 'weet waar het om gaat', de rest loopt mee in de hoop dat het aanslaat en ze dan kunnen zeggen dat zij de eerste waren. Een dikke schreeuw om aandacht. Ik herdenk niet persé, maar écht wel dat ik om 8 uur gewoon stil ben. Gewoon omdat ik dat respect voor een ander wél heb.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:50

Citaat:
Moonsparkle schreef:Ik dacht altijd dat het ging om het herdenken van alle oorlogsslachtoffers dus ik snapte ook niet wat er racistisch aan was.

Ik herdenk slachtoffers van allerlei oorlogen.
Dus ik snap ook niet wat er rascistisch aan is.

Mijn orkest speelt op 4 mei in Hoofddorp.
Taptoe en het Wilhelmus is bijzonder emotioneel en indrukwekkend.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:01

Tivoli schreef:
Wat een verschrikking zeg :(
Dit valt voor mij in het kader zwarte piet.
Edit: maar dan nog vele malen respectlozer!

Dat is natuurlijk ook zo.Eerst is de negerzoen racistisch en zo bouwen we lekker uit en is de hele nederlandse cultuur racistisch. Zelfs de herdenkingen .Als het niet zo triest was was het om te lachen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:05

Een ieder herdenkt toch wat hij/zij zelf wil? Ik ken iemand die op 4 mei standaard een kaarsje voor haar overleden moeder brandt, vind ze mooi....

Ik vraag me vooral af, hoe kan dit een platform hebben? Want als ik hun fb pagina lees (gister gedaan) zie ik nergens reacties van mensen die het ermee eens zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:08

doe ik ook hoor, ik denk ook aan alle mensen die ik verloren ben en daarnaast ben ik uit respect stil voor alle oorlogsslachtoffers

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:12

LadyMadonna schreef:
Een ieder herdenkt toch wat hij/zij zelf wil? Ik ken iemand die op 4 mei standaard een kaarsje voor haar overleden moeder brandt, vind ze mooi....

Ik vraag me vooral af, hoe kan dit een platform hebben? Want als ik hun fb pagina lees (gister gedaan) zie ik nergens reacties van mensen die het ermee eens zijn.

Er zijn altijd een paar losgeslagen idioten die er achter aan lopen, vaak volk dat geen enkel respect voor huidige normen en waarden heeft. Maar wel leven in een vrij land met goede voorzieningen en zich dat maar al te graag aan laten leunen.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:44

Oh mijn hemel, in eerste instantie zakt hiervan de moed me in de schoenen.

Maar, ik begrijp de insteek.

Tegen alle mensen die lawaai willen maken tijdens de slechts 2!! minuten stilte, wil ik zo graag dit zeggen: mijn gedachten gaan dan uit naar ALLE slachtoffers van de WOII.
Huidskleur, afkomst, achtergrond maakt mij daarbij niets uit. Het gaat om de slachtoffers die gevallen zijn, in en uit alle windrichtingen.
Ik denk ook aan mijn familie, hoe zij geraakt zijn in en door de WOII. Ik sta er dan echt bij stil dat dit nooit weer mag gebeuren.
Ook denk ik aan alle mensen die nu nog in een oorlog moeten leven, waar ook ter wereld.
Dit doe ik altijd ieder jaar, en die 2 minuten zijn dan nog veel te kort.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:59

Wat Bokt er van vind? Ik vind het een groot schandaal dat mensen dit überhaupt verzinnen!!! Echt 0 respect voor wat er gebeurt is en waarom wij nu in een vrij land leven. Tuig is het!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:08

Dammie schreef:
Lynnepinny schreef:

Naar wat ik heb begrepen gaat de actie echter niet hierom, maar om de Indonesische slachtoffers tijdens de 'politionele acties'. Er wordt schijnbaar op de Dam een krans gelegd voor de Nederlandse soldaten die toen zijn omgekomen, echter worden de Indonesische slachtoffers niet genoemd.
-anyone, correct me if I am wrong, please!-

That said, ik vind het absurd en idioot. Je dwingt geen respect af door een ander niet te respecteren. Ik snap niet waarom je zo'n actie zou willen doen en vind het zeer respectloos om dit op het geplande moment, op die locatie uit te voeren.

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:38

Lynnepinny schreef:
Volgensmij heb ik hier echt wat gemist.. hoe is de dodenherdenking racistisch?

Ik heb hier even geen antwoord gezien dat geheel de lading dekt, dus probeer het toch even uit te leggen.

Bij de Dodenherdenking worden niet alleen de slachtoffers van WOII herdacht, maar ook de Nederlandse militairen die sindsdien zijn omgekomen. Dit lijkt en erg mooi gebaar (is het eigenlijk ook), alleen horen hier ook de militairen tussen die zijn omgekomen tijdens de Politionele Acties
Kortweg gezegd, de strijd tussen Nederland en Indë/Indonesië om de onafhankelijkheid van de laatste. Dit vond plaats korte tijd na WOII (1945-1949) Hierbij heeft Nederland niet bepaald een fraaie rol gespeeld, en zijn er door Nederlandse milliaren gewoon oorlogsmisdaden begaan. Is over het algemeen ook een heel teer punt historisch en politiek gezien.

Dat is ook het punt dat deze actie groep wil maken, dat de in deze strijd gevallen soldaten, waarvan een deel dus beschouwd kan worden als oorlogsmisdadigers, herdacht worden, terwijl er niets gedaan wordt met de slachtoffers onder de Indonesische bevolking die hierbij zijn gevallen.
En hierbij komt dan ook de racisme kaart om de hoek kijken, wel de blanke soldaten worden wel herdacht, maar niet de donkere bevolking die door deze soldaten gedood is. Persoonlijk vind ik dat toch een beetje subjectief en ook geen recht doen aan de complexe situatie, maar het trekt natuurlijk altijd wel de aandacht.

En natuurlijk is het oproepen tot een lawaaiprotest op de Dam hiervoor gewoon absurd. Dit onder de aandacht willen brengen is een, maar 4 mei gaat om zoveel meer en is toch zo'n gerespecteerd moment, daar ga je niet tussendoor schreeuwen omdat je het een een klein deel van de herdenking niet eens bent. Daar krijg je toch echt (en terecht) geen sympathie voor je punt mee, en het is getuigd tevens van weinig respect voor de overige slachtoffers die herdacht worden en de mensen die hier nauw mee te maken hebben, bv. nabestaanden. (Best wel een mooi stukje ironie, zelf klagen over gebrek aan respect voor jouw zaak, maar vervolgens kom je met een tegenactie die nog meer getuigt van geen respect ten opzichte van anderen). Daarbij leidt dit helaas alleen maar tot polarisatie terwijl 4 mei nou net een moment van eenheid zou moeten zijn.

Edit: mirriezz, je hebt het aardig goed hoor!

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:47

moonsparkle schreef:
Ik dacht altijd dat het ging om het herdenken van alle oorlogsslachtoffers dus ik snapte ook niet wat er racistisch aan was.

Dit. Het wordt toch ook zo tijdens de herdenking gezegd? Enkele oorlogen/groeperingen worden apart benoemd en uiteindelijk wordt er toch een krans gelegd voor "alle slachtoffers van oorlogsgeweld" oid? We herdenken daarbij toch Joden, Afrikanen, Midden-Oostenaren, Aziaten, andere Europeanen, Amerikanen en eigenlijk toch gewoon iedereen die over de hele wereld slachtoffer is geworden van oorlogsgeweld? Racisme is ver te zoeken als je het mij vraagt.
Geen verdere aandacht geven, stelletje aandachtzoekers.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 18:08

Dammie schreef:
Lynnepinny schreef:

Snap er ook niks van.

En je mag toch zelf weten wat/wie je in die twee minuten herdenkt :?
Al herdenk je de overleden kat van de buurvrouw...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 18:18

Het is natuurlijk niet raar dat bij een Nederlandse herdenking vooral aandacht is voor Nederlandse gevallenen. Het zou pas raar zijn als we op 4 mei vooral de buitenlandse gevallenen zouden herdenken.

Maar deze mensen organiseren dit soort acties dan ook niet om, in dit geval, de Indonesische gevallenen op de kaart te zetten. Ze organiseren dit om voor zichzelf aandacht te genereren. En dan verwachten ze ook nog respect voor hun respectloze gedrag...

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 18:40

Toch, -niet om deze actie goed te praten-, begrijp ik deze mensen wel.
En please correct me if i'm wrong, maar het was vorig jaar, als ik het goed heb, dat deze militairen pas officieel erkend zijn?
Wat ik wel zeker weet is dat het eventjes werd uitgezonden op televisie, en dat ik er met enorme plaatsvervangende schaamte naar heb zitten kijken. Ik vond dit echt zó summier en zo verschrikkelijk te laat, dat deze mensen hier nu pas erkenning van de Nederlandse staat voor kregen...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:52

Maar de mensen die ze zeggen te vertegenwoordigen zouden er niet over peinzen om zo'n actie op 4 mei uit te voeren. Juist in die gemeenschap is er veel respect voor de 4 mei viering. Dus nee, ik begrijp die groep niet...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 22:10

Malyma schreef:
En please correct me if i'm wrong, maar het was vorig jaar, als ik het goed heb, dat deze militairen pas officieel erkend zijn?
Wat ik wel zeker weet is dat het eventjes werd uitgezonden op televisie, en dat ik er met enorme plaatsvervangende schaamte naar heb zitten kijken. Ik vond dit echt zó summier en zo verschrikkelijk te laat, dat deze mensen hier nu pas erkenning van de Nederlandse staat voor kregen...

Je hebt helemaal gelijk maar om daar aandacht voor te vragen hoef je als organisatie niet de herdenking van miljoenen andere doden te onteren. Bereik je alleen mee dat er haat komt tegen mensen van buitenlandse afkomst/voorouders. Wanneer je hier echt een herdenking voor wil dan zijn er andere, respectvollere manieren om dat te doen.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 22:25

bigone schreef:
Malyma schreef:

Je hebt helemaal gelijk maar om daar aandacht voor te vragen hoef je als organisatie niet de herdenking van miljoenen andere doden te onteren. Bereik je alleen mee dat er haat komt tegen mensen van buitenlandse afkomst/voorouders. Wanneer je hier echt een herdenking voor wil dan zijn er andere, respectvollere manieren om dat te doen.

Natuurlijk, en deze actie zou zeker niet oke zijn. Het is alleen de reden waaróm, wat er achter steekt, wat ik wel begrijp..

Ik hoop ook echt niet dat ze de actie uit gaan voeren! Het zou m.i vooral de maatschappelijke onrust die er is, verergeren.

Neemt niet weg dat ik het wel echt verschrikkelijk vind, hoe de mensen van toen, zich gevoeld zullen hebben, en degenen die nu nog leven. Dit heeft natuurlijk ook doorgewerkt in hun kinderen en kleinkinderen. De mensen van nu..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:46

Als jij niet mee wilt doen aan 4 mei, om wat voor reden dan ook, is dat je goed recht.

Gaan demonstreren en ervoor zorgen dat anderen hier niet aan mee kunnen doen, dat vind ik persoonlijk zeer respectloos.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:48

Eelmo schreef:
Ik snap het dus oprecht niet. Dat het einde van de 2e wereldoorlog in Nederland nog altijd centraal staat op 4 en 5 mei wil niet zeggen dat er verder geen andere slachtoffers herdacht worden. I.p.v. een herdenking te verstoren kun je natuurlijk ook gewoon zelf stil staan bij wie je stil wilt staan. Maar dat briljante idee is blijkbaar nog niet in ze opgekomen.

Mee eens. Erg respectloos om op deze manier je punt duidelijk te willen maken.