Een wereld zonder reclame

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:37

ikke schreef:
Aight schreef:
Ik ben tegen.

--knip--

Ten tweede vind ik dat het ook vooruitgang tegenhoudt. Groene stroom, energiezuinige lampen/koelkasten, meer vegetarische opties, gezondere alternatieven, anti-rook campagnes, reclames voor sportscholen. ALLES stopt. Hierdoor weten mensen niet dat er alternatieven zijn die beter voor milieu en henzelf zouden KUNNEN zijn.

--knip--

Amen.

Het zou gewoon het einde van internet betekenen......

Dat het goed is om reclame te hebben vind ik zeker waar, anders zou er inderdaad veel zijn wat geen vooruitgang heeft of goede ideeën die nooit gehoord zullen worden.
Maar de manier waarop irriteerd mij steeds meer. Pagina grote advertenties in de krant dat het kruidvat kortingen heeft of flikker reclames om een auto in te ruilen? Niet nodig imo. Ook een ding van vraag en aanbod, als ik wél tandpasta nodig heb had ik ook die kleine advertentie gevonden omdat ik in de krant was gaan kijken of er iets in de advertentie staat.

En over de auto's die reclame maken voor zichzelf, dat snap ik dan nog wel. Maar juist als dat te minimalistisch word vind ik het irritant.
Een busje met een schilder logo met naam en nummer is praktisch, herkenbaar en niet echt storend.
Heeft de auto meerdere advertenties en foto's om op te vallen dan is het voor mij te schreeuwerig en zal ik er proberen niet naar te kijken. Maar ook als er alleen een naam en nummer op staat is het 'vervelend'. Heel veel lease maatschappijen en grotere bedrijven hebben alleen de naam van het bedrijf er op staan wat imo totaal overbodig is, leuk dat jij daar werkt of leased maar is voor mij toch niet boeiend? Werkt alleen maar afleidend omdat ik het lees en dus niet oplet.

Edit;
Idd wat vjestagirl ook benoemd, al die schreeuwerige advertenties die elkaar proberen te overtroeven door fellere kleuren en grotere letters hoeven van mij allemaal niet zo.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:40

Lijkt me een allemachtig saaie wereld worden.

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Een wereld zonder reclame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:49

Hoezo saai? Het gaat hier alleen over drukke en opdringerige reclames en advertenties en niet over de rest van de indeling van een leven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 23:16

Nabster schreef:

Ik ben benieuwd wat je er saai aan lijkt. Ik kan me dat namelijk niet voorstellen, maar dat komt omdat ik reclame niet zie als een verrijking.

Ik zou bijvoorbeeld wel voor kunst langs de weg zijn, of voor de kans om dat mooie oude gebouw te bekijken zonder de reclame van de kruidvat ervoor.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 23:25

Vjestagirl schreef:
Nabster schreef:

Ik ben benieuwd wat je er saai aan lijkt. Ik kan me dat namelijk niet voorstellen, maar dat komt omdat ik reclame niet zie als een verrijking.

Ik zou bijvoorbeeld wel voor kunst langs de weg zijn, of voor de kans om dat mooie oude gebouw te bekijken zonder de reclame van de kruidvat ervoor.

Maar jij bent nu zelf toch ook reclame aan het maken?
Reclame maken is iets promoten.
Jij bent nu een reclame vrije wereld aan het promoten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 23:33

Ik probeer een idee te bediscussieren :-). Voor mijn gevoel maak ik geen reclame. Ik win er niets bij als iemand het hetzelfde ziet als ik, ik verlies er niets aan als mensen er anders over (blijven) denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:53

Wat denk je bv van de Plantur 39 reclames over (dames)haar van boven de 40 }>

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:53

Aight schreef:
Ik ben tegen.

Het zou het voor veel startende ondernemers, zoals bijvoorbeeld fotografen hier op bokt, gewoon niet lukken om uberhaupt een bedrijf van de grond te krijgen. Die mogen (volgens jouw standaarden) geen reclame meer maken in onderschriften, boktmarkt, profiel of wat dan ook. Jij mag ook geen reclame maken om je tweedehands zadel te verkopen etc.

Jeder consekwenz zum Teufel.
(Zo heb ik nog nooit schreeuwende reclames voor een 2e hands zadel gezien.)
Citaat:
Ten tweede vind ik dat het ook vooruitgang tegenhoudt. Groene stroom, energiezuinige lampen/koelkasten, meer vegetarische opties, gezondere alternatieven, anti-rook campagnes, reclames voor sportscholen. ALLES stopt.

Hier is de Konsekwenz de Teufel zelf geworden.
Jammer, want het is nergens voor nodig.
Zowel de vooruitgang als de commercie
(...in mijn idee twee totaal verschillende dingen...)
vinden hun weg heus wel.

Citaat:
Hierdoor weten mensen niet dat er alternatieven zijn die beter voor milieu en henzelf zouden KUNNEN zijn.

...want er zou ook geen krant meer zijn, geen teevee, zelfs geen internet?

Misschien is het mijn leeftijd maar ik vind dit maar rare ideeën. Je betaalt abonnementsgeld voor de krant en weet zeker dat er een groep kwaliteitsjournalisten aan het werk is - idem kijk- en luistergeld. En het internet is ontstaan aan de verschillende universiteiten die snel en makkelijk wilden communiceren per telefoondraad plus computer.
Dat kan dus allemaal prima.
Citaat:
Ten derde, stoppen we toerisme binnen nederland en het buitenland. Dan kan je denken, mooi, die kleine schattige dorpjes zijn toch altijd zo leuk op vakantie? Ja. Maar hoe moet toerisme welvaart blijven draaien op geen toerisme? Dan doekt op een gegeven moment alles op hoor.
?
Zet grote lelijke villa's neer op Costa Brava - 'want de touristen willen dat'.
De costa's zien er niet uit en de touristen vertrekken naar mooiere oorden.

Ik kan me nog indenken dat je je afvraagt 'hoe lokken we dan toeristen?' - nou: dat zijn volwassen mensen die je niet moet ""lokken"".
Geef ze fatsoenlijke informatie en wie wil, die komt en krijgt waar voor zijn geld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:58

Vjestagirl schreef:
[
Startende ondernemers zouden bijvoorbeeld wel topics aan kunnen maken waarin ze hun foto's laten zien. Mensen die dan interesse hebben kunnen vanzelf contact opnemen en zo ontstaat het gesprek. Als je iets bied waaraan behoefte is dan komen er vanzelf klanten. Vraag en aanbod :).

.

Dat heet "reclame".... _O-

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:53

Janneke2 schreef:
Aight schreef:
Ik ben tegen.

Het zou het voor veel startende ondernemers, zoals bijvoorbeeld fotografen hier op bokt, gewoon niet lukken om uberhaupt een bedrijf van de grond te krijgen. Die mogen (volgens jouw standaarden) geen reclame meer maken in onderschriften, boktmarkt, profiel of wat dan ook. Jij mag ook geen reclame maken om je tweedehands zadel te verkopen etc.

Jeder consekwenz zum Teufel.
(Zo heb ik nog nooit schreeuwende reclames voor een 2e hands zadel gezien.)
Citaat:
Ten tweede vind ik dat het ook vooruitgang tegenhoudt. Groene stroom, energiezuinige lampen/koelkasten, meer vegetarische opties, gezondere alternatieven, anti-rook campagnes, reclames voor sportscholen. ALLES stopt.

Hier is de Konsekwenz de Teufel zelf geworden.
Jammer, want het is nergens voor nodig.
Zowel de vooruitgang als de commercie
(...in mijn idee twee totaal verschillende dingen...)
vinden hun weg heus wel.

Citaat:
Hierdoor weten mensen niet dat er alternatieven zijn die beter voor milieu en henzelf zouden KUNNEN zijn.

...want er zou ook geen krant meer zijn, geen teevee, zelfs geen internet?

Misschien is het mijn leeftijd maar ik vind dit maar rare ideeën. Je betaalt abonnementsgeld voor de krant en weet zeker dat er een groep kwaliteitsjournalisten aan het werk is - idem kijk- en luistergeld. En het internet is ontstaan aan de verschillende universiteiten die snel en makkelijk wilden communiceren per telefoondraad plus computer.
Dat kan dus allemaal prima.
Citaat:
Ten derde, stoppen we toerisme binnen nederland en het buitenland. Dan kan je denken, mooi, die kleine schattige dorpjes zijn toch altijd zo leuk op vakantie? Ja. Maar hoe moet toerisme welvaart blijven draaien op geen toerisme? Dan doekt op een gegeven moment alles op hoor.
?
Zet grote lelijke villa's neer op Costa Brava - 'want de touristen willen dat'.
De costa's zien er niet uit en de touristen vertrekken naar mooiere oorden.

Ik kan me nog indenken dat je je afvraagt 'hoe lokken we dan toeristen?' - nou: dat zijn volwassen mensen die je niet moet ""lokken"".
Geef ze fatsoenlijke informatie en wie wil, die komt en krijgt waar voor zijn geld.

Nou niks mag ook blijkbaar meer schreeuwerig zijn in deze hypergevoelige wereld. Ik onderschat mensen die niet goed tegen te veel prikkels kunnen zeker niet. Ik ben mij er bewust van dat dit erg lastig is in de hedendaagse maatschappij. Echter vind ik ''de nadelen'' aka alles tot extremen vereenvoudigen, niet opwegen tegen de voordelen.

Ik DENK dat een consequentie van het weghalen van alle reclame is dat de keuzemogelijkheden enorm doet verkleinen. Oid het voorbeeld met milieuvriendelijke koelkasten, waarbij je dan in de consumentenbond kan lezen welke 'de beste koop is'. Dat is goed, zeker, pro consumentenbond en vergelijkend warenonderzoek. Maar dan is toch het gevolg daarvan dat een hele hoop alternatieven zoals een mooie koelkast die perfect in je interieur past, weg gaan vallen? Zij komen immers niet door de test of worden niet eens meegenomen (immer ieder interieur is anders).

Met toerisme bedoel ik: als jij gaat zoeken naar een vakantiehuisje/campingplaats ergens in frankrijk, dan kijk je naar websites die verschillende opties aanbieden. Alleen het beginsel daarvan is gewoon dat kleine campinghouders ergens moeten adverteren om op zo'n site terecht te komen. Zij moeten ook gewoon reclame maken. Want anders kom jij echt niet op de website van zo'n kleine onderneming terecht.

Ik ben het zeker eens dat reclame een té grote rol speelt in bijvoorbeeld kranten, websites, langs de weg oid. Maar zolang wij zo goedkoop mogelijk dingen willen hebben, gaat dat niet weg. Ik kan de aflevering van de keuringsdienst van waarde over ''de goedkoopste supermarkt'' zeker aanraden :) Niet dat er iets heel concreets uitkomt, maar het geeft wel wat inzicht.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 14:28

Kuggur schreef:
Vjestagirl schreef:
[
Startende ondernemers zouden bijvoorbeeld wel topics aan kunnen maken waarin ze hun foto's laten zien. Mensen die dan interesse hebben kunnen vanzelf contact opnemen en zo ontstaat het gesprek. Als je iets bied waaraan behoefte is dan komen er vanzelf klanten. Vraag en aanbod :).

.

Dat heet "reclame".... _O-

Nee, reclame is het als je erbij zet "ik kan ook bij jou foto's komen maken! Vraag naar de prijs!!!" oid. Gewoon je werk laten zien is als kunst ophangen in de openbare ruimte: mensen die interesse hebben weten echt wel te vinden hoe ze eraan kunnen komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:49

Auto's met reclame er op zijn toch wel handig. Als jij 's morgens om 7 uur een busje met 4 potige lieden op je erf hebt, en op het busje staat de naam van de aannemer die je schuur komt verbouwen, is dat tóch fijner dan wanneer je geen idee hebt wie het zijn... :+

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:52

Ibbel schreef:
Auto's met reclame er op zijn toch wel handig. Als jij 's morgens om 7 uur een busje met 4 potige lieden op je erf hebt, en op het busje staat de naam van de aannemer die je schuur komt verbouwen, is dat tóch fijner dan wanneer je geen idee hebt wie het zijn... :+

:') _/-\o_

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:47

Voor mensen die graag de reclame van FB willen wieberen dat kan via https://www.fbpurity.com/install.htm. Even zoeken naar welk type browser je nodig hebt en installeren maar.

Aight ik durf te wedden dat als de reclame de afgelopen 30 jaar niet zoveel schreeuwender geworden was het met het milieu er ook beter voor stond. De hoeveelheid plastic prulzooi dat er middels reclame aangesmeerd word is te gek voor woorden. Apparatuur werd vroeger gemaakt met lange levensduur. Had je een koelkast/wasmachine van 30 jaar deed die het nog prima en er waren nog volop onderdelen voor te krijgen. Nu zit overal een "houdbaarheidsdatum" op en onderdelen zijn na zoveel jaar a stoppen productie niet meer te krijgen. Dit zodat de consument maar snel weer nieuw kan kopen. En daar word veel aan verdient. Zo zijn er de afgelopen 30/40 jaar heel wat milieuvervuilende apparaten door middel van reclame de consument aangesmeerd. Veel spul is gewoon weg niet nodig en is niet meer dan hebberigheid. Dat is waar veel opgespeeld word met reclame's, mensen laten denken dat ze niet zonder ...... kunnen. Reclame's laten ook denken dat iets "gezond" is. Uit onderzoek is bij meer dan 1 artikel al bewezen dat het hoofd product niet of nauwelijks aanwezig is, en toch erg veel suiker/slechte vetten in zit.

Nee, geef mij maar simpele aanprijzing van producten met ware informatie. Geen leugens om te product mooier/gezonder/ddurzamer te maken dan het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:51

Ik studeer Advertising aan de [naam], interessant onderwerp is dit toch altijd! :) En ik kan het er alleen maar mee eens zijn, echter wel alleen het gebied van visual polution.

Er is een beweging aan de gang die inderdaad de zogenaamde "Visual Polution" wil tegengaan. De straten hangen vol met lelijke borden die niets toevoegen aan de verkoop, en die het zicht belemmeren. Ik raad ook dit boek aan:

visual pollution: advertising signage and environmental quality

Heel interessant. :j

Echter is een wereld zonder reclame niet mogelijk. Want wat is reclame? Alles om je heen eigenlijk. Alles wat mensen zeggen, wat ze meemaken. Waarom zouden de herinneringen van belevingen die jij met je vrienden deelt geen reclame zijn? Wanneer je zegt dat je het ergens leuk hebt gehad? Wanneer je iemand aardig vindt?

Wat zouden we weten in een wereld zonder reclame? Bijna niets.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:14

aikon schreef:
Voor mensen die graag de reclame van FB willen wieberen dat kan via https://www.fbpurity.com/install.htm. Even zoeken naar welk type browser je nodig hebt en installeren maar.

Fijn! Dankjewel!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 21:36

Reclame is zo biased. ‘Ik ben de beste dus kies mij’ (ik ben door mij als beste gekozen); keuringsdienst van waarde laatst met een aflevering over dat álle supermarkten ‘de goedkoopste’ zijn :?

Als je toch ook maar een beetje van je naïviteit af wil, is voor mij de eerste stap niet luisteren/kijken/afgaan naar/op reclame maar onderzoek doen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:58

Maar het stimuleren van hebberitus gebeurt al op jonge leeftijd. Al dat heerlijke snoep wat bij kassa's ligt, speelgoed winkels vol schreeuwerige (vaak waardeloze) speelgoed. Verzamel dingetjes in chips/snoep zakken mogen niet meer, maar in mijn jeugd heel gewoon.

De reclames dat je op afbetaling kan kopen zorgen ook voor de nodige problemen. Veel mensen denken zelf haast niet meer na lijkt wel na het zien van reclame. Dan is het al gauw "WAUW dat MOET ik hebben" Of ze het nodig hebben of kunnen betalen dat doet er vaak niet toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:01

Ik schop dit topic even omhoog door recente best interessante ontwikkelen...

Wellicht hebben jullie gemerkt dat reclames de laatste tijd veel over maatschappelijke onderwerpen gaan (Gilette - the best a man can be, Corona met hun plastic wave, etc...), en dat komt eigenlijk steeds vaker voor. Advertising gaat niet meer simpelweg om het verkopen van een product, maar inmiddels wordt regelmatig het product gereframed; creatieve ad agencies gebruiken het product om een groter probleem aan te kaarten. Reclame heeft enorm veel macht omdat je zoveel mensen kan bereiken, en is dus ook een heel goed middel om problemen onder de aandacht te brengen en mensen aan het denken te doen zetten.

Daarom vind ik dat in deze tijd reclame eigenlijk juist belangrijker is dan ooit. Het is overal om je heen, er zijn reclames die bijna iedereen wel kent. En dat maakt het juist zo'n goed middel om iets mee te veranderen. Dat is althans wat wij leren op de opleiding.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 16:05

Let wel, een gedeelte van het probleem is ook door de reclames gecreëerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:14

Dat zeker. :j Er zijn ook nog steeds veel te veel van die nutteloze reclames, en ik hoop dat dat snel minder wordt.

Tis een beetje vuur met vuur bestrijden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:20

Ik ben al bijna 16 jaar ondernemer. Het is algemeen bekend dat mensen vaker actie ondernemen om iets te kopen of iemand te bellen als ze het al een aantal keer gezien hebben.

Juist in je reclame kun je jezelf onderscheiden van andere en daarmee klanten naar je toe trekken.

Iemand die zijn huis wil laten opknappen zal zonder verdere info eerder kiezen voor een bestelbus met mooie foto's van gerenoveerde huizen en teksten hierop als een busje met alleen een naam. Simpelweg omdat men iets moois ziet en iets moois wil hebben.

Mijn vader is aannemer. Als hij ergens aan het werk is zet hij zijn bus met reclame zichtbaar in de straat. Buren zien hem werken en mensen die wat gedaan willen hebben denken oh die kan ik ook bellen. Goedkopere reclame kun je niet krijgen.

Zelfde voor sociale media. Mijn bedrijf bestaat voor 80 % uit klanten via sociale media. Ik adverteer daar dus ook. En zoals iedereen in mijn branche probeer je daar in op te vallen. Je omschrijft waarom men voor jou moet kiezen. Wat jou anders maakt als de concurrent. Zonder reclame zouden de meeste bedrijven niet bestaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 16:42

Maar zou dat zo erg zijn, als die bedrijven niet zouden bestaan? Voor jou als ondernemer is het vervelend, maar voor de consument is het veel transparanter, wordt het straatbeeld veel rustiger en worden ze veel minder voorgelogen.

Betekend het ook niet gewoon dat je in een veel te kleine vijver aan het vissen bent, als je niet kan bestaan zonder spam op social media?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:55

Maar je moet niet vergeten dat advertising meer is dan enkel simpelweg producten verkopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:38

Vjestagirl schreef:
Maar zou dat zo erg zijn, als die bedrijven niet zouden bestaan? Voor jou als ondernemer is het vervelend, maar voor de consument is het veel transparanter, wordt het straatbeeld veel rustiger en worden ze veel minder voorgelogen.

Betekend het ook niet gewoon dat je in een veel te kleine vijver aan het vissen bent, als je niet kan bestaan zonder spam op social media?

Nee, dat is onzin.

De vraag moet dan zijn: kun je als bedrijf je hoofd boven water houden?
Als er te veel bedrijven in een bepaalt segment zijn, dan vallen er vanzelf een aantal om die niet kunnen bieden wat nodig is. Dat hoeft niet per se de meeste reclame of de laagste prijs te zijn.