Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:41

Ik heb het stukje absoluut gelezen. Alleen nog los van de uitbuiting ga je straks krijgen dat werkgevers alleen nog maar arbeidsgehandicapten in dienst willen omdat dat lekker goedkoop is.
Want als je een part time gehandicapte in dienst kan nemen voor minder dan het minimumloon, waarom zou je dan nog een ‘normale’ part timer in dienst nemen?

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:15

Indestal schreef:
Voor een werkgever interessant om deze mensen ook een plek te bieden, werkgever krijgt extra subsidie, aanvulling zal er zeker zijn!


Die mogelijkheid was er al. In dat opzicht biedt deze wet geen verbetering.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37409
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 14:12

En gemeentes kunnen aanvullen (let wel zal dus lang niet altijd gebeuren en als ze eronder uit kunnen komen zal dat gebeuren) als je enige vorm van spaargeld hebt vullen ze niet aan overigens dan mag je dat eerst nagenoeg helemaal opmaken. Dus sparen is verleden tijd.

Stel je werkt als gehandicapte (in mijn geval zou dat zijn lichamelijk door oa pijn en problemen moet ik zittend werk doe en ruimte hebben om mijn been vooruit te kunnen steken/leggen. En ik kan niet garanderen 5 dagen per week. Nu ben ik volledig afgekeurd overigens maar stel.

Ik werk en wordt aangevuld tot bijstandsnivo of ietsje hoger. Mijn vader komt te overlijden en ik krijg een erfenis van pak hem beet 10000 euro. Dan moet ik dat eerst opmaken voordat de gemeente weer gaat aanvullen. Een normale gezonde werknemer kan die erfenis gewoon houden en uitgeven waaraan hij wil. Ik moet er eerst van leven voor ik weer aangevuld krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:35

Lizzyy schreef:
Shadow0 schreef:
Gezellige wereld toch :) Gewoon net even een trap na geven naar wajongers die toch hun best doen mee te draaien en ze actief verder de armoede in te duwen, niet omdat het ons als maatschappij wat oplevert, maar gewoon om even te benadrukken dat ze minder waard zijn. Letterlijk.


Het is helemaal geen trap na. De maatschappij wordt gewoon meer en meer commercieel ingesteld en ja, degene die niet voor 100% mee kunnen draaien worden daar inderdaad op gekort. Maar ja, ze verzetten ook minder werk doordat ze minder uur draaien, niet lang kunnen staan/zitten, weet ik veel wat.

Om er nog maar even een oude Sire-cliché in te gooien: de maatschappij, dat ben jij. Of dat zijn wij beter gezegd. De maatschappij wordt commercieler, daar ben jij zelf gewoon onderdeel van. Dus daar kunnen wij zelf iets aan doen als willen.

Tjongejonge, in een ander topic werd gezegd dat mensen niet willen werken, en als ze dan werken wordt hier weer gezegd dat ze vooral niet volwaardig mee moeten willen tellen.

Triest dat we blijkbaar steeds meer zo met elkaar om gaan nu, en dat men dat dus normaal vindt. De solidariteit verdwijnt helemaal. Als dat al niet helemaal is verdwenen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:44

dank je voor je uitleg Karuna .

aan kunnen vullen door de gemeente kun je op verschillende manieren lezen.
wanneer ze hadden geschreven wordt aangevuld door de gemeente zou dat gelden voor alle.... nu lees ik: "kan aangevuld worden door de gemeente, wanneer je er recht op hebt" een gezond persoon die een paar uur werkt en met die uren niet aan het minimum loon komt wordt evenmin aangevuld door de gemeente wanneer die persoon een werkende partner die boven het minimum zit qua loon.

maar Karuna dat geld ook voor niet gehandicapten die geld van de bijstand krijgen, of dat gedeeltelijk of totaal is

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:32

karuna schreef:
En gemeentes kunnen aanvullen (let wel zal dus lang niet altijd gebeuren en als ze eronder uit kunnen komen zal dat gebeuren) als je enige vorm van spaargeld hebt vullen ze niet aan overigens dan mag je dat eerst nagenoeg helemaal opmaken. Dus sparen is verleden tijd.

Stel je werkt als gehandicapte (in mijn geval zou dat zijn lichamelijk door oa pijn en problemen moet ik zittend werk doe en ruimte hebben om mijn been vooruit te kunnen steken/leggen. En ik kan niet garanderen 5 dagen per week. Nu ben ik volledig afgekeurd overigens maar stel.

Ik werk en wordt aangevuld tot bijstandsnivo of ietsje hoger. Mijn vader komt te overlijden en ik krijg een erfenis van pak hem beet 10000 euro. Dan moet ik dat eerst opmaken voordat de gemeente weer gaat aanvullen. Een normale gezonde werknemer kan die erfenis gewoon houden en uitgeven waaraan hij wil. Ik moet er eerst van leven voor ik weer aangevuld krijg.



Nee, iedereen in een uitkering moet eerst zijn eigen vermogen op maken en iedereen die toeslagen boven op zijn salaris krijgt, moet eerst extra gekregen vermogen opmaken eer hij weer in aanmerking komt voor de toeslagen...

Wees blij! Zo is wr altijd genoeg geld voor diegenen die het nodig hebben....

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:51

Indestal schreef:
Mooie ontwikkeling, veel te weinig gehandicapten die mee mogen draaien. Vergeet niet dat er veel gehandicapten in een zorginstelling wonen en gewoon hun uitkering krijgen die elke maand op hun rekening wordt gestort, maar hem niet nodig hebben, alleen voor hun extra’s maar de familie vaak deze extra’s betalen, juist om op die manier ook hun zorg te uiten...


Hier wil ik toch even op inhaken.
Vergeet de eigen bijdrage CAK niet, kosten/eigen bijdrage voor hulpmiddelen en/of medicatie, orthopedische schoenen etc etc
Kleding, vakantie, vervoer, ook een keer iets leuks doen, sporten, hobby.
Dan blijft er uiteindelijk toch bar weinig over van die uitkering.

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:53

Ik vraag me af hoe degene in dit topic die deze wet wel zien zitten zouden reageren als het ineens henzelf betrof. Zou jij dan nog gemotiveerd zijn om te gaan werken voor minder loon, niet dezelfde rechten als gezonde mensen? Weten dat je het financieel nooit beter gaat krijgen dan hooguit bijstandsniveau, als je geen partner hebt met een salaris, terwijl jij je meer moet inspannen om überhaupt te kunnen werken.
Hoe zou jij je voelen als je weggezet wordt als minderwaardig? Buitengesloten? Want vaak geldt dit niet alleen op het gebied van werk maar ervaren mensen dezelfde problemen op het gebied van zorg, onderwijs en vrije tijd. Dat mensen je alleen willen als ze subsidie voor je krijgen? Want dan gaat het hen niet om jou en je kwaliteiten maar om goedkope arbeidskrachten. Buitenlandse werknemers mogen niet uitgebuit worden? Mensen met een beperking op de arbeidsmarkt blijkbaar wel?
Wat hier volgens mij ook vergeten wordt dat werkgevers er bij gebaat zijn als hun werknemers zich gewaardeerd voelen en gemotiveerd zijn. Dan hebben werknemers ook meer voor hun werkgever over. Zijn ze productiever en minder ziek.

Buiten dat wordt de regellast nu ook bij de werknemer gelegd. Met als verhoogd risico dat mensen die bijvoorbeeld laaggeletterd zijn of lager IQ hebben in de schulden komen, de weg niet weten in regeltjesland, etc.

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:55

Hypericum schreef:
Indestal schreef:
Mooie ontwikkeling, veel te weinig gehandicapten die mee mogen draaien. Vergeet niet dat er veel gehandicapten in een zorginstelling wonen en gewoon hun uitkering krijgen die elke maand op hun rekening wordt gestort, maar hem niet nodig hebben, alleen voor hun extra’s maar de familie vaak deze extra’s betalen, juist om op die manier ook hun zorg te uiten...


Hier wil ik toch even op inhaken.
Vergeet de eigen bijdrage CAK niet, kosten/eigen bijdrage voor hulpmiddelen en/of medicatie, orthopedische schoenen etc etc
Kleding, vakantie, vervoer, ook een keer iets leuks doen, sporten, hobby.
Dan blijft er uiteindelijk toch bar weinig over van die uitkering.

Ik wou net zeggen. Een vriendin van mij woont zo. Als haar ouders niet bijspringen kan ze niet eens iets leuks doen of voldoende kleding kopen.

ruitje

Berichten: 12404
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:01

Als iedereen nou even stopt met invullen wat werkgevers denken? Ik denk helemaal niet minderwaardig over mensen in dienst waar Ik subsidie voor krijg. Hartstikke gemotiveerd, fijne werknemers. Topmens.

Alleen verzuimen ze wel meer en vragen ze aanpassingen en begeleiding. Dus logisch dat daar subsidie opzit.

En nee, ik kan niet alleen ' goedkope krachten ' nemen , want dan draait de zaak niet dus dat is onzin Gast3289.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37409
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 13:05

Ja maar als je gehandicapt bent mag je toch niks leuks doen dacht ik. }:)

O ja dit is uiteraard sarcastisch bedoelt. Krijg het namelijk heel regelmatig naar mijn hoofd. %) al trek ik me er geen biet van aan. Doe meer dan genoeg leuke dingen, al ben ik soms de enige gek met rolstoel. Zoals vietnam vorig jaar en dadelijk amerika. Festivals pretparken

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:10

Ruitje, dat een werkgever voor bepaalde zaken aanspraak kan maken op subsidie of een regeling is niet erg lijkt me. Het gaat om de manier waarop. En de effecten daarvan. Loonkostensubsidie levert namelijk al een ander plaatje op dan loondispensatie. Ik vind het voorstel wat, ik meen, op de vorige pagina staat al veel beter dan wat men nu weer bedacht heeft.
En als werkgevers (let wel, ik heb het niet over jou persoonlijk als werkgever) zo niet denken hoe kan het dan dat mensen met een arbeidsbeperking nauwelijks aan de bak komen?

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:21

Indestal schreef:
Wees blij! Zo is wr altijd genoeg geld voor diegenen die het nodig hebben....


Dat is niet waar. Een probleem is nu juist dat we in de huidige maatschappij dat geld steeds meer laten stromen richting abstracte aandeelhouders en een klein groepje zeer rijken, en richting de virtuele economie. De mensen daarbuiten hebben nou juist niet altijd genoeg. Het is er in principe wel... het wordt alleen heel rottig verdeeld.

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:22

Loon naar productie?
Hoe gaat men dat in vredesnaam meten bij balie en kantoor functies?
Gaat men dat dan ook doortrekken naar de gezonde luie (internettende) medewerker? Lijkt me dan wel zo eerlijk.
Geen pensioenrechten meer?
Wat een bizarre ideeen.

purny

Berichten: 27621
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:28

Dit land is heel hard op weg naar de afgrond.
Ik werk, doe hetzelfde als m'n collega's die volledig betaald krijgen en toch krijg ik minder.
Ik ben al gekort met 70 euro bruto en straks geen pensioen of ww rechten meer? Terwijl ik dezelfde rechten moet hebben als een normale werknemer.
Ik kan me dus heel goed voorstellen dat veel wajongers het vertikken om te werken puur omdat we uitgebuit worden.
Want we zijn zo lekker goedkoop.
Ik denk ook niet dat ik later nog kan en zal genieten van m'n pensioen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:32

ruitje schreef:
Als iedereen nou even stopt met invullen wat werkgevers denken? Ik denk helemaal niet minderwaardig over mensen in dienst waar Ik subsidie voor krijg. Hartstikke gemotiveerd, fijne werknemers. Topmens.

Alleen verzuimen ze wel meer en vragen ze aanpassingen en begeleiding. Dus logisch dat daar subsidie opzit.

En nee, ik kan niet alleen ' goedkope krachten ' nemen , want dan draait de zaak niet dus dat is onzin Gast3289.



Dat jij dat doet is superfijn, maar jij bent niet de ‘regel’. Ook niet de uitzondering maar zéker niet de standaard.

purny

Berichten: 27621
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 13:36

ruitje schreef:
Als iedereen nou even stopt met invullen wat werkgevers denken? Ik denk helemaal niet minderwaardig over mensen in dienst waar Ik subsidie voor krijg. Hartstikke gemotiveerd, fijne werknemers. Topmens.

Alleen verzuimen ze wel meer en vragen ze aanpassingen en begeleiding. Dus logisch dat daar subsidie opzit.

En nee, ik kan niet alleen ' goedkope krachten ' nemen , want dan draait de zaak niet dus dat is onzin Gast3289.

Uhm... aanpassing? Welke dan? Begeleiding? Een coach van het uwv die eens in de zoveel tijd langs komt om een praatje te houden?
Ik vermoed dat de gemiddelde werknemer vaker ziek is dan ik. Ik ken mensen die zich ziek melden voor elk PHPD'tje en dan met name op de maandag morgen

ruitje

Berichten: 12404
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:03

Hoe weten jullie wat regel en standaard is over wat werkgevers denken?

Als jij geen aanpassingen nodig hebt in je werk, geen extra begeleiding nodig hebt van je werkgever en nooit verzuimt: dan heb je denk ik ook geen subsidie nodig? Volgens mij zijn dat nou net de zaken waar een werkgever tegenaan loopt bij het aannemen van mensen met een beperking.

Ik vond het prima te doen, nogmaals. Zou er zo nog 10 aannemen als dat kon :) .

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:15

Je hebt sowieso enorme verschillen.
Iemand die onder begeleid wonen valt en 30 minuten lang 1 paddock van 5 x 5 meter staat te vegen is een totaal ander soort werknemer dan iemand die geschoold werk kan doen maar gewoon veel uren uitval heeft. En dan nog alles ertussen.
Vanaf wanneer is iemand überhaupt gehandicapt.
Werken (ook dagbesteding) moet voor mij altijd een voordeel opleveren tov een uitkering.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:33

Ik vind het een typisch VVD voorstel. De partij waar nog steeds het grootste gedeelte van Nederland op stemt. Wil zeggen dat het de meeste mensen goed gaat, en dat ze weinig bereid zijn wat van hun rijkdom af te staan aan mensen die het minder mee zit in het leven.

Ik vind het prachtig dat Ruitje een nobele werkgever is, en natuurlijk zijn die er. Maar daartegenover staan een hoop kl**tzakken voor wie een werknemer alleen een noodzakelijk kwaad is waar elke cent op moet worden beknibbeld. Ik heb persoonlijk die ervaring (gelukkig niet met mijn eigen werkgever) en er al vaker een advocaat op moeten zetten om de minimale rechten van iemand gewaarborgd te krijgen. En nu zou er zelfs op de minimale rechten nog bezuinigd moeten worden. Ik dacht dat de economie goed gaat en dat iedereen er op vooruit zou gaan? Of is "iedereen" weer voorbehouden aan de mensen die het toch al goed hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:22

ruitje schreef:
Hoe weten jullie wat regel en standaard is over wat werkgevers denken?

Als jij geen aanpassingen nodig hebt in je werk, geen extra begeleiding nodig hebt van je werkgever en nooit verzuimt: dan heb je denk ik ook geen subsidie nodig? Volgens mij zijn dat nou net de zaken waar een werkgever tegenaan loopt bij het aannemen van mensen met een beperking.

Ik vond het prima te doen, nogmaals. Zou er zo nog 10 aannemen als dat kon :) .



Maar als je míjn posts dan ook even inhoudelijk leest; ik kom dus niet aan de bak omdat de bedrijven niet in aanmerking komen voor een subsidie. Ik wéét van mezelf dat ik niet fulltime/een volle dag kan werken (het UWV verschilt daarin van mening) en daarom "voorzie" ik met zo'n wetgeving wel een nog groter probleem voor zowel de gehandicapten die ineens onder een minimumloon mogen werken zonder opbouw van pensioen/ww, als voor de (gezonde) werknemers die dus meer geld kosten dan een gehandicapte werknemer.

De grote grap is; ik zou die subsidie dus wél nodig hebben alleen het UWV vindt van niet :+ Voor mij zijn er wel een aantal aanpassingen nodig maar dat is vooral in de hoeveelheid werk en bij staand werk achter een balie oid een (hoge) stoel of zo'n zadelkruk oid.
En hoe goed ik ook ben in m'n werk; dat is hier al wel regelmatig een reden geweest om me niet aan te nemen. Ik heb de ervaring voor de functies waar ik op solliciteer, ik heb ook de hersens om door te groeien; alleen de werkgever durft het niet aan. Iets wat ik snap (vanuit de ondernemerskant) maar níet iets wat ik leuk vind.

En daarom vind ik deze "wetgeving" dus gewoon riskant.
Je vraagt iemand immers om onder een minimumloon te werken. Geen opbouw van WW, geen opbouw van pensioen, dus op de lange termijn behaalt de werknemer géén winst; wel het risico dat er wat gebeurd en dat je je lijf dus verder aan gort helpt, maar niks om mee te compenseren op het moment dat je lijf verder aan gort is en de werkgever je op straat zet. Je bouwt immers geen WW op.

Voor de werkgever snap ik het risico op verzuim, maar dat heeft ie ook bij een werknemer die "gezond" is. Een werknemer die meer per uur kost en misschien onderaan de streep nét zo veel uitvalt als de gehandicapte werknemer.
Alleen kost de gehandicapte onderaan straks toch misschien 5 tot 10 euro minder per uur.
Sorry, maar ik zie er dus niemand op vooruit gaan behalve de werkgevers zelf.
Wat je dan (denk ik) krijgt is meer uitval (leuk als er dus meer werkgevers voor arbeidsbeperkte werknemers kiezen; de gezonde werknemer maakt daarmee dan weer minder kans), meer mensen dus in de WW of in de ziektewet (burnout, stress, overspannen).
Kan iemand mij dan uitleggen wie er exact op vooruit gaat? Dat de arbeidsbeperkte werknemer aangevuld wordt tot het minimum weer vanuit een ander potje is prachtig hoor; maar waarom zou je (gedeeltelijk) als een volwaardig werknemer moeten werken als je niet dezelfde rechten hebt als een volwaardig werknemer? Ben je als arbeidsbeperkte werknemer minder waard? Heb je minder recht op een hoger pensioen voor de uren die je werkt?


En nogmaals; ik vind het super dat jij daar dus anders in staat. Maar dat geldt niet voor íedere zaak. Dus ik zou het waarderen als je dat niet afdoet als 'onzin'.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:35

karuna schreef:
Ja maar als je gehandicapt bent mag je toch niks leuks doen dacht ik. }:)

O ja dit is uiteraard sarcastisch bedoelt. Krijg het namelijk heel regelmatig naar mijn hoofd. %) al trek ik me er geen biet van aan. Doe meer dan genoeg leuke dingen, al ben ik soms de enige gek met rolstoel. Zoals vietnam vorig jaar en dadelijk amerika. Festivals pretparken

Ik ben toch geneigd te zeggen: als je dit kan, wat is dan het probleem? Heel veel mensen durven daar niet eens van te dromen...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37409
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 15:38

Ik val ook niet onder deze wetgeving gelukkig. Los van het feit dat ze me ook niet willen hebben. Heb het langer geleden opgegeven, vrijwilligerswerk zelfs niet eens bij welkom want moet dan 5 dagen per week verplicht iets doen. En dat kan ik domweg niet, ben niet voor niets en terecht afgekeurd. Maar word wel erg vaak aangegeken waarom doe je dit? Dat kan of mag toch niet
Overigens bezoek ik vaak gratis festivals en evenementen dat scheelt of krijg je als rolstoeler korting of mag je gratis naar binnen. En neem ik ervoor en er na heel veel rust en op de dag zelf ook :j

Was eenluchtige tussendoor voor deze vreselijke wetgeving. -O-

soesita

Berichten: 5188
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:25

LadyMadonna schreef:
Ik ben toch geneigd te zeggen: als je dit kan, wat is dan het probleem? Heel veel mensen durven daar niet eens van te dromen...


Ik ben toch geneigd om te vragen: waarom moet iemand zich verantwoorden om in zijn vrije tijd dingen te doen die hij/zij leuk vindt? :?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:33

Niet....
Waar zeg ik dat?