Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:11

Ik stem tegen. In sommige gevallen snap ik waarom er wordt afgetapt en dat het van belang is. In andere gevallen is het buiten proportie en gaat de overheid te ver. De overheid krijgt dus teveel macht in mijn ogen. Aftappen in sommige gevallen: Ja. Maar dat zijn echt de grote uitzonderingen. Ik ben bang dat als de overheid alles mag doen en laten wat in de sleepwet staat ze het te snel gaan inzetten.

Heb ik iets te verbergen? Nou, mijn privezaken hou ik liever gewoon lekker prive.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:17

Ik moet me nog wat verder inlezen, maar ik stem denk ik voor.
Hartstikke mooi als ze op deze manier criminelen kunnen opsporen en aanslagen kunnen voorkomen.
Ik heb niks te verbergen.. als ze hier in de buurt de huizen willen afluisteren hebben ze daar vast een goede reden voor, prima dus. En ik denk niet dat we bang hoeven te zijn dat ze op hun Facebook plaatsen dat Pietje stiekem met Jantje chat als Klaasje niet thuis is :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:24

8nnemiek schreef:
Ik moet me nog wat verder inlezen, maar ik stem denk ik voor.
Hartstikke mooi als ze op deze manier criminelen kunnen opsporen en aanslagen kunnen voorkomen.
Ik heb niks te verbergen.. als ze hier in de buurt de huizen willen afluisteren hebben ze daar vast een goede reden voor, prima dus. En ik denk niet dat we bang hoeven te zijn dat ze op hun Facebook plaatsen dat Pietje stiekem met Jantje chat als Klaasje niet thuis is :+

Nu misschien wel... we hebben nu geen corrupte regering. Je hebt geen idee wat er in de toekomst voor regering komt.
Maar als je naar andere landen kijkt, hoe slecht je het kan treffen, en we zitten ooit met een corrupte dictator regering, kan het maar zo zijn dat je wél heel wat te verbergen hebt omdat het anders je leven kost. En dan zitten we daar lekker met die sleepwet.

Ik wil mijn vrijheid niet opgeven om mogelijk wat makkelijker een paar criminelen extra te vangen :n

bruintje123

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:28

Stel nu komt die wet er niet, maar er komt later een corrupte dictator aan de macht, denk je dan dat er niet binnen 1 dag die wet alsnog is?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:39

Ja dat is ook weer zo :=

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:35

Ik heb de test uit de OP zo ingevuld hoe ik het zou willen zien ....

En denk dat ik toch maar tegen ga stemmen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:42

Toch maar even wat gelezen, ik stem ook voor. Mij interesseert het ook echt geen hol.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:52

8nnemiek schreef:

Emmaa_ schreef:
Voor iedereen die denkt dat privacy er niets toe doet kan ik trouwens 'Je hebt wel iets te verbergen' aanraden. Kort boekje over waarom inbreuk op je privacy ook een probleem is als je denkt dat je niets te verbergen hebt.

https://decorrespondent.nl/7311/ja-je-h ... 4-8b2cf6e1

En lees dan ook dit even (ouder artikel)
https://decorrespondent.nl/209/nee-je-h ... 6-930cdfa1

Edit: quotes omgekeerd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:14

bruintje123 schreef:
Alsof tegen stemmen nut heeft.
Onze regering luistert echt niet naar wat de Nederlanders willen.
Mensen die dat wel denken zijn erg naïef al je dat mij vraagt.

Wij zijn er met z'n allen niet voor de overheid, de overheid is er voor ons. De overheid moet aan ons verantwoording afleggen en niet omgekeerd. De overheid heeft het recht niet om mij als een verdachte te behandelen als ik dat niet ben.
Ik ben op zich geen voorstander van het referendum. Regeren is vooruitzien en met een toekomstvisie keuzes maken hoe je nu het land inricht, zodat we een zo goed mogelijke toekomst krijgen voor alle burgers. Binnen dat idee geloof ik niet in korte termijn afrekenen via referenda en wekelijkse populariteitspolls. Maar op het moment dat de overheid aan onze grondrechten komt, dan is het een goed idee om de overheid te vertellen dat wij als burgers dat niet willen, dat we verwachten dat ze naar ons luisteren omdat ze er namens ons zitten en dat ze er rekening mee moeten houden dat we ze hier op gaan afrekenen.

@8nnemiek, als jij toch niks te verbergen hebt, dan wil je vast wel wat vragen beantwoorden? Ik zou graag willen weten wat je inkomen is, Wat het bedrag aan schulden is wat je hebt, waarbij de hypotheekschuld apart gespecificeerd is en wat je lievelings seksuele standje is. Hou er wel rekening mee dat een leugentje omdat je het liever toch niet allemaal op Bokt plaatst een bewijs van je onbetrouwbaarheid is, waardoor je dan nog strenger gecontroleerd en gevolgd mag worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:28

Dat gaat nogal offtopic, maar bijna al die antwoorden kun je van mij gewoon hier op bokt terug vinden ;)
Maar dit is totaal niet waarom ze de sleepwet willen invoeren. Je denkt toch niet dat de AIVD je gaat afluisteren om er achter te komen wat jouw favoriete standje is? :') Sterker nog, dat mogen ze zelfs met die wet niet eens. Ze moeten eerst toestemming aanvragen om mogelijke terroristen af te luisteren. Dat is ook het enige waar ze naar zoeken; terrorisme en zware criminaliteit. Er wordt ook nadrukkelijk gezegd dat je je geen zorgen hoeft te maken als je bv eens een film illegaal download, daar gebruiken ze deze wet niet voor.

Ik ben echt niet iemand die het zomaar altijd met de overheid eens is en alle instanties vertrouwt. Helemaal niet. Ik heb bv ook geen toestemming gegeven om mijn medisch dossier te delen met ziekenhuizen, want een zorgverzekering kan daar misbruik van maken..
Maar in dit geval, waar er enkel een kleine kans is dat er persoonlijke gesprekken of chats door een paar mensen worden bekeken/beluisterd en de kans nihil is dat hier verder iets mee gebeurt, maar dit wel de kans op aanslagen drastisch verkleind, dan ben ik absoluut voor :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:36

Citaat:
Maar op het moment dat de overheid aan onze grondrechten komt, dan is het een goed idee om de overheid te vertellen dat wij als burgers dat niet willen, dat we verwachten dat ze naar ons luisteren omdat ze er namens ons zitten en dat ze er rekening mee moeten houden dat we ze hier op gaan afrekenen.

En hoe gaan we met ze afrekenen dan?
Door op bokt en facebook te mopperen? Veder komt de Nederlander niet hoor.
Wanneer zie jij nog grote menigten in Den Haag samen komen om tegen dingen te protesteren?

Dat doen we niet, we gaan braaf werken, een groot deel daar van af staan voor veel dingen die wel al niet willen en pluche Den Haag zal het worst wezen of we rond komen of niet. En dat is met afluisteren net zo, als die vinden dat ze dat moeten kunnen word het toch ingevoerd.
En bevolking van Nederland rekent niets met ze af. Mopperen op internet en gaan door.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:04

8nnemiek schreef:
Ik ben echt niet iemand die het zomaar altijd met de overheid eens is en alle instanties vertrouwt. Helemaal niet. Ik heb bv ook geen toestemming gegeven om mijn medisch dossier te delen met ziekenhuizen, want een zorgverzekering kan daar misbruik van maken..

Dan zou je toch juist tegen de sleepwet moeten stemmen.
Zoals ik al eerder aangaf in dit topic, gaat het niet alleen maar om dataverkeer. Er wordt onder meer een dna-databank opgetuigd, waarmee je niet alleen jezelf blootstelt, maar ook je familie.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:21

bruintje123 schreef:
Citaat:
Maar op het moment dat de overheid aan onze grondrechten komt, dan is het een goed idee om de overheid te vertellen dat wij als burgers dat niet willen, dat we verwachten dat ze naar ons luisteren omdat ze er namens ons zitten en dat ze er rekening mee moeten houden dat we ze hier op gaan afrekenen.

En hoe gaan we met ze afrekenen dan?
Door op bokt en facebook te mopperen? Veder komt de Nederlander niet hoor.
Wanneer zie jij nog grote menigten in Den Haag samen komen om tegen dingen te protesteren?

Dat doen we niet, we gaan braaf werken, een groot deel daar van af staan voor veel dingen die wel al niet willen en pluche Den Haag zal het worst wezen of we rond komen of niet. En dat is met afluisteren net zo, als die vinden dat ze dat moeten kunnen word het toch ingevoerd.
En bevolking van Nederland rekent niets met ze af. Mopperen op internet en gaan door.

Wat dacht je van stemmen of juist niet op bepaalde partijen stemmen?

@8nnemiek, als de antwoorden toch al op Bokt staan, dan kan je ze hier toch ook wel even plaatsen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:24

Dorien, De kans is héél klein dat jouw DNA daarin terecht komt, het is niet zo dat er van iedereen DNA wordt afgenomen. Ook hier moet de minister eerst toestemming geven voordat er DNA-onderzoek mag worden gedaan. En deze DNA profielen zijn veilig weggestopt. Het is zeker niet zo dat een zorgverzekering zomaar toegang kan krijgen tot jouw erfelijke aandoeningen.
Ik vind het juist goed dat er eindelijk meer DNA onderzoek mogelijk is voor terrorismebestrijding.

*edit, typfout
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 05-03-18 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:25

En dat noem jij afrekenen?
Waar je nu op stemt doet ook niet wat ze van te voren als verkiezingsprogramma aankondigen.
Dus gewoon stemmen is zelfs al een wassen neus in Nederland.
Zo'n democratie is Nederland al helemaal niet meer. Imo zijn veel mensen nog veel te naïef.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:30

Zeker gaan stemmen. Ik stem tegen, om de redenen die hierboven al genoemd zijn. De stelling ik stem voor, want ik heb niks te verbergen en zo worden er meer terroristen opgepakt vind ik echt heel dom en naïef.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:46

Ik kwam vanochtend een artikel tegen over terroristische aanslagen.. Over dat het vooral dom geluk is dat wij als Nederland nog geen slachtoffer zijn geworden van aanslagen. Overal om ons heen zijn aanslagen gepleegd, en veel doden gevallen.. Maar ook zijn er een aantal aanslagen verijdeld, dánkzij soortgelijke wetten die in het buitenland wel al van kracht zijn.
Stel nu, dat er hier binnenkort ook een enorme aanslag komt, een waarbij familie en vrienden gewond raken of overlijden.. en stel dat deze aanslag voorkomen had kunnen worden door de sleepwet.. Achteraf kun je dan wel roepen, hadden we toch maar.. maar dan is het te laat.
Het is natuurlijk best een lastige keuze.. Wat weegt zwaarder? Privacy of veiligheid? We leven natuurlijk in een heel veilig land en mensen hebben al snel het gevoel dat hun niks kan gebeuren, we zijn er als volk ook te nuchter voor om ons druk te maken over mogelijke aanslagen, maar het zou toch jammer zijn als er eerst eens een serieuze aanslag moet komen voordat mensen bereid zijn om een kléin mini beetje van hun privacy op te geven om Nederland wat veiliger te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:52

Ik ben het deels met je eens Annemiek, maar heb er el een aantal kanttekeningen bij. Ten eerste is het niet volledig dom geluk dat er hier geen aanslagen gepleegd zijn, dat ligt voor een groot deel bij de manier van handhaving en controle in Nederland. Zo hebben we bijvoorbeeld een hele batterij wijkagenten die juist in wijken met gevoelige plekken voor dit soort problematiek heel veel voeten aan de grond hebben. Zij houden alles in de gaten en spelen dit in gevallen dat het nodig is door naar de juiste instanties. Daarnaast heeft de AIVD ook zonder de sleepwet al heel goed in het vizier wie potentieel een gevaar zou kunnen zijn en wie niet, aanslagen gebeuren niet omdat overheden niet weten wat er speelt maar omdat het ongelofelijk moeilijk is om in te schatten wanneer ingrijpen nodig is. Correct me if I'm wrong maar volgens mij heeft de AIVD al toestemming om af te tappen als daar serieuze aanleiding voor is en gebeurt dat ook. Het probleem is echter dat er doorgaans encrypted manieren van communicatie gebruikt worden die moeilijker te traceren zijn.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:08

Emmaa_ schreef:
Ik ben het deels met je eens Annemiek, maar heb er el een aantal kanttekeningen bij. Ten eerste is het niet volledig dom geluk dat er hier geen aanslagen gepleegd zijn, dat ligt voor een groot deel bij de manier van handhaving en controle in Nederland. Zo hebben we bijvoorbeeld een hele batterij wijkagenten die juist in wijken met gevoelige plekken voor dit soort problematiek heel veel voeten aan de grond hebben. Zij houden alles in de gaten en spelen dit in gevallen dat het nodig is door naar de juiste instanties. Daarnaast heeft de AIVD ook zonder de sleepwet al heel goed in het vizier wie potentieel een gevaar zou kunnen zijn en wie niet, aanslagen gebeuren niet omdat overheden niet weten wat er speelt maar omdat het ongelofelijk moeilijk is om in te schatten wanneer ingrijpen nodig is. Correct me if I'm wrong maar volgens mij heeft de AIVD al toestemming om af te tappen als daar serieuze aanleiding voor is en gebeurt dat ook. Het probleem is echter dat er doorgaans encrypted manieren van communicatie gebruikt worden die moeilijker te traceren zijn.

_/-\o_

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:11

Volgens mij mogen ze momenteel wel telefoons afluisteren, maar geen apparaten hacken. Dat is dacht ik het grootste verschil met de oude wet. Er wordt nauwelijks nog getelefoneerd, dus willen ze deze gesprekken gaan afluisteren via smart-tv’s of whatsapp gesprekken of op andere ‘moderne’ manieren.
Hoe dat zit met codering weet ik ook niet precies, maar ik meen wel eens te hebben gelezen dat Apple apparaten niet te hacken zijn, toch?
Ik kan me wel voorstellen dat ze met deze wet het mogelijk willen maken om vrienden/familie van mogelijke daders te kunnen afluisteren, wat met de vorige wet misschien niet mocht?

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat het enorm lastig is om in te schatten wanneer een aanslag precies staat gepland. Maar ik kan me voorstellen dat het dan júist veel toevoegd als je bijvoorbeeld gesprekken thuis kan volgen van een mogelijke aanslagpleger, wat nu dus nog niet mogelijk is. Nu is het echt maar gokken..

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:22

8nnemiek schreef:
Volgens mij mogen ze momenteel wel telefoons afluisteren, maar geen apparaten hacken. Dat is dacht ik het grootste verschil met de oude wet. Er wordt nauwelijks nog getelefoneerd, dus willen ze deze gesprekken gaan afluisteren via smart-tv’s of whatsapp gesprekken of op andere ‘moderne’ manieren.
Hoe dat zit met codering weet ik ook niet precies, maar ik meen wel eens te hebben gelezen dat Apple apparaten niet te hacken zijn, toch?
Ik kan me wel voorstellen dat ze met deze wet het mogelijk willen maken om vrienden/familie van mogelijke daders te kunnen afluisteren, wat met de vorige wet misschien niet mocht?

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat het enorm lastig is om in te schatten wanneer een aanslag precies staat gepland. Maar ik kan me voorstellen dat het dan júist veel toevoegd als je bijvoorbeeld gesprekken thuis kan volgen van een mogelijke aanslagpleger, wat nu dus nog niet mogelijk is. Nu is het echt maar gokken..

Op basis van allerlei aannames, over wat jij denkt/meent te weten/hebben gelezen, ga je dus voor stemmen... Dat noem ik inderdaad gokken :+
I rest my case.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:25

Zo’n beetje alles wat elektronisch is, is te hacken.

Privacy inleveren vanwege angst voor terroristen vind ik een gek argument. Terrorisme zal er altijd zijn. Dat is niet iets van de laatste jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:28

Daarnaast vind ik dat in deze wet de definitie van een dreiging gewoon niet sterk genoeg is omschreven. Het is een ontzettend brede wet die *extreem overdreven* iedereen die te hard niest tot bedreiging aan zou kunnen merken. De interpretatie ervan ligt volledig bij het kabinet en/of de minister en ik vind dat beangstigend. Stel je voor dat er straks iemand aan de macht komt in NL die zegt 'we moeten alle moslims afluisteren want ze zijn allemaal bedreigingen voor onze samenleving'... Dat zou onder deze wet technisch gezien mogelijk zijn. Ik heb persoonlijk bij lange na niet genoeg vertrouwen in de overheid om zo veel vrije interpretatie over te laten aan een groepje mannen die vaak niet eens op portefeuilles terecht komen waar ze verstand van hebben.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:37

Ik stem voor, voor mij is veiligheid belangrijker als privacy. Ik denk dat de AIVD nu goed werk doet maar dat criminelen ook prima weten wat ze wel en niet mogen, door hen meer vrijheid te geven hoop ik dat ze een klein stukje van het criminele netwerk kunnen optrommelen voordat deze weer vooruit lopen op de AIVD. Dan is het dit allemaal waard geweest voor mij.

Het zal echt niet zijn dat de ME opeens gewapend in mijn slaapkamer staat omdat ik iets op een forum heb gezet of naar iemand heb geappt, en indien wel, dan hebben ze vast reden genoeg gevonden om me te ondervragen en daarna te bepalen of ik een risico vorm of niet. Geen problemen mee als ze daarmee mogelijk een aanslag kunnen voorkomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:44

Voor mijn laatste post had ik inderdaad even geen tijd om het artikel op te zoeken, dus als ik het niet kan quoten zet ik er inderdaad bij dat ik het ergens gelezen meen te hebben, wat iets compleet anders is dan een aanname ;)
Dit is een van de artikels waarin staat dat de nieuwe wet toegang geeft tot informatie via de kabel ipv via de ether: https://www.google.nl/amp/s/big.nl/de-n ... jding/amp/

De codering vind ik verder niet zo interessant, dat was alleen een reactie op jouw post.