Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Roquen schreef:Hier in Denemarken doen ze dat al jaren, onder andere om zwerfafval tegen te gaan. Dat werkt blijkbaar goed, want vorig jaar kwamen ze met het idee om ook statiegeld op pizzadozen in te voeren. Dat is (tot op heden) nog niet ingevoerd.
Maar ik breng dus blikjes en kleine flesjes terug naar de supermarkt. Voor ons prima te doen, maar we drinken dan ook niet zoveel frisdrank of bier.
Mer1980 schreef:Ik ben hartstikke voor, het zal een enorme stap zijn voor het milieu. Schonere straten, minder troep en mensen hebben tenminste een motivatie om de troep achter hun reet op te ruimen.
In de winter woon ik in Oostenrijk, hier wordt echt alles gescheiden, soms tegen het irritante aan. ik heb een bak voor papier, een bak voor karton (ja zelfs dat moet apart), een bak voor GFT, een bak voor restmull en een grote zak voor plastic. Hier moet je betalen om je 'restmull' kwijt te kunnen. Doen we in NL ook door de belastingen, maar in Oostenrijk betaal je gewoon per zak of container. Afval wat je apart houdt hoef je niet voor te betalen, dus kan enorm besparen door goed te scheiden. Het neemt wel echt ruimte in, dat is het enige nadeel.
Ondanks dat je hier in Oostenrijk dus moet betalen om je afval kwijt te kunnen wordt er weinig op straat gegooid...
NenaC schreef:dat heeft met gemak niet zoveel te maken. als ik met de auto 20 min heen en 20 min terug met de auto moet rijden om flesjes met statiegeld in te leveren van 0.08 cent, is dat puur economisch. daarnaast is die 40 min niet met de auto rijden veel beter voor het milieu, dan dat ene glazen flesje wat nu niet geretourneerd wordt.
daarnaast zouden ze hier ook echt wel beter mogen nadenken over retourpunten, want die zijn er niet zo heel veel.
Isabonny schreef:Ik vind het gesleep onnodig. PMD zakken voldoen hier prima. Ik zou het zelfs prima vinden als het statiegeldsysteem helemaal afgeschaft zou worden en de grote petflessen ook in de pmd zouden gaan.
8nnemiek schreef:Ik ben zeker voor![]()
Het gaat niet zo zeer om het recyclen, maar om het zwerfafval en de plastic soep in rivieren en zeeën.
Het zou wel handig zijn als je blikjes ook kan inleveren als ze platgedrukt zijn, dat scheelt een hoop ruimteGeen blikjes meer kopen is natuurlijk nog beter, en goedkoper.
Er zou ook een oplossing moeten komen voor al het andere voorverpakte eten. Tegenwoordig vind je zelfs appels en ander fruit verpakt in plasticVerpakkingloos eten zou overal moeten worden aangeboden, en overal goedkoper dan mét plastic.