Statiegeld op kleinverpakingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Re: Statiegeld op kleinverpakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:17

Prima plan. Het zet mensen aan het denken hoeveel afval ze produceren en kan helpen tegen zwerfvuil. Er wordt al jaren over gesproken, het wordt tijd dat het er eindelijk van komt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:33

Ik vind het prima, wij gebruiken zelden blikjes en kleine flesjes maar als het wel zo is kan dat vast ook mee terug naar de super.

Pmd zakken mogen wij voor de deur leggen dus het zal iets meer werk zijn maar dat vind ik niet erg.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:10

ach ja, ik weet niet. hier net over de grens rijden alle Duitsers naar Nederland om blikjes en flesjes zonder statiegeld te halen, omdat ze het dan gewoon weg kunnen gooien :')
zelf gooi ik de Nederlandse statiegeldflesjes hier ook bij het glaswerk, omdat dat economisch interessanter is dan speciaal naar de supermarkt rijden om ze weer in te leveren.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:14

Ik vind het wel bijzonder dat aardig wat mensen kiezen voor hun eigen gemak om het maar even zo te zeggen ('weggooien is minder werk dan weer inleveren bij de supermarkt'), in plaats van te denken aan het grotere geheel. Statiegeld op kleinverpakkingen = minder zwerfafval = minder plastic in de zee = beter voor het milieu (even kort door de bocht). Lijkt mij persoonlijk toch belangrijker dan de moeite die het kost om de flesjes weer in te leveren...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:29

Roquen schreef:
Hier in Denemarken doen ze dat al jaren, onder andere om zwerfafval tegen te gaan. Dat werkt blijkbaar goed, want vorig jaar kwamen ze met het idee om ook statiegeld op pizzadozen in te voeren. Dat is (tot op heden) nog niet ingevoerd.

Maar ik breng dus blikjes en kleine flesjes terug naar de supermarkt. Voor ons prima te doen, maar we drinken dan ook niet zoveel frisdrank of bier.

In Duitsland is dit ook al jaren. Kleine flesjes nog veel langer dan blikjes, die laatste zijn er een paar jaar geleden bij gekomen.
Ik vind het helemaal goed dat er statiegeld op zit. Zo komt het meerendeel toch terug, want mensen houden er nou eenmaal niet van om geld weg te gooien. Wel jammer dat het zo moet, omdat anders zoveel ergens anders terecht komt.
Hier gaan flessen gewoon in de boodschappentas en blikjes (maar die hebben we zelden) in een aparte plastic zak vanwege het lekken. Boodschappentas gaat altijd mee, dus niks geen extra moeite

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:35

Lijkt mij een heel goed plan.
Alleen moet er dan wel worden nagedacht over inzamelpunten.
Want als je het alleen bij supermarkten kunt inleveren, terwijl je het op veel meer punten kunt kopen, is dan wel erg onhandig.
Denk aan al die frisdrankautomaten op bv stations, scholen, sportkantines, etc. Als je je flesje gewoon in kunt leveren waar je het gekocht hebt, scheelt dat je niet aan het einde van een dag een tas vol lege flesjes bij je hoeft te hebben.

Nu neem ik zelf bijna altijd drinken mee in een herbruikbaar flesje en vul ik die met water als die leeg is.
Maar soms als ik dan met de trein terug naar huis ga vind ik een blikje of flesje cola nog wel lekker en dan zou ik die wel mee naar huis nemen om in te leveren, waar ik die nu gewoon in het afvalbakje van de trein stop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:35

Ik ben voor. Ten eerste drijft het de prijs van de zoetigheid omhoog (zoals blikjes energy etc) omhoog en misschien mikken ze het dan een keer niet op straat. Want ik heb inderdaad nog nooit een 1,5 literfles cola op straat gezien.

Wij sparen hier overigens ook de lege flessen en glasflessen(statiegeldflessen) op. Ja, in eerste instantie schiet je het zelf voor maar het is een fijne kleine spaarpot als je even net een extra'tje kan gebruiken voor de boodschappen. Vooral de limonadeflessen tellen snel op.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:40

Hier in Denmark zit ook statiegeld op blikjes (en kleine flesjes, but i'm not sure).

Maar zowel hier, als ik Nederland ben ik te lui om ze te retouneren. Ik denk dat ik mijn hele leven zon 200 euro heb weggegooid :')

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:45

dat heeft met gemak niet zoveel te maken. als ik met de auto 20 min heen en 20 min terug met de auto moet rijden om flesjes met statiegeld in te leveren van 0.08 cent, is dat puur economisch. daarnaast is die 40 min niet met de auto rijden veel beter voor het milieu, dan dat ene glazen flesje wat nu niet geretourneerd wordt.

daarnaast zouden ze hier ook echt wel beter mogen nadenken over retourpunten, want die zijn er niet zo heel veel.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:47

Vind het systeem prima, komen vaak in Duitsland en werkt goed. Ben je zelf te lui zijn er altijd nog Pfandjäger, die er zowat van leven. Enig nadeel is dat ze op evenement soms de spullen uit je tent jatten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:59

Ik ben ook voor!

Het goedkope weekje heb je natuurlijk zelf betaald. Maar het altijd handig om wat lege flessen achter de hand te hebben. Ik spaar ze ook altijd op en dan als je blut dreigt te raken of een keer wat extras wil doen breng je de lege flessen weg.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:01

Ik ben hartstikke voor, het zal een enorme stap zijn voor het milieu. Schonere straten, minder troep en mensen hebben tenminste een motivatie om de troep achter hun reet op te ruimen.

In de winter woon ik in Oostenrijk, hier wordt echt alles gescheiden, soms tegen het irritante aan. ik heb een bak voor papier, een bak voor karton (ja zelfs dat moet apart), een bak voor GFT, een bak voor restmull en een grote zak voor plastic. Hier moet je betalen om je 'restmull' kwijt te kunnen. Doen we in NL ook door de belastingen, maar in Oostenrijk betaal je gewoon per zak of container. Afval wat je apart houdt hoef je niet voor te betalen, dus kan enorm besparen door goed te scheiden. Het neemt wel echt ruimte in, dat is het enige nadeel.

Ondanks dat je hier in Oostenrijk dus moet betalen om je afval kwijt te kunnen wordt er weinig op straat gegooid...

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:05

Mer1980 schreef:
Ik ben hartstikke voor, het zal een enorme stap zijn voor het milieu. Schonere straten, minder troep en mensen hebben tenminste een motivatie om de troep achter hun reet op te ruimen.

In de winter woon ik in Oostenrijk, hier wordt echt alles gescheiden, soms tegen het irritante aan. ik heb een bak voor papier, een bak voor karton (ja zelfs dat moet apart), een bak voor GFT, een bak voor restmull en een grote zak voor plastic. Hier moet je betalen om je 'restmull' kwijt te kunnen. Doen we in NL ook door de belastingen, maar in Oostenrijk betaal je gewoon per zak of container. Afval wat je apart houdt hoef je niet voor te betalen, dus kan enorm besparen door goed te scheiden. Het neemt wel echt ruimte in, dat is het enige nadeel.

Ondanks dat je hier in Oostenrijk dus moet betalen om je afval kwijt te kunnen wordt er weinig op straat gegooid...

Ook in veel gemeenten in Nederland betaal je per kilo/keer dat je de container aan de straat zet hoor.

En ik ben voor. Als ik toch boodschappen ga doen, kunnen die lege flesjes zo mee terug. Blikjes vind ik wel wat viezer, vooral als je die dan per stuk in zo'n automaat moet stoppen. Die dingen zijn nooit helemaal leeg en je kunt ze niet zoals een flesje weer dicht maken.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:10

Mag ik vragen wat je zoveel moeite vind aan het mee terugnemen? Gewoon in de tas/krat stoppen die je meeneemt als je de boodschappen gaat doen! Dat doe je neem ik aan ook met het glas en de grote plastic flessen? Nou die paar extra blikjes of flesjes kunnen er dan toch gewoon bij?

Ik ben voor! Wij drinken doordeweeks uit (kleine) blikjes (want willen net even de smaak krijgen en van een fles gaat de kracht er zo snel af). En in het weekend grote flessen. Nu gooien we die in de PMD zak, maar als er statiegeld op komt, ben ik zeker voor!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:10

NenaC schreef:
dat heeft met gemak niet zoveel te maken. als ik met de auto 20 min heen en 20 min terug met de auto moet rijden om flesjes met statiegeld in te leveren van 0.08 cent, is dat puur economisch. daarnaast is die 40 min niet met de auto rijden veel beter voor het milieu, dan dat ene glazen flesje wat nu niet geretourneerd wordt.

daarnaast zouden ze hier ook echt wel beter mogen nadenken over retourpunten, want die zijn er niet zo heel veel.

Maar je zult toch wel eens naar de supermarkt moeten, dus je zult toch niet alleen voor dat ene flesje rijden? :? Ik neem altijd gewoon een big shopper met de lege flessen mee als die weer vol is, lever ze in, trek bonnetje uit die automaat, verzamel benodigde boodschappen, reken af, lever bonnetje in en voila. Van mij mag het ook wel ingevoerd worden, scheelt toch weer afval en ik denk dat het zeker ook helpt tegen zwerfafval.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:15

Ik ben voor, het gaat mij nl veel afval schelen en minder gekloot of ik het eind vd maand wel haal met mijn container.
Nu moet ik er ook mee naar de winkel om het in een container te proppen, iets wat ik vertik want ik vind het sloeberig om met je tasje plastic afval op pad te gaan. :o
Al hoorde ik laatst dat we hier oranje containers gaan krijgen bij huis voor PMD.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:19

Ik ben ook voor. Het scheelt heel veel rotzooi. Nu nog de plastic groentezakjes en alle verpakkingen van plastic verwijderen om de groente heen enzo en we hebben een grote afvalberg minder.
Ook kassabonnetjes mogen van mij weg. Er zijn al bedrijven waarbij je de bon via de mail krijgt. Prima oplossing

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:05

Ik ben ook voor.
Het traject dat ik dagelijks met de honden wandel en fiets liggen zo veel blikjes/flesjes/pet flesjes (hoofdzakelijk voor vmbo school) met statiegeld zou dat heel veel afval gaan schelen.

Hier hebben we alleen een groene (gft) en grijze (rest) container bij huis.
School/vereniging haalt oudpapier op eens in de 2 maanden, of je moet het naar een van de verzamelpunten brengen waar je ook glas en kleding kan brengen.
Blik (voedsel/drinken) kan je in grote hoeveelheden bij de oudijzerboer kwijt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:11

Ik ben ook enorm voorstander van dit idee. In andere landen werkt het erg goed, ik snap niet dat dit in Nederland nog steeds niet is ingevoerd.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:29

Ja hoor, ik ben helemaal voor. Prima maatregel tegen de verschrikkelijke hoeveelheid zwerfafval.

Isabonny schreef:
Ik vind het gesleep onnodig. PMD zakken voldoen hier prima. Ik zou het zelfs prima vinden als het statiegeldsysteem helemaal afgeschaft zou worden en de grote petflessen ook in de pmd zouden gaan.

Sorry, maar wat vreselijk kortzichtig. Hoe is het mogelijk dat mensen zó alleen met zichzelf bezig zijn dat ze zoveel verspilling maar prima vinden omdat het hen wel makkelijk uitkomt. Triest.

En iemand die als tegenargument gebruikt dat apart 'moeten' rijden om de statiegeld blikjes in te leveren... hoe kom je erop :x .

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:40

8nnemiek schreef:
Ik ben zeker voor :j
Het gaat niet zo zeer om het recyclen, maar om het zwerfafval en de plastic soep in rivieren en zeeën.
Het zou wel handig zijn als je blikjes ook kan inleveren als ze platgedrukt zijn, dat scheelt een hoop ruimte :D Geen blikjes meer kopen is natuurlijk nog beter, en goedkoper.
Er zou ook een oplossing moeten komen voor al het andere voorverpakte eten. Tegenwoordig vind je zelfs appels en ander fruit verpakt in plastic 8)7 Verpakkingloos eten zou overal moeten worden aangeboden, en overal goedkoper dan mét plastic.

Helemaal eens! Zeker ook met het verpakkingloos eten. Wij verbruiken veel te veel plastic met z'n allen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:42

Van mij mag het. Als ik zie wat hier in het buitengebied aan blikjes en kleine flesjes ligt. Ik denk zeker dat er veel meer ingeleverd gaat worden. En anders willen andere mensen wellicht de moeite nemen om het zelf op te rapen en weg te brengen. Als je zelf toch al moet maakt het weinig uit.

Ik zie er eigenlijk alleen maar voordelen in. Recyclen en minder zwerf afval.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:45

Ik schrik altijd weer van de grote hoeveelheden zwerfafval, ook langs snelwegen. Bizar!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:45

Ik ben niet anders gewend. Ik koop (en woon) in Duitsland en lang niet alles is overigens met statiegeld, maar ik verzamel onze flessen gewoon in de boodschappentassen/kratten die we ook gebruiken met boodschappen doen. Dus er wordt niet extra gereden.

Niet dat het statiegeld veel helpt, want zie genoeg rotzooi in de bermen liggen.

Verder hebben we een kliko voor (of kun je krijgen):
- papier/karton,
- restafval (inclusief etensresten),
- tuinafval (heb ik zelf niet, ik heb een paasvuur)
- wertstoffe (alles wat recyclebaar is, combi's met plastic/alu ect (alle te verwachten verpakkingsmaterialen in een huishouden)

En we hebben nog glasmanden staan (op kleur gesorteerd).

Voor alles betaal je een bijdrage en bij het restafval is deze afhankelijk van het formaat van je kliko.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:52

Ik ben ook voor, denk dst het enorm zal schelen in de vervuiling waar we allemaal schuldig aan zijn. Of de jeugd het terug inlevert voor een paar centen is de vraag, maar denk dat daklozen maar al te graag hier flesjes/blikjes uit de sloot halen (er ligt hier nogal wat)