Dreigende staking Transavia in de krokusvakantie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Dreigende staking Transavia in de krokusvakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 15:10

Waar ik moeite mee heb is dat het mij niet helder is waar het nou werkelijk om gaat, ja de CAO die niet rond komt maar wat is er nou werkelijk geboden en wat wil men.
Ik kan geen begrip opbrengen voor iets waarvan ik niet duidelijk heb wat er dan mis is.
In het onderwijs bijvoorbeeld vind ik de salarissen bijvoorbeeld zo beroerd nog niet in vergelijkng met andere branches, kan me best voorstellen dat in bepaalde delen van het land de werkdruk erg hoog ligt door de te grote klassen en het aanbod van kinderen maar om daar de hele CAO op aan te passen.
Valt me ook op dat lang niet iedereen die in het onderwijs werkzaam is het eens is met de stakingen.

Shadow0

Berichten: 44620
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:27

Taffje schreef:
Waar ik moeite mee heb is dat het mij niet helder is waar het nou werkelijk om gaat, ja de CAO die niet rond komt maar wat is er nou werkelijk geboden en wat wil men.


Maar in hoeverre is het realistisch om dat te begrijpen als buitenstaander, kun je verwachten dat het simpel te vangen is in een paar regels die exact uitleggen waar het om gaat?

Mijn indruk bij vele acties is dat het niet gaat om 1 simpel onderdeel, want als het zo simpel was, was men er al uitgekomen.

Het gaat dus over het algemeen veel meer om een hele situatie waarin mensen die het werk doen zich gefrustreerd voelen in het doen van goed werk. De meeeste vakmensen zijn ontzettend loyaal en doen hun werk graag goed, maar willen daarvoor erkenning krijgen en de ruimte om het goed te doen.

In wezen komen volgens mij vrijwel alle arbeidsconflicten en vastgelopen CAO-onderhandelingen daarop neer: men wil erkenning en de ruimte om goed werk te leveren.

Maar dat gevoel van geen erkenning krijgen en geen ruimte om je werk goed te doen is meestal niet 1 simpel iets, maar een samenloop van heel veel kleine dingen.
Een cultuur die ontstaan is waar het bedrijf niet meer overlegt met de mensen die het werk doen, maar alleen maar boodschappen uitzendt. Een situatie waarin steeds over de grenzen van de werknemers wordt gegaan. Situaties met veel chaos en onduidelijkheid. Maar hoe geef je dat aan in een paar heldere voorbeelden voor mensen die het vak niet kennen? Daarom komt de nadruk volgens mij vaak op het salaris te liggen: dat is iets wat in elk geval makkelijk herkenbaar is voor buitenstaanders. Maar het is zelden de kern van het probleem. En ook alle andere voorbeelden die men zou noemen zijn slechts dat: voorbeelden, die allemaal wel van belang zijn maar niet het hele probleem.

Citaat:
Ik kan geen begrip opbrengen voor iets waarvan ik niet duidelijk heb wat er dan mis is.


Maar zou je daarin niet vertrouwen op de piloten zelf, toch uiteindelijk behoorlijk opgeleide mensen die veel verantwoordelijkheid moeten nemen, dat zij in staat zijn om te beoordelen dat er wat mis is, zo mis dat ze een heftig middel als staken als enige overgebleven optie zien?
Zo snel wordt er niet gestaakt. Als dat gebeurt is dat een behoorlijk serieus te nemen signaal, zelfs als je het als buitenstaander misschien niet helemaal kunt volgen.

Anoniem

Re: Dreigende staking Transavia in de krokusvakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:00

Iedereen klaagt over gemiste vakanties maar denk om gemiste bruiloften, uitvaarten en mensen die het leven gaan verlaten die je graag nog bij leven had willen zien. Ik moet ook vliegen morgen en ik mis gewoon salaris als ik niet op kom dagen, en dat kan ik me op het moment echt niet permitteren.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 09:36

Zelfs niet alle piloten zijn het er mee eens....

Citaat:
In de achterban van de VNV is men verdeeld over de acties. „Het kleine Transavia kan met veertig vliegtuigjes in Europa nog nauwelijks op tegen machtige prijsvechters als easyJet en Ryanair. Realiteitszin is er niet, ze mogen blij zijn dat ze nog bestaan, met KLM als reddingsboei”, zegt een piloot op voorwaarde van anonimiteit tegen deze krant. Piloten verdienen ondertussen nog altijd meer dan een minister.

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Re: Dreigende staking Transavia in de krokusvakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:20

Ik geef ze groot gelijk. Niemand gaat staken in Nederland omdat ze dat leuk lijkt, of om iedere poep of scheet die dwars zit.
Dit is een langslepend conflict waar helaas geen andere uitweg voor is dan tot actie over te gaan. Helaas komen dit soort beroepsgroepen er dan extra slecht uit, omdat ze een hoog loon hebben. Maar dat mag nooit een reden zijn voor werkomstandigheden die niet vol te houden zijn door te zware schema’s en onvoldoende grip op je schema daardoor maar normaal te vinden, omdat je meer verdiend dan een ander.
Nee, dat is niet goed te praten of je nu minimum loon krijgt of veel meer dan dat (krijg je ook niet zomaar) en iedereen mag, als daar niet naar geluisterd wordt en bovendien ook nog gezegd wordt dat er helemaal geen probleem is, op een gegeven moment actie voeren.
Blijkbaar vindt de directie van Transavia hun klanten en vliegers niet zo belangrijk, anders hadden ze wel met een goede Cao gekomen. Het is voornamelijk triest dat hier de vliegers de boosdoeners zijn. Blijkbaar is het nodig met zo’n arrogante baas.

Loretta
Berichten: 10243
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Dreigende staking Transavia in de krokusvakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:27

https://www.telegraaf.nl/nieuws/839032/ ... luchtvaart

Zo slecht is het bij Transavia nog helemaal niet dus. Ik wou graag met ze ruilen hoor. Ook wel voor die onregelmatige werktijden erbij dan zou je mij niet horen klagen.

Ryanair piloten is een ander verhaal, maar Transavia piloten hebben nu niet bepaald een slechte baan. Het is geen top salaris, maar het is zeker een heel mooi salaris. Ik denk dat de meerderheid van de gedupeerde passagiers harder gezwoegd heeft voor hun welverdiende vakantie.

purny

Berichten: 29087
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Dreigende staking Transavia in de krokusvakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:35

Het ging toch alleen om de roosters? Of heb ik het andere gedeelte gemist?
Als je een baan als piloot hebt weet je dat er dingen kunnen veranderen.
Aan de ene kant geef ik ze gelijk maar aan de andere kant niet.
Werken in de zorg is ook geen pretje en daar zien ze ook dingen liever anders. Maar die mensen laten de andere mensen niet in de steek. En daar heb ik veel respect voor.

Shadow0

Berichten: 44620
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:40

Loretta: ik zou zeggen, solliciteer.

Maar tegelijkertijd is het natuurlijk wel erg makkelijk om op basis van een paar artikeltjes een oordeel te vellen. En het gaat niet alleen om salaris. Het gaat ook om werkdruk. Het is denk ik een heel mooi vak - maar het is ook een vak waar fouten kunnen leiden tot honderden doden, dus het gaat wel ergens om. Onregelmatige werktijden en onduidelijke roosters zijn niet alleen lastig op persoonlijk vlak, en niet te compenseren met salaris: ze zijn gevaarlijk. Het maakt dat mensen zich niet meer in staat voelen hun werk voldoende goed en veilig te doen. Dat het ziekteverzuim zo hoog is is echt wel heel zorgelijk.

En je schrijft 'zo slecht is het nog helemaal niet dus.' Maar het doel is toch niet om zo slecht mogelijk te zijn in arbeidsomstandigheden en salaris? Het is toch heel redelijk dat het personeel van Transavia, waaronder nu dus de piloten, dat uiteindelijk toch heel belangrijk is voor het functioneren van het bedrijf, goed behandeld wordt en goed hun werk kan doen, en ook serieus genoeg genomen wordt dat er met ze gesproken wordt, en onderhandeld over de arbeidsomstandigheden?

En misschien dat de Ryan Air piloten hierdoor ervaren dat het mogelijk is om ook voor hen de zaken te verbeteren. Ik zou dat toejuichen. :j Zowel voor de piloten als voor de reizigers en de veiligheid.

Cowgirl

Berichten: 23924
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:19

purny schreef:
Het ging toch alleen om de roosters? Of heb ik het andere gedeelte gemist?
Als je een baan als piloot hebt weet je dat er dingen kunnen veranderen.
Aan de ene kant geef ik ze gelijk maar aan de andere kant niet.
Werken in de zorg is ook geen pretje en daar zien ze ook dingen liever anders. Maar die mensen laten de andere mensen niet in de steek. En daar heb ik veel respect voor.


Opziech denk ik niet dat de piloten de mensen in de steek laten.
Net als wat Shadow zegt al die onregelmatige wisselende roosters zijn ook zorgwekkend voor de veiligheid.

Toevallig was daar gister een docu over op rtl z. Veel ongelukken zijn nog te wijten aan oververmoeide piloten. En pas in 2014 zijn daar weer andere regels voor gesteld...zoals 10 uur tussen 2 vluchten (wat in mijn ogen absurd weinig is)
Nou sorry ,jammer van die ene dag maar ik heb graag een uitgeruste piloot in de cockpit.

Shadow0

Berichten: 44620
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Dreigende staking Transavia in de krokusvakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:26

En wat betreft de zorg: ik denk dat men daar wel degelijk zou moeten gaan staken. Wat er nu gebeurt is namelijk net zo goed schadelijk voor de patienten: wachtlijsten, veel verloop, inefficiente zorg, ongeduld en daardoor miscommunicatie tussen patienten en behandelaars... Goede mensen die niet staken, haken na een tijdje wellicht wel af, of doordat ze overbelast zijn of doordat ze voor ander werk kiezen... en dan staan de patienten ook in de kou. Wat nu al gebeurt door het personeelstekort bijvoorbeeld. Alleen valt het dan veel minder op omdat het veel meer verspreid is.

Staken is niet je vak en werkplek in de steek laten, maar juist ervoor strijden. Goed werk leveren betekent ook dat je aangeeft wanneer de grensen te ver overschreden worden, en dat niet accepteren.

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:42

Shadow0 schreef:
Staken is niet je vak en werkplek in de steek laten, maar juist ervoor strijden. Goed werk leveren betekent ook dat je aangeeft wanneer de grensen te ver overschreden worden, en dat niet accepteren.


Precies dat dus. Geweldig verwoord Shadow

Loretta
Berichten: 10243
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:04

Shadow0 schreef:
Loretta: ik zou zeggen, solliciteer.

Maar tegelijkertijd is het natuurlijk wel erg makkelijk om op basis van een paar artikeltjes een oordeel te vellen. En het gaat niet alleen om salaris. Het gaat ook om werkdruk. Het is denk ik een heel mooi vak - maar het is ook een vak waar fouten kunnen leiden tot honderden doden, dus het gaat wel ergens om. Onregelmatige werktijden en onduidelijke roosters zijn niet alleen lastig op persoonlijk vlak, en niet te compenseren met salaris: ze zijn gevaarlijk.


De glamourbaan die het ooit geweest is in de tijd dat vliegen nog iets heel speciaals was, wordt het waarschijnlijk nooit meer. Maar dat weet je ook als je piloot wordt die tijd is geweest.

Maar ik denk dat je weinig banen zult kunnen vinden waarbij je tijdens het werk mag slapen.

https://www.youtube.com/watch?v=aQSDZOZ0cJ0&t=457s

Nachocheese
Berichten: 783
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:27

Loretta schreef:
Shadow0 schreef:
Loretta: ik zou zeggen, solliciteer.

Maar tegelijkertijd is het natuurlijk wel erg makkelijk om op basis van een paar artikeltjes een oordeel te vellen. En het gaat niet alleen om salaris. Het gaat ook om werkdruk. Het is denk ik een heel mooi vak - maar het is ook een vak waar fouten kunnen leiden tot honderden doden, dus het gaat wel ergens om. Onregelmatige werktijden en onduidelijke roosters zijn niet alleen lastig op persoonlijk vlak, en niet te compenseren met salaris: ze zijn gevaarlijk.


De glamourbaan die het ooit geweest is in de tijd dat vliegen nog iets heel speciaals was, wordt het waarschijnlijk nooit meer. Maar dat weet je ook als je piloot wordt die tijd is geweest.

Maar ik denk dat je weinig banen zult kunnen vinden waarbij je tijdens het werk mag slapen.

https://www.youtube.com/watch?v=aQSDZOZ0cJ0&t=457s


Het gaat er niet altijd om wie het meeste werk verricht in de “8 uurtjes” tijd dat diegene werkt.
Maar ook om wat voor beslissingen je moet nemen als het er op aan komt en wat voor consequenties daar aan vast zitten.
Dus ik snap niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen, dat piloten het maar makkelijk hebben?

Jadeleigh263
Berichten: 837
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Dreigende staking Transavia in de krokusvakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:47

Ben ik even blij dat we toch niet gaan vliegen in de krokusvakantie ! We zaten er nog aan te denken, maar hebben toch wat anders kunnen regelen.

Ik vind zelf dat het twee kanten op gaat. Als de stakingen doorgaan lijden de reizigers eronder, als er geen stakingen worden gehouden dan lijden de piloten eronder.

Een kennis van mij is momenteel piloot bij transavia en die hoor ik nergens over klagen. Krijgt goed betaald en ziet veel van europa. Hij is nog bezig om zijn vlieguren te maken, maar ondanks dat maakt hij minder uren en verdient hij momenteel het driedubbele van wat ik verdien in vergelijking met de uren die ik ervoor moet maken. Ik denk misschien dat hoe ouder je wordt, hoe belangrijker het wordt. Zeker als je ook nog kinderen wilt, of een gezin thuis hebt. Maar die kennis van mij is nog jong en vindt alles op dit moment prima. :D

Loretta
Berichten: 10243
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:33

Jadeleigh263 schreef:
Een kennis van mij is momenteel piloot bij transavia en die hoor ik nergens over klagen. Krijgt goed betaald en ziet veel van europa. Hij is nog bezig om zijn vlieguren te maken, maar ondanks dat maakt hij minder uren en verdient hij momenteel het driedubbele van wat ik verdien in vergelijking met de uren die ik ervoor moet maken. Ik denk misschien dat hoe ouder je wordt, hoe belangrijker het wordt. Zeker als je ook nog kinderen wilt, of een gezin thuis hebt. Maar die kennis van mij is nog jong en vindt alles op dit moment prima. :D


Een carriere die je kiest heeft natuurlijk voor en nadelen, dit geldt natuurlijk voor veel meer beroepen dat ze moeilijk te combineren zijn met een gezin. Een zeeman bijvoorbeeld is zelfs weken van huis. Een internationaal vrachtwagenchauffeur kan ool noet zomaar eventjes naar huis gaan. Sommige nadelen zijn gewoon inherent aan het beroep dat iemand kiest.

Anoniem

Re: Dreigende staking Transavia in de krokusvakantie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:50

Ik heb bijna een jaar de planning van transavia gedaan, voor cabine-personeel.

De cockpit heeft sinds een dik jaar een systeem waar ze hun vrije tijd aan kunnen geven, en bieden op de vluchten die ze graag willen doen. Dit systeem staat nog wel redelijk in de kinderschoenen, maar wat ik van mijn andere ( ook gedetacheerde) collega begreep, waren er vele heel content mee. Het rooster wordt altijd keurig op de wettelijke termijn opgeleverd.

Ik snap deze staking ook niet zo goed. Nu kan het zo zijn door veel zieken etc in het rooster, dat er veel verschuivingen zijn, maar deze gaan niet zonder overleg met..

Ik weet wat de piloten verdienen, en het is uiteraard geen emirates, of delta, maar het is niet zo bar als bv vueling, waar de mannen/vrouwen vliegers voor 2500 netto rondvliegen...
Wellicht, doordat het een dochteronderneming van de KLM is, dat ze daar iets teveel naar lonken, bij de KLM kan nl alles...

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:17

Lijjt me vrij normaal dat je bij een duty van 16.30 uur van aanmelden tot afmelden wel een paar uur horizontale rust mag hebben.
Overigens is dat niet op alle toestellen aanwezig...
En nee bij de KLM is het ook zeker niet alleen rozegeur en maneschijn. Maar het blijft makkelijk om te roepen dat je niet mag klagen met een goed salaris. Dat daar een prijskaartje van 150.000 euro zonder garantie op een baan aan vasthangt wordt voor het gemak opzij geschoven.
Nogmaals niemand gaat voor de lol staken!!!!

Loretta
Berichten: 10243
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:02

Nielojram schreef:
Ik weet wat de piloten verdienen, en het is uiteraard geen emirates, of delta, maar het is niet zo bar als bv vueling, waar de mannen/vrouwen vliegers voor 2500 netto rondvliegen...
Wellicht, doordat het een dochteronderneming van de KLM is, dat ze daar iets teveel naar lonken, bij de KLM kan nl alles...


Dat zijn natuurlijk de glamourmaatschappijen waar iedere aankomende piloot van droomt op het moment dat hij/zij naar de luchtvaartschool gaat. Wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze het bij Transavia slecht hebben voor een budgetmaatschappij is Transavia nog helemaal niet zo slecht. En wie weet kunnen ze ooit nog eens overstappen naar KLM, emirates of Delta. Voor die laatste twee lijkt me echter wel dat ze moeten verhuizen.

Shadow0

Berichten: 44620
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:23

Loretta: kun je je echt niet voorstellen dat mensen actie zouden ondernemen, niet omdat ze meer 'glamour' willen, maar gewoon omdat ze willen dat ze als werknemers serieus genomen worden?

Loretta
Berichten: 10243
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:41

Shadow0 schreef:
Loretta: kun je je echt niet voorstellen dat mensen actie zouden ondernemen, niet omdat ze meer 'glamour' willen, maar gewoon omdat ze willen dat ze als werknemers serieus genomen worden?


Jawel, alleen zo slecht hebben Transavia piloten het niet. Als alle mensen die echt hard werken en amper de eindjes aan elkaar kunnen knopen eens zouden gaan staken dan lag het land bijna volledig plat. Ik snap juist niet dat de mensen die wel bereid zijn te gaan staken dat dat juist mensen zijn die het feitelijk nog helemaal niet zo heel erg slecht hebben.

Shadow0

Berichten: 44620
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:53

Loretta schreef:
Jawel, alleen zo slecht hebben Transavia piloten het niet. Als alle mensen die echt hard werken en amper de eindjes aan elkaar kunnen knopen eens zouden gaan staken dan lag het land bijna volledig plat.


Lijkt mij een prima plan, want heel veel mensen verdienen het om betere arbeidsomstandigheden te hebben, minder gesol met het rooster, en een beter inkomen :Y)

Citaat:
Ik snap juist niet dat de mensen die wel bereid zijn te gaan staken dat dat juist mensen zijn die het feitelijk nog helemaal niet zo heel erg slecht hebben.


Dat lijkt inderdaad tegenstrijdig maar heeft volgens mij deels te maken met eigenwaarde. En trouwens ook: juist als je de eindjes aan elkaar aan het knopen bent is het niet altijd makkelijk om ook nog eens in actie te komen. En het heeft ook te maken met hoe je in je vak staat en hoe je aan het bedrijf verbonden bent. Bereidheid tot staken is daarin ook een teken van betrokkenheid: men wil dat het beter wordt en denkt dat het beter kan worden, en is bereid om daar energie in te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:36

Loretta schreef:
Als alle mensen die echt hard werken en amper de eindjes aan elkaar kunnen knopen ...

Laat me raden, in jouw optiek val jij in die categorie?