Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:35

Rangeela schreef:

kan hij ook jullie huis betalen? Heeft hij uitzicht naar een studie en kansen voor een goede baan?[/quote]

Uitzichten op studie en baan is naar gelang eigen progressie. Deze jongen heeft een minder IQ, ADHD, ODD en gedragsproblematiek.

Wel langs alle kanten begeleiding, dagbesteding en vrijwilligerswerk.

Hij zou mijn woning kunnen betalen, als het een huurhuis was geweest, met toeslagen.
Hij huurt voor net zoveel als mijn hypotheek. Heeft een paard. Heeft hobby's en gaat op vakantie. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 18:35

@Lughnassadh: Dat is als je WIA hebt. Kennis van mij heeft geen arbeidsvermogen en moet vrijwilligerswerk doen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:37

Rangeela schreef:
kan hij ook jullie huis betalen?

Maar moet dat dan? :) Waarom moet iedereen hetzelfde hebben? Ik werk 60 uur per week. Er zijn zat mensen die met de helft van deze uren een beter/groter huis kunnen betalen dan ik.
Dan hebben ze wellicht meer geluk en/of harder gestudeerd dan ik. Niets mis mee, ik ben blij met wat ik heb. :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:38

purny schreef:
@Lughnassadh: Dat is als je WIA hebt. Kennis van mij heeft geen arbeidsvermogen en moet vrijwilligerswerk doen

Dat mag en kan niet..
Afgekeurd is afgekeurd, indien niet eens met de keuring vraag een nieuwe aan.

Als iemand meer dan 80% is afgekeurd en binnen de WIA valt zit er geen enkele prestatie vast aan het loon dat iemand dan ontvangt..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:38

Palmera schreef:
Eigen bijdrage in ziektekosten heeft iedere inwoner in nederland toch?

Jij bent het bijvoorbeeld kwijt aan medicatie en een ander omdat hij ongelukkig valt en zijn been breekt.

Eigen bijdragen in medicatie is echter hoog. Ik ben qua eigen bijdragen al snel 160 euro per maand kwijt. Nu heb ik nooit een Wajong aangevraagd, maar krijg straks wel als ik studeer zo'n 300 euro als compensatie voor het niet kunnen werken naast een studie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:39

Fitzroy schreef:
Ik snap hem even niet hoor.
Je hebt dan toch inkomsten uit werk én uitkering? Dus dan heb je toch sowieso meer dan 70 % van het minimumloon? Alleen het deel van je uitkering wordt toch teruggebracht, je inkomsten uit werk toch niet?

Je wordt ook gekort als je geen werk hebt kunnen vinden - en die kans is groot want de meeste wajongers met arbeidsvermogen toch geen passende werkplek hebben gevonden, omdat die werkplekken er niet zijn.

Cayenne: het lijkt erop dat het niet geldt voor bestaande situaties, maar hoe het met herkeuringen zit weet ik niet.

Balou_k: veel dingen zijn naar draagkracht, maar de stapeling kan voor bepaalde groepen wel heel nadelig uitpakken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 18:41

Balou_k schreef:
purny schreef:

Dat mag en kan niet..
Afgekeurd is afgekeurd, indien niet eens met de keuring vraag een nieuwe aan.

Als iemand meer dan 80% is afgekeurd en binnen de WIA valt zit er geen enkele prestatie vast aan het loon dat iemand dan ontvangt..

Het gaat ook over een tegenprestatie leveren met een wajong uitkering.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:43

Celiien schreef:
Fitzroy schreef:
Ik snap hem even niet hoor.
Je hebt dan toch inkomsten uit werk én uitkering? Dus dan heb je toch sowieso meer dan 70 % van het minimumloon? Alleen het deel van je uitkering wordt toch teruggebracht, je inkomsten uit werk toch niet?

En vergeet de toeslagen etc allemaal niet, die de middenklasse niet krijgt.

Zoals hierboven is/wordt gezegd, ik ken meerdere mensen met een uitkering/wajong etc, die vanwege hun tegemoetkomen/toeslagen meer kan sparen dan een hardwerkende middenklasser.
Ik vind t niet meer dan terecht dat de uitkering wajong hetzelfde bedraagd als de uitkering werkloosheid. Want er komen nog zoveel toeslagen bij.

Eigen bijdrage medicatie geld voor iedereen, dus dat vind ik een vreemd argument.

Precies waarom ik liever wat minder werk. Net zoveel te besteden maar meer vrijetijd. Goed geregeld. Maar mensen die door lichamelijk of geestelijk problematiek niet in staat zijn te werken moeten zo goed mogenlijk ondersteund worden om ook een goed leven te kunnen bekostigen naast het moeten dealen met wat die problematiek verder nog voor problemen geeft in het dagelijks leven. We leven hier toch met elkaar. De overheid zou zich hier toch sterk voor moeten maken. Stelletje flapdrollen mensen moeten werken of ze het nou fijn vinden of niet, of ze het nou kunnen of niet. De overheid maakt het ons zodanig moeilijk dat we beter kunnen blijven werken ook al worden we er depressief van. Want zo blijven we mooi bezig en geen energie over of tijd om met ons gezond verstand na te denken over waar nou helemaal mee bezig zijn.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:45

Palmera schreef:
Rangeela schreef:
kan hij ook jullie huis betalen?

Maar moet dat dan? :) Waarom moet iedereen hetzelfde hebben? Ik werk 60 uur per week. Er zijn zat mensen die met de helft van deze uren een beter/groter huis kunnen betalen dan ik.
Dan hebben ze wellicht meer geluk en/of harder gestudeerd dan ik. Niets mis mee, ik ben blij met wat ik heb. :)

Waarom zou hij dan niet meer mogen sparen als jullie?

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:48

Balou_k schreef:
Rangeela schreef:
kan hij ook jullie huis betalen? Heeft hij uitzicht naar een studie en kansen voor een goede baan?

Uitzichten op studie en baan is naar gelang eigen progressie. Deze jongen heeft een minder IQ, ADHD, ODD en gedragsproblematiek.

Hij zou mijn woning kunnen betalen, als het een huurhuis was geweest, met toeslagen.
Hij huurt voor net zoveel als mijn hypotheek. Heeft een paard. Heeft hobby's en gaat op vakantie. :)[/quote]
Dat lijkt me dan eerlijk. Hij heeft dus genoeg om te kunnen genieten van het leven. Goed dat hij kan sparen. *\o/*

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:54

Rangeela schreef:

Het is een aanname die je nu maakt. Ik heb nergens gezegd dat hij niet meer 'mag' sparen of dat ik hem dat niet gun.
Ik bedoel dat de mensen met een Wajong die ik ken privé en werk niet zo slecht zitten als hier geschetst.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:57

Rangeela schreef:

Voor mijn part spaart hij 10 keer zoveel als ik. Maar hopelijk kan hij zich er dan ook bij neerleggen dat er nog steeds mensen bestaan die 10 keer zoveel kunnen sparen als hij. ;)

We hebben en kunnen nou eenmaal niet allemaal hetzelfde.

Shadow0

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:01

Maar waarom zou dat zulke grote gevolgen moeten hebben? We hoeven niet allemaal hetzelfde te kunnen - maar we zijn wel allemaal mens. Dus waarom dat niet gewoon zo regelen dat iedereen een goede basis heeft?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:02

Misschien komt het bij sommigen hard aan, maar ik vind het volkomen terecht dat ze gaan herkeuren en korten.

Ik ken een gezin van 3, die alle 3 een WAJONG uikering hadden. Moeder en 2 zonen.
Beiden zoons volwassen (minimaal 25) en nog nooit gewerkt.

Toen een paar jaar geleden bekend werd dat er hekeurd zou gaan worden, konden de zonen ineens wel een baan gaan zoeken. En nu werken ze beiden fulltime, eentje zelfs onregelmatige uren (dag/avond).
Ze hadden eigenlijk al die jaren geen WAJONG nodig gehad.

En moeder.... Nou die deed al die jaren al zwart werk, ongeveer 20 uur per week.

En zij zijn vast niet het enige gezin waarbij het zo gaat/ging.

Wat betreft het korten.
Als je in staat bent te werken, vind ik dat je er ook alles aan moet doen om een baan te vinden. Wat voor een baan dan ook, desnoods een krantenwijk of pakketjes bezorgen, of inderdaad vrijwilligers werk. Zo'n onbetaalde baan staat goed op je cv en helpt je uiteindelijk met het vinden van een betaalde baan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:05

Rangeela schreef:
Balou_k schreef:

Hij huurt voor net zoveel als mijn hypotheek. Heeft een paard. Heeft hobby's en gaat op vakantie. :)

Ik reageer alleen op de reactie over kunnen sparen en de "riante situatie" die iemand hier denkt te menen over afgekeurden.
Wel knap van 980€ per maand kunnen sparen als je ziek bent. Laat staan een knol.

Duurdere zorgverzekering, meer zorg/therapie kosten, dieet etc. Dan hoop je voor 400€ te kunnen wonen (560€ huur met 160€ huurtoeslag is ongv 400€). Beetje aanvullende verzekering is minimaal 150. Eten 200€. Hou je nog 230€ over voor al je verdere vaste lasten als water, elektra, tv, telefoon, andere verzekeringen, kleding, huishoudelijke spullen, therapie/therapeut/alternatieve geneeswijzen, huisdier?, auto?, OV? eigen risico 385€, WMO huishoudhulp eigen bijdrage etc..
Mocht er dan 80 € nog extra af gaan... (buiten de vraag of dat terecht of onterecht is).
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 08-02-18 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:06

Shadow0 schreef:
Maar waarom zou dat zulke grote gevolgen moeten hebben? We hoeven niet allemaal hetzelfde te kunnen - maar we zijn wel allemaal mens. Dus waarom dat niet gewoon zo regelen dat iedereen een goede basis heeft?

Dat is er nu toch?
Die 75% van het minimum (excl. toeslagen: huur, zorgverzekering, kinderen etc.)
70% als iemand nog kan werken. Niet verkeerd mijn inziens?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 19:12

MirandaDvG schreef:
Misschien komt het bij sommigen hard aan, maar ik vind het volkomen terecht dat ze gaan herkeuren en korten.

Ik ken een gezin van 3, die alle 3 een WAJONG uikering hadden. Moeder en 2 zonen.
Beiden zoons volwassen (minimaal 25) en nog nooit gewerkt.

Toen een paar jaar geleden bekend werd dat er hekeurd zou gaan worden, konden de zonen ineens wel een baan gaan zoeken. En nu werken ze beiden fulltime, eentje zelfs onregelmatige uren (dag/avond).
Ze hadden eigenlijk al die jaren geen WAJONG nodig gehad.

En moeder.... Nou die deed al die jaren al zwart werk, ongeveer 20 uur per week.

En zij zijn vast niet het enige gezin waarbij het zo gaat/ging.

Wat betreft het korten.
Als je in staat bent te werken, vind ik dat je er ook alles aan moet doen om een baan te vinden. Wat voor een baan dan ook, desnoods een krantenwijk of pakketjes bezorgen, of inderdaad vrijwilligers werk. Zo'n onbetaalde baan staat goed op je cv en helpt je uiteindelijk met het vinden van een betaalde baan.

Moet jij je voorstellen dat er iemand naar je toe komt en tegen je zegt: Omdat je kan werken pikken we vanaf volgende maand iedere maand 5%(zeggen ze)in.
Dus dan moet je het met 70 euro minder per maand doen.
Je huur, alle vaste lasten en boodschappen gaan omhoog. Vind je dat eerlijk?

Reden dat ze zijn gaan herkeuren is omdat er veel van die gevallen rondlopen. Maar die zijn er ook in de bijstand of ww.

Het had eerlijker geweest als ze hadden gezegd: Jij kan werken en je hebt een baan, dus je gaat niet gekort worden. Zou jij voor 70 euro minder nog je bed uitkomen?

Hannanas

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:19

Nou werken geeft ook een doel, levensvreugde en sociale contacten dus ik vind het niet volledig reëel om de vergelijking te maken dat bij wel werken de 70€ minder het volledig ontmoedigt te gaan werken. Het zou wel eerlijker zijn als dat verschil minder of niets gaat zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:20

Ik vind het maar krom..
Het zit zo dat enkel duurzaam afgekeurden nog 75% krijgen, kan je ooit aan het werk
korten ze je dus naar 70%.
Bij mij is door de arbeidsdeskundige bepaald dat ik nog niet kan werken, en toch krijg ik maar 70%.
Overigens hoef ik niet aan het vrijwilligerswerk ofzo, omdat ik alles doe om eruit te komen en ik niet meer kan doen als dit.
Plus mijn sociale leven is op orde: ze hoeven mij niet uit een isolement te houden.
Nu heb ik het geluk thuis te wonen en financieel steun te hebben zonodig, maar dat heb ik te danken aan het thuisfront. :)
Niet iedereen heeft die mogelijkheden.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 08-02-18 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:20

Ik ken ook aardig wat mensen met een Wajong uitkering en die hebben het eigenlijk heel riant.

2 gevallen krijgen Wajong ivm psychische problemen. Wonen in geweldige sociale huurwoning op een A-locatie, inclusief tuin inclusief toeslagen en extra begeleiding. Als ze die woning zouden moeten kopen betaal je daar makkelijk meer dan €200.000,- voor. Zij wonen met huurtoeslag voor een prikkie. Ze kunnen er zelfs nog schitterende vakanties van betalen. Speciale begeleid reizen vakanties naar de Maledieven etc. Voor mij niet op te brengen, maar zij kunnen dat wel betalen. De periode dat ze op vakantie zijn krijgen ze de kosten voor de extra begeleiding teruggestort. En dus kunnen zij ook naar Griekenland of Turkije op vakantie.
Een ander geval krijgt ook Wajong maar heeft een vriend met een baan dus kassa. Zij kan daar royaal van leven.

Er zijn genoeg mensen die hun hele leven in de fabriek werken en nooit vooruitzicht hebben op grote promotie of een succesvolle loopbaan. Ik vind het niet kloppen dat mensen met Wajong beter af zijn dan gezonde mensen die werken voor iets meer dan een minimum loon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:24

Balou_k schreef:
Dat is er nu toch?
Die 75% van het minimum (excl. toeslagen: huur, zorgverzekering, kinderen etc.)
70% als iemand nog kan werken. Niet verkeerd mijn inziens?

70% is op of zelfs onder het bestaansminimum en dat bestaansminimum is vrij karig - ook met al die illustere toeslagen - en waarom vind je het niet verkeerd dat mensen 70 ipv 75% krijgen, ook al is de reden dat ze geen werk hebben gevonden vooral dat die banen er simpelweg niet zijn?

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:25

Op zich is met herkeuren niks mis en ik denk dat er inderdaad gevallen zijn zoals jij beschrijft, MirandaDvG.

Het zou alleen motiverender zijn voor vele als je op het moment dat je werkt daar dan financieel wel op vooruit gaat. Want nu niet het geval is, sterker nog je wordt gekort.

Ik heb er niet om gevraagd om op mijn 15e ziek te worden en mijn volledige toekomst in het water te zien vallen omdat de overheid het niet nodig vind om voor de gezondheid van zn burgers te zorgen.
Ik ontvang trouwens geen toeslagen of iets dergelijks. En heb het geluk een partner te hebben met een goede baan zodat we ergens een appartementje kunnen huren samen.

Maak me meer zorgen om hoe het verder moet als ik dadelijk 27 ben en de wajang stopt.
Tot die tijd moeten wij wachten met een huis kopen en echt 'leven' omdat het allemaal onzeker is.

Ik heb een jaar lang 12 uur gewerkt per week wat in verhouding zo'n 120 uur per week voor een gezond persoon is en ging daar financieel niet op vooruit, dat is frustrerend. Heb dit uiteindelijk niet vol kunnen houden en ben thuis komen te zitten met een burn out.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:30

purny schreef:
Moet jij je voorstellen dat er iemand naar je toe komt en tegen je zegt: Omdat je kan werken pikken we vanaf volgende maand iedere maand 5%(zeggen ze)in.
Dus dan moet je het met 70 euro minder per maand doen.
Je huur, alle vaste lasten en boodschappen gaan omhoog. Vind je dat eerlijk?

Reden dat ze zijn gaan herkeuren is omdat er veel van die gevallen rondlopen. Maar die zijn er ook in de bijstand of ww.

Het had eerlijker geweest als ze hadden gezegd: Jij kan werken en je hebt een baan, dus je gaat niet gekort worden. Zou jij voor 70 euro minder nog je bed uitkomen?

Als je kunt werken kun je die korting dus zelf bij elkaar verdienen. Dus ja, volkomen terecht dat ze gaan korten.
Ze zouden ook wel eens wat kritischer naar die andere uitkeringen mogen kijken.

Het is natuurlijk idioot dat je een rechten gaat ontlenen aan een uitkering. Die uitkering is een gunst die je krijgt van de samenleving omdat je minder bevoordeeld bent. Het is geen recht! Dus als de samenleving zegt; de kosten van die uitkeringen drukken te hard op de schouders van de mensen die het bij elkaar moeten harken, dan gaan de uitkeringen omlaag. Vergeet niet dat die uitkeringen 50 jaar terug nog niet eens bestonden. Toen moest je gewoon je eigen boontjes doppen. We zijn hier in Nederland zo sociaal dat iedereen een steentje bijdraagt om het voor de mensen die minder kansen hebben ook aangenaam te maken. Maar dat is compleet doorgeschoten. Het is van de zotte dat je met een uitkering beter af bent dan een ZZP-er met een burn out. Precies dat is de reden dat er geen draagvlak meer is voor zulke hoge uitkeringen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:30

Wajong was in januari €1001,92
Hier komt volledig huurtoeslag en zorgverzekering toeslag bij.
€246,- huurtoeslag
€94,- zorgtoeslag

€1341,92

Huis
Paard
Vakantie
Uitjes
Eten en drinken
Gas water licht
Sparen

Is schijnbaar goed mogelijk voor deze jongen. Is toch zo slecht niet..?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:32

Maar begrijp ik het dan verkeerd?
Als je kan werken word je gekort, naar 70?%?
Als je dan een betalende baan vind, dan blijft je uitkering toch die 70%? en dan ontvang je je salaris.

Of word er dan een herberekening gedaan waardoor je inclusief je salaris eindigt met die 70%?