MirandaDvG schreef:Misschien komt het bij sommigen hard aan, maar ik vind het volkomen terecht dat ze gaan herkeuren en korten.
Ik ken een gezin van 3, die alle 3 een WAJONG uikering hadden. Moeder en 2 zonen.
Beiden zoons volwassen (minimaal 25) en nog nooit gewerkt.
Toen een paar jaar geleden bekend werd dat er hekeurd zou gaan worden, konden de zonen ineens wel een baan gaan zoeken. En nu werken ze beiden fulltime, eentje zelfs onregelmatige uren (dag/avond).
Ze hadden eigenlijk al die jaren geen WAJONG nodig gehad.
En moeder.... Nou die deed al die jaren al zwart werk, ongeveer 20 uur per week.
En zij zijn vast niet het enige gezin waarbij het zo gaat/ging.
Wat betreft het korten.
Als je in staat bent te werken, vind ik dat je er ook alles aan moet doen om een baan te vinden. Wat voor een baan dan ook, desnoods een krantenwijk of pakketjes bezorgen, of inderdaad vrijwilligers werk. Zo'n onbetaalde baan staat goed op je cv en helpt je uiteindelijk met het vinden van een betaalde baan.
Moet jij je voorstellen dat er iemand naar je toe komt en tegen je zegt: Omdat je kan werken pikken we vanaf volgende maand iedere maand 5%(zeggen ze)in.
Dus dan moet je het met 70 euro minder per maand doen.
Je huur, alle vaste lasten en boodschappen gaan omhoog. Vind je dat eerlijk?
Reden dat ze zijn gaan herkeuren is omdat er veel van die gevallen rondlopen. Maar die zijn er ook in de bijstand of ww.
Het had eerlijker geweest als ze hadden gezegd: Jij kan werken en je hebt een baan, dus je gaat niet gekort worden. Zou jij voor 70 euro minder nog je bed uitkomen?