Jullie mening over de nieuwe MS commercial

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zouden jullie naar aanleiding van de commercial doneren?

Ja
17 (12%)
Nee
104 (77%)
Twijfel
14 (10%)

Totaal aantal stemmen: 135


RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:44

Ik kan me op zich wel vinden in de ophef, maar aan de andere kant: ik volg reclames bijna nooit en deze zou ik wel afkijken, dus in dat opzicht werkt het wel.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:48

Christiene schreef:
Dat liedje is wel het ergste. Verschrikkelijk. Ook de tekst , soort muziek.

En poef weg loopfunctie of zicht klopt ook niet dat gaat langzaam.

Slaat wat mij betreft de plank wat mis.

Ik zie het niet als 'poef-weg 'loopfunctie' maar als zijnde struikelen omdat je niet het juiste seintje van hersenen naar spieren krijgt en je je coordinatie en kracht even verliest.

eenitraM
Berichten: 10950
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Jullie mening over de nieuwe MS commercial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:52

Goed filmpje, pakkende muziek, maar de op de polvraag; Nee.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Jullie mening over de nieuwe MS commercial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:00

slecht filmpje en slechte muziek.Ik zou het filmpje normaal niet eens afkijken alleen al door het irritante muziekje

Danielleeee_
Berichten: 3191
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:01

Deze commercial laat me wel inzien hoe heftig de ziekte is.. Echter, het liedje vind ik eng en ondanks dat het er op de een of andere manier vast bij past, had ik echt een ander liedje gekozen. Dit liedje maakt de reclame, vind ik, heel eng en afleidend.

Edit: ik doneer eigenlijk nooit (n.a.v. reclames). Dus antwoord op de poll: nee. Maar dit heeft op zich weinig te maken met de inhoud van de commercial.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:04

Zo snel als het in het filmpje gaat, zal het in de meeste gevallen niet gaan. MS kan in heel veel gevallen heel lang goed gaan, maar ik ken genoeg mensen waarbij het heel snel ging. Op een MS-weekend een vrouw ontmoet die binnen een jaar van volledig mobiel naar permanent rolstoelgebonden was afgegleden en als zij achteruit zou blijven gaan op dat tempo, zou ze binnen een jaar dood zijn. Op datzelfde weekend een man ontmoet die zijn zicht volledig kwijtraakte van het een op het andere moment als hij overprikkelt raakte. Het is zo'n rare, nare ziekte.
Dat gezegd hebbende zeg ik van niets in het filmpje zodanig shockerend dat het niet op tv hoort en als mensen dat wel vinden is het misschien maar goed ook. Er komt zo weinig geld binnen voor MS (eigenlijk naar alle niet-kanker fondsen, maar dat is een andere discussie), en dat terwijl we nog niet eens weten waar het vandaan komt.

Sem_
Berichten: 7774
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:10

Ik denk dat het filmpje wel de aandacht van veel mensen trekt, juist door het 'lugubere'. Het gevolg kan
zijn dat mensen er ook over gaan praten (zoals hier), wat weer meer kennis, begrip en mogelijk geld
op kan leveren. Of dat wel of niet the way to go is, daar zullen de meningen over verschillen..

Zelf vind ik het geen gekke manier om reclame te maken. Het heeft mijn aandacht in ieder geval wel
getrokken. :j Of ik daardoor ook sneller zou doneren.. Mogelijk wel ja.
Eigenlijk wel jammer dat het dan een soort strijd wordt om de meest choquerende/zielige reclame.
Maar dat is denk ik wel hoe het werkt..

Celiien

Berichten: 13263
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Jullie mening over de nieuwe MS commercial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:18

Hmm nee.. maar dat doe ik uit principe niet als een stichting reclame maakt.. kost namelijk aardig wat geld, wat ook kan worden besteed aan..
Nou moet ik zeggen dat ik sowieso weinig doneer.. gewoon nagenoeg niets eigenlijk :=

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:22

Ik heb de reclame alleen gisteren gedeeltelijk gezien. Ik denk dat ik door de muziek opkeek van mijn laptop, hoewel ik nu niet meer kan zeggen welke muziek het was. In eerste instantie zag ik allerlei mensen, waarvan een gedeelte een duidelijke handicap had. Later werd het duidelijk dat het om ms ging. De boodschap kwam bij mij over dat ms bij sommigen heel snel gaat en bij sommigen niet te zien. Ik vond de reclame wel krachtig, in die zin dat ik wel bleef kijken.

Annick75

Berichten: 1792
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:25

Inujojo schreef:
Zo snel als het in het filmpje gaat, zal het in de meeste gevallen niet gaan. MS kan in heel veel gevallen heel lang goed gaan, maar ik ken genoeg mensen waarbij het heel snel ging. Op een MS-weekend een vrouw ontmoet die binnen een jaar van volledig mobiel naar permanent rolstoelgebonden was afgegleden en als zij achteruit zou blijven gaan op dat tempo, zou ze binnen een jaar dood zijn.


Maar waar zou ze dan dood aan gaan?

Inujojo schreef:
Op datzelfde weekend een man ontmoet die zijn zicht volledig kwijtraakte van het een op het andere moment als hij overprikkelt raakte. Het is zo'n rare, nare ziekte.


Overprikkeling kan helaas een heel vervelende invloed hebben op veel ziektebeelden die onder niet aangeboren hersenletsel (NAH) vallen. Wist je dat warmte een vergelijkbaar effect kan hebben, maar dat ook niet daadwerkelijk bij elke MS'er zo is

Je beschrijft nu 2 extremen, maar ik weet vrijwel zeker dat lang niet iedereen tijdens dat MS-weekend (waarvan ik wel benieuwd ben waar en wanneer het was, omdat ik zelf ook wel eens met zo'n weekend mee ben geweest).

Ik ken geen exacte cijfers, maar je beschrijft hier echt een forse minderheid mee. Ik zit met 3 vriendinnen in een app-groepje, alle drie hebben we MS, A de diagnose nu bijna 4 jaar, B dit jaar 8 jaar en ik dit jaar 13 jaar. A is vrijwel volledig rolstoel gebonden (maar overigens nog wel heel actief en sportief), M en ik zijn allebei nog bijna volledig mobiel. Ik heb wel een rolstoel, maar die gebruik ik op dit moment weinig. Die stamt uit een tijd dat het slecht ging. Ik gebruik 'm eigenlijk vrijwel alleen nog al verplaatsingsmiddel over de langere afstanden gecombineerd met een elektrische handbike, die ook uit die slechte periode stamt, omdat ik geen auto rijd en op- en met name afstappen met een gewone fiets een uitdaging is, zeker naarmate ik fysiek vermoeider raak.

Aan de andere kant loop ik wel een uur op de loopband, doe ik mee met de Xcore en Club Yoga lessen en doe ik krachttraining.

@Celiien, ik snap jou punt qua kosten voor een commercial helemaal, aan de andere kant, als een organisatie nooit reclame maakt, krijgen ze ook geen naamsbekendheid en ook bijzonder weinig donaties natuurlijk. Ik kijk zelf ook nog wel naar de manier van reclame maken en vooral de hoeveelheid verschillende commercials. En dan blijkt dat best veel organisaties dezelfde commercial echt meerdere jaren gebruiken en dan vaak ook nog alleen in de aanloop naar een collecteweek om daar ruchtbaarheid aan te geven. En dan kan ik er nog wel in mee gaan, al mis ik ook de middelen om stelselmatig te doneren en moet ieder lekker doen waar 'ie zich zelf goed bij voelt.

@Nynke55, hebben wij dezelfde reclame gezien, want deze van MoveS, laat alleen maar de boodschap zien hoe heftig ms is (of meer genuanceerd: kan zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:43

Ik vind het maar een vreemde reclame, begin lijkt een horrorfilm, en het roept meer vragen op bij mij dan dat het beantwoordt. Ik zou niet snel doneren door deze reclame.

Ben heel benieuwd wat de ophef is onder mensen met ms.

Annick75

Berichten: 1792
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jullie mening over de nieuwe MS commercial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:50

Marie_Anne, juist dat het meer op een horrorfilm lijkt dan de realiteit en het geen reëel beeld schetst van wat MS daadwerkelijk is en kan doen. Er zijn voor- en tegenstanders. De 'nou ja, als het maar helpt geld in te zamelen' of 'heel herkenbaar' reacties versus de 'moet het nu echt zo' en 'ik herken me hier totaal niet in' reacties. Ik val meer in die laatste groep als ms'er.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:55

Annick75 schreef:
Marie_Anne, juist dat het meer op een horrorfilm lijkt dan de realiteit en het geen reëel beeld schetst van wat MS daadwerkelijk is en kan doen. Er zijn voor- en tegenstanders. De 'nou ja, als het maar helpt geld in te zamelen' of 'heel herkenbaar' reacties versus de 'moet het nu echt zo' en 'ik herken me hier totaal niet in' reacties. Ik val meer in die laatste groep als ms'er.

Maar dat het bij jou en twee anderen zo gaat wil toch niet zeggen dat het bij anderen niet anders kan zijn?
Helaas zijn er ook mensen bij wie ms een snel verloop en snelle achteruitgang kent. Dat is enorm heftig.

Ik vind de reclame niet wauw, maar dat is persoonlijk. Er wordt over gepraat en misschien wat dat het doel.

tinkerSophia
Berichten: 332
Geregistreerd: 01-12-09

Re: Jullie mening over de nieuwe MS commercial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:00

Ik als ms er vind het een heftige reclame met name de muziek
Bij mij was het wel gezond en 1.5 uur later halfzijdig verlamd. Dus het kan echt zo snel. Arm been poef weg. Maar ik denk meer uitzondering dan regel
Deze zenuwziekte is zenuwslopend

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:05

Annick75 schreef:
[

@Nynke55, hebben wij dezelfde reclame gezien, want deze van MoveS, laat alleen maar de boodschap zien hoe heftig ms is (of meer genuanceerd: kan zijn).


Zoals ik zei, ik heb alleen een gedeelte gezien, en ik beschrijf hoe dit op dat moment op mij overkwam. Als je niet weet waar het over gaat, komt het waarschijnlijk heel anders over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:05

Ik vind het een goede reclame omdat hij niet gericht is op MSers (die weten dit alles al en kunnen wat in de commercial gebeurt ook vanuit dit kennis relativeren) maar juist op het brede publiek. Als onderdeel van het brede publiek wist ik bijvoorbeeld dat MS een spierziekte was, maar niet dat je ook je zicht kwijt kunt raken. Voor mij werkt de reclame dus omdat ze iets laat zien wat ik niet weet, wat bovendien door de beelden + muziekje zo heftig wordt weergegeven dat ik er echt even door gegrepen word. Het is geen wegzapreclame. Juist doordat het zo absurd/horror/heftig gemaakt is trekt het de aandacht en dat zorgt er toch voor dat ik weer even stilsta bij MS en wat dat allemaal zou kunnen doen.

Los daarvan vind ik het ook een goede reclame juist omdat het weerstand oproept. Dat is wat reclamemakers willen; niet herkenning bij mensen die toch al weten wat het is, maar reuring, weerstand, discussie. Dus alleen al omdat deze reclame zoveel heftige emoties en discussie oproept betekent voor mij dat hij al geslaagd is.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:07

nynke55 schreef:
Annick75 schreef:
[

@Nynke55, hebben wij dezelfde reclame gezien, want deze van MoveS, laat alleen maar de boodschap zien hoe heftig ms is (of meer genuanceerd: kan zijn).


Zoals ik zei, ik heb alleen een gedeelte gezien, en ik beschrijf hoe dit op dat moment op mij overkwam. Als je niet weet waar het over gaat, komt het waarschijnlijk heel anders over.

Edit: dit is inderdaad een heel ander filmpje dan ik gezien heb.

Erres

Berichten: 332
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:08

Er is meer aandacht nodig over de ziekte MS, dat is zeker. Veel mensen denken dat het een spierziekte is, terwijl het een auto-imuumziekte is. Dus dan is de opzet van het fimpje oke. De muziek is afschuwelijk.
Bij mij gaat het gelukkig ook niet zo snel, maar het is zenuwslopend dat je niet weet wanneer het weer toeslaat. Er moet een medicijn komen! :j

StonedRomy

Berichten: 7551
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:12

Ik vind deze reclames ( deze als in, alle reclames voor ziektes ) zeer onsmakelijk. De ' ik ben ondertussen dood.' Posters tot de zielige muziekjes onder een tv reclame. Ze kosten veel geld, geld wat ze beter kunnen investeren in onderzoek of in iets minder dwingende reclames.

Maar ja, hoe krijg je anders mensen zover om te doneren? Met collectanten? Die wat ik aan de deur heb gehad zijn bijzonder aggresief in geld inzamelen. ( ' jij bent gezond, een kind van jouw leeftijd kan al stervende zijn!' )

MS is een erge ziekte... Maar COPD, kanker, hartafwijkingen, depressie........... Etc zijn ook erge ziektes en ook allemaal dodelijk. Persoonlijk ben ik voorstander van 1 goed doel voor alle aandoeningen ipv dit getouwtrek om donaties binnen te krijgen.

Esaqar

Berichten: 3179
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:13

Niet hoe ik deze ziekte zag... ik weet niet echt wat ik er van vind.
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 14-01-18 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkerSophia
Berichten: 332
Geregistreerd: 01-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:13

xyzutu2 schreef:
Als onderdeel van het brede publiek wist ik bijvoorbeeld dat MS een spierziekte was, maar niet dat je ook je zicht kwijt kunt raken. Voor mij werkt de reclame dus omdat ze iets laat zien wat ik niet weet,


Het is geen spierziekte maar een ziekte aan de zenuwen. Je lichaam valt eigen zenuwen aan

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:13

Het zal met een reden als een (slechte) horror film gemaakt zijn. Het trekt de aandacht, laat mensen erover praten. De ziekte is dan ook een horror-gebeuren.

Het muziekje, hoe smakeloos ik het ook vind, trekt ook je aandacht.

Desondanks ga ik niet hierom doneren

Annick75

Berichten: 1792
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:15

gekvanfleur schreef:
Maar dat het bij jou en twee anderen zo gaat wil toch niet zeggen dat het bij anderen niet anders kan zijn?
Helaas zijn er ook mensen bij wie ms een snel verloop en snelle achteruitgang kent. Dat is enorm heftig.

Ik vind de reclame niet wauw, maar dat is persoonlijk. Er wordt over gepraat en misschien wat dat het doel.


Dat zeg ik toch ook niet? Als je mijn voorbeeld goed leest, zie je ook dat degene die het kortst de diagnose heeft, het heftigste verloop heeft en dus de meeste 'pech'. Het voorbeeld laat echter ook zien, dat zij in de minderheid.

Wat ik er mee wil zeggen, is dat het enorm heftige, horrorachtige scenario uit de commercial absoluut geen realistisch beeld geeft van de ziekte MS. Het laat alleen de meest heftige kant zien en dan ook nog eens alleen de lichamelijk kant, terwijl MS zoveel meer is dan alleen de lichamelijk kant en het verloop ook zo ontzettend anders kan zijn.

En dat gaat van zo extreem als in het filmpje, wat relatief uitzonderlijk is, maar wel het beeld wat de meeste mensen van MS hebben, tot mensen die weliswaar MS hebben, maar daar hun hele leven weinig hinder van ondervinden, net zo uitzonderlijk denk ik, tot alles er tussenin.

Daarbij heeft het ook een aantal onzichtbare kanten: (zenuw)pijn, vermoeidheid, sneller overprikkelbaarheid, cognitieve achteruitgang.

Het wordt niet voor niks wel eens een ziekte met 1000 gezichten genoemd. Feit is wel dat de meerderheid (zo'n 80%) 10 jaar nog steeds loopt, en 50% zijn 20 jaar ook nog. (bron: https://www.msweb.nl/wat-is-ms/klachten/). En van die andere 50% is ook lang niet iedereen rolstoelgebonden, maar die hebben wellicht wel een ander loophulpmiddel nodig.

Dat er ook mensen zijn bij wie het verloop wel zo heftig is, weet ik als geen ander. Ik ben in 2009 mijn beste vriendin verloren aan de gevolgen van MS en geloof me, dat komt héél hard aan als je zelf ook MS hebt en die MS ook hetgeen is waardoor jullie elkaar hebben leren kennen. En het aantal ms'ers waarvan ik in de afgelopen 12 jaar afscheid heb genomen, is ook niet meer op twee handen te tellen. Soms aan de gevolgen van MS, maar ik denk bijna net zo vaak aan kanker of een andere oorzaak. Soms een natuurlijke dood, soms een zelf verkozen einde. Dus neem van mij aan dat ik in de afgelopen 12 jaar kennis heb mogen maken met heel veel van de denkbare vormen van MS.

Mede daardoor weet ik ook hoe ontzetten moeilijk het voor de grote meerderheid kan zijn om met zulke filmpjes geconfronteerd te worden en vervolgens de volgende dag te moeten uitleggen dat het echt niet bij iedereen zo gaat. Weet je hoe vreselijk vermoeiend het is om a) elke keer uit te moeten leggen dat het geen spierziekte is b) elke keer uit te moeten leggen dat MS niet per definitie betekent dat je in een rolstoel terecht komt en c) dat het ook niet dodelijk is?

@tinkerSophia, het kan inderdaad wel, maar je behoort gelukkig en tegelijkertijd helaas tot de uitzonderingen. Hoe gaat het nu met je?
Laatst bijgewerkt door Annick75 op 14-01-18 20:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:16

Annick75 schreef:
Inujojo schreef:
Zo snel als het in het filmpje gaat, zal het in de meeste gevallen niet gaan. MS kan in heel veel gevallen heel lang goed gaan, maar ik ken genoeg mensen waarbij het heel snel ging. Op een MS-weekend een vrouw ontmoet die binnen een jaar van volledig mobiel naar permanent rolstoelgebonden was afgegleden en als zij achteruit zou blijven gaan op dat tempo, zou ze binnen een jaar dood zijn.


Citaat:
Maar waar zou ze dan dood aan gaan?


Je hart is een spier en volgens mij gaan je spierfuncties er langzaam mee stoppen. Tenminste, zo heb ik het begrepen.

Annick75

Berichten: 1792
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:20

Froemel schreef:
Je hart is een spier en volgens mij gaan je spierfuncties er langzaam mee stoppen. Tenminste, zo heb ik het begrepen.


Nee, MS is een auto-immuunaandoening aan het centraal zenuwstelsel, geen spierziekte. De aansturing van spieren kan door MS wel verslechteren, maar het tast je spieren niet aan. Daarbij wordt het hart niet door het centrale, maar door het autonome zenuwstelsel aangestuurd. MS tast dus je hart(spier) niet aan.

Je overlijdt ook niet aan MS zelf, maar aan de gevolgen van, bv een longontsteking waarvoor je te zwak bent geworden om het slijm op te hoesten en de longontsteking het hoofd te bieden.