Vegan tuig - discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:46

Marjoow schreef:
Ik vind het dus ook juist zo gaaf dat een vleeskoe 100% gebruikt word. Er wordt eigenlijk niets weggegooid. Het vlees dat niet voor humane consumptie gebruikt kan worden, dat kan nog naar de diervoeders. Overal is een functie voor, dat is toch prachtig?

Ja dat is ook het beste, niets verloren laten gaan. Alleen mag die hele consumptie natuurlijk wel wat minder voor dierenwelzijn en milieu. (lees veel minder) Ook moet het dier een goed leven hebben en niet als een product gezien worden wat maar zo snel mogelijk af moet zijn zodat het geld oplevert. Mensen kunnen daar verandering in brengen door bewust te kiezen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:46

8nnemiek
mag ik vragen waarom je moeite hebt met wol?
Onze buurman heeft een uit de kluiten gelopen hobby met schapen. Hij zal er een 100 hebben.
Deze lopen het hele jaar buiten op een maandje in het lammer seizoen na.
En dan in de lente als het weer warm word worden ze geschoren.
Oude schapen of een teveel worden wel geslacht, maar die hebben een goed leven gehad.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:52

Jessix schreef:
Marjoow schreef:
Ik vind het dus ook juist zo gaaf dat een vleeskoe 100% gebruikt word. Er wordt eigenlijk niets weggegooid. Het vlees dat niet voor humane consumptie gebruikt kan worden, dat kan nog naar de diervoeders. Overal is een functie voor, dat is toch prachtig?

Ja dat is ook het beste, niets verloren laten gaan. Alleen mag die hele consumptie natuurlijk wel wat minder voor dierenwelzijn en milieu. (lees veel minder) Ook moet het dier een goed leven hebben en niet als een product gezien worden wat maar zo snel mogelijk af moet zijn zodat het geld oplevert. Mensen kunnen daar verandering in brengen door bewust te kiezen.

Daarom vind ik het zoveel belangrijker om bewust en duurzame keuzes te maken dan simpelweg het roer om te gooien en vegan/ vegetarisch gaan leven.

Even kort door de bocht:
Ja, er is een dier doodgegaan voor een heleboel producten die wij dagelijks gebruiken. Maar, als wij die producten níet dagelijks gebruiken, was het dier nooit geboren geworden. Als er immers geen vraag meer is naar melk, biefstuk of leer, zullen de rassen die daarvoor gebruikt worden uitsterven. Is dat wat we willen? Lege weilanden, alleen maar akkerlanden?

Ik vind de hele veehouderij ontzettend mooi om te zien. Maar wél op een ethisch correcte manier, een diervriendelijk bestaan is belangrijk. En daarom vind ik het belangrijk dat je de keus voor de producten die je consumeert bewust maakt. Bewust nadenken over de herkomst van je producten en hier goed mee omgaan. Dus bijvoorbeeld in plaats van 4 hamburgers kopen, 2 biologische hamburgers en dan gewoon minder vlees eten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Vegan tuig - discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:55

Goed punt, Marjow. Ik eet zelf 80% vegetarisch. Af en toe dus wel vlees, bijvoorbeeld als ik uit eten ga, of als ik er eens zin in heb. Mijn vrees komt van de bio-boer die zelf ook slager is. Hij verkoopt dus alleen zijn eigen koeien, die een prachtig leven hebben in de natuurgebieden hier.

Ik vind het echt helemaal prima dat zo'n dier dan geslacht wordt en dat er alles van gebruikt wordt. Met het houden van bijen heb ik ook absoluut geen probleem. Ik denk zelfs dat het in het huidige klimaat maar goed is dat er imkers zijn die de bijenpopulatie in de gaten houden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:59

Ik denk dat het problee in dit soort discussies vaak is dat mensen het over verschillende dingen hebben. Niet iedere veganist is hetzelfde.
Als je veganist bent omdat je vind dat dieren onder geen enkele voorwaarde geëxploiteerd mogen worden, dan is leer, honing, wol, en in principe elke vorm van dierhouden onacceptabel, en daar vallen dan óók alle huisdieren onder.

Logische consequentie is dan dat alle gedomesticeerde dieren dood moeten ( een ideaal waar PETA actief aan werkt overigens).

Persoonlijk vind ik het bizar dat mensen die dit soort idealen ( soms fél) uitdragen het wel okay vinden zelf bijvoorbeeld een kat te houden, ik begrijp niet hoe je dat "kloppend" krijgt in je bovenkamer.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:00

Mizora schreef:
Is paardrijden wel of niet vegan?
Is kunststof tuig (dus vegan) wel beter dan dierlijk tuig, want mogelijk is de milieubelasting hoger?
Kan een vegan dieren houden?
En wanneer zijn vegans hypocriet?

Oftewel: alles wat men probeert te achterhalen in een topic dat daar niet geschikt voor is.
[HAR] Vegan tuig

En dus open ik een topic dat daar wel geschikt voor is. Zodat het ene beantwoord kan worden en het ander benoemd.

Wat wel van groot belang is, is dat er met respect en goed onderbouwd gereageerd wordt. Omdat iemand anders leeft of dingen anders ziet betekent niet dat het daarom fout is.

Even wat quotes om te laten zien hoe de discusssie gestart is en om de discussie aan te zwengelen:
Lianne schreef:
Eigenlijk bestaat Vegan tuig niet. Want een Vegan gebruikt geen dieren voor zijn/haar plezier......

LibertyLucky schreef:
Tja ik zelf en ook vegetarisch en reed nauwelijks paard ,maar qua wandelen etc verzorgen heb je toch tuig nodig in bepaalde omstandigheden.

Nies_ schreef:
Een vegan die paarden houdt is hypocriet en inconsequent. Al ken ik ook genoeg vegetariërs die wel met hun kont op een leren zadel zitten. Als het voor eigen plezier is kan het blijkbaar ineens allemaal wel.

Mkango schreef:
Ben ook benieuwd hoe mensen op zoek naar vegan tuig, daar tegenover staan; kijken jullie ook naar het productieproces van kunststof tuig of de verwerking/vernietiging ervan als het zijn beste tijd wel gehad heeft? Heeft het nu niet-dierlijk zijn van het tuig prioriteit over de mogelijke gevolgen voor het milieu at large?

_Nelleke_ schreef:
Iedereen bepaalt voor zichzelf in hoeverre zij zich een veganistische levensstijl willen aanmeten. Iedereen kan verschillende motieven hebben en dat bepaalt (gelukkig) niemand voor ze. De ene persoon wil alleen een vegan dieet, de andere persoon wil graag het liefste met biologisch katoenen sokken in een eco-tiny-house op de hei zitten. En dan heb je nog iedereen die daar tussenin zit. Dus leef en laat leven, maar bepaal alsjeblieft niet hoe iemand anders zijn 'vegan' levensstijl toepast.

Ooo, je bedoelt tuigage voor je paard..... Ik dacht bij "Vegan tuig" aan asociale mensen die veganistisch zijn....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 16:20

Annemeik schreef:
Maar even heel kort door de bocht. Als er een rund op de Oostvaardersplassen dood zou gaan, en van dat leer wordt dan tuig gemaakt. Dan zou het geen probleem zijn?

Niet om moeilijk te doen, gewoon om het te snappen.

Erbij zeggende dat ik dus geen vegan ben. Op zich zou het geen probleem zijn (los van eventuele kwaliteitsproblemen), maar het is van buitenaf niet te zien waardoor het de verkeerde ilusie wekt bij mensen.

Om die reden zijn er ook vegans (niet allemaal!) tegen eieren van eigen kip eten zijn, ook als dit geredde legkippen zijn (dus geen kippen die voor hen gefokt zijn en de haantjes om zeep zijn geholpen) en er geen haan bij gelopen heeft. Zij voeren de eieren dan terug aan de kippen.
- daar ben ik het overigens niet mee eens.

Een reden om moeite te hebben met wol is omdat de wol die in de meeste kleding zit niet van Nederlandse vleesschapen komt, waar het scheren als noodzakelijk kwaad gezien wordt omdat de vacht minder oplevert dan dat het scheren kost, maar van wolschapen die vaak uiterst onvriendelijk behandeld worden om maar zo snel mogelijk geschoren te kunnen worden.

Er is gelukkig een omslag gaande, maar sommige wolschapenboeren sneden de huid van hun schaap rond de anus weg zodat daar littekenweefsel vormt en geen wol meer groeit. Dit gebeurt tegen de maden die een schaap razendsnel van binnenuit kunnen opeten, dus op zich is het diervriendelijk. Maar het gebeurt zonder verdoving en door selectie is er ook een hoop mogelijk dat de wol daar gewoon minder of afwezig is, echter is de kans dan aanwezig dat het schaap in zijn geheel iets minder wol gaat produceren en dat is economisch minder rendabel dan een lap huid wegsnijden.

Ik ben zelf van het zelfvoorzienend leven, inclusief vlees en eieren (en mogelijk ooit ook zuivel, maar dat staat minder hoog op het lijstje), maar vanwege het wonen in een appartement (studentenstudio) doe ik het nu nog niet. Ik wil echter mijn stukje vlees niet missen en dus eet ik voor nu "gewoon" winkelvlees. Ik beperk wel mijn dierlijke inname en denk altijd goed na over non-food dingen die ik koop om zo de milieubelasting te beperken.

@Kuggur: er zijn allerlei stromingen van veganisme, zoals je zelf ook aangeeft. Maar dat maakt ook dat hoewel er geen dieren geëxploiteerd mogen worden voor jou (zijnde de veganist in dit verhaal), betekent niet per se dat je het houden van dieren onacceptabel vindt. Alleen wel dat de materialen van hen gebruikt wordt.

Daarop volgend: op het moment dat er geen dieren meer voor productie-einden gehouden worden (iedereen op aarde is veganistisch geworden), zullen er inderdaad rassen uitsterven. Dat is niet per se iets negatiefs, maar het hoeft niet te betekenen dat er nergens meer dieren zijn. Er zal veel meer grond beschikbaar komen, want er hoeft opeens veel minder geproduceerd te worden. Een veganist gebruikt uit mijn hoofd gezegd nog geen 10% van het landbouwareaal dan een omnivoor doet door middel van zijn dierlijke consumptie.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:24

Ik ben het er mee eens dat paardrijden an sich niet vegan is. Paarden houden tot daar aan toe. Zolang je ze een fijn plekje geeft en je paard het naar haar zin heeft zal ie niet snel anders willen.

Maar moet je je paard/hond/kat nou weg doen als je vegan wordt? Mwah... Vind ik niet. Daar schiet je niks mee op.

Heb je nieuw tuig nodig? Waarom dan het vegan. Alle kleine beetjes helpen ten slotte.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:25

Mizora schreef:
Daarop volgend: op het moment dat er geen dieren meer voor productie-einden gehouden worden (iedereen op aarde is veganistisch geworden), zullen er inderdaad rassen uitsterven. Dat is niet per se iets negatiefs, maar het hoeft niet te betekenen dat er nergens meer dieren zijn. Er zal veel meer grond beschikbaar komen, want er hoeft opeens veel minder geproduceerd te worden. Een veganist gebruikt uit mijn hoofd gezegd nog geen 10% van het landbouwareaal dan een omnivoor doet door middel van zijn dierlijke consumptie.

Ik ben benieuwd naar een bron hiervan. Ik denk namelijk logischerwijs dat er juist méér geproduceerd moet worden. Ja, er word een heleboel verbouwd voor veevoeder, maar als we 0% dierlijke producten eten zal er veel meer plantaardig verbouwd moeten worden. Ik ben benieuwd hoe dit zal uitpakken.

Daarbij, zal er dan een serieus bodembeleid moeten komen om uitputting te voorkomen zoals we nu zien bij bv sojaplantages in Zuid-Amerika.

Hele diersoorten zullen uitsterven als we vegan worden. En we doen juist zo hard ons best om alle diersoorten te behouden..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 16:32

Citaat:
Wellicht gaan de Nederlanders echter nog wat verder en stappen zij over op een
grotendeels vegetarisch eetpatroon (waarbij in de eiwitbehoefte voorzien wordt door zuivel
en plantaardige eiwitten). Bij een volledig vegetarisch eetpatroon neemt de klimaatimpact af
met 84% zoals wij eerder zagen. Dan daalt de CO2-uitstoot van de vlees(vervanger)industrie
van 16.6 Mton naar 2.7 Mton en het landgebruik van 25,500 km2 naar 4,080 km2. Als het
energiegebruik per volume voor de productie van vlees en vleesvervangers vergelijkbaar is,
zou dat betekenen dat het energiegebruik van de vlees(vervanger)industrie ook afneemt met
84% van 4 PJ naar 0.6 PJ. Als de gemiddelde Nederlander verder de aangeraden
hoeveelheid zuivel consumeert, wordt dezelfde besparing gerealiseerd die eerder berekend
is: 1.2 PJ op 19 PJ

Indien men compleet plantaardig (veganistisch) zou gaan eten, zou een CO2 uitstoot van 2.7
Mton resteren op een eerdere uitstoot van 21.5 Mton. Het bodemgebruik komt dan op naar
schatting 4,000 km2, van 29,000 km2 nu.

Industrie in transitie, pagina 71 (p.74 van de pdf)
http://grassa.nl/wp-content/uploads/201 ... ie_1.2.pdf

Het was dus bijna een reductie van 90% op CO2 uitstoot en 86% minder bodemgebruik.

Edit: ik was het verslag aan het lezen een tijdje terug vanwege het volgende onderwerp, namelijk grassa grasraffinage, waarbij er eiwit uit het gras gehaald wordt dat geschikt is om aan niet-grasetende dieren te voeren (en theoretisch zelfs aan mensen). Voor paarden zou de vezel juist weer een heel mooi product kunnen zijn, er blijft namelijk toch best wel wat eiwit in zitten, maar de suikers zijn er bijna helemaal uit en de vezels zijn beter verteerbaar, net als de overgebleven eiwitten trouwens. Zou zo maar iets kunnen zijn voor IR-paarden.

Jotach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:11

Marjoow schreef:
Mizora schreef:

Ik ben benieuwd naar een bron hiervan. Ik denk namelijk logischerwijs dat er juist méér geproduceerd moet worden. Ja, er word een heleboel verbouwd voor veevoeder, maar als we 0% dierlijke producten eten zal er veel meer plantaardig verbouwd moeten worden. Ik ben benieuwd hoe dit zal uitpakken.

Daarbij, zal er dan een serieus bodembeleid moeten komen om uitputting te voorkomen zoals we nu zien bij bv sojaplantages in Zuid-Amerika.

Hele diersoorten zullen uitsterven als we vegan worden. En we doen juist zo hard ons best om alle diersoorten te behouden..

Dit is niet correct, je hebt meer land nodig om vee te voederen dan mensen... Ook word de soja in Zuid Amerika voornamelijk gebruikt vor veeteelt...

Aan allen, kijk eens naar cowspiracy, top documontaire is dat :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:13

Jotach schreef:
Marjoow schreef:

Dit is niet correct, je hebt meer land nodig om vee te voederen dan mensen... Ook word de soja in Zuid Amerika voornamelijk gebruikt vor veeteelt...

Aan allen, kijk eens naar cowspiracy, top documontaire is dat :)

Die docu heb ik gezien en ik heb ook niet gezegd dat dat niet zo is toch?

Afgezien van het feit dat het nooit gaat gebeuren (vleesconsumptie neemt alleen maar toe namelijk), denk ik dat bodemuitputting een serieus probleem gaat zijn. Voor zowel veevoeder als humaan

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:18

Neemt vleesconsumptie toe ja? Ik heb het idee dat om mij heen steeds meer mensen minder tot geen vlees meer eten :o. Nu zegt dat niet veel, maar toch.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:21

_San87_ schreef:
Neemt vleesconsumptie toe ja? Ik heb het idee dat om mij heen steeds meer mensen minder tot geen vlees meer eten :o. Nu zegt dat niet veel, maar toch.

Dat idee heb ik ook wel hoor. Mensen in mijn omgeving eten bewuster. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle mensen dat nu doen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:24

bruintje123 schreef:
8nnemiek
mag ik vragen waarom je moeite hebt met wol?
Onze buurman heeft een uit de kluiten gelopen hobby met schapen. Hij zal er een 100 hebben.
Deze lopen het hele jaar buiten op een maandje in het lammer seizoen na.
En dan in de lente als het weer warm word worden ze geschoren.
Oude schapen of een teveel worden wel geslacht, maar die hebben een goed leven gehad.

Ik koop vooral geen wol meer vanwege de schapen in Australië. Het overgrote deel van de wol komt daar vandaan, en het scheren enzo gaat er zo ontzettend hardhandig aan toe daar dat ik daar niet meer aan mee wil werken :n
Schapen in Nederland hebben op zich een beter leven inderdaad, met zo'n kleinschalige hobbyboeren is weinig mis, al vond ik dat de schapen op de Brunssummerheide een aantal jaren geleden toch ook veel te hardhandig geschoren werden, en er meerdere rondliepen met bloedende schrammen op de huid. Ik vind het wel fijn dat de regels hier strenger zijn, en couperen bv verboden is, maar je weet bijna nooit zeker of de wol in je kleding of zadelpad uit Nederland of Australië komt, dus koop ik het gewoon liever helemaal niet meer.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:33

Marjoow schreef:

Waar heb je dit precies op gebaseerd Marjoow? Want er zijn een heleboel bronnen die juist het tegenovergestelde bewijzen.

Soja-plantages in Zuid-Amerika worden voor het grootste gedeelte gebruikt voor veevoeder. Dit is veelal genetisch gemodificeerde soja die niet in vegetarische of veganistische producten voor mensen verwerkt zal worden. In de EU is het namelijk verplicht om op de verpakking aan te geven dat het om genetisch gemodificeerd voedsel gaat en hier in Europa verkoopt zo'n product dan niet zo goed.

Een kleiner deel van de soja-productie uit zuid-amerika gaat naar (de ontwikkeling van) bio-brandstof. Er blijft een klein deel over voor menselijke consumptie maar dit gaat voornamelijk naar de VS. Vegetariers en veganisten in de EU zullen dus niet heel erg bijdragen aan de boskap in het Amazonegebied. Dan kan je beter je stukje kaas of biefstukje laten staan.

De enorme boskap in het Amazone gebied zorgt juist voor veelvuldig uitsterven van verschillende dier- en plantsoorten. Voor welke diersoorten ben jij zo bang dat deze uitsterven als we massaal veganistisch worden? Want juist de vlees- en zuivelindustrie zorgen voor massale uitsterving.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:15

Zelfs in Nederland wordt enorm veel veevoer verbouwd. Als ik uit het raam kijk zie ik rondom ons huis een enorme lap grond die ‘s zomers vol voedermaïs staat en aan de andere kant een nog grotere lap grond vol met voederbieten. Als er geen vlees gegeten zou worden dan was er zo enorm veel grond over dat we heel veel natuurgebieden konden aanleggen en juist de uitsterving van allerlei diersoorten zouden kunnen voorkomen.

Op internet kom ik deze cijfers tegen: “In Nederland wordt bijna 75% van de landbouwgrond direct of indirect gebruikt voor veeteelt en dat terwijl 86% van het veevoer uit het buitenland en vooral uit arme landen komt.”
Als je plantaardig eet heb je zo’n 700m2 grond nodig per persoon. Dat betekend dat we 1,1 miljoen hectare nodig hebben om zelfvoorzienend te kunnen leven. We hebben dik 2 miljoen hectare landbouwgrond. Maar op het moment gebruikt Nederland 2,5 keer de hoeveelheid landbouwgrond die we in Nederland hebben, dus het grootste deel komt uit het buitenland.
http://www.clo.nl/indicatoren/nl0075-vo ... andgebruik

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:26

Tja zolang vlees gewoon nog lekker blijft heb ik geen behoefte aan konijnenvoer.
Ik beperk mn vlees trouwens niet alleen tot koe en kip. Ook hert, zwijn, struisvogel en kangoeroe mag ik graag veroberen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:27

Ik weet ook wel dat nu het grootste gedeelte gebruikt word voor veevoer, maar als ik bij mezelf nadenk: Een kilo vlees zit je sneller van vol dan een kilo sla. Plantaardig is (naar mijn idee) minder snel verzadigend dan vlees/dierlijk voedsel. Ik denk dus dat je enorm veel grond nodig hebt om de wereldbevolking te voeden als je geen dierlijk voedsel meer hebt, plus dat je moet kijken naar het bodemgebruik. In Zuid-Amerika word de bodem uitgeput door de soja plantage. Dat dit met soja gebeurd, kan dat net zo goed met andere gewassen gebeuren.

Nogmaals: Ik wéét dat die soja plantages voor het grootste deel voor veevoeding zijn. Ik denk alleen niet dat het zo simpel is als gesteld word.

De soorten die uitsterven? Varkens, koeien, kippen, geiten...

De correspondent kwam met een artikel over de toename van vleesconsumptie:
https://decorrespondent.nl/4809/dit-bet ... 3-40bf8414
Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:32

Ben het wel eens met Marjoow wat betreft uitputting van de grond.
In een ver verleden met aardrijkskunde op school moesten wij theoretische landjes houden en daarop verbouwen. Sowieso moest je na X jaar wisselen wat je erop verbouwde en je moest het na X jaar rust geven.

Dus in hoeverre is geen vlees eten beter uiteindelijk voor de langdurigheid?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:33

Vlees kun je natuurlijk niet vergelijken met sla :))
Peulvruchten zijn een betere en meer gebruikte vervanger voor vlees. Eet maar eens een kilo kikkererwten, dan zit je minstens zo vol als van die biefstuk :D Alleen is er dus tig keer minder grond voor nodig.
Uitputting van grond komt simpelweg doordat er jaar na jaar na jaar alleen dezelfde soort wordt verbouwd. Daar is geen sprake van als je peulvruchten afwisselt met bladgroente en vruchtgewassen en aardappelen en graangewassen en groenbemesters enz :)
Geen vlees eten is dus logischerwijs beter omdat koeien gevoerd worden met maïs en bieten en soja.. terwijl plantaardig eten voor mensen bestaat uit honderden of misschien wel duizenden verschillende soorten planten, en dus ook enorm veel afwisseling op de grond.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:38

Marjoow, maar dat is jouw eigen 'idee' hierover, maar onderzoek wijst dus iets anders uit. Bovendien eet een vegan niet alleen sla. Want als ik vegan kook, kook ik ongeveer een totale hoeveelheid van 400gr voor een avondmaaltijd. Dit is net zoveel als je met vlees zou koken. Bonen, rijst, volkorenproducten en vezelrijke producten zijn minstens net zo voedzaam, vol eiwitten, vitaminen en mineralen als een maaltijd met vlees.

Gelukkig is er meer op de wereld van plantaardige voeding dan sla. ;)

Bodemuitputting komt voornamelijk door eenzijdig gebruik van de bodem en niet per se door het feit dat er gewassen op worden verbouwd. Bodemmanagement dus. Bovendien zal de bodem alsnog sneller uitgeput zijn met vleesconsumptie dan met plantaardige consumptie, omdat je voor vleesconsumptie dus meer gewassen moet verbouwen dan als iets alleen voor menselijke consumptie gebruikt zal worden.

Dat wat 8nnemiek zegt dus ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:41

8nnemiek schreef:
Vlees kun je natuurlijk niet vergelijken met sla :))
Peulvruchten zijn een betere en meer gebruikte vervanger voor vlees. Eet maar eens een kilo kikkererwten, dan zit je minstens zo vol als van die biefstuk :D Alleen is er dus tig keer minder grond voor nodig.
Uitputting van grond komt simpelweg doordat er jaar na jaar na jaar alleen dezelfde soort wordt verbouwd. Daar is geen sprake van als je peulvruchten afwisselt met bladgroente en vruchtgewassen en aardappelen en graangewassen en groenbemesters enz :)

Alleen blijkt dus nu al dat het wisselen van gewassen al niet goed gaat, kijk dus maar naar Zuid Amerika.
Dit is een artikel uit 2015:
http://www.hpdetijd.nl/2015-05-09/weten ... achteruit/

Ik snap ook heus dat je als vegan niet alleen sla eet, maar er is maar weinig groente te vinden wat per 100 gram evenveel verzadiging geeft als vlees.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:44

Ik vind het van noten en zaden zo jammer dat ze behoorlijk duur zijn... Maakt het niet echt aantrekkelijk vegetarisch te eten als je een klein budget hebt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 18:52

Dat valt eigenlijk reuze mee Marjoow. Aardappelen, rijst, pasta, noten, zaden, peulvruchten in alle soorten en maten. Vlees is voornamelijk een combinatie van vet en eiwit (en water). Het zal wel anders koken worden, maar niet minder voedzaam.

In de VS is monoteelt nog heel gebruikelijk velden waar al meer dan 10 jaar alleen soja of mais op geplant wordt. Terwijl juist op die manier werken zeer slecht voor de bodem is. En veel platspuiten, waardoor het bodemleven minimaal is en er dus nog meer verliezen zijn. Ook zijn de regels in de VS qua bemesting nog veel soepeler, waardoor er veel meer verliezen optreden.

Veel mais en soja wordt echter voor veevoer geproduceerd. Aardappelen kunnen juist weer niet als monoteelt gekweekt worden, want dan zorgen de aardappelziektes al snel voor volledige vernietiging van de oogst (de Ierse hongersnood is daar het gevolg van geweest). Een afwisseling van peulvruchten (stikstofbindend, eiwitten), koolhydraatbronnen (tarwe en aardappel) en bladgewassen is ideaal. En dat is echt prima te regelen. En ja, dat zal omschakelen worden, maar is verre van onmogelijk.

Noten en zaden zijn inderdaad kostbaar, maar peulvruchten (droge bruine/witte/soja-bonen en linzen) helemaal niet. Een kg droge linzen kost 3.10€, witte en zwarte bonen nog minder. Terwijl de voedingswaarde hoger ligt dan vlees.