Ik ben geschrokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:09

achja, kijk eens naar hun schrijfstijl.
De manier waarop zij zeggen dat jíj geen hersencellen hebt, is ook niet bepaald hoog IQ-waardig zegmaar :P
Het is inderdaad heel jammer hoe sommige mensen met elkaar omgaan, maar je kunt er verder weinig aan doen. Het is ook maar een klein deel van de mensen he. Alleen het extreme (zoals dit) valt op en daarom lijkt het alsof veel mensen dat doen. Rotte appels heb je helaas overal.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:09

Mensen worden ook gewoon vooral zo opgejut door elkaar.
Waar ze eerst nog enigszins fatsoenlijk bleven, zien ze reacties van andere langskomen en denken 'oh, als die dat kan maken, dan kan ik dat ook wel typen'.
Dat blijft elkaar in stand houden, mensen zien dat er grof en tegenwoordig 'grappig' gereageerd wordt, daar komen het meeste reacties op, dus proberen zij dat ook te doen.
Ze zien gewoon zelf niet meer in dat wat ze zeggen écht niet grappig is en dat het gewoon niet meer door de beugel kan.

Ik vind het gewoon diep triest..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:10

Resistance schreef:
LumosNox schreef:
En dit mag allemaal stemmen 8)7

Precies dit ook...

Ik ben voor een toets maken (en halen) voordat je mag stemmen die voor IEDEREEN makkelijk haalbaar is als ze zich even inlezen. Gewoon wat algemene begrippen enzo betekenen. Een toets die wat meer besef creëert.

Maargoed, dat is een hele andere discussie.

Jippie een aristocratie!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:11

Wat ik zo jammer vind is dat er mensen nu eigenlijk misbruik maken van hun spreekrecht door bijvoorbeeld deze traditie te willen stoppen.
Het is inderdaad een kinderfeest, laat dat ook zo blijven en dan voornamelijk voor hoe het al die jaren al wordt gevierd. Zo is het altijd geweest en moet het ook zo blijven.
Wat mij vooral opvalt is dat vooral volwassen mensen er moeite mee hebben, terwijl zij vroeger het feest in volle teugen mee vierden, buikpijn hadden van de spanning, vooraan stonden om het strooigoed op te vangen. Waarom willen zij dat de kinderen van nu afnemen?
Het is een onschuldig feest en maak er geen drama van!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:11

AmyJamess heeft een goed punt. 'Volwassenen' geven allang niet meer het goede voorbeeld, kinderen zijn nu eenmaal een groot deel van hun tijd bezig met sociale media.
Ik vind het afschuwelijk, dat mensen zo afstompen, egoïstisch worden en keihard. Liefde en compassie worden steeds meer uitzondering. Dat zouden we onze kinderen mee moeten geven...

En oh ja, ik heb ook wel eens iets onaardigs gepost, of iemand aangevallen op een forum. Het is heel verleidelijk om in een discussie cq ruzie mee te gaan als je achter je toetsenbord zit... maar ik doe echt heel hard mijn best om na te denken voor ik iets plaats. Want mensen doelbewust kwetsen kan hele nare gevolgen hebben voor die persoon. Je weet nooit met wie je te maken hebt ;(

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:13

en toch zitten tussen die schelders mensen die wel degelijk intelligent zijn...en die ook heel welbespraakt kunnen zijn. Dus om nu te concluderen dat al die mensen een laag iq hebben....een beetje te kort door de bocht.

Zo heb ik op fb iemand in mijn vriendenlijst iemand van over de 70; een hele aardige, intelligente man waar prima mee te discussieren valt...totdat de pietenruzie te voorschijn komt. Dan verandert die man in zn posts ook ineens in een tokkie van de straat.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:14

Ik had het pas ook. Ging over het invoeren van een ander belastingstelsel wanneer de tuin helemaal betegeld was. Ik zei dat ik het een prima vond, waarom niet?
Nou de reacties die ik toen over me heen kreeg :oo
Ik was te dom om een grassprietje te knuffelen
De award naar domste doos gaat naar...
Ik werkte zeker bij de gemeente
Enz. Enzo

Ik vraag me echt af waar we in hemelsnaam mee bezig zijn. En dan ook nog altijd dat 'gezeik' over de jongere generatie, maar wat wil je, met dit soort ouders als voorbeeld?? :wow: :wow:

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:21

Djali schreef:
Allemaal de schuld van internet.

Welnee, gewoon mensen van een laag niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:25

meggiemeg schreef:
Wat ik zo jammer vind is dat er mensen nu eigenlijk misbruik maken van hun spreekrecht door bijvoorbeeld deze traditie te willen stoppen.
Het is inderdaad een kinderfeest, laat dat ook zo blijven en dan voornamelijk voor hoe het al die jaren al wordt gevierd. Zo is het altijd geweest en moet het ook zo blijven.
Wat mij vooral opvalt is dat vooral volwassen mensen er moeite mee hebben, terwijl zij vroeger het feest in volle teugen mee vierden, buikpijn hadden van de spanning, vooraan stonden om het strooigoed op te vangen. Waarom willen zij dat de kinderen van nu afnemen?
Het is een onschuldig feest en maak er geen drama van!

Het is niet altijd zo geweest. In de jaren 50 was Sinterklaas een boeman die stoute kinderen meenam en bestrafte. Dat hebben we ook aangepast omdat het niet meer in de tijdsgeest past.
En gelukkig geldt dat ook voor Zwarte Piet.
Het is namelijk heel opvallend dat vooral de voorstanders van Zwart erg discrimineren en bedreigen.

Dat gedrag heeft me er juist van overtuigd dat we er zo snel mogelijk vanaf moeten ( ja ik heb drie kinderen ).
Oh en dat ik het feest aan m'n collega's in India en the US heb proberen uit te leggen :D

Wij/zij zijn net zo fel op zwarte Piet als Spanje op hun stierenvechten. Onschuldige traditie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:27

xxCYNNxx schreef:
en toch zitten tussen die schelders mensen die wel degelijk intelligent zijn...en die ook heel welbespraakt kunnen zijn. Dus om nu te concluderen dat al die mensen een laag iq hebben....een beetje te kort door de bocht.

Zo heb ik op fb iemand in mijn vriendenlijst iemand van over de 70; een hele aardige, intelligente man waar prima mee te discussieren valt...totdat de pietenruzie te voorschijn komt. Dan verandert die man in zn posts ook ineens in een tokkie van de straat.

Mowoh, iemand ide dat gedrag vertoond is wat mij betreft een tokkie die in het dagelijks leven de schijn een beetje op kan houden.
Iemand die als hij echt thuis is bij zijn gezin dan ook dergelijk gedrag heeft.

Sleipnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:32

Het is van alle tijden, maar nu door internet veel meer zichtbaar. Normaal had je waarschijnlijk geen boze Kees of Truus (disclaimer: willekeurige namen, ik heb niets tegen mensen met deze namen) gesproken over dit onderwerp, omdat je dergelijke mensen niet kent. Dat wil zeggen: je omringt je doorgaans met gelijkgestemden en daar zitten geen mensen met een mening/idealen tussen die extreem afwijken van jouw mening of idealen. Indien dat wel het geval is, dan houdt het contact vaak geen stand.

Door internet word je ineens wel geconfronteerd met mensen die dit soort bijdragen spuien, zich gedekt voelend door de betrekkelijke anonimiteit van het internet.

Mijn advies: laat gaan. Het heeft geen zin om de schreeuwers moraal en fatsoen bij te brengen. Al blijft het bizar om bedreigd te worden in de vorm van slecht gespelde teksten.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:32

Zullen we even de discussie van zwarte piet ergens anders houden? Dit topic gaat over de extreme reacties op sociale media.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:35

ik ben ook geschrokken, ik vindt het allemaal zo ver gaan. Een onschuldig iets als een kinderfeest, hoe kun je als volwassen persoon je hier door gediscrimineerd voelen? Ik begrijp dat werkelijk waar echt niet..... het is niet echt, waar maak je je druk over?

Ik vindt dat in het algemeen het respect naar elkaar ver te zoeken is, zowel in deze kwestie als bijv. Bij de plaatselijke ruitersport vereniging...

Leef en laten leven zeg ik altijd maar.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:40

MariekeB schreef:
xxCYNNxx schreef:

Mowoh, iemand ide dat gedrag vertoond is wat mij betreft een tokkie die in het dagelijks leven de schijn een beetje op kan houden.
Iemand die als hij echt thuis is bij zijn gezin dan ook dergelijk gedrag heeft.

nogal een aanname...en ik weet zeker dat je in het geval van mijn vb er niet verder naast kan zitten. Bovendien zorgen dat soort aannames er alleen maar voor dat de schreeuwers alleen maar nog harder om zich heen slaan.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:44

Persoonlijk komt jouw reactie ook niet heel vriendelijk op mij over. Ik snap in ieder geval dat het iets uitlokt. Maar dit soort reacties kunnen imo echt niet. Zouden van mij ook van fb verwijderd/geblokkeerd mogen worden. Respectvol omgaan met elkaar zou wat mij betreft een harde regel moeten zijn op dergelijke social media. Hoe vaak zie je dergelijk pestgedrag op social media, waar ook niets mee gedaan wordt. Onder het mom van “vrijheid van meningsuiting” of iets dergelijks..

Ik kan me overigens wel voorstellen dat de pietendiscussie zo hoog oploopt. Aan beiden kanten ligt het gevoelig: sommige hebben er nare ervaringen mee zoals een getint persoon dat zwarte piet genoemd wordt of de gedachten aan wat er in een ver verleden is gebeurd.
Voor anderen wordt een van hun favoriete traditie ‘beschadigd’ door outsiders. Voor hen voelt het alsof je in Amerika zou zeggen; geen kerstman meer bij kerst.

Het blijft een dilemma, dat puur gebaseerd is op interpretatie en beleving. Ofwel, een dilemma dat nooit een goede oplossing kan krijgen; interpretatie en beleving is per persoon verschillend.
Laatst bijgewerkt door miramii op 14-11-17 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Ik ben ook meerdere keren afgebekt op internet. Soms kijk ik dan even in zo'n profiel, en het zijn vaak mensen met valse namen, huisvrouwen etc. Dan denk ik: "ach, heb jij je verzetje vandaag ook weer even gehad."
Maar vaak meng ik me dus niet in online discussies, omdat mensen toch niet normaal kunnen doen en de beerput over jou heen storten. Prima, lekker doen...

Vaak halen ze dan totaal niet-relevante info naar voren. In een discussie over iemand die een boete had gehad voor een hond die ergens was, waar geen honden mogen:
"Je bent vast een hele slechte dierenarts als je zo denkt!" Met dan nog een lading scheldwoorden erbij. Oke, dus omdat ik vind dat hondenbezitters zich ook aan de wet moeten houden zal ik nooit een goede dierenarts worden? Prima...

Paard met urineus eczeem, en ik vroeg tips om de achterhand schoon te houden:
"Je moet je paard niet op stal zetten!" Die conclusie werd getrokken omdat ik op de bijgevoegde foto met een zweep en een bit reed. Paard heeft in geen 11 jaar op stal gestaan en eigenlijk is dat precies het probleem, mevrouw rent plassend en zit dan dus helemaal onder, en dat gaat irriteren. Maar prima als je denkt dat dat het probleem is.

Een speeltuin voor kleine kinderen die op een eiland wordt gebouwd (dus rondom water). Ik zeg: Is dat wel handig met kleine kinderen?
"ik kan merken dat je geen kinderen hebt, egoist, gun die kinderen ook een speeltuin!" Nou, oke, als jij graag wil dat je kind na het schommelen verzuipt, prima, maar ga niet janken als het dan ook echt gebeurd...

Maar ik merk het hier op bokt ook wel. In mijn topic over een alternatief dieet wat ze op mijn stal voeren. Ik vraag alleen ervaringen, en ik wordt half gelyncht omdat ik als bijna dierenarts toch niet zo dom ben dat ik mijn paard dat idiote dieet ga voeren?! Nee, daarom vroeg ik hier ook waar een dergelijk dieet in hemelsnaam vandaan komt, omdat de ingredienten bekend staan als niet geschikt voor paarden. Er staat nergens dat ik het er in aan het stoppen was...

Soms erg vermoeiend.. Heel erg vermoeiend. Ik vraag me dan wel eens af of die mensen in het echt ook zo'n grote mond hebben, of dat ze het puur moeten hebben van hun online verzetjes.

Supertje

Resistance schreef:
LumosNox schreef:
En dit mag allemaal stemmen 8)7

Precies dit ook...

Ik ben voor een toets maken (en halen) voordat je mag stemmen die voor IEDEREEN makkelijk haalbaar is als ze zich even inlezen. Gewoon wat algemene begrippen enzo betekenen. Een toets die wat meer besef creëert.

Maargoed, dat is een hele andere discussie.

Ja goed idee! Vooral dat gedeelte over besef creëeren. Eerst even kijken of degenen die willen stemmen wel de goede mening hebben, of overtuigd kunnen worden van de ‘juiste’ standpunten.
**\O/** :x

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:51

maar wat zijn de juiste standpunten Supertje?
Want voor een meer dan succesvolle ondernemer zal de standpunten van de VVD de meest juiste zijn...echter voor iemand met een minimumloon baantje is het dan juist weer niet de meest juiste, integendeel zelfs.
Dus je kunt al niet van juiste standpunten spreken aangezien die voor de een heel anders zal zijn dan voor een ander.

Uiteraard heb je wel gelijk wat betreft het punt begrip.

offtopic, ik weet het, maar moest daar even op reageren.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 14-11-17 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:54

Wij spelen elk jaar met de band met sinterklaas als “zwarte pieten band” in een groot winkelcentrum. Tot nu toe zijn we elk jaar gewoon zwart geschminkt gegaan, maar dit jaar ga ik niet geschminkt. Alleen niet omdat ik nou zo ontzettend tegen ben ofzo, maar ik heb een paar maanden geleden m’n jukbeen beschadigt en schminken doet gewoon teveel pijn nog.

Ben echt een beetje bang voor de reacties :=

We hebben tot nu toe veel voorstanders gehad die ons helemaal een hand kwamen geven en blij waren dat we niet mee deden aan het andersgekleurd/niet schminken. Ik ben nu echt heel bang dat diezelfde mensen even kwaad op mij komen worden :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:54

Ik geloof niet dat het zozeer alleen het zwarte pieten dilemma is, als wel het overall respecteren van elkaar of niet.

In het algemeen op wat voor onderwerp dan ook zie ik vaak onbeschofte reacties. Wat ik zie is dat mensen zoveel whatsappjes, sms'jes etc krijgen dat men eigenlijk geen tijd heeft goed te lezen. Daar begint het al mee. Zodra het langer dan 3 zinnen is of één tekstje waar 3 vragen in staan, dan wordt er maar 1 vraag bijv beantwoord.

Dan zie ik vaak op fb dat begrijpend lezen kennelijk niet meer wordt onderwezen tegenwoordig, want dingen worden zo vaak verkeerd uitgelegd. Uiteraard ontbreekt de intonatie wat je in een gesprek wel hebt, maar het is gewoon bizar hoe vaak je in discussies op fb ziet dat mensen gewoon niet goed gelezen hebben.

En dan als mensen antwoorden hebben ze geen tijd om na te denken over hun antwoorden, het zijn vaak impuls antwoorden, van ff snel móéten reageren. Want je móét wel overal op gereageerd hebben natuurlijk, anders hoor je er niet bij. De antwoorden die er staan zijn dan vaak kort en vol met fouten.

En als laatste is dé trend, trollen. Lekker hakken en zieken, dat is leuk dat is humor. Je vrienden kunnen laten lezen waar jij nu weer lekker cynisch op hebt gereageerd. Hele groepen mensen hebben daar hun hobby van gemaakt en vinden het leuk om cynisch af te kraken.

Een ding is zeker, de meesten van die reageerders kennen jou waarschijnlijk helemaal niet en dus is het ook niet tegen jou persoonlijk gericht.

Maar ik snap dat je geschrokken bent. Helaas zit de wereld tegenwoordig zo in elkaar.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:55

Ik kan het mij ook altijd zo aantrekken zulke reakties. Ik snap gewoon niet dat mensen zo hard en onaardig kunnnen zijn. Ik probeer op fb ook zo min mogelijk reaktie te geven in een openbaar topic. Zo heb ik eens een reaktie gegeven op een filmpje waarin kinderen aan van alles zaten in een museum en niet luisterde naar hun ouders. Ik gaf aan dat ik dat heel irritant gedrag vond. Vervolgens werd mij van alles toegewenst. Ik was te slecht voor de maatschappij, zou zeker zelf nooit geen kinderen moeten krijgen of bij kinderen in de buurt moeten komen. Ik heb daar echt mee gezeten even en moest mij inhouden niet te reageren.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:56

@warboel als je dat vervelend vindt, kan overwegen je om als “veegpiet” oid te gaan? Met een aantal zwarte vegen op je gezicht van de schoorsteen. Daarop wordt over het algemeen nog redelijk positief gereageerd.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:00

Monique1963 schreef:
Ik geloof niet dat het zozeer alleen het zwarte pieten dilemma is, als wel het overall respecteren van elkaar of niet.

In het algemeen op wat voor onderwerp dan ook zie ik vaak onbeschofte reacties. Wat ik zie is dat mensen zoveel whatsappjes, sms'jes etc krijgen dat men eigenlijk geen tijd heeft goed te lezen. Daar begint het al mee. Zodra het langer dan 3 zinnen is of één tekstje waar 3 vragen in staan, dan wordt er maar 1 vraag bijv beantwoord.

Dan zie ik vaak op fb dat begrijpend lezen kennelijk niet meer wordt onderwezen tegenwoordig, want dingen worden zo vaak verkeerd uitgelegd. Uiteraard ontbreekt de intonatie wat je in een gesprek wel hebt, maar het is gewoon bizar hoe vaak je in discussies op fb ziet dat mensen gewoon niet goed gelezen hebben.

En dan als mensen antwoorden hebben ze geen tijd om na te denken over hun antwoorden, het zijn vaak impuls antwoorden, van ff snel móéten reageren. Want je móét wel overal op gereageerd hebben natuurlijk, anders hoor je er niet bij. De antwoorden die er staan zijn dan vaak kort en vol met fouten.

En als laatste is dé trend, trollen. Lekker hakken en zieken, dat is leuk dat is humor. Je vrienden kunnen laten lezen waar jij nu weer lekker cynisch op hebt gereageerd. Hele groepen mensen hebben daar hun hobby van gemaakt en vinden het leuk om cynisch af te kraken.

Een ding is zeker, de meesten van die reageerders kennen jou waarschijnlijk helemaal niet en dus is het ook niet tegen jou persoonlijk gericht.

Maar ik snap dat je geschrokken bent. Helaas zit de wereld tegenwoordig zo in elkaar.

idd, is echt niet alleen de pietenruzie, maar je vind het in alle facetten van het internet terug. Kijk alleen al hier op Bokt hoeveel toetsenbordhelden er onder de gelederen zitten. Je hoeft maar een gemiddeld topic te openen die in een reltopic is veranderd om te zien hoe erg de Bokt toetsenbordhelden zijn. Comments waarin verklaringen worden geeist...of ts bevolen wordt maar snel dr paard weg te doen want ze is geen paard waardig.....en dat zijn dan nog de meest vriendelijke voorbeelden. Het is dat echt schelden niet getolereerd wordt op Bokt, maar anders zou je dat ook zien; kijk maar naar de gemiddelde warmbloedengroepen op fb waar meiden gewoon voor dikke trol worden uitgemaakt
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 14-11-17 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:00

Sleipnir schreef:
Het is van alle tijden, maar nu door internet veel meer zichtbaar. Normaal had je waarschijnlijk geen boze Kees of Truus (disclaimer: willekeurige namen, ik heb niets tegen mensen met deze namen) gesproken over dit onderwerp, omdat je dergelijke mensen niet kent. Dat wil zeggen: je omringt je doorgaans met gelijkgestemden en daar zitten geen mensen met een mening/idealen tussen die extreem afwijken van jouw mening of idealen. Indien dat wel het geval is, dan houdt het contact vaak geen stand.

Door internet word je ineens wel geconfronteerd met mensen die dit soort bijdragen spuien, zich gedekt voelend door de betrekkelijke anonimiteit van het internet.

Mijn advies: laat gaan. Het heeft geen zin om de schreeuwers moraal en fatsoen bij te brengen. Al blijft het bizar om bedreigd te worden in de vorm van slecht gespelde teksten.

Ik heb toch wel echt het idee dat het steeds erger wordt, niet alleen steeds zichtbaarder. Pure verhuftering van de samenleving en in mijn ogen ook verachterlijking (als dat een woord is). Ik reis vrij regelmatig met de trein, en wat ik tijdens die treinreizen allemaal zie en hoor? Daar vallen m'n schoenen van uit :n

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:03

Heb het idee dat begrijpend lezen tegenwoordig ook een vak apart is.

Soms zie ik dingen staan dat ik denk, dat zeg je toch niet? En al denk je het prima maar om zo iets op social media te zetten.. Denk dan alleen maar, een toekomstig werkgever kan dit ook allemaal lezen.

Maar eerlijk ik ga vaak niet eens de discussie meer aan. Zonde van mijn tijd.