nederland tolerant? Senioren willen geen turkse bewoners

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:31

ravellie schreef:
Ik begrijp die mensen wel

Wat heeft dat nu weer met tolerant te maken?
Word zo ziek van mensen die maar schreeuwen dat NL niet tolerant is.
Nee, Nederland is juist tolerant aan de 'niet toleranten'!.
( Die ondertussen alleen maar met twee woorden schreeuwen: alles is of racisme of discriminatie, waardoor je niets meer durft te zeggen inmiddels)

Ik begrijp die mensen volkomen.
Je krijgt out of the blue te horen dat er alleen nog maar Turkse mensen in je complex komen wonen ( waarvan het gros de NL taal en cultuur waarsch niet al te rijk is).
Dat is pas discriminatie! als Nederland word je dan dus geweerd? want die mensen willen zorg van een zorgaanbieder ( die alleen hulp bieden aan de Turkse nederlander overigens)

Tja, dat is ook met twee maten meten.

Als je alle culturen toelaat in die flat is er geen probleem.
En dat zeggen de genoemde mensen in het artikel ook! sterker nog, ze benoemen ook dat er verschillende culturen wonen en een van die mensen is zelf van Molukse afkomst

Jammer dat er meteen weer zo'n negatief 'wij -zijn-geen-tolerant-volk' berichtje wordt neergezet hier.

Ik ben het hier zo mee eens!!! Het wordt weer zo uit zijn verband gerukt.

Dit zou hetzelfde zijn dat er een Turkije een flat is waar overwegend Turkse bejaarden wonen. Dat er dan langzaam aan wat Nederlandse bejaarden bijkomen en dat er dan ineens besloten wordt dat alle plaatsen die vrijkomen, aan Nederlandse bejaarden gegeven gaat worden.
Dan zullen die Turkse mensen ook in protest gaan en hier niet op zitten wachten, wat ik dan compleet begrijp.

Er moet gewoon niet vergeten worden dat een erg groot deel van de Turkse bejaarden geen Nederlands praat. Een enkele bewoner in de flat waar je niet mee kunt praten is tot daar aan toe, maar als er dan ineens een hoop bijkomen waar je geen woord mee kan wisselen, dan snap ik het volkomen dat je daar niet op zit te wachten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:34

Cowboy55 schreef:
purny schreef:
Nee hoor, als wij bijvoorbeeld een blok hebben waar we alleen maar blanken met de nederlandse nationaliteit in willen hebben, dan discrimineren we. Dat bedoelde ik.

Ah zo.....maar dat gebeurt toch ook? Ali of Achmed die in de particuliere woningverhuur worden afgewezen omdat de woning 'verhuurd is' waarna Kees-Jan of Dirk belt en de woning gewoon kan komen bekijken? En net zo met sollicitaties, toch? Alleen doen we het handiger en wordt het zelden ontdekt.

Maar Ali of Achmed heeft in dit geval een langere inschrijfduur en is het eerlijker. Of Ali heeft meer competenties en een hoger salaris.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:36

Nederland is niet tolerant. Mijn oma heeft een gekleurde buurman, nou je moet haar eens over hem horen. Terwijl hij niets verkeerd doet. Die oudjes hebben meteen hun (voor)oordeel klaar. Dat straks overal Turks wordt gesproken, bla bla. Wacht het eerst maar eens af. En als het je niet aanstaat ga je maar gewoon weg. Turken zijn overigens helemaal geen vervelende mensen, juist heel netjes.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:41

bruintje123 schreef:
https://www.nieuwwij.nl/interview/bejaa ... eeghuizen/
Verzorgingstehuizen waar Nederlanders niet welkom zijn en alleen mensen werken die de taal spreken zijn er al. (Die zullen niet als ali niet aangenomen worden en dirk wel)
Dus ook discriminatie, maar dat mag niet aangehaald worden.

Natuurlijk mag dat aangehaald worden. Het wordt zelfs aangehaald. Zoals gezegd was er van de week een item op de radio over de behoefte aan verpleeghuizen voor allochtonen, die qua taal en cultuur zich niet thuis voelen in de witte verpleeghuizen. Kan ik me van alles bij voorstellen. Lijkt me ook niks met discriminatie te maken hebben. En ik kan me zelfs nog voorstellen dat zelfs Dirk Jan als man in de verzorging zijnde welkom zou zijn als medewerker ALS hij de taal spreekt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:43

_Reneee schreef:
Nederland is niet tolerant. Mijn oma heeft een gekleurde buurman, nou je moet haar eens over hem horen. Terwijl hij niets verkeerd doet. Die oudjes hebben meteen hun (voor)oordeel klaar. Dat straks overal Turks wordt gesproken, bla bla. Wacht het eerst maar eens af. En als het je niet aanstaat ga je maar gewoon weg. Turken zijn overigens helemaal geen vervelende mensen, juist heel netjes.

Goh en hoe zou dat nou komen? Doordat onze regering bepaalde bevolkingsgroepen voortrekt door dat ze lekker naar hier mogen komen, alles voor elkaar krijgen en alles krijgen. Voorrang op huurwoningen enz.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Zit je daar straks tussen alle turks sprekende ouderen. Terwijl wij eigenlijk allemaal gewoon evenveel kansen mogen krijgen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:45

Dat heeft alles met discriminatie te maken want de oerhollander mag er niet gaan wonen.
Maar word er nu gezegd we willen geen Turk is het discriminatie.
Nee beide is wel of beide is geen discriminatie.

Nee Dirk of Anna kennen de cultuur niet, dus die CV gaat het niet worden. prima als je het mij vraagt dat Ahmed of Fatima de baan krijgen.
Maar als Ali een mindere competentie heeft dan Dirk moet ook niet meteen de discriminatie kaart getrokken worden.

Cowboy55 schreef:
Natuurlijk mag dat aangehaald worden. Het wordt zelfs aangehaald. Zoals gezegd was er van de week een item op de radio over de behoefte aan verpleeghuizen voor allochtonen, die qua taal en cultuur zich niet thuis voelen in de witte verpleeghuizen. Kan ik me van alles bij voorstellen. Lijkt me ook niks met discriminatie te maken hebben. En ik kan me zelfs nog voorstellen dat zelfs Dirk Jan als man in de verzorging zijnde welkom zou zijn als medewerker ALS hij de taal spreekt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:46

bruintje123

Re: nederland tolerant? Senioren willen geen turkse bewoners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:48

Dat er misstanden zijn zal niemand ontkennen.
Maar denk jij dat ik kans maak om bij de plaatselijk shoarma tent te werken?

Ik denk dat het vaker voorkomt dat Ali denkt dat hij achtergesteld is, terwijl 100 andere ook een nee te horen hebben gekregen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:51

purny schreef:
_Reneee schreef:

Goh en hoe zou dat nou komen? Doordat onze regering bepaalde bevolkingsgroepen voortrekt door dat ze lekker naar hier mogen komen, alles voor elkaar krijgen en alles krijgen. Voorrang op huurwoningen enz.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Zit je daar straks tussen alle turks sprekende ouderen. Terwijl wij eigenlijk allemaal gewoon evenveel kansen mogen krijgen.

De oudjes die ik ken roepen dat alle buitenlanders criminelen zijn en dat ze ons land naar de klote helpen. Er wordt hier niemand voorgetrokken en voorrang op huurwoningen is ook helemaal niet waar. Mensen scheren iedereen over één kam en janken nu alweer dat er straks alleen Turks wordt gesproken. Maar wie zegt dat die mensen geen Nederlands kunnen? En anders spreek je Engels? Kom op nou zeg. De wereld is van iedereen, een beetje menging is alleen maar goed. Die senioren doen er goed aan zich een beetje in te leven in een andere cultuur. Het enige wat ze nu doen is kaarten, roddelen en zeiken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:55

De eerste generatie kent geen Nederlands en Engels kennen zowel de Turken en Nederlanders van die leeftijd zelden.
Dus dat is een reactie zonder kennis.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:00

bruintje123 schreef:
Dat er misstanden zijn zal niemand ontkennen.
Maar denk jij dat ik kans maak om bij de plaatselijk shoarma tent te werken?

Zal ik het voor je navragen? Het zijn wel allemaal jonge drukke gastjes die 'street' praten hiero. Geen idee of dat gaat passen. :+ Ik zou wel de gezichten van mensen willen zien als je die shoarma zou gaan bezorgen. _O- Hmm....weer een Van Kooten en De Bie sketch.....

bruintje123 schreef:
Ik denk dat het vaker voorkomt dat Ali denkt dat hij achtergesteld is, terwijl 100 andere ook een nee te horen hebben gekregen.

Ik ook. Het enige verschil is dat ik denk dat Ali het gevoel heeft dat het hem veel vaker overkomt dan anderen en dat de praktijk heel suggereert dat Ali daarin gelijk heeft. En jij denkt dat (veel) minder/niet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:02

Haha, die generatie Nederlanders kan weinig engels. Van de zomer een paar dagen met oma op stap met de trein. Laat oma 5 minuutjes alleen omdat we gescheiden in de nachttrein moeten slapen en zowel bij oma als bij de conducteur kwam het stoom uit de oren.... ze konden elkaar met geen mogelijkheid begrijpen. ..ik heb maar ff de boel recht gezet, eind goed als goed

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:03

Onze plaatselijk tent is in het dorp. Hier praten ze Nederlands met eventueel buitenlands accent.

Ik denk inderdaad dat het veel minder voorkomt dan dat het waar is.
Dat het voorkomt ja vast, maar dat is met alle misstanden zo, alles komt voor.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:04

bruintje123 schreef:
De eerste generatie kent geen Nederlands en Engels kennen zowel de Turken en Nederlanders van die leeftijd zelden.
Dus dat is een reactie zonder kennis.

Ook jij scheert ze over één kam. Ik ken er genoeg die wel gewoon Nederlands spreken en nog goed ook. Juist die generatie die hier al zo lang woont. Stop aub met generaliseren. Bij de plaatselijke shoarmaboer (in een dorp!) zou ik meteen aan de bak kunnen. Daar werken overigens ook gewoon Nederlanders trouwens. En spreken ze goed Nederlands.

Overigens is weinig Engels genoeg. Die Turken moeten wel Nederlands leren maar een paar woorden Engels is voor Riet teveel moeite? :7

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:07

nee renee ik scheer niet over 1 kam.
Het is algemeen bekend dat de eerste generatie geen of erg slecht Nederlands spreekt.
Ze hadden allemaal de intentie om maar tijdelijk te blijven, dus waarom dan de taal leren.
En al helemaal de vrouwen die veelal thuis bleven.

Heb ik ergens gezegd dat ze geen Nederlands spreken bij de plaatselijk shoarmaboer?
Maar hier heeft nog nooit een nederlander gewerkt.
Prima hoor, ik heb daar geen moeite mee.
Maar zo word er echt ook andersom gediscrimineerd. Maar dat mogen we niet uitspreken.

Engels hoeft Riet niet te kennen in eigen land.
Ja de turk is in Nederland, die hoeft ook geen engels in Turkije.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:10

purny schreef:
_Reneee schreef:

Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Zit je daar straks tussen alle turks sprekende ouderen. Terwijl wij eigenlijk allemaal gewoon evenveel kansen mogen krijgen.[

Turken netjes?.
Grappig dat jij direct een hele bevolkingsgroep als netjes wegzet.
Kom je een keer een rondje Dordrecht doen?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:13

purny schreef:
_Reneee schreef:

En hoe kom je hier precies bij? :+
Mijn man is Turks, en voor Turken is het alles behalve makkelijk om naar Nederland te komen. En nee hij krijgt hier helemaal niks. Je hebt echt geen idee wat wij (voornamelijk ik) moest hebben om hem naar NL te kunnen krijgen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:15

Hoezo zou je geen Engels moeten kennen? Het is een wereldtaal? Waarom denk je dat we het op school krijgen? Mensen die hier 30 à 40 jaar wonen kennen de taal inmiddels wel hoor. Overigens wordt er hier in het dorp heel veel geïnvesteerd in laaggeletterdheid en zijn er heel veel allochtonen die Nederlandse les krijgen. Ook ouderen. Maar daar hoor je niemand over.

Overigens heb ik ruim 8 jaar tussen de allochtonen gewerkt. Gewoon bij de plaatselijke horeca.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:17

Ik heb het niet over Turken, ik heb het over bepaalde bevolkingsgroepen. En als je je goed achter je oren gaat krabben weet je wel precies welke groep dit is.
Ik sta al bijna 3 jaar op de lijst voor een andere woning, maar deze groepen gaan voor terwijl er andere oplossingen zijn te vinden. En die oplossingen gaan niet over de ruggen van ons volk.
Maar ik trek me terug, voordat ik weer racistisch word bevonden

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:18

Jij bent 25, dat is wat anders dan 75.
Toen kregen mensen geen engels op school.
Je hebt nu echt geen idee wat je aan het l.llen bent :+

Ik heb ook 8 jaar tussen allochtonen gewerkt, of ja hoog opgeleide mensen op een internationaal bedrijf.
Ja daar sprak men engels.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:18

ravellie schreef:
_Reneee schreef:

Turken netjes?.
Grappig dat jij direct een hele bevolkingsgroep als netjes wegzet.
Kom je een keer een rondje Dordrecht doen?

Nou inderdaas zeg... In Dord zijn ze niet zo netjes hoor!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:20

Nee ik ben niet verbaasd. :(
Je had de o zo tolerante oudere Nederlanders eens moeten horen (en de dreigbrieven zien) toen er een gehandicapt jong (Nederlands) stel in een serviceflat vol 55 plussers kwam wonen. Nou, de flat was te klein... ze hadden meteen vooroordelen over harde muziek en ruige feestjes, terwijl de jongeren in kwestie blind waren (nou ja, eentje) en autistisch en af en toe van een rolstoel/rollator gebruik maakten door neurologische problemen en totaal geen behoefte hadden aan herrie maken...
De verwende senioren weten niet wat ze gemist hebben: een vriendelijk stel dat altijd bereid is te helpen, ondanks hun handicaps. (uiteindelijk zijn ze ergens anders gaan wonen).

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:21

purny schreef:
Ik heb het niet over Turken, ik heb het over bepaalde bevolkingsgroepen. En als je je goed achter je oren gaat krabben weet je wel precies welke groep dit is.
Ik sta al bijna 3 jaar op de lijst voor een andere woning, maar deze groepen gaan voor terwijl er andere oplossingen zijn te vinden. En die oplossingen gaan niet over de ruggen van ons volk.
Maar ik trek me terug, voordat ik weer racistisch word bevonden

Maar dit nieuwsbericht en dit topic gaat over Turken, waarom ga je er nu dan Syriërs (die bedoel je waarschijnlijk) bij betrekken?

Ik vind Nederland ook niet tolerant, en al helemaal de oude generatie niet.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:21

bruintje123 schreef:

Ik heb ook 8 jaar tussen allochtonen gewerkt, of ja hoog opgeleide mensen op een internationaal bedrijf.

Oh echt? Nee joh dat wist ik niet! 8)7 Dat is natuurlijk ook dé reden om het niet te kunnen. Alleen al door televisie te kijken leer je een taal en een beetje interesse is ook niet verkeerd. Je hoeft geen hoogstaande conversatie te kunnen voeren maar een paar woorden is al genoeg. Het probleem met de senioren in dit land is dat ze zich totaal niet aan willen passen en alles wat vreemd is wordt standaard afgekeurd. "Ze pakken ons alles af!" Hou op neem mee, echt.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:23

_Reneee schreef:
bruintje123 schreef:

Oh echt? Nee joh dat wist ik niet! 8)7 Dat is natuurlijk ook dé reden om het niet te kunnen. Alleen al door televisie te kijken leer je een taal en een beetje interesse is ook niet verkeerd. Je hoeft geen hoogstaande conversatie te kunnen voeren maar een paar woorden is al genoeg. Het probleem met de senioren in dit land is dat ze zich totaal niet aan willen passen en alles wat vreemd is wordt standaard afgekeurd. "Ze pakken ons alles af!" Hou op neem mee, echt.

Helaas geven sommige dat ook nog eens door aan hun kinderen :=