Toelating glyfosaat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:45

melissapupa schreef:
laten ze er eerst maar eens voor zorgen dat er voor consumenten niks meer te verkrijgen is alleen voor bedrijven met licentie. veel te veel mensen mogen spuiten die er niks vanaf weten

Inderdaad. Een boer die een spuitlicentie heeft mag minder gif ophalen bij een Welkoop dan Jan de burger die nergens verstand van heeft. Die mag onbeperkt ophalen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:59

melissapupa schreef:
laten ze er eerst maar eens voor zorgen dat er voor consumenten niks meer te verkrijgen is alleen voor bedrijven met licentie. veel te veel mensen mogen spuiten die er niks vanaf weten

"Het ene doen en het andere niet nalaten" is zo oud als de mensheid, het staat al in de bijbel.

Dus "laten ze eerst maar ..." is geen best idee.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 14:02

Janneke2 schreef:
melissapupa schreef:

"Het ene doen en het andere niet nalaten" is zo oud als de mensheid, het staat al in de bijbel.

Dus "laten ze eerst maar ..." is geen best idee.

Als je wilt dat iets niet meer gebeurd...zal er altijd iemand als eerste moeten stoppen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:24

;) Accoord!

Maar doorgaans werkt het het beste als je streeft om zelf de eerste te zijn, zelf op 1 van de 100 mogelijke manieren aan te pakken...
... ipv *zittend op luie ###* te roepen wat 'hullie' maar eerst eens moesten gaan doen...

De wringing is reëel - de redenering niet.

damian23

Re: Toelating glyfosaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:46

Ik denk dat de gemiddelde boer wel meer spuit dan de gemiddelde burger met een klein tuintje. Hier wordt gemiddeld op een akker wel meerdere malen per jaar gespoten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:47

damian23 schreef:
Ik denk dat de gemiddelde boer wel meer spuit dan de gemiddelde burger met een klein tuintje. Hier wordt gemiddeld op een akker wel meerdere malen per jaar gespoten.

Wij zitten hier 4kant tussen de biocollegas. Dus ja, wij moeten ongv elke 5 dagen spuiten.
Nu lijkt dat heel wat, maar het is meer water dan middel wat in de tank zit.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:11

papagroom schreef:
Indestal schreef:
Omdat mijn paard dus wel al die boterbloem mee eet, ik heb kruipende boterbloem en paard ook nog eens erg gevoelige darmen en een lever die al eens schade heeft opgelopen...ik spuit alleen de boterbloem, de rest mag blijven, is brandnetel, madelief en paardenbloem en klaver...maar JJK en boterbloem wil ik niet...dat gekke beest eet zelfs JJK en heeft echt geen honger, maar vind bitter misschien wel lekker...

Veel boterbloemen op de wei wijst op een te hoge zuurgraad.
Je kunt dit gemakkelijk aanpakken door de boterbloemen te maaien, en in voor en najaar kalk te strooien.
Dit is ook nog eens beter voor je wei.

Gedroogde boterbloemen zijn overigens niet of nauwelijks giftig, en kunnen in je hooi dus geen kwaad.

Zo druk mee bezig geweest, helpt geen bal...2 jaar intensief heel veel maaien, heeeel veel kalk, pavo paardenkunstmest.....het enige wat hielp, was spuiten! En daarna goed doorzaaien...helaas als alles weer in bloei staat, waait het zaad mooi over...

En het gaat om mijn weide....ze zijn licht girftig, maar in grote hoeveelheden elke dag weer dan toch echt wel....en kruipende boterbloemen hebben wortelstokken....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:34

Ik heb ook al eens een topic geopend over glyfosaat, en ik vind het echt verontrustend hoe weinig het leeft onder de mensen. Gezond eten en leven is helemaal hip en mensen maken zich enorm druk om gluten en suiker en milieu en dierenwelzijn.. maar als het vervolgens over glysofaat gaat dan ‘zal het wel meevallen’ of ‘weet de eu wel wat goed voor ons is’ :=

Aan de voorstanders van het gebruik van glyfosaat en de mensen die er weinig vanaf weten zou ik toch willen vragen om deze aflevering van Zembla eens te kijken:

Een erg duidelijke uitleg met veel interessante feiten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:41

damian23 schreef:

Nee dus, een boer spuit misschien vaker maar wel in een juiste verhouding. De gemiddelde burger doet maar wat en gebruikt een halve liter voor z'n opritje.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 15:56

CarinaR schreef:
damian23 schreef:

Wij zitten hier 4kant tussen de biocollegas. Dus ja, wij moeten ongv elke 5 dagen spuiten.

Aanbevolen gebruik is 800ml evolution/m3/Ha

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:21

CarinaR schreef:

:o
Ik weet dat omschakelen veel voeten in de aarde heeft, maar dit klinkt niet als samenwerken met de buren.
Wat om wie weet 100 redenen niet kan...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:58

Ik snap je post niet helemaal.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:05

Ik vind het heel erg dat het gewoon weer wordt toegestaan, erger nog, dat het gewoon wordt verkocht aan particulieren (round up) Dat onderzoeken dus eigenlijk niet zo serieus worden genomen dat er een verbod komt totdat bewezen wordt dat het niet schadelijk is voor de gezondheid van mens en dier. Er zitten echt enorme belangen achter.
Ik ben bang dat de massale terugloop van insecten ook hieraan te wijten is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:10

:o
Ik weet noppes van jullie bedrijf, bedrijfsvoering, de bedrijven van de buren en jullie contact met de buren.

Maar jouw posting klonk mij in de oren als : 'omdat onze buren totaal niet spuiten moeten wij extra spuiten'.
Wat ik grif geloof.

Ik heb begrepen dat bioboeren andere maatregelen treffen tegen ongedierte etc - zouden jullie vergelijkbare maatregelen treffen hoef je niet meer 'tegen de buren in' te werken.

En ik heb begrepen dat omschakelen richting biologisch boeren veel voeten in de aarde heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:33

Dergelijke grote bedrijven met zulke grote belangen en zoveel vingers in de pap krijgen gewoonweg zo belachelijk veel voor elkaar terwijl de alarmbellen roodgloeiend zouden moeten staan van wat er allemaal al bekend is.

Maar helaas iedereen zit in elkaars achterzak wat dit soort dingen betreft en het volk wordt gesust dat het allemaal wel meevalt -O-

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:43

Blij dat glyfosaat gewoon is toegestaan. Meeste mensen weten echt niet waar ze het over hebben. Biologisch onkruid wieden met onkruid wegbranden weg borstelen is veel schadelijker dan het gebruik van Roundup. In 2012 is dat nog onderzocht door de Universiteit van Wageningen. Jullie hebben het hier allemaal over die machtige landbouwlobby en grote bedrijven die alles voor elkaar krijgen, maar dan kennen jullie de milieulobby niet. Milieudefensie leeft bijvoorbeeld op subsidie van de overheid en doet vooral aan brallen en bang maken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:57

Maar het is niet alleen milieudefensie die tegen is hoor.
Ik hou daar ook niet van net als dat ik mijn vraagtekens bij wakker dier zet.
Het is nooit zwartwit en de oplossingen zijn ook nooit zo simpel als wordt voorgesteld.

Ik ben wel benieuwd waarom jij dan blij bent met glycofosfaat :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:09

Jammer dat je er zo over denkt Mazida. Heb je de video van Zembla hierboven gekeken? Erg interessant.

Denk je echt dat de milieulobby voor de lol een onschuldig product probeert te verbieden? Wat zouden ze daar aan hebben? Roundup is juist ontzettend slecht voor het milieu. Als de bijen uitsterven dan duurt het niet lang meer voordat het hele ecosysteem instort.

En als je denk dat de milieuorganisaties vies spelen dan heb je geen idee van de werkwijze van bedrijven als monsanto.
Dit bericht kwam ik afgelopen week tegen:
https://www.reuters.com/investigates/sp ... lyphosate/
“When the International Agency for Research on Cancer assessed the best-selling weedkiller glyphosate, significant changes were made between a draft of its report and the published version. The agency won't say who made the changes or why.”
En dat is absoluut niet het enige verdachte bericht omtrent wetenschappelijke onderzoeken en patenten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:24

Mazida schreef:
Blij dat glyfosaat gewoon is toegestaan. Meeste mensen weten echt niet waar ze het over hebben. Biologisch onkruid wieden met onkruid wegbranden weg borstelen is veel schadelijker dan het gebruik van Roundup. In 2012 is dat nog onderzocht door de Universiteit van Wageningen. Jullie hebben het hier allemaal over die machtige landbouwlobby en grote bedrijven die alles voor elkaar krijgen, maar dan kennen jullie de milieulobby niet. Milieudefensie leeft bijvoorbeeld op subsidie van de overheid en doet vooral aan brallen en bang maken.

Nee, het werkelijke probleem ligt bij een landbouwsysteem dat draait op monoculturen, ongeacht de filosofie er bij trekt zo'n groot oppervlak van hetzelfde gewas insecten, ziekten en onkruid aan. Bij moestuinieren wordt niet voor niets aangeraden om bepaalde soorten rij voor rij naast elkaar te planten om de verschillende ziektes/plaaginsecten te bestrijden/in de war te brengen. Dat op een grote schaal die methodes niet kunnen heeft meer te maken met de beschikbare machines en je contracten met je afnemers dan met wat gezond is, en wat er op jouw stuk land en microklimaat wil groeien. Alle beweringen van religie en anderen ten spijt, de mens is niet de eigenaar/eind doel evolutie en heeft geen controle over de natuur. Maar de mens denkt wel dat die de rechten heeft om de natuur te commanderen en te eisen dat de natuur de dingen doet zoals de mens dat wil, want wat de natuur al 4 miljard jaar succesvol doet is fout.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:44

Mazida, zeg je nou serieus dat het wegborstelen van onkruid schadelijker is voor het milieu dan dergelijk gif en alles dat in zijn kielzog mee komt....? :')

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:46

Dan vraag ik mij af wat die voordurende gifspuit in de commerciele fruitgaarden met bv de bijen doet....daar hoor je nooit iets over en die spuit gaat in hoogtijdagen nagenoed dagelijks...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:04

Indestal schreef:
Dan vraag ik mij af wat die voordurende gifspuit in de commerciele fruitgaarden met bv de bijen doet....daar hoor je nooit iets over en die spuit gaat in hoogtijdagen nagenoed dagelijks...

Ik denk niet dat die glyfosaat gebruiken. Glyfosaat doodt namelijk zo'n beetje al het leven inclusief fruitbomen.
Zeker als er bijna dagelijks wordt gespoten dan gaat het waarschijnlijk om een middel dat zo zacht is dat de werking na een dag bijna weg is.
Een imker zal zijn bijenvolk sowieso niet achterlaten bij een fruitgaard waar met stoffen wordt gewerkt die de bijen doodt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 28-10-17 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:04

Weet ik niet, rond de stammen is alles kaal, scheelt nl maaiwerk..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:10

Als het onkruid daar echt dagelijks wordt gespoten dan zou ik verwachten dat het gaat om iets onschuldigs en goedkoops als azijn bijvoorbeeld. Als je elke dag een hele boomgaard met roundup zou gaan spuiten dan denk ik dat je snel failliet bent :Y)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:52

Spuiten doe je als, in ons geval akkerbouw, boer sowieso niet zomaar.
Dit gaat in overleg met, bij ons, onafhankelijke adviseur.
Nu weet ik dat dat ook wel is anders gaat. Maar de middelen zijn zeker veels te duur om lukraak maar rond te spuiten.
Daarnaast zijn licenties en keuringen verplicht. Langs sloten ed moet er met speciale doppen gespoten worden.