Onze moerstaal, wat is er mis mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:16

Maar Goof: de engelse taal leren en daar waar nodig toepassen, is een goede zaak.

Maar lukraak halve zinnen brabbelen omdat het mode is, is natuurlijk niet nodig en komt, in ieder geval op mij, volkomen absurd over.

'I have een pokkedag because mijn bike is broken and doen't niet meer' :')
Laatst bijgewerkt door Palmera op 25-10-17 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:16

Alles is tegenwoordig in het Engels. Tv, muziek, boeken voor school/opleiding, games etc. Langzaam aan wordt dit gewoon een soort van tweede moedertaal en ik denk dat we het daarom automatisch gaan combineren met het Nederlands.

En is dit ook niet een beetje de bedoeling van taal, of in ieder geval een bijkomstigheid? Dat dit verandert? Wij spreken ook niet meer compleet hetzelfde taaltje als wat men deed in 1500 nog wat.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:23

Compleet verkeerde zinnen zijn inderdaad vreselijk irritant.
Ik praat op mijn werk veel engels, zoveel zelfs, dat ik soms de nederlandse woorden gewoon kwijt ben. Daar gebruik ik dus ook wel engels en nederlands door elkaar, omdat dat vaak net even makkelijker uitlegt. Sommige dingen op mn werk zijn in het nederlands niet eens te doen, ondanks dat al m'n collega's gewoon Nederlands zijn. Moet wel zeggen dat in vergelijking met bijvoorbeeld veel Duitsers (of duitse 'collega's'), ik wel vind dat nederlanders redelijk engels kunnen (ook degene die bijna steenkolen engels praten)

Voor mij persoonlijk buiten het werk om, heb ik vaak het idee dat ik dingen in het engels net even beter kan uitdrukken, zo ook in reacties op sociale media.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:23

Palmera schreef:
Maar Goof: de engelse taal leren en daar waar nodig toepassen, is een goede zaak.

Maar lukraak halve zinnen brabbelen omdat het mode is, is natuurlijk niet nodig en komt, in ieder geval op mij, volkomen absurd over.

Ja tuurlijk, helemaal mee eens! Ik vind het in veel gevallen kansloos, zeker als het dan ook nog foutieve zinnen betreft :')

Heel toevallig dacht ik hier vanmorgen ook over na. Ik zat het prgramma 'mijn vakantie is een hel' terug te kijken en het viel me op dat die John Williams (die ik sowieso al een vreselijke man vind, maar dat terzijde) constant reacties gaf in het Engels en Engelse woorden in Nederlandse zinnen gebruikte. Het kwam zo klunzig over.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:25

In Frankrijk gebeurd het ook :j
Mijn broer (nu in de 40) doet het ook al jaren, wij vonden het altijd interessant doen.

Overigens als je in Frankrijk je best doet om Frans te spreken zijn er ineens een hoop Fransen die ook wel een woordje Engels spreken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:27

Palmera schreef:

Ohh heerlijk. Doet me denken aan nummer.

Er lauft ein deutchsen loel in my way. Ich push him afzeit but he gets not away.

Sorry.
Ik moest m posten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:33

Taal is een levend iets wat altijd in beweging is.
Vergelijk voor de grap eens een boek of programma uit de jaren zeventig met nu.
Het enige wat blijft is verandering.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:40

Palmera schreef:
Ik snap al die engelse topictitels ook niet zo. Moet dat mooier of poëtischer overkomen?
Het staat gewoon zo stom. Vind ik. :)

+1 En vaak nog volledig nietszeggend :')
Moet interessant klinken ofzo :+

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:06

Goof schreef:
Tja, taal is aan verandering onderhevig, taal leeft, dat is werkelijk nooit anders geweest.
Omdat alles (denk aan bedrijven, werk en dus ook studies) steeds internationaler worden gebeurt de communicatie ook in een wereldtaal. Hoe vroeger je de Engelse taal leert, hoe verder je ermee komt en hoe meer je eraan hebt in de toekomst.
Ik vind het een goede zaak dat er op basisscholen al vroeg gestart wordt met Engelse lessen, maar goed, ik ben jarenlang docent Engels geweest in het tweetalig onderwijs in het voortgezet onderwijs, dus ik ben sowieso wat bevooroordeeld ;)

Ik ben het, in principe, ermee eens dat het goed is dat kinderen al vroeg Engels erbij krijgen. Maar ik vind vaak wel dat het Engels niveau van de basisschool docenten te laag is. Als je het dan kinderen wil leren, doe het dan wel meteen goed. Een vriendin van mij heeft een tijdje tweetalig onderwijs in de lage klassen op een basisschool gegeven. Super idee, maar haar Engels is gewoon niet goed genoeg. Ze maakt fouten in grammatica, woordkeuze, uitspraak en zinsopbouw. Geen probleem wat mij betreft als je zelf op vakantie gaat/voor je werk in het Engels communiceert met collega's. Maar wel jammer als het zo aan kinderen wordt aangeboden.

Op zich heel logisch dat men steeds meer Engels gebruikt in hun spreektaal. We kijken Engelse tv, lezen Engelse sites/boeken, luisteren Engelse muziek, en maken vrienden met mensen over de hele wereld waarbij Engels vaak de voertaal is. Maar wat ik meen te zien is dat mensen zowel het Engels als het Nederlands niet goed meer beheerst. En dat is wel heel jammer. En een beetje knullig.

Overigens vraag ik me af of als je kinderen al op jonge leeftijd twee talen aanbiedt ze de talen later ook beter gescheiden houden. Ik weet van onderzoeken en praktijkervaring dat kinderen heel goed meerdere talen vloeiend kunnen leren spreken en dat ze die talen ook op latere leeftijd goed uit elkaar weten te houden (na de initiële mengelmoes). Dus hypothetisch gezien kan het zijn dat kinderen dan later ook die talen beter gescheiden houden? Dat zou pas een interessant onderzoek zijn :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:17

J508 schreef:
Goof schreef:
Tja, taal is aan verandering onderhevig, taal leeft, dat is werkelijk nooit anders geweest.
Omdat alles (denk aan bedrijven, werk en dus ook studies) steeds internationaler worden gebeurt de communicatie ook in een wereldtaal. Hoe vroeger je de Engelse taal leert, hoe verder je ermee komt en hoe meer je eraan hebt in de toekomst.
Ik vind het een goede zaak dat er op basisscholen al vroeg gestart wordt met Engelse lessen, maar goed, ik ben jarenlang docent Engels geweest in het tweetalig onderwijs in het voortgezet onderwijs, dus ik ben sowieso wat bevooroordeeld ;)

Ik ben het, in principe, ermee eens dat het goed is dat kinderen al vroeg Engels erbij krijgen. Maar ik vind vaak wel dat het Engels niveau van de basisschool docenten te laag is.

Helaas is dat zo.
Ik ben in de afgelopen jaren ook wel eens benaderd door docenten van basisscholen hierover. Ze hebben inderdaad wel lesmethodes, maar verder geen idee hoe of wat en ze benoemden ook allemaal dat ze zelf de taal nauwelijks beheersen.
Ik heb in de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar tweetalig onderwijs en er kwam ook naar voren dat ondanks Engels verplicht is op de pabo, dit eigenlijk nog maar weinig tot zelfs niet gegeven wordt. Doodzonde en wel echt hoognodig willen we de leerlingen op basisscholen al correct kunnen opleiden.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 21:12

ECM schreef:
Alles is tegenwoordig in het Engels. Tv, muziek, boeken voor school/opleiding, games etc. Langzaam aan wordt dit gewoon een soort van tweede moedertaal en ik denk dat we het daarom automatisch gaan combineren met het Nederlands.

En is dit ook niet een beetje de bedoeling van taal, of in ieder geval een bijkomstigheid? Dat dit verandert? Wij spreken ook niet meer compleet hetzelfde taaltje als wat men deed in 1500 nog wat.

Dat is absoluut waar!!
En gelukkig maar, ook dat is evolutie en taal leeft.
Maar waarom dat inderdaad luk raak gooien met Engelse termen waarvan duidelijk is dat men de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt?

Ik ontkom ook niet aan het idee van interessant hopen over te komen.
Iedereen lacht zich krom om het steenkolen engels van Van Gaal.........maar zijn wij zelf zoveel beter??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:53

Pandora2 schreef:
Palmera schreef:
Ik snap al die engelse topictitels ook niet zo. Moet dat mooier of poëtischer overkomen?
Het staat gewoon zo stom. Vind ik. :)

+1 En vaak nog volledig nietszeggend :')
Moet interessant klinken ofzo :+

My proud off me live <3

%)

Palmera

Re: Onze moerstaal, wat is er mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:24

Er is een prachtig voorbeeld genoemd met van Gaal. :) Een man die overduidelijk niet is afgestudeerd in de engelse taal.

Een man waarvoor het handig zou zijn als zijn engels wat beter zou zijn, want: internationale spelers en pers.
Maar: zijn vak staat in weze los van een taal spreken. Hij is tenslotte voetbaltrainer en zeker die pers is overduidelijk zijn hobby niet.
Maar toch: hij doet in ieder geval zijn best. En maakt zich in een dappere poging hele zinnen te maken zeer zeker niet belachelijker dan mensen die de engelse taal veel beter beheersen en het nodig vinden onsamenhangende zinnen te maken van meerdere talen. :)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 07:33

Palmera schreef:
Er is een prachtig voorbeeld genoemd met van Gaal. :) Een man die overduidelijk niet is afgestudeerd in de engelse taal.

Een man waarvoor het handig zou zijn als zijn engels wat beter zou zijn, want: internationale spelers en pers.
Maar: zijn vak staat in weze los van een taal spreken. Hij is tenslotte voetbaltrainer en zeker die pers is overduidelijk zijn hobby niet.
Maar toch: hij doet in ieder geval zijn best. En maakt zich in een dappere poging hele zinnen te maken zeer zeker niet belachelijker dan mensen die de engelse taal veel beter beheersen en het nodig vinden onsamenhangende zinnen te maken van meerdere talen. :)

Daarom deze uitspraak. :o

Iedereen lacht zich krom om het steenkolen engels van Van Gaal.........maar zijn wij zelf zoveel beter??

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:36

Nou, er zijn zat mensen die het beter kunnen hoor :') en ook genoeg die net zo slecht zijn. Of er zelfs nog minder van bakken. Vind dat dan een beetje een 'loze' uitspraak.
Al heb ik trouwens het idee dat het bij van Gaal nogal een imagodingetje is geworden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:46

Onze taal is prachtig, maar ik vind het ook mooi dat het de laatste jaren verrijkt wordt met Engelse woorden. Het doet niets af aan de Nederlandse taal.

Ik vind het wel een probleem als mensen Engelse teksten verkeerd neerzetten. Maar goed, dat zijn vaak ook mensen die Nederlandse teksten verkeerd neerzetten :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:53

Ik denk zelf dat het misschien leeftijdsgebonden is, dat iemand meent zich makkelijker te kunnen uitdrukken in het Engels... Vroeger dacht ik dat ook :') Maar soms is het gewoon een kwestie van wat beter zoeken naar het juiste woord..

Topics met Engelse titels open ik bijna ook nooit :o
Bij het IM topic van mijn paard wilde ik eerst ook bijna 'end of an era' schrijven, maar uiteindelijk vond ik dat toch raar en voldeed 'tijdperk' prima.

Mensen die een week op vakantie zijn geweest en terugkomen met een Engels accent zijn helemaal hilarisch :')
Net zoals jongeren die zich een straattaal van een andere cultuur hebben eigen gemaakt... Die straattaal is al raar, maar zal wel een fase zijn, maar als het dan ook nog eens niet je achtergrond is, is het eigenlijk gewoon sneu :D

Overigens vind ik het wel leuk om bijzondere taalcreaties te horen, vooral als ze spontaan ontstaan uit verhaspelingen of versprekingen... Net zoals sommige dialecten :j

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:20

Ik vind het jammer en onlogisch en bovendien onpedagogisch ;) (Annie M.G. Schmidt).

In NRC stond afgelopen weekend een leuk artikel over het erbarmelijk slechte Engels dat op universiteiten wordt gesproken. Ik zal eens kijken of ik een link kan vinden. In de vertalersgroep waar ik lid van ben, komen ook dagelijks hilarische voorbeelden langs.

Als iemand zo af en toe eens een Engelse term gebruikt, vind ik dat niet storend. Een enkel keertje zelfs toepasselijk omdat men te goed moet zoeken naar een Nederlandse equivalent. Maar het te pas en te onpas gebruiken van (vaak foutief) Engels is in mijn ogen neither here nor there ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:25

Ben ik de enige die wat moest grinniken toen eerst het relaas kwam over de engelse termen en dat er dan een 'why' achteraan komt?

Taal is onderhevig aan invloeden. Hoeveel Duitse, Franse, Spaanse en Engelse termen hebben we inmiddels wel al niet in 'ons' Nederlands? Het hoort erbij, maar het blijft elke keer wennen. Gewoon lekker Nederlands blijven schrijven. Hoewel daar dingen die 'fout waren' inmiddels ook al Mogen. Zoals mond-op-mond reclame.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 18:47

Winged schreef:
Ben ik de enige die wat moest grinniken toen eerst het relaas kwam over de engelse termen en dat er dan een 'why' achteraan komt?

Taal is onderhevig aan invloeden. Hoeveel Duitse, Franse, Spaanse en Engelse termen hebben we inmiddels wel al niet in 'ons' Nederlands? Het hoort erbij, maar het blijft elke keer wennen. Gewoon lekker Nederlands blijven schrijven. Hoewel daar dingen die 'fout waren' inmiddels ook al Mogen. Zoals mond-op-mond reclame.

IK dacht dat dát wel duidelijk was, hoe dat werd bedoeld......maar niet dus. :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:56

Memories schreef:
Nou, er zijn zat mensen die het beter kunnen hoor :') en ook genoeg die net zo slecht zijn. Of er zelfs nog minder van bakken. Vind dat dan een beetje een 'loze' uitspraak.
Al heb ik trouwens het idee dat het bij van Gaal nogal een imagodingetje is geworden.

De discussie is natuurlijk niet wie beter engels spreekt dan van Gaal.
Van Gaal is genoemd in dit topic omdat zijn engels niet van hoog niveau is maar hij, indien nodig, tegen bv de intefnationale pers zijn best doet er iets van te bakken.

Ik reken er min of meer op (maar misschien vergis ik me :+ ) dat hij niet 's avonds thuis op de bank zo tegen zijn vrouw zit te brabbelen. :') Waar veel nederlanders wél de moeite nemen non-stop halve zinnen eruit te gooien. Ook tegen hun partner.

Ik denk trouwens niet dat zijn slechte engels een imago dingetje is. Zoals we allemaal weten is zijn relatie met de pers niet al te best en dat ligt zeker niet aan zijn engelse kennis. ;) Dus als hij zijn imago zo belangrijk vind zou hij denk ik wel zo slim zijn om wat vriendelijker te zijn tegen de pers. :)
Ik vind het hoe dan ook een bijzonder vermakelijke man, ik mag die rake opmerkingen wel, ongeacht in welke taal. :)

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:12

Geweldig, dit topic. Meteen voorbeeld nummer 1: Topic. In het Nederlands heet dat onderwerp.

Ik ben zelf tweetalig, Nederlandse vader, Engelse moeder. Thuis worden de talen nog weleens door elkaar gehaald, maar goed, dat heeft een reden.

Maar ik kan er ZO slecht tegen dat er tegenwoordig zoveel woorden waar we een prima Nederlandse versie van hebben, elke keer maar in het Engels moeten. En dan zeker als het gesproken wordt, want de uitspraak is vaak om te huilen ja :(

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:15

nou of dit altijd slaat op t engels...??

Ik kan me echt dood en doodergeren aan Nederlanders die proberen dat stoere Marokaanse taaltje te doen....tjezus zeg wat zet je jezelf dan voor schut (ik zie ze ook nog t liefst met die vreemde handgebaartjes erbij richting kruis)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:38

Memories schreef:
Over Spanje kan ik niet meepraten helaas :D Over Duitsland, Italië, Frankrijk en Franstalig België wel en daar word ik steevast met de nek aangekeken als ik probeer in het Engels iets te vragen. Uh, ja sorry dat niet iedereen in de wereld jullie taal spreekt :roll: Ja de jongere generatie en hoger opgeleiden willen het regelmatig nog wel goed kunnen maar daar is ook alles mee gezegd. Een van de hoofdredenen dat ik daar niet meer kom op vakantie oid :=

Probeer het dan eens in het Frans, Duits of Italiaans ;)
Wat hier boven gezegd word geld dus ook voor deze landen, waarom probeer je hun taal niet te spreken als je er op vakantie gaat?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:49