Kids als Indiaan of cowboy...aangifte discriminatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: Kids als Indiaan of cowboy...aangifte discriminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 00:26

Drifter, ik snap je punten heel goed! Ik noemde het niet voor niets een hele smerige geschiedenis. Want dat is het.
Maar wat ik ook probeer duidelijk te maken is dat achter alles wel een smerige geschiedenis zit. Het einde is dan toch zoek?

Wat is er zo moeilijk aan om het verleden te laten rusten? En speel indiaantje en cowboy. Of zwarte piet. Of een prutsmuts. Of de paus. Waarom mag men wel geslachtsloos door het leven gaan maar geen indiaantje spelen? Waarom mag ik mijn kop niet zwart verfen als ik daar een dagje zin in heb? Waarom word er aanstoot genomen aan alles?

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 00:44

Palmera schreef:
Drifter, ik snap je punten heel goed! Ik noemde het niet voor niets een hele smerige geschiedenis. Want dat is het.
Maar wat ik ook probeer duidelijk te maken is dat achter alles wel een smerige geschiedenis zit. Het einde is dan toch zoek?

Wat is er zo moeilijk aan om het verleden te laten rusten? En speel indiaantje en cowboy. Of zwarte piet. Of een prutsmuts. Of de paus. Waarom mag men wel geslachtsloos door het leven gaan maar geen indiaantje spelen? Waarom mag ik mijn kop niet zwart verfen als ik daar een dagje zin in heb? Waarom word er aanstoot genomen aan alles?

Ik begrijp jouw punten ook wel, en inderdaad is het nu heel veel in het nieuws en wordt er bij heel veel dingen discriminatie geroepen. Daar ben ik het ook zeker niet altijd mee eens.

Maar in dit geval vind ik het anders. Juist omdat het voor heel veel Natives helemaal niet zo'n ver weg geschiedenis is. Dat de cowboys kwamen en hun land afpakten wel, maar de daaruit voortkomende gevolgen niet.
Native kinderen in Canada werden bijvoorbeeld door de regering nog tot 1985 bij hun familie weg gehaald en weg geadopteerd, voor geld dan ook nog, want de "nieuwe ouders" moesten wel betalen. Nieuwe versie van de residential schools toen die niet meer zo populair waren, en nieuwe inkomsten ook mooi meegenomen..

De "oorzaak" daarvan is toch die witte man die dat allemaal begon, die cowboy. Daarom snap ik dat "cowboys vs indians" als thema nu nog gevoelig ligt.

Moet je daar een kinderfeestje voor aflassen? Nee, als je het mij vraagt niet. Maar als je ziet hoe ver de mythe gaat dat het verre geschiedenis is en mensen er al lang over heen zouden moeten zijn, denk ik zeker dat het iets is waar een beetje openstaan voor elkaar veel meer gaat bereiken als meteen moord en brand schreeuwen om het kinderfeestje, met leuzen als "ze moeten maar een leven zoeken".

Dat laatste, daar zijn ze namelijk letterlijk en figuurlijk nog mee bezig, want dat is zo makkelijk niet als je er achter komt dat je ouders je wel wilden, maar niet mochten houden, en dat niemand wilde dat je op zoek ging dus de papieren met hun namen en plaats maar verbrand heeft.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 01:12

Maar: met een beetje realiteitszins moet iedereen, ook slachtoffers, toch leren beseffen dat niet iedereen schuldig is aan het leed?

We (wij nederlanders en vooral de joden) mogen de kleinkinderen van een 90 jarige duitser toch ook niet verbieden oorlogje te spelen met een waterpistooltje op het strand van Scheveningen? Ongeacht aan welke kant opa/oma stond?
Dat is toch volkomen absurd?

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 01:20

Palmera schreef:
Maar: met een beetje realiteitszins moet iedereen, ook slachtoffers, toch leren beseffen dat niet iedereen schuldig is aan het leed?

We (wij nederlanders en vooral de joden) mogen de kleinkinderen van een 90 jarige duitser toch ook niet verbieden oorlogje te spelen met een waterpistooltje op het strand van Scheveningen? Ongeacht aan welke kant opa/oma stond?
Dat is toch volkomen absurd?

Het gaat in deze denk ik niet om schuldig, maar dat ze niet willen dat het uitgebeeld wordt in een onschuldig kinderspel. Dat een kind als cowboy verkleed wil, of als indiaan, is dan het probleem niet, dat het thema "cowboys vs indians" met een oog op de geschiedenis als normaal en onschuldig gezien wordt, daar kan ik me wel indenken dat dat pijn kan doen, zeker als je weet wat er nu nog aan de gang is.

Tuurlijk mag een klein Duitsertje oorlogje spelen. Elk kind speelt "oorlogje", want dat is heel algemeen en niet gericht op een bevolkingsgroep. Maar, even uitbouwend vanuit jouw voorbeeld, als Duitsers als standaard thema voor kinderfeestjes "nazi's vs jews" als onderwerp zouden kiezen zou dat toch ook tegengeluid oproepen?

Voor ons is cowboys vs indians ook niet specifiek, ook niet persoonlijk. Maar voor veel Natives wel, en daar is nog steeds niet genoeg erkenning, waar andere groepen dat inmiddels wel krijgen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:08

Heeft iemand ook wel eens de andere kant van het verhaal belicht? Hoe angstig moet het voor nazaten van de 'cowboys' zijn als ze steeds weer aan die doodsangsten worden herinnerd door kinderen die zich zonodig als 'indiaan' moeten verkleden? Enig idee hoeveel arme kolonisten er met hun families, met hun hele hebben en houden op de huifkar, op brute wijze zijn aangevallen op hun tocht naar het westen? Hoeveel families er hun pasgebouwde 'kleine huis op de prairie' in rook zagen opgaan?
Wat een traumatische ervaring moet zoiets voor de overlevenden zijn geweest?

En dan komen ze op een kinderfeestje in Nederland, staat er ineens een jolige war-chief met oorlogskleuren 'pief-paf-poef' te roepen...

Ongehoord!

Maar even serieus, waar maakt zo'n professionele zeikclub zich druk om? Mogen we straks ook geen blues meer spelen omdat dat van de zwarte slaven was? Of geen komo-jassen-met-bontkraag-en-te-klein-petje dragen als we geen Marokkaanse roots hebben?

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:37

Dan moeten wij als Nederlanders vast en zeker gediscrimineerd worden door een groot deel van de Afrikaanse bevolking... Daar wij als Nederlanders grootmeester waren in het verhandelen van slaven.

O en dan zullen ze in Indonesie ook een probleem met ons hebben gezien we daar ook niet altijd leuk zijn geweest...

En in Suriname, want dat hebben we ook een tijdje ingepikt...

En verkleden als heks doen we ook niet meer, dat is moeilijk voor de mensen die voorouders hebben die wij hier in Nederland hebben verbrand/ verdronken/ gemarteld omdat we dachten dat ze heks zouden zijn...

En geloven doen we dan ook maar niet meer... In Nederland hebben de katholieken en protestanten zich ook meer dan eens schandalig gedragen, zal vast iemand zijn die daar een probleem mee heeft...

Zullen we dan maar niet meer ons zelf zijn?? Nederland heeft een geschiedenis die in genoeg opzicht heel beschamend is...

Of we stappen er over heen, komen op voor ons land, onze tradities en laten het verleden rusten... Wordt iedereen wat toleranter en kan iedereen weer wat meer genieten van het leven in plaats van dat een complete bevolking op zijn tenen moet lopen omdat er ergens een handje vol mensen is die zich gehoord willen voelen 'omdat het niet tolerant / disriminerend is'

Mensen niet laten geloven in leuke dingen, feestjes verpesten, tradities om zeep helpen, kinderfeestjes bekitiseren en aangifte doen, elkaar niet vrij laten om te vieren waar ze in (willen) geloven.... Dat is pas intolerant.....

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:06

Hoe zit het dan met de western ruiters die zichzelf en hun paard nog steeds uitdossen in cowboy stijl?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:10

Esther schreef:
Hoe zit het dan met de western ruiters die zichzelf en hun paard nog steeds uitdossen in cowboy stijl?

Verbieden uiteraard!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:13

Er worden hier echt enorm veel scheve vergelijkingen aangehaald. Ik ben het volledig met Drifter eens. Het is trouwens voor ‘ons’ als niet-Natives wel heel makkelijk om te roepen dat ze zich daar maar overheen moeten zetten.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:15

echt, ik kan het woord discriminatie niet meer horen ,,,,,,

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:26

Palmera schreef:
Ik voel mij zo onderhand gediscrimineerd als men mij een nederlander noemt. Ik wil namelijk helemaal niet in één hokje gepropt worden met dat bekrompen, ouwe koeien uit de sloot trekkende en overal wat achterzoekende volkje. ;)

Inderdaad dit soort dingen maakt mij dat ik me afvraag. Wil ik nog wel Nederlander zijn?

Zoals al genoemd er zijn andere opties om dit duidelijk te maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:29

Ok er zijn een paar mensen in het topic die eigenlijk wel begrijpen dat er een klacht is ingediend. Deze zitten als ik me goed herrinner ook in zwarte pieten discussie enz. Alleen jullie zijn doodgewone blanke mensen. Vanwaar dan deze fanatieke neiging een ver ver verleden uit een ander stuk van de wereld zo omhoog te halen?

Als je de hele geschiedenis bekijkt van waar ook kun je alles in iedereen wel verafschuwen. Niet meer naar italie en pizza eten vanwege de wrede romeinen? Mannen aanvallen want in de oertijd sleepten ze vrouwen naar hun grot om te kunnen inpikken enz. Niet meer naar portugal omdat die ook collonies hebben gehad. Frankrijk ook maar opzij zetten? Geen peper gebruiken want door slavernij hierheen gehaald?

Hebben jullie niks beters te doen of moeten we eigenlijk heel blij voor jullie zijn dat je leven zo fijn en blij verloopt dat je hier tegen wilt blijven mekkeren zodat je toch nog leed in je leven hebt?

Kortom waarom maken jullie je zo druk over iets wat niet eens je eigen leven is? En nog ver weg ook?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:31

Heerlijk dat alle cowboy's beschuldigt worden op de moord en in reservaten opsluiten van de native's.

De Amerikaanse overheid en hun legers hadden (en hebben) daar geen hand in zeker? Heel veel meer nog dan de cowboy's toen en nu.
De native's die ik hier in Nederland heb gesproken vinden het helemaal niet erg dat kinderen zich als cowboy en indiaantjes verkleden en zo spelen, deden ze zelf vroeger ook :') En hun (klein)kinderen doen het ook.

Dus ik vraag mij net als Karuna af waar jullie je zo druk over maken. Je kan tegenwoordig geen scheet meer laten, kost al gauw € 900,- Of het word een knok partij. >;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:37

Kom maar op matten ik kan je hebben. ~~}> o nee dat is offtopic.

Maar mijn post meen ik echt, waarom maken jullie je zo druk over ver van je bed dingen?

Vooral omdat je met dergelijk gedrag mensen heel erg pijn doet. Mensen die echte grote mensen problemen hebben in hun leven. Mensen die dood gaan aan nare ziektes of daartegen moeten vechten en geen medicijnen krijgen omdat de nederlandse overheid er geen geld voor over heeft. Of naar huis gestuurd worden terwijl ze te ziek zijn om zich alleen thuis te redden.

Echte grote mensen problemen van thuiszorg bij ouderen en gehandicapten die het niet meer kunnen betalen of gewoonweg geen hulp meer krijgen en daardoor verpieteren thuis

Echte grote mensen problemen als vrouwen mannen en kinderen die in elkaar gemept worden door "geliefden"

Echte grote mensen problemen als die door omstandigheden hun werk zijn kwijtgeraakt en door alle door overheid verhoogde kosten niet weten hoe ze hun maaltijd moeten betalen.

Dit zijn gelukkig niet mijn grote mensen problemen, ik heb mijn eigen shi t meer dan voldoende op mijn bord al jaren.

Dus ja door jullie zinloze gezeik raak je mensen diep die echte problemen hebben. En zouden willen dat er net zo fanatiek daarover werd geprotesteerd. -:(-

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:50

Waarom ik erom geef? Waarom geef jij er niet om?
Dat ik mij bekommer over die mensen oh zo ver weg sluit niet uit dat de ‘grote mensenproblemen’ waar jij het over hebt karuna, mij niet boeien. En volgens mij geldt dit ook voor Drifter

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:04

Ik geef er niet om omdat de native's zelf er niet omgeven en gewoon zelf als kind het ook doen. Het niet de cowboy's alleen zijn geweest die ellende over de native's hebben gebracht, maar het Amerikaanse leger daar de hoofdschuldige aan is. Gaan we om die reden het leger maar verbieden? Die zijn ook geen schatjes in landen waar ze heen gestuurd worden. En dat geld vandaag de dag nog!
Waarom moet Nederland roomser zijn dan de paus? Wat gebeurt is is gebeurt, kunnen we nu niks meer aan veranderen. Wel kunnen we dingen veranderen die nu spelen. En wereldwijd gebeurt de nodige ellende. Door alle huidskleuren, waarom zo pikken op blanken?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:35

Was een groot deel van de genocide op de native bevolking niet toe te schrijven aan de virussen en bacteriën die meekwamen op de schepen en waar de natives geen weerstand tegen hadden?

Hoe dan ook, de wereldgeschiedenis bestaat helaas uit een opeenvolging van volksverhuizingen en slachtingen. En dat gaat tot op heden nog steeds door. Je als Hun verkleden kan dus ook niet meer, omdat ze Rome vernietigd hebben? En je als Romein verkleden kan ook niet, want die hebben ook grote delen van Europa veroverd. Dat zal ook niet zachtzinnig verlopen zijn voor de oorspronkelijke bevolking. Je als stierenvechter verkleden kan ook niet, want dat symboliseert de Spanjaarden en daarmee weer de 80-jarige oorlog. Je als Fransoos verkleden is ook not done, want dat is aanstootgevend voor de nakomelingen van de Hugenoten. De lijst is eindeloos.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:55

karuna schreef:
Vooral omdat je met dergelijk gedrag mensen heel erg pijn doet. Mensen die echte grote mensen problemen hebben in hun leven. Mensen die dood gaan aan nare ziektes of daartegen moeten vechten en geen medicijnen krijgen omdat de nederlandse overheid er geen geld voor over heeft. Of naar huis gestuurd worden terwijl ze te ziek zijn om zich alleen thuis te redden.
(...)
Dus ja door jullie zinloze gezeik raak je mensen diep die echte problemen hebben. En zouden willen dat er net zo fanatiek daarover werd geprotesteerd. -:(-

Waarom mogen deze dingen niet naast elkaar bestaan?
Waarom kunnen we niet gewoon rekening houden met elkaars gevoeligheden.
Waarom is het wel ongehoord om je kind tijdens carnaval als een 'boy in the striped pajama', of als invalide naar school te sturen, maar schreeuwt het halve land moord en brand als het om indianen verhalen of zwarte piet gaat? Misschien omdat het een ver(der) van ons bed show is..

Mijn vader is antiliaans. Wij hebben altijd superleuk sinterklaas gevierd inclusief zwarte piet.
En hij deed net zo hard mee, maar de december periode was voor hem nog leuker geweest als hij niet op straat werd nageroepen als zwarte piet.
Als ik op reis ben wordt ik nog altijd aangekeken als iemand uit een zeer tolerant land.
Helaas voel ik daar hier (en op name op bokt) erg weinig van terug.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 19-10-17 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:57

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:07

sassefras schreef:
echt, ik kan het woord discriminatie niet meer horen ,,,,,,

Me to

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:26

Dit heeft ook niets met discriminatie te maken mijns inziens. Vind het overigens ook zwaar overtrokken dat hier aangifte voor is gedaan. Er zijn nog zoveel andere manieren waarop je hierover het gesprek kunt openen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:32

karuna schreef:
Ok er zijn een paar mensen in het topic die eigenlijk wel begrijpen dat er een klacht is ingediend. Deze zitten als ik me goed herrinner ook in zwarte pieten discussie enz. Alleen jullie zijn doodgewone blanke mensen. Vanwaar dan deze fanatieke neiging een ver ver verleden uit een ander stuk van de wereld zo omhoog te halen?

Als je de hele geschiedenis bekijkt van waar ook kun je alles in iedereen wel verafschuwen. Niet meer naar italie en pizza eten vanwege de wrede romeinen? Mannen aanvallen want in de oertijd sleepten ze vrouwen naar hun grot om te kunnen inpikken enz. Niet meer naar portugal omdat die ook collonies hebben gehad. Frankrijk ook maar opzij zetten? Geen peper gebruiken want door slavernij hierheen gehaald?

Hebben jullie niks beters te doen of moeten we eigenlijk heel blij voor jullie zijn dat je leven zo fijn en blij verloopt dat je hier tegen wilt blijven mekkeren zodat je toch nog leed in je leven hebt?

Kortom waarom maken jullie je zo druk over iets wat niet eens je eigen leven is? En nog ver weg ook?

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:56

Als ik kinderen Cowboys and Indians zie spelen krijg ik altijd de neiging om pap of mams een draai om hun oren te geven vanwege het gebruik van pistolen en pijl en boog }>
dat is een heel andere ingang waar veel te weinig naar gekeken wordt.
alleen als iemand weer eens een halve stad om zeep helpt is het Leiden in last.
En nee ik ben geen pacifist.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-10-17 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:57

IMJ schreef:
Maar die lopen toch niet meer met een hoofdtooi de hele dag een vredespijp te roken.
Uiteraard zal ik mijn kind eea meegeven maar we moeten er ook niet in doorslaan. Het is voor een kind niets anders dan verkleed zijn als een lieveheersbeestje, Elsa of een non.. oh! en dat laatste zal dan binnenkort ook niet meer mogen!

Hebben de natives hier zelf problemen mee?

Cowboys zijn stoere mannen.. ze worden toch niet negatief weggezet? De indianen trouwens ook niet.

In dat opzicht begrijp ik de zwarte piet discussie nog beter, die worden als hulpje (slaaf) weggezet..

Kort gezegd, een grote groep wel ja.

Over de traditionele hoofdtooi:
"They have become a regular feature at festivals. But some see them as offensive - using an ethnic minority's traditional culture as novelty clothing. For Native Americans headdresses can be seen as a sacred item. Dr David Stirrup of the University of Kent says they are "something you have to earn. It is normally earned through exploit." The eagle feathers in the headdress are revered and worn for specific ceremonial occasions. "They are not everyday wear," he says."
http://www.bbc.co.uk/news/blogs-magazin ... r-29643116

Veel mensen uit minderheidsculturen ergeren ze zich aan dit soort praktijken. Een symbool als een hoofdtooi heeft immense waarde in die cultuur en niet iedereen mag die zomaar op. Daarbij is er eeuwenlang door de heersende cultuur op de minderheidscultuur getrapt en zijn ze weggezet als minder. Nou komen er ineens een boel mensen uit die dominante cultuur die objecten uit hun culturele erfgoed, waar zo lang op gespuugd is, gaan gebruiken in een verkleedpartijtje. Zomaar, voor de leuk, zonder zich bewust te zijn van de culturele achtergrond en de discriminatie die deze groepen nog steeds ondergaan. Leuk, even een middagje indiaan zijn. Maar jij kan aan het eind van de dag je verentooi weer afzetten en weer lekker veilig rondlopen in de wetenschap dat jij over het algemeen genomen nooit op een dergelijke manier gediscrimineerd gaat worden. De minderheidscultuur loopt hier echter de rest van zijn leven mee rond.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:09

Wat triest zeg. Echt waar maken mensen zich druk over..