DNA Databank; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 15:47

Wat vinden jullie dan van een identificatiechip? Nu we het er toch over hebben dat de privacy steeds minder word :P
Persoonlijk zie ik daar ook wel wat in.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:51

Van mij mag elke crimineel een chip krijgen die vastlegt waar hij is.
En begin maar met tbs'ers. Of die dat weigeren maar waar dat wel verstandig van is.

In de halsspier net als bij een paard. Zwerft hij niet zo snel.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:52

Zat ik zelf ook over na te denken. Wat ik dan misschien een beter plan vind mbt de crimi's is: Bij eerste overtreding of arrest, je DNA in de database plaatsen.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:52

Ik ben tegen. Vooral voor het geval de gegevens in de verkeerde handen terecht komen.

@Mer1980: maar dan is de schade allang geschied. Dan wordt je door iedereen al neergezet als 'de dader'. Ik las een maand geleden een stuk in de NRC (zal het eens proberen terug te vinden) van een vader wiens dochter overvallen was door een potloodventer. Die vader wilde natuurlijk dat die man koste wat het kost gepakt zou worden. Nu was er echter een rechtzaak tegen een verdachte, waarvan de vader, aan de hand van de bewijzen, dacht dat hij niet de dader was. Ook zijn dochter verklaarde dat die man niet degene was die haar had overvallen. Echt was dochter 10 (ongeveer) en dus nog niet erg betrouwbaar volgens de politie. Gevolg: het hele dorp dacht dat die man het had gedaan. Hij was halverwege de 20 maar was ontslagen hierdoor. Werd met de nek aangekeken. Zelfs sommigen in zijn familie hadden hem al laten vallen. Dat gebeurd er allemaal al als je nog maar verdachte bent!

Nies_

Re: DNA Databank; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:01

Absoluut nee. Je kunt simpelweg de gevolgen niet overzien. Daarnaast vind ik het voordeel minimaal. Dus nee. Gewoon niet.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:28

Zeker tegen :j

Wat betreft het 'ik heb niets te verbergen, dus doe maar'; ik kan het niet beter uitleggen dan dit:

https://decorrespondent.nl/209/nee-je-h ... 9-6c3fe4e1

Mijn check is altijd 'stel dat er weer een 2e wereldoorlog situatie komt en we willen van het regime in NL af. Zou ik in het verzet dan nog een kans maken?

Als je alle privacy overboord gooit om een paar daders te pakken dan zorg je ook dat de overheid iedere dissident binnen de kortste keren te pakken heeft. Dat is nogal een bijzonder gevaarlijke situatie.

Wat betreft het verhaal van Floriske hierboven; De film 'Jagten' is een (beklemmende) aanrader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:31

Het hield toch ook in dat als je familie van een verdachte bent, de overheid jou mag afluisteren en hacken? Sorry, maar dat vind ik toch echt te ver gaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:33

Dus Bart
Tijd om ip's te verwijderen en het recht om Bokkers hun eigen berichten te laten beheren. :)

Wat ik al schreef.
Privacy bestaat al lang niet meer.
Daar maakt dna niet veel meer aan uit.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:35

bruintje123 schreef:
Privacy, wat is dat, hebben we dat nog wel?
Op de weg met je auto word precies gekeken waar je rijd.
Pinnen is bekend, locatie van je telefoon, wat je op google zoekt, je ip adres, de staat weet zo ongeveer alles al.
Voor mij kan er dan DNA ook nog wel bij. Want de privacy die we nu hebben is toch al nep.

Dat was precies ook mijn gedachte. Die privacy die hebben we sowieso al niet meer. Ik vind een DNA Databank dikke prima, zo krijgen criminelen ook steeds minder kans.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:48

Schokkend dat zoveel mensen hun dna gegevens af willen staan. Wat als er misbruik van wordt gemaakt? Zoiezo degenen die dan toegang krijgen tot onze genetische informative dat zullen grotendeels vreemden zijn. Misschien zullen het allemaal prima werknemers zijn. Maar wat als er wat minder fijne werknemers tussen zitten... En naar welke organisatie gaat dit? is de organisatie wel veilig/verantwoordelijk genoeg om met zulke gegeves om te gaan. Voelt voor mij in iedergeval als mijn id (deels) uit handen geven.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:52

Tegen.

1)Een database is nooit 100% veilig
2) Waar ligt de grens wanneer je er wil of niet in mag kijken/zoeken? onder de noemer terrorisme zijn regels nog wel eens opgerekt.
3) Wie mag er in zoeken?
4)Wie geeft garantie dat er geen misbruik gemaakt van gaat worden/kan worden.
5)In de geschiedenis zijn genoeg voorbeelden waarvan data van de ene op de andere dag gevaarlijk was voor bevolkingsgroepen.
6) Wie geeft garantie dat er geen fouten worden gemaakt met het vastleggen van de informatie.
Een paar je terug was er een vingerafdruk verplicht voor de ID kaart >20% had hier in fouten.

De regels zoals nu zijn goed. bij een vooroordeling komt je in de databank terecht.
Ik ga nooit vrijwillig mijn gegevens laten opnemen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:55

Ben er absoluut geen voorstander van. DNA is bovendien niet altijd foolproof. Zal niet de eerste keer zijn dat er iemand verkeerd veroordeeld wordt vanwege DNA dat zo ontzettend op elkaar lijkt dat het bijna niet te onderscheiden is.

En laten we het dan maar niet hebben over de schending van privacy. :x

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:56

[***] schreef:
Het hield toch ook in dat als je familie van een verdachte bent, de overheid jou mag afluisteren en hacken? Sorry, maar dat vind ik toch echt te ver gaan.

Dat is de Sleepwet. Dan mag de overheid heel de buurt van een verdachte afluisteren en al hun internetverkeer in de gaten houden. Ik heb laatst toevallig mijn handtekening gezet omdat ik wil dat er een referendum komt. Ik heb niks te verbergen, maar ik zou het niet fijn vinden als alles maar in de gaten wordt gehouden. Dan ga je toch op je tenen lopen. Ik download bijvoorbeeld weleens wat illegaal. Aan de ene kant zou ik nu DNA afstaan, maar je weet niet hoe het hier over tien of twintig jaar is. Voor hetzelfde geld wordt er misbruik van gemaakt. Of worden gegevens gehackt. Ze hoeven niet alles te weten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:59

Ik ben tegen. Ik vind dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen zaken waar de overheid iets mee te maken heeft omdat ik burger ben, en waar ze niets mee te maken heeft; dat wat mij mens maakt. Mijn DNA, mijn lichamelijke integriteit (dus ook die chip), mijn gedachten etc. Als burger kan ik de wet overtreden en daar kan de burger voor gestrafd worden, maar nooit met zaken die samenhangen mijn mens-zijn. Oftewel: wel vrijheidsbeperkende straffen voor de burger, geen doodstraf voor het mens. En dus ook geen DNA database

Daarnaast heeft de Nederlandse overheid in het verleden al laten blijken dat ze het correct beveiligen van gegevens toch wel erg lastig vindt. En waar het nu nog niet zo boeiend is om te zien of ik genetische aanleg heb om dik te worden, voorouders heb in Duitsland, Frankrijk of de USA (ik roep maar wat), of een bepaalde ziekte heb, kan dat over 5, 10 of 20 jaar wel anders zijn. Wat nu niet illegaal is kan over een aantal jaar, onder een ander bewind wel ineens verboden zijn.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:02

Ik ben er helemaal voor, als jij niks uitspookt kunnen ze er ook niks mee. Maar goed ik ben ook 100% voorstander van de sleepwet. Geef graag wat 'privacy' (tussen haakjes want dat is al jaren een illusie) op voor meer veiligheid en sneller daders en verdachten kunnen pakken. Al voorkomt de sleepwet maar 1 aanslag, dan is het het waard, en zo sta ik ook hierin

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:04

knabbelgirl schreef:
Ik ben er helemaal voor, als jij niks uitspookt kunnen ze er ook niks mee. Maar goed ik ben ook 100% voorstander van de sleepwet. Geef graag wat 'privacy' (tussen haakjes want dat is al jaren een illusie) op voor meer veiligheid en sneller daders en verdachten kunnen pakken. Al voorkomt de sleepwet maar 1 aanslag, dan is het het waard, en zo sta ik ook hierin

En dan blijkt die database toch niet zo goed beveiligd, of besluit een volgend kabinet dat het verstandig is om de informatie te delen met de grote verzekeraars. Jij blijkt genetische aanleg te hebben om borstkanker te hebben, en de premie van je hele familie gaat daardoor flink omhoog. En dan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:06

En dan blijkt een volgend kabinet sowieso je medische gegevens door te spelen.
Dan hang je zo ook al.
Dat maakt met dna extra erbij niet veel meer uit.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:08

Ik wil geen chips, geen DNA, geen enkele privacy schendende rompslomp. Dus tegen. De overheid/wereld hoeft mijn genetica niet te weten. Sofienummer prima, maar niet mijn letterlijke celdata. Daar kunnen ze zelfs mee discrimineren, denk aan polissen enzo.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:10

knabbelgirl schreef:

Vind dit heel mooi uitgelegd wat de nadelen zijn van een wet zoals de Sleepwet

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:12

Minimus schreef:
Zat ik zelf ook over na te denken. Wat ik dan misschien een beter plan vind mbt de crimi's is: Bij eerste overtreding of arrest, je DNA in de database plaatsen.

Zodra je gearresteerd wordt, wordt direct je DNA afgenomen en bewaard dat is al jaren zo.

Tegenwoordig heb je de drugstesten en dat is ook een verkapte DNA verzameling. Bij de alcoholtesten krijg je het "mondje" mee als je daarom vraagt. Bij de drugstesten kan dat niet.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:15

Rangeela schreef:
Schokkend dat zoveel mensen hun dna gegevens af willen staan. Wat als er misbruik van wordt gemaakt? Zoiezo degenen die dan toegang krijgen tot onze genetische informative dat zullen grotendeels vreemden zijn. Misschien zullen het allemaal prima werknemers zijn. Maar wat als er wat minder fijne werknemers tussen zitten... En naar welke organisatie gaat dit? is de organisatie wel veilig/verantwoordelijk genoeg om met zulke gegeves om te gaan. Voelt voor mij in iedergeval als mijn id (deels) uit handen geven.

precies, in 1930 hadden de Joden ook geen problemen met de registratie en alle vertrouwen in de overheid, liep allemaal even anders joh!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:17

Ersina schreef:
chanicha schreef:
Ik vind de voordelen meer waard dan de nadelen. Ik weet zeker dat mocht het, God verhoedde, een familielid van mij zijn, ik er blij mee zou zijn als ze zo even DNA op kunne diepen.

Wat is dan een voordeel?

Het voordeel is dat als er een misdrijf plaatsvindt en er wordt DNA gevonden ze veel sneller de dader kunnen pakken. Nu is het afhankelijk of hij al eens eerder is opgepakt en DNA heeft moeten afstaan.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:19

danzzz schreef:
precies, in 1930 hadden de Joden ook geen problemen met de registratie en alle vertrouwen in de overheid, liep allemaal even anders joh!

Vergeet ook niet Der Untermensch

Naast Joden , zigeuners waren ook genetische ziektes niet gewenst.
Laat je deze uit DNA kunnen halen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:22

Maar bij de joden was nog niets digitaal.
Maar nu een like op facebook bij een politieke uitspraak of al helemaal erg zelf een uitspraak doen en je privacy is al foetsie.
Dus willen ze gaan vervolgen op politieke voorkeur hebben ze daar meer aan.

Willen ze me buiten sluiten voor verzekering. Of erger.
Nou mijn digitale patiënten dossier zou me nu ook al overal uit sluiten.

Mensen denken dat er nog privacy is.
Maar dat bestaat al lang niet meer.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:01

Vjestagirl schreef:
knabbelgirl schreef:

En dan blijkt die database toch niet zo goed beveiligd, of besluit een volgend kabinet dat het verstandig is om de informatie te delen met de grote verzekeraars. Jij blijkt genetische aanleg te hebben om borstkanker te hebben, en de premie van je hele familie gaat daardoor flink omhoog. En dan?

Niks is optimaal beveiligd en in alle redelijkheid is het overal al mogelijk om aan vrijwel alles te komen. Ik maak me dus gewoon geen illusies :) En ik ga ook niet vooruit lopen op zaken, dit is nu, en hier reageer ik op, dat is dan en bespreken we dan wel weer.
Maar voor de duidelijkheid, dit is puur mijn eigen mening, ik respecteer de andere kant en kan die zelfs ook heel goed begrijpen, ik deel die mening en zorgen alleen niet. Juist hierom zal ik me bij bijv de sleepwet onthouden van stemmen bij een referendum. Ik heb er geen problemen mee, maar vind niet dat mijn geen problemen, de mensen met wel problemen in de weg mag staan :)