Aanslag Las Vegas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Aanslag Las Vegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:14

@foaly, dat zou dan inderdaad per direct wel verboden moeten worden.
Maar ook dan nog, mensen die kwaad willen doen het toch.
Dat zien we hier wel. Helaas houd niets hen tegen, die hebben gewoon een kronkel in de kop.
En al weten we van die kronkel laten we ze nog vrij rond lopen ook.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:27

Rifles etc kun je gewoon kopen bij Walmart, maar ook bijv bij Bass Pro Shops (outdoorwinkel). Ik neem aan dat ze dan wel om je permit vragen, maar heb het nog nooit uitgeprobeerd. En dan nog; ik liep stage in Texas, mijn stagebaas had meerdere pistolen, volgens mij ook een jachtgeweer. Hij heeft gevraagd of ik er eentje in m'n mobile home wilde. Heb ik maar niet gedaan, maar zo zie je hoe simpel je eraan kunt komen. Er lag bij hem standaard een pistool in het handschoenenvakje van de truck, later bedacht ik me dat die er ook lag toen ik in die truck reed.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:35

Bruintje, dat ben ik met je eens dat de wapenwet van de VS ronduit bizar is op dat gebied. Maar wat je zegt over een kronkel in de kop: liever een gek met een kronkel en een pistool met 'maar' 10 kogels dan iemand die zomaar de hand weet te leggen op een mitrailleur met weet ik veel hoeveel rounds... De schade blijft dan toch beperkter.

Hilary, volgens mij is het lang niet altijd zo dat er om een permit wordt gevraagd (ook al hoort het wel). Meen me te herinneren dat er vorig jaar ook een schietpartij was, en een journalist de dag erna zonder permit of wat dan ook een schietzaak binnenwandelde en weer naar buiten liep met een wapen :n

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:38

Ja maar die komt toch wel aan die mitrailleur.
Kijk maar bij de aanslagen in Europa. Die groot kwaad wil doen doet het toch.
Op het moment hebben wij meer aanslagen dan Amerika. Terwijl er hier een verbod is op alle wapens.
Maar de "oeps" ongelukjes hebben we hier dan weer geen. En dat is natuurlijk wel heel prettig.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:52

Shanna schreef:
Ik had er nog niks van meegekregen, maar pfoeh!! :oo
Ik hoop dat het dodental niet nog verder oploopt, en dat de gewonden er zo goed mogelijk van af komen. Maar wat een nachtmerrie..

Mijn vriend had het laatst al over een mogelijke oorlogsverklaring tussen noord-korea en america, vervolgens gebeurd dit, dan gaan bij mij echt mn nekharen overeind staan :n

Hij gaat dan ook "heel professioneel" om met de situatie rond Noord Korea... Het volgende werd door hem uitgetwitterd over de situatie met noord Korea:

Citaat:
Just heard Foreign Minister of North Korea speak at U.N. If he echoes thoughts of Little Rocket Man, they won't be around much longer!

Citaat:
I told Rex Tillerson, our wonderful Secretary of State, that he is wasting his time trying to negotiate with Little Rocket Man...

Citaat:
...Save your energy Rex, we'll do what has to be done!

Citaat:
Being nice to Rocket Man hasn't worked in 25 years, why would it work now? Clinton failed, Bush failed, and Obama failed. I won't fail.

Maar verder is hij vooral heel druk bezig met de mensen die weigeren te staan tijdens het volkslied omdat ze het niet eens zijn met wat er gaande is in Amerika en dat al het nieuws rond Puerto Rico nep is, maar ze wel faalhazen zijn..

Ik moet wel zeggen dat zijn speech van vandaag als reactie op wat er gebeurd is het meest zinnige vind wat er ooit uit zijn mond is gekomen..
https://www.nu.nl/155636/video/trump-noemt-schietpartij-las-vegas-duivelse-daad.html

Nu nog het gebed er uit laten en het lijkt nog wat :)

Vreselijk wat er is gebeurd.. Ik hoop dat ze snel kunnen achterhalen hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat de motivatie was. Sterkte voor alle nabestaanden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:57

Afschuwelijk. Arme mensen. Meer dan 50 doden en 500! gewonden.

Heel gek dat ik nog gekeken heb om er heen te gaan dit jaar. Vriend appte meteen geen country festivals meer voor jou. Maar we kunnen ons niet laten beïnvloeden door gekken.

Wat ik mij wel afvraag is hoe iemand zonder militaire training van zo'n afstand zoveel kwaad kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:59

Tsja, heel hard gezegd, maar als je een paar rondes een menigte in schiet heb je niet heel veel training nodig om flink wat schade te doen. Als je doel niet is om specifieke mensen uit te schakelen maar gewoon zo veel mogelijk maakt dat geen hond uit. Daarnaast zal een aantal doden en veel van de gewonden ook niet per se direct door kogelschoten gevallen zijn, maar ook door de paniek die er ontstaat in zo'n situatie. Mensen verdrukken elkaar, mensen die lichtgewond zijn vallen op de grond en worden vertrapt en ga zo maar door.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:02

Precies Emma
Die dwaas hoorde je op dat filmpje gewoon aan een stuk schieten, herladen en weer aan eens stuk schieten. Dan is mensen raken niet meer moeilijk.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:04

Emmaa_ schreef:
Tsja, heel hard gezegd, maar als je een paar rondes een menigte in schiet heb je niet heel veel training nodig om flink wat schade te doen. Als je doel niet is om specifieke mensen uit te schakelen maar gewoon zo veel mogelijk maakt dat geen hond uit. Daarnaast zal een aantal doden en veel van de gewonden ook niet per se direct door kogelschoten gevallen zijn, maar ook door de paniek die er ontstaat in zo'n situatie. Mensen verdrukken elkaar, mensen die lichtgewond zijn vallen op de grond en worden vertrapt en ga zo maar door.

Inderdaad. De Love Parade in Duisburg is daar een voorbeeld van.

Desondanks is het natuurlijk erg triest.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:07

Vreselijk wat er is gebeurd, ik hoorde dat er nu 58 doden bevestigd zijn, ik denk dat het op CNN was of op NOS nieuws.
En ook de mensen die niet gewond zijn geraakt, zij zijn misschien wel mensen verloren (overleden, verloren met rennen), een ramp dit :(

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:07

En nog mensen in levensgevaar en gewond is ook een ruim begrip, als je bedenkt wat er dan overblijft aan blijvende handicaps. Om maar niet te spreken over de psychische schade. Zo triest.

Het bericht is al genoeg om van te schrikken, maar ook bij mij extra schrik omdat mijn vader en zijn vriendin daar waren. Gelukkig kreeg ik al redelijk snel bericht van ze dat alles okay was. Ze waren wel buiten op dat moment, dichtbij genoeg om de angst en paniek mee te krijgen, maar ver genoeg om veilig te zijn.
De strip werd afgesloten en ze moesten via omwegen terug naar hun hotel lopen, waar het dan juist weer te rustig was voor Las Vegas begrippen, een aangrijpende sfeer. De planning was al om vandaag te vertrekken en daar zijn ze wel blij mee.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:13

Mijn oom en tante waren 3 week lang in Vegas op vakantie, en die zijn afgelopen zaterdag weer thuis gekomen, want anders waren ze ook naar dat evenement geweest :(

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:22

Bizar dit, verschrikkelijk voor de aanwezigen en de families :\

Ik ben erg benieuwd wat (en of) dit voor een effect gaat hebben op de politiek. Of dit het debat over wapenwetgeving gaat heropenen of niet. Heb daar niet heel veel hoop op met de enorme polarisatie en verharding in de Amerikaanse politiek.

Overigens is het in Nevada schijnbaar bijzonder makkelijk om aan wapens te komen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/02/in ... 1-a1575683

Overigens is er wel een flinke cultuurkloof tussen daar en hier wat betreft wapens. In het grootste deel van Europa heeft de overheid een geweldmonopolie en wordt de overheid (grosso modo) vertrouwd. In de VS is het wantrouwen richting alles dat overheid is groot en ligt er een enorme nadruk op persoonlijke vrijheid. Je moet je dan ook kunnen 'verdedigen' tegen een overheid die kwaad in de zin heeft. Deze moet je met geweld omver kunnen werpen.

In Europa hebben we wat meer vertrouwen in het democratische proces waardoor dat hier redelijk ondenkbaar is. Maar dat geeft voor ons, Europeanen, wel een erg vreemd beeld op de Amerikaanse manier van denken over vuurwapens.

Maar gatver zeg :\ Dit is ook typisch zo'n aanslag waar je echt helemaal niets tegen doet. Zeker niet in de VS de komende tig jaar. Daar zijn echt honderden miljoenen vuurwapens in omloop. Ook als je de verkoop morgen helemaal verbiedt blijf je daar de komende decennia last van houden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:34

Ik kan me nog de documentaire herinneren van michael moore waarin hij bij het openen van een nieuwe bankrekening een geweer cadeau kreeg. Of men dat in de bank niet tegenstrijdig vond, vroeg hij. Dat begrepen ze niet 8)7 . Zo bizar daar. Ik keek al mijn ogen uit toen ik deze zomer voor het eerst een vitrine met geweren en dergelijke zag in een soort gamma in Canada. Ik vond het zo raar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:36

Ik zag een filmpje waarbij iemand met open armen rechtop bleef staan tijdens het schieten. Bizar.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:40

Bart, ik verwacht helemaal geen veranderingen. Zoals ze daar zo mooi zeggen: Guns don't kill people; people kill people....

Na iedere schietpartij is er een discussie maarja second amendment he.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:41

Om het artikel van BartVB nog een stukje in verhouding te zetten. Daar worden 14.7 doden door vuurwapens per jaar per 100.000 inwoners genoemd voor Nervada, in Nederland was dit in 2015 0.52 doden/100.000 inwoners.

Nevada zat in '99 op 19.38 doden/100.000 inwoners. Wij zaten in dat jaar op 0.92 doden/100.000 inwoners.

Gegevens van Nederland:
http://www.gunpolicy.org/firearms/region/netherlands

Gegevens van Nevada:
http://www.gunpolicy.org/firearms/regio ... 000_people

Het aantal zelfdodingen ligt bijna dubbel zo hoog, maar zowel in Nederland als in Nevada (met trouwens 3 miljoen inwoners) wordt ongeveer de helft van de zelfdodingen met vuurwapens uitgevoerd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:43

In het nieuws zeiden ze juist dat na een aanslag als deze de verkoop van wapens toeneemt. Mensen willen zich beschermen of snel nog even inslaan voordat het verboden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:01

ISIS claimt verantwoordelijkheid

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:04

enzino schreef:

IS claimt elke scheet die overdwars zit. Dit was vanmiddag al bekend en het lijkt volgens de fbi (of was het de cia?) zeer onwaarschijnlijk dat IS erachter zit. Zijn geen aanwijzingen voor

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:11

enzino schreef:

Zodra de dader dood is eisen zij al gauw de aanslag op. Dat is makkelijk angst zaaien :+
Er zijn in dit geval iig geen aanwijzingen voor zoals LadyMadonna al aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:50

Citaat:
De FBI gelooft dat de schutter, de 64-jarige Stephen Paddock, geen banden had met "internationaal terrorisme" en ontkent de claim van Islamitische Staat (IS), die de aanslag eerder opeiste. De Amerikaanse inlichtingendienst CIA vindt het te vroeg om conclusies te trekken.

Van nu.nl

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:51

Die claimen elke gelukte aanslag. Totaal niet geloofwaardig.
Lekker laten kletsen dus.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:14

Idd. Straks gaat IS ook nog de klimaatverandering claimen.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat het in de VS mogelijk is om als particulier gemakkelijk aan wapens te komen waar je in andere Westerse landen alleen als militair mee rond mag lopen, en dan ook nog alleen na een uitgebreide training en bij specifieke situaties (bijv. terreurdreiging).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:35

De wapenwetgeving in USA verschilt enorm per staat. In sommige staten kan je inderdaad bij de WalMart enkele wapens aanschaffen, in andere staten niet.
Wat wij afgelopen reis wel zagen, is een limitatie van de hoeveelheid munitie die je er mocht kopen.
In de grote jachtshops werd er om een vergunning gevraagd.

Hier in NL is het vergunningsgewijs houden van vuurwapens aan strenge regels gebonden, die elk jaar strenger en strenger worden. Je moet referenties opgeven, jaarlijks op gesprek komen, ze komen om de haverklap aan de deur voor controles en je moet een x aantal schietbeurten maken per jaar.
Je mag alleen wapens hebben waarvoor je schietclub geschikt is. Als een discipline niet wordt aangeboden bij de club waar je lid van bent, dan krijg je dat wapen niet op je verlof.

Uiteraard kan je in NL blijkbaar ook vrij makkelijk aan illegale wapens komen, waar de meeste schietpartijen mee plaats vinden. Die hebben, op een uitzondering na, niets te maken met de wapenwetgeving/vergunningen in NL.