Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LadyMadonna schreef:Wat vinden jullie dat een openbare bibliotheek in een christelijke gemeente moet doen? Wel of geen rekening ermee houden?
oomens schreef:LadyMadonna schreef:Wat vinden jullie dat een openbare bibliotheek in een christelijke gemeente moet doen? Wel of geen rekening ermee houden?
Sinds de scheiding van kerk en staat hebben wij geen christelijke gemeenten meer. Tenminste, ik neem aan dat je de bestuurlijke eenheid bedoelt en niet de protestantse versie van een parochie.
Je bent een openbare bibliotheek, waarschijnlijk bekostigd met gemeenschapsgeld, dus dan lijkt mij dat je je beleid niet door kerkgenootschappen moet laten bepalen.
Daarbij is die afkeer van griezelige verhalen echt enorm hypocriet.
Ik noem maar een pratende slang met kwade bedoelingen, broedermoord en doodslag, mensen levend aan een kruis nagelen en voor dood in een grot opsluiten, complete legers verzwelgen in een zee, hele steden wegvagen omdat inwoners niet zo netjes zijn voor hun bezoek, de ene na de andere akelige plaag op een land loslaten, een onschuldige baby in een rivier dumpen, alle onschuldige baby's over de kling laten jagen, de hele wereld (behalve één familie, hun dieren, een duif en een olijftak) verzuipen...
NatasjavE schreef:De moeilijkheid hier ligt waarschijnlijk eerder in het feit dat ouders en school dan moeten gaan uitleggen dat het niet de verhalen niet echt zijn(dolfje weerwolfje en dergelijke) en dat een aantal kinderen dan zullen bedenken dat de verhalen in de bijbel wellicht ook niet echt zijn.
LadyMadonna schreef:Kan ik voorstellen, maar dan ligt het er nog steeds...
Laatst lag er bij de nieuwe titels een boek met enkele scheldwoorden op de kaft (ik ben even kwijt welk boek het was).
Werd ik ook op aangesproken...
_AAASCHAAA_ schreef:Hier ook een christen en ik lees alles wat God verboden heeftDaar ben ik heel makkelijk in. Vind dat er op dat punt gezeurd wordt. Mijn familie vind het ook schandalig dat ik als christen dol ben op harry potter, games speel die niet zo netjes zijn en gewoon popmuziek luister. Ik ben zo fout bezig:P
Nou heb ik voor mezelf heel duidelijk dat het niet echt is en ik nooit leer toverenen doen wat ik in de games doe heb ik ook nog nooit gedaan
![]()
Hoever wil je gaan? Ik zelf vind het complete onzin om dit soort boeken en posters niet te kunnen gebruiken.
Weet nog goed dat wij vroeger een op de basisschool een film zouden gaan kijken ( Madelief ), nou daar waren een paar ouders die meteen in opstand kwamen, begrijp echt niet waarom
Citaat:Madelief wat gaan we doen, gaan we touwtje springen, Vieze liedjes zingen
Op je handen lopen, of de kussens slopen
Of de poezen dopen, of het huis verkopen
sflj schreef:...maar hel en verdoemenis preken is wél geaccepteerd?
Citaat:Sinds de scheiding van kerk en staat hebben wij geen christelijke gemeenten meer.
Janneke2 schreef:Citaat:Sinds de scheiding van kerk en staat hebben wij geen christelijke gemeenten meer.
...sorry, deze is zo mooi dat ik m ga onthouden.
Ik kan er wel inkomen dat als je van toeten noch blazen weet het lastig is, scheiding van kerk en staat.
De meeste moderne mensen kunnen het zich niet voorstellen: de kerk 'die de wet uitmaakt' ipv de Tweede Kamer.
Dat is afgeschaft.
En de staat laat de kerk haar gang gaan (behoudens verantwoordelijkheid voor de wet).
Maar vergeet aub 1 belangrijk ding niet: mensen.
Nog al wat inwoners van Werkendam in het bijzonder en Nederland in het algemeen zijn zowel staatsburger als kerklid.
Dus dat een bibliotheek 'een beetje rekening' houdt met de inwoners die christelijk zijn - dat is een oeroude hollandse traditie die we maar in ere moesten houden.
De "twee tafels oplossing" lijkt mij prima.
Palmera schreef:Zolang men gelooft in pratende slangen, mannen die over water lopen, wederopstanding na de dood en brood wat zichzelf blijkbaar voortplant, moeten ze niet zo moeilijk doen.
Volkomen absurd natuurlijk! Openbaar = openbaar. En wie het niet bevalt gaat maar niet.
Citaat:Rekening houden met elkaar kan nooit kwaad, maar bepaalde inhoud uit openbare, door de overheid gefinancierde instellingen wegcensureren omdat een deel van de gebruikers die niet wil zien (of niet wil dat anderen die zien, of zelf niet door anderen gezien willen worden terwijl ze die inhoud zien), dat gaat verder dan 'rekening houden met'.
Citaat:Dat mensen naast burger ook kerklid zijn is prima, maar geloofszaken zijn nog altijd iets persoonlijks voor de gelovigen zelf of eventueel voor de rest van hun geloofsgemeenschap.
Citaat:Overigens, als we het dan toch over staatsinrichting hebben: waarom hebben we ons hele rechtssysteem en wetgeving van de Fransen overgenomen maar zijn we op een of andere manier er niet in geslaagd om ook een echt seculiere overheid te realiseren? En waarom hebben we eigenlijk nog steeds dat artikel 23 in onze grondwet niet kunnen oplossen, en lijkt dat ook deze kabinetsperiode niet te gaan lukken?