Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:40

Het is aan ouders om te toetsten of hun kinderen bepaalde boeken te eng vinden op een bepaalde leeftijd.

Mijn oudste vond Harry Potter ook een lange tijd te spannend. Dan leest hij dat op dat moment niet.

Maar op voorhand door school verbieden, nee. En dat een openbare bibliotheek in mee gaat....nee snap ik ook niet.

De moeilijkheid hier ligt waarschijnlijk eerder in het feit dat ouders en school dan moeten gaan uitleggen dat het niet de verhalen niet echt zijn(dolfje weerwolfje en dergelijke) en dat een aantal kinderen dan zullen bedenken dat de verhalen in de bijbel wellicht ook niet echt zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:41

Ik zou willen dat (mijn) godsdienst eens positief in het nieuws zou komen.

Maar kennelijk zijn het altijd de kleingelovigen, de extremisten en andere randverschijnselen die het nieuws halen.

Christendom en spannende boeken...? Die Bijbel die we samen met de Joden 'hebben' kan mega spannend zijn. Oorlogen, verkrachtingen, natuurrampen, bedrog, list, verwikkelingen, psychiatrische problemen - het staat er allemaal in.
Jammer dat die poster met dat monster onder water niet is opgehangen...! (Een soort moderne Leviathian.)

Okee, ik heb mijn hart gelucht.
On topic.
Wat te doen als bieb in een gemeente met dit soort lui...?
De verstandigste oplossing is wellicht pro-actief zijn. Benoorden de grote rivieren zijn er veel verschillende kerken en als je contact zoekt met 'de minst kleingelovige' van het stel houdt de rest zich hopelijk gedeist...

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:49

Een oneliner mag niet, anders zou ik alleen zeggen ....bespottelijk als een bibliotheek mee doet in de opvoeding. Krijg er ook een beetje kippenvel van als anderen gaan bepalen wat we wel of niet mogen zien.
Zolang het in een boek staat kan griezelen leuk zijn. Maar kinderen mogen niet met angst leren omgaan? De ouders van deze kinderen zijn zelf nooit kind geweest? wat voor kwalijke angsten hebben zij over gehouden aan het lezen van een eng boek? Ik wens ze veel succes met de beslissen wat nu onder eng valt en wat niet, in een boek. Persoonlijk vind ik het boek, waarin een onschuldige man aan het kruis gespijkerd is en onmondige mensen toekeken , behoorlijk eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:50

Ik vind het juist een onwijs tof thema van de kinderboekenweek, en de poster is ook geweldig!!

Ik snap niet waar een openbare plek zo moeilijk om kan doen. Voor mij zou dat een reden tot klacht indienen zijn, als onze openbare bibliotheek het thema zou negeren. Op school net zo, als onze openbare school niks met dit thema zou doen zou ik er ook over klagen. Het is toch te zot voor woorden..

Ik vind dat de doorgeslagen christenen niet zo moeten piepen. Dan moeten ze maar naar een christelijke bibliotheek gaan, de openbare moet je alles kunnen vinden.

Ik vind het verhaal van Jezus aan het kruis ook eng. En overal in elke kerk zie je hoe een man gemarteld en vermoord wordt, en ik als niet christen weet niet uit te leggen aan mijn dochter van 6 waarom die man gemarteld en vermoord is, en waarom iedereen dat moet zien. Ik weet dat er veel mensen waren die Jezus niet zo leuk en lief vonden, maar dat is geen vrijbrief om iemand te martelen en vermoorden. Dus waarom Jezus dood moest op die manier? Al sla je me dood.. Want op die schilderingen en beelden wordt niks aan de verbeelding over gelaten, het is allemaal erg realistisch met bloed en uitstekende botten aan toe, en zelfs de nagelgaten zijn ruw en niet glad. Het lijkt mij een vreselijke gruwelijke manier om vermoord te worden, dáár gruwel ik pas van. Brrrrr en dat aanbidden ze dan :brr:

Nee doe mij maar Dolfje Weerwolfje en andere geesten en vampieren die niet echt gebeurd zijn, en ook niet in het echt kunnen gebeuren! :Y)
Kippenvel vond ik vroeger ook gruwelijk lekker om te lezen en te zien *D
En toen ik wat ouder was Buffy the Vampire slayer. :Y)

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:05

Heeft iemand hier Dolfje Weerwolfje wel eens gelezen? Als dat al in de categorie eng valt....Ik ben opgegroeid met de boeken van kippenvel en andere griezelseries. Als de boeken te eng zijn lees je ze niet, je kunt de gok wagen en er een keer een nachtmerrie van krijgen, ach jammer, of het doet je niks. Niemand wordt toch gedwongen ze te lezen?

Ik zou voor de bieb kiezen voor inderdaad 2 tafels, of een gemengde tafel, dus de kinderboeken en de informatieve boeken er naast.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:16

Het ligt eraan wat de doelgroep is van jullie bibliotheek. Komen de zwaar gelovigen ook wel bij jullie of hebben die toch hun eigen leesmateriaal?
Als het merendeel van de leden van de bibliotheek gelovig is, kan ik me wel vinden in jullie themahoek.
Waarom zou je willens en wetens mensen voor het hoofd stoten voor een minderheid van de leden?
Ik woon ook op de Biblebelt en vind het niet nodig om mensen onnodig te kwetsen. Dus dan maar niet grasmaaien of auto wassen op zondag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 10:21

Klopt dat boeken als foeksia, Harry Potter en voor volwassenen 50 shades en Goedele liekens sexbijbel ( :') ) wel gewoon in onze collectie zitten, maar niet op een thema tafel gaan.
Hoe ver het gaat: er waren twee meisjes in de bieb, pakte een boekje, bekeken de kaft, "oh, dat mogen wij niet lezen", en zette het terug. Het bleek om foeksia de miniheks te gaan.
Ook een keer een boek terug gekregen van Daniëlle steel, waarin alle woorden als tjezus en verdomme met een stift doorgestreept waren (orgie en pijpen mocht wel kennelijk :') ).

Betreft iemand die een klacht zou indienen dat we niet met de boekenweek mee doen, zoals ie bedoelt is, snap ik... maar, als we het wel doen krijg je ook klachten. Dus dan maar op safe gokken...
Ik sta er zelf overigens ook niet achter, had super leuke leesboeken uitgezocht, maar in overleg met leidinggevende toch maar niet...

Anoniem

Re: Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:23

Is het geen optie om voor beide soorten mensen een hoekje in te delen? Dus een normale kinderboekenweek hoek, en een christelijke?

LadyMadonna

Re: Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 10:28

Kan ik voorstellen, maar dan ligt het er nog steeds...

Laatst lag er bij de nieuwe titels een boek met enkele scheldwoorden op de kaft (ik ben even kwijt welk boek het was).
Werd ik ook op aangesproken...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:28

LadyMadonna schreef:
Wat vinden jullie dat een openbare bibliotheek in een christelijke gemeente moet doen? Wel of geen rekening ermee houden?

Sinds de scheiding van kerk en staat hebben wij geen christelijke gemeenten meer. Tenminste, ik neem aan dat je de bestuurlijke eenheid bedoelt en niet de protestantse versie van een parochie.
Je bent een openbare bibliotheek, waarschijnlijk bekostigd met gemeenschapsgeld, dus dan lijkt mij dat je je beleid niet door kerkgenootschappen moet laten bepalen.

Daarbij is die afkeer van griezelige verhalen echt enorm hypocriet.
Ik noem maar een pratende slang met kwade bedoelingen, broedermoord en doodslag, mensen levend aan een kruis nagelen en voor dood in een grot opsluiten, complete legers verzwelgen in een zee, hele steden wegvagen omdat inwoners niet zo netjes zijn voor hun bezoek, de ene na de andere akelige plaag op een land loslaten, een onschuldige baby in een rivier dumpen, alle onschuldige baby's over de kling laten jagen, de hele wereld (behalve één familie, hun dieren, een duif en een olijftak) verzuipen...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:31

oomens schreef:
LadyMadonna schreef:
Wat vinden jullie dat een openbare bibliotheek in een christelijke gemeente moet doen? Wel of geen rekening ermee houden?

Sinds de scheiding van kerk en staat hebben wij geen christelijke gemeenten meer. Tenminste, ik neem aan dat je de bestuurlijke eenheid bedoelt en niet de protestantse versie van een parochie.
Je bent een openbare bibliotheek, waarschijnlijk bekostigd met gemeenschapsgeld, dus dan lijkt mij dat je je beleid niet door kerkgenootschappen moet laten bepalen.

Daarbij is die afkeer van griezelige verhalen echt enorm hypocriet.
Ik noem maar een pratende slang met kwade bedoelingen, broedermoord en doodslag, mensen levend aan een kruis nagelen en voor dood in een grot opsluiten, complete legers verzwelgen in een zee, hele steden wegvagen omdat inwoners niet zo netjes zijn voor hun bezoek, de ene na de andere akelige plaag op een land loslaten, een onschuldige baby in een rivier dumpen, alle onschuldige baby's over de kling laten jagen, de hele wereld (behalve één familie, hun dieren, een duif en een olijftak) verzuipen...

In de theorie is scheiding van kerk en staat zeker waar. In de praktijk zie je vaak dat de gemeentes waarin 60% of meer van de bewoners fanatieke aanhangers zijn, stemmen bij de gemeenteraadverkiezingen op bijvoorbeeld de CU en de SGP. En die hebben toch echt wel hun geloof in hun programma zitten... (zie het gesteggel tussen CU en D66 over de euthanasiewet)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:39

Hier ook een christen en ik lees alles wat God verboden heeft :P Daar ben ik heel makkelijk in. Vind dat er op dat punt gezeurd wordt. Mijn familie vind het ook schandalig dat ik als christen dol ben op harry potter, games speel die niet zo netjes zijn en gewoon popmuziek luister. Ik ben zo fout bezig:P

Nou heb ik voor mezelf heel duidelijk dat het niet echt is en ik nooit leer toveren -O- en doen wat ik in de games doe heb ik ook nog nooit gedaan :P

Hoever wil je gaan? Ik zelf vind het complete onzin om dit soort boeken en posters niet te kunnen gebruiken.

Weet nog goed dat wij vroeger een op de basisschool een film zouden gaan kijken ( Madelief ), nou daar waren een paar ouders die meteen in opstand kwamen, begrijp echt niet waarom :P

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:40

NatasjavE schreef:
De moeilijkheid hier ligt waarschijnlijk eerder in het feit dat ouders en school dan moeten gaan uitleggen dat het niet de verhalen niet echt zijn(dolfje weerwolfje en dergelijke) en dat een aantal kinderen dan zullen bedenken dat de verhalen in de bijbel wellicht ook niet echt zijn.

Hahaha, zou dat het zijn. :+

Ik vind het hypocriet, maarja dat past natuurlijk ook wel goed bij de kerk.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:42

LadyMadonna schreef:
Kan ik voorstellen, maar dan ligt het er nog steeds...

Laatst lag er bij de nieuwe titels een boek met enkele scheldwoorden op de kaft (ik ben even kwijt welk boek het was).
Werd ik ook op aangesproken...

Jeetje... doet me denken aan vroeger. Ik verslond alle kinderboeken uit de bibliotheek, want lezen was mijn hobby. Maar ik woonde in een christelijke omgeving. In bijna alle boeken uit de bibliotheek waren scheldwoorden en andere zinnen die niet door de christelijke beugel konden, doorgestreept. Zo zonde van die boeken, allerlei inhoud doorgestreept :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:46

_AAASCHAAA_ schreef:
Hier ook een christen en ik lees alles wat God verboden heeft :P Daar ben ik heel makkelijk in. Vind dat er op dat punt gezeurd wordt. Mijn familie vind het ook schandalig dat ik als christen dol ben op harry potter, games speel die niet zo netjes zijn en gewoon popmuziek luister. Ik ben zo fout bezig:P

Nou heb ik voor mezelf heel duidelijk dat het niet echt is en ik nooit leer toveren -O- en doen wat ik in de games doe heb ik ook nog nooit gedaan :P

Hoever wil je gaan? Ik zelf vind het complete onzin om dit soort boeken en posters niet te kunnen gebruiken.

Weet nog goed dat wij vroeger een op de basisschool een film zouden gaan kijken ( Madelief ), nou daar waren een paar ouders die meteen in opstand kwamen, begrijp echt niet waarom :P

Nou dat je Madelief niet mocht kijken als christen dat is toch niet zo raar? Die begin tune beloofd al niet veel goeds! :))

Citaat:
Madelief wat gaan we doen, gaan we touwtje springen, Vieze liedjes zingen

Op je handen lopen, of de kussens slopen
Of de poezen dopen, of het huis verkopen

Vragen om pure ellende als je het mij vraagt, dat het zomaar op tv werd uitgezonden is toch onbegrijpelijk :))

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:56

...maar hel en verdoemenis preken is wél geaccepteerd? ;)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:59

Ik werk op een Christelijke school en wij doen altijd mee met de gewone Kinderboekenweek. Waarom kinderen dingen onthouden, terwijl ze na schooltijd er toch mee in aanraking komen? Denk aan TV, computerspelletjes e.d. Dan liever onder begeleiding en uitleg, dan dat ze er mee geconfronteerd worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:01

sflj schreef:
...maar hel en verdoemenis preken is wél geaccepteerd? ;)

Jup. Dat is niet eng of schadelijk voor kinderen. Ze vertellen over een vriendelijk spookje dat het vreselijk vindt om mensen de stuipen op het lijf te jagen en alleen maar lief wil zijn, dát is waardoor het grut op het slechte pad komt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:06

Citaat:
Sinds de scheiding van kerk en staat hebben wij geen christelijke gemeenten meer.

...sorry, deze is zo mooi dat ik m ga onthouden.

Ik kan er wel inkomen dat als je van toeten noch blazen weet het lastig is, scheiding van kerk en staat.
De meeste moderne mensen kunnen het zich niet voorstellen: de kerk 'die de wet uitmaakt' ipv de Tweede Kamer.
Dat is afgeschaft.
En de staat laat de kerk haar gang gaan (behoudens verantwoordelijkheid voor de wet).

Maar vergeet aub 1 belangrijk ding niet: mensen.
Nog al wat inwoners van Werkendam in het bijzonder en Nederland in het algemeen zijn zowel staatsburger als kerklid.

Dus dat een bibliotheek 'een beetje rekening' houdt met de inwoners die christelijk zijn - dat is een oeroude hollandse traditie die we maar in ere moesten houden.

De "twee tafels oplossing" lijkt mij prima.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:16

Zolang men gelooft in pratende slangen, mannen die over water lopen, wederopstanding na de dood en brood wat zichzelf blijkbaar voortplant, moeten ze niet zo moeilijk doen.

Volkomen absurd natuurlijk! Openbaar = openbaar. En wie het niet bevalt gaat maar niet.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:35

Onze dochter zit op een christelijk basisschool (wel in Rotterdam en sowieso erg vrij :D ) Zij gaan gewoon volledig mee in het thema van de Kinderboekenweek tot grote vreugde van onze dochter die maar al te graag griezelt!

edit: wij hebben overigens geen geloof. De keuze van de school is toeval.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:42

Janneke2 schreef:
Citaat:
Sinds de scheiding van kerk en staat hebben wij geen christelijke gemeenten meer.

...sorry, deze is zo mooi dat ik m ga onthouden.

Ik kan er wel inkomen dat als je van toeten noch blazen weet het lastig is, scheiding van kerk en staat.
De meeste moderne mensen kunnen het zich niet voorstellen: de kerk 'die de wet uitmaakt' ipv de Tweede Kamer.
Dat is afgeschaft.
En de staat laat de kerk haar gang gaan (behoudens verantwoordelijkheid voor de wet).

Maar vergeet aub 1 belangrijk ding niet: mensen.
Nog al wat inwoners van Werkendam in het bijzonder en Nederland in het algemeen zijn zowel staatsburger als kerklid.

Dus dat een bibliotheek 'een beetje rekening' houdt met de inwoners die christelijk zijn - dat is een oeroude hollandse traditie die we maar in ere moesten houden.

De "twee tafels oplossing" lijkt mij prima.

Rekening houden met elkaar kan nooit kwaad, maar bepaalde inhoud uit openbare, door de overheid gefinancierde instellingen wegcensureren omdat een deel van de gebruikers die niet wil zien (of niet wil dat anderen die zien, of zelf niet door anderen gezien willen worden terwijl ze die inhoud zien), dat gaat verder dan 'rekening houden met'.

Dat mensen naast burger ook kerklid zijn is prima, maar geloofszaken zijn nog altijd iets persoonlijks voor de gelovigen zelf of eventueel voor de rest van hun geloofsgemeenschap. Niet iets om aan een ander op te leggen.
Ze hebben kort gezegd hun god niet voor mij geschapen, en ook niet voor ieder ander die er niet aan mee wil doen.

Overigens, als we het dan toch over staatsinrichting hebben: waarom hebben we ons hele rechtssysteem en wetgeving van de Fransen overgenomen maar zijn we op een of andere manier er niet in geslaagd om ook een echt seculiere overheid te realiseren? En waarom hebben we eigenlijk nog steeds dat artikel 23 in onze grondwet niet kunnen oplossen, en lijkt dat ook deze kabinetsperiode niet te gaan lukken?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:54

In Werkendam mag toch ook geen Halloween gevierd worden? Of in ieder geval mag je niet verkleed op straat?

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:56

Wij zijn nederland niet, als er niet iets te zeiken valt. Er word overal met alles en iedereen rekening gehouden. Of je nou een hoofddoek hebt, christen of in het "vergiet op je hoofd" geloofd. Bruin geel of groen bent. Je een jongen of een meisje wil zijn of er tussenin zit. Met alles word rekening gehouden. Maar gezeik hou je altijd. Als ieder lekker op hun eigen manier die kinderboeken week viert komt het helemaal goed. *\o/*

Daarin tegen heb ik als kind boeken nooit beangstigend gevonden en ben je ook niet verplicht die boeken te lezen.

Palmera schreef:
Zolang men gelooft in pratende slangen, mannen die over water lopen, wederopstanding na de dood en brood wat zichzelf blijkbaar voortplant, moeten ze niet zo moeilijk doen.

Volkomen absurd natuurlijk! Openbaar = openbaar. En wie het niet bevalt gaat maar niet.

Hier moest ik stiekem wel om lachen :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:59

Citaat:
Rekening houden met elkaar kan nooit kwaad, maar bepaalde inhoud uit openbare, door de overheid gefinancierde instellingen wegcensureren omdat een deel van de gebruikers die niet wil zien (of niet wil dat anderen die zien, of zelf niet door anderen gezien willen worden terwijl ze die inhoud zien), dat gaat verder dan 'rekening houden met'.

Censuur is een heftige kwestie - maar binnen bepaalde grenzen zijn er goede argumenten voor.
De filmkeuring bijvoorbeeld, omdat je kinderen niet moet beschadigen in hun ontwikkeling.
Kinderzieltjes zijn verre van teer en als gezegd: de bijbel staat vol verschrikkingen. Oorlog en verkrachting liggen niet ver van het moderne kinderbed. (En juist daar staat de bijbel van vol. Zeur niet over sprekende slangen - dat komt voor in alle wereldliteratuur en dat vinden kinderen niet eng.)
Citaat:
Dat mensen naast burger ook kerklid zijn is prima, maar geloofszaken zijn nog altijd iets persoonlijks voor de gelovigen zelf of eventueel voor de rest van hun geloofsgemeenschap.

Dat is een erg moderne mening, die ik niet deel.
Al was het maar omdat ik struikel over de new age spiritualiteit. Anders gezegd: geloofszaken gaan gewoon op *een* bepaalde manier, voor iedereen verschillend, iedereen aan. En is het juist goed om daar "op straat", in het openbaar, buiten de eigen club over te spreken.
Citaat:
Overigens, als we het dan toch over staatsinrichting hebben: waarom hebben we ons hele rechtssysteem en wetgeving van de Fransen overgenomen maar zijn we op een of andere manier er niet in geslaagd om ook een echt seculiere overheid te realiseren? En waarom hebben we eigenlijk nog steeds dat artikel 23 in onze grondwet niet kunnen oplossen, en lijkt dat ook deze kabinetsperiode niet te gaan lukken?

...omdat we hollanders zijn, lijkt me.
Die franse broer van de grote Nap deed zijn best om een goede koning te zijn en wat de stad Leiden betreft was hij dat zeer zeker. (Bij de ramp met het kruidschip arriveerde hij met koetsen vol verband, zijn hofarts en lantarens.)

Maar we hebben daarna vele vernieuwingen van het judidisvch bestel gehad. Inclusief 1848 "de koning is voortaan een symbool", en in 1917 (na "vijftig jaar stilstand") artikel 23 van de grondwet.

En van mij mag artikel 23 blijven.