Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:31

Zo te lezen is het eerder een kleding probleem (roze/blauw/fluffy en stoer) dan dat het jongens/meisjes kleding genoemd word.

De kleding zelf moet dus eigenlijk anders en niet de naamswijziging.

Ik vind het verder maar weer dikke onzin.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:35

PlantsTho schreef:
MAar omdat jij dat toevallig niet mooi vindt, betekent toch niet dat dat voor iedereen moet gelden? Nu kan iemand gewoon kopen wat hij/zij mooi vindt zonder dat het labeltje je 'dwingt' (groot woord natuurlijk) om na te denken of het jongens of meisjeskleding is.

Mooi verdiepend artikeltje in de volkskrant: https://www.volkskrant.nl/economie/-lit ... ~a4517448/

xMalibu schreef:
Ik vind het echt overdreven en onnodig al dit gedoe. Laat een kind dragen wat ie wil maar kom op zeg, kinderjurkje? Waar slaat dat op? Alsof een jongen ineens denkt yes dit is echt een jurk voor jongens. Denk dat 99% het echt niet gaat dragen. Voor mij echt een reden om geen kleding bij de Hema te kopen. Hoeveel genderneutrale kinderen zijn er überhaupt?

'Ik heb er geen last van, dus dan is het geen probleem en moeten mensen zich niet aanstellen' :') Kom op zeg, hoeveel last heb jij er van? Toch prachtig dat die 0,1% gewoon een kinderjurkje kan kopen?

Hoeveel last ik er van heb? Ik word helemaal doodgegooid met berichten over dat genderneutrale gedoe, kom op zeg gaan we echt voor elke persoon die ergens last van heeft alles aanpassen? Lijkt wel of iedereen tegenwoordig wat kan verzinnen om zich gediscrimineerd te voelen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:37

xMalibu schreef:
Vrouwen hebben borsten en mannen (meestal) niet. Lijkt mij al een reden waarom mannen kleding niet bij vrouwen 'hoort' te passen.

Ik vind het echt overdreven en onnodig al dit gedoe. Laat een kind dragen wat ie wil maar kom op zeg, kinderjurkje? Waar slaat dat op? Alsof een jongen ineens denkt yes dit is echt een jurk voor jongens. Denk dat 99% het echt niet gaat dragen. Voor mij echt een reden om geen kleding bij de Hema te kopen. Hoeveel genderneutrale kinderen zijn er überhaupt?

Mijn hoeveelheid borst past prima in dat mannenoverhemd. :D Ik zie ook zat mannen die mijns inziens (even judgemental gesproken) beter in een vrouwenblouse kunnen lopen qua borstvorming :o

En waarom zou een jongen geen jurk kunnen of mogen aantrekken?

De afgelopen 20 jaar zijn wel meer producten die van oorsprong vnl voor vrouwen waren geschikt gemaakt voor mannen. En hierbij denk ik oa aan:
- tassen
- kleding met taille
- allerhande verzorgingsproducten. Waar mijn pa vroegah alleen een simpele shampoo en een after shave had en een geurtje, puilen de schappen nu net zo uit met cremes, poeders, maskers, smeersels en weet ik al niet meer\
- mannenmake-up.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:39

Ik snap niet waar mensen zich druk om maken. Het lijkt wel of 'Nederlanders' tegenwoordig bij elke verandering het gevoel hebben dat er iets van ze wordt afgepakt.

Feit: Hema haalt het woord jongen/meisje van de labels van kinderkleding.
Reactie: straks moeten we allemaal in vormeloze zakken lopen, en daar passen mijn borsten/vrouwelijke vormen niet in :x

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:40

Maar nu loopt een kerel wel gerust met n jurk de deur uit ipv m lekker online te kopen omdat ie zich anders misschien schaamt?

Voor mij past t in t rijtje: zwarte piet is discriminerend, jongens-en meisjeskleding ook.
Genderneutraal: :roll:

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:41

Wat een gezeik over niks, vind het beter zo. Veel merken maken dat onderscheid geeneens en dat is ook nergens voor nodig. Gewoon kopen wat je mooi vind.

Anoeska schreef:
Ik snap niet waar mensen zich druk om maken. Het lijkt wel of 'Nederlanders' tegenwoordig bij elke verandering het gevoel hebben dat er iets van ze wordt afgepakt.

Feit: Hema haalt het woord jongen/meisje van de labels van kinderkleding.
Reactie: straks moeten we allemaal in vormeloze zakken lopen, en daar passen mijn borsten/vrouwelijke vormen niet in :x

_/-\o_ _/-\o_

Wat een prutsmuts weer, maak je niet zo druk denk ik dan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:43

Getup schreef:
Gaat mij echt te ver, dat hele gedoe.
Je koopt toch sowieso wat je wilt? Wat n onzin zeg

Kennelijk kopen heel veel mensen niet wat ze willen want er wordt kennelijk heel regelmatig kleding terug gehangen omdat het voor het verkeerde geslacht is :Y)

Ik ben blij dat het label eraf gaat ... baby's en kinderen zijn meer dan hun sekse.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:46

Vreemd dat daar anno 2017 nog zo'n ophef over gemaakt wordt. Hema biedt kinderkleding aan in bepaalde maten. De ouders en de kinderen kunnen daar dan uit kiezen wat ze willen kopen. Vervolgens onstaat er een soort paniekgolf en doet Hema blijkbaar iets wat niet hoort.
We willen wel dat vrouwen evenveel verdienen als mannen, en dat meisjes ook kiezen voor dezelfde studies en beroepen als mannen. Maar toch steken we kinderen van kleins af aan in hokjes en leren we hen 'hoe het hoort voor een meisje' en 'hoe het hoort voor een jongen'.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:47

xMalibu schreef:
Hoeveel last ik er van heb? Ik word helemaal doodgegooid met berichten over dat genderneutrale gedoe, kom op zeg gaan we echt voor elke persoon die ergens last van heeft alles aanpassen? Lijkt wel of iedereen tegenwoordig wat kan verzinnen om zich gediscrimineerd te voelen.

Wat zal jij het zwaar hebben in je leven zeg. Al die berichten! Stel je voor dat iemand nu zomaar kleren kan kopen zonder dat er een gendervermelding opstaat. Ik vind het echt bizar dat je je niet kan inleven in mensen omdat jij toevallig ergens geen last van hebt/privileges hebt.

Getup schreef:
Voor mij past t in t rijtje: zwarte piet is discriminerend, jongens-en meisjeskleding ook.
Genderneutraal: :roll:

Niemand zegt dat jongens of meisjeskleding discrimenerend is. Je post bewijst wel dat je er geen donder van begrijpt.

Magrathea

Re: Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:49

FYI: Hema doet dit op verzoek van een aantal kinderen. Zal eens kijken of ik de Facebookpost terug kan vinden.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:50

Ik vraag mij sowieso al jaren af waar de simpele basic witte onderbroekjes gebleven zijn. Die schijn je ook nergens meer te kunnen krijgen want ze hebben er wel of een roze strikje op genaaid of een brede stoere elastieken band..

Verder snap ik het probleem niet, koop voor je dochter dan gewoon dat stoere jasje of die blauwe onderbroekjes als ze dat zo graag wil. Of andersom die roze sokjes voor je zoon. Lekker boeiend. Kind maakt zich daar echt niet druk om. Ik liep vroeger ook in truien van mijn broer. Maarja toen was alles sowieso nog 'genderneutraal' om het zo maar te noemen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:52

Magrathea schreef:
FYI: Hema doet dit op verzoek van een aantal kinderen. Zal eens kijken of ik de Facebookpost terug kan vinden.

Van die kinderen of van hun ouders?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:53

xMalibu schreef:
Hoeveel last ik er van heb? Ik word helemaal doodgegooid met berichten over dat genderneutrale gedoe, kom op zeg gaan we echt voor elke persoon die ergens last van heeft alles aanpassen?

Dit is wel een leuke uitspraak. Jij hebt last van berichten over 'genderneutrale gedoe', dus moet iedereen zich maar aanpassen aan jou?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:53

hier maak ik me nou niet druk om....zoals alles zal het zijn beloop wel hebben!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:57

Ik zie het probleem niet en heel eerlijk gezegd snap ik niet waarom dit in het nieuws moet. Het enige wat veranderd is dat er niet meer op staat jongensbroek, maar gewoon kinderbroek. Wow dat is echt wereldnieuws. We kunnen ons beter druk maken om andere zaken dan om kinderkleding die we gewoon kinderkleding noemen in plaats van meisjeskleding en jongenskleding.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:59

Vond het eerst onzin...

Maar met mijn 1.83 heb ik er wel eens gedacht om truien en vesten bij de herenafdeling te kopen. Maar durfde daar nooit rond te lopen. :j
Nu heb ik wel borsten, billen en lang haar en kleed me niet mannelijk verder. Dus genderneutraal past niet bij me. :)
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 20-09-17 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:59

De kleding veranderd niet, alleen gaan de labeltjes eraf. Vind dit een geweldig idee.

Zelf koop je misschien gewoon wat je leuk vindt, maar zo'n jong kind kan er serieus mee gepest worden als klasgenootjes weten dat die leuke blauwe jas een label heeft met ' jongens ' ipv ' meisjes ' in een hele veel bezochte winkel als Hema.

Een jongen gaat niet verplicht worden om iets roze te dragen en een meisje gaat niet ineens verplicht worden een stoere blauwe broek te dragen.

Ohana_91

Re: Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:06

Mijn dochter van 1 jaar loopt ook weleens rond in jongenskleding van de Hema. En inderdaad; ik heb regelmatig de opmerking gehad van andere moeders: O die komt van de jongensafdeling....
Ja dus? Als ik hem leuk vindt, "mag" mijn dochter het niet aan, omdat er toevallig op het labeltje staat "jongenstrui"? Ik vind het een goed idee om de labeltjes weg te halen en moeders en kinderen gewoon te laten kiezen wat ze zelf leuk vinden i.p.v. te kijken welke geslacht er op het labeltje staat :)

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:09

Er komt niet minder keuze maar méér keuze, hoe kan je daar nou een probleem mee hebben?

Kennelijk is het nodig voor iedereen die in de paniekkramp schiet, tegen de tijd dat dit ingeburgerd is houden die mensen de stereotypes misschien minder snel overeind.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:10

Gianti schreef:
Magrathea schreef:

Van die kinderen of van hun ouders?

Er staat toch, van de kinderen. :o?
Waarschijnlijk wel gepost door een volwassene want kinderen van die leeftijd zitten niet op Facebook

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:13

Maar...er staat toch nergens dat vrouwenkleding (kleding gebaseerd op de vrouw) of mannenkleding (kleding gebaseerd op de man) niet door het andere geslacht gedragen kan en mag worden? Ik blijf bij mijn mening dat het niet de labeltjes zijn die het probleem maken, maar de mensen die een ander niet accepteren en respecteren om wie ze zijn en wat ze doen. En ja, ik vind het genderneutrale echt overtrokken. Natuurlijk zijn er mensen die niet weten waar ze thuis horen, maar er zijn nog veel meer mensen die wel weten wat en wie ze zijn. Waarom moet er dan meegegaan worden met de minderheid? En waarom is hoe het was ineens niet meer goed genoeg? We halen toch ook niet alle groene kleding uit de schappen, omdat zoveel procent van de bevolking die kleur niet uit kan staan? Dan vinden we het toch ook normaal dat iemand doorloopt voorbij dat rek en een andere kleur zoekt die wel bij hem past? Waarom kan dat niet met betreffende kledingstukken?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:15

Siesjuh schreef:
Maar...er staat toch nergens dat vrouwenkleding (kleding gebaseerd op de vrouw) of mannenkleding (kleding gebaseerd op de man) niet door het andere geslacht gedragen kan en mag worden? Ik blijf bij mijn mening dat het niet de labeltjes zijn die het probleem maken, maar de mensen die een ander niet accepteren en respecteren om wie ze zijn en wat ze doen. En ja, ik vind het genderneutrale echt overtrokken. Natuurlijk zijn er mensen die niet weten waar ze thuis horen, maar er zijn nog veel meer mensen die wel weten wat en wie ze zijn. Waarom moet er dan meegegaan worden met de minderheid? En waarom is hoe het was ineens niet meer goed genoeg? We halen toch ook niet alle groene kleding uit de schappen, omdat zoveel procent van de bevolking die kleur niet uit kan staan? Dan vinden we het toch ook normaal dat iemand doorloopt voorbij dat rek en een andere kleur zoekt die wel bij hem past? Waarom kan dat niet met betreffende kledingstukken?

Waarom niet? Wat hebben al die mensen die prima weten in welk hokje ze passen er voor last van als we een beetje tegemoetkomen aan de mensen die wel behoefte hebben aan genderneutrale kleding. Ik snap gewoon oprecht niet waarom je daar moeite mee zou hebben. Wat 'kost' het jou (of welk nadeel ondervind jij ervan) als dat soort dingen veranderd worden?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:16

Ik koop mijn kleding op meiden\dames en jongens\heren afd. ik kijk nooit of het voor jongens of meiden is. Wat ik mooi vind koop ik en trek ik aan,ongeacht jongens of meiden labeltje.

Dat ze hiermee doordraven? Ja vind ik wel.De grootste groep Transgenders vraagt hier geen eens om.Het voor voor deze mensen gewoon beslist!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:19

Anoeska schreef:
Waarom niet? Wat hebben al die mensen die prima weten in welk hokje ze passen er voor last van als we een beetje tegemoetkomen aan de mensen die wel behoefte hebben aan genderneutrale kleding. Ik snap gewoon oprecht niet waarom je daar moeite mee zou hebben. Wat 'kost' het jou (of welk nadeel ondervind jij ervan) als dat soort dingen veranderd worden?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Precies dit.

gohya schreef:
Dat ze hiermee doordraven? Ja vind ik wel.De grootste groep Transgenders vraagt hier geen eens om.Het voor voor deze mensen gewoon beslist!

Hoe weet jij precies dat ze daar niet om gevraagd hebben? En waarom denk je dat dit specifiek om trans mensen gaat?
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 20-09-17 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:19

Ik vind het echt zo'n gezeik. Ik heb een periode in mijn leven heren broeken gedragen. Big deal! De verkopers helpen je gewoon hoor.