Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:33

miesnaom schreef:
Ik vind het walgelijk. Heb het filmpje niet gekeken. Tekst was al schokkend genoeg. Maar er zijn toch ook slagers die wel op een normale humane manier slachten?

Absoluut, maar die zullen vaak veel minder dieren per dag slachten en lopen ernstig het risico tussen de lage prijzen en de strenger wordende eisen (=hogere kosten) failliet te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:34

cjb schreef:
Natuurlijk is het niet fijn wat hier te zien is. En al zeker niet voor het gemiddelde penny meisje.
Maar voor dat een stukje vlees op je bord komt, zal het toch eerst een dier dood gemaakt worden!

Daarmee wil ik niet zeggen dat het op deze manier moet. Wel is duidelijk te zien dat de eerste koe niet in die box wil. Dan is animal watch wel de eerste die daar een mooi verhaal van maakt. "het beest vecht voor zijn leven en ziet de dood naderen of in de ogen. Dat er dan lichte dwang wordt toegepast lijkt mij niet meer dan nodig. "op de film is overigens geen lichte dwang"

Maar ik zie ook genoeg jonge paarden , net uit de opfok, die de trailer niet in willen. En die gaan echt niet allemaal naar het slachthuis of zien de dood in hun ogen. Vaak vinden wij, dat ze een goed leven gaan krijgen bij ons op stal en in de wei. En ook dan wordt regelmatig lichte dwang toegepast.

De film spreekt voor zich. En is niet goed te praten Maar animal watch dikt het nog een beetje extra aan in hun berichtgeving. En maken deze koeien bijna tot mensen.

Neemt niet weg dat ik vanavond gewoon mijn stukje vlees ga verorberen :9

Ik struikel een beetje over het dikgedrukte. Je wil zeggen dat dieren minder recht op compassie hebben dan mensen?

De grootste fout die het ras der mensen maakt, is denken dat ze boven alle andere organismen op aarde staat.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:41

Resistance schreef:
cjb schreef:
Natuurlijk is het niet fijn wat hier te zien is. En al zeker niet voor het gemiddelde penny meisje.
Maar voor dat een stukje vlees op je bord komt, zal het toch eerst een dier dood gemaakt worden!

Daarmee wil ik niet zeggen dat het op deze manier moet. Wel is duidelijk te zien dat de eerste koe niet in die box wil. Dan is animal watch wel de eerste die daar een mooi verhaal van maakt. "het beest vecht voor zijn leven en ziet de dood naderen of in de ogen. Dat er dan lichte dwang wordt toegepast lijkt mij niet meer dan nodig. "op de film is overigens geen lichte dwang"

Maar ik zie ook genoeg jonge paarden , net uit de opfok, die de trailer niet in willen. En die gaan echt niet allemaal naar het slachthuis of zien de dood in hun ogen. Vaak vinden wij, dat ze een goed leven gaan krijgen bij ons op stal en in de wei. En ook dan wordt regelmatig lichte dwang toegepast.

De film spreekt voor zich. En is niet goed te praten Maar animal watch dikt het nog een beetje extra aan in hun berichtgeving. En maken deze koeien bijna tot mensen.

Ik struikel een beetje over het dikgedrukte. Je wil zeggen dat dieren minder recht op compassie hebben dan mensen?

De grootste fout die het ras der mensen maakt, is denken dat ze boven alle andere organismen op aarde staat.

Nee ik ga niet zeggen dat dieren minder recht op compassie hebben dan mensen. Of dat we boven hen staan. Maar ik vind wel dat er duidelijke verschillen zijn. We spreken nog steeds niet over een koeien. varkens. kippen genocide.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:46

tamary schreef:
miesnaom schreef:
Ik vind het walgelijk. Heb het filmpje niet gekeken. Tekst was al schokkend genoeg. Maar er zijn toch ook slagers die wel op een normale humane manier slachten?

Absoluut, maar die zullen vaak veel minder dieren per dag slachten en lopen ernstig het risico tussen de lage prijzen en de strenger wordende eisen (=hogere kosten) failliet te gaan.

Precies. Iedereen spreekt er schande van, maar weinig mensen zijn bereid om extra te betalen voor een goed stuk vlees ipv de kiloknaller te halen in de supermarkt.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:51

poes schreef:
DinkyOmie schreef:
verschrikkelijk!
Mensen die zo met dieren omgaan zijn door en door slacht.
Dit mag nooit gebeuren... ook niet omdat het ''massaproductie'' is.
Dat die dieren gedood worden om op te eten... maar ze hoeven niet af te zien. -:(- -:(-

Maar mensen met een hart voor dieren...willen vandaag niet in een slachthuis werken. Wat verwacht je dan?

wat ik verwacht??? Nou niet dit.. er is nog een heel groot gat tussen dierenvriend en dit. Deze manier van omgang is gewoon niet goed te praten. deze mensen zijn psychisch niet in orde en horen in een instelling.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:54

Resistance schreef:
cjb schreef:
<knip>

Nee, de film probeert die koe tot je geliefde tante te maken, het is een blijft een koe, respecteer de koe dus als koe, niet als mens. Net als je een mens als mens behandeld en niet als hond (om dat spreekwoord er maar bij te trekken).

Tieneke schreef:
Ik geef toe dat ik momenteel nog niet het karakter en motivatie heb om volledig vegetarisch te eten. Vaker en vaker lukt het me wel en zeker dit soort nieuwsberichten zorgen wel voor meer wilskracht.

Wat een toestanden.

Vegetarisch er van gaan eten? nee, zelf eigen vee gaan opfokken en/of slachterij uitzoeken/zelf doen (hangt van diersoort af ivm regels, maar ook wegens nodige machines/middelen). Schaalvergroting zorgt voor veel van dit soort ellende (en vlak de boskap voor je groentes en andere vega voedingsmiddelen in o.a. Afrika niet uit). Eigen moestuin, en lokaal kopen (producent op de vingers kunnen en mogen! kijken), doet veel meer voor alles wat er mis is dan je dieet beperken door vlees te schrappen.

Het hele systeem is rot, emotionele reacties op 1 onderdeel dat nu zichtbaar wordt, lost in werkelijkheid niks op, incl. je eigen gezondheid, want de landbouwgrond blijft net zo goed uitgeput worden omdat er aan de manier van produceren weinig tot niks veranderd. Het groter en goedkoper heeft een universeel prijskaartje, ongeacht de lokatie of voedselgroep die je koopt uit dat systeem. Ander systeem kiezen dus, en dan is zelf doen/lokaal, in het seizoen en geschikt klimaat een heel grote factor.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:56

poes schreef:
DinkyOmie schreef:
verschrikkelijk!
Mensen die zo met dieren omgaan zijn door en door slacht.
Dit mag nooit gebeuren... ook niet omdat het ''massaproductie'' is.
Dat die dieren gedood worden om op te eten... maar ze hoeven niet af te zien. -:(- -:(-

Maar mensen met een hart voor dieren...willen vandaag niet in een slachthuis werken. Wat verwacht je dan?

Mijn schoonvader was geen dierenliefhebber, maar had wel respect voor ze. En hij werkte in een slachthuis.

Tieneke

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:05

Tamary, als chronisch zieke ben ik niet de mogelijkheid om dat zelf te doen, anders graag hoor! Lokaal kopen doe ik al in zekere mate.

Op zich vind ik niks verkeerds trouwens aan een emotionele reactie. Iedereen reageert anders en dan liever een emotionele reactie dan helemaal geen reactie.

Maar ik begrijp over het algemeen wel wat je bedoelt.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:06

Moet eerlijk bekennen dat ik er nooit bij stil heb gestaan en als ik vlees kocht (vroeger) kocht ik ook het goedkoopste. Maar door dit soort walgelijke berichten ga je steeds meer na denken. Door juist wel duurder vlees te kopen. Zit er zelfs aan te denken dat je een dier "koopt" bij een privé houder en waar ze dus ook goed worden geslacht. Dan weetje zeker dat ze het goed hebben gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:12

Mar_jolijn schreef:
Het zijn juist enorm empathische mensen. Ik denk meer dan jij en ik.

Serieus??Iemand die dieren doodschiet zou empathischer zijn dan ik? :') Sorry,maar mensen die dingen op deze manier voor zichzelf rechtbreien daar kan ik echt niks mee.

Je werkt er aan mee of niet. Ergens een beetje aan mee werken omdat "iemand"anders het nog slechter doet" is gewoon een slecht excuus. Begrijp me niet verkeerd; in die paar kleine slachterijen waar dieren nog "persoonlijke aandacht" krijgen zullen ze het heus minder slecht hebben dan in de enorme slachterijen in het buitenland en NL,maar het is nog steeds nodeloos doden van dieren,nog steeds slachten voor 95% van de consument die geen seconde stilstaat bij wat hij aanricht bij een dier en nog steeds kiezen mensen er zelf voor om dat werk te doen.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:16

miesnaom schreef:
Moet eerlijk bekennen dat ik er nooit bij stil heb gestaan en als ik vlees kocht (vroeger) kocht ik ook het goedkoopste. Maar door dit soort walgelijke berichten ga je steeds meer na denken. Door juist wel duurder vlees te kopen. Zit er zelfs aan te denken dat je een dier "koopt" bij een privé houder en waar ze dus ook goed worden geslacht. Dan weetje zeker dat ze het goed hebben gehad.

ten eerste wil dit niet zeggen dat al het goedkope vlees op dergelijke wijze is geslacht of onder slechte omstandigheden heeft moeten leven. Duurder wil in deze niet zeggen beter. Dat zie je nemelijk niet meer als er een folie omheen zit.

ten tweede ook bij een privé houder kunnen dieren in kleine hokken gehouden worden. en zonder verdoving geslacht. Dus ook dat weet je niet zeker.

Wil je echt dat alles "diervriendelijk" wordt gedaan is er maar 1 oplossing als je vlees wil eten en dat is zelf op laten groeien en zelf slachten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:20

Waar kan ik zo'n popcorn etende emoji vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:39

tamary schreef:
Schaalvergroting zorgt voor veel van dit soort ellende (en vlak de boskap voor je groentes en andere vega voedingsmiddelen in o.a. Afrika niet uit). Eigen moestuin, en lokaal kopen (producent op de vingers kunnen en mogen! kijken), doet veel meer voor alles wat er mis is dan je dieet beperken door vlees te schrappen.

En hoeveel bos wordt FEITELIJK gekapt omdat er ruimtetekort is door veevoer. Het is een feit dat er meer dan zat ruimte is om alle mensen op aarde plantaardig te voeden. Het is de scheve verbruik in verhouding tot opbrengst van de veehouderij die dit veroorzaakt zeker niet de vega productie... maar blijf dit vooral geloven om geen dingen aan te hoeven passen :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:46

ik ben blij dat ik al lang vegetarier ben.Door hier aan mee te werken krijg je erg slecht karma-wat gij niet wilt dat u geschiedt,zo doe dat ook een ander niet!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:48

anjali schreef:
ik ben blij dat ik al lang vegetarier ben.Door hier aan mee te werken krijg je erg slecht karma-wat gij niet wilt dat u geschiedt,zo doe dat ook een ander niet!

Als je geen veganist bent zou ik me, in jouw plaats, net zo grote zorgen maken om mijn karma...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:48

cjb schreef:

Wat ik uit jouw bericht lees.. is dat jij deze beelden eigenlijk ok vindt, klopt dat? Want voor mezelf kan ik dit niet goedpraten. In de vooravond fijn het paard gaan knuffelen, in de avond fijnd e kat knuffelen, en dan een stuk vlees op mijn bord dat MOGELIJK zo behandeld is. Daar hield het voor mij op... Zo hypocriet kan ik niet meer zijn. Al was ik het jaren ook.

miesnaom schreef:
Maar er zijn toch ook slagers die wel op een normale humane manier slachten?

Uit oprechte interesse: hoe zie je dat voor je: humaan opkweken en slachten in de huidige massa-industrie? Volgens mij bestaat 'humaan slachten' niet, maar ik denk dat zelfs om naar een 'aanvaardbaar' beeld te geraken, er ontzettend veel verandering nodig is. Met als eerste: schaalverkleining en een consument die bereid is om daar de prijs voor te betalen.

cjb schreef:
Nee ik ga niet zeggen dat dieren minder recht op compassie hebben dan mensen. Of dat we boven hen staan. Maar ik vind wel dat er duidelijke verschillen zijn. We spreken nog steeds niet over een koeien. varkens. kippen genocide.

Een varken is intelligenter dan een hond. Beetje 2-3 jarige kleuter. Ik denk dat we het lijden in veel plaatsen en momenten in de vleesindustrie toch echt onderschatten.

DinkyOmie schreef:
wat ik verwacht??? Nou niet dit.. er is nog een heel groot gat tussen dierenvriend en dit. Deze manier van omgang is gewoon niet goed te praten. deze mensen zijn psychisch niet in orde en horen in een instelling.

Dan denk ik dat het wel moeilijk is om de juiste mensen te vinden die er willen werken... Ik zou het niet kunnen. En met mij, vast veel mensen hier niet.

Hoe langer ik erover ging nadenken, hoe meer ik begreep dat voor mijzelf, diervriendelijk vlees niet bestaat. Want inderdaad, als ik het zelf niet wil en kan doden, dan moet ik een ander het niet voor mij laten doen zodat ik het netjes voorverpakt uit de winkel kan halen en mijn schuldgevoel kan negeren...

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 15:54

cjb schreef:

Waarom is daar iets mis mee? Je geeft aan dat er duidelijke verschillen zijn. Wat zijn die verschillen volgens jou?

Ik snap ook niet at je die laatste opmerking nodig vond.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:58

Fellor schreef:
tamary schreef:
Schaalvergroting zorgt voor veel van dit soort ellende (en vlak de boskap voor je groentes en andere vega voedingsmiddelen in o.a. Afrika niet uit). Eigen moestuin, en lokaal kopen (producent op de vingers kunnen en mogen! kijken), doet veel meer voor alles wat er mis is dan je dieet beperken door vlees te schrappen.

En hoeveel bos wordt FEITELIJK gekapt omdat er ruimtetekort is door veevoer. Het is een feit dat er meer dan zat ruimte is om alle mensen op aarde plantaardig te voeden. Het is de scheve verbruik in verhouding tot opbrengst van de veehouderij die dit veroorzaakt zeker niet de vega productie... maar blijf dit vooral geloven om geen dingen aan te hoeven passen :j

En op hoeveel plekken worden er gewassen verbouwd waar veel beter gras/andere vaste planten hadden kunnen groeien?
Er wordt trouwens nu al genoeg mensenvoer (groentes, etc.) verbouwd voor zeker 11 miljard mensen (we zijn met 7+ ongeveer), er is dus zat te eten. Noot : de 2 echte omnivoren onder ons vee (mens en ook omnivoor) worden beide ziek (gebreksziekten die nu met antibiotica behandeld worden) zonder dierlijke component in het voedsel. Dat zijn de kip en het varken, van oudsher de gft verwerkers in ruil voor eieren en vlees. Nu slepen wij ons afval en ons voedsel km's ver overal naar toe en dat zou beter zijn voor milieu/mens en dier? Enige reden dat dit een milieu etiket krijgt is geld, niet gezond verstand.

Je kan uitstekend kleinvee voeden met de resten uit keuken/groentetuin thuis, niks mis met recyclen zonder dat het milieuvervuilende km's moet maken. Alleen dan heb je wel dieren nodig om die natuurlijke cyclus rond te krijgen. De hele natuur doet niet anders, dat is 1 geintegreerd systeem, waarom zou het dan beter zijn om dat uit elkaar te trekken? Want zowel de vega filosofie als de monocultuur bioindustrie werkt op die basis. Komt bij dat linksom of rechtsom alle landbouw methodes die gebaseerd zijn op de ploeg vroeg of laat instorten door een tekort aan noodzakelijke vruchtbaarheid. Er moet teruggegeven worden en daar heeft de natuur zo mooi grazers voor bedacht en die werken het beste samen met vaste planten ipv 1 jarigen die hoofdmoot zijn van ons dieet.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:09

Fellor schreef:
Mar_jolijn schreef:
Het zijn juist enorm empathische mensen. Ik denk meer dan jij en ik.

Serieus??Iemand die dieren doodschiet zou empathischer zijn dan ik? :') Sorry,maar mensen die dingen op deze manier voor zichzelf rechtbreien daar kan ik echt niks mee.

Je werkt er aan mee of niet. Ergens een beetje aan mee werken omdat "iemand"anders het nog slechter doet" is gewoon een slecht excuus.

Jouw berichten getuigen niet van bijster veel empathie nee. Empathie is niet het meehuilen met zielige dingen he? Afijn alsof ik een vis wil leren lopen.
En wat mijn eigen empathie betreft, staan zij zeker boven mij. Niet omdat ik persee sociaal gehandicapt ben (ieder zijn mening) maar wel omdat zij gewoonweg meer inlevingsgevoel hebben als je ze spreekt. Prachtige mensen. Diep respect voor.

En het tweede wat je zegt raakt ook kant noch wal. Dat beweer ik niet en zeg ik werkelijk nergens. Ik zeg niet dat zij het minder slecht doen dan anderen. Zij doen het goed. Punt. Dat het dier dood gaat vind ik prima. Mits humaan (grappig in deze context) en na een dierwaardig leven.

Hoe bevalt je leren zadel trouwens? Niet van dode dieren natuurlijk.... oh wait... Ik quote even "je werkt eraan mee of niet" (gaat alvast achterover zitten om de onzin aan te horen over afvalproducten die anders weggegooid zouden worden)
Laatst bijgewerkt door Mar_jolijn op 12-09-17 16:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:11

tamary schreef:
En op hoeveel plekken worden er gewassen verbouwd waar veel beter gras/andere vaste planten hadden kunnen groeien?
Er wordt trouwens nu al genoeg mensenvoer (groentes, etc.) verbouwd voor zeker 11 miljard mensen (we zijn met 7+ ongeveer), er is dus zat te eten.

Dus bos kappen is nutteloos... Zijn we het wel eens.

[/quote]Noot : de 2 echte omnivoren onder ons vee (mens en ook omnivoor) worden beide ziek (gebreksziekten die nu met antibiotica behandeld worden) zonder dierlijke component in het voedsel. Dat zijn de kip en het varken, van oudsher de gft verwerkers in ruil voor eieren en vlees. [/quote]

Van oudsher vervolgden we ook mensen voor hekserij... Iniddels is toch wel zeer duidelijk dat kippen en varkens prima kunnen overleven zonder dierlijke voeding (of mijn varkentjes en kippen moeten al jaren heelzielig en dood zijn, aar ze zijn toch echt stralend gezond)

Citaat:
Nu slepen wij ons afval en ons voedsel km's ver overal naar toe en dat zou beter zijn voor milieu/mens en dier? Enige reden dat dit een milieu etiket krijgt is geld, niet gezond verstand.

Citaat:
Je kan uitstekend kleinvee voeden met de resten uit keuken/groentetuin thuis, niks mis met recyclen zonder dat het milieuvervuilende km's moet maken. Alleen dan heb je wel dieren nodig om die natuurlijke cyclus rond te krijgen. De hele natuur doet niet anders, dat is 1 geintegreerd systeem, waarom zou het dan beter zijn om dat uit elkaar te trekken? Want zowel de vega filosofie als de monocultuur bioindustrie werkt op die basis. Komt bij dat linksom of rechtsom alle landbouw methodes die gebaseerd zijn op de ploeg vroeg of laat instorten door een tekort aan noodzakelijke vruchtbaarheid. Er moet teruggegeven worden en daar heeft de natuur zo mooi grazers voor bedacht en die werken het beste samen met vaste planten ipv 1 jarigen die hoofdmoot zijn van ons dieet.

Hier zijn ook andere oplossingen voor waarvoor het vermoorden,mishandelen en kraphuisvesten van dieren niet nodig zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:12

Ik kan heel wat hebben, maar ik kon toch dit filmpje niet afkijken. Werd er echt misselijk van. Walgelijk. Dat hier nog een discussie over ontstaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:13

Kuggur schreef:
Waar kan ik zo'n popcorn etende emoji vinden?

:')
Geen vleesetende emoji?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:13

Wederom weer verschrikkelijk. Maarja, hoe veel van deze filmpjes hebben we onderhand wel niet gezien?

Ga gewoon bij een kleinschalige boer langs, leer je vlees kennen. En als je dat niet kan, koop dan online bij betrouwbare boeren. Die zijn er tegenwoordig genoeg. Geen excuus dus. Als je een kilo van je goedkope vlees laat liggen, koop je daar de helft goed vlees voor terug. Een mens kan prima zonder vlees, wij worden zelfs ziek van al die overschotten aan vlees dus je hoeft echt niet iedere dag vlees te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:14

Mar_jolijn schreef:
Jouw berichten getuigen niet van bijster veel empathie nee. Empathie is niet het meehuilen met zielige dingen he? Afijn alsof ik een vis wil leren lopen.
En wat mijn eigen empathie betreft, staan zij zeker boven mij. Niet omdat ik persee sociaal gehandicapt ben (ieder zijn mening) maar wel omdat zij gewoonweg meer inlevingsgevoel hebben als je ze spreekt. Prachtige mensen. Diep respect voor.

En het tweede wat je zegt raakt ook kant noch wal. Dat beweer ik niet en zeg ik werkelijk nergens. Ik zeg niet dat zij het minder slecht doen dan anderen. Zij doen het goed. Punt. Dat het dier dood gaat vind ik prima. Mits humaan (grappig in deze context) en na een dierwaardig leven.

Hoe bevalt je leren zadel trouwens? Niet van dode dieren natuurlijk.... oh wait... Ik quote even "je werkt eraan mee of niet" (gaat alvast achterover zitten om de onzin aan te horen over afvalproducten die anders weggegooid zouden worden)

Wat is er niet empathisch aan mijn berichten? Ik leef mee met de duizenden dieren die ze doodmaken en niet met de paar mensen die jij kent. Die mensen gun ik al het beste, maar niet in wat ze doen.

Nogal beperkt gedacht dat iemand die het niet met jou eens is niet op de hoogte is van wat de betekenis is van empathie..

Ohja, wel simpel om er direct van uit te gaan dat de ander hypocriet is :') . Wie zegt dat ik leren producten koop??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-17 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:14

Ik ben wel sinds een paar jaar overgestapt van supermarktvlees naar het vlees van onze eigen dorpsslager die een vast adres heeft bij ons in de buurt waar de dieren opgroeien en geslacht worden. Je mag daar ook heen om te kijken hoe de dieren leven en gehouden worden.
Ik wil niet meedoen aan deze wantoestanden door goedkoop supermarktvlees te kopen.