Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LadyMadonna schreef:Nou Euh... die is zwart, die is blauw en die is bruin
Shadow0 schreef:Kuggur: discriminatie is niet alleen maar mensen anders behandelen op grond van niet-relevante kenmerken, het is ook ongelijke situaties gelijk behandelen.
Je kunt het dus best discriminatie noemen. We hebben inmiddels een verdrag geratificeerd dat zegt dat mensen met een beperking het recht hebben om te doen wat mensen zonder beperkingen ook doen... en dat we dat als samenleving oplossen.
Dat is ook wat men roept bij de participatiemaatschappij: de uitwerking is tot nu toe lekker gemakzuchtig dat alle lasten alleen bij de mensen met een beperking komen, maar de theorie was toch echt dat we allemaal wat inschikken zodat we het samen oplossen en mensen met een beperking gewoon welkom zijn binnen de maatschappij. Misschien dat we dat stukje nog eens kunnen oppoetsen: dat we maken dat mensen ook met beperking echt welkom zijn, en kunnen zijn, want we zijn toch echt gewoon een welvarende samenleving die het prima op kan brengen om wat beschaafdheid en wellevendheid op te brengen.
Shadow0 schreef:Misschien dat we dat stukje nog eens kunnen oppoetsen: dat we maken dat mensen ook met beperking echt welkom zijn, en kunnen zijn, want we zijn toch echt gewoon een welvarende samenleving die het prima op kan brengen om wat beschaafdheid en wellevendheid op te brengen.
xxCYNNxx schreef:en ja hoor; Nederland zou Nederland niet zijn als we niet compleet doorslaan in het politiek correct zijn.
Aan die eerste zin moge het duidelijk zijn dat ik het een belachelijke zaak vind. Ik begrijp de wens van de blinde vrouw, maar neem dan zelf iemand mee om je te begeleiden; bv een vriendin/vriend/partner; stuk gezelliger ook nog.
Als ze nu 1 specifiek dingetje moest hebben, wat nog geen 4 min kost om te pakken, dan was begeleiding van het kruidvat personeel vragen zeker niet te veel geweest. Maar op je dooie gemak de winkel door om te winkelen; daar heeft dat personeel toch helemaal geen tijd voor. Wie weet waren er zelfs maar 2 medewerkers aanwezig en was het druk in de winkel, dan zit je er niet op te wachten dat 1 van de 2 misschien wel een half uur met iemand rondloopt.
Het voorstel van de kruidvat was meer dan redelijk, aangezien het gevraagde alles behalve praktisch was.
Dus nee, niet terecht dat hier een rechtszaak van gemaakt is, waarin de vrouw nog in het gelijk wordt gesteld ook nog.
Er zullen wel steeds meer van dit soort rechtszaken volgen vermoed ik; onder de noemer discriminatie kun je je blijkbaar om een scheet al gediscrimineerd voelen en een rechtszaak winnen
Anoeska schreef:Iedereen kan er hier een mening over hebben, maar bij het College voor de Rechten van de Mens toetsen ze de gebeurtenis aan wat er in de wet staat over gelijke behandeling. Ik heb het gehele oordeel gelezen, daarin staat ook aangegeven dat in dit soort gevallen overlegd moet worden hoe in een specifiek geval het beste tot een oplossing te komen is. Dit is ook aangeboden aan Kruidvat, maar die wilde hier niet op in gaan, alleen in het algemeen gezegd dat het allemaal niet kan.
Ik denk dat er in overleg namelijk best een oplossing te vinden is. Iemand een kwartiertje helpen met het uitzoeken van de juiste foundation kost echt niet meer tijd dan een blinde vrouw door de winkel helpen.
Of dit een zaak is waarvoor je naar het College moet gaan, weet ik ook niet. Er zijn vast zat andere winkels waar je wel naar wens geholpen kan worden.
Lau schreef:Ik heb zelf bij het kruidvat gewerkt ook in meerdere filialen. En we hadden eigenlijk altijd personeel te weinig naar mijn idee. Het leek wel of ze altijd op rust berekend waren want dan was het prima te doen. [...]
Dus ik snap heel goed dat het voor de medewerkers erg lastig is om met mevrouw de winkel rond te gaan.
Citaat:En voor mevrouw is er vast wel begeleiding te vinden die mee wil gaan winkelen.
pmarena schreef:Ik zou het pas discriminatie vinden als ze een blinde vrouw persoonlijk rond gaan leiden en een niet-blinde niet
Je kan toch niet verwachten dat iedereen alles maar laat vallen omdat jij rondgeleid wilt worden
Kan me ook best voorstellen dat de medewerkers de verantwoordelijkheid niet willen nemen dat zij zogezegd mevrouw begeleiden, ze alsnog ergens overheen flikkert en dan de Kruidvat aansprakelijk stelt voor haar onkosten ofzo. Dan liever bij de kassa / balie wachten en even zelf het lijstje van mevrouw verzamelen
Kan me best voorstellen dat ze dat niet leuk vindt maar dan moet ze zelf maar iemand meenemen die haar persoonlijke wensen kan vervullen.
stitchlover schreef:Er is bij ons één blinde mevrouw die 1 a 2 keer per week zelfstandig boodschappen komt halen. Deze mevrouw houdt rekening met drukte en komt op doordeweekse dagen op rustige momenten. Een vast personeelslid loopt met haar mee door de winkel om de producten te halen en helpt haar afrekenen. Als deze mevrouw komt en het is onverhoopt toch druk, dan weet zij heel goed dat zij moet wachten of dat zij even het lijstje af moet geven om een personeelslid snel de boodschappen te laten pakken hier heeft zij dan ook vrede mee en is hier zeker dankbaar voor. Zo kan het dus ook!
Shadow0 schreef:pmarena schreef:Ik zou het pas discriminatie vinden als ze een blinde vrouw persoonlijk rond gaan leiden en een niet-blinde niet
Flauw. Vind je dat echt te vergelijken?
Shadow0 schreef:Lau schreef:Ik heb zelf bij het kruidvat gewerkt ook in meerdere filialen. En we hadden eigenlijk altijd personeel te weinig naar mijn idee. Het leek wel of ze altijd op rust berekend waren want dan was het prima te doen. [...]
Dus ik snap heel goed dat het voor de medewerkers erg lastig is om met mevrouw de winkel rond te gaan.
Dit is dus het punt: het slechte beleid van het management leidt ertoe dat medewerkers geen mogelijkheden meer hebben - en de blinde vrouw wordt daar de dupe van want die moet daarom haar vrijheid maar inleveren.
Maar het centrale probleem is toch het management van het Kruidvat die de organisatie zo opstelt - het is NIET redelijk om te verwachten dat mensen met een beperking zich dan maar voortdurend aan moeten passen aan het hogere management van de winkelketens. Dat lijkt me echt niet redelijk...Citaat:En voor mevrouw is er vast wel begeleiding te vinden die mee wil gaan winkelen.
Interessant. Want hoe zou je die begeleiders vinden? Ofwel je betaalt ze (bv vanuit de WMO) en dan betalen we dat als samenleving - in dat geval krijgt het Kruidvat dus een hogere winstmarge omdat ze een deel van de kosten van de toegankelijkheid (die zij verplicht moeten leveren, zie mensenrechtenverdrag) af op ons als samenleving. (Extra risico daaraan is dat die verschuiving ook neit geaccepteerd gaat worden: 'waarom heb je iemand mee om te winkelen? Dat is toch niet nodig? Die begeleiding kunnen we wel schrappen!' En uiteindelijk zitten mensen met een beperking dan vooral thuis met precies voldoende eten om niet dood te gaan... Beschaafde samenleving.)
OF we doen het via vrijwilligers, zoals bijna alles rondom ziekte en beperking veel meer op vrijwilligers leunt. Die mensen leveren dus gratis tijd in, terwijl een ander deel van onze samenleving heerlijk kan doen alsof het probleem niet bestaat, ze nergens rekening mee hoeven te houden, ze niets voor een ander over hoeven te hebben. Er ontstaat een flinke tweedeling: want mensen met beperking komen vooral lotgenoten en vrijwilligers tegen, maar zijn dus overduidelijk niet welkom in de 'echte' wereld, niet op het werk en niet in de winkels.
Bambolina schreef:Maar is het een rechtzaak dan? Dat staat er niet.
wat dan wel: geen idee. Ik vraag me ook af welke informatie het college dan precies had, of het kruidvat zich heeft kunnen verdedigen tegen deze uitspraak etc. Misschien is er iemand hier met meer verstand van dat soort zaken die het op kan helderen?
Wat ik wel weet is dat wij de details niet hebben. Misschien stonden er inderdaad wel 20 dingen op haar lijstje en was het een drukke zaterdagmiddag, personeel tekort, was ze zelf onbeschoft etc. Misschien waren het twee dingetjes op een dinsdag ochtend, en was de medewerkster vooral met zichzelf bezig - dat hebben we allemaal al wel is meegemaakt denk ik. Dat maakt nogal een verschil.
Lau schreef:Maar mevrouw heeft toch wel familie? Misschien kinderen? Of iemand die ze kent? En anders inderdaad een vrijwilliger. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.
NatasjavE schreef:Lau schreef:Maar mevrouw heeft toch wel familie? Misschien kinderen? Of iemand die ze kent? En anders inderdaad een vrijwilliger. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.
Is dat zo?
Misschien woont haar familie aan de andere kant van het land, geen kinderen en weinig vrienden.
Misschien had ze wel een vrijwilliger geregeld en had die op het laatste moment afgebeld.
stitchlover schreef:Ik ben blij dat bokt zich kan vinden in de keuze van het personeel. Vind het een bizarre uitspraak. (de meeste) winkels willen natuurlijk garant staan voorde beste service, maar er kan toch niet verwacht gaan worden dat personeel (waar 9 van de 10 keer al te weinig van rondloopt)
Citaat:Ik moet er alleen niet aan denken dat wij deze mensen allemaal persoonlijk aan de hand zouden moeten nemen vanaf de ingang.
Citaat:Dan komen we nergens meer aan toe. Winkelpersoneel is servicegericht, maar geen (mantel)zorger.
Citaat:Er is bij ons één blinde mevrouw die 1 a 2 keer per week zelfstandig boodschappen komt halen. Deze mevrouw houdt rekening met drukte en komt op doordeweekse dagen op rustige momenten. Een vast personeelslid loopt met haar mee door de winkel om de producten te halen en helpt haar afrekenen. Als deze mevrouw komt en het is onverhoopt toch druk, dan weet zij heel goed dat zij moet wachten of dat zij even het lijstje af moet geven om een personeelslid snel de boodschappen te laten pakken hier heeft zij dan ook vrede mee en is hier zeker dankbaar voor. Zo kan het dus ook!
Lau schreef:Maar mevrouw heeft toch wel familie? Misschien kinderen? Of iemand die ze kent? En anders inderdaad een vrijwilliger. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.