Discriminatie van blinden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:47

Kuggur: discriminatie is niet alleen maar mensen anders behandelen op grond van niet-relevante kenmerken, het is ook ongelijke situaties gelijk behandelen.
Je kunt het dus best discriminatie noemen. We hebben inmiddels een verdrag geratificeerd dat zegt dat mensen met een beperking het recht hebben om te doen wat mensen zonder beperkingen ook doen... en dat we dat als samenleving oplossen.

Dat is ook wat men roept bij de participatiemaatschappij: de uitwerking is tot nu toe lekker gemakzuchtig dat alle lasten alleen bij de mensen met een beperking komen, maar de theorie was toch echt dat we allemaal wat inschikken zodat we het samen oplossen en mensen met een beperking gewoon welkom zijn binnen de maatschappij. Misschien dat we dat stukje nog eens kunnen oppoetsen: dat we maken dat mensen ook met beperking echt welkom zijn, en kunnen zijn, want we zijn toch echt gewoon een welvarende samenleving die het prima op kan brengen om wat beschaafdheid en wellevendheid op te brengen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:50

LadyMadonna schreef:
Nou Euh... die is zwart, die is blauw en die is bruin ;)

Zoals u ziet mevrouw....ehm.... :x :oo

Maar het is inderdaad wel raar. Ik snap de behoefte aan zelfstandigheid, maar aan de andere kant: in die situatie is 'zelfstandigheid' een farce. Wat nou zelfstandigheid?! Zonder (forse) hulp lukt het mevrouw nooit om daar boodschappen te doen en en passant breekt ze waarschijnlijk nog haar nek in het mijnenveld dat gangpaden bij Kruidvat heet. En als je dat weet, waarom moet je dan in die situatie het per se zelf willen doen?

Maar goed, wellicht dat ik een hele luie blinde zou zijn: hier is mijn lijstje regelt u het even?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:51

Shadow0 schreef:
Kuggur: discriminatie is niet alleen maar mensen anders behandelen op grond van niet-relevante kenmerken, het is ook ongelijke situaties gelijk behandelen.
Je kunt het dus best discriminatie noemen. We hebben inmiddels een verdrag geratificeerd dat zegt dat mensen met een beperking het recht hebben om te doen wat mensen zonder beperkingen ook doen... en dat we dat als samenleving oplossen.

Dat is ook wat men roept bij de participatiemaatschappij: de uitwerking is tot nu toe lekker gemakzuchtig dat alle lasten alleen bij de mensen met een beperking komen, maar de theorie was toch echt dat we allemaal wat inschikken zodat we het samen oplossen en mensen met een beperking gewoon welkom zijn binnen de maatschappij. Misschien dat we dat stukje nog eens kunnen oppoetsen: dat we maken dat mensen ook met beperking echt welkom zijn, en kunnen zijn, want we zijn toch echt gewoon een welvarende samenleving die het prima op kan brengen om wat beschaafdheid en wellevendheid op te brengen.

Een échte SJW. Je denk dus dat hier geen grenzen zijn, en dat de geboden oplossing van dit bedrijf niet goed genoeg was?
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 12-09-17 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Iedereen kan er hier een mening over hebben, maar bij het College voor de Rechten van de Mens toetsen ze de gebeurtenis aan wat er in de wet staat over gelijke behandeling. Ik heb het gehele oordeel gelezen, daarin staat ook aangegeven dat in dit soort gevallen overlegd moet worden hoe in een specifiek geval het beste tot een oplossing te komen is. Dit is ook aangeboden aan Kruidvat, maar die wilde hier niet op in gaan, alleen in het algemeen gezegd dat het allemaal niet kan.

Ik denk dat er in overleg namelijk best een oplossing te vinden is. Iemand een kwartiertje helpen met het uitzoeken van de juiste foundation kost echt niet meer tijd dan een blinde vrouw door de winkel helpen.

Of dit een zaak is waarvoor je naar het College moet gaan, weet ik ook niet. Er zijn vast zat andere winkels waar je wel naar wens geholpen kan worden.

Goof

Shadow0 schreef:
Misschien dat we dat stukje nog eens kunnen oppoetsen: dat we maken dat mensen ook met beperking echt welkom zijn, en kunnen zijn, want we zijn toch echt gewoon een welvarende samenleving die het prima op kan brengen om wat beschaafdheid en wellevendheid op te brengen.

Ik denk dat iedereen met alle liefde even een ander helpt, zeker als deze hulpbehoevend is, maar dat wil niet zeggen dat er altijd tijd en mogelijkheden voor zijn. Zeker als je een werkgever hebt die daar druk achter zet.

Bambolina

xxCYNNxx schreef:
en ja hoor; Nederland zou Nederland niet zijn als we niet compleet doorslaan in het politiek correct zijn.

Aan die eerste zin moge het duidelijk zijn dat ik het een belachelijke zaak vind. Ik begrijp de wens van de blinde vrouw, maar neem dan zelf iemand mee om je te begeleiden; bv een vriendin/vriend/partner; stuk gezelliger ook nog.
Als ze nu 1 specifiek dingetje moest hebben, wat nog geen 4 min kost om te pakken, dan was begeleiding van het kruidvat personeel vragen zeker niet te veel geweest. Maar op je dooie gemak de winkel door om te winkelen; daar heeft dat personeel toch helemaal geen tijd voor. Wie weet waren er zelfs maar 2 medewerkers aanwezig en was het druk in de winkel, dan zit je er niet op te wachten dat 1 van de 2 misschien wel een half uur met iemand rondloopt.

Het voorstel van de kruidvat was meer dan redelijk, aangezien het gevraagde alles behalve praktisch was.

Dus nee, niet terecht dat hier een rechtszaak van gemaakt is, waarin de vrouw nog in het gelijk wordt gesteld ook nog.

Er zullen wel steeds meer van dit soort rechtszaken volgen vermoed ik; onder de noemer discriminatie kun je je blijkbaar om een scheet al gediscrimineerd voelen en een rechtszaak winnen

Maar is het een rechtzaak dan? Dat staat er niet.
wat dan wel: geen idee. Ik vraag me ook af welke informatie het college dan precies had, of het kruidvat zich heeft kunnen verdedigen tegen deze uitspraak etc. Misschien is er iemand hier met meer verstand van dat soort zaken die het op kan helderen?

Wat ik wel weet is dat wij de details niet hebben. Misschien stonden er inderdaad wel 20 dingen op haar lijstje en was het een drukke zaterdagmiddag, personeel tekort, was ze zelf onbeschoft etc. Misschien waren het twee dingetjes op een dinsdag ochtend, en was de medewerkster vooral met zichzelf bezig - dat hebben we allemaal al wel is meegemaakt denk ik. Dat maakt nogal een verschil.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:53

Anoeska schreef:
Iedereen kan er hier een mening over hebben, maar bij het College voor de Rechten van de Mens toetsen ze de gebeurtenis aan wat er in de wet staat over gelijke behandeling. Ik heb het gehele oordeel gelezen, daarin staat ook aangegeven dat in dit soort gevallen overlegd moet worden hoe in een specifiek geval het beste tot een oplossing te komen is. Dit is ook aangeboden aan Kruidvat, maar die wilde hier niet op in gaan, alleen in het algemeen gezegd dat het allemaal niet kan.

Ik denk dat er in overleg namelijk best een oplossing te vinden is. Iemand een kwartiertje helpen met het uitzoeken van de juiste foundation kost echt niet meer tijd dan een blinde vrouw door de winkel helpen.

Of dit een zaak is waarvoor je naar het College moet gaan, weet ik ook niet. Er zijn vast zat andere winkels waar je wel naar wens geholpen kan worden.

Ah kijk, dit dus. Thanks voor de verduidelijking.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:53

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:57

Lau schreef:
Ik heb zelf bij het kruidvat gewerkt ook in meerdere filialen. En we hadden eigenlijk altijd personeel te weinig naar mijn idee. Het leek wel of ze altijd op rust berekend waren want dan was het prima te doen. [...]
Dus ik snap heel goed dat het voor de medewerkers erg lastig is om met mevrouw de winkel rond te gaan.

Dit is dus het punt: het slechte beleid van het management leidt ertoe dat medewerkers geen mogelijkheden meer hebben - en de blinde vrouw wordt daar de dupe van want die moet daarom haar vrijheid maar inleveren.

Maar het centrale probleem is toch het management van het Kruidvat die de organisatie zo opstelt - het is NIET redelijk om te verwachten dat mensen met een beperking zich dan maar voortdurend aan moeten passen aan het hogere management van de winkelketens. Dat lijkt me echt niet redelijk...

Citaat:
En voor mevrouw is er vast wel begeleiding te vinden die mee wil gaan winkelen.

Interessant. Want hoe zou je die begeleiders vinden? Ofwel je betaalt ze (bv vanuit de WMO) en dan betalen we dat als samenleving - in dat geval krijgt het Kruidvat dus een hogere winstmarge omdat ze een deel van de kosten van de toegankelijkheid (die zij verplicht moeten leveren, zie mensenrechtenverdrag) af op ons als samenleving. (Extra risico daaraan is dat die verschuiving ook neit geaccepteerd gaat worden: 'waarom heb je iemand mee om te winkelen? Dat is toch niet nodig? Die begeleiding kunnen we wel schrappen!' En uiteindelijk zitten mensen met een beperking dan vooral thuis met precies voldoende eten om niet dood te gaan... Beschaafde samenleving.)

OF we doen het via vrijwilligers, zoals bijna alles rondom ziekte en beperking veel meer op vrijwilligers leunt. Die mensen leveren dus gratis tijd in, terwijl een ander deel van onze samenleving heerlijk kan doen alsof het probleem niet bestaat, ze nergens rekening mee hoeven te houden, ze niets voor een ander over hoeven te hebben. Er ontstaat een flinke tweedeling: want mensen met beperking komen vooral lotgenoten en vrijwilligers tegen, maar zijn dus overduidelijk niet welkom in de 'echte' wereld, niet op het werk en niet in de winkels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:57

Ik zou het pas discriminatie vinden als ze een blinde vrouw persoonlijk rond gaan leiden en een niet-blinde niet :P

Je kan toch niet verwachten dat iedereen alles maar laat vallen omdat jij rondgeleid wilt worden :?

Kan me ook best voorstellen dat de medewerkers de verantwoordelijkheid niet willen nemen dat zij zogezegd mevrouw begeleiden, ze alsnog ergens overheen flikkert en dan de Kruidvat aansprakelijk stelt voor haar onkosten ofzo. Dan liever bij de kassa / balie wachten en even zelf het lijstje van mevrouw verzamelen :j

Kan me best voorstellen dat ze dat niet leuk vindt maar dan moet ze zelf maar iemand meenemen die haar persoonlijke wensen kan vervullen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:58

pmarena schreef:
Ik zou het pas discriminatie vinden als ze een blinde vrouw persoonlijk rond gaan leiden en een niet-blinde niet :P

Flauw. Vind je dat echt te vergelijken?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:00

Ik ben blij dat bokt zich kan vinden in de keuze van het personeel. Vind het een bizarre uitspraak. (de meeste) winkels willen natuurlijk garant staan voorde beste service, maar er kan toch niet verwacht gaan worden dat personeel (waar 9 van de 10 keer al te weinig van rondloopt) alle gehandicapte mensen persoonlijk gaat begeleiden tijdens het winkelen om het boodschappenlijstje af te werken? Je bent al gauw 20 minuten per klant kwijt. Het aanbod wat de kruidvat heeft gedaan is al meer dan redelijk mijns inziens.

Zelf werk ik al jaren bij de plaatselijke Albert Heijn. Deze ligt naast een bejaardentehuis wat betekend dat veel oudere, gehandicapte en vergeetachtige klanten dagelijkse kost zijn. Het personeel is hierop ingesteld, kent de meeste gezichten en ondersteund waar nodig met hoog geplaatste producten pakken, de weg wijzen en eventueel boodschappen inpakken. Ik moet er alleen niet aan denken dat wij deze mensen allemaal persoonlijk aan de hand zouden moeten nemen vanaf de ingang. Dan komen we nergens meer aan toe. Winkelpersoneel is servicegericht, maar geen (mantel)zorger.

Er is bij ons één blinde mevrouw die 1 a 2 keer per week zelfstandig boodschappen komt halen. Deze mevrouw houdt rekening met drukte en komt op doordeweekse dagen op rustige momenten. Een vast personeelslid loopt met haar mee door de winkel om de producten te halen en helpt haar afrekenen. Als deze mevrouw komt en het is onverhoopt toch druk, dan weet zij heel goed dat zij moet wachten of dat zij even het lijstje af moet geven om een personeelslid snel de boodschappen te laten pakken hier heeft zij dan ook vrede mee en is hier zeker dankbaar voor. Zo kan het dus ook!

Anoeska

pmarena schreef:

Je kan toch niet verwachten dat iedereen alles maar laat vallen omdat jij rondgeleid wilt worden :?

Kan me ook best voorstellen dat de medewerkers de verantwoordelijkheid niet willen nemen dat zij zogezegd mevrouw begeleiden, ze alsnog ergens overheen flikkert en dan de Kruidvat aansprakelijk stelt voor haar onkosten ofzo. Dan liever bij de kassa / balie wachten en even zelf het lijstje van mevrouw verzamelen :j

Kan me best voorstellen dat ze dat niet leuk vindt maar dan moet ze zelf maar iemand meenemen die haar persoonlijke wensen kan vervullen.

Maar een medewerkster van het kruidvat laat toch ook alles vallen als jij vragen over verschillende soorten billendoekjes / shampoo / haarverf / vitamines hebt? Wat is dan het verschil? De tijd is er wel om een product te verkopen, maar niet om iemand door de winkel te begeleiden?

stitchlover schreef:
Er is bij ons één blinde mevrouw die 1 a 2 keer per week zelfstandig boodschappen komt halen. Deze mevrouw houdt rekening met drukte en komt op doordeweekse dagen op rustige momenten. Een vast personeelslid loopt met haar mee door de winkel om de producten te halen en helpt haar afrekenen. Als deze mevrouw komt en het is onverhoopt toch druk, dan weet zij heel goed dat zij moet wachten of dat zij even het lijstje af moet geven om een personeelslid snel de boodschappen te laten pakken hier heeft zij dan ook vrede mee en is hier zeker dankbaar voor. Zo kan het dus ook!

Blijkbaar is er met deze vrouw dus overlegd hoe er in haar specifieke situatie het best gehandeld kan worden. Zoals de wet op gelijke behandeling ook voorschrijft. Prima toch.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 12-09-17 10:02, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:

Flauw. Vind je dat echt te vergelijken?

Ja. Niemand wordt persoonlijk rondgeleid. Enige reden om dat wel te doen zou dan zijn dat mevrouw blind is. Nou daar heb je het al: dan wordt ze anders behandeld op basis van haar handicap.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-09-17 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:02

Heel simpel ik zou het ook niet gedaan hebben als medewerker zijnde!
Vaak zijn het jonge meiden of mensen die geen ervaring hebben met mensen met een handicap, wat denk je dat er gebeurt als mevr. zich bezeerd had?
Ik bedoel als ze hiervoor al een zaak aanspant dan wil ik niet weten wat er gebeurt was als mevr. per ongeluk tegen een stelling zou zijn aangelopen.
Ik vind de oplossing van de kruidvat dan ook erg netjes en de uitspraak vreemd.

Maar Shadow je zou ook kunnen zeggen dat het mevr. haar vrijheid moet inleveren omdat zij geen geld van de overheid krijgt om iemand in te huren die haar tijdens dit soort uitstapjes kan begeleiden.
Iemand die wel bekwaam is om dit op de juiste manier te doen, ipv de verwachting te scheppen dat winkelmedewerkers, zorgtaken gaan overnemen.

(voor de duidelijkheid ik vind het begeleiden van deze mevr. idd een zorgtaak en niet iets wat je overlaat aan winkelpersoneel in een kruidvat!)
Laatst bijgewerkt door NoGo op 12-09-17 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:03

Shadow: Ik snap jou punt, maar voor het bedrijf is het ook niet realistisch om constant een extra persoon te hebben in elke winkel voor het geval er een gehandicapt persoon binnen komt.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:03

Shadow0 schreef:
Lau schreef:
Ik heb zelf bij het kruidvat gewerkt ook in meerdere filialen. En we hadden eigenlijk altijd personeel te weinig naar mijn idee. Het leek wel of ze altijd op rust berekend waren want dan was het prima te doen. [...]
Dus ik snap heel goed dat het voor de medewerkers erg lastig is om met mevrouw de winkel rond te gaan.

Dit is dus het punt: het slechte beleid van het management leidt ertoe dat medewerkers geen mogelijkheden meer hebben - en de blinde vrouw wordt daar de dupe van want die moet daarom haar vrijheid maar inleveren.

Maar het centrale probleem is toch het management van het Kruidvat die de organisatie zo opstelt - het is NIET redelijk om te verwachten dat mensen met een beperking zich dan maar voortdurend aan moeten passen aan het hogere management van de winkelketens. Dat lijkt me echt niet redelijk...

Citaat:
En voor mevrouw is er vast wel begeleiding te vinden die mee wil gaan winkelen.

Interessant. Want hoe zou je die begeleiders vinden? Ofwel je betaalt ze (bv vanuit de WMO) en dan betalen we dat als samenleving - in dat geval krijgt het Kruidvat dus een hogere winstmarge omdat ze een deel van de kosten van de toegankelijkheid (die zij verplicht moeten leveren, zie mensenrechtenverdrag) af op ons als samenleving. (Extra risico daaraan is dat die verschuiving ook neit geaccepteerd gaat worden: 'waarom heb je iemand mee om te winkelen? Dat is toch niet nodig? Die begeleiding kunnen we wel schrappen!' En uiteindelijk zitten mensen met een beperking dan vooral thuis met precies voldoende eten om niet dood te gaan... Beschaafde samenleving.)

OF we doen het via vrijwilligers, zoals bijna alles rondom ziekte en beperking veel meer op vrijwilligers leunt. Die mensen leveren dus gratis tijd in, terwijl een ander deel van onze samenleving heerlijk kan doen alsof het probleem niet bestaat, ze nergens rekening mee hoeven te houden, ze niets voor een ander over hoeven te hebben. Er ontstaat een flinke tweedeling: want mensen met beperking komen vooral lotgenoten en vrijwilligers tegen, maar zijn dus overduidelijk niet welkom in de 'echte' wereld, niet op het werk en niet in de winkels.

Maar mevrouw heeft toch wel familie? Misschien kinderen? Of iemand die ze kent? En anders inderdaad een vrijwilliger. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:05

Anoeska: Even een vraag beantwoorden of iemand wijzen waar de billendoekjes ongeveer liggen is toch wat anders dan op je dooie akkertje proberen een blinde zonder ongelukken door een winkel heen te loodsen, met het gevaar dat ze toch ergens tegenaan loopt.

Ik zou er niet aan beginnen en al helemaal niet als het zo'n zure is die er meteen stampij over gaat lopen maken dat het niet goed genoeg is als de spullen voor haar gepakt worden. Veel te groot risico. Zeker in een winkel zoals de Kruidvat, daar kom je überhaupt al niet doorheen met iemand aan je arm die wel alles ziet :P

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:06

Bambolina schreef:
Maar is het een rechtzaak dan? Dat staat er niet.
wat dan wel: geen idee. Ik vraag me ook af welke informatie het college dan precies had, of het kruidvat zich heeft kunnen verdedigen tegen deze uitspraak etc. Misschien is er iemand hier met meer verstand van dat soort zaken die het op kan helderen?

Wat ik wel weet is dat wij de details niet hebben. Misschien stonden er inderdaad wel 20 dingen op haar lijstje en was het een drukke zaterdagmiddag, personeel tekort, was ze zelf onbeschoft etc. Misschien waren het twee dingetjes op een dinsdag ochtend, en was de medewerkster vooral met zichzelf bezig - dat hebben we allemaal al wel is meegemaakt denk ik. Dat maakt nogal een verschil.

Het is inderdaad geen rechtzaak, maar een beoordeling van een klacht. Je kan je klacht voorleggen bij het college. Mocht het oordeel geen verandering opleveren, dan kun je daarna altijd nog naar de rechtbank stappen.

Hier kun je het hele oordeel lezen, dat geeft ook meer informatie.
https://www.mensenrechten.nl/publicatie ... 104/detail

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:07

Lau schreef:
Maar mevrouw heeft toch wel familie? Misschien kinderen? Of iemand die ze kent? En anders inderdaad een vrijwilliger. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.

Is dat zo?

Misschien woont haar familie aan de andere kant van het land, geen kinderen en weinig vrienden.
Misschien had ze wel een vrijwilliger geregeld en had die op het laatste moment afgebeld.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:09

NatasjavE schreef:
Lau schreef:

Is dat zo?

Misschien woont haar familie aan de andere kant van het land, geen kinderen en weinig vrienden.
Misschien had ze wel een vrijwilliger geregeld en had die op het laatste moment afgebeld.

Allemaal prima redenen om te zeggen: het zit vandaag niet mee, laat ik in gaan op het aanbod van Kruidvat om de spullen snel voor me te verzamelen zodat ik snel naar huis kan en een borrel kan pakken om mijn pech te overpeinzen..... :D

Iris82

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 10:12

Dan kun je nog beter naar de Etos of de DA gaan dan naar het Kruidvat. Want bij het Kruidvat is men er eigenlijk gewoon minder op berekend om mensen persoonlijk te helpen. Daar is de formule niet naar. Bij de Etos sjouwen ze met je van t een naar t ander.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:14

Ik vind het kwalijk dat tegenwoordig alles maar discriminatie genoemd wordt. Als mw rondgeleid had willen worden had ze naar een duurdere winkel moeten gaan wasr daar meer tijd en ruimte voor is. Discounters zoals de Kruidvat zijn niet op dit soort service ingesteld. Kan ook niet want ze zijn ingesteld op snelle verkoop en de lage prijzen komen ergens vandaan natuurlijk

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:14

stitchlover schreef:
Ik ben blij dat bokt zich kan vinden in de keuze van het personeel. Vind het een bizarre uitspraak. (de meeste) winkels willen natuurlijk garant staan voorde beste service, maar er kan toch niet verwacht gaan worden dat personeel (waar 9 van de 10 keer al te weinig van rondloopt)

Dit dus! Er loopt te weinig personeel rond. Dat is een planningprobleem, niet een probleem van mensen met een beperking. We hebben afgesproken dat we zaken rondom beperkingen samen oplossen, participatiemaatschappij enzo. Daar houden de mensen van de planning dan maar rekening mee.

Dat houdt dus niet in dat je vervolgens steeds kunt zeggen 'wij lossen dat niet op, dat moeten mensen met een beperking zelf maar regelen.'

Citaat:
Ik moet er alleen niet aan denken dat wij deze mensen allemaal persoonlijk aan de hand zouden moeten nemen vanaf de ingang.

Dat hoeft dus ook niet. Dat is een beetje het flauwe aan dit soort discussies: er zijn echt genoeg voorbeelden van situaties waarin het prima op een andere manier op te lossen is - en dat houdt zeker in dat je dus echt niet iedereen bij de hand meeneemt. Toch wordt er gedaan alsof iets wat zou gelden voor 1 blinde persoon meteen geldt voor alle mensen met een beperking in alle winkels, overal.

En omdat we zo bang zijn dat zulke zaken leiden tot 'alles, iedereen, overal' ontnemen we mensen op voorhand hun keuze. Waarom heeft iemand die blind is niet het recht om zelf te kiezen wat een passende oplossing is?

Citaat:
Dan komen we nergens meer aan toe. Winkelpersoneel is servicegericht, maar geen (mantel)zorger.

Precies: winkelpersoneel wordt betaald, mantelzorgers niet. Zoveel waarde hechten we aan het zelfstandig leven van mensen met een beperking.

Citaat:

Precies, zo kan het ook... en wellicht dat een groot deel van het verschil hier is dat jullie beginnen met zoveel mogelijk wel meelopen en helpen. Dat is iets anders dan op voorhand zeggen dat het niet kan. Uiteindelijk is het namelijk altijd een beetje geven en nemen. Als je erop kunt vertrouwen dat men zoveel mogelijk meewerkt, is het helemaal niet erg dat het af en toe ook niet kan.

Maar als de basishouding is dat men zo min mogelijk 'last' wil hebben, en het kruidvat zet dus structureel te weinig personeel in, dan is het op een bepaald moment echt prima dat mensen daartegen in verzet komen. (En niet alleen door dan maar naar duurdere winkels te gaan, onder de aanname dat het dus ok is dat mensen die blind zijn meer betalen voor producten dan mensen die wel naar het Kruidvat kunnen.)

Deze discussies zijn belangrijk: op veel plekken neemt de bereidheid om mee te werken af en niet toe, en vinden we enerzijds dat mensen meer zelfstandig moeten doen en anderzijds zijn we niet bereid de omstandigheden zo te maken dat mensen ook werkelijk zelfstandig kunnen leven. Dat vind ik een probleem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:17

Lau schreef:

Maar dit soort dingen afschuiven op vrijwilligers is nogal makkelijk toch? Waarom zou je als persoon met beperking altijd afhankelijk moeten zijn van vrijwilligers en familie, ipv dat het normaal is in de samenleving dat we met dit soort dingen rekening houden?

Dit hoort er gewoon bij als je ondernemer bent. Zie vedrag voor de rechten van mensen met een beperking. Heb je geen zin om je winkel toegankelijk te maken voor mensen met een beperking - open dan geen winkel.