Orkaan Irma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:23

Pff, wat een drama voor mens en dier daar. Ik denk dat we alleen het ergste nog niet gezien hebben van Irma, als we het nieuws zo mogen geloven

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:34

Ik volg het ook ja, alle herinneringen komen weer boven. Brrr....
Ik heb namelijk ook nog een boel foto's van de categorie 5 orkaan Emily van halverwege juli 2005 die ik heb meegemaakt. Het oog recht over ons heen, 2e deel was nog sterker. We moesten schuilen in onze kamer (niet door TUI geëvacueerd) en we waren de eerste testers of het wel orkaanbestendig was. Nou, nee.... er bleef amper iets overeind staan.
Die impact was gigantisch en Irma is nóg krachtiger. Zo sneu voor de bevolking en natuur daar. Duurde maanden om het weer een beetje op de rit te krijgen. Niet met woorden te beschrijven... en dan zijn er mensen die zich druk maken of ze volgende week wel op vakantie kunnen. >;) :roll:

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:42

Ankimo schreef:
Crypto schreef:
Ik hoop dat men ook de zwerfdieren heeft geprobeerd te helpen veel zwerfhonden daar

Hopelijk is t snel rustig én krijgt men hulp bij wederopbouw

Ik ben er bang voor betreft de dieren...

Ik ook het is daar net even anders dan hier qua binding is me verteld

Dan hoop ik dat t snel gegaan is en ze niet teveel angst of pijn hebben gehad sneu

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:58

Ik volg het ook op de voet. De vader en stiefmoeder van mijn vriend zitten in hun vakantiehuis aan de westkust van Florida. Ze zijn aan het overwegen om terug naar huis te komen maar wachten de voorspellingen nog even af want zoals het er nu uitziet zal de storm langs de oostkust gaan. Een paar vrienden van me wonen langs de oostkust, dus ik hou m'n hart vast.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:02

Ik hoor net op de radio 8 doden en 23 gewonden op de radio.
Het eiland is gewoon niet te bereiken voor hulpverleners.
Ik ken er zelf niemand, maar dit vind ik echt hallucinant...

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:05

Alpha89 schreef:
Ik volg het ook ja, alle herinneringen komen weer boven. Brrr....
Ik heb namelijk ook nog een boel foto's van de categorie 5 orkaan Emily van halverwege juli 2005 die ik heb meegemaakt. Het oog recht over ons heen, 2e deel was nog sterker. We moesten schuilen in onze kamer (niet door TUI geëvacueerd) en we waren de eerste testers of het wel orkaanbestendig was. Nou, nee.... er bleef amper iets overeind staan.
Die impact was gigantisch en Irma is nóg krachtiger. Zo sneu voor de bevolking en natuur daar. Duurde maanden om het weer een beetje op de rit te krijgen. Niet met woorden te beschrijven... en dan zijn er mensen die zich druk maken of ze volgende week wel op vakantie kunnen. >;) :roll:

Ik leef met je mee...Als kind orkaan Omar mee gemaakt op Curacao, lang niet zo heftig als Emily of Irma maar dat heeft bij mij ook wel een flinke indruk achtergelaten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:05

AbbyBlues schreef:
Ik volg het ook op de voet. De vader en stiefmoeder van mijn vriend zitten in hun vakantiehuis aan de westkust van Florida. Ze zijn aan het overwegen om terug naar huis te komen maar wachten de voorspellingen nog even af want zoals het er nu uitziet zal de storm langs de oostkust gaan. Een paar vrienden van me wonen langs de oostkust, dus ik hou m'n hart vast.

Zoals het er nu naar uit ziet raast hij over de Keys (die zijn al geëvacueerd) en dan via de oostkust naar boven. Als hij die kant op gaat zwakt hij sowieso wat af, en in Florida is het grootste deel van de infrastructuur een stuk beter ingericht op orkanen. Niet al te veel zorgen maken dus! Advies van de locals opvolgen is het slimst :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:21

Vreselijk wat daar allemaal aan de gang is nu. Heb het Erg met de mensen te doen.
Op FB zag ik veel foto's en filmpjes van de storm voorbij komen...echt nog nooit zoiets gezien.
https://www.facebook.com/SevereWeather2017/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:34

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:39

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:20

Wat een naar geluid zeg en dat misschien uren moeten aanhoren. Brrr

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:28

Ik durf niet te luisteren. Ben ooit in Darwin in het museum in een soort geluidsbox geweest met een opname van cyclone Tracy (Cat 5+ in 1974) op realistisch volume en dat vond ik toen zo naar en griezelig! En dat terwijl ik zelf nooit zoiets in het echt meegemaakt heb...

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:28

Ah, kippenvel, het geluid zoals ik het me herinner ja. Het engste was nog toen het oog voorbij kwam; toen werd alles mistig en muisstil. Even snel buiten gespiekt en toen het 2e gedeelte kwam leek net alsof er een kudde van 1000 gnoes ofzo op ons afkwam en die eerste klap die toen weer volgde was echt bruut. Toen ging alles plat.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:06

Weet iemand toevallig hoe zwaar die over Dominicaanse republiek zal gaan en wanneer op zijn hedtigst

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:50

Dat geluid zeg!!! %) lijkt wel een locomotief die volle vaart voorbij komt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:56

Ieeeh dat geluid. Dat valt zo te gebruiken in de engste horror film. En dan te bedenken dat het echt is. ;(

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:58

Wat een naar geluid ja.. Krijg er de kriebels van, net uit een horrorfilm ofzo :=

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:59

Gianti schreef:
Weet iemand toevallig hoe zwaar die over Dominicaanse republiek zal gaan en wanneer op zijn hedtigst

Wat ik van een kennis van mij begrijp, zij woont daar, is dat er nu nog niet veel aan de hand is geweest en zal het vrij kalm blijven. Irma is 5 graden afgebogen richting het noorden wat goed uitpakt voor de DR. Er is enkel een zeer hoge luchtdruk en geen wind. Ook is er momenteel geen water of elektriciteit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:05

Dat afbuigen is helaas wel super slecht nieuws voor Haïti, die krijgen nu de volle lading.. Samen met de Bahama's. Afbuigen naar het noorden is ook slecht nieuws voor Florida.

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:11

Emmaa_ schreef:
Dat afbuigen is helaas wel super slecht nieuws voor Haïti, die krijgen nu de volle lading.. Samen met de Bahama's. Afbuigen naar het noorden is ook slecht nieuws voor Florida.

Dat klopt:/

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:13

Ankimo schreef:
Gianti schreef:

Wat ik van een kennis van mij begrijp, zij woont daar, is dat er nu nog niet veel aan de hand is geweest en zal het vrij kalm blijven. Irma is 5 graden afgebogen richting het noorden wat goed uitpakt voor de DR. Er is enkel een zeer hoge luchtdruk en geen wind. Ook is er momenteel geen water of elektriciteit...

Oke dank! Het laatste bericht die wij van schoonzus hebben gehad is dat ze op eerste verdieping van hotel in badkamers moesten schuilen. Hopelijk valt het mee..

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:24

Gianti schreef:
Ankimo schreef:

Oke dank! Het laatste bericht die wij van schoonzus hebben gehad is dat ze op eerste verdieping van hotel in badkamers moesten schuilen. Hopelijk valt het mee..

Even duimen van wel ja, dit was trouwens een update van zo'n 1,5 uur geleden. Dit kan veranderd zijn uiteraard

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:45

Emmaa_ schreef:

Haïti...die mensen hebben het daar al zo te verduren gehad in het verleden en dat land is straatarm ;(

Veel sterkte voor iedereen die familie, kennissen of vrienden in die gebieden heeft.

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:09

I can say only, very happy that we were saved once more by the canal between the west of Puerto Rico and the east of the DR, which sucked in the storm to push it to the north again.Although a lot of flooding on the North coast due to all the rain and heavy winds, we were saved from far worse. At 3 pm local time we still are looking to many hours of rain and wind and no electricity, but as for now I am just grateful knowing how other islands are completely destroyed.

Update van een kennis op de DR.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:10