Misbruik van functie? Ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:06

Ik vroeg me af, als je nou in de situatie zit dat je vast staat in de file met een doodziek paard. Bel je dan 112 of bel je het 0900 nummer van de politie?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:06

Ze zullen reden gehad hebben.
Zij mogen nl niet zelf beslissen of ze met blauw-blauw rijden.
Dit moet aangevraagd worden.

Gekopieerd van de politie website
De politie mag uitsluitend met toestemming van de meldkamer gebruikmaken van optische en geluidssignalen. Deze toestemming vervalt als bijvoorbeeld een andere hulpdienst al op de plek van het incident is aangekomen. Zo kan het dus gebeuren dat een politievoertuig met zwaailichten en sirene een kruising oversteekt, om snel daarna met het normale verkeer verder te rijden.
Laatst bijgewerkt door Avelienvd op 06-09-17 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 13:08

Sanned schreef:
Ik vroeg me af, als je nou in de situatie zit dat je vast staat in de file met een doodziek paard. Bel je dan 112 of bel je het 0900 nummer van de politie?

Ik zou 0900 bellen, al voor verschillende dingen waarover ik twijfelde gedaan. Als de telefoniste het nodig vind zet ze je vanzelf door met 112

sanne1992

Re: Misbruik van functie? Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:10

Ik heb niet alle reacties gelezen.

Volgens mij is het zo dat op het moment dat het nodig is (dus bij de file) ze de lichten aan mogen doen. Zodra dit niet meer nodig is ze deze weer uit dienen te doen.

Bij ons kom je ze dus wel eens tegen dat ze op een stuk rijden waar niks rijdt en ze niks aan hebben, en zodra er een auto of vrachtwagen rijdt, ze dan even de lichten + eventuele sirenes aan doen, en daarna dus ook weer uit.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:13

Waar maak je je nu eigenlijk druk om?
Omdat zij doorreden en jij in de file stond... Zelfs de beredenen moeten soms ergens op tijd zijn en ja dan mogen ze hun "speciale" lichtsignalen gebruiken om een file te passeren. Daar is niks mis mee en dat is volledig volgens het boekje...

@ koper: walgelijke opmerking... Typisch een buitenstaander... Wat zou je liever zien: een halfuur buiten dienst voor lunchpauze waardoor patiënten langer op hulp moeten wachten? Of toch liever een snelle hap die onderbroken wordt door een oproep en een patiënt die snel geholpen kan worden? Wat lijkt jou het beste als jij 112 belt voor jezelf of een familielid?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:14

Er zal vast wel eens iemand in een dienstauto de toeters en bellen aanzetten zonder dat het een leven of dood kwestie is.

Dat is dan niet eerlijk want er zullen wel meer mensen met hetzelfde oponthoud te maken hebben, die toch óók een belangrijke afspraak hebben :j

Maar aan de andere kant: hoe vaak kom je nu zo'n seinende dienstauto tegen?
En hoeveel last heb je er eigenlijk van?

Ze werken op gemeenschapsgeld, je geld wordt nuttiger besteed als ze even voorpiepen dan als ze in een file blijven staan kletsen :P

En het is meteen een goede oefening om het overige verkeer alert te houden, zullen we maar zeggen :P

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:18

Is geen misbruik van de functie.
Zij hebben haast/spoed moeten ergens zijn en jullie moeten aan de kant, daarna was de weg vrij en laat ie niet onnodig zijn lichten zwaaien. Ik zie dit zo ontzettend vaak.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:18

@ pmarena: draai het om: er zal vast wel eens iemand 112 bellen als het geen kwestie van leven of dood is...
Je wil niet weten hoeveel oproepen er binnenkomen als maagpijn waarbij het om een hartaanval gaat... Dus idd elke keer prioritair want info is niet betrouwbaar...
Wie zijn kop gaat er rollen als het misloopt denk je????

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:21

Ik vind het zo'n onzin dat mensen snel aannemen dat zoiets machtsmisbruik is.
Om zwaailichten en sirenes te mogen voeren, is toestemming nodig. Dus dit zullen ze niet zomaar doen. Daarnaast weten wij totaal niet waarvoor de lichten gevoerd worden, dus waarom een oordeel vellen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:24

maximuss schreef:
@ pmarena: draai het om: er zal vast wel eens iemand 112 bellen als het geen kwestie van leven of dood is...
Je wil niet weten hoeveel oproepen er binnenkomen als maagpijn waarbij het om een hartaanval gaat... Dus idd elke keer prioritair want info is niet betrouwbaar...

Dit inderdaad. Meeste ritten zijn geruststellen en controleren. Is vaak geen spoed. Maar stel dat het wel zo is dan is het team in de auto als eerste de sjaak. Ja, er staan vast meer mensen met een belangrijke afspraak. Maar die gaan niet over levensbedreigende situaties of een situatie waarbij moet worden ingegrepen. Ze gaan heus niet met toeters en bellen en boete uitschrijven hoor :+

Machtsmisbruik is zo gemakkelijk gedacht... Je weet 9 van de 10 keer toch niet wat er is of waar ze heen gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:27

maximuss schreef:

Eh...wat draai je precies om dan met deze post, vergeleken met wat ik zeg? :)

(ik klikte trouwens net per ongeluk op PB knopje eerst dus als je een verwijderde PB ziet is dat het ;) )

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:37

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:38

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:44

Het gaat erom dat wij bij het binnenkomen van een oproep niet beslissen wat er prioritair is of niet. Oproep via 112 is prioritair.
Het hoeft ook echt geen leven of dood te zijn om prioritair te zijn: fracturen zijn meestal niet levensgevaarlijk maar wel pijnlijk en daar wil je ook zsm naartoe...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:49

maximuss schreef:
Het gaat erom dat wij bij het binnenkomen van een oproep niet beslissen wat er prioritair is of niet. Oproep via 112 is prioritair.
Het hoeft ook echt geen leven of dood te zijn om prioritair te zijn: fracturen zijn meestal niet levensgevaarlijk maar wel pijnlijk en daar wil je ook zsm naartoe...

Zelfs al lijkt het voor een buitenstaander geen prioriteit: het zal bijvoorbeeld vast eens voorkomen dat een ruzie snel gesust moet worden, om escalatie, met alle mogelijke gevolgen, te voorkomen... nou, dan mogen ze van mij ook "voorkruipen" hoor.

Daarom vind ik dat wij inderdaad niet hebben te beslissen wat prioriteit heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:52

Palmera schreef:
Zolang jij niet weet wat de bestemming van hun reis is heb je, imo, geen reden om dit machtsmisbruik te noemen.

Dit dus. Er zijn behoorlijke protocollen en niet overal wordt melding van gemaakt dus er gelijk vanuit gaan dat het machtsmisbruik is, zonder de details te weten is op zijn zachtst gezegd bijzonder te noemen. Weet jij veel wat er was. Niet alles wordt aangekondigd met gillende sirenes.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:53

Ik zou zeggen: Laat gaan.........

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:59

Cinderella schreef:
Ik vind het zo'n onzin dat mensen snel aannemen dat zoiets machtsmisbruik is.
Om zwaailichten en sirenes te mogen voeren, is toestemming nodig. Dus dit zullen ze niet zomaar doen. Daarnaast weten wij totaal niet waarvoor de lichten gevoerd worden, dus waarom een oordeel vellen?

Precies dit. Het voeren van geluid- en lichtsignalen mag echt niet zo maar. Ik heb nog even gezocht, maar onderlaatst heb ik nog een video gezien waarbij er inderdaad een melding werd gevolgd die vervolgens werd afgebroken omdat andere collega's eerder ter plaatsen waren. Daar bleek dat ze de extra inzet van andere eenheden wel nodig hadden, maar dat de spoed er vanaf was. Kan de video niet meer vinden, helaas.

Jij weet niet wat er zich op hun radio's afspeelt, dus ik vind het ongepast om het als machtsmisbruik te bestempelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:02

maximuss schreef:

Ook helemaal prima uiteraard :j

Ik snap alleen niet waarom je denkt / insinueert dat ik iets anders beweer.

Enige dat ik zeg is dat het vast wel eens voor zal komen dat iemand een knopje omzet dat eigenlijk niet nodig is, en als dat zo is, dan is dat volgens mij geen ramp :)

Dus je hoeft je op geen enkele manier aangevallen te voelen ofzo.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:09

Zoolgangster schreef:
maximuss schreef:

Zelfs al lijkt het voor een buitenstaander geen prioriteit: het zal bijvoorbeeld vast eens voorkomen dat een ruzie snel gesust moet worden, om escalatie, met alle mogelijke gevolgen, te voorkomen... nou, dan mogen ze van mij ook "voorkruipen" hoor.

Daarom vind ik dat wij inderdaad niet hebben te beslissen wat prioriteit heeft.

Zelfs de hulpdiensten op het terrein beslissen niet over prioritair of niet: dat gaat via de noodcentrale.
Het enige wat wij als ambulanciers in België zelf mogen beslissen is hoe we het transport van de patiënt doen: full prio, vlot of op het gemak... En zelfs dan is het wel de bedoeling om zo vlug mogelijk terug beschikbaar te zijn voor de volgende interventie, de kwaliteit van de zorg blijft hetzelfde maar meer oproepen en minder ambulances betekent wel dat het meer en meer bandwerk aan het worden is.

@ pmarena: het "verkeerde" knopje: dat weet je uiteindelijk maar achteraf... En de cowboyverhalen van "prioritair naar de frituur" zijn allang voorbij: er zitten zwarte doosjes in de auto's waarmee het management alles kan volgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:17

Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat eigenlijk :)

Wordt (tegenwoordig) dan van elke hulpdienst elk signaalgebruik bijgehouden, zodanig dat het echt onmogelijk is om mensen aan de kant te seinen zonder dat je daar zeer specifiek toestemming voor hebt? Omdat je anders zeker een berisping krijgt?

Of zou het toch nog wel kunnen om even een flitsend lampje aan te doen als je geen zin hebt om te wachten? Ook al mag het niet ;)

Nogmaals ik vind het persoonlijk geen wereldramp als ze dat eens een keertje zouden doen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:20

tuurlijk niet,dat is onbegonnen werk.
maar iedereen weet dat mensen tegenwoordig maar al te graag alles filmen en op youtube gooien,dus iedereen weet ook dat een beetje misbruik zo ergens gefilmd en online staat,en dan wordt het wel nagegaan.
dus waarom zou je dat risico nemen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:20

Sowieso staat alles dat met veel fantasie zuur bekeken kan worden, binnen no-time breed uitgemeten online :P

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:22

Sanned schreef:

ik heb toen de KLPD gebeld en ook politie begeleiding gekregen naar Utrecht... maar het ligt er heel erg aan wie je aan de lijn krijgt en van welke regio de politie komt.
Maar dat is al wel een jaartje of 6 geleden
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 06-09-17 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:23

Nja, je hebt natuurlijk wel zo dat ze weten wie op welke wagen rijdt. Rij je dus te hard dan krijg je daar echt wel een reactie op. Zo zit er ook een max aan snelheid in de bebouwde kom en op de snelweg. Was volgens mij max 40 te hard buiten de bebouwde kom... Als ik het goed heb onthouden. Dus als je dan een boete rijdt en te ver erboven dan krijg je daar alsnog de kans dat je zelf moet betalen.
Laatst bijgewerkt door Winged op 06-09-17 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt