Inferno - een kern van waarheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 07:27

Ik had dezelfde mening na het lezen van het boek. Ik vind het ook geen slecht idee. Misschien lost het zelfs wel een deel van de hongersnood op in Afrika. Het zou een geweldige oplossing zijn en de planeet behoeden voor veel ellende. Van mij mogen ze het gaan doen. Maar ja, waar is dan het einde als je dit kan?

Tango1979

Re: Inferno - een kern van waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 08:37

Ik vind het geen slecht idee. Alleen een nadeel is natuurlijk wel dat je een enorm scheve verhouding jong/oud gaat krijgen, met alle problemen van dien. En is het aantal kinderen wel het probleem? Is het niet het feit dat mensen steeds ouder worden?

Ik las laatst iets over een andere oplossing, die echter ook veel morele problemen geeft. Want in hoeverre gaan we door met het verlengen van leven? Is het geen idee om bepaalde medische procedures na een bepaalde leeftijd niet meer uit te voeren?

Denk dan aan een nieuwe heup voor een 80 jarige. Dotteren, hartoperaties etc etc

Het idee achter deze 'grensleeftijd voor bepaalde leeftijdsverlengende operaties/procedures' is juist dat door het steeds meer verlengen van de leeftijd er veel problemen ontstaan. Niet alleen qua overbevolking, maar ook de kosten van zorg, AOW, pensioen etc etc.

Moreel vind ik dit een hele moeilijke, maar theoretisch gezien zou het wel veel oplossen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 08:46

Ik heb het boek nooit gelezen, maar ik zou het geweldig vinden als zo'n virus zou uitbreken hoor! En dan niet een derde, maar liefst ruim de helft onvruchtbaar. Dat zou zomaar onze planeet eens kunnen redden.
Uiteraard heel goed tegen de overbevolking, maar daarnaast zie je ook dat zo'n 'ramp' enorm goed is voor de economie, een generatie verder.
Moreel gezien is het inderdaad een lastige kwestie, mensen hebben nu eenmaal zo'n sterk dierlijk instinct om zich voort te moeten planten.. in dat opzicht is het natuurlijk nogal mensonwaardig om zo'n virus te creëren. Toch zou zo iemand mijn grootste held zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 08:58

enzino schreef:
Resistance schreef:
We zijn met teveel, dat is een feit.

Nee, dat is een mening.

Resistance schreef:
En onze populatie groeit steeds sneller, ook dat is een feit.

Nee, dat is incorrect. Het groeipercentage van de wereldbevolking lag rond 1960 rond de 2.2% en ligt nu net boven de 1%. Verwachting is dat dit verder zal vallen tot 0.1% in het jaar 2100.

Resistance schreef:
De aarde houdt dit niet lang meer vol, we maken alles om ons heen kapot.

Stemmingmakerij. Geeft de aarde het dan opeens op, en schud het alle mensen van haar oppervlakte zoals een hond doet met mieren?

Resistance schreef:
Vanmiddag las ik nog dat wetenschappers spraken van massale uitsterfte van diersoorten.

Laat me raden, dit waren wetenschappers verbonden aan een natuurorganisatie die graag wat geld van je willen hebben als gift?

Wat is dan jouw mening over het vraagstuk?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:12

Je kunt wel mensen onvruchtbaar maken om overbevolking te voorkomen maar wie gaan er dan voor de ouderen zorgen? Daar zit namelijk het "probleem".

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:16

janderegelaa schreef:
Je kunt wel mensen onvruchtbaar maken om overbevolking te voorkomen maar wie gaan er dan voor de ouderen zorgen? Daar zit namelijk het "probleem".

Dat is natuurlijk de vraag. Is het probleem de geboorte van teveel kinderen? Of is het feit dat we steeds ouder worden het probleem van overbevolking.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:17

Tango1979 schreef:
janderegelaa schreef:

Dat is natuurlijk de vraag. Is het probleem de geboorte van teveel kinderen? Of is het feit dat we steeds ouder worden de reden van overbevolking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:18

Tango1979 schreef:
janderegelaa schreef:

Dat is natuurlijk de vraag. Is het probleem de geboorte van teveel kinderen? Of is het feit dat we steeds ouder worden het probleem van overbevolking.

Ook nog een goede vraag, inderdaad. Ik ben ook daarom voor voltooid leven, niet alleen omdat ik vind dat je de baas over je eigen leven moet zijn, maar ook omdat het toch weer een klein beetje zal schelen.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:20

Interessant dit! Ik heb inferno niet gezien/gelezen, maar de laatste tijd wel veel andere series ed. gezien waar dit onderwerp in terugkomt. Het spookt al langer door Mn hoofd maar dit heeft me wel weer extra aan het denken gezet. Ethisch is het ontzettend lastig en dubbel, maar ik denk ook dat het tijd is voor een revolutie. En niet alleen qua bevolkingsaantal, maar ook qua denkwijze van de mens. De mens kan ongeveer alles voor elkaar krijgen en doen wat hij maar wilt. Technieken, gezondheid etc. Alles lijkt ook bijna maar vanzelfsprekend en we willen alleen maar meer (denk aan het genezen van ziektes etc., maar ook vervoer enzo) Maar dat iets (uiteindelijk) kán, betekent dat ook dat we dat moeten dóen? Iets meer back to basic en waarderen wat de aarde van zichzelf al biedt...

Dat idee van een behandelleeftijdsgrens klinkt mij best goed eigenlijk. Die mensen hebben een mooie leeftijd bereikt en (hopelijk) een fijn leven gehad. Tijd om de natuur en het leven te accepteren, ipv weer alles op zn kop te zetten. Dan zal de vergrijzing ook teruglopen.

Het klinkt allemaal wel hard nu. Als een naaste doodziek is probeer je waarschijnlijk alles uit de kast te trekken om diegene te genezen. Het is ethisch gewoon lastig, maar ik denk dat we een stap te ver zijn gegaan als mensheid

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:22

janderegelaa schreef:

Dat lost zichzelf wel op als er te weinig jongere mensen zouden zijn om voor de ouderen te zorgen. Denk je echt dat die laatsten dan nog steeds, zonder zorg dus, steeds ouder zouden worden?

Probleem van een virus dat 1/3 van de mensen onvruchtbaar zou maken, is dat de minder vatbare 2/3 wel vruchtbaar blijven en hun verminderde vatbaarheid doorgeven. Binnen enkele generaties is je effect dus alweer grotendeels weg.

Bijkomend probleem: onvruchtbaarheid bij mannen hoeft nog niet eens tot een dramatisch effect op de populatie te leiden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:27

Ze zijn nu al bezig met robots die ouderen verzorgen. Ik denk dat wij dat nog gaan meemaken, dat een robot onze pillen komt brengen en onze steunkousen komt aantrekken :=
Sowieso wordt er steeds meer geautomatiseerd waardoor er ook in veel andere takken minder mensen nodig zijn.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:40

Interessant. Ik vind dat bepaalde klassen van onze maatschappij daar zeker baat bij hebben. Cru gezegd, domme mensen maken domme kinderen. De wereld heeft daar echt geen baat bij.
Ik ben ook voorstander van de 1 kinder politiek maar dan zit je weederom met het feit dat iedereen een jongen wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:54

Resistance schreef:
Wat is dan jouw mening over het vraagstuk?

Ethisch gezien is dit natuurlijk niet eens bespreekbaar.
Wie gaat er beslissen dat sommige mensen wel en sommige mensen zich niet mogen voortplanten? In het verleden zijn hier wel eens eerder discussies en acties op ondernomen door bepaalde groepen mensen die iedereen indeelde in "uber" and "unter" mensen. Dat gedeelte van de geschiedenis wordt niet met veel lof besproken in de geschiedenisboeken, vooral niet omdat dit eindigde in het ombrengen van meer dan 7 miljoen mensen in concentratiekampen.

Verder ben ik van mening dat de aarde haar limiet nog lang niet bereikt heeft. 250 jaar geleden voorspelde de beroemde econoom Thomas Malthus ook een grote hongersnood omdat de voedselproductie nooit de bevolkingsgroei bij zou kunnen houden. Aangezien we nu vele malen meer mensen op de aarde hebben en er geen hongersnood is (nee, er is geen voedseltekort. De productie is hoger dan de consumptie maar de distributie is te beperkt) geeft wel aan dat hij het niet aan het rechte eind had.

Wat hij vergat mee te nemen in zijn calculaties was dat mensen innovatief zijn. Als de nood het hoogst is dan komen er oplossingen uit onverwachte hoek en is de mensheid weer even gered. Zo was er een andere econoom die voorspelde dat Londen bedolven zou worden onder een meter paardenpoep gezien de bevolkingsgroei en het aantal paarden in de stad, maar hoe kon hij nou weten dat niet lang daarna de auto werd uitgevonden. En nu zien mensen dat de olie binnenkort op is (dat roepen ze al decennia: "peak oil") of dat de zeespiegel zo snel zal stijgen dat .... (vul zelf maar een rampscenario in).

Waar ik me wel zorgen om zou maken is de levensstandaard die flink zal vallen indien de bevolking afneemt. Automatiseren kan een klein deel van dit probleem oplossen, maar als het doemscenario plaats zou vinden dan zal iedereen van rond de 50 jaar en ouder niet lang meer te leven hebben (voedselproductie omlaag, rantsoenen, niet-productieve mensen trekken aan het kortste eind, inflatie, pensioen is niets meer waard, etc). De hele maatschappij is ingericht op economische groei en een toename van de bevolking. Dit verander je niet makkelijk en zal grote gevolgen hebben. De Europese landen die de meeste vluchtelingen binnen laten doen dit mede om voor hun lage bevolkingsgroei te compenseren. Liever een groter percentage allochtonen in het land dan een land dat langzaam uit elkaar valt.

P.s. Mocht er wel een echt doemscenario aan zitten te komen (klimaatverandering, etc), dan zou ik stemmen voor lekker doorgang zoals we nu bezig zijn en dan alles in een keer laten klappen. Vergelijk het met rocksterren die vroeg sterven; daar hoef je geen medelijden mee te hebben want die mensen hebben alles uit hun leven gehaald voor 10-20 jaar. Heb liever medelijden met de mensen die 50 jaar lang een baan hebben die ze haten en op hun 70e uit verveling sterven zonder ooit iets meegemaakt te hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:02

HiFive5 schreef:
Cru gezegd, domme mensen maken domme kinderen.

Idiocracy - http://www.imdb.com/title/tt0387808/
HiFive5 schreef:
De wereld heeft daar echt geen baat bij.

Geen baat bij domme mensen?
Alsof de wereld beter zou zijn als iedereen een PhD zou hebben.
De hele dag wiskundige formules oplossen maar geen avondeten hebben en lekker naar de wc op een verstopt toilet dat helemaal bruin ziet. Want ja, wie gaat er nou voedsel verbouwen of het toilet schoonmaken als je een PhD hebt?

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:04

HiFive5 schreef:
Interessant. Ik vind dat bepaalde klassen van onze maatschappij daar zeker baat bij hebben. Cru gezegd, domme mensen maken domme kinderen. De wereld heeft daar echt geen baat bij.
Ik ben ook voorstander van de 1 kinder politiek maar dan zit je weederom met het feit dat iedereen een jongen wilt.

Maar waar trek je dan de lijn tussen dom en slim?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:05

Palmera schreef:
Ik heb de film niet gezien, wel het boek gelezen. En mijn eerste gedachtengang was: dit is dé oplossing. :)

Ik kan me inderdaad nog herinneren nadat ik het boek uit had dat ik het niet eens zo'n heel erg slecht idee vond.

Waarom denk je dat de pest, aids, kanker ed bestaan. Om mensen tijdelijk af te remmen, alleen verzint de wetenschap elke keer weer iets om dat tegen te gaan.
Niks mis mee om de mensheid uit te dunnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:21

Tango1979 schreef:
janderegelaa schreef:

Er zijn, zeker in Afrika en Azie zeer veel vrouwen in de vruchtbare tijd van hun leven. Ook als die allemaal slechts 1-2 kinderen krijgen (en ook daar gaat dat wel degelijk flink die kant op), komen er nog flink wat mensen bij.

Maar er zijn minder problemen met het aantal mensen op deze aarde dan met hun manier van leven en hoe ze de wereld en hun plaats daarin zien.
Trek alle verhalen er af en helemaal onderop staat 1 universele mythe (uitgezonderd een paar oude stammenvolken misschien). Die mythe is dat het doel van evolutie/god de mens was. En dat wij dus rechten hebben over de rest van het leven hier die geen enkele andere diersoort op aarde zal proberen, competitie tussen diersoorten is daar ronduit ongewoon, samenleven/naast elkaar leven, is de norm.

Samenleven met andere soorten en dus naast elkaar bestaan in een gebied ipv alles wat ongewenst is uit te roeien. Er kan zat, als je enkel je eigen voedsel beschermd door goede omheiningen waar nodig. Alles maar uitmoorden en planten/dieren dwingen tot dingen waar het niet op gemaakt is (monocultuur en schaalvergroting) dat is waar de problemen van komen.
Ik heb bv geen problemen met havik/vos/marter, kippen zijn goed beschermd, en er is voor die roofdieren zat te eten in de vorm van muisjes, etc. en daarvoor zijn ze welkom. En in mijn voordeel, lokale roofdieren weten dat ze er niet bij kunnen, proberen het dus ook niet en toch is er voor beide voedsel genoeg. Het zou voor mij ook ronduit dom zijn om die roofdieren te bestrijden, dan moet ik de nieuwe weer leren wat niet kan, immers er komt een territorium vrij en daar komt een nieuwe bewoner in.

Net als dat er gewassen worden geteeld die daar niet graag willen groeien, veel ploegen + houtkap en dan in de problemen komen door bodemerosie en geen regen meer (geschiedenis staat vol met beschavingen die daaraan ten onder gegaan zijn). Ellende zit in alles moet overal hetzelfde zijn, overal hetzelfde smaken, groter is beter ipv zelfredzaamheid hier en eens beginnen met het zelf verbouwen van je eten weer hip te maken. Boer/agrarier zijn heeft een heel laag sociaal aanzien in de westere wereld. Fysiek hard werk heeft de mens een hekel aan. (iets met uit het paradijs geschopt zijn?). Bijbel heeft het niet voor niets over land van melk en honing. Geen van beide heeft een ploeg nodig (en zeker voor de honing is het funest). Via permacultuur en meer verandering/variatie in dieet is er zeker veel mogelijk, maar het vereist een giga verandering in denken, naast de afbraak van het huidige economische systeem. Groeieconomie, globarisering en flink stuk westerse arrogantie zijn groot deel van de ellende, niet de grote aantallen mensen an sich. Het is nl veel meer een cultureel probleem dan een diersoort probleem.
Afrika bv heeft meer last van de westerse bedrijven (met subsidie uit bv Brussel!) die hun overschotten dumpen en de lokale vee/plantrassen om zeep helpen naast de opkoop van halve landen om hier groentes jaarrond in de supermarkt te hebben liggen, dan van de interne conflicten en "problemen" met veranderend klimaat (schuif dat maar grotendeels af op boskap voor hout en grootschalige landbouw).

Qua medische uitvindingen en ethisische zaken zouden ivf afschaffen en euthanasie (maw dood mogen als je dat zelf! wil) al een heel stuk "winst" opleveren. Kinderen krijgen is geen recht, en iemand in leven houden ten koste van de kwaliteit daarvan zou ethisch onacceptabel moeten zijn. Maar helaas kunnen we meer dan waarvan we de gevolgen kunnen overzien en wensen we die risico's niet serieus te nemen. "Dan zaten we nog met zijn allen rond het vuur in een grot". Heel goed mogelijk, maar dan was ons menselijk habitat wel een stuk zekerder.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:25

Onali schreef:
Ik kan me inderdaad nog herinneren nadat ik het boek uit had dat ik het niet eens zo'n heel erg slecht idee vond.

Waarom denk je dat de pest, aids, kanker ed bestaan. Om mensen tijdelijk af te remmen, alleen verzint de wetenschap elke keer weer iets om dat tegen te gaan.
Niks mis mee om de mensheid uit te dunnen.

Ik ben het hier mee eens. Het feit dat wij medisch steeds meer kunnen, is zeker een groot deel van het 'probleem'.

De gemiddelde leeftijd was toen de AOW werd ingesteld (1956) volgens mij rond de 67/68 jaar. Momenteel ligt de gemiddelde leeftijd 79 (man) en 83 (vrouw).

Theoretisch gezien is het stoppen met 'oplappen' van ouderen volgens mij een goede oplossing voor overbevolking. Maar dat is natuurlijk ethisch ontzettend lastig. Want waar ga je grenzen leggen?

Ik ben trouwens wel een groot voorstander van de keuze om je leven te beëindigen wanneer jij dat wil. Is al een klein deel van de oplossing.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:26

Yentaah schreef:
HiFive5 schreef:

Maar waar trek je dan de lijn tussen dom en slim?

Dat is een goede vraag. Op basis van IQ? Maar idd zoals hierboven gezegd wordt, wie doet er dan de 'vuilere' klusjes?
Maar het virus? Waar verspreid je deze? Wie mag daaraan lijden?

Voor hetzelfde geld tref je de verkeerde doelgroep?
Wie/wat de verkeerde doelgroep? Nou simplistisch gezegd, waar de hongersnood zich treft in Afrika, die zouden baat hebben bij het virus.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:27

Vraag maar eens aan de wolharige mammoet hoe "zeker" de habitat op deze planeet is....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:29

Onali schreef:
Waarom denk je dat de pest, aids, kanker ed bestaan. Om mensen tijdelijk af te remmen.
Die infectieziektes* bestaan helemaal niet om de boel af te remmen. Dat is hooguit een bijwerking. Ze bestaan simpelweg om te bestaan, te blijven bestaan en meer kopietjes van zichzelf op de wereld te zetten. Net als wij.

*Kanker hoort in het rijtje niet helemaal thuis, al hebben ook tumorcellen de drang om zichzelf te vermeerderen (dat maakt ze nou net tumorcellen), desnoods ten koste van hun gastheerorganisme. Geen heel goede strategie, want de meeste tumorlijnen sterven tegelijk met hun gastheer, al zijn er uitzonderingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:29

stopt dat virus ook je ongesteldheid? Kom in dat geval maar op met dat ding.
Het probleem met de ouderen kan je volgens mij idd al oplossen met een vrijere mogelijkheid tot euthanasie. Als ik op het punt komt dat ik niemand meer heb en dat ik niet meer voor mezelf kan zorgen, dan is het mooi geweest. Laat het dan maar op houden. :)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:30

tamary schreef:
Tango1979 schreef:

Er zijn, zeker in Afrika en Azie zeer veel vrouwen in de vruchtbare tijd van hun leven. Ook als die allemaal slechts 1-2 kinderen krijgen (en ook daar gaat dat wel degelijk flink die kant op), komen er nog flink wat mensen bij.
[ Video ]

Maar er zijn minder problemen met het aantal mensen op deze aarde dan met hun manier van leven en hoe ze de wereld en hun plaats daarin zien.
Trek alle verhalen er af en helemaal onderop staat 1 universele mythe (uitgezonderd een paar oude stammenvolken misschien). Die mythe is dat het doel van evolutie/god de mens was. En dat wij dus rechten hebben over de rest van het leven hier die geen enkele andere diersoort op aarde zal proberen, competitie tussen diersoorten is daar ronduit ongewoon, samenleven/naast elkaar leven, is de norm.

Samenleven met andere soorten en dus naast elkaar bestaan in een gebied ipv alles wat ongewenst is uit te roeien. Er kan zat, als je enkel je eigen voedsel beschermd door goede omheiningen waar nodig. Alles maar uitmoorden en planten/dieren dwingen tot dingen waar het niet op gemaakt is (monocultuur en schaalvergroting) dat is waar de problemen van komen.
Ik heb bv geen problemen met havik/vos/marter, kippen zijn goed beschermd, en er is voor die roofdieren zat te eten in de vorm van muisjes, etc. en daarvoor zijn ze welkom. En in mijn voordeel, lokale roofdieren weten dat ze er niet bij kunnen, proberen het dus ook niet en toch is er voor beide voedsel genoeg. Het zou voor mij ook ronduit dom zijn om die roofdieren te bestrijden, dan moet ik de nieuwe weer leren wat niet kan, immers er komt een territorium vrij en daar komt een nieuwe bewoner in.

Net als dat er gewassen worden geteeld die daar niet graag willen groeien, veel ploegen + houtkap en dan in de problemen komen door bodemerosie en geen regen meer (geschiedenis staat vol met beschavingen die daaraan ten onder gegaan zijn). Ellende zit in alles moet overal hetzelfde zijn, overal hetzelfde smaken, groter is beter ipv zelfredzaamheid hier en eens beginnen met het zelf verbouwen van je eten weer hip te maken. Boer/agrarier zijn heeft een heel laag sociaal aanzien in de westere wereld. Fysiek hard werk heeft de mens een hekel aan. (iets met uit het paradijs geschopt zijn?). Bijbel heeft het niet voor niets over land van melk en honing. Geen van beide heeft een ploeg nodig (en zeker voor de honing is het funest). Via permacultuur en meer verandering/variatie in dieet is er zeker veel mogelijk, maar het vereist een giga verandering in denken, naast de afbraak van het huidige economische systeem. Groeieconomie, globarisering en flink stuk westerse arrogantie zijn groot deel van de ellende, niet de grote aantallen mensen an sich. Het is nl veel meer een cultureel probleem dan een diersoort probleem.
Afrika bv heeft meer last van de westerse bedrijven (met subsidie uit bv Brussel!) die hun overschotten dumpen en de lokale vee/plantrassen om zeep helpen naast de opkoop van halve landen om hier groentes jaarrond in de supermarkt te hebben liggen, dan van de interne conflicten en "problemen" met veranderend klimaat (schuif dat maar grotendeels af op boskap voor hout en grootschalige landbouw).

Qua medische uitvindingen en ethisische zaken zouden ivf afschaffen en euthanasie (maw dood mogen als je dat zelf! wil) al een heel stuk "winst" opleveren. Kinderen krijgen is geen recht, en iemand in leven houden ten koste van de kwaliteit daarvan zou ethisch onacceptabel moeten zijn. Maar helaas kunnen we meer dan waarvan we de gevolgen kunnen overzien en wensen we die risico's niet serieus te nemen. "Dan zaten we nog met zijn allen rond het vuur in een grot". Heel goed mogelijk, maar dan was ons menselijk habitat wel een stuk zekerder.

_/-\o_

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:48

TS, ik ben echt blij met jou topic. Dit onderwerp is zo belangrijk en heel veel mensen willen er niet over nadenken, ontkennen het probleem, of durven er niet over te praten.
De film Inferno vind ik echt enorm poedersuiker. Zou graag de regisseur een boze brief schrijven. Ik heb namelijk eerst het boek gelezen, zou ik je ook zeker aanraden!
In het boek zijn ze uiteindelijk te laat om het virus tegen te houden en is het al verspreid. Het hele bommen en vuur gedoe is daar niet aanwezig, en ook de WHO leidster erkent uiteindelijk het probleem van overbevolking.
Ik hoopte heel erg dat de film het probleem bij een grotere groep mensen zou brengen, maar in de film wordt de wetenschapper alleen maar neergezet als een enge idioot die verslagen wordt, eind goed al goed, niet dus..

Het overbevolkingsprobleem is een enorm groot probleem, en ik denk dat het ook de grondlegger is van bijna alle andere grote problemen waar we op dit moment mee moeten dealen (oorlog, honger, milieu en klimaatproblematiek, opkomende pandemieën, mirgatie etc.)
De aarde heeft nou eenmaal een bepaalde draagkracht en deze is nu bereikt. De menselijke populatie kan nu eenmaal niet als maar door groeien. Als je naar grafieken kijkt en onderzoeken leest over de toekomstige bevolkingsgroei dan schrik je je ook letterlijk dood.

Uiteindelijk gaat een overbevolkte populatie zichzelf wel uitdunnen, door pandemieën, een kernoorlog etc, maar het zou toch jammer zijn als het op die manier moet? Het enige dat we hoeven te doen is minder kinderen krijgen (max twee per vrouw) dan krimpen we al. Daarbij investeren in zonne-energie en duurzame voedsel en materialen productie, en educatie waarbij respect voor mede levende wezens en de aarde voorop staat, en we kunnen al een hele mooie schone wereld opbouwen.

Ik verwacht niet dat mensen zelf hun verantwoordelijkheid gaan nemen om het probleem aan te pakken. Daarom zou ik een vruchtbaarheidsreductie een prima oplossing vinden.

Trouwens, toen ik jonger was en dit onderwerp wel eens probeerde aan te snijden, op nette wijze overigens, kreeg ik vaak genoeg de reactie "nou dan begin je lekker bij jezelf en pleeg je lekker zelfmoord".
Mensen die zo reageren ontkennen het hele probleem, zijn egoïstisch en niet al te slim.. Soms vraag ik me namelijk wel eens af of ik als persoon niet te veel ballast ben voor de aarde en er beter niet zou kunnen zijn, uiteindelijke conclusie was voor mezelf toch dat het probleem alleen maar groter wordt als iedereen die het erkent zichzelf van kant maakt. De mensen die het niet erkennen en geen fiets om de aarde geven fokken dan alleen maar harder, en niemand meer om het probleem bespreekbaar te maken of er iets aankan doen. :')
Laatst bijgewerkt door Deoiridh op 30-08-17 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:49

Oeps.