LadyMadonna schreef:Nou irkoontje, daar hadden wij het ook over. Als jij van jongs af aan leert dat bepaalde mensen untermenschen zijn, dan geloof je dat... Ben je dan slecht?
Maar dat je zonder blikken of blozen iemand doodschiet omdat het bovenste knoopje van zijn streepjes Pyama niet vast zit.....
Om te beginnen ik ben helemaal niet voor de nazi's ofzo.
Maar ik ben overtuigd dat die mensen in een soort 'stroming' zaten waarin ze helemaal overtuigd waren van hun 'opperheid' en de 'slechtheid' van de rest. Bij zo'n dingen moet ik altijd denken aan 2 experimenten die men later uitgevoerd heeft, waarvan bij beide de naam me ontglipt, maar ze zijn redelijk bekend. 1 was waarvan men mensen ging opsluiten in een soort 'gevangenis'. 1 groep gaf men de rollen van bewakers en de andere groep de rol van gevangene. Dit experiment hebben ze al vroegtijdig moeten stilleggen, omwille van het feit hoe de 'bewakers' zich begonnen te gedragen doorheen het gehele experiment. Heel het zaakje was opgezet, maar toch gingen de bewakers zo hard op in hun oppermachtigheid dat ze de gevangene begonnen te mishandelen, gewoon omdat ze zich beter waanden. Het andere was waarin men mensen ging laten meewerken aan een wetenschappelijk onderzoek. De mensen moesten voor een machine gaan zitten, waarbij ze mensen schokken konden geven. Ze gaven deze niet echt, maar dat wisten de mensen toen niet. Een 'wetenschapper' zei hen wanneer ze deze schokken moesten toedienen. Er was toen een redelijk groot aantal dat dodelijke schokken gaven zonder vragen te stellen, gewoon omdat ze overtuigd waren dat de wetenschapper het beter wist dan hun.
Ik wil graag geloven dat dit bij de nazi's ook het geval was. Dat er een extreem soort gedrag van kuddevolgen was. Immers, Hitler had voor de Duitsers was betekend, en toen ingaan tegen de Nazi's betekende heel veel boel voor je familie. Meelopen was dan makkelijker. Ik wil liever dat geloven dan het feit dat er gewoon zoveel mensen gruweldaden konden doen gewoon 'omdat ze het wouden'.
Toch begrijp ik niet dat er dan ook nog mensen zijn die deze tijd, van bewijslast en foto's alles nog willen ontkennen. Ik begrijp alleen niet waarom altijd de Holocaust zo vaak in het nieuws moest komen. Stalin heeft diezelfde periode expres een hongersnood gestart, liever graan verkopen dan aan zijn bevolking te geven. Daar zijn meer mensen bij omgekomen in totaal dan bij de Holocaust, niet te vergeten de mensen die ook gewoon afgeknald werden omdat ze het er niet met eens waren met wat Stalin zei. Ukraïne is toen ook bijna geheel uitgemoord door een opzettelijk gestarte hongersnood, geen haan die er naar kraait. België heeft in toenmalig republiek Congo ook dood en vernietiging gezaaid, Turkije heeft de Armeniers uitgemoord. Spaanse Colonisten enkele 100 jaar eerder gewoon een gehele bevolking van Amerika, maar toch vinden we om de een of andere redenen 'DE holocaust' het ergste.
ps: bij deze gehele opsomming twijfel ik aan de goedheid van de mensen toch lichtelijk