Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Sire campagne jongens moeten meer jongen kunnen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 10:41

Lagere school geen handwerken maar lekker knutselen. Maar hadden ook maar vier klaslokalen voor 6 klassen. Geloof 50 leerlingen of zo. Echt dhz heb ik van mijn vader geleerd, die vond belangrijk dat je je als vrouw gewoon kunt redden met klussen in huis, fiets en auto onderhoud en reparatie. En dus het verstelwerk van kleding en zo. Van school moest ik het niet hebben dus.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:43

Tja ik vind deze campagne dus tenenkrommend.

Je moet per kind kijken wat het nodig heeft. Die ruimte hebben ook veel meisjes nodig.
Die moeten ook kunnen ravotten, dingen ontdekken en met een zakmes spelen.

Als ze daar behoefte aan hebben.

Btw,....van lichaamsbeweging, stoeien en ravotten gaan ADHD klachten pertinent niet weg. Het is uiteraard wel gezond voor kinderen....ALLE kinderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:45

karuna schreef:
Helaas de middelbare school waar ik heennging had een ander beleid. Alleen derde jaar was gemengd daarvoor meisjes verplicht handwerken jongens mochten knutselen en timmeren en zo. Voor mij echt een ramp, ik heb een gruwelijke hekel aan handwerken en kan het ook niet. Ja de noodzakelijke reparaties die ik van mijn vader heb geleerd. Die is er wel handig in en vindt het ook leuk. Mijn moeder was er ook geen groot fan van. Maar iets in elkaar timmeren oid ligt me veel beter.

Wat heb ik dan een geluk gehad in mijn middelbare schooltijd. Zat op vwo, eind jaren 60/begin 70 en wij konden kiezen. Timmeren, solderen enz. En met muziek, Jesus christ superstar en dat soort zaken bekijken en analyseren, fantastische tijd gehad. Ik merkte wel met gym dat ik van het platteland kwam en de rest uit de grote stad. Die meiden lagen qua make up en kleding ver voor maar met gym ver achter. Wanneer er een hockey stick in de buurt was dan doken ze al weg terwijl ik het duel altijd aanging.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:48

Kinderen bij ons op de basisschool hebben een soort van voetbalcompetitie opgezet. Iedere pauze zijn buiten aan het voetballen. Op een piepklein pleintje. Maar het lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:51

Vreselijke campagne. Werkt weer stereotypen over jongens en meisjes in de hand. Geen enkel kind dat spelend en ravotten de wereld wil verkennen moet je remmen in de ontwikkeling. Of het nou een jongen of een meisje is.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:57

safina schreef:
Vreselijke campagne. Werkt weer stereotypen over jongens en meisjes in de hand. Geen enkel kind dat spelend en ravotten de wereld wil verkennen moet je remmen in de ontwikkeling. Of het nou een jongen of een meisje is.

Je haald de woorden uit mijn mond, vreselijke campagne vindt ik het en goed om een stereotype neer te zetten...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:04

Heerlijk, hokjesdenken, hoera! *\o/*

Hoe gaan we het dan doen met meisjes die ook in bomen klimmen?
Gaan we die er dan uit halen en zeggen dat ze met Barbies moeten spelen?
Of omgekeerd! :)*

Ik had jochies vroeger als oppas die zich in jurkjes hesen. Moeten die dan buiten gaan skaten?

We leven in 2017!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:04

Ik vind hem ook tenenkromnend. We moeten het hebben over individuen.

Daarnaast, hoeveel ruimte krijgen of nemen veel kinderen buiten schooltijd nog. Met een tablet of een mobiel hangend op de bank. Of languit tv kijken. Een echte adhd-er zal van veel buiten rausen en rennen niet genezen, maar ik heb het vermoeden dat heel veel kinderen daar wel van zouden opknappen.

Maar hé wie ben ik. Is me vaak genoeg verweten dat ik met de tijd mee moet gaan en dat voor veel kinderen "vermaak zonder eigen inzet" dus voldoende Is.

Overigens, wij leerden op de lagere school (ja alleen de laatste twee jaren heb ik basisschool gedaan) breien, haken, naaien met naald en draad. Maar ook figuurzagen, timmeren, kleien. En daar waren echt wel dingen bij die mij ook minder lagen. Zielig hè

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:18

Op Twitter is ook een flinke rel uitgebroken. Lekker hokjes denken, ik speelde als kind ook altijd buiten.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:22

Neem maar van mij aan dat veel leerkrachten hun best doen om meer beweging etc te introduceren in de lessen. Veel scholen hebben tegenwoordig groene schoolpleinen met veel klim en klauter mogelijkheden. Mijn school ook.
Maar wee de gebeente als er een x iemand valt. Er wordt gelijk een klacht in gediend, er wordt gedreigd en er MOETEN maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat het weer gebeurd.
Daarnaast wordt het programma onder schooltijd steeds voller gestopt met allerlei wensen/projecten/ 21eeeuwse dingen.
Iets niet kunnen mag niet, iets goed kunnen al helemaal niet en net voldoende beheersing is erg zorgelijk. Op alles moet aktie komen en onderwijs staat onder hoogspanning.
Dat merken de kinderen en dat frustreert, waardoor drukker gedrag in de hand wordt gewerkt.
Passend onderwijs zorgt er voor dat kinderen met gedrags"problemen" in de klas komen en blijven. Alle aandacht gaat vaak naar die kinderen. En niet naar leuke interactieve manieren die voor het merendeel beter zou werken. Deze manieren werken vaak flink averechts op kinderen met een "rugzakje".
Ik vind de campagne van SIRE niet nodig. Er moet gewerkt worden aan omstandigheden waarin het voor leerkrachten mogelijk wordt gemaakt om passend onderwijs te kunnen ontwerpen. De wil is er echt wel. De mogelijkheden nauwelijks of niet.
Ouders, politiek, maatschappij, media hebben dit zelf in de hand.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:25

Ik ben al bijna 15 jaar leerkracht, voornamelijk in de onderbouw. Als ik merk dat kinderen beweeglijk worden en niet meer op kunnen letten, dan gaan we altijd even bewegen. Lekker dansen, stopdans, commando pinkelen,enz. Daarna weer aan het werk. Succes gegarandeerd.
Onze school doet zoveel mogelijk mee aan activiteiten die met bewegen te maken hebben. Zo hebben we een tennistas gehad met rackets en ballen, een kist met buitenspelmateriaal die we leenden, gratis sporten na schooltijd op het plein, enz.
Ik denk zeker wel dat een mannelijke leerkracht goed kan zijn voor sommige kinderen die net een andere benadering nodig hebben, maar dit artikel is erg stereotyperend.
Ik heb ook klassen gehad waarbij ik mijn handen vol had aan de meiden ipv de jongens.

Daarnaast wil ik even heel duidelijk zijn dat een kind met adhd volstrekt anders is dan een druk kind. Dat vind ik een wereld van verschil. Het is ook zeker echt niet zo dat er zomaar pillen in een druk kind worden gestopt. Zo werkt het echt niet hoor!!! Dat zijn trajecten die maanden duren en soms nog langer.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:25

Na jaren strijd mogen mannen vrouwelijk zijn. Een gezichtscreme is niet meer raar, hij mag koken, papadag is in het leven geroepen en wie wil trekt desnoods een jurk aan. Dit alles is bereikt onder luide aanmoedigeing van de politiek. Zoals altijd.

En nu besluit diezelfde eeuwig domme politiek dat dd zonen van deze mannen niet genoeg jongen zijn? |o

Echt, ik wil een nekschot. Ik kan er niet meer tegen. :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:13

Ik snap de campagne wel.

Het is een tegen geluid na al het vrouwengeweld.

En deels ben ik het er wel mee eens, teveel jongens zitten achter de spelletjes computer met een glas cola en wat lekkers inplaats van buiten op het plein.
Het is niet meer normaal dat kinderen buiten spelen want er zou toch eens wat gebeuren.

Ik ben dan wel een meisje maar ik speelde in de bouw, klom in hoge lantaarnpalen en stookte samen met de anderen een vuurtje om aardappelen te poffen.
Vliegerde in de weilanden tot dat de boer boos kwam aanzetten en dan met vlieger en al slootje springen :P
Kikkervisjes vangen en thuis in een emmer houden totdat de kikkertjes er uit sprongen en weer via weiland in de sloot terecht kwamen.

Hoeveel ouders zouden dat tegenwoordig hun kinderen nog laten doen?
Op het platteland waarschijnlijk nog wel maar in het dorp, de stad?

Maar inderdaad, wij hadden op de lagere school een groot handwerklokaal waar we leerden solderen, haken, breien , figuurzagen, kleien ez enz.
We hadden gym en een groot speelplein waar in de pauze goed gevoetbald kon worden .

Verder ging ik op de fiets naar school en gaan mijn kinderen dat ook.
Jaren gingen ze 12 km naar school op de fiets, kwamen ze lekker uitgewaaid in de klas en naar huis zodat ze weer fris en fruitig aan hun huiswerk konden beginnen.
Al dat halen en brengen en met de bus maakt ook dat kinderen geen conditie hebben en hun energie niet kwijt kunnen.
Die bovenkamer moet af en toe schoon en opgefrist worden .

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:15

spatter schreef:
Ik snap de campagne wel.

En deels ben ik het er wel mee eens, teveel jongens zitten achter de spelletjes computer met een glas cola en wat lekkers inplaats van buiten op het plein.
Het is niet meer normaal dat kinderen buiten spelen want er zou toch eens wat gebeuren.

Ik ben dan wel een meisje maar ik speelde in de bouw, klom in hoge lantaarnpalen en stookte samen met de anderen een vuurtje om aardappelen te poffen.
Vliegerde in de weilanden tot dat de boer boos kwam aanzetten en dan met vlieger en al slootje springen :P
Kikkervisjes vangen en thuis in een emmer houden totdat de kikkertjes er uit sprongen en weer via weiland in de sloot terecht kwamen.

Maar inderdaad, wij hadden op de lagere school een groot handwerklokaal waar we leerden solderen, haken, breien , figuurzagen, kleien ez enz.
We hadden gym en een groot speelplein waar in de pauze goed gevoetbald kon worden .

Jaren gingen ze 12 km naar school op de fiets, kwamen ze lekker uitgewaaid in de klas en naar huis zodat ze weer fris en fruitig aan hun huiswerk konden beginnen.
Al dat halen en brengen en met de bus maakt ook dat kinderen geen conditie hebben en hun energie niet kwijt kunnen.

Vrouwengeweld? Die snap ik niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:02

spatter schreef:
Ik snap de campagne wel.

As we speak zijn mijn kinderen nu kreetjes aan het vangen. Bedoel je dat? Ik denk dat maar weinig ouders hun kinderen dat ontzeggen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:11

Mmm, meeste scholen mag je niet in de tuin ivm teken of het is te glad/modderig etc. Niet alleen de jongens hebben hier last van hoor.

Als kind deed ik niets liever dan hutten bouwen of vuurtje stoken. Mijn ouders lieten dit allemaal toe en omdat we in de stad zaten gingen we ieder weekend naar de Ardenne met de honden. Doen we overigens nog steeds.

Maar dit ja gewoon alle hokjes terug plaatsen. Mannen moeten het geld weer gaan verdienen en de vrouw weer in de keuken?

Niet alleen jongens hebben een hekel aan die verhaaltjessommen. Ik wil gewoon een wiskundige formule en geen hele lap tekst. Is dat nu zo raar?

Overigens werd ik wel altijd gebracht door mijn moeder. Tja, anders kwam ik wel lekker uitgewaaid op school aan en kon ik vervolgens doorreizen naar het ziekenhuis. Heb een super goede conditie. Al mijn fietstesten zijn uitstekend, maar door de kou kon ik gewoon niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:32

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:50

NatasjavE schreef:
Tja ik vind deze campagne dus tenenkrommend.

Je moet per kind kijken wat het nodig heeft. Die ruimte hebben ook veel meisjes nodig.
Die moeten ook kunnen ravotten, dingen ontdekken en met een zakmes spelen.

Als ze daar behoefte aan hebben.

Btw,....van lichaamsbeweging, stoeien en ravotten gaan ADHD klachten pertinent niet weg. Het is uiteraard wel gezond voor kinderen....ALLE kinderen.

Mee eens, ieder kind is een individu ongeacht het geslacht.

Ik denk sowieso dat het voor kinderen veel gezonder en natuurlijker zou zijn als ze meer spelenderwijs onderwijs zouden krijgen en letterlijk en figuurlijk meer ruimte om zichzelf te zijn. {dus meer Doe activiteiten in de natuur bijv.}

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:53

8nnemiek schreef:
Ik vind niet dat jongens te vrij moeten worden gelaten. Kijk naar andere culturen, waar jongens mogen doen en laten wat ze willen, en daar zie je dan ook direct de jeugdcriminaliteit stijgen. Dat jongens lekker ruig spelen, prima, maar ik vind het wel belangrijk dat ze respect hebben naar ouderen en weten wanneer ze braaf moeten zijn. Stoer doen gaat te vaak ten koste van anderen. Jongens die van zichzelf teveel energie of aggressie hebben zou ik bv op een vechtsport zetten, laat ze daar lekker gecontroleerd stoom afblazen.

De meeste jongens hebben denk ik duidelijke grenzen en richtlijnen nodig van wat wel en niet kan. Ik denk inderdaad dat je ze niet te vrij moet laten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:03

Ik denk wel dat over het algemeen genomen meiden een stuk rustiger en makkelijker zijn dan jongens, dat hoor je ook veelvuldig van mensen die met kinderen werken :) Jongens zijn toch vaak drukker. Van de week nog over gehad met de peuterjuffen, dat kleine jongetjes bvb. ook al veel meer gooien met spullen :P

Ik ben al sinds ik zwanger was aan het peinzen over basisscholen en het aandeel mannelijke leraren is voor mij een serieus punt om op te letten :j Helaas zie je die amper -O-

Niks mis met vrouwen maar ik vind het geen gezonde situatie dat kinderen zowat tussen alleen maar vrouwen opgroeien, zeker jongetjes hebben ook mannelijke rolmodellen nodig :j En je eigen familie vind ik toch anders dan een leraar.

Trouwens wat handwerken betreft: vroeger toen mijn vader nog op school zat was het ook zo gescheiden van jongetjes zagen en timmeren enzo, en meisjes handwerken. Mijn vader had toen eens een bijdehante opmerking over breien ofzo en de juf dacht dat ze hem wel even voor lül zou zetten voor de klas door te zeggen: doe jij het dan maar even voor als je het zo goed weet!

En die zette zo een breiwerkje op omdat hij dat thuis geleerd had...dat was wel lachen natuurlijk ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:17

hahaha, had het gezicht willen zien van die juf. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:26

Zoals ik het verhaal ken was ze "not amused" dat ze nog een keer voor gek werd gezet want ik begreep dat hij haar al gecorrigeerd had met wat ze uitlegde :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 18:38

Vreemde champagne..
Mocht vroeger uiteraard ook niet in de tuin van de school spelen, ben meisje zat in bomen, viel eruit, zat op het schuurtje, ving kikkervisjes en had barbies. Ons voordeel was allicht dat er geen spelcomputers waren en geen computers en geen draagbare telefoons, dat geeft pas rust aan je jeugdige leven, heb je echt tijd om te ravotten!
Mensen zijn individuen, nu willen ze weer hokjes denken en zowel meesters en juffen als jongens en meisjes in die hokjes duwen, lekker dan.

Overigens mazzel bij ons was het heel geemancipeerd op de lagere school jongens half jaar handvaardigheid, meisjes handwerken en daarna omgedraaid! Hoppa! (jaren 70 en 80)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:11

Sjolvir schreef:
Vreemde champagne..

Dit is een grove belediging aan mijn liefhebbers adres! Champagne is nóóit vreemd! :')

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:16

Als we toch bezig zijn, laten we vooral fijn terug gaan naar de tijd dat meisjes niet buiten mochten spelen, maar thuis moesten helpen in het huishouden, dat een meisje van zestien dat zonder chaperonne buiten loopt erom vraagt aangerand te worden etc. -:(-
De buitenwereld is van iedereen, buiten spelen is voor iedereen, niet alleen voor jongens.