Appen of dronken achter het stuur? Wat weegt zwaarder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:06

MoriMann schreef:
Er gebeuren al genoeg ongelukken als mensen wel hun aandacht bij de weg hebben.

Wat mij betreft mag appen/sms-en/naar de telefoon kijken tijdens het rijden sowieso zwaar bestraft worden. Veroorzaak je een een ongeluk door meer met je telefoon bezig te zijn dan met de weg? Minstens even zwaar bestraffen als met alcohol op achter het stuur.

Het verschil zit er waarschijnlijk is dat je alcoholgebruik vrij eenvoudig kunt aantonen en het maar lastig te bewijzen is dat iemand met de telefoon bezig was, tenzij er op dat exact zelfde tijdstip daadwerkelijk een bericht verzonden is of een andere activiteit kan worden aangetoond.

Beide zijn levensgevaarlijk en simpelweg niet toegestaan. Gewoon niet doen.

En nog zegt dit niet genoeg, het kan zijn dat je telefoon een bericht pas later verstuurt omdat er eerder geen signaal aanwezig was ;)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:12

Ibbel schreef:
bruintje123 schreef:
Maar hoe bewijs jij dat hij ten tijde van dat ongeluk appte en niet een minuut eerder?

Daar kan je natuurlijk een hele simpele regel voor maken, maak het hebben van een telefoon los in de auto strafbaar. Maw, het ding moet in een tas zitten, of mag hooguit aan een lader hangen. Ligt-ie los, dan wordt standaard aangenomen dat-ie ook gebruikt werd. Lijkt me vrij simpel.

Maar je kunt ook van alles inbouwen in een auto. Zo rijden er ook al auto's rond waarbij je eerst een blaastest moet doen voordat de auto kan starten. Lijkt me niet zo moeilijk iets te ontwikkelen waarbij de telefoon in vliegtuigmodus in een houder moet worden geplaatst, en anders start de auto niet.

En dit is allemaal totaal niet haalbaar. Stel dat de bestuurder geen telefoon heeft of hem op dat moment kwijt is, dan kan de auto niet starten omdat de telefoon niet in een houder zit? :')
En de conclusie: "Ligt-ie los, dan wordt standaard aangenomen dat-ie ook gebruikt werd." is ook echt onzin.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:27

Ik ben in zoverre wel van mening dat dronken zwaarder bestraft mag worden als appen. Dronken is een gaand proces (meerdere biertjes, van 1 biertje ben je niet dronken) en dus imo meer bewust dan "even je telefoon pakken". Een beetje als het beramen van een moord ook zwaarder is dan in een impuls een mes pakken en iemand neersteken zeg maar.
Maar ik schrik wel van het verschil nu en dat mag van mij inderdaad fors veranderen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:57

secricible schreef:
Ik ben in zoverre wel van mening dat dronken zwaarder bestraft mag worden als appen. Dronken is een gaand proces (meerdere biertjes, van 1 biertje ben je niet dronken) en dus imo meer bewust dan "even je telefoon pakken".

...de ellende van dronkenschap is dat alcohol maakt dat mensen hun mogelijkheden overschatten.
Maar idd: je wordt geacht te weten dat je na 1 biertje beter niet kunt rijden - omdat je beslist niet beter rijdt met bier op.
En dat het na 0,5 promille strafbaar is.

Maar je wordt ook geacht te weten dat "even je telefoon pakken" meer dan stom is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:00

Laux schreef:
En dit is allemaal totaal niet haalbaar. Stel dat de bestuurder geen telefoon heeft of hem op dat moment kwijt is, dan kan de auto niet starten omdat de telefoon niet in een houder zit? :')

Tja, je kunt tegenwoordig ook sleutelloos je auto starten met één of ander zenderachtig iets. Bouw dat in in je smartphone en het ding vervangt je autosleutel. Die kant gaat het sowieso wel op denk ik. Je wordt sowieso nu geacht een telefoon in de auto te hebben want de praatpalen van de ANWB zijn weggehaald. Dus tja, niet haalbaar?

Citaat:
En de conclusie: "Ligt-ie los, dan wordt standaard aangenomen dat-ie ook gebruikt werd." is ook echt onzin.

Het is maar wat je vastlegt/afspreekt. Geen onzin, gewoon een mogelijkheid om dat zo te regelen.

Anoniem

Re: Appen of dronken achter het stuur? Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:06

Ja en dan wordt je telefoon gejat oid en hop auto weg.

Zoiets zal ook helemaal niet helpen. Je houdt áltijd afleiding. Is het geen telefoon dan wel mensen in de auto, of iets op de weg/ naast de weg. Zoals de bekende kijkersfile.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:07

Coconut schreef:
De bekeuringen kunnen mij niet hoog genoeg zijn voor dit soort gedrag. Appen achter het stuur vind ik levensgevaarlijk. Ben zelfs een keer bij een vriendin uit de auto gestapt omdat ze steeds zat te appen.

Kijk dit is een actieve houding (die ik overigens deel) waar we naar toe moeten als we willen dat er wat gaat veranderen op de weg mbt levensgevaarlijk belgedrag.
Allemaal wel leuk...; op bokt braaf wat intikken, maar als het erop aankomt in het echie niemand durven aanspreken op zijn bellend wangedrag.

Hoeveel van jullie durven hierin een duidelijk standpunt in te nemen tov je collega's , vrienden, als werkgever, familie , dat dit soort gedrag absoluut niet toelaatbaar is ?
Zeer verontrustend vindt ik de toename in het beroeps vervoer & loon bedrijven, waar met vele tonnen aan massa wordt omgegaan.
Welke werkgever in deze sector durft het aan hierin een keihard protocol & statement te maken ?

Verwacht niet dat dit een lang topic gaat worden, diegene die bewust wel bellen & appen onder het rijden zullen zich echt niet melden hier of veranderen in gedrag.

Pakkans is zeeer klein door minimaal blauw op de weg & de strafmaat stelt niet veel voor.
Heel stimulerend zou een wetswijziging zijn die bij betrappen een directe in beslagname mogelijk maakt.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:39

Zelf aangereden door iemand die bezig was met zijn mobiel,
whiplash opgelopen met dagelijks nog de klachten en de beperkingen.
En dat is al 15 jaar geleden ....
En die impact is groter als even bellen/appen.

Als je deelneemt aan het verkeer hoor je geen andere dingen te doen!
Of dronken te zijn of drugs te hebben gebruikt!

Groet Karin.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:24

bruintje123 schreef:
Maar hoe bewijs jij dat hij ten tijde van dat ongeluk appte en niet een minuut eerder?

Zie bronartikel. In dit geval zal er 97 seconden tussen de laatste app en het moment dat ze 112 belde. Beide is natuurlijk te controleren. En het feit dat ze te laat geremd had (remsporen) op een overzichtelijke weg geeft ook wel aan dat ze afgeleid was.

In dit geval ontkent de dader wel dat ze aan het appen was, maar die 97 seconden zijn aannemelijk genoeg blijkbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:28

Maar dát zegt dus niets. Ik stuur bijvoorbeeld ook wel eens een app als ik wegrij bij mn werk. OP dat moment geen bereik en pas 10 min later bij bereik wordt het bericht verzonden. Stel ik zou dan aan ongeluk veroorzaken dan kan inderdaad op dat moment die app verzonden worden terwijl de telefoon in de kofferbak ligt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:38

Janneke2 schreef:
Ayasha schreef:
Is daar ook bij in gecalculeerd dat er nu veel meer mensen op de baan zijn als in 1972?
Ook fietsers zijn niet altijd heilig. Voorrang van rechts is een onbekend fenomeen onder de fietsers. :x

Ja, mbt percentages is het percentage voetgangers en 'mensen op 2 wielen' zelfs toegenomen tov 1972.
|(
Logisch ook: wie in 1972 de auto tegen een boom "zette" met fikse snelheid, stierf.
Tegenwoordig hebben de koekblikken een kreukelzone, verplichte hoofdsteunen en gordels. Zeker als de bestuurder die gordel droeg, is de kans dat-ie heelhuids uitstapt vrij hoog.

Voor de boom en de niet beschermde mens is diezelfde rit in 1972 even gevaarlijk/ dodelijk als in 2017.

:n De kreukelzones en het ontwerp van de auto's (en vrachtwagens overigens) zijn ook voor fietsers en voetgangers verbeterd. :) Maar wij mensen zijn nu eenmaal relatief "teer" als het aankomt op inpact.

Secredible: gewoon zorgen dat je je mobiel niet "even kan pakken". Is dat probleem ook ineens opgelost. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:42

Yvank_ schreef:
Ja en dan wordt je telefoon gejat oid en hop auto weg.

Zoiets zal ook helemaal niet helpen. Je houdt áltijd afleiding. Is het geen telefoon dan wel mensen in de auto, of iets op de weg/ naast de weg. Zoals de bekende kijkersfile.

Mensen die letterlijk op de navi rijden :x
Ze rijden vaak erg langzaam en letten totaal niet op hun omgeving, andere weggebruikers of hun kmteller.

Peetstap schreef:
Hoeveel van jullie durven hierin een duidelijk standpunt in te nemen tov je collega's , vrienden, als werkgever, familie , dat dit soort gedrag absoluut niet toelaatbaar is ?

Ik trok de telefoon altijd uit mn nicht haar handen en liet haar een app dicteren.
Heel erg hypocriet, want ik app zelf ook. Vaak zijn het vastgemaakt smileys zoals het autootje (onderweg) of ok typen. Heel fout, ik weet het.

Zonder smartphone ging het een stuk makkelijker, je voelde de knopjes en hoefde slechts te tellen P-Q-R-S, T, M-N-O, P.
En ja je kan echt wel tellen terwijl je auto rijd en weten waar je rijd. In een straat bv niet, maar een grotere weg weer wel.

Ondanks dat ik mezelf er ook schuldig aanmaak vind ik vaak dingen overdreven.
Bij Mythbusters bijvoorbeeld moesten ze al bellend een parcours afleggen. Tijdens het gesprek moesten ze vrij lastige wiskundige problemen oplossen.
Maar als ik bel is het vaak een gewoon gesprek, niet 1 waarbij mijn probleemoplossend brein wordt gebruikt en ja ik ben afgeleid, maar niet zo dramatisch als altijd wordt omschreven.
Maar goed ik zie inderdaad genoeg mensen die niet eens normaal kunnen autorijden, die raad ik het ten zeerste af om überhaupt ergens anders mee bezig te zijn. Blijkbaar is 1 taak meer dan genoeg voor die mensen :+

Nogmaals heel hypocriet van mezelf maar ik bel dus ook, wel handsfree ;) of app.
Laatst bijgewerkt door Onali op 21-07-17 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:42

Daarom is het nu eigenlijk wel goed dat ze dat willen meenemen in de rij-opleidingen. :) Rijden met GPS.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:10

Voor mij is dit een onderwerp wat behoorlijk dichtbij komt. Dit bericht, waarover deze discussie is ontstaan, is in het leven geroepen doordat het meisje uit de nieuwsberichten die is doodgereden, een meisje is die ik ken. Jaren samen paardgereden. Extreem vriendelijk, behulpzaam en midden in het leven stond ze.

Buiten dat ik weet wie het is, waar deze discussie (onder andere) om gaat, ben ik altijd fel geweest over dit onderwerp. Hoe haal je het in je hoofd om met drank op achter het stuur te stappen?? En de straffen daarvoor zijn al veel te laag! Maar laat die stomme telefoon toch alstjeblieft 10 minuten met rust. Wat is er nu zo belangrijk dat niet even kan wachten op een appje terug?

Ik ben zelf veel onderweg en wat ik allemaal zie bij andere bestuurders, maar ook bij vrienden die niet van de telefoon af kunnen blijven achter het stuur. Ik ben zelf niet heilig en heb ook ooit wel even snel iets bekeken voor een stoplicht. Maar geen haar op m'n hoofd die nu nog gaat appen of Facebook checken of wat dan ook, als ik onderweg ben.

Je ziet maar wat er kan gebeuren. Een geweldige meid overleden, omdat die telefoon ff zo belangrijk was.

Dus ja: van mij mag appen achter het stuur, net zo bestraft worden als onder invloed achter het stuur kruipen. En naar mijn mening mogen deze straffen sowieso hoger.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:14

Yvank_ schreef:
Maar dát zegt dus niets. Ik stuur bijvoorbeeld ook wel eens een app als ik wegrij bij mn werk. OP dat moment geen bereik en pas 10 min later bij bereik wordt het bericht verzonden. Stel ik zou dan aan ongeluk veroorzaken dan kan inderdaad op dat moment die app verzonden worden terwijl de telefoon in de kofferbak ligt.

Toevallig van de week nog gehad.
Vriend appt op het werk ik denk dat ik vandaag rond 24.00 klaar ben op het werk.
Bel me maar even als je wilt.

Het was op dat moment 22.04 toen ik hem binnen kreeg.
Ik meteen bellen, krijg hem er niet aan.
Ik denk nog, wat een lekkere, moet je niet zeggen dat ik kan bellen.

Had hij hem rond 18:00 verstuurd.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:30

bruintje123 schreef:
Yvank_ schreef:

Toevallig van de week nog gehad.
Vriend appt op het werk ik denk dat ik vandaag rond 24.00 klaar ben op het werk.
Bel me maar even als je wilt.

Het was op dat moment 22.04 toen ik hem binnen kreeg.
Ik meteen bellen, krijg hem er niet aan.
Ik denk nog, wat een lekkere, moet je niet zeggen dat ik kan bellen.

Had hij hem rond 18:00 verstuurd.

Het gaat ook om de gehele samenloop van omstandigheden. Als jij op een rechte 80- km weg rijdt met goed weer en overzicht en je veroorzaakt dan zo'n ernstige aanrijding (waarbij je ook te laat remt), dan is het aannemelijk dat je afgeleid was.

Als een appje te laat binnenkomt of verstuurd wordt, zit je ook vaak niet echt in een gesprek. Misschien had deze vrouw wel een hele gespreksgeschiedenis van het halfuur voor het ongeluk of heeft in paniek tegen 112 gezegd dat ze aan appen was en dat later ontkend.

Dat er weleens appjes later binnenkomen, natuurlijk gebeurt dat. Maar het zal bij een rechtzaak echt wel gaan om het totaalplaatje en de aannemelijkheid of iemand aan het appen was. Je rijdt niet zomaar iemand dood (gelukkig).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:01

Natuurlijk beert, dat begrijp ik.
Maar daardoor is het wel een vele moeilijkere zaak om iemand van appen schuldig te bevinden dan met alcohol. Dat is een bloedproef en klaar.

Kijk van mij mag uiteraard iemand die appt en een ongeluk veroorzaakt zwaar aangepakt worden, maar de bewijslast blijft een ding.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:47

Verwachte al een ultrakort topic..; men wil niet worden geconfronteerd met verkeerd gedrag |(

"Het overkomt mij toch niet" |o

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:51

Waar lees jij dat?
Peetstap schreef:
Verwachte al een ultrakort topic..; men wil niet worden geconfronteerd met verkeerd gedrag |(

"Het overkomt mij toch niet" |o

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:13

Helaas kan het ons allemaal overkomen, niet dat ik zelf mijn telefoon zal pakken tijdens het rijden maar ik kan wel het slachtoffer worden van iemand die dat wel doet. wat mij betreft kunnen de straffen niet hoog genoeg zijn, maar de bewijslast zal moeilijk worden zo niet onmogelijk.
Terugkeer van de snelwegpolitie zou al een stuk schelen en dan bij voorkeur in hoge onopvallende auto's of op de motor zodat ze goed in een auto kunnen kijken wat iemand aan het doen is.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:26

alex66 schreef:
maar de bewijslast zal moeilijk worden zo niet onmogelijk.
Terugkeer van de snelwegpolitie zou al een stuk schelen en dan bij voorkeur in hoge onopvallende auto's of op de motor zodat ze goed in een auto kunnen kijken wat iemand aan het doen is.

Ach, als video materiaal gebruikt mag worden als bewijsmateriaal (een bellend persoon & kenteken duidelijk in beeld) dan zou dat fiks aantal boete's opleveren, en hopenlijk ook meer bewustwording ?

Kom in ons dagelijks simpel woon-werkverkeer toch zeker 10 a 20x gevaarlijk & zwalkende bellende bestuurders tegen, zou best daarvoor video materiaal willen inleveren.
Meest gevaarlijke zijn de vrachtwagens met hun breedte op de 80km wegen.
Zitten zomaar afgeleid op andere weghelft....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:28

alex66 schreef:
Helaas kan het ons allemaal overkomen, niet dat ik zelf mijn telefoon zal pakken tijdens het rijden maar ik kan wel het slachtoffer worden van iemand die dat wel doet. wat mij betreft kunnen de straffen niet hoog genoeg zijn, maar de bewijslast zal moeilijk worden zo niet onmogelijk.

Zou niet verkeerd zijn, laatst las ik dat een agent met verrekijker op viaduct ging staan, binnen een uur hadden ze meer dan 40 bekeuringen uitgeschreven, op een weg gewoon in het oosten. Waar blijkbaar heel veel ongelukken gebeuren en iedereen over de onveilige weg klaagt. Zie hier waarom er zoveel ongevallen zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:29

Ze zijn alle twee verkeerd, je speelt dan met andermans gezondheid en leven en dat vind ik zeer kwalijknemend!!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:37

Ja hier op de A67 zijn ze de "ja knikkers" nu aan het aanpakken door regelmatig te controleren.
Prima zaak.