Jonge kinderen betrokken bij seksspelletjes basisschool

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:21

Ik las het vandaag ook in de Gelderlander, en daar was het allemaal veel minder extreem dan in dit artikel. Ik vraag me dus af wat er echt aan de hand is, en wat speculatie is.

Overigens de website van de Rutgers stichting (=kenniscentrum seksualiteit) zegt dit over de seksuele ontwikkeling van kinderen van 6-9 jaar, elkaar betasten en onderzoek doen zijn helemaal niet raar.
Citaat:
Seksueel gedrag
In deze leeftijdsfase gaan kinderen steeds meer vragen stellen over seksualiteit. Vanaf 7 jaar gaan ze begrijpen dat geslachtsdelen ook een seksuele functie hebben. De meerderheid van de 7- en 8-jarigen weet dat je geslachtsgemeenschap moet hebben om zwanger te worden. Vanaf 9 jaar weten kinderen vaak wel dat je ook om andere redenen seks kunt hebben. De meesten weten ook dat je verkering kunt hebben met iemand van hetzelfde geslacht. 

Ook in deze levensfase stimuleren kinderen hun geslachtsdelen. Zij kunnen dan soms ook een orgasme krijgen of opgewonden raken. Kinderen van 6 jaar en ouder spelen nog steeds wel eens een seksueel (rollen)spel. Nieuwsgierigheid is hierbij de belangrijkste drijfveer. Meestal worden de geslachtsdelen alleen bekeken of aangeraakt. De meeste seksuele ervaringen met andere kinderen zijn vrijwillig. Meestal vinden deze contacten plaats met één ander kind, van hetzelfde geslacht, omdat kinderen nou eenmaal meer met hun eigen seksegenoten spelen. Dat hoeft niet te betekenen dat een kind een homoseksuele oriëntatie of identiteit zal ontwikkelen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:45

Miefje schreef:
Wow. Dat komt echt als een klap aan. Dit soort dingen verwacht je toch niet van kinderen uit groep drie en vier?

Ze zijn zes en zeven jaar oud, dus dat is groep twee...

Kimbers

Re: Jonge kinderen betrokken bij seksspelletjes basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:53

Ehh 6 en 7 is echt geen groep 2.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:59

Kimbers schreef:

Jawel? :+
Vanaf vijf mag je naar school, dus de meeste kinderen zijn zes of zeven in groep twee.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:00

Ik schrik er eigenlijk niet echt van in tegenstelling tot de meeste :')
Bij mij op de basisschool gebeurde het ook onder het mom 'doktertje spelen' en die kinderen hadden geen stoornissen en ook geen slechte jeugd voor zover ik dat weet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 11:01

Dat verschilt per persoon, ik was 6 jaar oud in groep 2. :) Vroege leerling.
Ik vind dit echt walgelijk, en weet niet of het opbelazen is. Het stond vandaag op de voorpagina
van het Brabants Dagblad. Nu zeg ik niet dat alles wat hun publiceren waarheid is, maar hier
geloof ik ergens wel dat het gebeurd is.
Al die zogenaamde feiten dat kinderen in die levensfase experimenteren en ook een orgasme kunnen krijgen vind ik eerlijk gezegd echt apart en ik kan mijzelf en mijn klasgenoten van toen der tijd er totaal niet in herkennen. En toen bestond Youtube en Hyves en andere social media ook al, en waren er ook al seks getinte artikelen en filmpjes makkelijk te vinden. Maar nee, wat hier omschreven word op die school, met 7 jaar was ik écht niet bezig met mijn geslachtsdeel te stimuleren :r

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:05

Schokkend nieuws.... absoluut.
Maar.... toch ook zo mn twijfels er bij; het zal niet de eerste x zijn dat zeeeer ongeruste ouders elkaar toch onbewust opjutten/aansteken of nog meer in paniek helpen, zodat de zaak nogal gauw wordt opgeklopt en "groter gemaakt wordt dan het is".

Met 4 jaar gaan ze naar groep 1, dus logischerwijs 5 jaar groep 2, 6 jaar groep 3 en 7 jaar groep 4;
Natuurlijk even buiten de enkele kids die vanwege hun geboortedatum lang kleuteren of juist snel overgaan.

Zo ben ik geboren op 30 oktober, en heb 1,5 x groep 1 gedaan, niet blijven zitten maar vanwege datums/vakanties.

Alwaysh: nee, vanaf 4 jaar mag je naar de grote school ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:06

@Lieshorses;
Eh, de quote die ik plaatste zijn geen 'zogenaamde feiten', dat is gedegen onderzoek door de Rutgers stichting, een zeer vooraanstaand instituut. En als je even googelt zie je dan ook dat andere seksuologen dat gewoon onderschrijven.

Feiten dus, geen 'alternative facts' :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-06-17 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:06

Lieshorse,
Jij niet maar genoeg andere kinderen wel. Dat sommige jonge kinderen experimenteren is een feit, dat meteen walgelijk noemen vind ik een beetje raar. Het zal vast ook wel wat aangedikt worden in dat artikel.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 11:10

Hoe waarschijnlijk is het dat het is aangedikt als het toch zo uitgebreid op het nieuws komt? Ik heb het niet over het artikel op omroep brabant.
Ik wil gewoon zeggen dat toen ik 6/7 jaar was ik gewoon met de barbies aan het spelen was, en daar nog helemaal niks over wist behalve elkaar een kusje geven. Het was geen taboe, ook niet in mijn klas/omgeving maar waarom in godsnaam op die leeftijd al experimenteren? :+ Een jaar of 10/11 vind ik dan realistischer. Niet piemeltjes in de mond doen op 6-jarige leeftijd. Weet niet of iemand hier jonge kinderen heeft, maar ben benieuwd hoe die hier over denken. :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 11:13

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:13

Ik wist echt pas toen ik negen was oid dat baby's niet met een pizzasnijder uit de moeders buik werd gehaald en bedacht me toen ook; hoe komen ze daar?
Toen ik elf was werd ik nieuwsgieriger (en nu zit ik natuurlijk vol in de puberteit }:) )

Maar ook toen ik elf jaar was hoefde ik niks te weten over de 'pleasure' die naast het 'wippen' plaatsvond.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:15

Mijn dochter gaat naar groep 2 en word zondag 5. Dus 6-7 jaar oud is gewoon groep 2-3.

Ik vind het alleen raar dat die kinderen zoveel de kans krijgen dit te doen bij elkaar. Bij mijn dochter op school mogen ze echt niet met meerdere naar de wc. Ik neem namelijk maar aan dat het daar gebeurd en niet midden op het schoolplein? Je zou toch denken dat er maatregels genomen worden na zulke incidenten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:15

Dat iets "uitgebreid in het nieuws" is of komt zegt natuurlijk niets over of iets wel of niet aangedikt is....

Je kan als bezorgde ouder, of als mens met wat dan ook op je hart, heel gemakkelijk naar de pers stappen en eigenlijk vertellen wat je maar wil, min of meer even plat gezegd.

Het is dan aan die bewuste persorganisatie en journalistiek in hoeverre zij de geloofwaardigheid van hun bron natrekken en in hoeverre zij zelf mogelijk een onderzoek gaan instellen...

Nieuws is en kan nooit 100% objectief zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:20

Citaat:
Ik wil gewoon zeggen dat toen ik 6/7 jaar was ik gewoon met de barbies aan het spelen was, en daar nog helemaal niks over wist behalve elkaar een kusje geven. Het was geen taboe, ook niet in mijn klas/omgeving maar waarom in godsnaam op die leeftijd al experimenteren? Een jaar of 10/11 vind ik dan realistischer

@Lieshorses;
Ik denk dat je het experimenteren op een andere manier ziet dan bedoelt wordt. Natuurlijk is er echt niet het idee bij de kinderen dat ze seks willen hebben, of experimenteren in de zin van 'oefenen met seks'.
Volgens mij gaat het veel meer om experimenteren met hun lichaam, ze voelen er een keer aan, het is prettig, dus ze experimenteren met dat gevoel. Een klasgenootje is er al gauw bij betrokken, 'als jij laat zien wat jij hebt, laat ik zien wat ik heb' etc. Omdat er op die leeftijd nog nauwelijks het idee is dat zoiets 'fout' is, en er weinig schaamte bij is, is elkaar aanraken dan ook een kleine stap.
Als volwassene hang je daar meteen een hele seksuele lading aan, maar die kinderen ontdekken gewoon iets wat lekker voelt. Als met je tenen wiebelen (noem even iets willekeurigs) ook een lekker gevoel gaf, dan gingen ze daar op dezelfde manier mee experimenteren.

Vanaf een jaar of 10-11 is het besef dat zoiets niet hoort er veel sterker. Ik zou er dus juist veel erger van schrikken op die leeftijd, dan bij zulke kleine kinderen onder elkaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-06-17 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:20

Lieshorses schreef:
Om even het bericht van BD te linken: http://www.bd.nl/s-hertogenbosch/ik-heb ... ~a4503344/

Het speelt waarschijnlijk al langer zoals jullie kunnen lezen

Maar elders heb ik gelezen dat er toen wel degelijk iets mee gedaan is zoals betrokken ouders aangesproken.
Want het blijkt maar om een handje vol kinderen te gaan en geen klassen vol.

Goed dat hadden ze achteraf misschien anders kunnen doen, maar meteen in de paniek vliegen is ook niet wat gewenst effect gaat geven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:27

finnens schreef:
Ik schrik er eigenlijk niet echt van in tegenstelling tot de meeste :')
Bij mij op de basisschool gebeurde het ook onder het mom 'doktertje spelen' en die kinderen hadden geen stoornissen en ook geen slechte jeugd voor zover ik dat weet.

Zal best, maar geweld gebruiken tegen kinderen die niet meedoen?

En bepaalde onderdelen likken op die leeftijd, kom op zeg, dat doet een kind niet uit zichzelf, dat heeft het geleerd.
Verder zullen medewerkers van zo'n school er ALLES aan doen om te voorkomen dat dit breeduit in het nieuws komt, is mijn ervaring, en zullen op zijn minst alles bagatelliseren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 11:33

Juist wat Zoolgangster zegt; onderdelen likken, waar gaat dat over? Dat is niet elkaar aanraken en laten zien wat je hebt, en of het nou klassen vol zijn of maar slechts een groepje van 3 man, het is gewoon niet normaal om zulke handelingen te verrichten op die leeftijd. En dan heb ik het niet over een keer voor de lol onder de deur van de wc doorkijken, want wat hier beschreven staat is echt een heel stuk ernstiger.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:35

AlwaysH schreef:
Kimbers schreef:

Vanaf vijf mag je naar school, dus de meeste kinderen zijn zes of zeven in groep twee.

Vanaf 4 mag je naar school, vanaf 5 moet je naar school.
Grotendeels is groep 3 6/7 jaar, met een enkele uitzondering.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:36

En we weten dus helemaal niet of en hoe vaak dat is gebeurt.

En de school zal het misschien bagatelliseren ouders daarentegen gruwelijk opkloppen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:38

Ylana schreef:
AlwaysH schreef:

Vanaf 4 mag je naar school, vanaf 5 moet je naar school.
Grotendeels is groep 3 6/7 jaar, met een enkele uitzondering.

Groep 2/3 ipv 2, I'm sorry heur :')

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:43

uhh slik ,basisschool kinderen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:44

Eerst maar eens afwachten wat er precies is gebeurt. Het zijn de volwassenen die er meteen een seks label opzetten. Kinderen denken niet in termen of seks. Wij volwassenen maken van "doktertje spelen" een vies iets van. Wanneer het veel verder dan doktertje spelen gaat snap ik de verontwaardiging maar eerst maar eens afwachten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 11:49

Ik dat vind elkaars geslachtsdelen in de mond nemen écht heeeel veel verder gaat dan doktertje spelen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:03

Pfff dat gaat veel te ver en daar snap ik echt niets van. 2 kinderen schijnen de aanstichters te zijn die dreigden met geweld en vastbinden als ze het niet deden. Deze kinderen moeten echt psychisch even nagekeken worden hoor. Die hebben waarschijnlijk thuis teveel gezien van zenders waar geen kinderslot op stond.