gewetensvraag, wat doe jij als je een dier aanrijdt ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:08

Hier ook wel eens een konijn aangereden helaas, en niet op een plek waar je kan stoppen. Op terugweg konijn niet meer gezien, dus hopelijk iig in de berm beland.

Op vakantie heeft mijn vader een keer een hondje aangereden, remmen was geen optie ivm andere weggebruikers. Verderop gestopt, hondje van de weg gehaald (spartelde nog), en een andere automobilist heeft mijn vader met hond naar de DA gebracht. Daar achter gelaten, zou waarschijnlijk worden ingeslapen, was al een oudje, mogelijk uit een auto gezet.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:13

Stoppen :j Mijn moeder heeft eens een haas aan gereden. Ma was er kapot van en was bang dat hij het overleefd had en gewond in de berm lag, maar durfde niet goed te gaan kijken. Toen ben ik uitgestapt en die kant op gelopen. Hij lag op de andere weg helft, dus ik heb hem opgepakt en in de berm gelegd. Helaas/gelukkig leefde hij niet meer.

Weekje terug nog gestopt bij een drukke kruising om een eend met pulletjes te helpen.. Moeder rende met een paar pullen over de kruising en er liepen er een paar alleen. Helaas was het zo druk en gevaarlijk dat één pulletje niet te helpen was en die is dood gereden door een vrachtwagen. De rest wel weer veilig met moeder in de berm gekregen. Aangereden jong niet van de weg gehaald, kon niet en hij was niet meer op te ruimen -O-

Berdien

Re: gewetensvraag, wat doe jij als je een dier aanrijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:32

Ik heb gelukkig nog nooit een dier aan- of doodgereden. Ik maak wel veel kilometers (zo'n 60.000 km per jaar) maar het is tot nu toe nog niet gebeurd. Vriendje had laatst wel een haas geraakt. Drukke weg, kon ook niet stoppen. Als je kunt remmen of uitwijken dan is dat een optie, maar je eigen veiligheid (en die van je mede weggebruikers) gaat altijd voor.

Mijn vader heeft wel eens een ree geraakt. Hele voorkant van de auto kapot, onder het bloed enzo. Heel akelig. Ree is toen opgehaald door de politie en bij een restaurant afgeleverd. Paps had ook altijd een groot jachtmes in de auto liggen, zodat hij groot wild zelf af kon maken mochten ze ondragelijk lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:33

Ik heb een tijdje geleden een merel aangereden. Hij was te sloom en ging niet aan de kant, ik kon niet veilig remmen of uitwijken. Gelukkig 'goed' geraakt waardoor hij op slag dood was. Maar wat heb ik me schuldig gevoeld ;(

Ooit eens gezien hoe mijn eigen kat doodgereden werd. Ik was de hond aan het uitlaten en de kat liep dan vaak mee. Nu wonen wij aan een straat waar (officieel) alleen bestemmingsverkeer mag komen, dus dat kon altijd prima. Tot er een of andere idioot aan kwam rijden met 100 km/h (je mag er 60) die de kat vol aanrijdt, vervolgens net zo hard langs mij en mijn hond blaast en doorrijdt. De klap was zo hard dat de kat direct dood was. Zie haar nog zo vliegen, bah...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:35

Grappig dat ik dit topic vandaag tegenkom, ik ben vannacht nog gestopt voor een konijn van de weg te plukken die er verzwakt bijzat. In het donker zag ik niet wat zijn toestand was, maar eenmaal in het licht zag het er niet fraai uit. Het beestje zijn ogen zaten helemaal dicht en hij had allemaal kleine wondjes op zijn lichaam.
Ik heb hem naar een kennis gebracht die voor dierenarts gestudeerd heeft (helaas is hij immigrant en is zijn diploma hier niet geldig). Hij zou zich ontfermen over het beestje, heb nog niks vernomen tot nu toe..

Mijn vriend en ik zijn laatst ook nog 's nachts gestopt om een kat aan de kant te leggen. Dier was nog warm.. Terwijl we er mee bezig waren stopte er nog een auto die beweerde de eigenaars van de kat te kennen, het zou blijkbaar al de vierde kat zijn die ze op zo'n manier kwijt geraken :n. Moest het een van mijn katten zijn zou ik ook blij zijn als iemand hem netjes aan de kant zou leggen zodat hij niet helemaal overhoop gereden wordt en je hem van de straat kan gaan schrapen.. Een beetje respect voor iets wat geleefd heeft.

Een aantal jaren geleden heb ik een kat zien aangereden worden door de auto voor mij, was in een zone 50. De auto hield zich perfect een de snelheid, maar die kat kwam echt uit het niets en had het dier onmogelijk kunnen vermijden. De persoon heeft wel nog afgeremd, maar is alsnog doorgereden. Dat vind ik zo ongelofelijk laf -:(-
Wij zijn toen wel gestopt, de kat is nog enkele meters weg gespurt om erna in elkaar te zakken en heen te gaan :n

Als het dier nog leeft zal ik altijd stoppen. Mocht het niet veilig zijn rij ik een stukje door waar ik wel kan stoppen en wandel ik terug. Indien het dier gestorven is en het nog op te ruimen valt stop ik ook, mits de situatie veilig is voor mezelf en anderen. Het dier is dan toch niet meer te redden..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:36

Koper schreef:
@ Palmera: het aanrijden zelf niet nee. Maar het doorrijden wel.

Ik hoop wel dat kwita dat bedoelt maar zo komt het niet over hoe ze het nu schrijft.
Het is belachelijk als mensen tekeer gaan tegen iemand die een dier aan rijdt. Als je schade hebt van een dier aan je auto kan je die gewoon verhalen bij de eigenaar dus ook nog een rede om niet door te rijden en even de auto te bekijken.

Ooit eens een verzorgpony gehad en die mensen hadden daarvoor een andere pony en die was ontsnapt en die is toen dood gereden de deur van de auto lag er naast maar geen bestuurder te zien. Ook al rijdt je van de schrik door zulke schade wil je toch vergoed krijgen tenzij je zelf iets te verbergen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:41

Nog nooit een dier aangereden. Wel regelmatig dode katten van de weg gehaald. Vaak zijn dat boerderijkatten, zonder bandje etc. Als het kan stop ik en leg het beestje in de berm.

Mocht ik een gewond dier vinden, probeer ik de eigenaar te vinden. Lukt dat niet snel dan breng ik het naar de dierenarts.

Mocht ik ooit zelf een dier aanrijden, probeer ik ook de eigenaar te vinden. En anders ook zsm naar de veearts.

Vogels etc op de weg die dood zijn leg ik overigens niet in de berm, die zijn meestal al zo plat en gebeurt zo veel...

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:50

Ik kan er zelf al slecht tegen als bijv mijn kat wordt aangereden en die persoon doorrijd dus zelf zou ik gewoon stoppen mits het mogelijk is. Anders zou ik bijv de dierenambulance bellen zodat ze wel weten dat het gebeurd is en waar het gebeurd is. Als het mogelijk is om te stoppen neem ik het dier mee naar de dichtstbijzijnde dierenarts, en de eigenaren natrekken om te bellen en uit te leggen wat er gebeurd is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 19:38

Wat zijn jullie verstandig om niet te remmen als er iemand achter je zit. Ik weet niet hoe ik zou reageren, maar ik geloof dat ik van nature altijd zal uitwijken en remmen en kijken. In die volgorde. Ook als er een tak uit een boom of zo zou vallen zou ik dat ook doen denk ik, heeft niet te maken met een dier, maar ik denk dat dat mijn natuurlijke reactie is, ook al weet ik dat je eerst moet kijken of het kan.
Ik heb ooit wel een auto-ongeluk gehad, (waren geen dieren bij betrokken), ik reed op een voorrangsweg en van links had iemand een stopgebod en die stopte en trok toen toch weer op, en toen deed ik hetzelfde, uitwijken en remmen. Ik heb niet in mijn achteruitkijkspiegel gekeken of het wel kon. Was wel een totalloss trouwens.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 19:46

Ik zou altijd (hard) remmen of uitwijken, met alle gevolgen van dien. Het zou bij mij een reflex zijn. Ik doe het al als de hond van m'n instructrice voor m'n paard loopt :=

Ik heb laatst ook een aangereden kat van een 80 km weg geplukt. Helaas doodgereden, maar nog warm. Ik twijfelde even, maar ik ben toch teruggereden om hem weg te halen en de dierenambulance te bellen. Een week later werd ik door de eigenaresse van het dier nog gebeld om te bedanken.

Als het mijn dier was zou ik ook graag willen dat iemand dat dier van de weg zou halen voordat hij helemaal kapot gereden wordt. Maar ik vind het wel eng en moeilijk om naar een dood dier te gaan.

Ik heb gelukkig nog nooit zelf een dier aangereden, maar ik weet niet of ik dan ook zou kunnen stoppen om het dier van de weg te halen. Ik zou me zo ontzettend schuldig voelen en zeker weten moeten huilen :7 Maar ja, anderzijds... Laten liggen en doorrijden zou het er ook niet beter op maken. Ik denk dat ik de dierenambulance in ieder geval zou bellen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 19:55

Science90 schreef:
Ik zou altijd (hard) remmen of uitwijken, met alle gevolgen van dien. Het zou bij mij een reflex zijn. Ik doe het al als de hond van m'n instructrice voor m'n paard loopt :=

Ik heb laatst ook een aangereden kat van een 80 km weg geplukt. Helaas doodgereden, maar nog warm. Ik twijfelde even, maar ik ben toch teruggereden om hem weg te halen en de dierenambulance te bellen. Een week later werd ik door de eigenaresse van het dier nog gebeld om te bedanken.

Als het mijn dier was zou ik ook graag willen dat iemand dat dier van de weg zou halen voordat hij helemaal kapot gereden wordt. Maar ik vind het wel eng en moeilijk om naar een dood dier te gaan.

Ik heb gelukkig nog nooit zelf een dier aangereden, maar ik weet niet of ik dan ook zou kunnen stoppen om het dier van de weg te halen. Ik zou me zo ontzettend schuldig voelen en zeker weten moeten huilen :7 Maar ja, anderzijds... Laten liggen en doorrijden zou het er ook niet beter op maken. Ik denk dat ik de dierenambulance in ieder geval zou bellen.

Ik heb precies hetzelfde, het zou een reflex inderdaad zijn om uit te wijken en dan te remmen en dan pas kijken.

En ik heb vanmorgen ook heel wat tranen om Freud gelaten.

En ja als ik een dier aan zou rijden zou ik me ook verschrikkelijk schuldig voelen met heel mijn hart, alhoewel mijn verstand zou zeggen dat ik het niet had kunnen helpen. Een ongeluk is een ongeluk.

En ik denk dat jij wel naar het dier zou gaan als je het aangereden had. Tuurlijk is dat verschrikkelijk, maar een dier laten lijden is nog veel verschrikkelijker en dat de eigenaar dan niet gewaarschuwd zou worden is ook verschrikkelijk.

Een van mijn katten is ooit doodgereden voor de deur. Wij woonden daar aan een doodlopende weg en de enige die daar (altijd te hard) reed was onze boerbuurman. Maar die ontkende in alle toonaarden. Ook denk ik uit schuldgevoel.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 19:59

Ik heb het pas met een hert gehad.

Ik remde hard en deed mijn stuur op zij en raakte hem net niet.

Heel dom het is een weg met 2 kanten bomen...en ik rij er dagelijks.
En ik heb ook niet in mijn spiegels gekeken of er iemand achter mij reed.

Het is een reflex.
Ik weet ook niet hoe ik de volgende keer reageer.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:07

Ooit een duif gehad die tegen mijn raam aan vloog, keek achterom en kon hem nergens meer vinden. Schrok van de knal.

Ligt aan de situatie wat ik zou doen. Een eigenaar van een kat hier vinden tussen alle boerderijen is bijna onmogelijk dus wordt hem ook niet..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:14

Science90 schreef:

Ik ben dan zo'n hypocriete trut voor wie het uitmaakt welke soort het is. Een kapotte hond of vogel is naar maar doet me veel minder dan een dode kat of konijn of ratje.
Van die ree staat me vooral bij hoe fijn en dun de pootjes waren. Dat had ik dan ook weer niet van mezelf verwacht omdat ik erg slecht tegen bloed enzo kan. In de zomer zie ik vrijwel dagelijks reeën rondlopen en nu zo eentje van dichtbij, en dood, had ik gedacht dat ik dat heel naar zou vinden. Maar ja, hij was al dood, doe je niks meer aan helaas.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:46

Palmera schreef:
kwita schreef:
hier vandaag een laffaard, die rijd hoog zwangere poes aan ze is nu afgemaakt verplinterd bekken en gebroken rug! We hebben haar maar een spuitje laten geven, wat had het dier pijn!

Maar waarom is iemand een laffaard als hij een dier aanrijdt? Dit bedoelde ik eigenlijk met mijn vorige post.

Toen ikzelf een kat aanreed vond ik dat écht niet leuk. Ik heb me daar echt een laar dagen heel naar onder gevoeld. Ik denk dat de meeste mensen die een dier aanrijden dat écht niet voor hun plezier en vermaak doen.

omdat hij er wel extra gas voor kon geven en er echt zijn auto op instuurde en er hard vandoor ging ,niet eens omkijkend naar het krijsende dier!( gelukkig staat het op film, en weten we wie het was) Die gaat echt die dierenarts rekenig betalen!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:48

Tigra_ schreef:
Koper schreef:
@ Palmera: het aanrijden zelf niet nee. Maar het doorrijden wel.

Ik hoop wel dat kwita dat bedoelt maar zo komt het niet over hoe ze het nu schrijft.
.

Ja dat doorrijden, dat bedoelde ik!

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:51

1x smorgens vroeg in de polder een eend op de weg. Ik zag hem heel laat en week uit waardoor ik zelf in de berm terecht kwam met de neus van de auto de andere kant op. Daar ben ik zo van geschrokken dat ik nooit meer zulke acties heb gedaan. Ik reed niet te hard maar ineens zat hij daar op de weg. Beest vloog gelijk de sloot in toen ik uitstapte.

Ook een keer een zwerm musjes op de weg en alles vloog weg toen ik aankwam behalve 1. Daar reed ik vol overheen. Gekeken en was dood al huilend in de auto naar huis.

Een aangereden kat lag op de weg vlakbij mijn huis. Iedereen ontweek het dier en ik heb toen de auto verderop gekeerd en terug gereden en bij de kat gekeken. Die was dood. Dierenarts gebeld en ondertussen in de berm gelegd. Ook even op de plaatselijke nieuwswebsite een berichtje geplaatst.

En een keer ook een dode vogel met 3 kraaien op het wegdek. Ik had de dode vogel niet gezien en dacht dat de kraaien wel weg zouden vliegen maar 1 bleef zitten. Toen ik achterom keek was hij weg.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:58

Ik heb een keer een dier aangereden en dat was een duif op de snelweg. Ik ben eigenlijk alleen gestopt om te zien of ie niet in mijn grill zat, niet omdat ik nog enige hoop had voor het dier.

Voor degene die zich afvraagt waarom we massaal duiven aanrijden, dat is omdat zij niet goed snelheid kunnen inschatten of diepte kunnen zien. Duiven worden best vaak aangereden, terwijl je eigenlijk veel meer kraaien en kauwtjes langs de weg ziet. Die vogels zijn veel slimmer in het inschatten van snelheid.

Gelukkig zelf geen ervaring met andere dieren.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:59

sureido schreef:
Ooit een duif gehad die tegen mijn raam aan vloog, keek achterom en kon hem nergens meer vinden. Schrok van de knal.

Ligt aan de situatie wat ik zou doen. Een eigenaar van een kat hier vinden tussen alle boerderijen is bijna onmogelijk dus wordt hem ook niet..

Een duif heb ik ook wel eens gehad, toen ik aan het werk was vloog er een duif 2x tegen hetzelfde raam aan. Was helemaal versuft doordat hij natuurlijk 2 keer een klap gemaakt had. Uiteindelijk op het gras neergelegd zodat hij bij kon komen en een paar minuten later vloog hij weer weg.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:17

Mijn buurjongen is vroeger eens uitgeweken voor een haas.
Hij ging met auto en al te water.
Op sommige wegen is stoppen of uitwijken voor een dier te gevaarlijk voor jezelf en andere weggebruikers.

Ik reed eens op een drukke 80 km weg.
Veel auto's achter mij en veel tegemoetkomend verkeer.
Eens kwam uit de struiken vliegen tegen mijn koplamp aan. Ik ben doorgereden omdat stoppen niet kon en niet veilig was.
Met mijn man weleens de snelweg opgereden en zo 2 duiven aangereden. Niet leuk, maar stoppen mag dn niet.

Wel gestopt toen ik op een provinciele weg een schaap zag lopen.
Auto met alarmlichten aangezet. Boer uit de schuur gevist en smen het schaap gevangen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:21

melissac schreef:
sureido schreef:

Een duif heb ik ook wel eens gehad, toen ik aan het werk was vloog er een duif 2x tegen hetzelfde raam aan. Was helemaal versuft doordat hij natuurlijk 2 keer een klap gemaakt had. Uiteindelijk op het gras neergelegd zodat hij bij kon komen en een paar minuten later vloog hij weer weg.

Ik zei keek achterom maar bedoelde in de spiegel Haha. Ik reed momenteel 80 en op de terugweg was ie ook nergens meer te bekennen.

Dat is netjes zeg! Als ik een dier zou kunnen 'redden' zou ik het zeker doen, maar niet als ik de veiligheid van andere in gevaar zou brengen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:29

Ik zal ALTIJD stoppen, al moet dat een end verderop. Dode beesten stop ik ook vaak voor om ze in de berm te leggen of in geval van huisdieren, om ze aan te melden op amivedi.

Ik vind het walgelijk als mensen over een dood dier heen rijden. Zo'n beestje is nooit na één aanrijdig al plat dus rijden er gewoon mensen overheen wanneer het nog echt een dier is. Je voelt het onder je wielen, hoe kán je dat niet erg vinden. :n In zat gevallen is het dier niet eens dood maar ernstig gewond of even bewusteloos, dat heb ik ook al meerdere keren meegemaakt. Stoppen voor een dood dier dat blijkt te leven. :( waaronder voor een kat.

En natuurlijk al tientallen keren gestopt voor gewonde dieren die voor dood zijn achtergelaten na een aanrijding. Bah.

Van mij mogen ze daar een straf op zetten. Ook voor het negeren van een gewond dier en ook voor het rijden over dieren die niet plat zijn!

Heb er een hekel aan als mensen gewoon door rijden terwijl er vogels op de weg staan. Of hard blijven rijden terwijl ze vlak langs de weg zijn. En dan zeggen dat ze er niks aan konden doen dat ze het aanreden. Ben er heilig van overtuigd dat mensen veel vaker dieren aanrijden dan 'nodig'.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 27-05-17 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:32

Geryon schreef:
Je voelt het onder je wielen, hoe kán je dat niet erg vinden. :n

Dat is dus echt niet zo.

Zoals gezegd ben ik 2 keer over een meerkoet heengereden, eerste keer met de onderkant van de auto, 2de keer bewust onder de wielen. Niks gemerkt hoor.
Het is afhankelijk van de grootte van het dier echt geen drempel :n

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:34

Sorry dan vraag ik me af of je wel geschikt bent om auto te rijden als je dat niet voelt. Zelfs een plát dier voel je onder je auto. Wat voor auto dan ook.

Ik had het over over dode dieren heen rijden. Die hoor je op te merken als je op de weg rijd.. dan voel je ze al helemaal.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:38

Ik heb jaren geleden een levende kat van de weg gehaald. Beestje bleek er al minstens een half uur te liggen. Meteen mijn eigen dierenartsenpraktijk gebeld wat te doen​. Kom maar brengen dan zoeken wij eigenaar wel. Ver hoefden ze niet te zoeken want het was de kat van de dierenarts.
[BB] Het zou toch wel een erg sneu toeval zijn.