Moeder eist 10000 voor gemiste schoolfoto door offerfeest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:41

Ailill schreef:
Laten we het plaatje eens omdraaien: Zo'n shoot staat in de planning op bijv. Goede Vrijdag of bid- en dankdag (reformatorisch geloof). Dan vinden jullie dus ook dat het kind gewoon naar school moet?

Nee, want dat is een Nederlandse feestdag. Dan hoef je je geloof niet opzij te zetten voor een schoolfoto. Dan moet de schoolfoto verplaatst worden. :')
Alleen als het een niet erkende feestdag is volgens de Nederlandse wet, moet je je geloof maar even aan de kant schuiven voor een fotootje.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:42

Ailill: als christen: yep, of later op de foto zoals de school aangeboden heeft. Drama om niets dit in mijn ogen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:43

Cinderella schreef:
Ailill schreef:
Laten we het plaatje eens omdraaien: Zo'n shoot staat in de planning op bijv. Goede Vrijdag of bid- en dankdag (reformatorisch geloof). Dan vinden jullie dus ook dat het kind gewoon naar school moet?

Nee, want dat is een Nederlandse feestdag. Dan hoef je je geloof niet opzij te zetten voor een schoolfoto. Dan moet de schoolfoto verplaatst worden. :')
Alleen als het een niet erkende feestdag is volgens de Nederlandse wet, moet je je geloof maar even aan de kant schuiven voor een fotootje.
Welkom in Nederland anno 2017 :r

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:44

LadyMadonna schreef:
maar de school had er wel wat meer rekening mee kunnen houden...

Hoe dan?

Het is een openbare school.
De vergelijking met christelijk en hemelvaart gaat mank, omdat hemelvaart een vrije dag is en dan de fotograaf, en de leraren en de ouders van de kinderen vrij zijn, dus dat kan eigenlijk niet voorkomen.

dan, omdat de school er rekening mee moet houden:
Poging 1:
beweerde gisteren dat de drukbezette fotograaf niet op een andere dag kon

Poging 2:
Wel kwam de school islamitische kinderen die officieel vrij hadden gekregen tegemoet door de klassenfoto meteen ’s ochtends vroeg te laten maken, zodat zij de rest van de dag het offerfeest konden vieren.

Poging 3:
Speciaal voor de overige leerlingen die tijdens het officiële fotomoment afwezig waren, maakte de adjunct-directeur drie weken later zelf alsnog een gezamenlijke klassenfoto.

Het lijkt mij dat de school zn best gedaan heeft. Hoezo dan nog 10.000 euro eisen echt :')

Wat ik van deze mevrouw jammer vindt is dat ze vooroordeelbevestigend bezig is en zelf niet in de gaten heeft dat ze andere islamitische mensen ook in een slecht daglicht zet. Maar dat zal ze voor die centen niet heel erg vinden vermoed ik :Y)

@ailill: wat een rare vergelijking zeg hee.
Dat kind (?) hoefde niet naar school, er waren 3 andere momenten waarop de foto gemaakt kon worden.
En als iemand dan echt niet bij een foto kan zijn, dan kan dat niet. Om daar dan een schadevergoeding te gaan eisen is echt absurd.
Want dat is waar het om gaat volgens mij?

Dat het om geloof zou gaan, lijkt mij een detail...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:45

Ware het niet dat het in NL officieel is goedgekeurd om 1 dag thuis te blijven bij het offerfeest.

Maar om de vraag van Ailill te beantwoorden: nee, wat mij betreft hoeft het kind niet naar school die dag. Maar het moet ook niet denken dat het een schadevergoeding van 10.000euro (!!!) kan krijgen omdat het zogezegd iedere dag jankt om een foto aan de muur.
Gaan we ook voortaan 10k geven aan ieder kind dat ziek is met de schoolfoto? En ik snap, je kan geen rekening houden met ziekte en hier wel.

Wat mij betreft valt en staat het dus met het feit dat de school rekening probeert te houden met die dag. De rechter vind dat ze dat niet voldoende hebben gedaan, ik vind proberen te verplaatsen en daarna de foto naar de ochtend zetten en OOK nog een foto zelf maken op een andere dag meer dan genoeg rekening houden met 1 kind.
Laatst bijgewerkt door secricible op 17-05-17 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:45

Niwla schreef:
Ailill: als christen: yep, of later op de foto zoals de school aangeboden heeft. Drama om niets dit in mijn ogen.
Ook indien je 'streng' gelovig bent? Want los van die shoot gaat het enkel om een schooldag, niets meer dan dat.

Zou jij in het geval van later op de foto gaan, genoegen nemen met een banketstaaf foto achteraf gemaakt door een v.d. docenten?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:47

Ailill schreef:
Zou jij in het geval van later op de foto gaan, genoegen nemen met een banketstaaf foto achteraf gemaakt door een v.d. docenten?

Ja :j
want daarom geloof je zo streng..

Dan stel je je strenge geloof boven een schoolfoto, dat is toch prima? Ik zie echt het hele probleem niet. Het leven bestaat uit keuzes, dat is gewoon zo.

En wat Secricible zegt... :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:47

En dat vrij zijn op die dag heeft geen gevolgen? Die kleine is toch leerplichtig?

10.000 absurd.
Heel vervelend dat in Nederland niet met elke scheet van elke buitenlander rekening gehouden kan worden.

Want ja die ier kan niet op st patricksday
En de belg niet op de dag van de arbeid
En de fransman niet op de maria ten hemel opneming

Schei toch uit. Hier is het geen vrije dag, dus gewoon naar school komen. Blij zijn dat het al gepikt wordt dat je die dag voor de rest van de dag spijbelt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:48

Ailill schreef:
Niwla schreef:
Ook indien je 'streng' gelovig bent? Want los van die shoot gaat het enkel om een schooldag, niets meer dan dat.

Hecht jij echt zoveel waarde aan 1 foto? HEt is niet dat de school expres ieder jaar per se de foto op de dag van het offerfeest wil zetten om die kinderen te dwarsbomen. Want in dat geval had moeder wat mij betreft een punt.
In dit geval is er gewoon ongelukkige planning die niet meer teruggedraaid kon worden. En dan mag een moeder best wat toleranter zijn, want dat mogen we allemaal wel zijn.
Er wordt altijd geroepen dat wij Nederlanders toch zo'n tolerant land zijn, maar dat moet wel van 2 kanten komen lijkt me. En hier is echt totaal geen tolerantie te bespeuren vanuit moederlief.

@bruintje: het is in NL zo geregeld dat medewerkers van het onderwijs 1 vrije dag krijgen tijdens het offerfeest. Dus er is niet gespijbeld en de dag is officieel erkend in NL op die manier. Je argumenten gaan dus niet op.
Laatst bijgewerkt door secricible op 17-05-17 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:49

Ailill schreef:
Niwla schreef:

Hoezo een banketstaaf foto? Nu neem je gelijk aan dat iemand een foto heeft gemaakt met een crappy smartphone, misschien was de fotograaf in kwestie wel een fanatiek hobby'er met een mooie spiegelreflexcamera.

En jongens, waar hebben we het nou over. Het gaat er toch om dat je een leuke foto met de klas hebt, niet dat je een perfect bewerkte foto hebt waar iedereen perfect opstaat

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:49

Cer schreef:
@ailill: wat een rare vergelijking zeg hee.
Dat kind (?) hoefde niet naar school, er waren 3 andere momenten waarop de foto gemaakt kon worden.
En als iemand dan echt niet bij een foto kan zijn, dan kan dat niet. Om daar dan een schadevergoeding te gaan eisen is echt absurd.
Want dat is waar het om gaat volgens mij?

Dat het om geloof zou gaan, lijkt mij een detail...
Het kind, of zie jij ergens een naam staan? Er waren inderdaad andere momenten: Toen het gezin in de moskee zat i.v.m. geloof/een foto gemaakt door de adjunct-directeur, dat zijn twee optie's waar ik als ouder zijnde ook minder blij mee zou zijn. Echter zou ik hier wel gebruik van maken en het er verder bij laten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:51

Cer schreef:
Ailill schreef:

Dan stel je je strenge geloof boven een schoolfoto, dat is toch prima? Ik zie echt het hele probleem niet. Het leven bestaat uit keuzes, dat is gewoon zo.

Dus omdat iemand streng gelovig is mag diegene niet klagen wanneer iets voor zijn of haar kind niet haalbaar is, terwijl de school, in mijn optiek, best met een betere oplossing kon komen. Er zijn echt wel meer fotografen.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:53

Het gaat om een openbare school toch? Die hoeft alleen rekening te houden met de verplichte vrije dagen.

Ik vind het al netjes dat de kinderen vrij kregen voor het offerfeest.
Als het zou gaan om een reformatorische, katholieke of christelijke feestdag die niet onder de gebruikelijke vrije dagen valt, dan denk ik dat ze niet eens vrij gekregen zouden hebben. En dan nog vind ik dat als de ouders ervoor kiezen niet naar school te gaan, ze dan niet achteraf moeten zeuren.
Kies dan voor een school binnen je geloof.

10.000 euro vind ik ook zwaar overdreven.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:54

Magrathea schreef:
Ailill schreef:

Hoezo een banketstaaf foto? Nu neem je gelijk aan dat iemand een foto heeft gemaakt met een crappy smartphone, misschien was de fotograaf in kwestie wel een fanatiek hobby'er met een mooie spiegelreflexcamera.

En jongens, waar hebben we het nou over. Het gaat er toch om dat je een leuke foto met de klas hebt, niet dat je een perfect bewerkte foto hebt waar iedereen perfect opstaat
Er staat in het artikel dat de foto achteraf is genomen door de adjunct-directeur, nu kan het inderdaad zijn dat hij naast dat beroep goed kan fotograferen, al lijkt die kans me nihil. Daarnaast hadden ze het hele probleem dan op kunnen lossen door de adjunct-directeur al de foto's te laten nemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:54

Ailill schreef:
Cer schreef:

Dus omdat iemand streng gelovig is mag diegene niet klagen wanneer iets voor zijn of haar kind niet haalbaar is, terwijl de school, in mijn optiek, best met een betere oplossing kon komen. Er zijn echt wel meer fotografen.

Ik vind "niet klagen" niet echt in contrast staan met "een schadevergoeding van 10k vragen". Jij wel? Tuurlijk mag je even balen, misschien zelfs wel een officieel gesprek aangaan met de directeur hoe we dat in de toekomst gaan voorkomen. Maar 10k schadevergoeding, serieus? :') Waar is dat in hemelsnaam op gebaseerd?
2 weken thuis overspannen zitten door pech door een ander (een auto-ongeluk) levert je in NL een schadevergoeding van <1500euro op. Hoe kun je dan 10k verdedigen als "niet mogen klagen"?

@dioni, nee, wat ik begrepen heb niet. Je krijgt 1 vrije dag extra voor het offerfeest. Op alle scholen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:56

secricible schreef:
Ailill schreef:

Ik vind "niet klagen" niet echt in contrast staan met "een schadevergoeding van 10k vragen". Jij wel? Tuurlijk mag je even balen, misschien zelfs wel een officieel gesprek aangaan met de directeur hoe we dat in de toekomst gaan voorkomen. Maar 10k schadevergoeding, serieus? :') Waar is dat in hemelsnaam op gebaseerd?

@dioni, nee, wat ik begrepen heb niet. Je krijgt 1 vrije dag extra voor het offerfeest. Op alle scholen.
Nee dat vind ik ook niet, die 10.000 is exorbitant hoog! Wel is het een duidelijk signaal dat dit eigenlijk niet zou moeten (kunnen). Ik reageer meer op mensen hier, ik vind hen kortzichtig. Al zal dat geheel wederzijds zijn :Y)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:59

Immateriële schadevergoeding is in Nederland een lachtertje. Dus als de rechtbank al mee zou gaan in de eis van de moeder, dan is de schadevergoeding in elk geval niet hoog, áls er al een schadevergoeding wordt toegewezen.

Daarbij vind ik het een ander verhaal nu het een openbare school betreft. Als het een islamitische school was geweest, ja dan was het een beetje gek inderdaad.

Wat ik me dan wel afvraag; wat is de daadwerkelijke schade hier? Ik ben heel benieuwd naar het verweer van de school. Weet iemand of dat ergens te vinden is?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:00

Ailill schreef:

ja! vind uberhaupt allemaal maar onzin die vele vrije dagen voor piet snot

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:00

Ailill schreef:
Niwla schreef:

Als je zo streng gelovig moslim bent, is (laten) foto's maken van levende wezens (incl. je kinderen) ook verboden.

Dat vrijheid van godsdienst hier aan een vrijstelling van de leerplicht oplevert is al uitzondering genoeg, in NL staat (hopelijk) leerplicht boven die vrijheid van godsdienst en dient je kind gewoon op school te zijn tijdens de gewone lestijden (ziekte uitgezonderd). Afwijkingen worden zelden goedgekeurd en ook met reden, elke keer afwijken van de rest van de groep is ook niet prettig voor zo'n kind. Reactie van de rest is meestal niet erg prettig (jaloers, want waarom mag hij/zij wel vrij, om samen iets leuks met papa/mama doen?). Nog afgezien van het missen van lesstof/uitleg.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:03

tamary schreef:
Ailill schreef:

Als je zo streng gelovig moslim bent, is (laten) foto's maken van levende wezens (incl. je kinderen) ook verboden.

Dat vrijheid van godsdienst hier aan een vrijstelling van de leerplicht oplevert is al uitzondering genoeg, in NL staat (hopelijk) leerplicht boven die vrijheid van godsdienst en dient je kind gewoon op school te zijn tijdens de gewone lestijden (ziekte uitgezonderd). Afwijkingen worden zelden goedgekeurd en ook met reden, elke keer afwijken van de rest van de groep is ook niet prettig voor zo'n kind. Reactie van de rest is meestal niet erg prettig (jaloers, want waarom mag hij/zij wel vrij, om samen iets leuks met papa/mama doen?). Nog afgezien van het missen van lesstof/uitleg.

Niet dus want het is landelijk afgesproken dat islamitische kinderen 1vrije dag krijgen voor het offerfeest. Hoe het geen discriminatie is dat islamitische kinderen een vrije dag meer krijgen dan andere kinderen kan ik danweer niet begrijpen...

Urbanus

Re: Moeder eist 10000 voor gemiste schoolfoto door offerfeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:04

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:05

miccamaaike schreef:
Jemig, dat vind ik wel heel extreem zeg... t is niet echt een handige planning nee, maar ze had ook haar kinderen even naar school kunnen brengen voor de foto. Wat een gedoe om niks..

helemaal mee eens ik kan het niet begrijpen hopelijk straft de rechter haar af ,geldwolf!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:07

Frummels schreef:
Immateriële schadevergoeding is in Nederland een lachtertje. Dus als de rechtbank al mee zou gaan in de eis van de moeder, dan is de schadevergoeding in elk geval niet hoog, áls er al een schadevergoeding wordt toegewezen.

Daarbij vind ik het een ander verhaal nu het een openbare school betreft. Als het een islamitische school was geweest, ja dan was het een beetje gek inderdaad.

Wat ik me dan wel afvraag; wat is de daadwerkelijke schade hier? Ik ben heel benieuwd naar het verweer van de school. Weet iemand of dat ergens te vinden is?

op de radio zij de school dat de fotograaf al bezet was op een alternative datum, dat kan ook gewoon natuurlijk!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:09

dioni schreef:
Het gaat om een openbare school toch? Die hoeft alleen rekening te houden met de verplichte vrije dagen.

Ik vind het al netjes dat de kinderen vrij kregen voor het offerfeest.
Als het zou gaan om een reformatorische, katholieke of christelijke feestdag die niet onder de gebruikelijke vrije dagen valt, dan denk ik dat ze niet eens vrij gekregen zouden hebben. En dan nog vind ik dat als de ouders ervoor kiezen niet naar school te gaan, ze dan niet achteraf moeten zeuren.
Kies dan voor een school binnen je geloof.

10.000 euro vind ik ook zwaar overdreven.

Laat ik voorop stellen dat ik die 10000 euro ook overdreven vind, maar ik heb geen idee of dat van de moeder of van hun advocaat afkomt. Heb we meerdere advocaten vage dingen zien doen, helaas.

Over vrij geven, ja dat schijnt een recht te zijn. Niet alleen voor moslims, maar voor alle leerlingen die plichten moet vervullen die voortvloeien uit godsdienst of levensovertuiging. Zo zijn er verlofdagen voor het Chinees Nieuwjaar, het Hindoestaanse Holifeest, het Offerfeest en Suikerfeest, en meerdere Joodse feesten zoals het Joodse Paasfeest en Loofhuttenfeest.

Jammer dat het zo ver heeft moeten komen en dat er weer een Wij (lees: de goede Nederlanders) tegen hunnie (lees: die stomme Moslims) van gemaakt wordt. Het is een actie van 1 moeder. Waarvan alleen vaststaat dat haar gezin het offerfeest viert. Geeeeeeen idee of ze een Westerse moslima is of een Moslima met roots in de oorspronkelijke moslimlanden. Maar hey, altijd leuk om tegenaan te schoppen, toch?!
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 17-05-17 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:11

secricible schreef:
Niet dus want het is landelijk afgesproken dat islamitische kinderen 1vrije dag krijgen voor het offerfeest. Hoe het geen discriminatie is dat islamitische kinderen een vrije dag meer krijgen dan andere kinderen kan ik danweer niet begrijpen...

Waarom noem je dat discriminatie? Wellicht willen de moslimkindjes wel gewoon naar school tijdens Christelijke feestdagen. Maar dat is een beetje lastig als de school gesloten is vanwege feesten die voor moslims weinig tot geen betekenis hebben, niet?