Ik ben stil. Jij ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:25

Warboel schreef:
Zeker!
Elk jaar spelen wij met de muziekvereniging op de begraafplaats in het dorp hier.
Vanavond speel ik in m'n eentje de last post (het trompet signaal dat aan de twee minuten stilte vooraf gaat) onder de vlag.
Vind het echt heel spannend want het is altijd zo'n beladen optreden :o En ik ben bang dat ik te snel klaar ben of er juist te lang over doe waardoor ik over 20:00 heenga :oo
Aansluitend zijn we uiteraard twee minuten stil en spelen we daarna het Wilhelmus.

Heel erg veel succes _/-\o_

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:25

Absoluut stil. Mijn ouders hebben bewust de oorlog meegemaakt en vele verhalen van hen gehoord. Zij hebben ook onderduikers in huis gehad en toen mijn ouders nog leefden moest mijn moeder altijd huilen als ze het over haar vriendinnetje roosje had die in de gaskamers overleden is. Ik vind het een stukje respect naar de gevallenen die zo hard voor ons gevochten hebben toe en waardoor wij nu in vrijheid leven.
Laatst bijgewerkt door Tinkermuts op 04-05-17 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:26

Warboel schreef:
Zeker!
Elk jaar spelen wij met de muziekvereniging op de begraafplaats in het dorp hier.
Vanavond speel ik in m'n eentje de last post (het trompet signaal dat aan de twee minuten stilte vooraf gaat) onder de vlag.
Vind het echt heel spannend want het is altijd zo'n beladen optreden :o En ik ben bang dat ik te snel klaar ben of er juist te lang over doe waardoor ik over 20:00 heenga :oo
Aansluitend zijn we uiteraard twee minuten stil en spelen we daarna het Wilhelmus.

Hier ook :j speel gelukkig geen trompet dus die solo hoef ik niet te doen := succes!

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:27

Jildau schreef:
Ik wil dolgraag stil zijn maar de winkel waar ik werk heeft besloten gewoon open te zijn om 8 uur.. even afwachten dus hoe dat gaat.

Het zal vast niet druk zijn om die tijd. Ik weet niet wat jouw functie is maar niemand zal het raar vinden als je toch even de twee minuten stilte neemt lijkt mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:27

Zoals altijd ben ik ook stil. Vind het erg belangrijk om stil te staan bij de vreselijke dingen die er toen zijn gebeurd. :j
Jeetje Warboel, spannend! Lijkt me wel erg mooi om te doen!
Jildau, mag dat zomaar? Wij moeten verplicht om 19.00 sluiten op 4 mei.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:28

Ik ben gewoon stil. Maar ik ben dit jaar vrij dus is makkelijk te doen.
Als ik moet lesgeven/staldienst vraag ik altijd aan de klanten of ze hier ook respect voor willen hebben en meedoen. De leswissel is dan wat later (of eerder, net wat we hebben afgesproken)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:30

Ik niet, al zal ik in gezelschap de stilte niet verstoren.
De laatste tijd denk ik vrij veel na over (oorlogs)slachtoffers maar dat zijn niet specifiek die van de 2e wereldoorlog of de Nederlanders.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:30

Ik ben aan het werk vanavond (restaurant), maar ik zet gewoon om 8 uur de muziek 2 minuten uit. Ben nog aan het twijfelen of ik eerst langs alle tafels ga om medewerking te vragen of dat het voor iedereen wel vanzelfsprekend is. Als er uberhaupt mensen rond die tijd nog zitten te eten op 4 mei :'). Even peilen vanavond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:32

Selka schreef:
Natuurlijk ben ik stil. Hier gaat de TV aan als ik op tijd thuis ben.

Kan enorm slecht tegen mensen die gewoon door kletsen.

Hier nog zo een.. Ik weet nog wel volgens mij was het vorig jaar dat ik hier zat voor de tv en dat ik rond die tijd m'n schuine bovenburen naar buiten hoor komen, die mensen kunnen niet op een normale toon praten dus schreeuw schreeuw, overal stil en ineens hun er over heen, voor mij verpeste dat het helemaal moment en deed eigenlijk alleen mijn bloed koken waardoor ik de neiging had het raam open te trekken en te roepen hou ff je fatsoen joh..
Het is een donkere man die daar woont, volgens mij ook niet geboren hier in Nederland maar dan nog.. Gewoon een stukje respect, al wil je het zelf niet ga je niet over straat lopen schreeuwen vind ik..

nine1987

Ik ben wel stil.. Voor de oorlogsslachtoffers van toen, van nu, van altijd.. Slachtoffers die gevallen zijn om welke reden dan ook.. Om hun ras, hun uiterlijk, hun geloofsovertuiging, hun geaardheid, wat dan ook.. Maar ook alle soldaten en gewone burgers die gevallen zijn.. Ik vind het nog altijd verschrikkelijk en deze gruwelijkheden mogen nooit vergeten worden, opdat ze nooit meer zullen/kunnen/mogen gebeuren..

Tazzey

Ik ben altijd stil, wie dat niet is mist mijns inziens een flink stuk opvoeding en respect.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:33

StormMilagro schreef:
Ik ben aan het werk vanavond (restaurant), maar ik zet gewoon om 8 uur de muziek 2 minuten uit. Ben nog aan het twijfelen of ik eerst langs alle tafels ga om medewerking te vragen of dat het voor iedereen wel vanzelfsprekend is. Als er uberhaupt mensen rond die tijd nog zitten te eten op 4 mei :'). Even peilen vanavond

Dat doen wij wel altijd. Bij binnenkomst (als dat later is) melden en dan rond kwart voor 8 nog een rondje oid. Wij zitten met het personeel ook altijd aan de bar naar de dam te kijken. Gasten zijn vrij om zich bij ons te voegen, of gewoon zelf aan tafel stilte te houden/hun ding te doen. Wij bedienen dan in ieder geval niet.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:34

ook ik sta standaard stil om 20:00 ik herdenk niet alleen de mensen die met de oorlog om zijn gekomen maar ook mensen die ik verloren heb. ik vind dat iedereen wel even 2 min stil mag staan bij zijn/haar vrijheid... het had ook anders kunnen zijn

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:34

Tazzey schreef:
Ik ben altijd stil, wie dat niet is mist mijns inziens een flink stuk opvoeding en respect.

Goed om te weten, zal het mijn moeder doorgeven :')
Wat is er mis met het hebben van een andere mening of niet meelopen met de kudde?

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:35

Goldwynn schreef:
StormMilagro schreef:

Dat doen wij wel altijd. Bij binnenkomst (als dat later is) melden en dan rond kwart voor 8 nog een rondje oid. Wij zitten met het personeel ook altijd aan de bar naar de dam te kijken. Gasten zijn vrij om zich bij ons te voegen, of gewoon zelf aan tafel stilte te houden/hun ding te doen. Wij bedienen dan in ieder geval niet.

Ja dat vind ik ook, ik blijf op mijn plek staan en ga geen rondje drankjes opnemen. En inderdaad, een rondje lopen voor de tijd en informeren kan geen kwaad!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:35

Azmay schreef:
Tazzey schreef:

Wat is er mis met het hebben van een andere mening of niet meelopen met de kudde?

Vertel.. Wat is jouw mening dan?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:36

Zeker 2 minuten stil vanavond.

Ik kijk veel films en op deze dagen worden uiteraard de oorlogsfilms uitgezonden. Vreselijk wat ze mee gemaakt hebben, niet te bevatten dat mensen zo wreed konden(kunnen) zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:36

LadyMadonna schreef:
Overigens over mensen die door praten etc... Herdenken is een keuze, geen verplichting...

Dit.
Ik ben niet stil, niet omdat ik het niet belangrijk vind maar omdat ik op meerdere momenten in het jaar even stil sta bij de slachtoffers van oorlogen en terrorisme enzo en het voor mij niet specifiek op 4 mei om 20u hoeft. :)
Wel hou ik er rekening mee door mijn tv/muziek zachter te zetten of een koptelefoon op te zetten en als ik mensen over de vloer heb of zelf bij anderen ben die wel willen herdenken doe ik mee uit respect naar hen toe.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:37

Ik ben stil want ik lig te slapen dan. Ik heb vrijdagnacht/ochtend een nachtdienst op werk.
Normaal ben ik wel bewust 2 minuten stil op 4 mei en kijk ik ook naar de herdenkingsdienst op de Dam op tv.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:38

TerraHowrse schreef:
Warboel schreef:
Zeker!

Hier ook :j speel gelukkig geen trompet dus die solo hoef ik niet te doen := succes!

Ik speel ook geen trompet (wel bugel) maar we hebben geen geschikte trompettisten vanavond!
Dus het is voor mij ook de eerste keer :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:38

Ik vraag me altijd af waarom sommige mensen dit zo'n probleem vinden. 2 minuten stil zijn.. Oké als je er verder niks mee hebt is het toch geen probleem om gewoon door te gaan met je dagelijkse dingen of ga muziek luisteren met oordopjes in, maar 2 minuten gewoon je mond houden al is het maar uit respect niet omdat je er iets mee hebt, is toch niet zo moeilijk? Ik snap dat niet zo goed sorry (de reactie overigens niet gericht naar iemand persoonlijk gewoon algemeen)

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:39

StormMilagro schreef:
Goldwynn schreef:

Ja dat vind ik ook, ik blijf op mijn plek staan en ga geen rondje drankjes opnemen. En inderdaad, een rondje lopen voor de tijd en informeren kan geen kwaad!

Is wel altijd prettig als de gasten op de hoogte zijn, al is het maar om scheve gezichten te voorkomen. Bij binnenkomst melden wij het ook altijd even, als ze aan de late kant binnen komen dan, en rond kwart voor 8 dus een rondje dat wij i.v.m. de herdenking zo'n 10 minuten niet beschikbaar zijn. Ik heb nu een aantal jaar op 4 mei gewerkt, vanavond niet, maar ik heb nooit gehoord dat gasten protesteren.

Wij kijken zelf dus ook altijd naar de ceremonie aan de bar, maar daar moet natuurlijk wel mogelijkheid tot toe zijn. Scheelt bij ons ook dat wij eht met het gehele personeel doen, bediening, bakkers, keuken, wij zijn met z'n allen stil en even niet aan het werk.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:39

Azmay schreef:
Tazzey schreef:

Heb je enig idee waar 4 mei voor staat? Besef jij je dat jouw vrijheid niet zo vanzelfsprekend is? Dit heeft niets te maken met het meelopen met de "kudde", die benaming voor de herdenking is walgelijk en het getuigt van het gemis van iedere vorm van respect. Ik schaam me soms om Nederlander te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:40

Warboel schreef:
Zeker!

Respect dat je dat doet/"durft"! Lijkt me inderdaad ook erg spannend, vind het zelf als de tv aan staat altijd al een kippenvel momentje. Succes! komt vast goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:40

Tazzey schreef:
Heb je enig idee waar 4 mei voor staat? Besef jij je dat jouw vrijheid niet zo vanzelfsprekend is? Dit heeft niets te maken met het meelopen met de "kudde", die benaming voor de herdenking is walgelijk en het getuigt van het gemis van iedere vorm van respect. Ik schaam me soms om Nederlander te zijn.

_/-\o_